hoger en harder ;-)

Koos Winnips

Hallo,

Kent iemand nog tips voor platbodems om hoger te kunnen varen?

Zelf zijn we aan het experimenteren geweest met het oog van fok (stond eerst
op een vaste plaats op het boeisel). Door het schootoog bij hardere wind wat
naar binnen te brengen (op de handreling op het dak gezet) kunnen we
ongeveer net zo hoog mikken als scherpe jachten, maar door het verlijeren
verliezen we het vet. (ja, ik weet het, als platbodem moet je geen scherpe
jachten in willen halen, maar ik kan het niet laten).
Iemand tips om het verlijeren tegen te gaan? Ons zwaard lijkt goed te staan,
hoewel ie niet 90 graden naar beneden wijst, maar de boot is meestal prima
in balans.

Verder de bakstagen, scheelt dat veel?
Botterfok?

Groeten,

Koos

Hans Valk

Koos Winnips <win...@edte.utwente.nl> wrote:

Om echt profijt te kunnen hebben van het verder dichttrekken van de
schoten is het ook belangrijk dat de zeilen niet te vol gesneden zijn.
Zeker bij veel wind, want dan begint een platbodem pas te lopen.
Misschien is er iets te doen met een onderlijkstrekker op het grootzeil,
of een een cunninghamhole. Ik vrees echter dat de meeste platbodemzeilen
toch te bol zijn voor koersen onder 45 graden schijnbare wind. Ze zijn
waarschijnlijk afgestemd op de meest optimale aan-de-windse koers voor
de betreffende platbodem. En dat is nou eenmaal wat lager.
Een ander probleem is de rompvorm. Die is in het voorschip meestal te
vol voor echt hoog-aan-de winds werk. Vandaar ook het verlijeren.

Ik zou zoveel mogelijk profijt proberen te trekken van alle zaken die
met een platbodem wel kunnen en met een kieljacht niet, en het hoog en
hard varen aan de echte snelle jongens overlaten.

Of je moet een portemonnee hebben die goed genoeg gevuld is om Andre
Hoek een Lemsteraak voor je te laten tekenen (en die vervolgens laten
bouwen).

--
Hans Valk

Bill

Koos Winnips <win...@edte.utwente.nl> schreef in berichtnieuws
8dk913$t7g$1...@dinkel.civ.utwente.nl...

> Hallo,
>
> Kent iemand nog tips voor platbodems om hoger te kunnen varen?

Met Hoog Water Spring de bank op? :-)))

Koos Winnips

>Om echt profijt te kunnen hebben van het verder dichttrekken van de
>schoten is het ook belangrijk dat de zeilen niet te vol gesneden zijn.

Daar zal een deel van het probleem zitten, kan je daar iets aan laten
veranderen door een zeilmaker?

> [...]
>Een ander probleem is de rompvorm. Die is in het voorschip meestal te
>vol voor echt hoog-aan-de winds werk. Vandaar ook het verlijeren.

Die onderlijkstrekker zal ik eens proberen te fabriceren. Maar ook ten
opzichte van andere schouwen lijken we nog flink te verlijeren. Die laatste
graadjes zwaard omlaag?

> [...]
>
>Of je moet een portemonnee hebben die goed genoeg gevuld is om Andre
>Hoek een Lemsteraak voor je te laten tekenen (en die vervolgens laten

Nou, dan zou ik Hoek vragen een Staverse Jol of Schokker te tekenen, ik val
niet zo op Aken ;-)

Groeten,

Koos

hermand

Bill <bs13...@skynet.be> schreef in berichtnieuws
8dl8e3$4vl$2...@news0.skynet.be...

Kijk eens aan Bill terug van weggeweest

Herman

Koos Winnips

>Met Hoog Water Spring de bank op? :-)))

En harder dan? Een strekdam rammen?

johan ten hove

wat wel geinig is, en lekker is een kluiver waar als je er op de kant mee in
je handen staat begint te lachen. Wij hebben met een beetje wind (5) er een
kluiver op van wel 3 m2. Een genot om dan te zien dat niet al te rap plastic
aardig bij houd. Zelfs aan de wind.

