Google Groepen ondersteunt geen nieuwe Usenet-berichten of -abonnementen meer. Historische content blijft zichtbaar.

overval in videotheek Beijum meegemaakt

14 weergaven
Naar het eerste ongelezen bericht

ReindeR Rustema

ongelezen,
18 mei 2007, 20:05:1418-05-2007
aan
Vanavond heb ik voor het eerst een overval meegemaakt.

Wat me opviel was vooral het irrationele gedrag in zo'n situatie.
Bijvoorbeeld van de meldkamer. Een of andere jongen daar die klonk als
een werkstudent begon tegen me te roepen dat ik vooral niet in paniek
moest raken enzo. De omgekeerde wereld.

Maar goed, hoe begon het. Ik wilde een DVDtje huren om bij mijn ouders
te gaan kijken, dan zien ze ook eens een film. Videotheek Lewenborg,
normaal het dichtst bij, bestaat plots niet meer. Wist ik niet, ik kom
er een keer per jaar ofzo, als ik in Groningen ben. Dan maar naar
Beijum. De videotheek daar is een wonderlijke winkel. Er zit een
postkantoor in, een snoepwinkel, een kantoorboekhandel en nog wat aan
levensmiddelen enzo. Een beetje een rommeltje, met twee tieners achter
de counter.

Ik moest nog ingeschreven worden omdat ik er voor het eerst kwam. Ging
allemaal mis, computer werkte niet mee, duurde erg lang, maar ik vond
het wel amusant. Er was allerlei opgeschoten jeugd (blond, sproetjes,
gouden kettinkje, gel in het haar, hard praten). Beetje opgewonden van
alle suiker die ze er kopen volgens mij. Eentje werd weggestuurd door
het kleine blonde meisje achter de counter: "hee, lange, wat doe jij
hier? Je moet wegwezen hier, je geeft overlast." Boeiende omgeving voor
amateur antropologen dus.

Er zijn twee kassa's aan een lange counter voor de muur met alle
tabaksartikelen. Het meisje helpt mij omdat ze handiger is met de
computer, de jongen helpt dan maar een Surinaamse jongen die een pakje
sigaretten komt kopen. Die jongen gaat opzij voor een lange gozer die
heel lenig over de counter springt en 'kassa open', 'kassa open' zegt
terwijl hij een mes met een lemmet van ongeveer 20 centimeter voor zich
uit houdt. De kassajongen gaat tamelijk paniekerig met overslaande stem
de bak kleingeld leegkiepen en papiergeld erbij proppen en de overvaller
is even snel weer weg als hij gekomen was. Springt weer over de counter
en gaat weg.

Ondertussen was die klant naar beneden gedoken zoals je in films ziet,
om rondvliegende kogels te ontwijken. Ik vond dat wat overdreven, want
hij had duidelijk alleen maar een heel groot mes (centimeter of 20 zag
ik) en hij stond ook nog eens aan de andere kant van de counter. Ik deed
wat stappen naar achteren en ging met mijn armen over elkaar toekijken.
De rest van de klanten renden weg naar achterin de zaak. Ik probeerde
niet op te vallen, niet te bewegen, geen opvallende dingen doen totdat
ik eventueel aangesproken zou worden. Zien we dan wel verder. Een jongen
naast mij begon te zeggen 'bel 112, bel 112!'. Leek me niet verstandig.
Mijn telefoon is meer waard dan wat er in die kassa zit (wat twintigjes
en muntgeld hoorde ik later). Ik had natuurlijk ook een mooie video
kunnen maken, maar dat is iets wat die jongen vast als incriminerend zou
ervaren. Onverstandig, geen dingen doen die hem zouden kunnen irriteren.
Beter goed opletten.

De getuigenverklaringen verschilden allemaal gigantisch achteraf, heel
opvallend. Volgens mij had hij een plastic zwart masker (zoals in de
Scream films, maar dan helemaal zwart), maar anderen hadden het over een
bivakmuts. Capuchon met zwarte sweater, maar anderen hadden het over
blauw en weer anderen over groen, zelfs legergroen en guerillakleding
hoorde ik. Ik bedenk nu dat hij volgens mij sportkleding als broek had,
met van die witte strepen aan de zijkant. Volgens mij had hij donkere
sportschoenen aan (de foto's van de afdrukken op de counter zeggen dat
volgens mij ook), maar anderen hadden het over legerkistjes.

http://reinder.rustema.nl/temp/Photo_051807_003.jpg
http://reinder.rustema.nl/temp/Photo_051807_001.jpg

Ik heb geen huidskleur gezien, maar anderen die zijn handen hebben
kunnen zien zeiden 'een Antiliaan!'. Hij was in ieder geval lenig, hij
sprong mooi en soepel over de counter naar de uitgang.

