zijn of haar vergadering??

Paul

Dag beste puristen,

Omdat ik, naar mijn bescheiden mening, een aardig taalgevoel heb, mag ik
vaak brieven / stukken doornemen voordat ze de deur uit gaan. Gisteren zag
ik in een van de brieven 'het college van bestuur heeft in zijn vergadering
besloten...' en volgens mij zou dat (gevoelsmatig) moeten zijn 'het college
van bestuur heeft in haar vergadering besloten...'.

Daarom heb ik twee vragen:
Welke optie is nu de juiste en zijn hier ook regels voor?

Vriendelijke groeten,
Paul

anonymous

Paul <spurr...@hotmail.com> in <news:cbdqhb$qa2$1...@news.tue.nl>:

> Dag beste puristen,

Het mag dan al vriendelijk bedoeld zijn, maar ik voel me niet
aangesproken, beste Paul.

> [...]
> vergadering besloten...' en volgens mij zou dat (gevoelsmatig) moeten
> zijn 'het college van bestuur heeft in haar vergadering besloten...'.

Met verschoning, maar hier laat je aardige taalgevoel je dan toch in de
steek. Je blijkt last te hebben van een hedendaags syndroom, nl.
'verharing', of de neiging om op niet-vrouwelijke antecedenten het
bezittelijk voornaamwoord 'haar' te plakken. Lees je zin gewoon eens
opnieuw: '_het_ college', dus: '_zijn_ vergadering'. Onzijdige (en
natuurlijk ook mannelijke) antecedenten vragen het voornaamwoord 'zijn'.
Punt.

> Daarom heb ik twee vragen:
> Welke optie is nu de juiste en zijn hier ook regels voor?

O, ik was je beide vragen voor.

--
Polar

Wimjan

Paul schreef:

> [...]
> besloten...' en volgens mij zou dat (gevoelsmatig) moeten zijn 'het college
> van bestuur heeft in haar vergadering besloten...'.

Het bestuur is onzijdig (vandaar dat 'het'), dus is het bezittelijk
voornaamwoord inderdaad 'zijn'.

> Daarom heb ik twee vragen:
> Welke optie is nu de juiste

Als je in Nederland woont is een aardige stelregel:

1. Onzijdige woorden krijgen 'zijn'
2. 'de'-woorden krijgen meestal 'zijn', tenzij het woord duidelijk
vrouwelijk is (bijvoorbeeld doordat het verwijst naar een vrouwelijk
begrip zoals 'koe' of 'vrouw' of doordat het eindigt op '-heid', '-ing',
enz).

Op deze manier voorkom je dat je klinkt als een Vlaming of taalpurist,
die weet dat 'kast', 'friet' en 'taal' vrouwelijk zijn. Er is niets mis
met Vlamingen uiteraard, maar toch klinkt het ietwat geforceerd in
Nederland als je verteld dat je 'haar in de gang hebt gezet' als je een
kast aan het verhuizen bent.

> en zijn hier ook regels voor?

Maar natuurlijk :). Onzijdige en mannelijke woorden krijgen 'hem' en
'zijn', vrouwelijke woorden 'haar'.

Als je hier meer over wilt weten of twijfelt over het geslacht van een
bepaald woord, kijk dan eens op <http://inventio.nl/genus/>. Daar kun je
het geslacht van veel woorden opzoeken en ook wat vuistregels vinden.

En uiteraard staat er op
<http://www.onzetaal.nl/advies/search=context?query=geslacht> en
<http://taalunieversum.org/taal/advies/tekst/38> ook genoeg informatie
over dit onderwerp.

Groet,

Wimjan

--
Sleet is van vroeger, tegenwoordig gaat alles kapot.

Wimjan

Wimjan schreef:

> als je verteld dat je 'haar in de gang hebt gezet'
^
Pfff, *vertelt* uiteraard. Het is vroeg :(

Johannes

"Wimjan" <ne...@inventio.nl> schreef in bericht

> Het bestuur is onzijdig (vandaar dat 'het'), dus is het bezittelijk
> voornaamwoord inderdaad 'zijn'.

Zoals Anonymus in deze draad al opmerkte, gaat het om 'het college' en niet
om 'het bestuur'.
Het college 'van bestuur'. Dat 'van bestuur' is weer een bepaling bij
'college'.
Omdat ook 'college' een onzijdig zelfstandig naamwoord is (een 'het'-woord),
hoort daarbij het eveneens bezittelijk voornaamwoord 'zijn'.
Maar het heeft dus betrekking op 'college' en niet op 'bestuur'.

Peer Mankpoot

Paul schreef/citeerde op Thu, 24 Jun 2004 07:58:03 +0200:

> Dag beste puristen,

Mag ik even goed reageren ook al ben ik geen moesliefhebber?

> [...]
> besloten...' en volgens mij zou dat (gevoelsmatig) moeten zijn 'het college
> van bestuur heeft in haar vergadering besloten...'.

"zijn"
College -> onzijdig ("het"). Het bezittelijk voornaamwoord dat hier
bijhoort, is "zijn".

> en zijn hier ook regels voor?

Ja, maar daar hoef je je strikt genomen niet aan te houden. Tis handig om
het wél te doen, omdat je dan algemeen Nederlands schrijft, wat de kans op
begrip bij je lezer vergroot.
In de ANS (Algemene Nederlandse Spraakkunst) vind je alles wat je weten
wilt. <http://oase.uci.kun.nl/~ans/> Kies "Het voornaamwoord (pronomen)",
vervolgens "Het bezittelijk voornaamwoord (possessief pronomen)", en dan
"De niet-zelfstandige bezittelijke voornaamwoorden van de derde persoon".

