Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Invoer gebruikte computer?

53 views
Skip to first unread message

Izak van Langevelde

unread,
Jan 10, 2013, 11:05:40 PM1/10/13
to
Ik vlieg binnenkort naar Nederland met een elders gekochte laptop van
ruim vier jaar oud. Weet iemand op welke manier de douane voor
dergelijke meuk de waarde gaat schatten?

--
Grinnikend door het leven...

J. J. Lodder J. J. Lodder

unread,
Jan 11, 2013, 6:01:26 AM1/11/13
to
Izak van Langevelde <eeza...@xs4all.nl> wrote:

> Ik vlieg binnenkort naar Nederland met een elders gekochte laptop van
> ruim vier jaar oud. Weet iemand op welke manier de douane voor
> dergelijke meuk de waarde gaat schatten?

Als je hem als je priv� bezit meeneemt
heeft de douane daar geen boodschap aan,

Jan

Johannes

unread,
Jan 11, 2013, 8:06:32 AM1/11/13
to

"J. J. Lodder (J. J. Lodder)" <nos...@de-ster.demon.nl> schreef in bericht
news:1kwj7ny.6x...@de-ster.xs4all.nl...
> Izak van Langevelde <eeza...@xs4all.nl> wrote:
>
>> Ik vlieg binnenkort naar Nederland met een elders gekochte laptop van
>> ruim vier jaar oud. Weet iemand op welke manier de douane voor
>> dergelijke meuk de waarde gaat schatten?
>
> Als je hem als je privé bezit meeneemt
> heeft de douane daar geen boodschap aan,

Nee. Die douane heeft bijvoorbeeld ook belangstelling voor de peperdure
filmcamera die je in Singapore hebt gekocht en die ook voor eigen gebruik
is.
Het best kun je je vraag aan de douane (Belastingdienst) zelf stellen.
Als je een aankoopbon van de tweedehands laptop hebt, heb je in ieder geval
verweer voor het geval de douane hoger wil gaan zitten voor wat betreft de
vaststelling van de waarde.
Je kunt er natuurlijk ook op gokken dat de douane de gebruikte laptop,
uiteraard met gebruikssporen, niet ziet als een nieuwe aanschaf. En je er
gewoon mee door laat lopen. Maar dat is voor eigen risico.

Het maakt ook verschil uit of je van buiten het douanegebied van de EU komt
of van daarbinnen. Let op: er zijn in de EU gebieden die niet onder het
douanegebied van de EU vallen (bijvoorbeeld Helgoland en Campione d'Italia),
en er zijn gebieden die buiten de EU liggen en wél deel uitmaken van het
EU-douanegebied (bijvoorbeeld Monaco en San Marino):
http://europa.eu/legislation_summaries/other/l11010_nl.htm en
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31992R2913:NL:HTML
plus de latere aanvullingen/rectificaties/wijzigingen - onder meer wegens
toetreding van nieuwe staten - daarop
(http://europa.eu/legislation_summaries/other/l11010_nl.htm#AMENDINGACT).



Message has been deleted

René Artois

unread,
Jan 11, 2013, 10:21:41 AM1/11/13
to

"J. J. Lodder (J. J. Lodder)" <nos...@de-ster.demon.nl> schreef in bericht
news:1kwj7ny.6x...@de-ster.xs4all.nl...
> Izak van Langevelde <eeza...@xs4all.nl> wrote:
>
>> Ik vlieg binnenkort naar Nederland met een elders gekochte laptop van
>> ruim vier jaar oud. Weet iemand op welke manier de douane voor
>> dergelijke meuk de waarde gaat schatten?
>
> Als je hem als je privé bezit meeneemt
> heeft de douane daar geen boodschap aan,
>
Sorry Jan, daar klopt niets van.

Izak van Langevelde

unread,
Jan 11, 2013, 10:26:05 AM1/11/13
to
In article <1kwj7ny.6x...@de-ster.xs4all.nl>,
Da's iets te simpel gesteld, de douane is wel degelijk geinteresseerd in
alle leuke electronica die mensen elders voor weinig kopen...

Izak van Langevelde

unread,
Jan 11, 2013, 10:29:00 AM1/11/13
to
In article <50f00e3e$0$13274$6d5e...@edutel.xlned.com>,
"Johannes" <j.van....@nospam.onsneteindhoven.nl> wrote:

> "J. J. Lodder (J. J. Lodder)" <nos...@de-ster.demon.nl> schreef in bericht
> news:1kwj7ny.6x...@de-ster.xs4all.nl...
> > Izak van Langevelde <eeza...@xs4all.nl> wrote:
> >
> >> Ik vlieg binnenkort naar Nederland met een elders gekochte laptop van
> >> ruim vier jaar oud. Weet iemand op welke manier de douane voor
> >> dergelijke meuk de waarde gaat schatten?
> >
> > Als je hem als je privé bezit meeneemt
> > heeft de douane daar geen boodschap aan,
>
> Nee. Die douane heeft bijvoorbeeld ook belangstelling voor de peperdure
> filmcamera die je in Singapore hebt gekocht en die ook voor eigen gebruik
> is.
> Het best kun je je vraag aan de douane (Belastingdienst) zelf stellen.
> Als je een aankoopbon van de tweedehands laptop hebt, heb je in ieder geval
> verweer voor het geval de douane hoger wil gaan zitten voor wat betreft de
> vaststelling van de waarde.
> Je kunt er natuurlijk ook op gokken dat de douane de gebruikte laptop,
> uiteraard met gebruikssporen, niet ziet als een nieuwe aanschaf. En je er
> gewoon mee door laat lopen. Maar dat is voor eigen risico.