We hadden ook gehoopt over een paar weken met een nieuw tuig te kunnen
spelen en te testen of we harder en hoger kunnen dan met ons katoenen tuig
van '78. Hellaas wil de maker van het doek (clipper canvas uit engeland) het
maar niet bij de zeilmaker af leveren :(

--
groet,
johan

http://home.wanadoo.nl/djth/index.htm

Hans Valk

> Daar zal een deel van het probleem zitten, kan je daar iets aan laten
> veranderen door een zeilmaker?

Zeker wel, maar het is geen ingreep waarbij je voor honderd gulden klaar
bent.De zeilmaker zal het tuig in gebruik willen zien, waarschijnlijk,
dus daar gaan wel wat uren in zitten.

> Die onderlijkstrekker zal ik eens proberen te fabriceren. Maar ook ten
> opzichte van andere schouwen lijken we nog flink te verlijeren. Die laatste
> graadjes zwaard omlaag?

Uit een ander postje begreep ik dat je een zeeschouw vaart. Die hebben
over het algemeen al lange smalle zwaarden (zeezwaarden). Door de
zwaarden dat laatste eindje verder naar beneden te duwen, verschuift
voornamelijk het zeilpunt. Het oppervlak onder water en de effectiviteit
worden niet noemenswaardig groter, denk ik. Die wordt vooral bepaald
door de snelheid van het langstromende water (snelheid is lift)

Het kan overigens wel lonen om met de stand van de zwaarden te
experimenteren. Hoe staat het bijvoorbeeld met het roerkarakter op een
hoog-aan-de-windse koers en bij een bepaalde tuigage ? Is de boot erg
wreed op het roer, dan moet het drukkingspunt van het onderwaterschip
naar achteren: zwaard iets naar achteren verschuiven over de rail
(indien aanwezig) of iets omhoog halen. Het moeten geven van heel veel
tegenroer aan de wind remt de boot af. De boot moet net voldoende
loefgierigheid over houden om in de wind te willen draaien.

Of dit een erg praktisch advies is, betwijfel ik trouwens. De ervaring
leert dat de wind nooit erg lang constant is. Zakt de wind terug in
kracht, dan wordt het roerkarakter van de boot waarschijnlijk nogal
vaag. Hij hangt er niet echt lekker meer in; je moet sturen om hem aan
de wind te houden. De inregelprocedure kan dan dus weer opnieuw
beginnen.

--
Hans Valk

Pieter Wierenga (DTC)

On Thu, 20 Apr 2000 09:50:13 +0200, "Koos Winnips"
<win...@edte.utwente.nl> wrote:

>Daar zal een deel van het probleem zitten, kan je daar iets aan laten
>veranderen door een zeilmaker?

Koos, je moet gewoon een doorgelat zeil hebben.

Cheers, Pieter (leedvermaak want zoals Koos al zei:

"als platbodem moet je geen scherpe

jachten in willen halen", om over catamarans maar niet te spreken.)

Leo Voorneveld BLVRD-the Netherlands

Hoi knipoog,

weet jij misschien een site met fotos van racende klippers,tjalken etc ?
Was eens maat en moet aan buitenlanders wel eens uitleggen wat dat was.
Het gevoel om met tonnen staal, wat hout en dacron en veel geweld te
wedstrijden.
Wat dat betreft is Nederland wel een beetje uniek. Zo veel "oude" schepen
nog in de vaart.