--
Pope at 'n moker

Ruud Harmsen

Thu, 24 Jun 2004 08:54:37 +0200: ne...@inventio.nl (Wimjan): in
nl.taal:

> [...]
>met Vlamingen uiteraard, maar toch klinkt het ietwat geforceerd in
>Nederland als je verteld dat je 'haar in de gang hebt gezet' als je een

Toch worden ook in Nederlandse kranten deze regels wel degelijk
toegepast. Ook bovenmoerdijks schrijftaal is een driegeslachtentaal.

--
Ruud Harmsen <r...@rudhar.com> - http://rudhar.com

anonymous

Ruud Harmsen <realemail...@rudhar.com> in

> Toch worden ook in Nederlandse kranten deze regels wel degelijk
> toegepast. Ook bovenmoerdijks schrijftaal is een driegeslachtentaal.

Des te jammerlijker dat je je bij twijfel niet meer tot de recente
uitgaven van Van Dale kan richten om het grammaticale geslacht van
de-woorden te achterhalen.

--
Polar

Johannes

"anonymous" <polarGONE_WITH_UPPER_CASE!@edpnet.be> schreef in bericht

Taal is een communicatiemiddel dat je in beginsel zonder dik woordenboek op
zak moet toepassen. Voor sommige woorden is bij velen het gevoel voor het
woordgeslacht nou eenmaal grotendeels verdwenen sinds het gebruik van de
meeste naamvalsvormen facultatief is geworden. Dat geldt dan vooral voor de
mannelijke en de vrouwelijke vormen (beide "de"-woorden) als die niet in een
bepaalde duidelijke categorie vallen (b.v. de uitgang -ing). De
woordenboeken laten in die gevallen vaak ook beide geslachten (m of v) toe.
Mits consequent toegepast (dus niet in de ene zin met het bezitelijk
voornaamwoord 'zijn' en in de volgende zin met 'haar').
Maar in de zin die de OP gaf, betrof het "het"-woorden en die zijn per
definitie onzijdig. Een moeilijkheid ten aanzien van het woordgeslacht kan
zich hier dus niet voordoen. Onzijdige zelfstandige naamwoorden gebruiken
(in het enkelvoud) het bezittelijke voornaamwoord 'zijn'.

Els

Johannes wrote:

> [...]
> hier dus niet voordoen. Onzijdige zelfstandige naamwoorden
> gebruiken (in het enkelvoud) het bezittelijke voornaamwoord

Met uitzondering van "het meisje" dan natuurlijk.

--
Els
http://locusmeus.com/

Johannes

"Els" <els.a...@tiscali.nl> schreef in bericht

> Met uitzondering van "het meisje" dan natuurlijk.

Hier hebben we de uitzondering dat ingeval een levend wezen is bedoeld, ook
gekozen mag worden voor het biologische geslacht.
Andersom komen we ook tegen 'de minister' (grammaticaal mannelijk) en háár
'ketchupbelagers'. Je moet dan wel voorkennis hebben en weten dat de in
kwestie bedoelde minister een vrouw is.

Johannes

"Johannes" <j.v.k...@nospam-hccnet.nl> schreef in bericht

> [...]

> 'ketchupbelagers'. Je moet dan wel voorkennis hebben en weten dat de in

Overigens geldt dit alleen waar het de keuze van het bezittelijke
voornaamwoord betreft, niet m.b.t. het lidwoord en de naamvalsvormen. Het
woordgeslacht verandert niet mee en past zich dus niet aan aan het
toevallige biologische geslacht.

Peter Smulders

Johannes schreef in news:40da9481$0$148$3a62...@reader2.nntp.hccnet.nl:

Jaja, jij probeert de draad weer op het oorspronkelijke onderwerp terug te
brengen:-) Maar anon betreurt alleen het ontbreken van de aanduiding van het
woordgeslacht in recente Van Dale's. Zo staat er bij schoen wel '(m.)' maar
bij kous niets van dien aard. Je moet het voorwoord bestuderen of een oude
druk raadplegen om te ontdekken dat hier 'v.(m.)' bedoeld wordt. Onhandig.

Henk Lensen

Johannes wrote:

> "Johannes" <j.v.k...@nospam-hccnet.nl> schreef in bericht

> ook

Ooit, voor de oorlog, moet nog eens een dienstchauffeur tegen de
minister (in die tijd uiteraard een man) volkomen grammaticaal hebben
opgemerkt: "Zijne Excellentie heeft haar handschoenen in de auto laten
liggen."

Henk

Nantko Schanssema

Henk Lensen <henkl...@zeqqelandnet.nl>:

> [...]
>minister (in die tijd uiteraard een man) volkomen grammaticaal hebben
>opgemerkt: "Zijne Excellentie heeft haar handschoenen in de auto laten

Ik ken dit verhaal van IGM J.H. Donner, over zijn vader en minister
van Justitie, Mr J. Donner.

Ik vraag me af waar je tegenwoordig zulke chauffeurs kunt vinden.

groet,
Nantko
--
De rabiate kleinburger met zijn door ressentiment verziekte
gemoedsleven hunkert altijd naar het gewelddadige. (J.H.Donner)

http://www.xs4all.nl/~nantko/

Johannes

"Henk Lensen" <henkl...@zeqqelandnet.nl> schreef in bericht

> [...]

