Toch heeft Campo world wel gelijk, er wordt als het er op aankomt (bij
ongeval oid) alleen gekeken naar de gewichten die op de papieren staan, de
politie zal dit ook bevestigen
In het buitenland hoef je met het smoesje van ik heb hem niet zo zwaar
beladen dus het mag al helemaal niet aan te komen., regels zijn regels en zo
coulant als in nederland zijn ze daar niet.
Probeer ook maar eens te bewijzen dat de caravan niet zwaarder was als hij
in stukken op de autobahn ligt.
Joop
Vertel eerst maar eens hoe je aan die wijsheid komt.
Vreemd, als je auto 1300kg max mag trekken, dat hij dan dan geen beladen
caravan van totaal 400kg zou mogen trekken.
--
Hgr., Lex
http://biod.info
http://www.caravanhandboek.nl
Posted by news://news.nb.nu
>
> Toch heeft Campo world wel gelijk, er wordt als het er op aankomt (bij
> ongeval oid) alleen gekeken naar de gewichten die op de papieren staan,
> de politie zal dit ook bevestigen
Welke politie en op grond waarvan?
> In het buitenland hoef je met het smoesje van ik heb hem niet zo zwaar
> beladen dus het mag al helemaal niet aan te komen., regels zijn regels
> en zo coulant als in nederland zijn ze daar niet.
Dat is geen kwestie van coulantie. Als een auto max 1300kg mag trekken,
waarom zou hij dan geen aanhanger met een totaal beladen massa van 1250kg
mogen trekken? Wat is de regel dan in welke buitenlanden?
> Probeer ook maar eens te bewijzen dat de caravan niet zwaarder was als
> hij in stukken op de autobahn ligt.
Zelfs dan is nog na te gaan wat hij totaal ongeveer gewogen zou hebben.
Maar het lijkt me nauwelijks relvant in die omstandigheden
Vertel jij nou eens hoe jij aan de wijsheid komt dat als je je caravan tot
(of beneden) het max. aanhangergewicht van de auto hebt beladen geen
overtreding begaat ook als het registratiebewijs van de caravan een hoger
gewicht vermeld.
Naar mijn mening zet jij veel mensen op het verkeerde been.
Hoe zat dat ook alweer met rijbewijs B en E? Dat gaat toch ook niet uit van
het werkelijke gewicht maar van het max. totaalgewicht van de aanhanger.
Henk
Maar wat ik veel bedenkelijker vind, is dat een dealer die een "goed"
advies geeft, onmiddellijk wordt afgetekend als een aflegger. De kosten
voor het wijzigen van een kentekenbewijs zijn echt niet zo hoog, zeker
niet in verhouding tot de totale aanschaf, daarbuiten moet de dealer
daarvoor betalen aan de Importeur/Rijksdienst voor Wegverkeer.
Of je het een goed advies vindt of niet, van oneerlijke
verrijking/afzetting is in ieder geval geen sprake.
>
> Vertel jij nou eens hoe jij aan de wijsheid komt dat als je je caravan >
> tot
> (of beneden) het max. aanhangergewicht van de auto hebt beladen geen
> overtreding begaat ook als het registratiebewijs van de caravan een hoger
> gewicht vermeld.
>
> Naar mijn mening zet jij veel mensen op het verkeerde been.
> Hoe zat dat ook alweer met rijbewijs B en E? Dat gaat toch ook niet uit >
> van
> het werkelijke gewicht maar van het max. totaalgewicht van de aanhanger.
Omdat de max toegestane massa die de auto mag trekken, het enige bepalende
is.
In wet noch reglement wordt in dat kader gewag gemaakt wordt van de max
toegestane massa van de aanhangwagen.
En dat is ook logisch, want het enige wat relevant is, is de actuele totale
massa van wat getrokken wordt.
