Big Diet

1 view

Mirella

Hoi,

ik weet dat het hier niet gewenst is om over dieten en onverantwoord
afvallen en dergelijke te schrijven, maar vanuit de 'eetstoornis'
invalhoek wil ik toch iets vragen:

Wat vinden jullie er van dat er een programma op tv komt als Big Diet?

Mij lijkt het goed om de volgende redenen:
- er komen meer dikke mensen op tv, zodat dat weer een beetje uit de
taboesfeer wordt gehaald
- er zullen volgens mij mensen tussen zitten met eetstoornissen, en op
deze manier worden meer mensen daarmee geconfronteerd
- misschien is het een steun voor mensen om hun eigen problemen op tv
bij anderen te zien (opgelost worden?)

Ik begrijp me dat de deelnemers ook heel wat sensatiezucht over zich
heen zullen krijgen, maar dat was in Big Brother en dergelijke
programma's ook het geval, en dat weet men vantevoren.

Ik ben gewoon benieuwd naar jullie meningen, nu hier eindelijk weer eens
iets wordt gepost in deze nieuwsgroep,

groetjes,
Mirella :)

Teegee

"Mirella" <mir...@freeler.nl> schreef in bericht

:-)

Ik heb er erg gemengde gevoelens over omdat ik per definitie niet geloof in
in zo'n korte tijd afvallen, ik vrees dat de noodzakelijke knop die om moet
om te zorgen dat het eraf blijft op deze manier niet om gaat.

Tegelijkertijd ben ik een grote fan van Big Brother achtige programma's
omdat ik geinteresseerd ben in gedragingen van mensen en hun emoties.

Ik weet zelf hoezeer mijn eetprobleem mijn gedragingen beinvloed en ben dus
heel nieuwsgierig wat er in godsnaam in die groep gebeurt als al die mensen
die normaal hun emoties verwerken door te gaan eten ineens die uitlaatklep
niet meer hebben. Ik denk dat dat tot nogal wat ontploffingen kan leiden.

Verder denk ik dat elk mens verantwoordelijk is voor zijn eigen gedrag en
dus ook de mensen die mee willen doen aan big diet.

Ik ben benieuwd....

xx
Tanja

Dianne

"Teegee" <tee...@xs4all.nl> schreef in bericht

Ik sluit me bij Tanja aan. Ik ben alleen benieuwd naar de begeleiding na Big
Diet. Wel ben ik van mening dat het programma motiverend kan werken bij
mensen die graag willen afvallen. Maar aan de andere kant worden dikke
mensen als amusement gebracht en vind ik dat mensen ook af en toe tegen
zichzelf in bescherming genomen moeten worden door producers van
tv-programma's. Maar goed, het programma is nog geeneens begonnen en ik
begin al kanttekeningen te plaatsen. Vooroordelen dus. Daarom ga ik eerst
kijken en reageer dan daarna wel.

Groeten,
Dianne

Mieke van Spanje

Ik ben erg tegen het programma Big Diet. Ik houd helemaal niet van dit soort
programma's. Ik vind het maar aapjes-kijkerij. Toen het nog om een doorsnee
groep mensen ging dacht ik nog: Alla, moeten ze zelf weten. Maar nu zoeken
ze mensen onder een kwetsbare groep. En dan gaan mijn haren echt wel omhoog
staan van afkeer.
Vroeger kon je op de kermis ook gaan kijken naar allerlei 'aparte'
fenomenen. Goddank was dat vroeger. Het mag toch niet zo zijn dat dat nu
weer terugkomt?

Maar ik heb nog een andere reden om helemaal tegen dit programma te zijn.
Ze gaan proberen mensen zoveel mogelijk te laten afvallen in een heel korte
tijd. 20 kg. in 13 weken. Dat is toch, hoe je het ook bekijkt, een
crash-dieet. En daarvan weten we inmiddels dat die de grootste kans geven op
het jojo-effect. Het is dus uiteindelijk alleen maar slecht voor de
deelnemers. En in het verlengde daarvan voor alle mensen die zich in hun
huiskamers aangespoord voelen om dit na te gaan doen. Uiteindelijk zullen ze
er alleen maar versneld méér van bijkomen.
Mensen die vaker te maken hebben met overgewicht zouden onderhand moeten
weten dat het afvallen niet het echte probleem is. De handhaving na een
afvalkuur is het probleem. Om nou mensen 13 weken lang in een geisoleerde
omgeving een dieet te laten houden is gewoon absurd. Dat heeft alleen maar
met sensatie te maken en helemaal niets met verstandig omgaan met je
gewicht.

De Nederlandse Obesitas Vereniging, De Bond van Formaat, De stichting
anorexia/boulimia Nervosa, De Stuurgroep Eetstoornissen Nederland, De
maagbandgroep SMILE, Stichting Obistat en de ISAA nemen stelling tegen dit
programma.

