Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

doeje?

1 view
Skip to first unread message

peter

unread,
Mar 21, 2004, 4:14:37 PM3/21/04
to
AH3
86
973
HB852

partner opent 2Sa, je doet 3Kl en hoort 3Sch (5krt)
suggesties?

grP


Sjoerd A. Schreuder

unread,
Mar 21, 2004, 4:50:49 PM3/21/04
to

Wat zijn je afspraken? Is 4Kl een eigen kleur, of een controle?

In volledig Niemeijer moet je 4H bieden, dat is het enige bod
dat forcing schoppen vaststelt. 4K is een eigen kleur en 4SA
is kwanti.

Dus als je Niemeijer speelt, is 4H het systeembod.

Al heb ik ook best sympathie voor een direkt 6S. Het is
waarschijnlijk een scherp slem, en dan helpt het om de
tegenstanders zo min mogelijk te vertellen en in het blind
te laten starten. Misschien wordt er wel met een
klaverensingleton gestart en is klaverenvrouw gelijk gevonden.
Misschien ligt er wel een kleurtje open, maar dan moeten
ze er wel mee starten anders gaat alles weg op de klaveren.
Of starten juist wel met het aas en de heer van partner
wordt zo de twaalfde slag. Na controles en azen vragen
weten de tegenstanders veel meer en zullen ze minder vaak
foutief starten.

Als ik met mijn vaste partner speel, zou ik 6S bieden.
Hij trouwens ook. Juist om zoveel mogelijk gelegenheid te
geven tot foutief starten.

Sjoerd Schreuder

javaso

unread,
Mar 21, 2004, 5:17:23 PM3/21/04
to

"Sjoerd A. Schreuder" <sa_sch...@wanadoo.nl> schreef in bericht
news:405e0e3a$0$177$ee9d...@news.wanadoo.nl...

Waarom geen Jacoby, weet je dat de fit er is ,punten zat.
Vervolgens met 4kl azen vragen.,5 kl heren vragen,kom je toch wel in slem
uit.

Javaso


Jan de Kleijn

unread,
Mar 22, 2004, 2:17:42 AM3/22/04
to
> > peter wrote:
> > > AH3
> > > 86
> > > 973
> > > HB852
> > >
> > > partner opent 2Sa, je doet 3Kl en hoort 3Sch (5krt)
> > > suggesties?
> >
[knip]

> Waarom geen Jacoby, weet je dat de fit er is ,punten zat.
> Vervolgens met 4kl azen vragen.,5 kl heren vragen,kom je toch wel in slem
> uit.

Leg me dat nog eens uit. Jacoby? Heb je dan een vijfkaart harten of
schoppen? Weet je met bovenstaande hand al dat er een fit is of zo? Bij mij
op de club hangt geen spiegel aan de muur achter partner.

Verder verwacht ik niet dat de originele poster 4K als azen vragen speelt.
Deze nonconventie past niet in een serieus biedsysteem.

Groeten, Jan

> Javaso

Erik Stoffer

unread,
Mar 22, 2004, 6:52:09 AM3/22/04
to

"Sjoerd A. Schreuder" <sa_sch...@wanadoo.nl> schreef in bericht
news:405e0e3a$0$177$ee9d...@news.wanadoo.nl...
> peter wrote:
> > AH3
> > 86
> > 973
> > HB852
> >
> > partner opent 2Sa, je doet 3Kl en hoort 3Sch (5krt)
> > suggesties?
>
> Wat zijn je afspraken? Is 4Kl een eigen kleur, of een controle?\

Volgens mij is 4 Kl nu minor suit ask en dat lijkt me een prima bod Het zal
niet de eerste keer zijn dat maat een 5224 verdeling heeft en op een hele
mooie dag is het 7 klaver.

Erik


>


Marcel den Broeder

unread,
Mar 22, 2004, 6:47:34 AM3/22/04
to
op 21-03-04 22:14in artikel c3l0ed$s87$1...@news1.tilbu1.nb.home.nl schreef
peter :

Zolang er vastgehouden wordt om 20/21-22 handen met 2SA te openen, waar
de biedruimte te beperkt is om vanaf die aanvangshoogte nog de exacte
distributie te vernemen en voorts nog safe onderzoek naar slem te kunnen
doen en ik zou

met de gegeven hand daar bijvoorbeeld tegenover zetten

B9xxx of BTxxx
AHV AHV
Ax AB
AVx AVx

ben ik benieuwd of iemand mij kan vertellen hoe ik in 7 klaveren kom.

