Catharina-Amalia enz.

StiLiWo

Erg Nederlands kan ik dat prinsesje niet vinden!

Edna
http://home.wanadoo.nl/taalpodium

Ted

StiLiWo schreef:

> Erg Nederlands kan ik dat prinsesje niet vinden!

Een overbodige opmerking. Ze is half Duits en half Argentijns. Maar we zijn
inmiddels toch wel gewend aan een allochtoon koningshuis? Haar
inburgeringscursus zal trouwens inmiddels wel begonnen zijn.

Ted

feicore...@gmx.net

On 09 Dec 2003 10:17:13 GMT, sti...@cs.com (StiLiWo) wrote in
nl.taal:

>Erg Nederlands kan ik dat prinsesje niet vinden!

Erg Argentijns ook niet. Dan was het Catarina zonder h geweest.

Maar Carmen is natuurlijk andere koek, al heb ik geen idee wat de
oorsprong is van die veelvoorkomende Spaanse naam.

--
Feico

Pan Gerwazy

V Tue, 09 Dec 2003 14:24:26 +0100, feicore...@gmx.net napisaw(a) v
<n5jbtv0q5egphsn7r...@4ax.com> v nl.taal:

Het is zoals zoveel "veelvoorkomende Spaanse namen", een Maria-naam.
Maria del Carmen = Onze Lieve Vrouw van de Carmen. Maria del Rocio,
Maria del Pilar, Maria de los Mercedes, Maria de los Reyes
(Catolicos), ... om maar een paar meisjesnamen te noemen die heel
verwarrend naar een niet-vrouwelijk zelfstandig naamwoord verwijzen...
Maar ik weet niet goed meer waar dat Carmen naar verwijst...

Die berg in Garabandal, is dat nu de Carmelberg of de Carmenberg
(zoekopdracht voor SGP'ers en D'66-ers ...)? En Carmen Miranda (Maria
do Carmo Miranda Da Cunha zou Omob, pardon Ethias nu zeggen),
misschien denken ze wel dat dat een tangodanseres was: "Down Argentine
Way", een film uit 1940, die Carmen Miranda als een Argentijnse
portretteert (he, 1940? was Beatrix toen niet in Canada? - dan heeft
ze dat gezien, toch?).

Ach, wie weet hebben de twee jonge ouders ooit samen Carmen San Diego
gespeeld. Was mijn oudste dochter ook dol op ...

Stem voor kassastokje!
http://members.lycos.nl/begijnhof/Subpages/stem.htm

Norbert

"Pan Gerwazy" <pg_pienie...@yahoo.co.uk> schreef in bericht

> [...]
>
> Ach, wie weet hebben de twee jonge ouders ooit samen Carmen San Diego
> gespeeld. Was mijn oudste dochter ook dol op ...

Misschien dachten ze gewoon aan de karmelietessen.

Groeten,
Norbert

Martien

"Ted" <ted.p...@tiscalimail.nl> deed de wereld kond van het feit
dat

O? Is Ales dan volledig Duits? Zijn moeder is Nederlands, zijn vader
is Duits, dus dat maakt hem half Duits. Echter, moeder is ook half
Duits, want grootvader is Duits, dat maakt hem dus driekwart Duits.
Amalia is dus niet half Duits, maar komt er wel in de buurt.

--
Raffinement 'n gave

feicore...@gmx.net

On Tue, 09 Dec 2003 18:09:14 GMT, Martien <mvge...@iae.nl> wrote in
nl.taal:

>O? Is Ales dan volledig Duits? Zijn moeder is Nederlands, zijn vader
>is Duits, dus dat maakt hem half Duits. Echter, moeder is ook half
>Duits, want grootvader is Duits, dat maakt hem dus driekwart Duits.

Overgrootvader was ook een Duitser, en een heel grote lapzwans. En
betovergrootmoeder kwam uit Duitsland. Pas daarna komen we iemand uit
een ander land tegen: een Russin.

Al onze vorsten van Willem III tot en met Beatrix waren met Duitsers
getrouwd.
--
Feico

Ted

Die berekening had ik ook al gemaakt, maar verder uitgediept: Alex'
overgrootvader Prins Hendrik was ook Duits (7/8), betovergrootmoeder Emma
ook al (15/16) en zo kunnen we doorgaan. Het begon allemaal met Willem van
Oranje ('van Duitschen bloet'). Het niet-duitse bloed van Alex is te
verwaarlozen.

