"Ron R" <invalid@invalid> schreef in bericht
news:5199fe5b$0$15930$e4fe...@news2.news.xs4all.nl...
> "bestweter" <
best...@nottent.nl> schreef in bericht
> news:80dc$5199e265$5265e553$27...@cache80.multikabel.net...
>>
>>
>> "Jeroen Heijmans" schreef in bericht
>> news:953ef$51980abb$5356a1a6$22...@cache1.tilbu1.nb.home.nl...
>>
>> Op Sun, 12 May 2013 18:02:06 +0200, schreef Ron R:
>>
>>> "Jo Engelen" <
jo.en...@home.nl> schreef in bericht
>>> news:c98e4$518fa0a3$541d4f31$13...@cache80.multikabel.net...
>>>> Beste lezer,
>>>>
>>>> mocht U naar het buitenland gaan, en iemand vraagt uit welk land U
>>>> komt,
>>>> antwoord dan aub NIET met Holland, maar met Nederland.
>>>> Engeland is geen Groot-Brittanniė, Pruisen geen Duitsland en Holland is
>>>> geen Nederland!!!
>>>>
>>>> Mijn dank!!!
>>>
>>>
>>> Doe ik al sinds jaren. Als ze me dan vragen wat het verschil is tussen
>>> Holland en Nederland, vraag ik bij bijv iemand uit de UK en ik ben in
>>> Engeland, of hij Schots is. Als het antwoord dan is, 'No I'm British,
>>> vraag ik vervolgens wat het verschil is tussen een Brit en een Schot...
>>> En als je dan zegt dat het verschil tussen een Brit en een Schot het
>>> zelfde is als het verschil tussen een Nederlander en een Hollander, dan
>>> snappen ze het meteen.
>>
>> Het gekke is dat Engeland en Schotland twee verschillende landen zijn
>> binnen het Verenigd Koninkrijk. Holland is geen land binnen Nederland.
>>
>> ___________________________________
>> Zie:
>>
http://nl.wikipedia.org/wiki/Schotland
>
> Dat is me bekend, maar het gaat maar om het voorbeeld. Ons begrip
> "provincie" kent men in het buitenland bijna niet. Daar hebben ze het dan
> eerder over een "region" of "county", maar als je bijvoorbeeld naar de USA
> kijkt, dan is onze provincie eerder te vergelijken met een "State".
> Dat is dus vaak lastig uit te leggen.
> Zo is Schotland wel een "land" met zelfs een eigen regering, maar het
> maakt wel deel uit van het UK.
Elke staat regelt de eigen binnenlandse bestuursstructuur, die vaak voor een
groot deel historisch is bepaald.
Wat Nederland betreft, is het vaak lastig uit te leggen dan Nederland uit 12
provincies bestaat (met niet zo erg veel bestuursmacht), plus drie
niet-provinciaal ingediende "gemeenten" (openbare lichamen): Bonaire, Saba
en Sint-Eustatius. Maar dat het Koninkrijk der Nederlanden daarentegen uit
vier landen bestaan: Nederland, Aruba, Curaēao en Sint Maarten, welke
laatste drie niet onafhankelijk zijn, maar wel grotendeels zelfbestuur
hebben.
De structuur van Belgiė is helemaal ingewikkeld. Naast een federaal -
landelijk - bestuur zijn er drie deelstaten, daarbinnen weer 10 provincies
(maar in het Brusselse hoofdstedelijke gewest is geen provincie), en
daarnaast hebben de drie gemeenschappen (de Vlaamse, de Waalse en de
Duitstalige) ook nog hun eigen vertegenwoordiging.
Frankrijk bestaat uit 27 regio's, die weer zijn onderverdeeld in 101
departementen (inclusief de overzeese departementen - daarnaast heeft
Frankrijk nog andere overzeese gebieden met een andere status).
Duitsland bestaat uit 16 Länder, maar heeft overal nationale wetgeving.
Daarentegen heeft binnen het Verenigd Koninkrijk Schotland een eigen
rechtsstelsel. Maar Schotland is niet een onafhankelijke staat".