Het ding is duidelijk niet nieuw, en de aanschaf van ruim 4 jaar geleden
is goed gedocumenteerd. Het risico is dat je niet alleen je btw betaalt,
maar ook nog 'ns een boete...

> Het maakt ook verschil uit of je van buiten het douanegebied van de EU komt
> of van daarbinnen.

Het ding komt van buiten...
Message has been deleted

J. J. Lodder J. J. Lodder

unread,
Jan 11, 2013, 1:05:02 PM1/11/13
to
Izak van Langevelde <eeza...@xs4all.nl> wrote:

> In article <1kwj7ny.6x...@de-ster.xs4all.nl>,
> (J. J. Lodder) nos...@de-ster.demon.nl (J. J. Lodder) wrote:
>
> > Izak van Langevelde <eeza...@xs4all.nl> wrote:
> >
> > > Ik vlieg binnenkort naar Nederland met een elders gekochte laptop van
> > > ruim vier jaar oud. Weet iemand op welke manier de douane voor
> > > dergelijke meuk de waarde gaat schatten?
> >
> > Als je hem als je privé bezit meeneemt
> > heeft de douane daar geen boodschap aan,
>
> Da's iets te simpel gesteld, de douane is wel degelijk geinteresseerd in
> alle leuke electronica die mensen elders voor weinig kopen...

In eigen import van nieuwe zooi,
niet in spullies die je allang in gebruik hebt.

Jan

J. J. Lodder J. J. Lodder

unread,
Jan 11, 2013, 1:05:02 PM1/11/13
to
Johannes <j.van....@nospam.onsneteindhoven.nl> wrote:

> "J. J. Lodder (J. J. Lodder)" <nos...@de-ster.demon.nl> schreef in bericht
> news:1kwj7ny.6x...@de-ster.xs4all.nl...
> > Izak van Langevelde <eeza...@xs4all.nl> wrote:
> >
> >> Ik vlieg binnenkort naar Nederland met een elders gekochte laptop van
> >> ruim vier jaar oud. Weet iemand op welke manier de douane voor
> >> dergelijke meuk de waarde gaat schatten?
> >
> > Als je hem als je privé bezit meeneemt
> > heeft de douane daar geen boodschap aan,
>
> Nee. Die douane heeft bijvoorbeeld ook belangstelling voor de peperdure
> filmcamera die je in Singapore hebt gekocht en die ook voor eigen gebruik
> is.

Een filmcamera????
In welke oudheid leef jij?

> Het best kun je je vraag aan de douane (Belastingdienst) zelf stellen.
> Als je een aankoopbon van de tweedehands laptop hebt, heb je in ieder geval
> verweer voor het geval de douane hoger wil gaan zitten voor wat betreft de
> vaststelling van de waarde.
> Je kunt er natuurlijk ook op gokken dat de douane de gebruikte laptop,
> uiteraard met gebruikssporen, niet ziet als een nieuwe aanschaf. En je er
> gewoon mee door laat lopen. Maar dat is voor eigen risico.

Jij gaat de douane ook vervelen om de kleren in je koffertje
aan te geven?

Jan

Izak van Langevelde

unread,
Jan 11, 2013, 1:09:48 PM1/11/13
to
In article <1kwjnf2.1ld...@de-ster.xs4all.nl>,
(J. J. Lodder) nos...@de-ster.demon.nl (J. J. Lodder) wrote:

> Johannes <j.van....@nospam.onsneteindhoven.nl> wrote:
>
> > "J. J. Lodder (J. J. Lodder)" <nos...@de-ster.demon.nl> schreef in bericht
> > news:1kwj7ny.6x...@de-ster.xs4all.nl...
> > > Izak van Langevelde <eeza...@xs4all.nl> wrote:
> > >
> > >> Ik vlieg binnenkort naar Nederland met een elders gekochte laptop van
> > >> ruim vier jaar oud. Weet iemand op welke manier de douane voor
> > >> dergelijke meuk de waarde gaat schatten?
> > >
> > > Als je hem als je privé bezit meeneemt
> > > heeft de douane daar geen boodschap aan,
> >
> > Nee. Die douane heeft bijvoorbeeld ook belangstelling voor de peperdure
> > filmcamera die je in Singapore hebt gekocht en die ook voor eigen gebruik
> > is.
>
> Een filmcamera????
> In welke oudheid leef jij?

Voor antiek bestaan er weer andere regelingen...

