Klaartje <nieuwsgro...@diteruithalenKlaBru.nl> schreef:
>Elke giraffe zingt zoals zhij genekt is, zo ook Ruud Harmsen die zegt:
>>Sat, 15 Jun 2013 17:36:28 +0200: Izak van Langevelde schreef/wrote:
>>>Capitaine mobylette
>>>
>>>Van zwart haar moe'k zo huilen
>>>Van blond krijg ik 't benauwd
>>>Ach! Vind je 't erg als jij vannacht
>>>Je bromfietshelm ophoudt?
>>>
>>> (Lévi Weemoedt)
>>
>>Geinig dat het metrum alleen klopt als je 'hellem' uitspreekt.
>
>Grappig dat dat voor mij niet zo is. Waar leg jij de klemtonen in de
>laatste zin?
Ik vatte het niet op als een kwestie van klemtoon, maar van het wel of
niet als lettergreep uitspreken van 't.
Grappig trouwens, Lévi Weemoedt raakt met 'Capitaine' een ooit bij mij
prangende kwestie, die nooit opgelost is: dat brommertje heette aimgh
Kaptein Mobylette. Dat 'Kaptein' vond ik altijd vreemd, voor een Frans
product. De y in Mobylette viel me nooit op, hoewel ik toen Frans
leerde op school. En best wist dat hun beweeglijk met een i is.
Dit gedichtje zie ik voor het eerst. Capitaine ipv Kaptein vind ik
prachtig gevonden: het woord is niet per se vrouwelijk, maar klinkt
het wel. En het heeft ook iets van herstel van het Frans.
Anno 2013 klinkt het nog extra cru, ik zag het eerst voor me met een
integraalhelm. Maar daarin reed vrijwel niemand op een mobyletje.
--
Sietse