> minister (in die tijd uiteraard een man) volkomen grammaticaal hebben
> opgemerkt: "Zijne Excellentie heeft haar handschoenen in de auto laten

Niet 'volkomen grammaticaal', maar 'grammaticaal volkomen juist' bedoel je?
:-)

Herman Elderson

Paul citeerde seku debiteerde:

> Dag beste puristen,

Mogen anderen ook antwoorden?

Het kollege, dus zijn, tenzij het niet om een vergadering van het kollege
ging.

--
Herman Elderson

Wugi

anonymous :

> [...]
> opnieuw: '_het_ college', dus: '_zijn_ vergadering'. Onzijdige (en
> natuurlijk ook mannelijke) antecedenten vragen het voornaamwoord 'zijn'.

Naast de verharing heb je ook steeds meer de verhetting (van de-woorden):
http://home.pi.be/~pin12499/taalziek.htm (#De teloorgang van een geslacht
2).
(het Engels achterna, zoals in veel zaken)
(het doet me haar en het ten berge rijzen:)

guido

Wimjan

Wugi schreef:

> Naast de verharing heb je ook steeds meer de verhetting (van de-woorden):
> http://home.pi.be/~pin12499/taalziek.htm (#De teloorgang van een geslacht
> 2).

Leuke pagina.

> (het Engels achterna, zoals in veel zaken)
> (het doet me haar en het ten berge rijzen:)

Ten of toch *te* berge?

Hans Kamp

Bezoek het Diablo II Forum Nederlands: http://www.diablo2forum.nl/index.php
English: Visit http://www.diablo2forum.nl/viewforum.php?f=16

"Paul" <spurr...@hotmail.com> schreef in bericht

...zijn vergadering..., want "het college" is onzijdig. Het bijbehorende
bezittelijke voornaamwoord is "zijn".

Hans Kamp.

Henk Lensen

Johannes wrote:
> "Henk Lensen" <henkl...@zeqqelandnet.nl> schreef in bericht

> hللr

> Niet 'volkomen grammaticaal', maar 'grammaticaal volkomen juist' bedoel je?
> :-)

Mijn ouwe Kramers zegt over 'grammaticaal':
1 de spraakkunst betreffende, spraakkunstig; 2 overeenkomstig de
spraakkunst: ~ schrijven.

Henk

Henk Lensen

Nantko Schanssema wrote:

> Ik ken dit verhaal van IGM J.H. Donner, over zijn vader en minister
> van Justitie, Mr J. Donner.

Ja, die was het! Bedankt.

Henk

Pan Gerwazy

V Thu, 24 Jun 2004 08:54:37 +0200, ne...@inventio.nl (Wimjan)
napisaw(a) v <MPG.1b44991dd...@news.individual.net> v
nl.taal:

>Het bestuur is onzijdig (vandaar dat 'het'), dus is het bezittelijk
>voornaamwoord inderdaad 'zijn'.

>Als je in Nederland woont is een aardige stelregel:

Tussen Nederland en woont "of westelijk Vlaanderen" voegen, aub.
(rekening houdend met Zeeuwsch-Vlaanderen zou dat eigenlijk "en/of
westelijk Vlaanderen moeten wezen, maar goed, we doen niet moeilijk)

> [...]
>vrouwelijk is (bijvoorbeeld doordat het verwijst naar een vrouwelijk
>begrip zoals 'koe' of 'vrouw' of doordat het eindigt op '-heid', '-ing',

En houden alle Nederlanders zich aan de regel wat "heid" etc betreft?
Ik dacht van niet.

> [...]
>met Vlamingen uiteraard, maar toch klinkt het ietwat geforceerd in
>Nederland als je verteld dat je 'haar in de gang hebt gezet' als je een

Nu, dat klinkt hier ook aardig geforceerd. Vooral jongeren zouden
ervan schrikken.

> [...]
>bepaald woord, kijk dan eens op <http://inventio.nl/genus/>. Daar kun je
>het geslacht van veel woorden opzoeken en ook wat vuistregels vinden.

Vingerling mannelijk. Tweeling mannelijk. Dat schiet goed op.

--
Vroeger was alles beter. Toen struikelde je in Mokum nog over lijken van junks, tegenwoordig zijn dat lijken van vastgoedhandelaren.

Dr.Ruud

Toen ik Henk Lensen kietelde, kwam er dit uit:

> Mijn ouwe Kramers zegt over 'grammaticaal':
> 1 de spraakkunst betreffende, spraakkunstig; 2 overeenkomstig de
> spraakkunst: ~ schrijven.

Maar helaas:

spraakkunst /v -en/ 1 grammatica, regels (met verklaring en
voorbeelden) in methodische volgorde, volgens welke een taal
gesproken en geschreven wordt; 2 het leerboek met de regels;

leerboek: studieboek (dus ook al niets spannenders)

--
Affijn, Ruud ` - ´
+ ` ´ *

Frits Zandveld

"Paul" <spurr...@hotmail.com> schreef in bericht
Zijn vergadering, want een bestuur heeft geen rokje en geen vlechtjes.
Simpel.

Frits

Frits Zandveld

"anonymous" <polarGONE_WITH_UPPER_CASE!@edpnet.be> schreef in bericht
's kijken.
Laten we zeggen dat ik per etmaal 1 uur praat of schrijf, met een
lettergreep per seconde, dus 20 a 30 woorden per minuut dus 1000 ą 2000
woorden per uur.

Daaronder zitten 1/4 (schatting) zelfstandige naamwoorden.
Dus 250 ą 500 woorden opzoeken per dag.