Geroet Leo

,-)

In de zeilen van vorig jaar stond goed stuk over klipperrace, voldeed aan
het gevoel van de deelnemers zelf.
Mooie foto's

Leo Voorneveld BLVRD-the Netherlands <bl...@xs4all.nl> schreef in
berichtnieuws 8dp91m$lr4$1...@news1.xs4all.nl...

johan ten hove

Leo,

Leo,
Kijk eens op http://bruinevloot.pagina.nl/ daar staan zo ongeveer alle
charter kantoren wel bij met begeleidende schepen en uiteraard foto's. Moet
je oude bootje ook vast wel te vinden zijn,

Pieter Wierenga (DTC)

On Fri, 21 Apr 2000 19:11:33 +0200, ",-)" <hi...@niet.dus> wrote:

>In de zeilen van vorig jaar stond goed stuk over klipperrace, voldeed aan
>het gevoel van de deelnemers zelf.
>Mooie foto's

Wat me verbaasde was dat nowadays de Kaat Mossel ergens in de middenmoot
zit, terwijl ze zo'n 20 jaar geleden met Jan (?) Bakker een topper was.
Zelfs zwaar overtuigd!
Een kennis heeft wel es met hem gezeild.
Bakker wilde wel es onder vol tuig een haven binnen stormen om op het
laatste moment de diesel te starten en vol achteruit te geven.
Weet iemand of er bij deze stuntjes ooit wat mis gegaan is?

Cheers, Pieter

,-)

Beste pieter,

Het lot wil dat ik dus een bemanningslid ben op de kaat (al enige jaren).
De vizie op zeilen, masten tuigvoeringen en scheeps rompen zijn duidelijk
voorruit gegaan in de laatste 20 jaar.
Heel simpel: de schepen in de bovenklasse zijn of 30 meter of langer of het
is een stevenaak (scherpsteven onderwater).
Het verbaast me dat je met een oppervlakkige kennis zo'n oordeel durft te
geven ?
Ik houdt me al 15 jaar beroepsmatig werkzaam in deze bedrijfstak en zal
nooit een eensluidend oordeel geven.
Alle schepen zijn handgebouwd en dus nooit symmetrisch, daar begint het al.
De gemiddelde masthoogte is groter, de gemiddelde zeiloppervlakten zijn veel
groter, de snit gaat nu per computer en dat scheelt enorm.
Daarbij was de kaat volgens huidige begrippen nooit overtuigd (volgens toen
wel).
en zo nog veel meer...............

Pieter Wierenga (DTC) <pie...@hacom.nl> schreef in berichtnieuws
3900f17a...@news.hacom.nl...

Pieter Wierenga (DTC)

On Sun, 23 Apr 2000 13:43:34 +0200, ",-)" <hi...@niet.dus> wrote:

>Het lot wil dat ik dus een bemanningslid ben op de kaat (al enige jaren).

ah...juist, het ligt dus aan jou!!
het zijn nl juist deze *enige* jaren dat Kaat zo verschrikkelijk slecht
presteert.

> [...]
>Heel simpel: de schepen in de bovenklasse zijn of 30 meter of langer of het
>is een stevenaak (scherpsteven onderwater).

Er zijn natuurlijk ook veel meer schepen op het water gekomen sindsdien.

>Het verbaast me dat je met een oppervlakkige kennis zo'n oordeel durft te
>geven ?

Ik geef helemaal geen oordeel.
Ik kan me gewoon een verslag in een watersportblad herinneren, van zo'n
20 jaar geleden.
De Kaat had toen net een nieuwe tuigage (ik meen zo'n dikke 300
kwadraat.)
Daarmee was ze toen praktisch onverslaanbaar.
Ik geloof dat er nog een grote Lemsteraak was (naam vergeten) die
ongeveer dezelfde snelheid klokte.
In Jan Bakker had de Kaat daarbij ook nog es een volstrekt "geschifte"
schipper, zo heb ik begrepen. Wel goed voor de performance ;-)

Volgens mij heb ik een gevoelig punt binnen de klipperkringen
blootgelegd Hier gaan we dus nog ff op door.
Jij wilt natuurlijk maar wat graag de tegenvallende prestaties van de
Kaat relativeren. :-)
We zullen jou het komend jaar es van zeer nabij observeren.
Met mijn snelle cat kan ik de Kaat natuurlijk gemakkelijk bijhouden.

