Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Re: Raar toch eigenlijk!

8 views
Skip to first unread message

Willem-Jan Markerink

unread,
Jan 15, 2013, 4:54:52 PM1/15/13
to
Johan Schijthuis <arievaand...@gmail.com> wrote in
news:3de65893-a84e-4a34...@googlegroups.com:

> dat je voor het brengen van de Hitlergroet wordt gestraft en voor de
> communistische hooggeheven gebalde vuist niet, terwijl beide ideologi�en
> evenveel bloed lieten vloeien. Uiterst merkwaardig niet!
>

1 Teutoonse mede-rallyrijder hief ooit voornoemde communistische vuist,
getooid met een kort daarvoor trots verworven Mao-petje, op het bordes van
een restaurant gespecialiseerd in Peking-Eend, en werd aldus door ons op de
gevoelige plaat gezet.
En dat die plaat gevoelig was bleek de volgende dag, toen de rally-leiding
op het matje mocht komen, wegens diepe belediging van de Grote
Roerganger....men bevroedde 1 heus politiek complot danwel 1 ernstig
opruiende conspiratie.
Want de Grote Roerganger *doe* je niet na, die is uniek en niet te
evenaren.
Wat wij wel niet dachten, die kultuurbarbaren uit het westen....
(in ons kwamen associaties boven met het afbeelden/verbeelden van ene
allah)

(dat 1 der Chinese begeleiders zoon was van de Veurzitter der Chinese
Autofederatie, die enkele maanden daarvoor een ton smeergeld door de neus
was geboord voor de officiele begeleiding/intocht in Shanghai (helaas, de
politieke lijntjes *daar* liepen al op een hoger niveau....:)), had met die
aanvaring uiteraard niets te maken)
(en ook niet dat een gezamenlijke fotoshoot op het Plein der Hemelse Vrede
opeens geen doorgang kon vinden 'vanwege een onverwacht hoog staatsbezoek'
(iets waarvan een paar stoutmoedigen onder ons geen enkele aanwijzing
konden vinden, toen ze daar toch heen tuften....:))

(pleinrondje #1: fotograaf dumpen & zich onopvallend laten opstellen,
pleinrondje #2: langs fotograaf rijden en foto maken, bewaking in acute
paniek jagen, fotograaf als de wiedeweerga inladen, en er als een speer
weer vandoor)


Zijn niet zo veel landen ter wereld waar je als buitenlander verplicht
wordt een van staatswege verstrekte (& duur te betalen) begeleider aan
boord te nemen, of je als convooi te laten begeleiden/bewaken.
China is het enige land waar dat niet om reden van
gevaar/geweld/bendes/terrorisme geschied.
(NK kom je ueberhaupt niet in met eigen voertuig, voor zover ik weet is dat
nog nooit iemand gelukt (Saoedi-Arabie via een landsgrens kon ook
decennialang niet, maar alsnog geen dwangmatige begeleiding))


--
Bye,

Willem-Jan Markerink

The desire to understand
is sometimes far less intelligent than
the inability to understand

<w.j.ma...@a1.nl>
[note: 'a-one' & 'en-el'!]

Johannes

unread,
Jan 15, 2013, 7:32:25 PM1/15/13
to

"Willem-Jan Markerink" <w.j.ma...@a1.nl> schreef in bericht
news:XnsA149E919794F...@130.133.4.10...
> Johan Schijthuis <arievaand...@gmail.com> wrote in
> news:3de65893-a84e-4a34...@googlegroups.com:
>
>> dat je voor het brengen van de Hitlergroet wordt gestraft en voor de
>> communistische hooggeheven gebalde vuist niet, terwijl beide ideologi�en
>> evenveel bloed lieten vloeien. Uiterst merkwaardig niet!
>>
>
> 1 Teutoonse mede-rallyrijder hief ooit voornoemde communistische vuist,
> getooid met een kort daarvoor trots verworven Mao-petje, op het bordes van
> een restaurant gespecialiseerd in Peking-Eend,

Werd de 2CV ook al in China verkocht, of was die eend nog overgebleven van
de historische duurrit Parijs-Peking (1931-'32)? Dan moet het wel een
protoprototype zijn geweest.
Of is het deze: http://citcity.citroen1.info/2CV/peking-paris.htm? Of een
van deze: http://citcity.citroen1.info/2CV/peking-paris.ht m#other?