Opzoeken kost (meer dan) een minuut, dus deze actie zou me 5 tot 10 uur per
dag kosten.

Ik kijk wel uit!

Frits

Herman Elderson

Frits Zandveld citeerde seku debiteerde:

Maar daarentegen ook geen baard en penis.

--
Herman Elderson

Waldo Centini

Herman Elderson surprised us with

Maar een vergadering is toch vooral veel lullen?

--
Waldo

*** Is This A Dead Parrot I See Before Me ***
To respond through email remove removespam

Peter Elderson

Frits Zandveld schreef:

> Zijn vergadering, want een bestuur heeft geen rokje en geen vlechtjes.
> Simpel.

<zachtjes terzijde>
Psssjt! De meeste vrouwen hebben ook geen rokjes en vlechtjes...
</>

Peter Elderson

Waldo Centini schreef:

> Herman Elderson surprised us with

> Maar een vergadering is toch vooral veel lullen?

Zeker, maar ook behoorlijk ouwehoeren.

Ruud Harmsen

Fri, 25 Jun 2004 20:07:43 +0200: Herman Elderson
<Her...@samweir.invalid>: in nl.taal:

>Maar daarentegen ook geen baard en penis.

Een mop met zoooo'n baard wel.

Waldo Centini

Ruud Harmsen surprised us with

> Fri, 25 Jun 2004 20:07:43 +0200: Herman Elderson
> <Her...@samweir.invalid>: in nl.taal:

> Een mop met zoooo'n baard wel.

Is een mop niet vrouwelijk?

Waldo Centini

Peter Elderson surprised us with

> <zachtjes terzijde>
> Psssjt! De meeste vrouwen hebben ook geen rokjes en vlechtjes...
> </>

Maar dat zou Frits best wel willen...

Dirndlsex....

Peter Elderson

Waldo Centini schreef:

> Ruud Harmsen surprised us with

> Is een mop niet vrouwelijk?

Dan kan-ie nog steeds een baard hebben. Philips wordt er rijk van...

Herman Elderson

Peter Elderson citeerde seku debiteerde:

Okee, ik zat verkeerd: een bestuur heeft mogelijk rokjes en vlechtjes,
mogelijk baarden en penissen, in elke denmkbare kombin- seku permutatie.

--
Herman Elderson

Herman Elderson

Waldo Centini citeerde seku debiteerde:

> Ruud Harmsen surprised us with

> Is een mop niet vrouwelijk?

Ja.

Maar je weet niet wat ik met dat antwoord bedoel.

Moet je maar geen negatieve vragen stellen.

--
Herman Elderson

Martien

ne...@inventio.nl (Wimjan) deed de wereld kond van het feit dat
> [...]
>met Vlamingen uiteraard, maar toch klinkt het ietwat geforceerd in
>Nederland als je verteld dat je 'haar in de gang hebt gezet' als je een

Onzin. Omdat een aantal mensen in Nederland de natuurlijke geslachten
niet meer weten te plaatsen klinkt het geforceerd wanneer je het
correct doet?

--
Raffinement 'n gave

Martien

Els <els.a...@tiscali.nl> deed de wereld kond van het feit dat

>Met uitzondering van "het meisje" dan natuurlijk.

...en het vrouwtje en het koetje en het teefje en het poesje en....
Alle verkleinwoorden zijn in het Nederlands onzijdig.
Het meisje is een verkleining van de meid.

--
Raffinement 'n gave

Els

Martien wrote:

Oorspronkelijk wel ja, maar ik vind dat inmiddels 'meisje' een
andere betekenis heeft dan 'meid'.
Maar goed. Neem dan het kind.
Volgens mij kun je over een klein meisje zeggen: "Het kind
heeft haar pop gepakt".

--
Els
http://locusmeus.com/
Sonhos vem. Sonhos vão. O resto é imperfeito.
- Renato Russo -

MTL

"Els" <els.a...@tiscali.nl> meldde hier:

[...]

> Oorspronkelijk wel ja, maar ik vind dat inmiddels 'meisje' een
> andere betekenis heeft dan 'meid'.

De (nog niet geheel) verouderde betekenis 'dienstmeisje' (ook in het
bekende liedje met die meid die elk dag ziek
is behalve op zondag) is in Belgiė nog springlevend.

Hoe vaak heb ik de typiste/secretaresse niet horen brommen:
"Ik ben uwe(n?) meid niet".

> Maar goed. Neem dan het kind.
> Volgens mij kun je over een klein meisje zeggen: "Het kind
> heeft haar pop gepakt".

Pop? Daar zit muziek in.

MTL

MTL

"Martien" <mvge...@iae.nl> meldde hier:

[...]

> ...en het vrouwtje en het koetje en het teefje en het poesje en....
> Alle verkleinwoorden zijn in het Nederlands onzijdig.
> Het meisje is een verkleining van de meid.

...die ooit nog 'maagd' was - in haar jong jaren.

MTL

Els

MTL wrote:

> [...]

> is behalve op zondag) is in België nog springlevend.

> Hoe vaak heb ik de typiste/secretaresse niet horen brommen:

En ik gok dat ze dan iets heel anders bedoelt dan als ze zou
zeggen:
"Ik ben uw meisje niet." :-)

> Pop? Daar zit muziek in.