Zodra hij de deur uit was en het meisje achter de counter begon te
gillen en te huilen en daarmee de rest ook bang maakte ging ik maar eens
bellen. Kennelijk was het nu voorbij. Ik dacht dat iedereen al wel aan
het bellen was, maar achteraf bleek dat ik de enige was die 112 had
gebeld. Dat viel dan ook niet mee in mijn herinnering, wat een rommeltje
aan de andere kant. Ik word in dat soort situaties vreselijk onderkoeld:

"Goedenavond, ik sta in de videotheek in Beijum en die is net
overvallen."
"Waar is dat?"
"Nou, in het winkelcentrum natuurlijk. Er is er maar 1."
"In welke plaats?"
"Oh. Het is in Groningen."
"Ik verbind u door met de politie, blijft u aan de lijn."

<tijdje stilte>

"Meldkamer ...<iets>... "
"Ja, goedenavond. Met Rustema. Ik sta in een videotheek die net
overvallen is. Dat wil ik even melden."
"Waar is het?"
"Ja, dat is dus in Leeuwenborg, o nee, Beijum."
"Ik moet een adres hebben! Blijft u vooral kalm, ik begrijp dat het heel
moeilijk is, maar raakt u niet in paniek!"
Gillende en huilende meisje loopt langs me.
"Euh... Ja, nou ik weet niet hoe het hier heet, ik ben hier voor het
eerst. Men is niet echt aanspreekbaar hier. Emingaheerd geloof ik?"
"Dat klopt niet! Het bestaat niet in mijn systeem! U MOET mij een adres
geven, anders kan ik de melding niet doorgeven! Ik moet een adres
hebben!"
"Weet iemand het adres hier? Ah? Claremaheerd 51-55?"
"Dat bestaat niet in mijn systeem! Waar is het?! Wat is uw nummer?"
"Euh, dit nummer, waarmee ik nu bel?"
"Wat is het nummer?! Het komt niet voor in het systeem! Het klopt niet!"
"O, weet iemand wat het nummer hier is?"
Ondertussen was een vrouw binnen gekomen en die vertelt mij het nummer.
Later had zij ook de sleutel om me eruit te laten, kennelijk management.
"Ik heb een signalement nodig! Die moet ik verspreiden, u moet mij echt
een signalement geven hoor!"
"Tsja... ik kon het niet zo goed zien, hij had een masker voor...
enne... donkere kleding? Stuur maar wat politiemensen hier naartoe, dan
kan ik dat wel vertellen lijkt me."
"Ik moet een signalement hebben!! Dan kan ik dat over de radio
verspreiden, dan kunnen we 'm pakken."
<gekakel om mij heen, mensen vertellen me tegenstrijdige dingen en ik
geef dat door, de jongen probeert dat in te typen en dat lukt hem niet
omdat hij geen duidelijke quotes van me krijgt>
"Maar is het niet beter om wat politie deze richting uit te sturen?"
en als antwoord krijg ik nog wat geschreeuw te verduren van die jongen.
Al met al heb ik vanaf 21:46 tot 21:52 gebeld met 112, wat een geklungel
was het. Ik verwacht juist dat zij aan hun kant koeler zijn dan ik in
zo'n situatie. Niks hoor.

Die ene jongen die bang weg was gedoken had zich ondertussen uit de
voeten gemaakt. Hij had kennelijk geen zin om uitgebreid te getuigen,
misschien geen identificatie bij zich? Of hij had niet op die tijd op
die plek moeten zijn om wat voor reden dan ook?

Ik bel mijn ouders nog even om te zeggen dat we geen video gaan kijken.
Overval in de videotheek en ik ga verklaringen afleggen enzo, dat gaat
nog wel even duren. Antwoord in stijl: "nou, dan horen we zometeen alles
wel."

De politie kwam om 21:55 de winkel binnen en was vooral heel empathisch.
Korte verklaringen opnemen van getuigen. Ik vond de politievrouw nogal
aangedaan overkomen, kennelijk van haar stuk gebracht door het betraande
meisje. De politieman bleef wel koel.

Ondertussen was er ook een buurvrouw binnengekomen die vertelde dat haar
kinderen eerder twee zich raar gedragende Antiliaanse jongens zich op
het speelplaatsje had gezien. "Wat doen ze daar? Daar spelen alleen maar
kinderen?" Via MSN had haar dochter gehoord dat ze een mes hadden. Toen
ze dat allemaal had gehoord en er melding van had gemaakt kwam ze naar
beneden en hoorde ze net dat de videotheek was overvallen. Die melding
was niet de melding waar de politie op af was gekomen, dat was die van
mij geweest. Ze had ook nog een verhaal dat zij die jongens had
weggestuurd omdat ze bij haar het steegje in wilden gaan. Toen ze vroeg
waarom, het is doodlopend, zei hij om te pissen. En toen heeft ze ze
weggestuurd. Zoiets, onduidelijk verhaal.

