Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

KPN blokkeert 2 mln e-mailadressen

1 view
Skip to first unread message

Linea Recta

unread,
Feb 10, 2012, 3:46:53 PM2/10/12
to
114 Teletekst vr 10 feb
***************************************
KPN blokkeert 2 mln e-mailadressen

***************************************
` KPN heeft per direct twee miljoen
e-mailadressen geblokkeerd.De klanten
hebben tijdelijk geen toegang tot hun
mail omdat klantgegevens zijn gehackt.
De gedupeerde klanten hebben een adres
bij KPN.nl,Planet.nl.Veel klanten van
hetnet kunnen ook niet bij hun mailbox.

Vanmiddag verschenen op internet de
gebruikersnamen en wachtwoorden van
ruim 500 klanten van KPN.Die zijn daar
vermoedelijk geplaatst door hackers die
het KPN-systeem in januari kraakten.

KPN kan niet garanderen dat de gegevens
van andere klanten niet openbaar
worden en besloot om die reden tot deze
"ingrijpende maatregel".
***************************************
volgende nieuws weer&verkeer sport

Softwaregeek

unread,
Feb 10, 2012, 3:58:43 PM2/10/12
to
Op 10-2-2012 21:46, Linea Recta schreef:
"--"
Ja, en ruim 500 emailadressen, inlognamen en wachtwoorden staan online!

AVee

unread,
Feb 10, 2012, 4:01:49 PM2/10/12
to
On Fri, 10 Feb 2012 21:46:53 +0100, Linea Recta
<bleep...@bleep.invalid> wrote:

> KPN heeft per direct twee miljoen e-mailadressen geblokkeerd. De
> klanten hebben tijdelijk geen toegang tot hun mail omdat klantgegevens
> zijn gehackt. De gedupeerde klanten hebben een adres bij KPN.nl,
> Planet.nl. Veel klanten van hetnet kunnen ook niet bij hun mailbox.
> Vanmiddag verschenen op internet de gebruikersnamen en wachtwoordenvan
> ruim 500 klanten van KPN.Die zijn daar vermoedelijk geplaatstdoor
> hackers die het KPN-systeem in januari kraakten. KPN kan niet
> garanderen dat de gegevens van andere klanten niet openbaar
> worden en besloot om die reden tot deze "ingrijpende maatregel"

Ze staan hierzo: http://pastebin.com/2vYRVMtq
Ik kan natuurlijk op geen enkele manier controleren of die gegeven kloppen
of verzonnen zijn, maar gezien de reactie van de KPN zouden ze best wel
eens kunnen kloppen. Wat me, veel meer nog dan de hack zelf, verbaasd is
dat de KPN blijkbaar plain-text wachtwoorden opslaan. Ik denk dat er heel
wat sites zijn waar je met de email/wachtwoord combinaties in die file
kunt inloggen...

AVee

Piet Beertema

unread,
Feb 10, 2012, 4:11:05 PM2/10/12
to
Softwaregeek wrote:
> Ja, en ruim 500 emailadressen, inlognamen en wachtwoorden
> staan online!

Hackproof, dat wel. Volgens KPN...
http://webwereld.nl/nieuws/109492/kpn-lekt-persoonsgegevens-500-klanten-.html

Maar ja, van Google moet je het ook niet hebben:
http://www.youtube.com/watch?v=Rh1ytHrhj2E

-p

Luuk

unread,
Feb 10, 2012, 4:54:34 PM2/10/12
to
Wel jammer dat je alleen teletekst kan quoten,
en niet effe een reactie van jezelf erbij zet,

Dit heeft zo geen enkele waarde,
want we kunnen dit zelf ook teruglezen op enkele websites......
(bijvoorbeeld: nu.nl, telegraaf.nl, webwereld.nl, tweakers.net, .....)

Sylvester

unread,
Feb 10, 2012, 5:32:59 PM2/10/12
to
Op 10-02-12 22:01, AVee schreef:
De vraag is of ze dit doen, de pop server is bij KPN niet via SSL te
benaderen, dus hier zou je de wachtwoorden ook vandaan kunnen halen. De
500 namen zit niet echt logica in.

Ook kunnen dit gegevens zijn van een phishing actie, zou mij persoonlijk
niets verbazen, en vertelde KPN toch de waarheid dat er geen data is
weggenomen.

Als ze wisten dat er data weg was genomen hadden ze allang actie
ondernomen om alle 2 miljoen klanten een nieuw wachtwoord te sturen, de
huidige actie kost ze veel meer.

Cor Bosman

unread,
Feb 10, 2012, 5:49:35 PM2/10/12
to
Bron: webwereld


Wel authentiek

Uit onderzoek van Webwereld blijkt dat de lijst inderdaad authentiek is. Abonnees van KPN die door Webwereld zijn benaderd, reageren verbaasd. "Ik had er inderdaad net op teletekst over gelezen, maar je verwacht niet dat je er zelf tussen staat. Wat ik raar vind is dat ik het van u moet horen. KPN heeft nog niks laten weten." Ze bevestigt dat het wachtwoord op de lijst inderdaad klopt.


Tom

unread,
Feb 10, 2012, 6:56:05 PM2/10/12
to
Op 10-02-12 22:54, Luuk schreef:

> Dit heeft zo geen enkele waarde,
> want we kunnen dit zelf ook teruglezen op enkele websites......
> (bijvoorbeeld: nu.nl, telegraaf.nl, webwereld.nl, tweakers.net, .....)

Ach, je hebt wel meer kinderen en dwaallichten die amateurjournalistje
willen spelen...

Tom.


Dirk T. Verbeek

unread,
Feb 11, 2012, 9:37:56 AM2/11/12
to
Op 10-02-12 22:54 schreef Luuk:
> Wel jammer dat je alleen teletekst kan quoten,
> en niet effe een reactie van jezelf erbij zet,
>
> Dit heeft zo geen enkele waarde,
> want we kunnen dit zelf ook teruglezen op enkele websites......
> (bijvoorbeeld: nu.nl, telegraaf.nl, webwereld.nl, tweakers.net, .....)

Och, het kan toch het begin zijn van een interessant draadje want er zit
hier wel kennis op dat gebied.

Luuk

unread,
Feb 11, 2012, 1:56:38 PM2/11/12
to
op het gebied van teletekst bedoel je?

;)

Piet Beertema

unread,
Feb 12, 2012, 7:04:54 AM2/12/12
to
Cor Bosman wrote:
> <KNIP>

Kennelijk hebben jullie bij XS4ALL nu ook de Usenet
standaards op de schroothoop gemikt. Invloed van KPN?

-p

AVee

unread,
Feb 13, 2012, 4:06:13 AM2/13/12
to
On Fri, 10 Feb 2012 23:49:35 +0100, Cor Bosman <c...@xs4all.nl> wrote:

> Bron: webwereld
>
>
> Wel authentiek
>
Of toch niet: http://webwereld.nl/nieuws/109493/

'De uitgelekte inloggegevens van KPN-klanten blijken niet gestolen bij de
recente KPN-hack. De data is veel eerder buitgemaakt bij webshop
Babydump.nl, dat eind vorig jaar al lek bleek.'

AVee

Piet Beertema

unread,
Feb 13, 2012, 5:55:31 AM2/13/12
to
AVee wrote:
> De data is veel eerder buitgemaakt bij webshop
> Babydump.nl, dat eind vorig jaar al lek bleek.'

Natuurlijk is die lek. Ze moeten toch ergens
heen met al die gedumpte baby's?

-p

0 new messages