Ted

R...@m.er

"Ted" <ted.p...@tiscalimail.nl> tikte glashard:

> [...]
>ook al (15/16) en zo kunnen we doorgaan. Het begon allemaal met Willem van
>Oranje ('van Duitschen bloet'). Het niet-duitse bloed van Alex is te

Niet helemaal.

http://www.onzetaal.nl/advies/duitsch.html

Groet,

Rmr

Herman Elderson

StiLiWo citeerde seku debiteerde:

> Erg Nederlands kan ik dat prinsesje niet vinden!

Probeer eens een chatbox. Een nieuwsgroep is te moeilijk voor je.

--
Herman Elderson

Maarten van Tilburg

En Maxima is vast geen afstammeling van de oorspronkelijke Argentijnse
bevolking. Eerder N-Europa, denk ik zomaar.

Ted

R...@m.er wrote:

> [...]

Jaja. De verklaring Duitsch = diets = nederlands heb ik meer gehoord. Het
engelese 'dutch' zal daar ongetwijfeld ook vandaan komen. Maar in het geval
van het Wilhelmus heeft het die betekenis natuurlijk niet, want Willem van
Oranje, degene over wie het lied gaat, was van toch echt van Duitse komaf.

Ted

Ruud Harmsen

Wed, 10 Dec 2003 15:22:06 +0100: "Ted" <ted.p...@tiscalimail.nl>:
in nl.taal:

> [...]
>Oranje, degene over wie het lied gaat, was van toch echt van Duitse komaf.

Ben ik van Duitsen bloed = schaar ik me (als Franssprekend edelman)
toch aan de kant van het (volkstaal, dus niet Frans of Latijn,
sprekende) gewone volk, dat in opstand is gekomen tegen de
Spanjaarden.

Dat betekende het toch, in de politieke toestand van toen? WvO was dan
in Duitsland geboren, hij was in het Frans opgevoed aan het hof van
Karel V, omdat Frans toen in heel Europa hoftaal was.

Duits spreken of Nederlands, dat kon hij allebei niet, dat was beide
volkstaal, dus dialect. Toen dan. Duitsland als land bestond in die
tijd immers nog helemaal niet, en ook geen gestandaardiseerde
Hoogduitse taal.

--
Ruud Harmsen, http://rudhar.com/

Ted

Je verklaring klinkt plausibel, maar het woord 'bloed' past er niet goed in.
Dat verwijst toch naar zijn afkomst, kijkt me.

Ted

Ruud Harmsen

Wed, 10 Dec 2003 22:17:57 +0100: "Ted" <ted.p...@tiscalimail.nl>:
in nl.taal:

>Je verklaring klinkt plausibel, maar het woord 'bloed' past er niet goed in.
>Dat verwijst toch naar zijn afkomst, kijkt me.

Symbolisch. Hij voelt zich alsof hij van dien bloede was, zonder het
echt te zijn. Vergelijk "Ich bin ein Berliner".

Maar dit is allemaal wat ik denk begrepen te hebben, aangevuld met
fantasie. Zoals bijna alles wat ik schrijf. Bedenk dat niet eens zeker
is wie het lied geschreven heeft, en dus ook niet wie de "ik" is.

Frans van Nes

Ruud Harmsen <"ar-aitch-ay" at rudhar.com> wrote in message news:<u97ftvc8mhlgigmq2...@4ax.com>...

Wie het ook geschreven heeft: de "ik" is WvO zelf, in wiens huid
iedereen kruipt die het volkslied zingt. Je verklaring is verder zeer
overtuigend.

Frans van Nes

MTL

"Maarten van Tilburg" <maar...@yahoo.com> meldde hier:

[...]

> En Maxima is vast geen afstammeling van de oorspronkelijke Argentijnse
> bevolking. Eerder N-Europa, denk ik zomaar.

'Zorreguieta' klinkt anders niet bepaald Scandinavisch.

MTL
--
Als je het mij vraagt, is het Z-Europa.
Blondjes genoeg in Catalonië, hoor.