Door andere omroepen, bijvoorbeeld de EO, de NCRV en de AVRO wordt
regelmatig op een serieuze manier aandacht besteed aan overgewicht en
eetstoornissen. Daar wordt onafhankelijke informatie gegeven waar je wat aan
hebt. De commerciele omroepen is het er alleen om te doen zoveel mogelijk
reclametijd te verkopen. Dat kan het beste met sensatieprogramma's. Kijk
liever naar die andere programma's.

Mieke van Spanje

Dianne <d_pnn...@hotmail.com> schreef in berichtnieuws
lqRq6.1948585$%C1.25447020@Flipper...

Tamar

beste mieke,
ik ben het helemaal met je eens. toen ik het voorfilmpje zag moest ik echt
even in mijn arm knijpen. dit kan toch niet waar zijn?
ik vroeg nog aan mijn man of het een grap was en of het nou echt aan mij lag
dat ik dit volkomen absurd, belachelijk, sensatiebelust en smakeloos vind.
nee, gelukkig hij was het helemaal met me eens. ik kan er echt nog steeds
met mijn hoofd niet bij dat dit programma uitgezonden en bekeken gaat
worden.
tamar
"Mieke van Spanje" <vsp...@worldonline.nl> schreef in bericht

Dianne

> [...]

> tijd. 20 kg. in 13 weken. Dat is toch, hoe je het ook bekijkt, een
> crash-dieet. En daarvan weten we inmiddels dat die de grootste kans geven

Dat klopt ja. Daar ben ik het mee eens.Toch ga ik kijken. Ik ben namelijk
heel benieuwd hoe dat er nu aan toe gaat, flink sporten, begeleiding, etc.
Natuurlijk draait het om kijkcijfers en reclame-inkomsten. Maar misschien
wordt dieten wel uit de taboe-sfeer gehaald, krijgen mensen inzicht in hoe
moeilijk het is om af te vallen. Zolang mensen maar niet belachelijk worden
gemaakt (zoals Willibrord Frequin dat wilde doen door een dikke vrouw op een
wagen te zetten en haar zo door het dorp te laten rijd), heb ik er geen
problemen mee. Let wel: een goede begeleiding (zowel lichamelijk als
geestelijk) is een absolute voorwaarde!

Groeten,
Dianne

Ferry

On Sun, 11 Mar 2001 22:55:14 +0100, "Mieke van Spanje"
<vsp...@worldonline.nl> wrote:

> [...]
>ze mensen onder een kwetsbare groep. En dan gaan mijn haren echt wel omhoog

Ik sluit me helemaal aan bij je betoog...

>Maar ik heb nog een andere reden om helemaal tegen dit programma te zijn.
>Ze gaan proberen mensen zoveel mogelijk te laten afvallen in een heel korte
>tijd. 20 kg. in 13 weken. Dat is toch, hoe je het ook bekijkt, een

Overigens heb ik meer verloren in 13 weken...maar wel onder
begeleiding en ben er ook wel anderhalf mee bezig voordat ik klaar
ben...ik heb nu de eerste 21 weken achter de rug... Hoef er nog maar
50 zo te zeggen...

Maar hoe dan ook ben ik het met je eens... Alleen, deze mensen moeten
het wel zelf weten en voor wat betreft het kijken...ik doe dat zeker
niet. Maar ook BB, de bus en Survivor of hoe dat ook moge heten heb ik
nooit gezien...

CU,
Ferry

Ferry

On Mon, 12 Mar 2001 18:51:55 GMT, "Dianne" <d_pnn...@hotmail.com>
wrote:

>wagen te zetten en haar zo door het dorp te laten rijd), heb ik er geen
>problemen mee. Let wel: een goede begeleiding (zowel lichamelijk als
>geestelijk) is een absolute voorwaarde!

Dianne dat klopt wel... Maar lokt het mensen niet om nu voor het geld
zichzelf te kijk te zetten ? Ik bedoel ik wil NIET op TV maar ik ben
in die periode zonder overigens extra veel te bewegen maar wel door
een goede geestelijke begeleiding en een goed dieet bijna 34kg
afgevallen... Leuk bedrag als een kilo goud 20.000 gulden waard is...

Maar is dit een oplossing voor al die mensen in NL die ook problemen
met hun overgewicht hebben...
Ik weet het niet en als jullie het niet heel erg vinden intresseert me
het ook niet...behalve dan dat ik de afgelopen weken al regelmatig heb
moeten uitleggen waarom ik echt niet aan big diet wil meedoen!

En dat vind ik nou vervelend en ik zal echt niet de enige zijn...

CU,
Ferry