Izak van Langevelde

unread,
Jan 11, 2013, 1:12:23 PM1/11/13
to
In article <0001HW.CD161082...@news.individual.net>,
FrankD. <frank.d@frank.d> wrote:

> On Fri, 11 Jan 2013 16:29:00 +0100, Izak van Langevelde wrote
> (in article <eezacque-4E1B0C...@news.xs4all.nl>):
>
> > In article <50f00e3e$0$13274$6d5e...@edutel.xlned.com>,
> > "Johannes" <j.van....@nospam.onsneteindhoven.nl> wrote:
> >
> >> "J. J. Lodder (J. J. Lodder)" <nos...@de-ster.demon.nl> schreef in bericht
> >> news:1kwj7ny.6x...@de-ster.xs4all.nl...
> >>> Izak van Langevelde <eeza...@xs4all.nl> wrote:
> >>>
> >>>> Ik vlieg binnenkort naar Nederland met een elders gekochte laptop van
> >>>> ruim vier jaar oud. Weet iemand op welke manier de douane voor
> >>>> dergelijke meuk de waarde gaat schatten?
> >>>
> >>> Als je hem als je privé bezit meeneemt
> >>> heeft de douane daar geen boodschap aan,
> >>
> >> Nee. Die douane heeft bijvoorbeeld ook belangstelling voor de peperdure
> >> filmcamera die je in Singapore hebt gekocht en die ook voor eigen gebruik
> >> is.
> >> Het best kun je je vraag aan de douane (Belastingdienst) zelf stellen.
> >> Als je een aankoopbon van de tweedehands laptop hebt, heb je in ieder
> >> geval
> >> verweer voor het geval de douane hoger wil gaan zitten voor wat betreft de
> >> vaststelling van de waarde.
> >> Je kunt er natuurlijk ook op gokken dat de douane de gebruikte laptop,
> >> uiteraard met gebruikssporen, niet ziet als een nieuwe aanschaf. En je er
> >> gewoon mee door laat lopen. Maar dat is voor eigen risico.
> >
> > Het ding is duidelijk niet nieuw, en de aanschaf van ruim 4 jaar geleden
> > is goed gedocumenteerd. Het risico is dat je niet alleen je btw betaalt,
> > maar ook nog 'ns een boete...
>
> Als hij duidelijk niet nieuw is loop je geen enkel risico. Daarnaast
> kan de douane snel vaststellen dat hij al 4 jaar oud is.

Lijkt mij ook, maar een alternatieve benadering is dat men het ding
taxeert en aanslaat voor de restwaarde, en ik heb weinig zin belasting
te moeten betalen over een restwaarde die ik er nooit meer voor
terugkrijg. Vandaar dat ik me afvraag of er iemand ervaring mee heeft...

Alex

unread,
Jan 11, 2013, 2:00:13 PM1/11/13
to
On 11 jan, 19:05, (J. J. Lodder) nos...@de-ster.demon.nl (J. J.
Lodder) wrote:

>
> > Nee. Die douane heeft bijvoorbeeld ook belangstelling voor de peperdure
> > filmcamera die je in Singapore hebt gekocht en die ook voor eigen gebruik
> > is.
>
> Een filmcamera????
> In welke oudheid leef jij?
>
>

http://www.usa.canon.com/cusa/consumer/products/cameras/slr_cameras/eos_1d_x

Waarschijnlijk net iets te hoog gegrepen voor jou.
Maar je maakt er wel betere opnames mee dan met je gsm van 99 euro.

A.

Izak van Langevelde

unread,
Jan 11, 2013, 2:11:05 PM1/11/13
to
In article
<e5e22456-e593-45fb...@f19g2000vbv.googlegroups.com>,
Ook dat laatste is niet voor iedereen weggelegd...
Message has been deleted
Message has been deleted

J. J. Lodder J. J. Lodder

unread,
Jan 11, 2013, 4:16:01 PM1/11/13
to
FrankD. <frank.d@frank.d> wrote:

> On Fri, 11 Jan 2013 12:01:26 +0100, J. J. Lodder wrote
> (in article <1kwj7ny.6x...@de-ster.xs4all.nl>):
>
> > Izak van Langevelde <eeza...@xs4all.nl> wrote:
> >
> >> Ik vlieg binnenkort naar Nederland met een elders gekochte laptop van
> >> ruim vier jaar oud. Weet iemand op welke manier de douane voor
> >> dergelijke meuk de waarde gaat schatten?
> >
> > Als je hem als je privé bezit meeneemt
> > heeft de douane daar geen boodschap aan,
> >
> > Jan
> >
>
> Daar vergis je je dan weer eens lelijk in. Geeft niks, doe jij wel
> vaker.

Ik zie elders in de draad
dat je intussen je fout ingezien hebt.

Het zou wel zo fatsoelijk van je zijn
om dat ruiterlijk toe te geven,

Jan

J. J. Lodder J. J. Lodder

unread,
Jan 11, 2013, 4:16:02 PM1/11/13
to
Izak van Langevelde <eeza...@xs4all.nl> wrote:

> In article <1kwjnf2.1ld...@de-ster.xs4all.nl>,
> (J. J. Lodder) nos...@de-ster.demon.nl (J. J. Lodder) wrote:
>
> > Johannes <j.van....@nospam.onsneteindhoven.nl> wrote:
> >
> > > "J. J. Lodder (J. J. Lodder)" <nos...@de-ster.demon.nl> schreef in bericht
> > > news:1kwj7ny.6x...@de-ster.xs4all.nl...
> > > > Izak van Langevelde <eeza...@xs4all.nl> wrote:
> > > >
> > > >> Ik vlieg binnenkort naar Nederland met een elders gekochte laptop van
> > > >> ruim vier jaar oud. Weet iemand op welke manier de douane voor
> > > >> dergelijke meuk de waarde gaat schatten?
> > > >
> > > > Als je hem als je privé bezit meeneemt
> > > > heeft de douane daar geen boodschap aan,
> > >
> > > Nee. Die douane heeft bijvoorbeeld ook belangstelling voor de peperdure
> > > filmcamera die je in Singapore hebt gekocht en die ook voor eigen gebruik
> > > is.
> >
> > Een filmcamera????
> > In welke oudheid leef jij?
>
> Voor antiek bestaan er weer andere regelingen...

