WAT wint er eigenlijk in atletiek?

Peer Mankpoot

De site van de KNAU kon me geen antwoord geven (de rubriek
"reglementen" is nog niet on-line), maar wellicht dat er in deze
nieuwsgroepen mensen zijn die mij verder kunnen helpen.

Eerst een voorbeeld: bij het wielrennen wint de coureur wiens
fietsband het eerste de finishlijn overschrijdt. Hij mag de lijn ook
over _lopen_, maar dan nog telt het moment dat de band de lijn
overgaat, ook al zou bijvoorbeeld zijn voet eerder de lijn over zijn.

Ander voorbeeld: schaatsen. Langebaanschaatsen bijvoorbeeld. Het
reglement van de KNSB is ondubbelzinnig: "Een deelnemer is gefinisht
zodra hij met zijn schaats de finishlijn heeft bereikt."

Hoe zit dat nu met atletiek?
Bij marathons zie ik de winnaar door zo'n knullig opgehouden touwtje
o.i.d. lopen. Is daar de _borst_ het bepalende lichaamsdeel?
Hoe moet dat dan met atletieksprints? Daar zijn regelmatig
finishfoto's nodig. Maar waar kijkt de jury dan naar - ook naar de
borst? Dat is toch bijna onmogelijk jureren?

Kortom: hoe zit dat?

--
Pakte 'n moer op

Robbe

Waarom zou het onmogelijk jureren zijn. Bij een verschil van 1/1000 seconde
tussen twee atleten is er al een paar centimeter verschil tussen de beide
atleten. Op een computerscherm heb je maar af te lezen hoe het zit met wie
nu echt heeft gewonnen.

"Peer Mankpoot" <peer.m...@euronet.nl> schreef in bericht

Peer Mankpoot

[Ik heb Robbes reactie onder mijn oorspronkelijk pots gezet. Wel zo
leesbaar.]

"Robbe" <robb...@skynet.be> schreef en/of citeerde op Mon, 12 Nov
2001 17:46:17 +0100 in <3bf00097$0$21071$ba62...@news.skynet.be>:

(...)

> Waarom zou het onmogelijk jureren zijn. Bij een verschil van 1/1000 seconde

> tussen twee atleten is er al een paar centimeter verschil tussen de beide
> atleten.

Ik zal eerlijk toegeven dat ik niets weet van normale
atletieksnelheden, dus beschouw het volgende alstublieft als volstrekt
hypothetisch.
Als de 100 meter in 10 seconden gelopen wordt, is dat "slechts" 1
centimeter per 1/1000 seconde. 1 centimeter verschil tussen (zie
onder) "onzichtbare" lichaamsdelen beoordelen valt bij mij in het
rubriekje "onmogelijk jureren".
Mutatis mutandis bij een marathon die in 2u15m gelopen wordt. Daar is
het (nogmaals: volstrekt hypothetische) verschil bij 1/1000 seconde
slechts een halve centimeter.

Als ik iets over het hoofd zie: corrigeert u mij gerust.

> Op een computerscherm heb je maar af te lezen hoe het zit met wie
> nu echt heeft gewonnen.

Ja, maar mijn vraag is: _waar_ kijkt die jury naar? Naar de borst?

Als het antwoord op voorgaande vraag "ja" is, dan denk ik nog steeds
dat dat onmogelijk jureren is. Als een finishfoto bij bijvoorbeeld
wielrennen of schaatsen al voer voor oeverloze discussie kan zijn, dan
moet een atletiekfoto dat al helemaal zijn. Die atletenborsten zijn
immers geheel of half "verscholen", als je zo'n van de zijkant genomen
foto bekijkt: achter armen en schouders, achter andere atleten.

--
Opa rekent op 'm

Evert van 't Klooster

> [...]
> "reglementen" is nog niet on-line), maar wellicht dat er in deze
> nieuwsgroepen mensen zijn die mij verder kunnen helpen.

Knip>
> Kortom: hoe zit dat?

Als jurylid van de KNAU kan ik je wel een antwoord geven:

Als criterium voor de finish geld dat de romp het finishvlak raakt.
Dus niet de benen,voeten, hoofd, armen ed.. Dit geld ook bij b.v. een
vallende finish!

Om die reden wordt de Chip aan de voet niet gebruikt in de atletiek, want de
positie van de voet is vaak niet gelijk aan de positie van de romp.
Alleen bij lange grote wedstrijden wordt de chip gebruikt, en dan nog worden
de toppers met de hand gemeten.

De finishtijden worden vaak met de hand geklokt( op 0.01 seconden afgerond).
Electronische waarneming bij grote officiele wedstrijden met electronische
finishapparatuur ronden normaal ook af op 0.01 seconden.

De handgeklokte tijden behoren een nauwkeurigheid te hebben van 0.05 sec.
Dit is net te doen. Er zijn wel enige valkuilen zoals bij de start de
vertraging van het geluid van het startschot.. Als je 100 m van de start
staat hoor je het schot pas na ongeveer 0.3 sec. Daarom moeten we afgaan op
de lichtflits of de rookpluim van het startschot.

Groeten

JW

> De finishtijden worden vaak met de hand geklokt( op 0.01 seconden
afgerond).
Fout! Handtijden worden op 0,1 sec afgerond
JW

Erik

> [...]
> "reglementen" is nog niet on-line), maar wellicht dat er in deze
> nieuwsgroepen mensen zijn die mij verder kunnen helpen.

Omdat jou vraag mij ook aan het denken heeft gezet ben ik het iets 'hoger'
gaan zoeken dan jou.
Ik heb op de site van de IAAF gekeken.
Daar staat wel het complete reglement ter download in diverse delen.
Als je gaat naar http://www.iaaf.org/InsideIAAF/Handbook/intro.asp dan zie
je alle delen van het handboek ter download.
Weliswaar in pdf formaat maar dat zal denk ik niet zo'n probleem zijn.
In hoeverre deze regelgeving ook van toepassing is in Nederland weet ik niet
maar het geeft je in ieder geval alle info voor de internationale atletiek
wedstrijden.

Ohja, in het hoofdstuk met de regels voor Track events staat onder Rule 164
: The Finish

1. The finisch of a race shall be denoted by a white line 5cm wide.
2. To assis alignment of the Photo Finish equipment and to facilitate the
reading of the Foto Finish film, the intersection of the lane lines and the
finisch line shall be painted plack in a suitable design.
3. The competitors shall be placed in the order in which any part of their
bodies (i.e. torso, as distinguished from the head, neck arms, legs hands or
feet) reaches the vertical plane of the nearer edge of the finish line as
defined above.

Er staat nog meer info over de finish, hand timing enzo dus suc6 ermee!

Groeten,

Erik

odl2_9

Robbe <robb...@skynet.be> schreef in berichtnieuws