Nieuw Hollandse spelen of Nieuwe Hollandse spelen

lamm...@gmail.com

Ls,

Op Koninginnedag spelen we altijd Oud Hollandse spelen. Het wordt tijd
voor vernieuwing, dus Nieuw Hollandse spelen. Sla ik de spijker op z'n
kop of zelfs de plank nu volkomen mis? Het gaat dus om een vernieuwing
van het Oud Hollandse verschijnsel. Maar hoe heet dat nu? Is er iemand
die het weet?

groet,

Peter

h@wig

Dit zegt taaladvies ervan:

http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1231/

Als het nog de oude vertrouwde spelletjes zijn waarom moeten ze dan
'nieuw' heten eigenlijk?

groet,
Hedwig

m00n

<lamm...@gmail.com> schreef in bericht

Nieuw Hollandse spellen kan ik moeilijk wegkrijgen omdat ik me niets kan
voorstellen bij Nieuw-Hollands - dit natuurlijk even los van de gedachte aan
achterstandswijken, Polen, wietplantages in huurwoningen of Willem Endstra.
Als je Oud-Hollandse spellen vernieuwt, dan zijn het Vernieuwde
Oud-Hollandse spellen of Nieuwe Oud-Hollandse spelen, maar zeker geen
Nieuw-Hollandse spellen, omdat je daarvoor eerst moet definiëren wat
Nieuw-Hollands is.
Noem het gewoon Hollandse spellen en je bent van het hele tijdsprobleem af.

Reinout van Montelbaan

On 29 nov, 20:37, lammer...@gmail.com wrote:

Ik stel Gelderse spelen voor, of anders Friese: kaatsen,
klootschieten. Eventueel Limburgse.
--
rvm

de lachende panda

On Thu, 29 Nov 2007 16:54:49 -0800 (PST), Reinout van Montelbaan
<kater...@noknok.nl> wrote:

>Ik stel Gelderse spelen voor, of anders Friese: kaatsen,
>klootschieten. Eventueel Limburgse.

Over kaatsen gesproken, laatst werd er in het Journaal o.i.d. gezegd
dat men daar een Olympische sport van wil maken als de spelen naar
Nederland komen in, wanneer was het ook weer, 2028?
Er werd bij gezegd dat kaatsen alleen in Nederland wordt beoefend.
Maar dat is niet waar, de Fransen en de Basken (o.a.) hebben sporten
die er sterk mee verwant zijn.
--
Bauk/je

Een optimist heeft makkelijk praten.

http://struikelend.doorhet.net/

el misti

<lamm...@gmail.com> schreef in bericht

Ik zou zeggen: "Nieuwe Oud Hollandse spelen".

japlot

En ik ga voor "Nieuwe Oud-Nederlandse spellen".

Jacques

"el misti" <sjaakpiest*verwijderdit*@live.nl> schreef in bericht

Piet Beertema

japlot wrote:
> En ik ga voor "Nieuwe Oud-Nederlandse spellen".

Je kunt beter voor www.leerquoten.nl gaan.

-p

rob

zeikerd!
rob

Reinout van Montelbaan

On 30 nov, 20:29, "el misti" <sjaakpiest*verwijderd...@live.nl> wrote:
> <lammer...@gmail.com> schreef in berichtnews:7917f048-dff1-4777...@y20g2000hsy.googlegroups.com...

Doe mijn iets niet-Hollands maar bijv. vendelzwaaien.
--
rvm