OV Reiswijzer binnenkort ook bereikbaar via WAP

*Michiel*

http://www.verkeerskunde.com/nieuws2000/ovr.htm

OV Reiswijzer op Internet in vrije val sinds invoeren tarief

Sinds voor het raadplegen van de OV Reiswijzer van OVR op Internet
betaald moet worden is het gebruik ingestort van dagelijks
12 000 online adviezen tot een schamele 1000 per dag.

Statische reizigersinformatie in de vorm van spoor- en busboekjes en
reisplanners is in Nederland ruim voorhanden. Dynamische
reizigersinformatie staat nog in de kinderschoenen. Het is daarom
bijvoorbeeld nog lastig uit te vlooien of een vertraging zal leiden tot
het missen van een overstap.

De OV Reiswijzer van OVR op Internet kan als enige in Nederland realtime
reizigersinformatie geeft over vertragingen vanaf tien minuten en
handige plattegrondjes van bijvoorbeeld de directe omgeving van de
uitstaphalte. De klant weet hierdoor van deur tot deur waar hij aan toe
is. Maar sinds de reiziger twee kwartjes per minuut hoort aftikken van
zijn telefoonnota, is het gebruik gereduceerd tot zo'n 1000 aanvragen
per dag.

Overigens zijn niet alleen de debet aan de vrije val van de OV
Reiswijzer. Ook het bereik is flink ingesnoerd. Zakelijke reizigers die
zijn aangesloten op een intern bedrijfsnetwerk zijn sindsdien van de OV
Reiswijzer verstoken. Evenals mensen met een kabelmodem en
computeranalfabeten die het benodigde hulpprogramma van KPN Switchpoint
niet aan de praat krijgen.

OVR-woordvoerder Aarnout Mijling stipt echter aan dat het bedrijf als
gevolg van teruglopende subsidie van de overheid geen andere keuze
heeft. Tevens benadrukt hij dat een klant ook moet betalen voor een
telefonisch advies en betalen voor producten op Internet steeds meer
geaccepteerd zal raken.

In januari zijn twee proefzondagen gehouden waarop mensen gratis de site
konden raadplegen en aan een enquête konden meedoen. Ruim 6000 mensen
hebben hier gebruik van gemaakt. OVR benut de suggesties om de site
binnenkort grondig te verbeteren.

Ondanks de scherpe terugloop van het aantal Internet-adviezen is Mijling
optimistisch over de toekomst. ‘We zien nu gelukkig weer een stijging
van het gebruik. Door een bijdrage te vragen kunnen we ons product
verbeteren. OVR is toevallig wel koploper als het gaat om
ICT-toepassingen in het openbaar vervoer. Als een van de eerste hebben
wij de consequenties en mogelijkheden van het Wireless Application
Protocol in kaart gebracht en we verwachten daar veel van.’

Het WAP is vorig jaar gesloten tussen de telecomgiganten Nokia, Motorola
en Ericsson en stelt gebruikers van mobiele telefoons in staat om met
hun GSM informatie te versturen en te ontvangen, te Internetten en te
betalen. Mijling: ‘Mensen kunnen binnenkort tijdens hun reis actuele
informatie opvragen. En OVR kan een abonnement bieden voor
reisinformatie op maat voor het hele openbaar vervoertraject dat de
klant dagelijks van huis tot werk aflegt. We kunnen de klant dan tijdens
zijn reis volgen en actuele informatie toestoppen over vertragingen en
alternatieve reismogelijkheden.’

Michiel

--
Telecomnews op radio 1: http://www.tros.nl/radio_online/archief.html
GSM prepaid special: http://www.tros.nl/radio_online/991031telecom.html

Richard de Koning

Hoi, Michiel!

> OV Reiswijzer binnenkort ook bereikbaar via WAP

Hmm, interessant. Is het niet zo dat mensen die WAP hebben, meestal ook een
auto hebben en die ook daadwerkelijk gebruiken? ;-)

Groetjes,
Richard

M.Wielaert

*Michiel* <mic...@nospam.hypermart.net> wrote in message

> [...]
> betaald moet worden is het gebruik ingestort van dagelijks
> 12 000 online adviezen tot een schamele 1000 per dag.

Surprise, surprise...

<knip over de OV Reiswijzer>

> [...]
> is. Maar sinds de reiziger twee kwartjes per minuut hoort aftikken van
> zijn telefoonnota, is het gebruik gereduceerd tot zo'n 1000 aanvragen

Tistochwathe... daar zijn ze ook helemaal niet voor gewaarschuwd...