Bekruipt, beste NL.bridge poster/lezer, U niet een gevoel van onmacht?

Toen ik Peter's posting zag kwam moest ik daaraan denken,
(en je kan iedere willekeurige 5S-332,5S-422 daar tegenover zetten om
je hetzelfde probleem/dilemma te geven)

Toch maar een conventioneel systeem spelen? ;-)

groeten,
Marcel

Sjoerd A. Schreuder

unread,
Mar 22, 2004, 6:56:15 AM3/22/04
to

2SA - 3K - 3S - 4K is in Niemeijer een eigen kleur en geen minor suit ask.
Niemeijer houdt geen rekening met 5422 verdelingen.
Zie http://www.xs4all.nl/~rosalind/bridge/afspreek/niemeyer.htm

Verder zie ik het voordeel van klaveren als troef boven schoppen als troef
niet zo. Als het 7K is, wat Vxxxx Ax Ax AVxx plus nog een rode heer vereist,
is het ook 7S en 7SA (afgezien van schoppens 4-1). Je kunt namelijk geen
aftroevers aan de korte kant maken, en ook geen dummy-reversal opzetten.

Sjoerd Schreuder

Sjoerd A. Schreuder

unread,
Mar 22, 2004, 7:07:07 AM3/22/04
to
Marcel den Broeder wrote:
> Bekruipt, beste NL.bridge poster/lezer, U niet een gevoel van onmacht?

Ach, er zullen nou eenmaal altijd probleem handen zijn. Er zijn gewoon veel
meer handen dan er biedsequenties zijn.

Dus nee, dat gevoel van onmacht bekruipt mij niet. Die onmacht is een
fundamenteel onderdeel van het spelletje.

Het is juist een uitdaging om het systeem zo te ontwerpen dat de handen
die slecht te bieden zijn weinig voorkomen en/of een redelijk alternatief
binnen het systeem hebben. En dan het systeem zo te maken dat het redelijk
kan omgaan met tussenbieden door de tegenstanders. Gezien de lage frequentie
van het type hand (eerste fit moet worden vrijgetroeft nadat deze eerst deels
op een derde kleur is afgegooid) dat je beschrijft, lijkt het me juist een
goede keuze om juist die handen onbiedbaar te verklaren.

Sjoerd Schreuder

Erik Stoffer

unread,
Mar 22, 2004, 8:20:06 AM3/22/04
to

"Sjoerd A. Schreuder" <sa_sch...@wanadoo.nl> schreef in bericht
news:405ED45F...@wanadoo.nl...

> Erik Stoffer wrote:
> >
> > "Sjoerd A. Schreuder" <sa_sch...@wanadoo.nl> schreef in bericht
> > news:405e0e3a$0$177$ee9d...@news.wanadoo.nl...
> > > peter wrote:
> > > > AH3
> > > > 86
> > > > 973
> > > > HB852
> > > >
> > > > partner opent 2Sa, je doet 3Kl en hoort 3Sch (5krt)
> > > > suggesties?
> > >
> > > Wat zijn je afspraken? Is 4Kl een eigen kleur, of een controle?\
> >
> > Volgens mij is 4 Kl nu minor suit ask en dat lijkt me een prima bod Het
zal
> > niet de eerste keer zijn dat maat een 5224 verdeling heeft en op een
hele
> > mooie dag is het 7 klaver.
>
> 2SA - 3K - 3S - 4K is in Niemeijer een eigen kleur en geen minor suit ask.
> Niemeijer houdt geen rekening met 5422 verdelingen.
> Zie http://www.xs4all.nl/~rosalind/bridge/afspreek/niemeyer.htm
>

In onze "niemeijer" is 4Kl wel minor suit ask. Maar ach ja wij houden wel
rekening met de 5224. En volgens mij zijn we niet de enige met zo'n
afwijking (Okay deze is voor open doel)

Erik


Marcel den Broeder

unread,
Mar 22, 2004, 8:13:42 AM3/22/04
to
op 22-03-04 13:07in artikel 405ED6EB...@wanadoo.nl schreef Sjoerd A.
Schreuder :

> Marcel den Broeder wrote:
>> Bekruipt, beste NL.bridge poster/lezer, U niet een gevoel van onmacht?
>
> Ach, er zullen nou eenmaal altijd probleem handen zijn. Er zijn gewoon veel
> meer handen dan er biedsequenties zijn.

er zijn:
560 mogelijke verdelingen waarvan 216 de meest voorkomende zijn

alle openingen t/m 3SA niveau : 979 mogelijke biedingen

anders zou je nooit een relay systeem kunnen ontwerpen.