De discussie of de bestuurder gerechtigd is tot het besturen van de
combinatie, is een gans andere, dat heeft te maken met bevoegdheden c.q.
rijbewijzen.
Kortom, *ik* zet niet op het verkeerde been, maar *jij* dus nu weer wel (en
met regelmaat velen met jou). :-((
> Toch heeft de dealer een antwoord gegevn in een discussie waar je nooit
> uitkomt. Kijk maar via Google en je ziet dat deze discussie al diverse
> maen is gevoerd en het definitieve bewijs is nooit geleverd.
Als je dat als maatstaf neemt, heb je volkomen gelijk.
Helaas wordt er heel wat gewauweld op deze wereld.
Het begint op voetbal te lijken, wat dat betreft schijnen er in dit land
zo'15 miljoen 'deskundigen' te zijn. ;-)
> Maar wat ik veel bedenkelijker vind, is dat een dealer die een "goed"
> advies geeft, onmiddellijk wordt afgetekend als een aflegger.
Dat zie je mij niet schrijven.
Maar imho dient een dealer geen apekool te verkopen.
> De kosten
> voor het wijzigen van een kentekenbewijs zijn echt niet zo hoog, zeker
> niet in verhouding tot de totale aanschaf, daarbuiten moet de dealer
> daarvoor betalen aan de Importeur/Rijksdienst voor Wegverkeer.
Ik vind het advies om het laadvermogen formeel te laten verlagen
onverstandig.
Je loopt dan snel het risico te 'zwaar' te beladen.
De dealer had beter eens kunnen kijken naar de combinatie.
Waarschijnlijk had dat uitgekomen op het beter op elkaar afstemmen van
trekvoertuig en caravan.
"Henk" <el_vissie.takeaway.@yahoo.co.uk> schreef in bericht
news:411ba46f$0$817$3a62...@textreader.nntp.hccnet.nl...
Politie Instituut Verkeer en Milieu
Het Politie Instituut Verkeer en Milieu
(PIVM) is het onderwijs- en kenniscentrum
van en voor de Nederlandse politie op de
gebieden van de verkeers- en milieutaak
en de politiële rijtaken.
Het trekgewicht geremd en ongeremd,vermeld in het aanvullingsblad of
kentekenbewijsdeel I, is de daadwerkelijk gewogen
massa van de caravan (aslast(en) aanhangwagen).
Dit wordt bij controle vastgesteld
door middel van weging!
Peter K(sorry voor de rare tekst)
Als jij begrijpt waar dit over gaat en wat het betekent, vertel het dan
eens in je eigen woorden. ;-)
Hier staat dus eigenlijk dat het gewicht wat daadwerkelijk via de as van de
aanhanger/caravan op het wegdek komt, de asdruk dus van belang is. Zo had
ik het ook geleerd ook bij het behalen van mijn E rijbewijs. Daar was het
namelijk een vraag bij het examen. Vandaar ook mijn startmail.
Het is volgens mij ook zo dat ik mij in heel Europa kan begeven met mijn
combinatie voorzien van een Nederlands kenteken die aan de technische eisen
(gewicht is een technische eis volgens het voertuigreglement) moet voldoen
van de Nederlandse wet. Zo kan een buitenlander met zijn auto ook in
nederland rijden mits zijn voertuig voldoet aan de wetgeving van het land
van herkomst. Anders zouden buitenlandse auto's dus ook APK gekeurd moeten
zijn en dergelijke. Volgens mij zijn de wetten in alle afzonderlijke landen
binnen europa redelijk op elkaar afgestemd.
Arjan.
Hans
Hier staat dus dat een auto een aanhanger mag trekken tot het maximale
gewicht genoemd in deel 1 of aanvullingsblad van de auto.
Voor de auto zijn geremde- en ongeremde maxima vastgesteld. Of deze maxima
niet worden overschreden wordt door weging vastgesteld.
Het toegestane gewicht van de aanhanger is in dit geval niet relevant. En
dus had Campo het bij het verkeerde eind.