Cheers, Pieter

Evert Jan Muurling

Pieter gefeliciteerd met je scherpe observering. Maar de tuigages (zeker
voor wedstrijden) worden de laatste jaren op deze schepen nog steeds groter
en groter. Zodat een Kaat nu "ineens" tot de middenmoot kan horen. Terwijl
andere schepen met lieve kleine halfwinders van een kleine 250 vierkante
meter rondvaren. Gelukkig is de apres sail nog steeds erg belangrijk en dus
ook erg leuk.(ja mijn maat is ski instructeur). Zodat ook met een
middenmootschip wedstrijden nog erg leuk zijn. Dit tevens omdat je in zo'n
wedstrijd weet tegen wie je vaart en daar je eigen uitslag van af kan laten
hangen.

Evert Jan

Ps. catamarans maken eigenlijk alleen maar krassen in onze verf alleen met
de schroef is het even uitkijken :-))

Pieter Wierenga (DTC) <pie...@hacom.nl> schreef in berichtnieuws

3902e79c...@news.hacom.nl...

Pieter Wierenga (DTC)

On Mon, 24 Apr 2000 01:19:46 +0200, "Evert Jan Muurling"
<evert...@freeler.nl> wrote:

>Zodat een Kaat nu "ineens" tot de middenmoot kan horen.

je vindt dus niet dat ik Trudy maar es moet adviseren wat modificaties
in de crewlist aan te brengen? ;-)

>Gelukkig is de apres sail nog steeds erg belangrijk

sinds het verboden is onder invloed aan het helmhout te staan, het
belangrijkst lijkt me :-)

>Zodat ook met een
>middenmootschip wedstrijden nog erg leuk zijn.

oeps, dat heb ik niet ontkend, sterker: dat zal ik nooit ontkennen.

>Ps. catamarans maken eigenlijk alleen maar krassen in onze verf

ahum...ik wilde nog zeggen dat ik het idee heb dat er meer geinvesteerd
is in zeil dan in Sikkens.:-)

>alleen met de schroef is het even uitkijken :-))

uhhh....we hadden het toch over een zeilevenement?

Cheers, Pieter

,-)

Pieter Wierenga (DTC) <pie...@hacom.nl> schreef in berichtnieuws
3902e79c...@news.hacom.nl...

> Ik kan me gewoon een verslag in een watersportblad herinneren, van zo'n
> 20 jaar geleden.

Bij blijven hoor..........

> [...]
> Daarmee was ze toen praktisch onverslaanbaar.

> Ik geloof dat er nog een grote Lemsteraak was (naam vergeten) die

Lemsteraken doen niet mee aan de klipperrace

> In Jan Bakker had de Kaat daarbij ook nog es een volstrekt "geschifte"
> schipper, zo heb ik begrepen. Wel goed voor de performance ;-)

Die zelfde schippers zijn nog steeds als bemanning aan boord.

> Volgens mij heb ik een gevoelig punt binnen de klipperkringen
> blootgelegd Hier gaan we dus nog ff op door.

duidelijk.........

> Jij wilt natuurlijk maar wat graag de tegenvallende prestaties van de
> Kaat relativeren. :-)

Uiteraard.......
Helaas is de praktijk m.b.t. snellere schepen zo onluisterend dat je niet
anders kan. Tenzij je een ton of 8-9 hebt te verspijkeren aan een nieuw
schip.

> We zullen jou het komend jaar es van zeer nabij observeren.

> Cheers, Pieter

Wat Evert-jan zegt is natuurlijk waar, het pre-klipperracen en
apres-klipperracen is zeer belangrijk.
De psychologische wedstrijd die al maanden van te voren begint is een zeer
verfijnde (beroeps) ervaring.
Hierin zijn alle middelen al geoorloofd. alleen al het "weglenen" van
zeilen, zodat een ander ze niet kan lenen. Dat jij ze dan ook niet kunt
gebruiken is niet erg. Met een weinig wind voorspelling vooral veel
zeilzakken aan dek, gevuld met ouwe troep, gieken en gafels alvast
verlengen, dit maakt de anderen al flink zenuwachtig. Ankers, bijboten ed
opslaan op de kade etc.
S'smorgens bij de buren een ketel water vragen voor koffie, omdat de tanks
al leeg zijn.