> Dus nee, dat gevoel van onmacht bekruipt mij niet. Die onmacht is een
> fundamenteel onderdeel van het spelletje.
>
> Het is juist een uitdaging om het systeem zo te ontwerpen dat de handen
> die slecht te bieden zijn weinig voorkomen en/of een redelijk alternatief
> binnen het systeem hebben.

Okay
maar, - en nu blijf ik nog maar bij de 5S332 verdeling -

VBxxx Bxxxx
AHB AVB
AHV AVx
xx AV

dit is de keerzijde van de hand die ik eerst gaf. Zijn deze eveneens slecht
te bieden voor een zeer veel voorkomende 5332 verdeling met een toch niet
ongebruikelijke honneur verdeling?
Dan heb je toch andere instrumenten nodig dan een huis tuin en keuken
Niemeijer?
Neem de 2e hand. Je hoort 3 Azen en op 5Schoppen niveau dat de troef vrouw
ontbreekt. En nu? Heren vragen?

Indien een systeem dit soort handen de baas kan, strijkt het automatisch de
premie op van de hand in mijn eerste posting.

Marcel


Sjoerd A. Schreuder

unread,
Mar 22, 2004, 10:02:29 AM3/22/04
to
Marcel den Broeder wrote:
>
> op 22-03-04 13:07in artikel 405ED6EB...@wanadoo.nl schreef Sjoerd A.
> Schreuder :
>
> > Marcel den Broeder wrote:
> >> Bekruipt, beste NL.bridge poster/lezer, U niet een gevoel van onmacht?
> >
> > Ach, er zullen nou eenmaal altijd probleem handen zijn. Er zijn gewoon veel
> > meer handen dan er biedsequenties zijn.
>
> er zijn:
> 560 mogelijke verdelingen waarvan 216 de meest voorkomende zijn
>
> alle openingen t/m 3SA niveau : 979 mogelijke biedingen
>
> anders zou je nooit een relay systeem kunnen ontwerpen.

Maar dan weet je alleen de verdeling, en nog niet de kracht.

Zelfs als je alleen van de 216 meest voorkomende verdelingen uitgaat,
heb je dus maar ruimte voor 4 ranges. Suggestie: 12-14, 15-17, 18-19, 20-21.

Sjoerd Schreuder

Sjoerd A. Schreuder

unread,
Mar 22, 2004, 10:21:57 AM3/22/04
to
Marcel den Broeder wrote:
>
> op 22-03-04 13:07in artikel 405ED6EB...@wanadoo.nl schreef Sjoerd A.
> Schreuder :
>
> > Marcel den Broeder wrote:
> >> Bekruipt, beste NL.bridge poster/lezer, U niet een gevoel van onmacht?
> >
> > Dus nee, dat gevoel van onmacht bekruipt mij niet. Die onmacht is een
> > fundamenteel onderdeel van het spelletje.
> >
> > Het is juist een uitdaging om het systeem zo te ontwerpen dat de handen
> > die slecht te bieden zijn weinig voorkomen en/of een redelijk alternatief
> > binnen het systeem hebben.
[..]

> Indien een systeem dit soort handen de baas kan, strijkt het automatisch de
> premie op van de hand in mijn eerste posting.

En betaalt waarschijnlijk een premie op andere handen die dat systeem minder
dan gebruikelijk kan beschrijven.

Dus de vraag is: welke handen komen het vaakst voor?

Ik durf de stelling aan dat jouw voorbeeldhand zeer zeldzaam is. Is de premie
op die zeldzame hand het opofferen van andere handen waard?