Zeker, en als je met een grote koffer vol met
vier jaar oude laptops aankomt ook,

Jan

J. J. Lodder J. J. Lodder

unread,
Jan 11, 2013, 4:16:02 PM1/11/13
to
Tja, als je een DSLR en een filmcamera al niet uit elkaar kan houden
houden de mogelijkheden voor een verstandig gesprek op,

Jan


Message has been deleted

René Artois

unread,
Jan 12, 2013, 4:10:15 AM1/12/13
to

"Izak van Langevelde" <eeza...@xs4all.nl> schreef in bericht
news:eezacque-B1D8CE...@news.xs4all.nl...
> Ik vlieg binnenkort naar Nederland met een elders gekochte laptop van
> ruim vier jaar oud. Weet iemand op welke manier de douane voor
> dergelijke meuk de waarde gaat schatten?
>
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/invoer-en-douane



J. J. Lodder J. J. Lodder

unread,
Jan 12, 2013, 6:36:12 AM1/12/13
to
FrankD. <frank.d@frank.d> wrote:

> On Fri, 11 Jan 2013 22:16:01 +0100, J. J. Lodder wrote
> (in article <1kwk02e.bm...@de-ster.xs4all.nl>):
>
> > FrankD. <frank.d@frank.d> wrote:
> >
> >> On Fri, 11 Jan 2013 12:01:26 +0100, J. J. Lodder wrote
> >> (in article <1kwj7ny.6x...@de-ster.xs4all.nl>):
> >>
> >>> Izak van Langevelde <eeza...@xs4all.nl> wrote:
> >>>
> >>>> Ik vlieg binnenkort naar Nederland met een elders gekochte laptop van
> >>>> ruim vier jaar oud. Weet iemand op welke manier de douane voor
> >>>> dergelijke meuk de waarde gaat schatten?
> >>>
> >>> Als je hem als je priv� bezit meeneemt
> >>> heeft de douane daar geen boodschap aan,
> >>>
> >>> Jan
> >>>
> >>
> >> Daar vergis je je dan weer eens lelijk in. Geeft niks, doe jij wel
> >> vaker.
> >
> > Ik zie elders in de draad
> > dat je intussen je fout ingezien hebt.
> >
> > Het zou wel zo fatsoelijk van je zijn
> > om dat ruiterlijk toe te geven,
> >
> > Jan
> >
>
> Fout? Jij bent degene die onzin ("als ... prive ... dan ...") loopt
> te verkondigen.
>
> Je kunt niet prive van alles vrij invoeren. ook daar geldt dat (in
> voorkomende gevallen) invoerrechten/BTW moet worden afgedragen. Ook
> als het puur prive bezit is.
>
>
> Er is er in dit draadje een goed fout en dat ben jij.

Lieve sukkel, we hadden het in dit draadje
niet over het 'vrij invoeren van van alles en nog wat'.
We hadden het over Izak's vier jaar oude laptop.
Zelf zei je daar elsethread over:
===
Als hij duidelijk niet nieuw is loop je geen enkel risico. Daarnaast
kan de douane snel vaststellen dat hij al 4 jaar oud is.
===

Kortom nogmaals:

Johannes

unread,
Jan 12, 2013, 7:43:46 AM1/12/13
to

"FrankD." <frank.d@frank.d> schreef in bericht
news:0001HW.CD162B26...@news.individual.net...
> On Fri, 11 Jan 2013 19:12:23 +0100, Izak van Langevelde wrote
> (in article <eezacque-96E557...@news.xs4all.nl>):
>
>> In article <0001HW.CD161082...@news.individual.net>,
>> FrankD. <frank.d@frank.d> wrote:
>>
>>> On Fri, 11 Jan 2013 16:29:00 +0100, Izak van Langevelde wrote
>>> (in article <eezacque-4E1B0C...@news.xs4all.nl>):
>>>
>>>> In article <50f00e3e$0$13274$6d5e...@edutel.xlned.com>,
>>>> "Johannes" <j.van....@nospam.onsneteindhoven.nl> wrote:
>>>>
>>>>> "J. J. Lodder (J. J. Lodder)" <nos...@de-ster.demon.nl> schreef in
>>>>> bericht
>>>>> news:1kwj7ny.6x...@de-ster.xs4all.nl...
>>>>>> Izak van Langevelde <eeza...@xs4all.nl> wrote:
>>>>>>
>>>>>>> Ik vlieg binnenkort naar Nederland met een elders gekochte laptop
>>>>>>> van
>>>>>>> ruim vier jaar oud. Weet iemand op welke manier de douane voor
>>>>>>> dergelijke meuk de waarde gaat schatten?
>>>>>>
>>>>>> Als je hem als je privᅵ bezit meeneemt
> Ik heb nog nooit meegemaakt dat over een duidelijk gebruikt apparaat
> moeilijk werd gedaan.

