De islam: moskeeën II

Ruquaiyyah Maqsood

Het bezoek aan een moskee

Wie als niet-islamiet een moskee bezoekt, dient zich netjes te kleden. Dat
geldt voor mannen en vrouwen. De moslim zal nooit met een open overhemd of
in korte broek naar binnen gaan.

Vrouwen dienen de moslimgewoonte te respecteren en bedekken dus armen en
benen en dragen een sjaal of hoofddoek. De moslimvrouw kleedt zich nooit
schreeuwerig. Doorzichtige, te strakke kleding, bijvoorbeeld de minirok, is
uit den boze. Dat geldt ook voor een overdaad aan make-up en parfum.

Mannen en vrouwen doen hun schoenen uit. Waarschijnlijk wordt hun gevraagd
om op de vloer te gaan zitten.

Wellicht heeft de moskee twee ingangen, een voor mannen en een voor vrouwen.
Het is de gewoonte dat ze een gescheiden gebedsruimte hebben.

Waar dat is, hangt af van de vorm van de moskee. Soms is er voor de vrouwen
een bordes gereserveerd. Of ze bidden achter een gordijn in het achterste
gedeelte van het gebedshuis.

De moslims trekken hun schoenen uit en plaatsen die op een daartoe bestemd
rek. Indien het een grote bijeenkomst betreft, gaat het schoeisel in een
plastic zak om het irritante zoeken na de dienst te voorkomen.

In moskeeėn waar veel toeristen komen, is er doorgaans iemand aangesteld die
op de schoenen let. In kleine gebedshuizen lopen bezoekers echter weinig
risico om bestolen te worden.

Sokken, pantysokjes, enzovoort, hoeven niet uit. Wel dienen ze schoon te
zijn en niet te ruiken. Rondlopen met gaten in de sokken is eveneens zeer
ongepast.

Moslims die zich vijf keer per dag wassen, zijn soms onthutst als ze de
blote voeten van niet-islamieten zien!

Rituele wassing

Als woedoe noodzakelijk is, gaan de mannen en vrouwen gewoonlijk naar
gescheiden wasgelegenheden en toiletten met stromend water.

De hurktoiletten hebben doorgaans een spoelsysteem, zoals de meeste moslims
dat kennen. Er zijn plastic sloffen voor degene die niet met blote voeten
wil rondlopen.

Er is altijd water beschikbaar in het toilet, maar wellicht geen
toiletpapier. Door middel van een pijp kan de gelovige zich wassen, mits hij
in de juiste houding staat. Hij of zij mag ook een loti gebruiken, een soort
kan met een gebogen mondstuk.

Hij gebruikt daarbij de linkerhand; de rechter is om te eten en voor alle
andere 'eerbare' doeleinden. Buiten de toiletten zijn wasbakken en
handdoeken beschikbaar.

De meest gangbare wasinrichting voor hen die woedoe betrachten, bestaat uit
een rij kranen met krukjes, waarop de gelovige kan zitten tijdens het wassen
van de voeten.

De belangrijkste bezienswaardigheden in de moskee

In de gebedsruimte is het gebrek aan meubilair en decoratie zeer opvallend.
Er zijn geen stoelen of bankjes. iedereen zit op de vloer.

De bezoeker zal in de moskee ook geen religieuze beelden aantreffen. Zelfs
schilderijen met afbeeldingen van Allah, de engelen of de Profeet zijn
taboe, daar het idolatrie zou kunnen stimuleren.

Toch is een moskee niet saai. Veel gebedshuizen zijn zeer fraai, compleet
met kleurrijke tapijten, marmeren pilaren en vloeren, tegels met een
prachtig design, glas-in-lood, schitterende kandelaars, vergulde plafonds,
decoratieve kalligrafie, teksten uit de koran en nog veel meer!

De vloerbedekking in de gebedsruimte is doorgaans voorzien van rechte
strepen. De gelovigen kunnen aldus makkelijk rijen vormen; de mensen weten
waar ze moeten staan en hoeveel plaats ze hebben.

De patronen in het enorme karpet in de moskee in het Regent's Park in Londen
lijken op gebedsmatjes. Als er veel mensen zijn, is het echter krap en
bidden ze zij aan zij en vlak achter elkaar.

Mihraab

In de muur die naar Mekka 'wijst', de qibla-wand, bevindt zich een speciaal
versierde alkoof of nis, ofwel de mihraab. Dit is geen altaar, hoewel een en
ander op de christelijke tegenhanger zonder tafel lijkt.

De mihraab geeft eenvoudigweg de richting aan waar de Ka'ba in Mekka ligt.
Ze helpt de gelovige bovendien om zijn of haar aandacht op Allah te richten.

De voorganger staat voor de mihraab, soms ook de 'nis van het licht'
genoemd, ofwel het symbool van de goddelijke aanwezigheid in ieders hart.

Sommige mihraabs zijn schelpvormig en symboliseren het 'oor van het hart';
de parel is het 'goddelijk woord'.