Canada, Nieuw-Zeeland, Jamaica, Australič, de Solomonseilanden en alle
andere staten waarvan koningin Elizabeth II het staatshoofd is (buiten het
Verenigd Koninkrijk vertegenwoordigd door een gouverneur) zijn wél
onafhankelijke staten. De reden waarom in de in Nederland werd ingevoerd dat
een vorst of troonpretendent van de Staten-Generaal toestemming voor een
huwelijk moet hebben, en dat hij anders in Nederland geen regerend vorst kan
zijn, is te voorkomen dat het Nederlandse staatshoofd tevens staatshoofd
wordt (denk aan huwelijken binnen vorstenhuizen) van een ander land waarmee
een conflict kan ontstaan. Maar tot en met 1890 waren de Nederlandse
koningen tevens groothertog van Luxemburg (daaraan kwam een einde doordat
destijds) in Luxemburg geen vrouw op de troon mocht zitten.
Binnen de Verenigde Arabische Emiraten (VAE) zijn de zeven staten waaruit
die bestaan, formeel wél onafhankelijke staten. De VAE is geen bondsstaat,
maar een statenbond. Iets dat we uit het Nederland van de 16de tot en met de
18de eeuw ook kennen.
De 50 staten van de Verenigde Staten hebben alle eigen rechtsstelsels
(vergelijkbaar met Schotland binnen het Verenigd Koninkrijk). Daarnaast
kennen de Verenigde Staten overkoepelend federaal recht, dat ooko geldt in
het District of Colombia (de regeringsstad Washington), dat officieel geen
staat is. Ik heb het dan nog niet over de onderhorigheden van de Verenigde
Staten, zoals Puerto Rico, de Amerikaanse Maagdeneilanden, Guam, Amerikaans
Samoa.
Enz.
> Kijk je naar Canada, dan is de Queen formeel het staatshoofd, net als dat
> het geval is bij Australiė.
Maar Canada en Australiė zijn wel onafhankelijke staten. Ze delen enkel
dezelfde persoon als hun staatshoofd. Zie hiervoor.
>
> Zo voel ik me als Zeeuw zeker geen Hollander, ook al woon ik op dit moment
> in de randstad. Ik voel me echter wel Nederlander.
Die gevoelens blijven vaak lang hangen. Hetzelfde bij studenten die in een
vreemde stad of provincie wonen om er te studeren. Vaak voelen zij zich nog
heel lang bijvoorbeeld Limburger in Nijmegen of Groninger in Amsterdam.
> Ik heb dan ook een hekel aan bijv. TV-programma's die het begrip Holland
> gebruiken als ze het over Nederland hebben. Zie bijv. het programma
> "Hollandse vissers" of "Holland got Talent"
Zoals dat in goed Nederlands heet, volgens sommigen. Ik zag laatst een
functie omschreven als `crowd management professional`. Bedoeld was en
verkeersbrigadier.
Het ´doe maar gewoon, dat is al gek genoeg´ is kennelijk niet meer
Nederlands.
> Waarom het trouwens nodig is om "Holland got Talent" te gebruiken als je
> ook bijv "Nederlands Talent"
> zou kunnen gebruiken, ontgaat mij volledig.
> Maar goed, dat hoort kennelijk bij de huidige tijd, maar ik snap er niets
> van als ik in Amsterdam zuid een winkeltje binnen stap met allerlei
> spulletjes op papiergebied (o.a.felicitatiekaarten, prentbriefkaarten) en
> ALLES is in het engels gemarkeerd, bijv.: "Sale, 10% discount, don't pay
> the full price".
In Venlo loop je de kans door Nederlandsers aangesproken te worden in het
Duits. Voor zover Nederlanders die taal nog beheersen. Als Nederlandse
politiemensen in de nabijheid van Duitsland Duitse automobilisten in
gebrekkig Engels gaan aanspreken (terwijl nota bene steeds meer Duitsers
Nederlands spreken (!)), is er iets fundamenteel mis, lijkt het wel.
> Zo loop ik ook geen winkel binnen waar groot op de etalageruit "SALE"
> staat.
> Ik woon en leef in NEDERLAND en wil graag in mijn eigen taal worden
> aangesproken.
Zeeuws?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zeeuws