Tegenwoordig vaak wel ja, vroeger moest je als poppenmoeder
kunnen buikspreken/-zingen, nu doe je er 2 penlights in en
zingt de pop zelf. :-)

MTL

"Martien" <mvge...@iae.nl> meldde hier:

> ne...@inventio.nl (Wimjan) deed de wereld kond van het feit dat
>

> Onzin. /

Nee, echt eerlijk waar. Boven de Moerdijk doet het gebruik van 'ze/haar'
voor voorwerpen kunstmatig aan, het kan eigenlijk niet anders dan kunstmatig
zijn. Want de mensen weten het echt niet meer. Al
honderd niet meer. Of voorwerpen en zaken mannelijk of vrouwelijk
zijn. Met een paar zeldame uitzonderingen... zoals
'uitzondering' en de meeste andere woorden op '-ing'.

> Omdat een aantal mensen in Nederland de natuurlijke geslachten

> niet meer weten te plaatsen/

Ver over de 90% in de provincies N.-H., Z.-H. en Utrecht.
(Voor de rest van het land weet ik het niet precies.). Dat is wel ietsje mייr dan
"een aantal mensen". Een slordige 6-7 miljoen mensen? Nee, meer dan dat.

> klinkt het geforceerd wanneer je het
> correct doet?

Correct is - in algemeen Nederlands: 'de stoel', 'de kast', 'de tafel' 'de [maak niet uit welk
voorwerp]' met als persoonlijk vnw. 'hij' en met als bezittelijk voornaamwoord 'zijn'.

MTL

MTL

"Els" <els.a...@tiscali.nl> meldde hier:
> MTL wrote:

[...]

> En ik gok dat ze dan iets heel anders bedoelt dan als ze zou
> zeggen:
> "Ik ben uw meisje niet." :-)

Kan best. Maar "het werk gaat voor het meisje".
Zoals mijn goede vader zei.

[...]

MTL

Els

MTL wrote:

Yep, da's het meisje dat ik bedoel.
Hoewel ik natuurlijk niet weet wat jouw goede vader bedoelde.
Hadden jullie een huishoudster thuis? ;-)

MTL

"Els" <els.a...@tiscali.nl> meldde hier:

[...zoals mijn goede vader zei]

> Yep, da's het meisje dat ik bedoel.
> Hoewel ik natuurlijk niet weet wat jouw goede vader bedoelde.
> Hadden jullie een huishoudster thuis? ;-)

Wat dacht je anders dan?
Geld speelt geen rol.
Als je begrijpt wat ik bedoel!

MTL

Frits Zandveld

"Martien" <mvge...@iae.nl> schreef in bericht
Ik moest even nadenken. Welke dame deed er iets fout met die kast, zodat
dame de gang op werd getrapt??? O, de kast wordt hier als dame behandeld.

Frits

Frits Zandveld

"MTL" <MTL...@chello.be> schreef in bericht

> [...]
> zijn. Met een paar zeldame uitzonderingen... zoals
> 'uitzondering' en de meeste andere woorden op '-ing'.

Ook niet.

<knip>

Frits

Wimjan

Herman Elderson schreef:

> Waldo Centini citeerde seku debiteerde:

> Ja.
>
> Maar je weet niet wat ik met dat antwoord bedoel.

Nerd.

> Moet je maar geen negatieve vragen stellen.

<http://taalunieversum.org/taal/advies/vraag/620/>

Groet,

Wimjan

--
Sleet is van vroeger, tegenwoordig gaat alles kapot.

Martien

> [...]
>andere betekenis heeft dan 'meid'.
>Maar goed. Neem dan het kind.
>Volgens mij kun je over een klein meisje zeggen: "Het kind

Dat kan wel, maar ik voel dat als fout.

--
Raffinement 'n gave

Martien

"MTL" <MTL...@chello.be> deed de wereld kond van het feit dat
> [...]
>"een aantal mensen". Een slordige 6-7 miljoen mensen? Nee, meer dan dat.

En? Omdat iedereen een fout maakt wil dat nog niet zeggen dat het
daarom juist is.

>Correct is - in algemeen Nederlands: 'de stoel', 'de kast', 'de tafel' 'de [maak niet uit welk
>voorwerp]' met als persoonlijk vnw. 'hij' en met als bezittelijk voornaamwoord 'zijn'.

Je generaliseert. Zeker in de zuidelijke delen van Nederland en in
Vlaanderen zullen mensen stoel als mannelijk ervaren en kast en tafel
als vrouwelijk.

--
Raffinement 'n gave

Els

Martien wrote:

> Els <els.a...@tiscali.nl> deed de wereld kond van het
> feit dat

> Dat kan wel, maar ik voel dat als fout.

Als het kind 5 of 6 is, ben ik er zeker van dat het kind het
als 'fout' zal voelen als je zegt dat het "zijn" pop heeft
gepakt. ;-)

MTL

"Martien" <mvge...@iae.nl> meldde hier:

> "MTL" <MTL...@chello.be> deed de wereld kond van het feit dat

[Het vrouwelijk woordgeslacht is ten dode opgeschreven, in het algemeen Nederlands]

> En? Omdat iedereen een fout maakt wil dat nog niet zeggen dat het
> daarom juist is.

Het "Allemaal-spookrijders-behalve-ik"-effect zeker.

> Je generaliseert. Zeker in de zuidelijke delen van Nederland /

Dat neem ik van je aan.

> en in
> Vlaanderen zullen mensen stoel als mannelijk ervaren en kast en tafel
> als vrouwelijk.

In heel veel gevallen wél, dat kan ik beamen.
Maar _ik_ zal het nooit leren.

MTL

Kees van der Vlies

"MTL" <MTL...@chello.be> schreef in bericht

Waarschijnlijk ook een 'Franse gouvernante'.
Wie kent nog dat liedje van vele decennia geleden?