Minbar

Rechts van de mihraab bevindt zich de minbar, een soort podium waar de imaam
zijn preek (choetba) geeft. Minbar kan eenvoudig of fraai gedecoreerd zijn.

De simpelste bestaan uit een klein podium en enkele beklede treden.
Versierde minbars zijn niet zelden voorzien van een hoge trap en fraai
gedecoreerd met houtsnijwerk.

Hoe zich te gedragen in de moskee

Altijd rustig, respectvol, eerbiedig. Mensen in gebed storen, roken of naar
iemand roepen getuigt van zeer slechte manieren. Het is ook ongepast om tot
het laatste moment te blijven 'vergaderen', waardoor mensen die komen om te
bidden het gevoel krijgen dat ze storen.

Thaora

Na rijp beraad schreef Ruquaiyyah Maqsood :

> Het bezoek aan een moskee

KNIP

Zo gezegend was de "profeet" Mohammed dat hij, de pedofiel, moordend
zijn
ideën (visioenen) en andere wanen
te vuur en te zwaard verspreide, cq liet verspreiden..
En de gelovige schapen volgden instinctmatig.
Want van kritisch denken kon men deze kudde niet betichten.
Blatend de waarheid in pacht menende te hebben en de plicht deze te
verkondigen.
Verdoemd zijn, zij allen die hem geloven.
Leve de Rede!

F+.

Josephus

On Sun, 15 May 2011 16:51:08 +0200, "Ruquaiyyah Maqsood"
<is...@koran.org> wrote:

> [...]
>
>Wellicht heeft de moskee twee ingangen, een voor mannen en een voor vrouwen.
>Het is de gewoonte dat ze een gescheiden gebedsruimte hebben.

Zijn de moslims eigenlijk meester over hun eigen gewoontes? M.a.w.
kunnen ze zich andere gewoontes aanmeten als ze niet meer geheel
tevreden zijn met de vorige?

>Waar dat is, hangt af van de vorm van de moskee. Soms is er voor de vrouwen
>een bordes gereserveerd. Of ze bidden achter een gordijn in het achterste

Waarom is dat eigenlijk zo? Zij mannen en vrouwen in de hemel (of
paradijs, zeggen jullie altijd) ook gescheiden?

Waarom zou wat in de hemel/het paradijs goed is, hier op aarde slecht
zijn?

jan

On 15 mei, 16:51, "Ruquaiyyah Maqsood" <is...@koran.org> wrote:
> [...]
> in korte broek naar binnen gaan.
>
> Vrouwen dienen de moslimgewoonte te respecteren en bedekken dus armen en

Dat lijkt me persoonlijk voldoende reden om nooit een moskee te
bezoeken. Maar als het voor moslims normaal is om je aan te passen aan
de gewoonten die gelden op een bepaalde plaats, waarom houden moslims
zelf zich dan niet aan die regel? Onderdrukking van vrouwen
bijvoorbeeld wordt niet geaccepteerd in de vrije wereld. Moslims komen
vrijwillig naar die vrije wereld en toch negeren ze die rechtsregel.
Het antwoord is natuurlijk simpel: moslims achten zich superieur aan
niet-moslims, dat is hen met de paplepel ingegeven. Bij moslims is het
eenrichtingsverkeer: voor de islamitische regels eisen ze "respect",
maar als je ze vraagt zelf de rechtsregels van de vrije wereld te
respecteren dan is dat duidelijk te veel gevraagd. Duidelijk is dat
het van tweeen een is: schipperen over de basisregels van een
maatschappij is niet mogelijk. Vrouwen zijn OF gelijkwaardig aan
mannen OF ze zijn het niet. Een beetje gelijkwaardig bestaat niet.

> [...]

> kan met een gebogen mondstuk.
>
> Hij gebruikt daarbij de linkerhand; de rechter is om te eten en voor alle

Vertel er gelijk bij dat een moslim nooit met zijn rechterhand een
niet-moslim zal aanraken. Een ongelovige beschouwt hij als onrein.

Kun je niet beter een verhaal houden over de slavernij die de basis
vormt van de islam? Moslims zijn slaven van allah. Of ben je zo
geindoctrineerd dat je je dat al helemaal niet meer realiseert?

Emmanuel Paulus

Op donderdag 19 mei 2011 21:50:05 UTC+2 schreef jan het volgende:

> zelf zich dan niet aan die regel? Onderdrukking van vrouwen
> bijvoorbeeld wordt niet geaccepteerd in de vrije wereld.

Dat is een goede; geloof jij dat nu echt?
Het wordt niet alleen geaccepteerd, het neemt zelfs toe.
In Antwerpen bvb bestaan er recente wetten om de vrouwen die niet met elkaar kunnen overleggen te beteugelen en die enkel voor hen gelden.
Dit impliceert oa een mogelijk verbod om in bepaalde stadsdelen nog te komen, de vrijheid van politie om je op te pakken als het hen zint. enz.
En dat enkel voor vrouwen.