Willem-Jan Markerink

unread,
Jan 15, 2013, 8:41:27 PM1/15/13
to
"Johannes" <j.van....@nospam.onsneteindhoven.nl> wrote in
news:50f5f4fd$0$16931$6d5e...@edutel.xlned.com:

>
> "Willem-Jan Markerink" <w.j.ma...@a1.nl> schreef in bericht
> news:XnsA149E919794F...@130.133.4.10...
>> Johan Schijthuis <arievaand...@gmail.com> wrote in
>> news:3de65893-a84e-4a34...@googlegroups.com:
>>
>>> dat je voor het brengen van de Hitlergroet wordt gestraft en voor de
>>> communistische hooggeheven gebalde vuist niet, terwijl beide
>>> ideologiëen evenveel bloed lieten vloeien. Uiterst merkwaardig niet!
>>>
>>
>> 1 Teutoonse mede-rallyrijder hief ooit voornoemde communistische vuist,
>> getooid met een kort daarvoor trots verworven Mao-petje, op het bordes
>> van een restaurant gespecialiseerd in Peking-Eend,
>
> Werd de 2CV ook al in China verkocht, of was die eend nog overgebleven
> van de historische duurrit Parijs-Peking (1931-'32)? Dan moet het wel
> een protoprototype zijn geweest.
> Of is het deze: http://citcity.citroen1.info/2CV/peking-paris.htm? Of
> een van deze: http://citcity.citroen1.info/2CV/peking-paris.ht m#other?

Met een 2cv(bestel-uitvoering) van een ander team ben ik in Beijing wel bij
de plaatselijke Citroen-dealer op visite geweest[*]....hadden nog nooit
zo'n ding gezien, dus de hele werkplaats-crew telkens een rondje over de
parkeerplaats gejakkerd, onder 45 graden helling....:))....voor vertrek
werden wij tenslotte door de chef naar een afgesloten deel van de
werkplaats geleid, alwaar een DS zwaar stond te verstoffen, ooit van eoa
plaatselijke hotemetoot geweest, decennia terug....wisten volgens mij zelf
niet zo goed wat het was, laat staan wat ze er nou eigenlijk mee moesten.
(rijden mochten ze er waarschijnlijk sowieso niet meer mee, zelfs voor de
oude staatslimo van Mao moet een oerwoud van vergunningen worden
aangevraagd, voordat er ook maar 1 meter mee kan worden gereden)

[*] ter activering van de paranoide Chinese begeleiders reden wij bij
vertrek vanaf ons hotel zeer opvallend langs de hotel-entree, 2CV-typisch
als een schip op hoge zee, met afwisselend gas & rem....gelijk stonden die
giechels voor onze neus, vragend waar wij wel niet dachten heen te gaan....
'Hoezo, naar de Citroen-garage natuurlijk, voor onderdelen/service.'....:))


Overigens rijden er ook in Guangzhou opvallend veel Peugeots en Citroen's
rond (Shanghai weet ik niet meer, maar logischerwijs daar iig momenteel
ook?).

Dat er daar ueberhaupt buitenlandse rally voertuigen achter zijn gebleven
acht ik trouwens zeer onwaarschijnlijk, dat was na Mao volgens mij de
grootste angst der Chinezen....
(en/of heimelijk contact met conspiratieve Chinezen....geen grotere
doodzonde dan je te onttrekken aan de Chinese convooi-begeleiding....dat
heeft meer dan 1 rally aldaar al eens bijna de kop gekost, een deel van de
teams vertrok 's ochtends uren vroeger dan in de minitieus-opgestelde
vergunning stond....paniek, buitenlanders zoek, onttrokken aan
toezicht....:))
Enige land ook dat aan de grens ook de motor-serienummers wilde noteren....
(maar die arme stagiaires-toerisme vonden het al snel best, toen ik hen de
toegang tot de achterkabine/middenmotor wees, met het nummer ergens diep in
de bagger verscholen....:))
(ergens begon het wellicht te dagen dat dat toch niet helemaal meer in de
geest der wet/handelingen lag; wie zou een dergelijke puinhoop ten slotte
willen verkopen in China, of zelfs vervangen door wat nieuws?....:))

Zelfs bij worst-case pech met het voertuig, total-loss/uitbranden/diefstal
heb je daar een probleem, als je het kreng dan achter wilt laten, ook in
andere landen als Mongolie....kun je de draconische invoerbelasting gaan
dokken, voordat je zelf het land uit mag....want dat voertuig is bij
binnenkomst aan je paspoort gekoppeld.
(normaliter stel je die zekerheid middels een Carnet-de-Passage, maar bij
zulke rallys wordt dat anders geregeld, cq minder zwaar aan getild, omdat
de lokale begeleiding een oogje in het zeil houdt....totdat er alsnog
stront aan de knikker is)
0 new messages