Kees

--
Geraffineerd zijn kan tot vluchtigheid leiden.

Ernie Ramaker

Martien:

> En? Omdat iedereen een fout maakt wil dat nog niet zeggen dat het
> daarom juist is.

Vertel dan maar eens waar geschreven staat dat ik een fout maak als ik
naar een tafel met 'hij' verwijs.

Hans Kamp

> [...]

> minister (in die tijd uiteraard een man) volkomen grammaticaal hebben
> opgemerkt: "Zijne Excellentie heeft haar handschoenen in de auto laten

Net zo vreemd als "Het meisje heeft zijn spulletjes vergeten"

Martien

>Als het kind 5 of 6 is, ben ik er zeker van dat het kind het
>als 'fout' zal voelen als je zegt dat het "zijn" pop heeft
>gepakt. ;-)

Nee hoor, waarom zou het kind dat als fout moeten voelen? Het leert
dat wat de ouders het aanleren.

--
Raffinement 'n gave

Martien

En daarom is het 'fout'?

--
Raffinement 'n gave

Martien

Ernie Ramaker <ernie...@nordom.nl> deed de wereld kond van het feit
dat

Hier in het zuiden wordt tafel als vrouwelijk ervaren. Dat inmiddels
in het noorden dat niet meer zo is doet daar niets aan af.

--
Raffinement 'n gave

Ernie Ramaker

> [...]

> Hier in het zuiden wordt tafel als vrouwelijk ervaren. Dat inmiddels
> in het noorden dat niet meer zo is doet daar niets aan af.

Dáár geef ik je helemaal gelijk in. Ik dacht alleen even dat je het
minstens vierhonderd jaar oude gebruik van bepaalde verwijswoorden in
het noordelijk gedeelte van het taalgebied afdeed als 'fout'. Als je dat
doet krijg je met mij te maken. :-)

Peter Elderson

Martien schreef:

Missc hien is de kwaliteit van de tafels in het noorden hoger, zodat er
niet zo vaak een gat in zit.
(Oemps, zeg hee een beetje, kan dat zomaar wel?)

Ruud Harmsen

Sat, 26 Jun 2004 19:17:46 GMT: Martien <mvge...@iae.nl>: in nl.taal:

>Je generaliseert. Zeker in de zuidelijke delen van Nederland en in
>Vlaanderen zullen mensen stoel als mannelijk ervaren en kast en tafel
>als vrouwelijk.

Maar ik meen me te herinneren dat jullie het onderling daar vaak niet
over eens zijn? Soms per dorp verschillend? Moeten we daar allemaal
rekening mee houden?

--
Ruud Harmsen <r...@rudhar.com> - http://rudhar.com

Herman Elderson

Wimjan citeerde seku debiteerde:

> Nerd.

Heel vriendelijk van u, dank u wel.

> <http://taalunieversum.org/taal/advies/vraag/620/>

Ja, en? Je ziet negatieve vraagstellingen zelfs in enquetes, die daarmee
volstrekt waardeloos zijn, omdat onduidelijk is wat nu eigenlijk gevraagd
wordt.

In geschrift, als intonatie en dergelijke ontbreken, is een negatieve
vraagstelling vaak ook verwarrend. Omdat de vraag niet duidelijk is, moet
de antwoorder veel breedvoeriger antwoorden om duidelijk te maken wat zijn
interpretatie van de vraag is, en wat zijn antwoord is.

--
Herman Elderson

Michel Martens

Ernie Ramaker schreef op Sat, 26 Jun 2004 23:47:46 +0200 in de
nieuwsgroep nl.taal

Maar je moet ze in Nederland eens raar zien kijken naar mij als ik
naar een tafel of de zon of de kast met 'zij' verwijs. En dat staat
aantoonbaar _wel_ ergens geschreven.

--
Michel.

Michel Martens

Wimjan schreef op Sat, 26 Jun 2004 20:50:23 +0200 in de nieuwsgroep
nl.taal

>Sleet is van vroeger, tegenwoordig gaat alles kapot.

Een ABN-woordenboekje uit de jaren zeventig zegt dat 'sleet' geen ABN
is, dat het wel in Vlaanderen algemeen wordt gebruikt en dat het
Algemeen Nederlands woord 'slijtage' is. Verlicht mij!
--
Michel.

Peter Elderson

Michel Martens schreef:

Rotterdams: Het is sleets, de sleet zit er in.

Rein

Peter Elderson <elde...@xs4all.nl> wrote:

> <zachtjes terzijde>
> Psssjt! [...]

Leuke vondst. Waar?

--
<

Rein

Kees van der Vlies <c.g.c.v...@hccnet.nl> wrote:

[knip]

> [...]

> Kees
>
> --
> Geraffineerd zijn kan tot vluchtigheid leiden.

1- Hoe dan?
2- En wat dan nog?

--
<

Peter Elderson

..toch weer een keuteltje...

Ruud Harmsen

Sun, 27 Jun 2004 22:53:19 +0200: add...@request.invalid (Rein): in
nl.taal:
>1- Hoe dan?

Shell. (Althans bereid Rein even iets uit te leggen).

Ruud Harmsen

Mon, 28 Jun 2004 08:53:33 +0200: Ruud Harmsen
<realemail...@rudhar.com>: in nl.taal:

>Sun, 27 Jun 2004 22:53:19 +0200: add...@request.invalid (Rein): in
>nl.taal:
>
>Shell. (Althans bereid Rein even iets uit te leggen).

Altijd.

Henk Lensen

M.i. gewoon gangbaar Nederlands.

