Hardloopschoenen: leuker kunnen we het niet maken???

1 view

Maria

Vanaf december '05 begonnen met mijn zoektocht naar nieuwe schoenen.
Waarom zo lang zoeken? Ik heb geen maatje regulier c.q. maatje confectie.
Gevolg: met mijn maatje 44-44.5 beginnen verkopers standaard in
herencollectie te zoeken. Voor mijn voeten: te ruim, te breed en te stug.
Twee jaar geleden via internet vernomen dat er wel degelijk
damesmodelschoenen in mijn maat bestonden. Via bellen en mailen die schoenen
gevonden en heerlijk op gelopen.
Maar ja, schoenen slijten en dus werd vervanging noodzakelijk. Graag weer
damesschoenen. Haarlem, Amsterdam, Zaandam: alle 'runningspeciaalzaakjes'
afgelopen. Geen resultaat. Mijn maat was niet verkrijgbaar begreep ik uit de
informatie. Dus toch maar weer herenschoenen gekocht, op advies 'het beste
wat voor mijn voet/lopen verkrijgbaar was'. Vrijwel meteen problemen tijdens
lopen, te ruim/glijden-slippen. Terug naar winkel. Melding: je hebt geen
confectievoet, ga naar orthopedisch schoenmaker, die schoen kan aanpassen
(in mijn geval versmallen).
Advies opgevolgd, naar die schoenmaker. Na uitleg probleem blijkt tot mijn
stomme verbazing die schoenmaker dat merk/serie schoen in damesversie gewoon
te kunnen bestellen. En blijkt die schoen goed te passen!! Niks geen
aanpassing!
Die herenschoenen zijn geretourneerd, geld terug ontvangen (nee, ik ging
niet akkoord met tegoedbon!!!).
Verder weet ik inmiddels door bellen van leveranciers van de diverse merken
dat er veel verkrijgbaar is in mijn maat! Met nog even verder bellen blijken
PK-running in Dodewaard en Athleticshop in Eindhoven mijn maat in 'keuze' op
voorraad te hebben.

Moraal van dit verhaal: ga niet akkoord met mening van verkoper in kleinere
zaak als je weet dat je qua voet niet binnen een reguliere maat/confectie
valt. Mijn ervaring: men noemt zich graag nummer "een" in hun advies ten
aanzien van hardloopschoenen, maar verwijst niet door als ze stomweg geen
adequaat advies te bieden heeft. Op dat moment blijkt de aanwezige voorraad
helaas de graadmeter van hun 'nummer één' advies te zijn. Helaas weet ik,
door informeren bij andere lopers, dat mijn ervaring nadrukkelijk niet uniek
is bij die groep mensen die niet binnen de groep 'reguliere
confectiemaat/voetvorm' vallen.

Moraal van dit verhaal: heb je reguliere maat en voetvorm: dan kan je goed
terecht bij de lokale runningspeciaalzaken. Heb je maatje meer specifiek,
durf verder te zoeken, kan je veel blessureleed schelen.

Maria
(loop- en koopervaring 12 jaar)