De vrouwen die dagelijke mishandeld worden, verkracht en vernederd zijn ook niet te tellen. Ze verdienen nog steeds minder, worden geweerd van bestuursplaatsen en zwaar veroordeeld op onzedige kledij.
Nogmaals enkel vrouwen, de heren mogen volop wat ze willen.

Bij armoede en zorgverstrekking mogen vrouwen dan wel volop aanwezig zijn. Hun vertegenwoordiging is daar wel buitengewoon hoog.

Het zou anders moeten zijn maar 'de vrije wereld' accepteert nog steeds volop vrouwen discriminatie. Op diverse punten scoort men er zelfs slechter dan de Islam voorschrijft. Zo kent de Koran als voorzieningen tegen de armoede van vrouwen, is een vrouwelijk bestuur in landen als Indonesie al lang normaal. enz.
Het is zeker ook niet de perfecte 'wereld' maar wat valt er te verwijten als men zelf niet eens duidelijk minder slecht is laat staan vlekkeloos?

Vrouwen en andere discriminatie heeft ook weinig direct met eender welke religie te maken. Religie kan net als andere zaken wel misbruikt worden om dat te organiseren of te verantwoorden maar de eigenlijke misdaad heeft dat niet nodig en gedijt zonder ook wel.

> Moslims komen
> vrijwillig naar die vrije wereld en toch negeren ze die rechtsregel.

Euh? Sinds wanneer is vrijwillig geboren worden een Islamitisch geloofspunt.
De enige religie die ik ken die zoiets leert zijn de Mormonen, en dat is verwant aan het Christendom.
Als jij dat gelooft ben je ook vrijwillig in deze streken gekomen en waarom negeer jij dan de hele reeks rechtsregels incl die van de hele wereld?
Of is het in orde en heldhaftig als jij, de arme gedwongene, het doet en des duivels als het iemand anders, compleet vrij, is?

> Het antwoord is natuurlijk simpel: moslims achten zich superieur aan
> niet-moslims, dat is hen met de paplepel ingegeven.

Dat is toch normaal voor elke levensbeschouwing en zelfs voor 'mindere' menselijke activiteiten als voor welke sportploeg men is en welke muziek men beluistert. Klasieke muziekluisteraars die voor Juventus zijn zijn superieur aan Rappers die voor Real Madrid kiezen en omgekeerd.

Het zou erger zijn als ze dat niet waren en een minderwaardigheids complex hadden omdat ze maar .... zijn. Iets dat men meer treft bij nationalistische en andere politieke groepen. De furher, keizer of ander leider is dan wel beter maar de partijslaaf is maar een stukje ellende. Arm, misdeeld, benadeeld en veracht en ocharme hijzelf klinkt dan volop.
hetzelfde vind men ook wel bij diverse sektes, maar dat is een ander verhaal.

> [...]
> maatschappij is niet mogelijk. Vrouwen zijn OF gelijkwaardig aan
> mannen OF ze zijn het niet. Een beetje gelijkwaardig bestaat niet.

Blijkbaar is het wel omgekeerd.
Gelijkwaardig vind je nergens over de hele wereld in wel duizenden jaren.
Men kan er veel goeds in zien en terecht maar het bestaat niet net zomin als enige heiligheid.

> Vertel er gelijk bij dat een moslim nooit met zijn rechterhand een
> niet-moslim zal aanraken. Een ongelovige beschouwt hij als onrein.

Onzin, de moslim bestaat niet, net zo min als de christen, de atheïst enz.
Er bestaan alleen vele beschouwingen met veel en hard verschillende moslims, christenen en atheïsten.
En bij alle zal je volop mensen vinden die je geen hand willen geven en anderen die je wel zullen omhelzen. Dat laatste zal bij jou waarschijnlijk wel niet zo veel zijn en dat ligt natuurlijk niet aan jou maar aan de stoute wereld die jou niet graag ziet.

> Kun je niet beter een verhaal houden over de slavernij die de basis
> vormt van de islam? Moslims zijn slaven van allah. Of ben je zo
> geindoctrineerd dat je je dat al helemaal niet meer realiseert?

Dat geldt ook voor het Christendom, dat is daar zelfs veel explicieter gesteld.
Andere zullen er niet zo veel over vertellen maar slaaf zijn van TV, drinken, drugs en geld.
En zeker niet vergeten die arme ellendelingen die slaaf zijn van de haat.

geen groetjes,
Emmanuel

Lanoo

> [...]
> plastic zak om het irritante zoeken na de dienst te voorkomen.
>
> In moskeeën waar veel toeristen komen, is er doorgaans iemand aangesteld die

@R.Maqsood,

Sta me toe je Masqood te noemen, in de eerste plaats voor mijn gemak
zodat ik niet steeds hoef te spieken hoe ik je moeilijke naam spel.
Als je dat niet wilt zeg het dan.

Ben je misschien recent tot de islam toegetreden, je bent er n.l zo
vol van. Denk je dat er hier veel potentiële bekeerlingen rondhangen?
Zelf denk ik van nee.
Maar ik schrijf morgen verder, ik ga slapen, welterusten.

Lanoo