--
Henk-de-gek-
meejunlippelinzunbek

Peter Elderson

Henk Lensen schreef:

Ja, maar het is nog wel op te lappen.

Rein

Peter Elderson <elde...@xs4all.nl> wrote:

[knip]

> ..toch weer een keuteltje...

'Toch weer'? Hoopte je dat je scherpe commentaren net zo
effectief zouden zijn als het ge"modder" van je
bloed-en-geestverwant?

--
<

Rein

Ruud Harmsen <realemail...@rudhar.com> wrote:
> add...@request.invalid (Rein):

> Shell. (Altijd [R.] bereid Rein even iets uit te leggen).

We gaan niet iets oeverloos' beginnen over het verschil tussen
een hint (dank daarvoor) en een uitleg, hoor je me.

--
<

Ruud Harmsen

Mon, 28 Jun 2004 23:34:39 +0200: add...@request.invalid (Rein): in
nl.taal:

>'Toch weer'? Hoopte je dat je scherpe commentaren net zo

>effectief zouden zijn als het ge"modder" van je
>bloed-en-geestverwant?

Wat een walgelijke opmerking.

Ruud Harmsen

Mon, 28 Jun 2004 23:34:43 +0200: add...@request.invalid (Rein): in
nl.taal:

>We gaan niet iets oeverloos' beginnen over het verschil tussen

>een hint (dank daarvoor) en een uitleg, hoor je me.

Zoals zo vaak snap ik weer eens niet wat je bedoelt. Zal wel aan mij
liggen. Of je doet het erom. Beide waarschijnlijk. Ik zit er verder
niet zo mee.

Peter Elderson

Rein schreef:

...en weer een drolletje...

Wimjan

Henk Lensen schreef:

> [...]
'k Wist niet dat men het in Vlaanderen algemeen gebruikte. Van Dale meldt
het woord zonder regiolabel. Sleets trouwens ook. Bij 'sleet' als
bijvoeglijk naamwoord staat wel '(gewestelijk)'. Bij sleets weer niet.

Mijn ABN-Gids (elektronische versie 1.0 van het boek van Prof. P.C.
Paardekooper) vermeldt inderdaad ook:

<citaat>

"sleet" is fout, een ABN-equivalent is "slijtage"

"sleet" zoals gebruikt in "er komt sleet op" is fout, een ABN-equivalent
is "het gaat slijten"

</citaat>

Kramers Nederlandse Taal cd-rom vermeldt wel het regiolabel "Zuid-
Nederlands" bij sleet als zelfstandig naamwoord.

> M.i. gewoon gangbaar Nederlands.

Leek mij ook. Nou ja, niet enorm gangbaar, maar verder lijkt me er niets
mis mee. En daarbij vond ik het een mooie kreet - een vriend stelde het
voor als ondertitel voor een prakticumverslag. Tijdens dat prakticum ging
zo ongeveer alles kapot wat er kapot kon gaan, vandaar.

Een echte (andere) bron voor deze uitspraak heb ik nog niet kunnen
ontdekken.

Groet,

Wimjan

--
Sleet is van vroeger, tegenwoordig moet het blijkbaar 'slijtage' zijn.

Peter Elderson

Wimjan schreef:

> [...]
> Paardekooper) vermeldt inderdaad ook:
>
> <citaat>
>
> "sleet" is fout, een ABN-equivalent is "slijtage"

Paardekooper is hier fout.

> [...]
> Nederlands" bij sleet als zelfstandig naamwoord.

> Leek mij ook. Nou ja, niet enorm gangbaar, maar verder lijkt me er niets

Zeker niet "Zuid-Nederlands".

Rein

Ruud Harmsen <realemail...@rudhar.com> wrote:
> add...@request.invalid (Rein):

> Zoals zo vaak snap ik weer eens niet wat je bedoelt. Zal wel aan mij

> liggen./

Misschien. Als jij 't zegt...

> /Of je doet het erom./

Dat zeker niet. Dat zou ik weten.
Misschien heb je wel geen gezellige dronk; al aan gedacht?

> /Beide waarschijnlijk./

Nee.

> /Ik zit er verder niet zo mee.

Jawel. Je zoekt het niet voor niets altijd in wie er
tekortschiet. Je suggereert daarbij niet voor niets altijd boze
opzet. En het is met jou niet voor niets hollen (op de man
spelen) of stilstaan (negeren).

--
<

Rein

Ruud Harmsen <realemail...@rudhar.com> wrote:
> add...@request.invalid (Rein):

> Wat een walgelijke opmerking.

En we gaan ook niet iets oeverloos' beginnen over het verschil
tussen een vraag en een opmerking.

--
<

Peter Elderson

Rein schreef:

> Jawel. Je zoekt het niet voor niets altijd in wie er
> tekortschiet. Je suggereert daarbij niet voor niets altijd boze
> opzet. En het is met jou niet voor niets hollen (op de man
> spelen) of stilstaan (negeren).

...weer een drolletje geworpen....

Peter Elderson

Rein schreef:

...en weer een zeikerd gehaald....

Ruud Harmsen

Wed, 30 Jun 2004 17:51:29 +0200: add...@request.invalid (Rein): in
nl.taal:

>En het is met jou niet voor niets hollen (op de man
>spelen) of stilstaan (negeren).

Bij mensen waarmee een normaal gesprek steeds opnieuw niet mogelijk
blijkt is er weinig andere keus.