> [...]
> Reiswijzer verstoken. Evenals mensen met een kabelmodem en
> computeranalfabeten die het benodigde hulpprogramma van KPN Switchpoint

En die drie groepen bij elkaar, dat zijn er nogal wat.

> [...]
> heeft. Tevens benadrukt hij dat een klant ook moet betalen voor een
> telefonisch advies en betalen voor producten op Internet steeds meer

Wat een ouwehoer blijft die man toch zeg. De complete Encyclopedia
Brittanica staat VOOR NIKS op Internet, maar dat is die sufferd blijkbaar
ook ontgaan. En de oplossing kreeg hij een half jaar terug ook al te horen:
BANNERS!! Tjonge, dat het management van die site nog gehandhaafd blijft
zeg. Als iemand het klantenbestand van pak 'm beet Albert Heijn met een
factor 12 (!) verkleinen dan kon-ie zijn biezen pakken. Sterker: men zou het
nooit zover hebben laten komen. Maar bij OV Reisinformatie is het allemaal
geen probleem blijkbaar. Wat een ontstellende losers.

> [...]
> konden raadplegen en aan een enquête konden meedoen. Ruim 6000 mensen
> hebben hier gebruik van gemaakt. OVR benut de suggesties om de site

OVR heeft al bergen suggesties in de wind geslagen.

> [...]
> wij de consequenties en mogelijkheden van het Wireless Application

> Protocol in kaart gebracht en we verwachten daar veel van.'

Mijling zal wel moeten en heeft vermoedelijk nog gelijk ook, want slechter
dan dit kan het nauwelijks meer. Operatie geslaagd, patiënt overleden.

> [...]
> klant dagelijks van huis tot werk aflegt. We kunnen de klant dan tijdens
> zijn reis volgen en actuele informatie toestoppen over vertragingen en

Haalt die lullo er ook nog even het WAP bij als de nieuwe high-tech melkkoe.
Hij wil "reizigers actuele informatie toestoppen"... Vuilnisman? Kan deze
zak ook mee?

MW

Hans van Strien

*Michiel* <mic...@nospam.hypermart.net> schreef in berichtnieuws
1f91bsk8atkbbaflb...@4ax.com...

> sinds de reiziger twee kwartjes per minuut hoort aftikken van
> zijn telefoonnota, is het gebruik gereduceerd tot zo'n 1000 aanvragen
> per dag.

En hoeveel gaat OVR per dag/keer vragen voor de nieuwe WAP-dienst?

Hans

*Michiel*

"Hans van Strien" <hans AT h-b-s.NOSPAM.demon.nl> schreef in nl.telecom

>En hoeveel gaat OVR per dag/keer vragen voor de nieuwe WAP-dienst?

Slechts F 2,50 per dag + de normale gesprekskosten.

Onderweg https://minfo.nl/wapdiensten/onderweg.asp

|Openbaar Vervoer Reisinformatie
|Openbaar Vervoersinformatie Nederland. U kunt van deur tot deur
|uw reis plannen met alle typen openbaar vervoer. Alle vertrek en
|aankomststijden van treinen, bussen, trams en metro's zijn beschikbaar.

hadepater

Duidelijk nooit van klantenbinding gehoord.

*Michiel* <mic...@nospam.hypermart.net> schreef in berichtnieuws

2nb3bso524vtciv7d...@4ax.com...

M.Wielaert

> "Hans van Strien" <hans AT h-b-s.NOSPAM.demon.nl> schreef in nl.telecom

> Slechts F 2,50 per dag + de normale gesprekskosten.

Michiel, allemaal tot je dienst, maar wie 5 dagen per week van het OV
gebruik maakt en deze dienst zou willen benutten, is dus rond de 50 gulden
per maand kwijt - nog afgezien van de "normale" gesprekskosten. Een en ander
staat bovendien los van de kwestie dat het je reinste mismanagement geweest
is om OVR ooit via Switchpoint te laten werken. WAP of wat voor service dan
ook gaat het huidige probleem echt niet oplossen. Heb je trouwens inmiddels
een verklaring gekregen voor het feit dat men de ca. 12000 hits per dag
nooit heeft willen kapitaliseren met banners? Daar moet toch een of andere
reden voor zijn? Of zijn ze gewoon echt gek?

MW

*Michiel*

"M.Wielaert" <M.Wie...@zap.A2000.nl> schreef in nl.telecom :

>Of zijn ze gewoon echt gek?