Maar helaas zijn dergelijke kanonnen zoals de Eensgezindheid, La Bohème ed.
ongeslagen in de top.
De eer loopt zo hoog op dat een geheel aan flarden gescheurde zeil garderobe
op dat moment alleen maar zorgen baart voor het winnen van de wedstrijd
1996 Avontuur geheel, eensgezindheid half , west 9+ ).
Dat ze daarna weer een stevige middenklas-auto moeten investeren in zeilen
is dan even bijzaak.

,-)

Pieter Wierenga (DTC) <pie...@hacom.nl> schreef in berichtnieuws
390404b0...@news.hacom.nl...

> je vindt dus niet dat ik Trudy maar es moet adviseren wat modificaties
> in de crewlist aan te brengen? ;-)

Waarom nodig je jezelf niet eens uit bij Trudy, we gaan er tenslotte vanuit
dat je beter kunt zeilen dan commentaar geven, toch..............?

Pieter Wierenga (DTC)

On Mon, 24 Apr 2000 12:40:26 +0200, ",-)" <hi...@niet.dus> wrote:

>Pieter Wierenga (DTC) <pie...@hacom.nl> schreef in berichtnieuws

>3902e79c...@news.hacom.nl...

>Lemsteraken doen niet mee aan de klipperrace

dat was ook niet in de klipperrace, maar een evenement waarin zo'n
beetje alles meezeilde dat een gaffel had.
Volgens mij bestond de klipperrace nog niet eens.

Cheers, Pieter

Pieter Wierenga (DTC)

On Mon, 24 Apr 2000 12:42:57 +0200, ",-)" <hi...@niet.dus> wrote:

>Waarom nodig je jezelf niet eens uit bij Trudy, we gaan er tenslotte vanuit
>dat je beter kunt zeilen dan commentaar geven, toch..............?

tssss.....je wilt Trudy toch niet opzadelen met een bemanningslid dat
bij de geringste tegenslag vermoedelijk direkt zal roepen dat de Kaat
een romp te weinig heeft?

Anyway, jij reageert al goed op mijn psychologische oorlogsvoering :-)

Cheers, Pieter

Pieter Wierenga (DTC)

On Mon, 24 Apr 2000 12:40:26 +0200, ",-)" <hi...@niet.dus> wrote:

>Pieter Wierenga (DTC) <pie...@hacom.nl> schreef in berichtnieuws
>3902e79c...@news.hacom.nl...

>Bij blijven hoor..........

:-))

ik heb net es ff een verslag van vorig jaar geritseld
ben jij soms die krullebol die daar midden op de foto achter "25 jaar
Kaat" psychologisch oorlog staat te voeren?

Cheers, Pieter

Koos Winnips

De boot is niet bijzonder loefgierig. Hoewel we gisteren op het Ketelmeer
met een klein windje 5 eigenlijk iets te veel zeil op hadden op comfortabel
te varen. (Geweldig zeilweer trouwens). We hebben ook al wat
geexperimenteerd met de kloten vooraan het grootzeil. Door zo het grootzeil
wat dichter naar de mast te trekken kan de loefgierigheid minder worden.
Maar zoals gezegd, de boot is niet bijzonder loefgierig, en ik heb eens
gehoord dat bij zo'n dikke houten mast de eerste halve meter zeil achter de
mast eigenlijk niks doet omdat daar allemaal foute wervelingen zitten. Dus
we hebben het grootzeil weer gewoon op de oude plek.

