~PCfreak©~ <pcf...@werktniet.invalid> wrote:
> Op 25 May 2012 07:13:51 GMT, schreef Rob <
nom...@example.com> het
> volgende.
>
>> >> Het abonnement van mijn Galaxy S loopt in augustus af maar ik wil
>> >> eigenlijk nu al de S3 hebben bij een andere provider.
>> >> Aanvragen en nummerbehoud zal geen probleem zijn en ik snap dat ik dan
>> >> 2 maanden lang dubbele abokosten heb maar hoe gaat het dan bij mijn
>> >> oude provider?
>> >> Daar heb ik nog steeds een abo maar dan zonder bijbehorend
>> >> telefoonnummer.
>> >> Kan dat wel of zie ik iets over het hoofd?
>> >
>> > Dat kan prima. Je oude provider stuurt je waarschijnlijk ineens een rekening
>> > voor de resterende 2 maanden.
>
>> Jij baseert je uitspraak op een vermoeden. Een vermoeden dat onjuist is.
>
> Idd, een voorbeeld van mijn kant;
> Ik heb een jaar of 4 geleden een Telfort sim-only met nummer-portering
> genomen en het Debitel-abo die ik had opgezegd welke nog ongeveer 3
> maanden liep. Vervolgens Debitel gebeld met de vraag of ik het
> resterende bedrag niet in 1x kon betalen en het nummer door Telfort kon
> laten overnemen. Dit kon dus niet, en het nummer werd pas vrijgegeven na
> afloop van mijn contract.
Precies, zo gaat het.
Er is een wettelijke verplichting voor een provider om nummer portering
mogelijk te maken maar die geldt alleen voor nummers waar geen lopend
contract meer op is. En de providers, die helemaal niet willen dat je
naar een ander vertrekt, nemen dit letterlijk en maken het niet mogelijk
dat je afkoopt, doorbetaalt of wat dan ook verzint om je nummer te
porteren voor je contract afgelopen is. Je moet dus bij je oude provider
blijven tot einde contract en dan hopen ze dat je inmiddels van gedachten
veranderd bent en toch maar niet vertrekt.
Op het werk hebben we een grote operatie achter de rug waarbij alle
abonnementen bij diverse providers allemaal naar 1 provider gebracht zijn
met nummerbehoud en dit is een enorme klus geweest omdat je niet op 1
moment alles kunt porteren maar je moet al die contracten apart in de
gaten houden en als ze aflopen de boel porteren. Daar ben je 2 jaar
mee bezig.
Gelukkig hebben we met de nieuwe provider kunnen regelen dat alle contracten
bij hun dezelfde einddatum hebben, ook degenen die gedurende die migratie
periode op een later tijdstip over zijn genomen, en degenen die later
ingegaan zijn.
Maar dat kan uiteraard alleen binnen een zakelijk raamcontract.
Nu hebben we wel de mogelijkheid om op 1 datum de hele zaak te porteren
naar een andere provider. Maar ook niet eerder.