Johannes

"MTL" <M...@te.nl> schreef in bericht

De naam Zorregieta is van Baskische afkomst. Overigens schijnt Máxima niet
alleen Baskisch, maar ook indiaans bloed te hebben. Dus mogelijk wel
degelijk een afstammelinge van de oorspronkelijke bevolking van Argentinië.

Dik T. Winter

In article <bt4ru9$3drqb$1...@ID-205194.news.uni-berlin.de> "MTL" <M...@te.nl> writes:
> "Maarten van Tilburg" <maar...@yahoo.com> meldde hier:
>
> 'Zorreguieta' klinkt anders niet bepaald Scandinavisch.

Ik denk dat alleen naar haarkleur is gekeken. Er zijn behoorlijk wat
blonde Spanjaarden... Keltische invloed denk ik zo. Zo zijn er
behoorlijk wat zwarte Zeeuwen, veelal Spaanse invloed.
--
dik t. winter, cwi, kruislaan 413, 1098 sj amsterdam, nederland, +31205924131
home: bovenover 215, 1025 jn amsterdam, nederland; http://www.cwi.nl/~dik/

Johannes

"Dik T. Winter" <Dik.W...@cwi.nl> schreef in bericht

> [...]
> blonde Spanjaarden... Keltische invloed denk ik zo. Zo zijn er
> behoorlijk wat zwarte Zeeuwen, veelal Spaanse invloed.

En haren kun je blonderen!

Ruud Harmsen

>'Zorreguieta' klinkt anders niet bepaald Scandinavisch.

Baskisch.

Ruud Harmsen

Sat, 3 Jan 2004 02:29:56 GMT: "Dik T. Winter" <Dik.W...@cwi.nl>: in
nl.taal:

>Ik denk dat alleen naar haarkleur is gekeken. Er zijn behoorlijk wat
>blonde Spanjaarden... Keltische invloed denk ik zo. Zo zijn er
>behoorlijk wat zwarte Zeeuwen,

.. en Friezen ook.

>veelal Spaanse invloed.

Ik betwijfel het. De hele bevolking van Europa is de afgelopen 2000
jaar (en daarvoor waarschijnlijk nog meer, maar dat is moeilijker meer
na te gaan) zodanig door elkaar geklutst dat er geen peil meer op te
trekken valt. We zijn allemaal ik hoge mate van gemengd ras. Dat maakt
al die rassentheorieën van de vorige eeuw, en helaas bestaat het nog
steeds wel, ook onzettende onzin. Afgezien van het feit dat
onderscheid op basis van ras er een heleboel andere dingen op zich
verwerpelijk is, bestaan die rassen ook gewoon helemaal niet meer.

MTL

"Johannes" <j.v.k...@nospam-hccnet.nl> meldde hier:

> "MTL" <M...@te.nl> schreef in bericht

[over Zorreguieta]

Geen idee overigens waar (de voorouders van) de Zorreguieta's precies
vandaan komen.
Ik wilde alleen aangeven dat er ook in (Noord-)Spanje veel blondjes
te vinden zijn. En Catalonië ken ik nu eenmaal wat beter dan Baskenland.
(Al vind ik San-Sebastian een prachtige stad).

Málaga ken ik ook vrij goed, maar daar is het percentage blonden/-jes
beduidend lager, zelfs als ik mijn zus en haar dochters meereken. ;-)

> De naam Zorregieta is van Baskische afkomst.

De familie misschien. Maar de _naam_, dat betwijfel ik.

> Overigens schijnt Máxima niet
> alleen Baskisch, maar ook indiaans bloed te hebben. Dus mogelijk wel
> degelijk een afstammelinge van de oorspronkelijke bevolking van Argentinië.

Wat maakt het eigenlijk uit?
Ze is jong en ze wil wat.

MTL
--
Beter dan andersom.

Johannes

"MTL" <M...@te.nl> schreef in bericht

Gaat sinds 7 december jl. ook andersom op: ze is wild en ze jongt wat. :-)

Bram van Reemst

feicore...@gmx.net schreef op 09 dec 2003:

> Maar Carmen is natuurlijk andere koek, al heb ik geen idee wat de
> oorsprong is van die veelvoorkomende Spaanse naam.

Zou het niet van de woordbetekenis 'lied, gezang, gedicht' kunnen
komen?

