Vlag etiquette

Wout

Mijn mastje van de motorboot is weer helemaal opgeknapt en er komen nieuwe
vlaggetjes in van 20x30 cm. Mijn vraag is kan iemand me helpen met een
vlaggen-etiquette. Ik heb een gastenvlag (provincie) en een eigen valg
(provincie) naast een geuzenvlag op de punt. Wat moet links, wat rechts? Ik
weet dat er regels voor zijn maar kan ze nergens vinden. Overigens, bij
naspeuringen zie ik dat zo'n beetje alles wat eruit ziet als een vlag in de
mast geknoopt wordt. Kan dat? Ook reclame vlaggen? Allen overigens een
fantastisch vaarseizoen toegewenst. Het zit er bijna weer aan te komen en ik
kan haast niet meer wachten.....

__________ Informatie van ESET NOD32 Antivirus, versie van database viruskenmerken 4961 (20100320) __________

Het bericht is gecontroleerd door ESET NOD32 Antivirus.

http://www.eset.com

Hans

"Wout" <Wout...@gmail.com> schreef in bericht

> [...]
> fantastisch vaarseizoen toegewenst. Het zit er bijna weer aan te komen en

Waar op het schip?
Nationale- of natievlag: aan de vlaggenstok op het hek (achtersteven).
Iedere andere vlag is onjuist met uitzondering van de KNZR (gekroonde W) en
de KRZM (koninklijke kroon). Merkwaardig is dat alleen deze twee roei- en
zeilverenigingen dit vlagprivilege hebben. Andere clubs met het eervolle
predikaat "Koninklijk" niet. Dus ook niet de motorbootclub KNMC. Verder is
Friesland geen natie. Europa ook niet. De vlaggenstok is recht en achterover
hellend geplaatst. Liefst in de as van het schip of anders iets naar
stuurboord. Een gebogen vlaggenstok wordt niet gebruikt op motorboten (dus
ook niet op motorsloepen!), maar alleen op het aangehangen roer van ronde en
platbodemd zeiljachten waarvan helmhout of gaffel ook een gebogen vorm
hebben. Voor alle duidelijkheid: Er bestaat geen vlaginstructie voor
vaartuigen. Een schip is niet verplicht een natievlag te voeren, maar is
daartoe gerechtigd.
Clubvlag: in de top van de mast of indien dat bezwaarlijk is aan bakboord
onder de zaling of in het want. Bij motorboten zonder mast op de steven. Een
clubvlag dient de vorm van een gelijkbenige driehoek te hebben, met de hijs
aan de korte zijde. De hoogte/breedte verhouding is 2:3. Ter onderscheiding
kunnen bestuursleden een rechthoekige vlag voeren en ereleden een
rechthoekige vlag met driehoekige insnijding. Bij meerdere lidmaatschappen
voert men geen tweede clubvlag onder de eerste.
Beleefdheidsvlag: aan stuurboord onder de zaling.
De vlag mag alleen tegelijkertijd met de natievlag gevoerd worden. Hoewel
met de beleefdheidsvlag officieel een kleine natie- of handelsvlag wordt
bedoeld, die gehesen wordt in het land dat men bezoekt is in Nederland de
aardige gewoonte ingeslopen om per bezochte provincie een kleine
provincievlag te voeren.
Eigenaars- of bezoekersvlag: in de top van de mast of aan stuurboord onder
de zaling, eventueel onder de beleefdheidsvlag. De bezoekersvlag, ook wel
drankvlag genoemd (uitnodiging voor een borrel) is een door de eigenaar zelf
ontworpen/gemaakte vlag. Soms wordt daarbij de afbeelding van een wijnglas
gebruikt. Als de eigenaar geen bezoek wenst hijst hij een effen blauw
vlaggetje. Bij de marine was dat een rood-wit-blauwe wimpel, de kerk- of
rustwimpel, die tijdens kerkdienst of - verplichte - middagrust werd
gehesen.
Geus; een kleine provinciale-, stedelijke-, of persoonlijke herkomstvlag: op
de voorsteven.
Een geus is een rechthoekig vlaggetje op de voorsteven. De vlag met acht
stervormige segmenten in de kleuren rood, wit en blauw, is de prinsegeus
(zonder tussen n). De koopvaardij en marine voerden alleen stilliggend een
geus. Het was een kleine natievlag en op zondag en christelijke feestdagen
een prinsegeus. Bij de marine heeft deze vlagvoering bij Koninklijk besluit
van 20-07-1931 plaats gemaakt voor de "marinegeus", een dubbele prinsegeus
van 12 segmenten. Het is me onduidelijk waarom pleziervaarders elkaar
na-apen en een prinsegeus voeren. Het vlaggetje op de voorsteven moet in
relatie staan tot de eigenaar of schipper. De prinsegeus doet dat dus niet!
Beter is een provinciale-, stedelijke-, of persoonlijke herkomstvlag. Een
trotse Fries doet er dus beter aan de vlag met zeven pompeblęden op de
voorsteven te voeren i.p.v. als natievlag op de achtersteven. De vlag is
overigens pas een "geus" als hij rechthoekig van vorm is en op voorsteven,
botteloef, boegspriet of kluiverboom is geplaatst. Volgens overlevering komt
de naam van de watergeuzen die de in 1569 door Prins Willem toegekende
prinsevlag aan een "geusstok" op de boegspriet voerden.
Andere vlaggen en wimpels: aan bakboord onder de zaling.
Een uit de beroepsvaart overgewaaid fenomeen is het voeren van
reclamevlaggen van tagrijnen en andere leveranciers. Denk aan motor- en
oliemerken, maar ook aan touwslagers, scheepsverzekeraars e.d., niet te
verwarren met het lidmaatschap van een merkverenigingen waarvan de leden
gewoon een clubvlag kunnen voeren. Art 3.07 BPR Verboden lichten,
verlichting of zoeklichten dan wel vlaggen, borden, wimpels of andere
voorwerpen staat het eigenlijk niet toe.
Wanneer?
Nationale vlag: overdag.
Beleefdheidsvlag: overdag, alleen tezamen met de natievlag.
Geus of als geus gebruikte vlag: overdag, alleen tezamen met de natievlag.
Clubvlag: dag en nacht als het schip in gebruik is.
Eigenaarsvlag: overdag, wanneer de eigenaar aan boord is, stilliggend.
Wat is overdag?
Vanaf 8.00 uur ('s zondags 9.00 uur) tot zonsondergang, maar niet later dan
21.00 uur.
Varend mag van deze tijdregel worden afgeweken.