Je slaat de spijker op zijn kop...

Het probleem zit bij de directie van OVR, die nog steeds geen idee
hebben hoe je om moet gaan met de marketing van interessante content.
Ooit heeft een directeur geroepen dat de klant (en niet de adverteerder)
moet betalen en daarom wordt tot heden hier niet van afgeweken.

035-39211

M.Wielaert wrote in message <88r454$nct$1...@weber.a2000.nl>...

>Haalt die lullo er ook nog even het WAP bij als de nieuwe high-tech
>melkkoe.
>Hij wil "reizigers actuele informatie toestoppen"... Vuilnisman? Kan deze
>zak ook mee?

Nou, dat ben ik niet met je eens (met de rest dus wel).

Ik zou graag op een schermpje in de bus/tram willen zien:

A) hoe ik de halte herken waar ik moet uitstappen
(sorry, maar als ik via internet een route opgezocht heb, dan ben ik dus
niet bekend met het stratenplan van de betreffende bestemmingsplaats,
in mijn OV-jaarkaart tijd heb ik iets te vaak een halte terug moeten
lopen)

B) herbereken van het reisadvies tijdens de reis
(de reisadviezen die ik kreeg zaten vol met overstaptijden van 1 minuut,
in de praktijk haal je die in de helft van de gevallen natuurlijk niet)

Dat zou best met WAP kunnen: je geeft door of je de overstap al dan niet
gehaald hebt en krijgt aan de hand van je antwoord de volgende stap in het
geplande of in een herrekend reisadvies.

Ik ben blij dat ik die zondag OVR geprobeerd had. Behalve die overstaptijden
van 1 minuut heb ik bijvoorbeeld gevonden dat je van sommige dorpen op
zondag blijkbaar niet eens openbaar vervoer hebt.

Nog zoiets belachelijks: in het reisadvies zie je precies welke kaartjes je
moet kopen (en eventueel afstempelen). Maar dat moet je dan vervolgens zelf,
meestal TIJDENS de rit, nog doen. Dat kan ook best electronisch vooruit
geboekt en betaald worden - gewoon een kaartje van A naar B met overstappen
op trein, bus en tram.

AbcdAzgNn!

035-39211

*Michiel* wrote in message ...

>Je slaat de spijker op zijn kop...
>
>Het probleem zit bij de directie van OVR, die nog steeds geen idee
>hebben hoe je om moet gaan met de marketing van interessante content.

Net zoals in de reclamewereld de klanten als een kudde behandeld worden
(die in vakjargon dan ook doelGROEP genoemd wordt), zo gebeurt dat
in het OV ook. Het is eigenlijk net als bij de kabelbedrijven die internet
en telefonie gingen aanbieden: ze hebben gewoon helemaal geen ervaring met
het bieden van service aan individuele klanten.

De helft van die mensen in de gebieden met een kabel-TV aansluiting had
kunnen besluiten over te stappen van KPN op de kabel. Als je hoort hoeveel
er geklaagd wordt over KPN, dan ligt het in elk geval niet aan KPN dat niet
de helft van de telefoongebruikers is overgestapt.

Doordat ze aan individuele klanten service moesten gaan verlenen gingen, nee
gaan nog steeds, de kabel Tv bedrijven de fout in.

AbcdAzgNn!

f.k. retsema

Michiel,

> [...]

>Ooit heeft een directeur geroepen dat de klant (en niet de adverteerder)
>moet betalen en daarom wordt tot heden hier niet van afgeweken.

Nog even afgezien daarvan: het laten betalen voor OV-info is natuurlijk
een sub-optimalisatie van jawelste. Als je het ziet als onderdeel van de
totale dienst "openbaar vervoer van A naar B" dan lijkt mij duidelijk dat
juist duidelijke en gratis OV-info mensen van de auto in het OV kan
krijgen :-(.

Met vr. gr.

Frederik

M.Wielaert

Richard de Koning <r.dek...@chello.nl> wrote in message

<knip interessante economische verhandeling>

> 0800-9292 lijkt me wel het minste dat OV-Reisinformatie kan openen.

YES! En natuurlijk dat bezopen Switchpoint uit het raam

MW

Jorg Rademaker

Hoi Melle,

> Even off-topic: Frederik ook bekend van Fidonet??
> Cheers,
> Melle
Dat weet ik niet. Maar wel Jorg, bekend uit domstad.028 (of hoe heette het
ook weer?) !

Groetsels,

Jorg