Sjoerd Schreuder

Micha Keijzers

unread,
Mar 22, 2004, 11:11:02 AM3/22/04
to
Marcel den Broeder wrote:
[knip]

>
> Zolang er vastgehouden wordt om 20/21-22 handen met 2SA te openen, waar
> de biedruimte te beperkt is om vanaf die aanvangshoogte nog de exacte
> distributie te vernemen en voorts nog safe onderzoek naar slem te kunnen
> doen en ik zou
>
> met de gegeven hand daar bijvoorbeeld tegenover zetten
>
> B9xxx of BTxxx
> AHV AHV
> Ax AB
> AVx AVx
>
> ben ik benieuwd of iemand mij kan vertellen hoe ik in 7 klaveren kom.
>
> Bekruipt, beste NL.bridge poster/lezer, U niet een gevoel van onmacht?
>
> Toen ik Peter's posting zag kwam moest ik daaraan denken,
> (en je kan iedere willekeurige 5S-332,5S-422 daar tegenover zetten om
> je hetzelfde probleem/dilemma te geven)
>
> Toch maar een conventioneel systeem spelen? ;-)

Daarom wordt deze 2SA opening in r.g.b. toch ook regelmatig de
slam-killer 2SA genoemd?

Helemaal mee eens. Je moet verdomd uitgebreide en goede afspraken als
mega-extended Niemeijer (modified en uitgebreid) hebben om nog enigszins
fatsoenlijk slem te kunnen bieden na een 2SA-opening. Helaas werken
partners niet altijd mee aan het verwijderen van de slam-killer 2SA uit
het systeem. Maar als ik met mezelf zou spelen... :-)

>
> groeten,
> Marcel

Groeten, Micha

Marcel den Broeder

unread,
Mar 22, 2004, 11:25:09 AM3/22/04
to
op 22-03-04 16:02in artikel 405F0005...@wanadoo.nl schreef Sjoerd A.
Schreuder :

>> Marcel den Broeder wrote:

Als je uitgaat van gewogen omslagpunten die bepalen wie de Relayer wordt en
wanneer, dan kan zelfs met een marge van één punt worden gewerkt.
Het voorbeeld wat je geeft van de 4 ranges kan je veel meer verweven
inbouwen en daardoor biedruimte besparen.

Maar dit voert gezien de eigenlijke thread hier nu te ver.

Marcel

Marcel den Broeder

unread,
Mar 22, 2004, 11:52:45 AM3/22/04
to
op 22-03-04 16:21in artikel 405F0495...@wanadoo.nl schreef Sjoerd A.
Schreuder :

>> Marcel den Broeder wrote:


Beste Sjoerd,

Ik offer totaal niets op van andere handen, verre van dat ik neem ze
allemaal mee. En er zal er heus wel eens een tussenzitten waar ik niet
verantwoord achter een Boer of heel soms een Vrouw kan komen.

Het ging mij totaal niet om een (lastige) hand te geven om die 7Klaveren uit
te bieden;is alleen altijd wel aardig om te zien ;-)
Als je die twee andere handen bekijkt - en ik neem aan dat je die niet als
zeldzaam bestempelt - gaat het om de beslissing naar slem te gaan of niet.

In feite draaiend om het feit, waarmede ik mijn eerste antwoord begonnen ben
dat een 2SA opening, gegeven de vraag van Peter, eigenlijk geen handige
opening is .

Groeten,
Marcel

peter

unread,
Mar 22, 2004, 12:23:05 PM3/22/04
to

"Micha Keijzers" <mickey17...@nospam.netscape.net> schreef in bericht
news:405F1016...@nospam.netscape.net...

Enfin, 4Ha lijkt me een kunstmatige slampoging met schoppen en 4Kl echt.
Meteen 6Sch heeft zijn charme.
Dromen van 7Kl doe ik niet.

VB10xx AHx
AVB xx
AVx xxx
A10 HBxxx

Klaveren uit, nu nog maken,
Dank allen P
>


Micha Keijzers

unread,
Mar 22, 2004, 6:51:10 PM3/22/04
to
peter wrote:
[knip]

>
> Enfin, 4Ha lijkt me een kunstmatige slampoging met schoppen en 4Kl echt.

Zo speel ik dat ook. En ik zou dan ook 4H in de praktijk gekozen hebben,
maar met:

> Meteen 6Sch heeft zijn charme.

ben ik het roerend eens.

> Dromen van 7Kl doe ik niet.

Ik ook niet. Ik denk dat het in de praktijk ongeveer net zo snel 7S zal
zijn als 7K. (Wil overigens allemaal niet zeggen dat ik het niet eens
ben met Marcel.)

>
> VB10xx AHx
> AVB xx
> AVx xxx
> A10 HBxxx
>
> Klaveren uit, nu nog maken,
> Dank allen P

Over het speelplan ga ik een nachtje slapen :-)

Groeten, Micha

0 new messages