Wat de zwaarden betreft (inderdaad 'high aspect' ;-) zeezwaarden) heb ik die
lift gisteren nog meegemaakt. Op de GPS was mooi te zien dat als je in
vlagen omlaag stuurt de snelheid oploopt, en de koers over de grond ook
omhoog liep. Dit met uitersten van 85 tot 100 graden gisteren (raar windje
gisteren op Ketelmeer). Dit was best vreemd om te zien, omdat je voor je
gevoel lager stuurt, maar wel harder gaat. Het heeft vast met betere lift
van de zwaarden te maken ja.

Groet,

Koos

Koos Winnips

>Koos, je moet gewoon een doorgelat zeil hebben.

We hebben al een grote lat bovenaan ;-)

>Cheers, Pieter (leedvermaak want zoals Koos al zei:
>"als platbodem moet je geen scherpe
>jachten in willen halen", om over catamarans maar niet te spreken.)

Ik blijf proberen, afgelopen vrijdag hadden we een Hurley 830 te pakken
aandewind naar de Ketelbrug :-))))) Toen hij uitreefde op het Ijsselmeer en
de wind wat wegviel, er wat meer golven kwamen was ie wel weer snel weg.
Die catamarans komen ook nog wel ;-)

Groet,

Koos

Hans Valk

> [...]

> gevoel lager stuurt, maar wel harder gaat. Het heeft vast met betere lift

Dat de boot sneller loopt als er wat lager gestuurd wordt heeft niet
zoveel te maken met de lift van de zwaarden. De lift van de zwaarden
werkt onder een hoek van ongeveer 90 graden met de lengte-as van de
boot. Deze lift moet dus voornamelijk het verlijeren compenseren. De
grootte van de lift is wel afhankelijk van snelheid: hoe meer snelheid,
hoe meer lift. Daarom is het belangrijk om bij hoog-aan-de-windse
koersen snelheid te houden. Zonder de nodige snelheid hoog aan de wind
gaan hangen levert een enorme partij drift (= verlijering) op. Speciaal
op ruw water loont het in die gevallen meestal wel om een aantal graden
af te vallen om snelheid te houden. Het verlies aan hoogte is vaak
minder dan bij een zo hoog mogelijke koers met een veel grotere
verlijering.
Nu ik je tekst nog een overlees, realiseer ik me dat dit ook misschien
is wat je bedoelde. In dat geval m'n excuses voor de ietwat betweterige
toon van m'n antwoord.

Bij een boot die met halve wind zeilt, zetten de zeilen een veel groter
deel van de windenergie om in voortstuwende kracht dan bij een
hoog-aan-de-windse koers. In het laatste geval vloeit het grootste deel
van de energie weg in de krachten die voor het verlijeren zorgen.
Als de koers daarentegen weer ruimer dan bakstag wordt, begin je
gedeeltelijk de wind 'dood' te varen en loopt de snelheid vaak weer wat
terug.
Veel zeilboten hebben op een halfwindse tot bakstag koers het grootste
snelheidspotentieel.

--
Hans Valk

Pieter Wierenga (DTC)

On Wed, 26 Apr 2000 10:37:25 +0200, "Koos Winnips"
<win...@edte.utwente.nl> wrote:
> [...]
>mast eigenlijk niks doet omdat daar allemaal foute wervelingen zitten. Dus
>we hebben het grootzeil weer gewoon op de oude plek.

het voorlijk van het grootzeil zou eigenlijk zodanig aan de mast moeten
raken.dat je aan lij vanaf de voorzijde van de mast een strak
vleugelprofiel ziet.
Dan heb je daar i.e.g. geen wervelingen, maar wel lift.
vergelijk een wat ouder type roterend surfzeiltje
dat lijkt me gegeven de omstandigheden het optimum.

waarom plak je er niet een paar tell-tales in, Koos?

Cheers, Pieter

,-)

Hoe kom je daar nu zo op ?
Met welke haarkleur bedoel je..... ?

Pieter Wierenga (DTC) <pie...@hacom.nl> schreef in berichtnieuws

39059e6d...@news.hacom.nl...

