Welke boot voor welk water?

Jozef Baum

Ik ben nog een leek op het gebied van pleziervaart. Waar (bij voorkeur op
het Internet) zou ik informatie kunnen vinden over welk type boot (open of
kajuit, zeilen, motor of beide, grootte) geschikt of vereist is voor welk
soort wateren (kleine of grote open binnenwateren, rivieren en kanalen,
kustvaart, open zee)?

De bedoeling is recreatieve pleziervaart (geen hoge snelheden of competitie)
met 2 personen, eerst in het binnenland, later ook op zee.

Met beste dank voor uw medewerking.

Annette&Loek

Eerst

-wat wil je precies
-weekend kunnen slapen, kun je al zeilen, ben je snel bang
-dan wat kun je betalen

En daarna pas eens rond kijken. En ervaren hoe dat bij je wensen past.
Dat kan ook via allerlei web sites. Maar moet je wel eerst weten wat je
wilt en kunt.

En vergeet niet dat je kunt huren. Zo kun je het proberen en is veel
goedkoper dan zelf een boot hebben.

Groetjes en succes
Loek

Bill

"Jozef Baum" <jozef...@pandora.be> schreef in bericht

> [...]
> kajuit, zeilen, motor of beide, grootte) geschikt of vereist is voor welk
> soort wateren (kleine of grote open binnenwateren, rivieren en kanalen,

In een vroeger leven gingen wij gewoon naar de Openbare Bibliotheek en
kwamen na een tiental minuten met een armvol boeken naar buiten. Nu gaan
wij gezellig een paar dagen met een ZOEK-system op het World Wide Web naar
relevante info zoeken wat steevast uitdraait op 'weinig tot niks'.

Annette&Loek

> [...]
> wij gezellig een paar dagen met een ZOEK-system op het World Wide Web naar
> relevante info zoeken wat steevast uitdraait op 'weinig tot niks'.

Als je niet weet wat je wilt, ja dan wel. Dus het begint bij weten wat
je wilt, kunt.

Groetjes Loek

peter

Hallo Jozef,

Vergeet het i-net, lees veel, bepaal wat je wilt en wat je budget is, stem die
twee op elkaar af en vaar!

Beetje kort antwoord maar wel gemeend. Je zult zelf moeten bepalen wat je wilt
en dat kan het best door veel te lezen. Ik heb zelf ervaring met roeiboten,
motorboten, kano's, open zeilboten op de friesche meren, kajuitjachtjes op de
zeeuwese stromen en het IJsselmeer en een beetje zee-ervaring met grote
kajuitjachten. Het is eigenlijk allemaal even mooi en de enige manier om
erachter te komen wat je zelf het mooist vindt is erover te lezen en het
vervolgens (mee) te doen. In het algemeen is wel te stellen dat je beter wat
rustig kunt beginnen. Huur es een roeiboot, neem een paar zeillessen, stap es op
op een charterschip enz. Koop jezelf geen mislukking op termijn maar probeer
eerst een paar dingen. De aanschaf van een boot heeft veel gemeen met een
huwelijk: Makkelijk te beginnen maar lastiger op termijn.

Groet en succes,

Peter

Jozef Baum schreef:

> [...]
> kajuit, zeilen, motor of beide, grootte) geschikt of vereist is voor welk
> soort wateren (kleine of grote open binnenwateren, rivieren en kanalen,

j.v.w. merks

Wij zijn / waren ook complete leken op het vaargebied. Dit jaar hebben we
voor het eerst een eenvoudig motorkruizer gehuurd. Het adres had ik ook van
iemand gekregen via deze nieuwsgroep. Het is ons zo goed bevallen dat wij na
de vakantie zelf een motorkruizer hebben gekocht.
Als ik zo al die aktiviteiten zag op het water dacht ik, dat moet toch
simpel zijn. Je ziet zelf veel oude van dagen met zo'n bootje sturen. Nou ik
kan je zeggen dat het in het begin erg tegenviel. Als je met dertig boten
ligt te wachten en dobberen in de wind, totdat de brug open gaat, dan kan ik
je verzekeren dat het in het begin niet meevalt. Wij hebben de meeste tijd
gevaren met vier volwassenen, wat in het begin best wel handig is met het
afmeren en wegvaren.
Ik heb eerst een boek doorgenomen voor het behalen van het vaarbewijs. Ik
heb het ook meegenomen. Als je zo droog zit te lezen over links en rechts
draaiende schroeven, en over het maken van een vaarplan dan denk je, ja dat
zal wel. Als je dan bezig bent dan realiseer je dat het best wel handig is
om te weten welke tros, spring over lijn je als eerste vast moet maken. Als
je wilt gaan zeilen zou het misschien handig zijn om eens een zeilcursus te
volgen.
Veel tips kun je vinden op http://www.vaartips.nl/
Mijn sumiere ervaringen kun je vinden op http://home.wanadoo.nl/just.merks/

groeten,