Internetten via ASTRAnet (satelliet)

RaF

Voor de geïnteresseerde onder ons. Een reply op een mailtje van mij met
vragen over internet via de satelliet.

Bedankt voor uw reaktie,

De service wordt via Internet Service Provider aangeboden. Knoware/Dutchlink
is de eerste ISP die deze service aan particulieren gaat aanbieden. Zij
hebben een landelijk dekkend inbelnetwerk en zij zorgen ervoor dat de door u
opgevraagde informatie via SES (ASTRA) naar u toe wordt gezonden.

De dienst zal voor rond de 50,00 per maand worden aangeboden, dit is
afhankelijk van de ISP.
Mocht u meer willen weten dan kunt u contact opnemen met Mike Hanenberg van
Knoware/Dutchlink 030-6572474 of tijdelijke portable 06--20943219

Met vriendelijke groet,
HERTZinger dataNET

Arjan Wiertz

_____________________________________

Downlink is volgens hun max 45Mb/sec.
Je moet dan wel beschikken over de nodige apparatuur om het te kunnen
ontvangen.
1) schotel min 60cm
2) LNBF (ontvangstkop in de schotel)
3) satelliet-kaart voor in de PC

Ervaring met dit systeem heb ik niet. Ik ken ook niemand maar hoor graag van
iemand of het de moeite waard is.

Raf

bliss

> De dienst zal voor rond de 50,00 per maand worden aangeboden, dit is
> afhankelijk van de ISP.

Leuk, en wat is de prijs per mb dataverkeer?

Rob

RaF

bliss <bl...@cistron.nl> wrote in message

> Leuk, en wat is de prijs per mb dataverkeer?

Niks noppes nada.

Het werkt net als een 'gewone' ISP verbinding met die verstande dat de data
terug komt via de satelliet i.p.v. de telefoonlijn. De snelheid kan in
theorie oplopen tot maximaal 45 Mb p/s in plaats van de 64k (ISDN) die je
gewend bent.

Ik heb contact gehad met meneer Mike Hanenberg vanmorgen. De service begint
volgende maand (juli). Over een week of 2 is de webpage van Dutchlink klaar
met meer info over dit onderwerp (www.dutchlink.nl).

Goedkoop is het niet vind ik. Kosten bij betaling per maand zijn F 69,- en
bij vooruitbetaling van een jaar F 55,- per maand. De bedragen zijn voor
onbeperkt internetten. Landelijk lokaal inbellen via het netwerk van
Knoware.

Dat was het wel zo'n beetje.

bliss

> Niks noppes nada.

dat lijkt me heel sterk ;)

Rob

Wouter de Jong

RaF <nl0...@hotmail.com> schreef in berichtnieuws
7j0j5s$2er$1...@news.worldonline.nl...

<KNIP>

> [...]
> bij vooruitbetaling van een jaar F 55,- per maand. De bedragen zijn voor
> onbeperkt internetten. Landelijk lokaal inbellen via het netwerk van

Mwoah....voor zo'n snelheid wil ik dat wel betalen....goedkoper dan kabel,
hoewel dat ook weer een 'vaste' verbinding is...

Maar hoe zit het nou...??? Moet je inbellen bij Knoware en dan komt het via
de satteliet terug..?? Dus je houdt tel.kosten...???

--Wouter

Haik Veerman

On Tue, 1 Jun 1999 21:04:53 +0200, "Wouter de Jong"
<wou...@nospam.almetaal.com> wrote:

> [...]
>
>Mwoah....voor zo'n snelheid wil ik dat wel betalen....goedkoper dan kabel,
>hoewel dat ook weer een 'vaste' verbinding is...

Wacht maar. Berekening komt nog: (zie onder)

>Maar hoe zit het nou...??? Moet je inbellen bij Knoware en dan komt het via
>de satteliet terug..?? Dus je houdt tel.kosten...???

Klopt! Omdat het een passive schotel is (dus je kan alleen ontvangen
maar niet zenden), moet je wel inbellen. Je moet toch je web adres
intikken en verzenden die je wilt bekijken. Aangezien de schotel niet
kan zenden (is een ontvanger), moet je met een modem inbellen.
De meeste personen vinden de telefoontikken een probleem, maar dat is
per persoon zeer vershillend. Voor sommige mensen is het wel
goedkoper, voor sommige niet.

Haik Veerman

Joris

Haik Veerman heeft geschreven in bericht
<37543663...@news.xs4all.nl>...

> [...]

>De meeste personen vinden de telefoontikken een probleem, maar dat is
>per persoon zeer vershillend. Voor sommige mensen is het wel

Maar het is toch juist de "soort" kabel (en natuurlijk modem) die de
hoeveelheid kb/mb per seconde bepaalt? dus hoe kan die snelheid dan TOCH
over de telefoon kabel? of zie ik dit nou verkeerd?