Hans.
> Hier staat dus dat een auto een aanhanger mag trekken tot het maximale
> gewicht genoemd in deel 1 of aanvullingsblad van de auto.
> Voor de auto zijn geremde- en ongeremde maxima vastgesteld. Of deze maxima
> niet worden overschreden wordt door weging vastgesteld.
> Het toegestane gewicht van de aanhanger is in dit geval niet relevant. En
> dus had Campo het bij het verkeerde eind.
Knap hoor :-)
Maar vind je het gek dat de politie zelf ook de draad regelmatig kwijt is?
Aanpassen van het gewicht op het kentekenbewijs is gratis (behalve een
postzegel dan). Kenteken met begeleidend schrijven --> Veendam en het is
voldoende.
Zelf heb ik het kenteken van mijn Kip eens veranderd (moet ik nog maar eens
terugveranderen) omdat het ledig gewicht vermeerderd met het laadvermogen
van mijn caravan groter was dan het ledig gewicht van mijn (vorige) auto. En
aangezien ik niet in het bezit ben van een E-rijbewijs zou ik met die
combinatie in overtreding zijn. Heb nu gelukkig een wat betere trekauto.
Marinus
Dit is dus de enige juiste uitleg en zet mensen nu op het goede been!
Net zoals bij het rijbewijs (B/BE) is het werkelijke gewicht niet van
belang.
Henk
????????????????????????????????
Leg eens uit.
> Hier staat dus eigenlijk dat het gewicht wat daadwerkelijk via de as van de
> aanhanger/caravan op het wegdek komt, de asdruk dus van belang is. Zo had
> ik het ook geleerd ook bij het behalen van mijn E rijbewijs. Daar was het
> namelijk een vraag bij het examen. Vandaar ook mijn startmail.
Ik wil nog even door zeuren ;-)
Ik denk toch dat het hier niet om de asdruk gaat. Die wordt mi gebruikt als
maatstaf voor de belading van de aanhangwagen gekoppeld aan een trekvoertuig.
De kogeldruk wordt dan opgeteld bij de lading van het trekvoertuig.
De te trekken massa daarentegen is 'asdruk' + 'kogeldruk'.
De instructies van de politie zijn ook niet altijd exact :-(
Inderdaad: je zeurt
Henk
> Inderdaad: je zeurt
>
> Henk
Wil je eerst onderstaande reactie eens uitleggen?
Of ben je zo dom dat je eigen tekst niet snapt?
"
> Hier staat dus dat een auto een aanhanger mag trekken tot het maximale
> gewicht genoemd in deel 1 of aanvullingsblad van de auto.
> Voor de auto zijn geremde- en ongeremde maxima vastgesteld. Of deze
> maxima niet worden overschreden wordt door weging vastgesteld.
> Het toegestane gewicht van de aanhanger is in dit geval niet relevant.
> En dus had Campo het bij het verkeerde eind.
>
> Hans.
Dit is dus de enige juiste uitleg en zet mensen nu op het goede been!
Net zoals bij het rijbewijs (B/BE) is het werkelijke gewicht niet van
belang.
Henk
"
Jij weet het blijkbaar?
Waarom citeer je dan niet gelijk?
Das wel zo makkelijk.
In plaats van de hele goei gemeente te laten zoeken.
Lex,
Naar mijn mening zeur je te veel!
Henk bedoelt toch het zelfde als jij. Zie je dat nou zelf niet? Lees maar
eens opnieuw dan.
Jullie hebben het beide bij het rechte eind.
Wat campo zegt is natuurlijk wel voor de helft waar.
Probeer jij de politie in het buitenland maar eens te overtuigen dat de
regels anders zijn dat hun op dat moment zeggen. Je zult van goede huize
moeten komen om de reis meteen voort te mogen zetten (al heb je gelijk).
Nou niet meer zo kibbelen hé!