Bovendien: bijna alles wat men koopt, daalt na verloop van tijd in waarde.
Een heel goed voorbeeld is een auto.
Ook daarvoor betaal je, ook als het een occasion is, als koopsom de
"restwaarde" en niet niets. Voor een auto van 4 jaar oud betaal je de
daarbijbehorende waarde en niet de sloopwaarde van over pakweg 15 jaar. En
over die "restwaarde" of "dagwaarde" ook nog eens btw (bij aankoop bij een
ondernemer en bij import - tenzij als internationaal verhuisgoed onder
bepaalde voorwaarden).
En vervolgens daalt de waarde nog verder.

Zoals gezegd: je kunt het erop wagen geen aangifte te doen. Meestal ziet men
gebruikte spullen niet aan voor een invoer van een aankoop in het
buitenland. Maar het blijft een gok.
Doe je wel aangifte, zorg er dan voor dat je jouw aankoopprijs (van de
occasion) kunt bewijzen, voor het geval de douane te hoog gaat zitten.
Computers zijn overigens dingen die hᅵᅵl snel in waarde dalen.
Je mag overigens tot een waarde van ᅵ 430,00 vrij de EU binnenvoeren. Het
gaat daarbij om de aanschafprijs of de dagwaarde.

Zie voor meer details:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/douane/reisbagage/vanuit_een_niet_eu_land/ik_reis_vanuit_een_niet_eu_land_naar_nederland
en
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/douane/reisbagage/vanuit_een_niet_eu_land/voor_welke_goederen_hoef_ik_geen_belasting_te_betalen_krijg_ik_vrijstelling_van_belasting.




Johannes

unread,
Jan 12, 2013, 7:52:58 AM1/12/13
to

"J. J. Lodder (J. J. Lodder)" <nos...@de-ster.demon.nl> schreef in bericht
news:1kwk04o.1v1...@de-ster.xs4all.nl...
> Izak van Langevelde <eeza...@xs4all.nl> wrote:
>
>> In article <1kwjnf2.1ld...@de-ster.xs4all.nl>,
>> (J. J. Lodder) nos...@de-ster.demon.nl (J. J. Lodder) wrote:
>>
>> > Johannes <j.van....@nospam.onsneteindhoven.nl> wrote:
>> >
>> > > "J. J. Lodder (J. J. Lodder)" <nos...@de-ster.demon.nl> schreef in
>> > > bericht
>> > > news:1kwj7ny.6x...@de-ster.xs4all.nl...
>> > > > Izak van Langevelde <eeza...@xs4all.nl> wrote:
>> > > >
>> > > >> Ik vlieg binnenkort naar Nederland met een elders gekochte laptop
>> > > >> van
>> > > >> ruim vier jaar oud. Weet iemand op welke manier de douane voor
>> > > >> dergelijke meuk de waarde gaat schatten?
>> > > >
>> > > > Als je hem als je priv� bezit meeneemt
>> > > > heeft de douane daar geen boodschap aan,
>> > >
>> > > Nee. Die douane heeft bijvoorbeeld ook belangstelling voor de
>> > > peperdure
>> > > filmcamera die je in Singapore hebt gekocht en die ook voor eigen
>> > > gebruik
>> > > is.
>> >
>> > Een filmcamera????
>> > In welke oudheid leef jij?

Filmcamera's bestaan tegenwoordig ook in digitale uitvoering. Maar het ging
maar om een theoretisch voorbeeld.


>>
>> Voor antiek bestaan er weer andere regelingen...

Vooral in het land van herkomst. Soms is voor de export ervan een vergunning
nodig.

Een oudheidsverklaring is bovendien nuttig als het antiek bijvoorbeeld ivoor
bevat of andere producten van tegenwoordig beschermde dieren of planten.


>> > Jij gaat de douane ook vervelen om de kleren in je koffertje
>> > aan te geven?

Indien gemaakt van beschermde dieren of planten (denk bijvoorbeeld aan
bepaalde bont- en ledersoorten), zal daarvoor veel interesse zijn. Ook
ingeval van vermoedens van merkinbreuk.


>
> Zeker, en als je met een grote koffer vol met
> vier jaar oude laptops aankomt ook,

Inderdaad. Dat wordt dan gezien als handelswaar. Daarvoor gelden andere
douaneregels.


Johannes

unread,
Jan 12, 2013, 7:55:38 AM1/12/13
to

"Izak van Langevelde" <eeza...@xs4all.nl> schreef in bericht
news:eezacque-8CC6D1...@news.xs4all.nl...
Klopt. Ik heb wel een camera die technisch en qua prijs in de buurt komt van
die camera. Maar g��n gsm.