Haik Veerman

Misschien iets beter uitlegen:
Jij wilt bv. kijken op www.pi.net Dus dat tik je in in je browser.
Deze request wordt door de browser gestuurd naar de provider. Dit
gebeurt via de telefoon lijn. De provider vraagt bij planet internet
de pagin op. Haal hem op, en stuurt het naar zijn schotel die bij de
provider in de tuin staat. Die stuurt het naar de satteliet, en die
stuurt het terug naar jouw tuinschotel. En dan komt het binnen op je
PC. Dus de traffic via de modem is heel klein, omdat 80% toch download
is, en weinig upload. Maar als jij een attachment gaat sturen, gaat
het toch via de relatief trage modem. (jouw schotel kan namelijk niet
zenden)

Haik Veerman

*Michiel*

On Wed, 2 Jun 1999 00:37:58 +0200, "RaF" <nl0...@hotmail.com> wrote:

>Het klinkt misschien gek maar ik vind het toch te duur. Ik hoop dat er snel
>andere providers zijn die dit ook gaan doen zodat de prijs wat kan zakken. F
>660,- per jaar is best een hoop geld :-(

Internet per kabel is anders ook vrij duur met F 1000,- per jaar

Michiel

--
http://www.omroep.nl/tros/radio_online/ Tros Radio Online
Prijsvergelijking mobiele prepaid kaarten http://surf.to/mobiel

RaF

> dat lijkt me heel sterk ;)

Bel dan zelf ff dan hoor je het van de bron....

RaF

Haik Veerman <veer...@NOSPAM.xs4all.nl> wrote in message

Lijkt me wel leuk als je iets groots wil downloaden of webTV kijken. Alleen
aanvragen en de lijn verbreken en vervolgens komt het programma binnen. Of
heeft de tegenpartij telkens een bevestiging nodig van het ontvangen
paketje? (ben niet zo tuis in TCP/IP).

Ruud de Rooij

mic...@nospam.hypermart.net (*Michiel*) writes:

> Internet per kabel is anders ook vrij duur met F 1000,- per jaar

Maar dan betaal je geen telefoontikken.

- Ruud de Rooij.
--
ruud de rooij | *@spam.ruud.org | http://ruud.org

RaF

Ruud de Rooij <*@spam.ruud.org> wrote in message

> Maar dan betaal je geen telefoontikken.

Yep!

ff rekenen hoor -> ik betaal ongeveer F 3000,- per jaar aan KPN voor mijn
internet (icl. abonnement e.d). Tel daar de F 660,- bij op en wordt het weer
geen wintersport dit jaar :-)

Raf

acce...@cobweb.nl

In article <7iv4im$epo$1...@news.worldonline.nl>,
"RaF" <nl0...@hotmail.com> wrote:
>Voor de geďnteresseerde onder ons. Een reply op een mailtje van mij met

>vragen over internet via de satelliet.

Lokaal inbellen lees ik hier. Dan kunnen we toch net zo goed houden wat we
hebben. Veel meer per maand betalen, en dan nog telefoonkosten maken? Nee
lijkt me niet echt een grandioos idee.

Ze moeten toch echt wel met iets concreets komen, voordat ik definitief
overstap op zo'n dergelijk systeem. Weg met die telefoonkosten! Snapt niemand
dat nu nog niet!

Hoe wil men trouwens 45mb door een telefoonlijn proppen? Hiervoor dient
tenminste de ADSL techniek gebruikt te worden en die is nog steeds in testfase
Bij KPN Telecom. Ik geloof er niks van.

RaF

<acce...@cobweb.nl> wrote in message news:7j3mdp$7j9$1...@zonnetje.NL.net...

> [...]
niemand
> dat nu nog niet!
>
> Hoe wil men trouwens 45mb door een telefoonlijn proppen?

<knip>

Hier begrijp jij het even niet.

De data komt _niet_ terug via de telefoonlijn maar via de satelliet. En dat
kan met het geweld van 45Mb p/s gaan (zeggen ze).

Meer info op deze site http://www.internetinthesky.com/ (in Engels)

En wat die telefoonkosten betreft is de bootschap wel duidelijk :-)

acce...@cobweb.nl

> [...]
>
>Meer info op deze site http://www.internetinthesky.com/ (in Engels)
>

>En wat die telefoonkosten betreft is de bootschap wel duidelijk :-)

En toch lijkt het me niet erg effectief eerlijk gezegd.
Nee ik wacht liever op de kabel, of tot er een ISP'er komt met een dergelijk
systeem waar men helemaal niet meer afhankelijk is van een telefoonlijn. Je
praat toch ook niet met je GSM en luistert met je vaste telefoon.

Gewoon alles ineen dat is het beste. Ik denk dat er binnen nu en volgend jaar
een dergelijk systeem komt wat fullduplex is, tegen een betaalbare prijs.
Dit als concurrentie voor kabelinternet.

Ik wacht rustig af.

RaF

<acce...@cobweb.nl> wrote in message news:7j6onn$dc2$1...@zonnetje.NL.net...

Ik ben het helemaal met je eens. Ik zou ook liever gisteren als vandaag op
een breedband dienst overstappen. In mijn woonplaats (Amersfoort) duurt het
nog jaaaaaaaaaren voordat we zo iets kunnen verwachten. Dan ga je opzoek
naar andere oplossingen. En daar is dit systeem uistekend geschikt voor vind
ik. Het fullduplex systeem dat jij bedoeld komt eerst in de randstad en pas
later bij ons in de regio. Net zoals het met GSM is gegaan. En ook daar
hebben we nog maar 3 van de 5 aanbieders. Al zie ik steeds vaker dutchtone
op het beeld verschijnen.

Gr Raf