De wereld is al rot genoeg.
Groet, Sjaak
Dat is geen kwestie van kibbelen. Deze Henk leutert onzin.
Of misschien kun jij dan uitleggen waarom onderstaande uitspraak van Henk
geen onzin is?
>> > Net zoals bij het rijbewijs (B/BE) is het werkelijke gewicht niet van
>> > belang.
Hijzelf kan het blijkbaar niet :-(
> nederland rijden mits zijn voertuig voldoet aan de wetgeving van het land
> van herkomst. Anders zouden buitenlandse auto's dus ook APK gekeurd moeten
> zijn en dergelijke. Volgens mij zijn de wetten in alle afzonderlijke
landen
> binnen europa redelijk op elkaar afgestemd.
>
Mee eens. Omgekeerd bv zouden anders Nederlandse bestuurders die hun
rijbewijs korter dan 2 jaar hebben, in Frankrijk een sticker A achter op hun
auto moeten plakken. Het lijkt me dus logisch wat je zegt.
Maar wat logisch is of niet, ik mis altijd het "bewijs" in deze discussies.
Volgens mij is de situatie voor Nederland wel duidelijk, en naar ik meen ook
al eens aangetoond.
Marcel
(die het probleem gelukig niet heeft: Caravan is maximaal beladen nog 300 kg
lichter dan het toegestane trekgewicht)
--
Posted by news://news.nb.nu
Hans.
> Probeer jij de politie in het buitenland maar eens te overtuigen dat de
> regels anders zijn dat hun op dat moment zeggen. Je zult van goede huize
> moeten komen om de reis meteen voort te mogen zetten (al heb je gelijk).
>
> Groet, Sjaak
Ja, hoe leg je uit aan een Gendarme dat je op een snorfiets
in Nederland geen helm op hoeft.
Uhh, Velo Moustache, monsieur......................
Laat maar.
Hawi
Zoiets van:
Monsieur, C'est un cyclomoteur de moustache. C'est nést pas neccessaire de
porter un casque sur la tête en Hollande.
:)))))
--
Groetjes
Ad
Incoming and outgoing mail
is scanned by PC-cillin 2004
Posted by news://news.nb.nu
Ik wel Lex,
Als je wat ruim denkt bedoelt hij dat bijv. ik zonder E rijbewijs, met een
auto die leeg 1000 kg weegt geen lege aanhanger mag trekken die 500 kg weegt
en tot een totaal gewicht van 1001 kg beladen mag worden. Weegt mijn auto
leeg 1002 kg dan mag ik dat weer wel (mits de max. aanhangwagenmassa op het
kenteken van de auto hoger is dan 1001 kg). Wat er op papier staat is hier
van belang. Niet het werkelijke gewicht van de lege of gedeeltelijk beladen
aanhanger. Heb je B-E rijbewijs dan mag de aanhanger beladen worden tot wat
er op het kenteken van de auto als maximale aanhangwagenmassa vermeld staat.
Het ledig gewicht van de auto speelt dan (vreemd genoeg eigenlijk) geen rol
meer. Het hogere laadvermogen van de aanhanger in vergelijking tot wat de
maximum te trekken massa van de auto is, en het ledig gewicht van de auto,
is dan niet meer van belang. Dat bedoelt Henk te zeggen. Ik denk dat je het
u wel begrijpt Lex.
Groeten, Sjaak
Juist. dat is de kloe van het verhaal. Toon het maar eens aan als je in het
buitenland wordt aangehouden. Leg het maar eens uit in een voor jou vreemde
taal die je misschien niet eens spreekt. Ik zie het mezelf nog niet doen in
het Spaans of Hongaars...
Groet, Sjaak
>> Of misschien kun jij dan uitleggen waarom onderstaande uitspraak van
>> Henk geen onzin is?
>> >> > Net zoals bij het rijbewijs (B/BE) is het werkelijke gewicht niet
>> >> > van belang.