Johannes

unread,
Jan 12, 2013, 8:09:53 AM1/12/13
to

"J. J. Lodder (J. J. Lodder)" <nos...@de-ster.demon.nl> schreef in bericht
news:1kwjnat.1ja...@de-ster.xs4all.nl...
Het ging niet om eigen oude spullen, maar om een nieuwe aanschaf, zij het
van gebruikte goederen.
Ook dáárvoor geldt een aangifteplicht.

In de praktijk zal men spullen die duidelijk oud zijn, niet snel zien als
een nieuwe aanschaf, maar douanebeambten hebben wel een neus voor personen
die ze eruit moeten kiezen ter controle.
Dus als je zwetend en klappertandend of té geacteerd zelfverzekerd langs de
douane loopt, maak je een vergrote kans op controle en een paar vraagjes.

Zelf heb ik eens meegemaakt dat ik op Zestienhoven (Rotterdam) eruit werd
gekozen vanwege het vluchtlabeltje op mijn bagage. Dat verried dat ik mijn
reis - via Londen - begonnen was in het belastingparadijs Jersey (een van de
Kanaaleilanden, die wel Brits zijn, maar rechtstreeks onder de Britse Kroon
vallen - de Britse koningin wordt daat niet erkend in haar hoedanigheid van
koningin, maar van hertogin van Normandië - en géén deel uitmaken van het
Verenigd Koninkrijk). De douaneambtenaar, die ook nog eens vroeg waar ik
vandaan kwam, had vooral belangstelling naar of ik sterke drank bij me had
(maar dat had hij niet). Toen ik hem antwoordde dat ik a. geen
sterkedrankdrinker ben; en b. de whisky op Jersey zelfs taxfree nog duurder
is dan gewoon mét alle belastingen erop in Nederland bij de slijter, beaamde
hij dat en kon ik mijn weg weer vervolgen.

Overigens mag je van buiten het EU-douanegebied voor een waarde van € 430,00
aan goederen voor persoonlijk gebruik vrij invoeren (voor sommige goederen,
waaronder accijnsgoederen zoals alcohol en tabak bestaan andere regelingen).



Message has been deleted

René Artois

unread,
Jan 12, 2013, 10:18:44 AM1/12/13
to
> .......................................... Daarnaast
> kan de douane snel vaststellen dat hij al 4 jaar oud is.

Dan kan wel zo zijn, maar als ze daar geen zin in hebben dan heb je een
probleem.
>

Bart Dinnissen

unread,
Jan 12, 2013, 12:08:58 PM1/12/13
to
On Sat, 12 Jan 2013 14:35:45 +0100, in nl.reizen FrankD.
<frank.d@frank.d> wrote:

[vraag Izak van Langevelde]

>>>>>>> Ik vlieg binnenkort naar Nederland met een elders gekochte laptop van
>>>>>>> ruim vier jaar oud. Weet iemand op welke manier de douane voor
>>>>>>> dergelijke meuk de waarde gaat schatten?

[antwoord Jan]

> Als je hem als je priv� bezit meeneemt
> heeft de douane daar geen boodschap aan,

[antwoord FrankD]

> Als hij duidelijk niet nieuw is loop je geen enkel risico.

Mij lijkt dat inhoudelijk, als antwoord op de vraag, hetzelfde.

>je moet lezen wat er staat en niet wat je denkt dat er staat.

Maar waar zit dan het verschil?

--
Bart Dinnissen

Het is allemaal heel betreurenswaardig, met uw welnemen.
- Joost

HdB

unread,
Jan 12, 2013, 2:01:20 PM1/12/13
to


"Izak van Langevelde" <eeza...@xs4all.nl> schreef in bericht
news:eezacque-96E557...@news.xs4all.nl...
> In article <0001HW.CD161082...@news.individual.net>,
> FrankD. <frank.d@frank.d> wrote:
>
>> On Fri, 11 Jan 2013 16:29:00 +0100, Izak van Langevelde wrote
>> (in article <eezacque-4E1B0C...@news.xs4all.nl>):
>>
>> > In article <50f00e3e$0$13274$6d5e...@edutel.xlned.com>,
>> > "Johannes" <j.van....@nospam.onsneteindhoven.nl> wrote:
>> >
>> >> "J. J. Lodder (J. J. Lodder)" <nos...@de-ster.demon.nl> schreef in
>> >> bericht
>> >> news:1kwj7ny.6x...@de-ster.xs4all.nl...
>> >>> Izak van Langevelde <eeza...@xs4all.nl> wrote:
>> >>>
>> >>>> Ik vlieg binnenkort naar Nederland met een elders gekochte laptop
>> >>>> van
>> >>>> ruim vier jaar oud. Weet iemand op welke manier de douane voor
>> >>>> dergelijke meuk de waarde gaat schatten?
>> >>>
>> >>> Als je hem als je priv� bezit meeneemt
De restwaarde van een vier jaar oude laptop lijkt me bij de huidige
marktomstandigheden voor computers nagenoeg nihil.
Wordt niet meestal door de belastingdienst een afschrijftijd van drie jaar
gehanteerd? Het kan dus nooit om veel gaan.