Hans

ceesvanvaartips

"Hans" <debo...@colt47mail.com.invalid> schreef in bericht

Het was wel zo netjes geweest als je de bron had vermeld.
Je had kunnen volstaan met een link i.p.v. het kopieren van lappen tekst.
gr. C

hendrik

On 21 mrt, 14:02, "ceesvanvaartips" <cees@terugvanweggeweest> wrote:
> "Hans" <deboun...@colt47mail.com.invalid> schreef in berichtnews:4ba614c3$0$19605$bf49...@news.tele2.nl...

Ja, zo hebben ze het hier

http://www.watersportverenigingweesp.nl/index.php?page=Vlagvoering

ook gedaan

hendrik

Wout

Dank voor de uitleg, ik kan hier prima mee uit de voeten.
Gr, Wout

"Wout" <Wout...@gmail.com> schreef in bericht

PieterW

On Sun, 21 Mar 2010 13:44:49 +0100, "Hans"
<debo...@colt47mail.com.invalid> wrote:

> [...]
>zeilverenigingen dit vlagprivilege hebben. Andere clubs met het eervolle

de Koninklijke Zeil- en Roeivereniging Neptunus in Delfzijl wel.

Cheers, Pieter

Hans

"ceesvanvaartips" <cees@terugvanweggeweest> schreef in bericht

> [...]
>
> Het was wel zo netjes geweest als je de bron had vermeld.
> Je had kunnen volstaan met een link i.p.v. het kopieren van lappen tekst.