>> Hijzelf kan het blijkbaar niet :-(
>
> Ik wel Lex,
>
> Als je wat ruim denkt bedoelt hij dat bijv. ik zonder E rijbewijs, met
> een auto die leeg 1000 kg weegt geen lege aanhanger mag trekken die 500
> kg weegt en tot een totaal gewicht van 1001 kg beladen mag worden. Weegt
> mijn auto leeg 1002 kg dan mag ik dat weer wel (mits de max.
> aanhangwagenmassa op het kenteken van de auto hoger is dan 1001 kg). Wat
> er op papier staat is hier van belang. Niet het werkelijke gewicht van
> de lege of gedeeltelijk beladen aanhanger. Heb je B-E rijbewijs dan mag
> de aanhanger beladen worden tot wat er op het kenteken van de auto als
> maximale aanhangwagenmassa vermeld staat. Het ledig gewicht van de auto
> speelt dan (vreemd genoeg eigenlijk) geen rol meer. Het hogere
> laadvermogen van de aanhanger in vergelijking tot wat de maximum te
> trekken massa van de auto is, en het ledig gewicht van de auto, is dan
> niet meer van belang. Dat bedoelt Henk te zeggen. Ik denk dat je het u
> wel begrijpt Lex.
>
> Groeten, Sjaak
De laatste keer: uitvoeringseisen gesteld aan voertuigen en bevoegdheden
van bestuurders hebben niets met elkaar te maken!
Een aantal mensen, waaronder Henk (en jij?) blijkt dat niet te kunnen
behappen :-(
Nu we het allemaal al voor de duizendste keer hier gezien hebben en het
kennelijk nog steeds niet in één keer zonder gekissebis kunnen uitleggen
aan elkaar, moesten we maar weer eens gaan kijken op www.infopolitie.nl.
Wat je daar niet vindt, wordt je desgevraagd per omgaande uitgelegd.
Groeten,
Peter
Voertuigreglement. Artikel 5.18.18a
1.De massa van aanhangwagens met een bedrijfsremsysteem achter
personenauto's mag niet meer bedragen dan:
a.in het kentekenregister of op het kentekenbewijs van het trekkende
voertuig is vermeld, hetzij
b.de laagste waarde van:
1°.de door de fabrikant bepaalde technisch toelaatbare getrokken
maximum massa gebaseerd op de constructie van het trekkende voertuig of op
de sterkte van de mechanische koppelinrichting,
2°.de toegestane maximum massa van het trekkende voertuig.
In elk geval mag de massa niet meer bedragen dan 3500 kg.
2. De massa van aanhangwagens zonder een bedrijfsremsysteem achter
personenauto's mag niet meer bedragen dan:
a. in het kentekenregister of op het kentekenbewijs van het trekkende
voertuig is vermeld, hetzij
b. de laagste waarde van:
1°. de door de fabrikant bepaalde technisch toelaatbare getrokken
maximum massa van het trekkende voertuig,
2°. de helft van de massa van het trekkende voertuig in bedrijfsklare
toestand.
In elk geval mag de massa niet meer bedragen dan 750 kg.
Voertuigreglement Artikel 5.18.18
1. Onverminderd het bepaalde in artikel 5.12.7 mag de totale massa van
aanhangwagens niet meer bedragen dan in het kentekenregister of op het
kentekenbewijs van het trekkend motorrijtuig is vermeld. De totale massa van
aanhangwagens die worden voortbewogen door personenauto's, bedrijfsauto's of
driewielige motorrijtuigen, waarvan de toegestane maximum massa niet meer
bedraagt dan 3500 kg, mag tevens niet meer bedragen dan de maximum massa die
volgt uit het op de koppeling van het trekkend voertuig aangebrachte
identificatiekenmerk of goedkeuringsmerk. Indien de koppeling daaromtrent
geen gegevens vermeldt, mag de totale massa van de aanhangwagen niet meer
bedragen dan 750 kg en niet meer dan:
a. de ledige massa van het trekkend motorrijtuig, of
b. de massa in bedrijfsklare toestand van het trekkend motorrijtuig.