Message has been deleted

Bart Dinnissen

unread,
Jan 12, 2013, 3:28:25 PM1/12/13
to
On Sat, 12 Jan 2013 20:18:55 +0100, in nl.reizen FrankD.
<frank.d@frank.d> wrote:

>On Sat, 12 Jan 2013 18:08:58 +0100, Bart Dinnissen wrote
>(in article <qr53f8l86oai8d8at...@4ax.com>):
>
>> On Sat, 12 Jan 2013 14:35:45 +0100, in nl.reizen FrankD.
>> <frank.d@frank.d> wrote:
>>
>> [vraag Izak van Langevelde]
>>
>>>>>>>>> Ik vlieg binnenkort naar Nederland met een elders gekochte laptop van
>>>>>>>>> ruim vier jaar oud. Weet iemand op welke manier de douane voor
>>>>>>>>> dergelijke meuk de waarde gaat schatten?
>>
>> [antwoord Jan]
>>
>>> Als je hem als je priv� bezit meeneemt
>>> heeft de douane daar geen boodschap aan,
>>
>> [antwoord FrankD]
>>
>>> Als hij duidelijk niet nieuw is loop je geen enkel risico.
>>
>> Mij lijkt dat inhoudelijk, als antwoord op de vraag, hetzelfde.
>>
>>> je moet lezen wat er staat en niet wat je denkt dat er staat.
>>
>> Maar waar zit dan het verschil?
>>
>>
>
>Het verschil zit hem er in dat jij e.e.a. uit de context haalt.

Ja, en de context was inderdaad *behoorlijk* ingewikkeld :)

J. J. Lodder J. J. Lodder

unread,
Jan 12, 2013, 3:54:05 PM1/12/13
to
FrankD. <frank.d@frank.d> wrote:

> On Sat, 12 Jan 2013 18:08:58 +0100, Bart Dinnissen wrote
> (in article <qr53f8l86oai8d8at...@4ax.com>):
>
> > On Sat, 12 Jan 2013 14:35:45 +0100, in nl.reizen FrankD.
> > <frank.d@frank.d> wrote:
> >
> > [vraag Izak van Langevelde]
> >
> >>>>>>>> Ik vlieg binnenkort naar Nederland met een elders gekochte laptop van
> >>>>>>>> ruim vier jaar oud. Weet iemand op welke manier de douane voor
> >>>>>>>> dergelijke meuk de waarde gaat schatten?
> >
> > [antwoord Jan]
> >
> >> Als je hem als je priv� bezit meeneemt
> >> heeft de douane daar geen boodschap aan,
> >
> > [antwoord FrankD]
> >
> >> Als hij duidelijk niet nieuw is loop je geen enkel risico.
> >
> > Mij lijkt dat inhoudelijk, als antwoord op de vraag, hetzelfde.
> >
> >> je moet lezen wat er staat en niet wat je denkt dat er staat.
> >
> > Maar waar zit dan het verschil?
> >
> >
>
> Het verschil zit hem er in dat jij e.e.a. uit de context haalt.

Integendeel, jij was degeen die mijn antwoord uit de context haalde.
Van mijn antwoord met betrekking tot Izak's
het meenemen van een -'laptop van ruim vier jaar oud'- maakte jij:
'Je kunt niet prive -van alles- vrij invoeren'
[-nadruk- toegevoegd, jjl]
om toch maar vooral hufterig te kunnen reageren.

Jan


Alex

unread,
Jan 12, 2013, 6:32:26 PM1/12/13
to
On 11 jan, 22:16, (J. J. Lodder) nos...@de-ster.demon.nl (J. J.
Lodder) wrote:
> Alex <alexk...@hotmail.com> wrote:
> > On 11 jan, 19:05, (J. J. Lodder) nos...@de-ster.demon.nl (J. J.
> > Lodder) wrote:
>
> > > > Nee. Die douane heeft bijvoorbeeld ook belangstelling voor de peperdure
> > > > filmcamera die je in Singapore hebt gekocht en die ook voor eigen gebruik
> > > > is.
>
> > > Een filmcamera????
> > > In welke oudheid leef jij?
>
> >http://www.usa.canon.com/cusa/consumer/products/cameras/slr_cameras/e...
>
> > Waarschijnlijk net iets te hoog gegrepen voor jou.
> > Maar je maakt er wel betere opnames mee dan met je gsm van 99 euro.
>
> Tja, als je een DSLR en een filmcamera al niet uit elkaar kan houden
> houden de mogelijkheden voor een verstandig gesprek op,
>

http://web.canon.jp/imaging/eosd/samples/eos1dx/player_heartbeat/movie.html?high

Dat filmpje werd wel met die DSLR gemaakt. En sommigen gebruiken daar
misschien nog wel de term "filmcamera" voor, maar neem van mij aan dat
de mogelijkheden van zo'n toestel oneindig zijn en het inderdaad loont
om zo'n toestel taxfree te kopen.

Wat een verstandig gesprek voeren betreft, denk ik dat het voor
iedereen - behalve voor jou dus - duidelijk was wat met een filmcamera
bedoeld werd.

Maar als je echt wil filmen, dan raad ik je de Canon XH A1 aan, al
zijn de resultaten met de Canon 1D ook al uitmuntend.

http://www.usa.canon.com/app/html/HDV/XHA1/

A.