Pieter Wierenga (DTC)

On Wed, 26 Apr 2000 22:52:59 +0200, ",-)" <hi...@niet.dus> wrote:

>Hoe kom je daar nu zo op ?

stond een foto in Zeilen van de gehele crew

>Met welke haarkleur bedoel je..... ?

rossig?
en met zo'n zelfverzekerd lachje, alsof je zojuist (pff...net op tijd,
die Jan Schokker) een halfwinder van 400 kwadraat hebt binnengekregen.
Peter, Jelte en Gert zullen 'm wel geknepen hebben toen ze jou daar zo
zagen staan! :-)

maarruhh....laat ik mijn fantasie te veel gaan?

Cheers, Pieter

Koos Winnips

>het voorlijk van het grootzeil zou eigenlijk zodanig aan de mast moeten
>raken.dat je aan lij vanaf de voorzijde van de mast een strak
>vleugelprofiel ziet.

Dus het zeil zou eigenlijk aan moeten sluiten aan de mast? Zodat dit een
vleugelprofiel vormt? En de lengte van de touwtjes waar de kloten aan zitten
pas je dus hieraan aan?

>Dan heb je daar i.e.g. geen wervelingen, maar wel lift.
>vergelijk een wat ouder type roterend surfzeiltje
>dat lijkt me gegeven de omstandigheden het optimum.
>
>waarom plak je er niet een paar tell-tales in, Koos?

Zal ik doen, hoewel het waarschijnlijk een beetje foei is voor een platbodem
;-) Ik zal dan ook direct wat doorzichtige doorkijkraampjes maken in onze
bruine zeilen ;-))
De tell-tales zal ik erin plakken, hoewel het wat lastig is voor de fok. Ik
heb altijd begrepen dat vooral de buitenste tell-tales belangrijk zijn, en
die zie je weer niet door het bruine zeil, maar met een paar keer
buitenboord hangen zie je waarschijnlijk wel wat de goeie stand is, en
'voel' je het later beter aan...

Groeten,

Koos

Koos Winnips

>Nu ik je tekst nog een overlees, realiseer ik me dat dit ook misschien
>is wat je bedoelde. In dat geval m'n excuses voor de ietwat betweterige
>toon van m'n antwoord.

Inderdaad bedoelde ik dat ongeveer, lastig die misverstanden soms op zo'n Ng
;-)

en om met jan Kooijman te spreken;

'GIJ ZULT NIET KNIJPEN'

Trouwens wel bedankt voor alle tips.

Groet,

Koos

,-)

Nee, jij bedoeld Rooie Henk, onverwoestbaar type, onlangs met pensioen.

Pieter Wierenga (DTC) <pie...@hacom.nl> schreef in berichtnieuws

3907e04e...@news.hacom.nl...

,-)

Met krijsen met stroom mee, is voldoende knijpen je winst op je
tegenstander.
Dus; kruisen met stroom mee -------> goed knijpen.

Koos Winnips <win...@edte.utwente.nl> schreef in berichtnieuws
8e97ch$rmd$1...@dinkel.civ.utwente.nl...

Pieter Wierenga (DTC)

On Thu, 27 Apr 2000 13:10:55 +0200, "Koos Winnips"
<win...@edte.utwente.nl> wrote:

>Dus het zeil zou eigenlijk aan moeten sluiten aan de mast? Zodat dit een
>vleugelprofiel vormt? En de lengte van de touwtjes waar de kloten aan zitten
>pas je dus hieraan aan?

Ik had het vanmorgen met een voormalige eigenaar van een boeier over
jouw opmerkingen.
Hij bevestigde zijn zeil net als jij, met enige ruimte tussen mast en
voorlijk, maar heeft nooit geexperimenteerd.
Hij dacht wel dat het zeilprofiel de mast zou raken als het verlengd zou
worden.
We vroegen ons ook af: hoe traditioneel geschiedt het tuigen van
traditionele schepen.
We waren het wel eens, dat dit aerodynamisch al beter is dan een
alu-mast met rail (tenzij draaibaar zoals op multihulls)

Kijk je naar vleugels van vliegtuigen, dan zie je dat de legendarische
Junckers 52 ("tante Ju") een klein vleugeltje iets beneden en voor de
voorkant van de echte vleugel had. Er zit dus een spleet tussen deze
profielen.
Het kan niet anders dan dat dat extra lift geeft.