Bram

MTL

"Bram van Reemst" <br...@dds.NONONO.nl> meldde hier:

Precies. Vergelijk andere stichtelijke Spaanse meisjesnamen als
'Rosario' ('rozenkrans'), 'Soledad' ('eenzaamheid'), 'Esperanza'
('hoop'), 'Fe' ('geloof'); vergelijk de plaatsnaam Santa Fe.

MTL

Dik T. Winter

In article <04bdvv8i45kup7ac9...@4ax.com> Ruud Harmsen <"ar-aitch-ay" at rudhar.com> writes:
> Sat, 3 Jan 2004 02:29:56 GMT: "Dik T. Winter" <Dik.W...@cwi.nl>: in
> nl.taal:

> .. en Friezen ook.

> Ik betwijfel het.

Bij de Zeeuwen kon je het meestal wel aangeven: 80-jarige oorlog. Althans,
zo is mij door Zeeuwen verteld.

Ruud Harmsen

Sun, 4 Jan 2004 01:32:07 GMT: "Dik T. Winter" <Dik.W...@cwi.nl>: in
nl.taal:

>Bij de Zeeuwen kon je het meestal wel aangeven: 80-jarige oorlog. Althans,
>zo is mij door Zeeuwen verteld.

Zou kunnen. Maar ik denk vaak dat het een fabeltje is. Ook omdat veel
Spanjaarden, en zelfs Berbers, juist weer blauwogig zijn. Spaanse
zigeuners ook zelfs, zoals de zangeres in een film van
kom-hoe-heet-hij-ook-weer.

Het vreemde is dat Zeeland juist overwegend niet katholiek is, dus
daar zou ik minder Spaanse invloed verwachten. Hoewel, daardoor
misschien meer onderdrukking, en dus kans op verkrachting. Je weet
niet wat er allemaal gebeurd is vroeger.
Je ziet ook veel van die donkere types in Brabantse streken. O.a. één
vierde van mijn eigen familie. Die tak schijnt uit Fijnaart te komen,
en daar woont nu Frans Bauer, ook donkerogig en harig; toeval? Maar di
tak van mijn familie komt eerder mogelijk weer uit de Achterhoek. Wel
allemaal nadrukkelijke protestanten, geen katholieken, dus vanwaar die
Spanjaarden?

Nog een tegenwerping: er zijn ook veel donkerogige en -harige
Engelsen. Denk aan Rowan Atkinson. Daar zijn geen Spanjaarden geweest.
Kelten dan maar? Of waren/zijn die blond?

Volgens mij is de zaak in werkelijkheid zo ingewikkeld dat je aan wat
uiterlijke kenmerken niet zomaar een conclusie "Spaanse invloed" kunt
trekken. Vergelijk Joden: er zijn er genoeg die er eerder Duits of
Russisch dan Midden-Oostenachtig uitzien, ondanks generaties lang
binnen de groep trouwen. Ook genetisch zijn ze volgens onderzoekingen
net zo divers als andere Europeanen, met ook een beetje oorspronkelijk
"Hebreews" bloed, maar niet eens zo veel. Rassen zijn een fabeltje, we
zijn allemaal van gemengd ras.

Ernie Ramaker

Ruud Harmsen:

> Nog een tegenwerping: er zijn ook veel donkerogige en -harige
> Engelsen. Denk aan Rowan Atkinson. Daar zijn geen Spanjaarden geweest.
> Kelten dan maar? Of waren/zijn die blond?

Westnoren zijn ook minder lang en minder blond dan Oostnoren en Zweden.
Dat is dan weer een ander substraatvolk, ofzoiets. Of een gestrand
Spaans schip, dat schijnt in Noord-Noorwegen zo te zijn. 't Is allemaal
heel ingewikkeld.

--
Barneskoen hava me alle gjenget i.
We hebben allemaal in kinderschoenen gelopen.

Joost Elshoff

"Ruud Harmsen" <"ar-aitch-ay" at rudhar.com> schreef in bericht

Dat t euskara is, daar waren we al achter. Verder is t natuurlijk logisch
dat er nogal een vermenging heeft plaatsgevonden in latijns-amerika, tussen
autochtone stammen, en verschillende golven van migranten. Of het relevant
is, vraag k me af... Maar t geeft de mens iets om over na te denken.

Martien

Bram van Reemst <br...@dds.NONONO.nl> deed de wereld kond van het feit
dat

Je bedoelt richting 'Kermen'?