J. J. Lodder J. J. Lodder

unread,
Jan 13, 2013, 7:13:05 AM1/13/13
to
Alex <alex...@hotmail.com> wrote:

> On 11 jan, 22:16, (J. J. Lodder) nos...@de-ster.demon.nl (J. J.
> Lodder) wrote:
> > Alex <alexk...@hotmail.com> wrote:
> > > On 11 jan, 19:05, (J. J. Lodder) nos...@de-ster.demon.nl (J. J.
> > > Lodder) wrote:
> >
> > > > > Nee. Die douane heeft bijvoorbeeld ook belangstelling voor de
> > > > > peperdure filmcamera die je in Singapore hebt gekocht en die ook
> > > > > voor eigen gebruik is.
> >
> > > > Een filmcamera????
> > > > In welke oudheid leef jij?
> >
> > >http://www.usa.canon.com/cusa/consumer/products/cameras/slr_cameras/e...
> >
> > > Waarschijnlijk net iets te hoog gegrepen voor jou.
> > > Maar je maakt er wel betere opnames mee dan met je gsm van 99 euro.
> >
> > Tja, als je een DSLR en een filmcamera al niet uit elkaar kan houden
> > houden de mogelijkheden voor een verstandig gesprek op,
> >
>
> http://web.canon.jp/imaging/eosd/samples/eos1dx/player_heartbeat/movie.htm
> l?high
>
> Dat filmpje werd wel met die DSLR gemaakt. En sommigen gebruiken daar
> misschien nog wel de term "filmcamera" voor, maar neem van mij aan dat
> de mogelijkheden van zo'n toestel oneindig zijn en het inderdaad loont
> om zo'n toestel taxfree te kopen.

Als je wilt weten wat een 'filmcamera' is
moet je even in google afbeeldingen op 'filmcamera' zoeken.
De enkele SLR die er tussenzit komt van Engelstalige sites
en is een 'film camera', dwz zo'n antiek
wat alleen geperforeerde rolletjes lust.

Filmcameras zijn alleen nog antiquarisch verkrijgbaar,
en worden door niemand meer gebruikt,

Jan

Martin Borsje

unread,
Jan 20, 2013, 1:30:25 PM1/20/13
to
It happens that Izak van Langevelde formulated :
> Ik vlieg binnenkort naar Nederland met een elders gekochte laptop van
> ruim vier jaar oud. Weet iemand op welke manier de douane voor
> dergelijke meuk de waarde gaat schatten?

Het lijkt mij dat de laptop duidelijk gebruikssporen heeft; vol met
data van je zit en dergelijke.

In mijn ervaring is de douane totaal niet meer geᅵnteresseerd in dat
soort meuk. Talloze male intercontinentaal met een laptop gereisd en
geen enkele belangstelling.


Izak van Langevelde

unread,
Feb 15, 2013, 5:37:17 AM2/15/13
to
Het goede nieuws is dat de douane niet geïnteresseerd bleek in mijn bagage.
Het slechte nieuws is dat de laptop de reis niet heeft overleefd...
Message has been deleted

Izak van Langevelde

unread,
Feb 15, 2013, 6:55:21 AM2/15/13
to
Op vrijdag 15 februari 2013 12:51:44 UTC+1 schreef FrankD. het volgende:
> On Fri, 15 Feb 2013 11:37:17 +0100, Izak van Langevelde wrote
>
> (in article <f6a8dc16-5834-429a...@googlegroups.com>):
>
>
>
> > Het goede nieuws is dat de douane niet geïnteresseerd bleek in mijn bagage.
>
> > Het slechte nieuws is dat de laptop de reis niet heeft overleefd...
>
>
>
> Dat's dus "Geluk bij Ongeluk". Bekijk het van de positieve kant want
>
> nu kun je een moderne state-of-the-art Laptop kopen.

Dat zit er voorlopig niet in, ik twijfel nog tussen een dure reparatie en een goedkope nieuwe laptop...

BugHunter

unread,
Feb 15, 2013, 11:35:53 AM2/15/13
to
Izak van Langevelde <eeza...@xs4all.nl> schreef:
Zou jij normaal kunnen quoten, dus geen lege regels er tussen, en ook
je eigen regellengte kleiner dan 80 willen houden? Dank je.


--
Bye, BugHunter.
-
http://27mc.woelmuis.nl

René Artois

unread,
Feb 15, 2013, 1:04:07 PM2/15/13
to
knip..
> Dat zit er voorlopig niet in, ik twijfel nog tussen een dure reparatie en
> een goedkope nieuwe laptop...


>Zou jij normaal kunnen quoten, dus geen lege regels er tussen, en ook
>je eigen regellengte kleiner dan 80 willen houden? Dank je.

Probeer jij het eens met een goede newsreader.

BugHunter

unread,
Feb 15, 2013, 1:39:32 PM2/15/13
to
=?iso-8859-1?Q?Ren=E9__Artois?= <ren锧@artois.fr> schreef:
Durf jij zoiets te zeggen terwijl je zelf fout quote, klungel?
En sinds wanneer moet een newsreader de fouten van anderen opknappen?

René Artois

unread,
Feb 15, 2013, 2:24:44 PM2/15/13
to

"BugHunter" <bugh...@com.invalid> schreef in bericht
news:kflvdh$bh1$1...@dont-email.me...
Ach wat leuk, de quote-politie.

Message has been deleted
0 new messages