[tell-tales]

>Zal ik doen, hoewel het waarschijnlijk een beetje foei is voor een platbodem

experimenteel mag dat natuurlijk, tijdelijk :-)

Volgens die boeierman, trimmen veel schippers van traditionele schepen
hun zeilen te vlak.
Analoog naar surftuigjes kan ik me daar wel in vinden.

Cheers, Pieter

Koos Winnips

> [...]
>Hij bevestigde zijn zeil net als jij, met enige ruimte tussen mast en
>voorlijk, maar heeft nooit geexperimenteerd.

Ik had dat gehaald uit een artikel in de Spiegel der Zeilvaart. Ik geloof
dat het over gieknokken ging. Er stonden wat tips in om loefgierigheid te
verminderen. Onder andere dus kloten vieren ( ;~| ) , zwaard verstellen. We
hebben ook veel naar andere schepen gekeken, en het grootzeil staat nu net
zo ver van de mast als de meeste anderen.

> [...]
>We waren het wel eens, dat dit aerodynamisch al beter is dan een
>alu-mast met rail (tenzij draaibaar zoals op multihulls)

Lijkt me ook, hoewel ik me afvraag of de luchtstroom niet teveel onderbroken
wordt.
Tja, traditioneel. Wanneer zou de SKS met Kevlar zeilen gaan varen? Die zijn
ook bruin ;-) Zolang het uiterlijk van het schip niet aangetast wordt is het
geen probleem denk ik.
Vorig jaar lagen we naast de Stuifzee, een erg snelle Schouw. Dit schip zit
zo ongeveer vol met allerlei (moderne) clam-cleats. Gaat wat ver. Wel
handig.
Aan de andere kant zitten we er ook over te denken de fok op een rail te
zetten. Maar brons is wel erg duur, dus wordt het waarschijnlijk ook
aluminium. Maar zolang het dan maar zwart aluminium rails is...

> [...]
>profielen.
>Het kan niet anders dan dat dat extra lift geeft.

Een soort 'slot effect' ?

>[tell-tales]

>experimenteel mag dat natuurlijk, tijdelijk :-)

Ik zal een stijlvol kleurtje uitkiezen ;-)

>Volgens die boeierman, trimmen veel schippers van traditionele schepen
>hun zeilen te vlak.
>Analoog naar surftuigjes kan ik me daar wel in vinden.

Ja, ik ben tot nu toe tot de conclusie gekomen met de stand van het fok oog,
dat ie naar binnen moet bij zeer weinig golfslag, of erg harde wind. Als er
golven staan hebben we erg veel power nodig om er doorheen te komen (8.5 ton
/ 9.5 meter).
Maar met zo'n (lichte) boeier met veel zeil op zou je toch wat vlakker
moeten kunnen trimmen dan andere platbodems lijkt me.

groeten,

Koos

Pieter Wierenga (DTC)

On Fri, 28 Apr 2000 09:49:08 +0200, "Koos Winnips"
<win...@edte.utwente.nl> wrote:

[...]

zeg Koos, op mijn mogelijk snelle cat (18 knopen ;-)) komt een ronde
paal met een ongelat gaffeltuig met losse broek.
i.p.v. rakbanden en kloten zit dit echter met een aangenaaide ruime
"slurf" van licht slijtvast doek *om* de mast.
hierdoor krijg je dus een gesloten vleugelachtig profiel.
De uitvindster noemt het een "softwing"
Zou dat binnen de stamboekreglementen passen? ;-)

Cheers, Pieter

,-)

Wij noemen dat al 20 jaar; condoom-getuigd.........

Pieter Wierenga (DTC) <pie...@hacom.nl> schreef in berichtnieuws

390a8e5a...@news.hacom.nl...