Christa

Thu, 01 Jul 2004 10:46:15 +0200 tikte dan wel citeerde Ruud Harmsen:

>Bij mensen waarmee een normaal gesprek steeds opnieuw niet mogelijk
>blijkt is er weinig andere keus.

Die keus is er wel.
Negeren.

--
Toch is 'r kauw jonger

Rein

Ruud Harmsen <realemail...@rudhar.com> wrote:
> add...@request.invalid (Rein):

> Bij mensen waarmee een normaal gesprek/

Bedoel je zo'n gesprek waarbij je naar eigen zeggen slechts met
de boodschapper bezig bent?

> /steeds opnieuw niet mogelijk

> blijkt is er weinig andere keus.

Hier verklaar je dat op de man spelen een optie voor je is.

--
Ze zijn zo duidelijk, mijn geachte opponenten.

Ruud Harmsen

Fri, 2 Jul 2004 22:39:36 +0200: add...@request.invalid (Rein): in
nl.taal:

>Bedoel je zo'n gesprek waarbij je naar eigen zeggen slechts met
>de boodschapper bezig bent?

Wat nou boodschapper? Hou toch een keer op met dat gezeur. Ik bedoel
gewoon een normaal gesprek, waarbij de ander niet voortdurend op de
loer ligt om je erin te luisen, zoals bij jou. Dat is namelijk jouw
opstelling. Doe daar eens iets aan.

>Hier verklaar je dat op de man spelen een optie voor je is.

Je laat geen andere keus, meneer Rein. En dat weet je ook heel goed,
want je doet het met opzet. Dat is het spelletje dat je hier speelt,
en ik vind het een walgelijk spelletje.

Christa

Sat, 03 Jul 2004 10:00:15 +0200 tikte dan wel citeerde Ruud Harmsen:

>Je laat geen andere keus, meneer Rein. En dat weet je ook heel goed,
>want je doet het met opzet. Dat is het spelletje dat je hier speelt,
>en ik vind het een walgelijk spelletje.

De enige manier om het spelletje te stoppen is het niet meespelen.

Peter Elderson

Rein schreef:

> Hier verklaar je dat op de man spelen een optie voor je is.

...</gejammer>ja maar hij doet het ook</>.....

Rein

> [...]

> gewoon een normaal gesprek, waarbij de ander niet voortdurend op de
> loer ligt om je erin te luisen, zoals bij jou. Dat is namelijk jouw

Ik heb je postings de laatste tijd nauwelijks - meestentijds
helemaal niet - gelezen. Jij haakte opeens in op een aantal
postjes van mij.
Ik ontrief je hiermee toch niet, hoop ik?

> Je laat geen andere keus, meneer Rein. En dat weet je ook heel goed,/

't Is alsof ik een Elderson hoor.

> /want je doet het met opzet./

Alweer.

> /Dat is het spelletje dat je hier speelt,

> en ik vind het een walgelijk spelletje.

Het spelletje dat ik bepaal welke opties jij hebt... ja,
walgelijk, wat een machtsmisbruik.

--
<

Peter Elderson

Rein schreef:

> Het spelletje dat ik bepaal welke opties jij hebt... ja,
> walgelijk, wat een machtsmisbruik.

...weer een keuteltje...

Ruud Harmsen

Sun, 4 Jul 2004 22:31:58 +0200: add...@request.invalid (Rein): in
nl.taal:

>Ik heb je postings de laatste tijd nauwelijks - meestentijds
>helemaal niet - gelezen. Jij haakte opeens in op een aantal
>postjes van mij.
>Ik ontrief je hiermee toch niet, hoop ik?

Je draait. Ga eens in op mijn opmerking? Waarom zit je altijd te
loeren tot je een ander een fout maakt? Waarom strijd je niet met open
vizier? Wanneer houd je eens op een gluiperd te zijn?

>'t Is alsof ik een Elderson hoor.

Slap gedraai, alweer. Ga eens in op de essentie.

>Alweer.

Is het waar of niet? Geef eens eerlijk toe, geniet je ervan een ander
in moeilijkheden te brengen? Dat is toch je enige motivatie hier?
Ontken het of bevestig het. Wees eens recht door zee.

Niet dat het veel uitmaakt, of je het toegeeft of niet, want we kunnen
het hier allemaal zien.

>Het spelletje dat ik bepaal welke opties jij hebt... ja,
>walgelijk, wat een machtsmisbruik.

Het gaat om je intentie, en die deugt nie. Je speelt op de man, het
gaat je er alleen maar om een ander af te zeiken. De inhoud of het
onderwerp doet er niet toe. Precies wat je anderen probeert te
verwijten. Dat verhaal over die boodschapper dus. Precies op jou van
toepassing. Met dit verschil dat in het klassieke verhaal de
boodschapper uit misplaatste ontgoocheling werd afgemaakt, maar jij
doet het omdat je het leuk vindt om een ander te zien kronkelen.

Walgelijk, in één woord.

Rein

> [...]

> loeren tot je een ander een fout maakt? Waarom strijd je niet met open
> vizier? Wanneer houd je eens op een gluiperd te zijn?

Scherpe vragen, rudhar. De portee van mijn tekst erboven is je
niet ontgaan, zie ik. 's Kijken waar ik je nou 's kond van zal
gaan doen.

[knip]

--
<

MTL

"Henk Lensen" <henkl...@zeqqelandnet.nl> meldde hier:

[...]

> [...]
> minister (in die tijd uiteraard een man) volkomen grammaticaal hebben
> opgemerkt: "Zijne Excellentie heeft haar handschoenen in de auto laten

Die van zijn vrouw, zeker?

MTL