2. De totale massa van samenstellen van voertuigen mag niet meer
bedragen dan:
a.de voor het samenstel van voertuigen in het kentekenregister
vermelde toegestane maximum massa;
Het toelaten van internationaal verkeer omtrent de regels van het thuisland
staat bij ons in
artikel 37 van de Wegenverkeerswet 1994.
Daar staat namelijk het volgende:
in het buitenland geregistreerde motorrijtuigen en aanhangwagens, die zich
in het internationaal verkeer bevinden, mits ter zake van de registratie van
het betrokken voertuig door het daartoe bevoegde gezag in het buitenland een
bewijs is afgegeven dat voldoet aan de daaraan gestelde eisen in de tussen
Nederland en het betrokken land van kracht zijnde internationale
overeenkomst en het betrokken voertuig voldoet aan de eisen die in die
overeenkomst dan wel bij algemene maatregel van bestuur ter uitvoering van
die overeenkomst aan dat voertuig worden gesteld met betrekking tot de
toelating tot het internationaal verkeer;
Wellicht een vertaling van bovenstaande meenemen in de taal van het land van
bestemming cq doorreis.
Arjan.
"Sjaak" <ginaf-daka...@zonnet.nl> schreef in bericht
news:411fc824$0$37789$e4fe...@news.xs4all.nl...
Echt wel!
Het ledig gewicht van het voertuig is bij bezit van rijbewijs B, bepalend
voor het totaal gewicht van de aanhanger. Hoe zwaarder de trekauto, hoe
groter het laadvermogen van de aanhanger mag zijn. Maar dat had ik al
gezecht...
> Een aantal mensen, waaronder Henk (en jij?) blijkt dat niet te kunnen
> behappen :-(
Je maakt mij er niks over wijs...
Sjaak
>> Een aantal mensen, waaronder Henk (en jij?) blijkt dat niet te kunnen
>> behappen :-(
>
> Je maakt mij er niks over wijs...
>
> Sjaak
Blijkbaar niet.
Maar, ik geef het op.
dream on..
gerhard n
Henk
Hans.
> Sjaak, jij begrijpt nu denk ik ook wel waarom ik geen zin had om het uit te
> leggen.
>
> Henk
Oh, je had dus geen zin :-(
Ik ben nog van de generatie van "dan maak je maar zin"!
Slapjanus :-(
> "Henk" <el_vissie.takeaway.@yahoo.co.uk> wrote in news:4124e1fc$0$824
> $3a62...@textreader.nntp.hccnet.nl:
>
>
>>Sjaak, jij begrijpt nu denk ik ook wel waarom ik geen zin had om het uit te
>>leggen.
>>
>>Henk
>
>
> Oh, je had dus geen zin :-(
> Ik ben nog van de generatie van "dan maak je maar zin"!
> Slapjanus :-(
Hé Lex, gaat het nog wel een beetje? ;-))
Ja hoor, prima. Dankzij figuren als Henk: de sjeu van het leven ;-)
<<KNIP>>
> Sjaak, jij begrijpt nu denk ik ook wel waarom ik geen zin had om het uit
te
> leggen.
>
> Henk
>
Ik hou er nu ook mee op Henk!
Als Lex me niet wil geloven moet hij dat gewoon zelf weten...
Groeten, Sjaak
Henk
Beste Henk,
Je hebt overduidelijk diverse andere berichten slecht gelezen.
lees eerst op je gemak de hele draad nog eens door, je zult erachter
komen dat Lex gelijk heeft.
Zo niet?
Zucht!
--
MetVriendelijkeGroet,
Jurgen.
"Oog om Oog, Maakt de wereld blind"