Re: sekte wordt eindelijk fiscaal aangepakt

Adri Verhoef

[Nou ís er een nieuwsgroep over Scientology en dan wordt dit nieuws er niet gepost...]

Aan het handschrift te zien was het PieterW <pieterw48...@live.nl> die schreef:

>http://www.parool.nl/parool/nl/224/BINNENLAND/article/detail/3310363/2012/09/03/Belastingdienst-pakt-Scientology-Kerk-aan.dhtml

De belastingdienst pakt de Scientology Kerk Amsterdam aan. Zo wordt de
stichting Naar een Betere Samenleving (Nabesa) niet meer erkend als algemeen
nut beogende instelling.

De intrekking van de zogeheten anbi-status heeft voor Scientology financieel
grote gevolgen. Scientology gebruikte de stichting als fiscale sluip route voor
de financiering van een nieuw hoofdkantoor in Amsterdam-West; volgelingen
konden giften voor de nieuwe 'org' aan Nabesa dankzij de anbi-status aftrekken
van de belasting. Die sluiproute is nu afgekapt.

'In z'n algemeenheid kan ik zeggen dat deze stichting niet voldeed aan de
voorwaarden die aan een anbi worden gesteld,' aldus een woordvoerder van de
belastingdienst. Nabesa is per 19 juli van dit jaar geschrapt als officieel
goed doel, met terugwerkende kracht tot 1 januari 2008, de datum waarop de
anbi-regeling van kracht werd. Dat betekent dat Scientology en ook tal van
scientologen de komende tijd navorderingen ontvangen.

Aanleiding voor de fiscus een nader onderzoek in te stellen waren berichten in
Het Parool, begin dit jaar, dat Scientology de anbi-regeling misbruikte, of,
zoals de woordvoerder zegt: 'De belastingdienst staat open voor signalen uit de
samenleving.' Onbekend is hoeveel geld aan Nabesa is gedoneerd, maar alleen al
voor aankoop en verbouwing van het nieuwe hoofdkantoor heeft Scientology
miljoenen nodig.

Johan Wevers

On 14-09-2012 12:26, Adri Verhoef wrote:

> [Nou ís er een nieuwsgroep over Scientology en dan wordt dit nieuws er niet gepost...]

Dat komt denk ik vooral omdat de sekte in Nederland niet meer zo
zichtbaar is. Ik had eigenlijk de indruk dat de Nederlandse afdeling al
min of meer ter ziele gegaan was. Maar blijkbaar vergis ik me toch.

--
ir. J.C.A. Wevers
PGP/GPG public keys at http://www.xs4all.nl/~johanw/pgpkeys.html