De beste stuurlui staan aan wal.

Hans

FSD

Voor het pikken van tekst is ook etiquette, b.v. bronvermelding.

Hans bracht volgend idée uit :

Hans

"FSD" <branda...@hotmail.com2xperjaar> schreef in bericht

> Voor het pikken van tekst is ook etiquette, b.v. bronvermelding.

En bijvoorbeeld in nieuwsgroepen onder de tekst reageren.

Hans

Henk O.

"Hans" <debo...@colt47mail.com.invalid> wrote:

Ik vond het een goede opfrisser. Dat je het niet allemaal zelf bedacht
hebt lijkt mij nogal voor de hand liggend. Bedankt voor de moeite.

mvg, Henk O.

> Hans

Lodewijk Stegman

Op Sun, 21 Mar 2010 20:05:56 +0100, schreef PieterW:

Ha! Je meent het het! Sinds ik de Southerly heb, vraag ik mij af hoe het
komt dat ik een iets te grote Nederlandse driekleur met kroon bij de boot
heb gekregen.
En nu weet ik het: de vorige eigenaar was inderdaad lid van Neptunus.

Als zelfverklaard republikein (de Gebroeders de Witt, de eerste echte
Nederlandse republikeinen, kwamen tenslotte ook uit Dordt) heb ik die
vlag als de sodemieter vervangen door een normale Nederlandse vlag. Maar
dit terzijde.

--
stegman

Anders Reizen

Hans schreef:

> [...]
> platbodemd zeiljachten waarvan helmhout of gaffel ook een gebogen vorm

Nou, dat is anders nogal plaatsgebonden. Zo is het in Amsterdam
verplicht om op de voorsteven een Amsterdams vaantje te plaatsen en op
het hek van de sloep (dat is achter de koelbox) een piratenvlag aan een
gebogen vlaggenstok. Daarbij is het bovendien zaak de piratenvlag zo
groot te kiezen dat deze door het water sleept.

Piet

--
Anders Reizen - vakantie buiten de gebaande paden

reismagazine -> http://www.andersreizen.nl
reisbeurs -> http://www.reisbeurs.nl
reizigersforums -> http://www.reizigersforums.nl

Tom

On 23-03-10 00:39, Anders Reizen wrote:

> [...]
> gebogen vlaggenstok. Daarbij is het bovendien zaak de piratenvlag zo
> groot te kiezen dat deze door het water sleept.

Op sommige huurvalken in Friesland schijnt het voorgeschreven te zijn
dat men aan de gaffel een grote Heineken-vlag voert.

Tom.

FSD

Tenminste minimaal....

Tom stelde dit idée voor :

jeffrey...@gmail.com

Op zondag 21 maart 2010 07:27:14 UTC-4 schreef Wout:
En waar dan de gele quarantaine vlag bij aanloop buitenlandse haven op een zeilboot?

psycho...@gmail.com

Tijdloos thema. In de VS hangt de eigenaarsvlag niet onder de beleefheidsvlag, maar ernaast. In beginsel ook aan stuurboord, maar als iemand daar maar één lijn voor een vlag heeft, dan is deze lijn voor de beleefdheidsvlag en gaat de eigenaarsvlag naar bakboord.
Op grote trimarans zie je vlaggen in de zijstagen, boven de drijvers. Dit zijn royale vlaggen, het is een mooi gezicht en is traditie aan het worden. Als we deze elementen combineren dan wordt het op een trimaran als volgt: natievlag achterop, beleefdheidsvlag stuurboord zijstag boven de drijver, eigenaarsvlag bakboord zijstag boven de drijver.
De clubvlag blijft in top. Behalve in wedstrijden. Dan gaat de eigenaarsvlag in top. Op grote trimarans worden dan aan beide zijstagen, boven de zijdrijvers en relatief ver naar achteren, twee wedstrijdvlaggen gehesen.
Hans Schilder