De baas van de zaak was ondertussen ook een videospeler aan het
aansluiten op de balie, om de beelden van de camera's terug te halen. Ik
was nieuwsgierig of mijn waarneming klopte, maar mocht niet meekijken om
mijn herinneringen als getuige niet te beďnvloeden. Jammer.

Ik begon nog een kletspraatje met een agent om te klagen over die
paniekerige figuur in de meldkamer en hoe dat ging. Hij kon natuurlijk
geen uitspraken doen over zijn collega, maar over dat doorverbinden kon
hij wel met spijt en treurnis melden: "dat gaat alleen maar erger
worden, we krijgen 1 meldkamer voor heel Groningen, Friesland en
Drenthe" en maakte een gebaar om aan te geven dat het allemaal om de
centjes draait.

Ondertussen waren er al iets van 6 agenten, maar ik had geen zin om de
komst van de tactische of technische recherche af te wachten, ik had het
wel gezien en ik had mijn verklaring afgelegd.

Ik vraag me af of zo'n overval ook het melden waard is in het lokale
nieuws. Er schijnt vorige week ook een overval op het benzinestation te
zijn geweest, daar had iedereen het over. Misschien dezelfde jongens die
de smaak te pakken hebben?

Heeft u ook slechte ervaringen met het bellen naar 112? Het was mijn
eerste keer namelijk.

--
ReindeR

ReindeR Rustema

ongelezen,
18 mei 2007, 20:12:1018-05-2007
aan

Misschien wel:

<http://www.politie.nl/groningen/opsporing/groningen_getuigen_gezocht_ov
erval_en_poging_overval.asp>

--
ReindeR

ReindeR Rustema

ongelezen,
18 mei 2007, 20:17:3018-05-2007
aan
ReindeR Rustema <rei...@rustema.nl> wrote:

En in maart ook al bij een videotheek op de Stoepemaheerd. Zijn er 2 in
Beijum?

<http://www.politie.nl/groningen/opsporing/070302_groningen_overval_op_v
ideotheek.asp>

--
ReindeR

FredW

ongelezen,
18 mei 2007, 21:31:0518-05-2007
aan
on 19-5-2007, ReindeR Rustema supposed :

> Vanavond heb ik voor het eerst een overval meegemaakt.
>
> Wat me opviel was vooral het irrationele gedrag in zo'n situatie.

Klopt, dat is een heel bekend gegeven.

> Heeft u ook slechte ervaringen met het bellen naar 112? Het was mijn
> eerste keer namelijk.

Zo, restore van PC gedaan, nog even in de nieuwsgroepen kijken.

Zie ik een zeer spannend relaas van een getuige van een overval.
Vol aandacht gelezen, zeer realistische weergave, bedankt voor
het boeiende verslag, dat kan het DvhN niet beter.

Sterkte met de eventuele naschrik.
(later trillende benen en zo.)

----------
Wat betreft bellen met 112, heb ik uit ervaring (enkele malen)
besloten de volgende keer:

- zeer langzaam, zeer duidelijk en zeer rustig te spreken.

- te vragen naar de meldkamer van de juiste provincie met vermelding
van de plaats van het incident en de dienst (politie, ambulance,
brandweer) die je nodig denkt te hebben.

Bij mijn laatste keer via de gsm vroeg ik naar brandweer in Assen,
maar via de gsm kom je ergens in een landelijke meldkamer binnen,
dus dat bericht heb ik voor de centralist (Assen??) maar herhaald
als "s.v.p. de meldkamer Drenthe voor de politie Assen".

Als je dan bij de meldkamer komt, moet je soms herhalen,
waar (plaats) je wat (dienst) nodig hebt.
Blijf rustig en blijf herhalen tot je de juiste centralist
te pakken hebt.

Vertel vervolgens wat je ziet:
"Ik sta daar en daar in Assen en er gaat hier een brandalarm
af bij de open deur van een Sprinkler installatie,
maar ik zie verder niemand en iedereen loopt gewoon door,
misschien kan er iemand even komen kijken of dit
een echt alarm is of niet".

Wacht dan alsjeblieft even, want gegarandeerd komen er
vragen van de centralist naar details, waar je zelf in
eerste instantie geen oog voor had.
Blijf vooral geduldig en beantwoord elke vraag, hoe onzinnig
die je ook lijkt.
Vertel wat je ziet (of gezien hebt) (of ruikt of voelt)
en niet wat je denkt dat er gebeurd zou kunnen zijn.

Uiteindelijk heeft de centralist een goed beeld van de
situatie en kan dan de juist hulptroepen op pad sturen.

Als het telefoongesprek klaar is, blijf ter plaatse en
wacht.

De laatste keer ging tijdens het wachten op de politie
opeens mijn gsm over, wat ik heel vreemd vond, want
niemand kent mijn 06-nummer.
Maar de centraliste van de meldkamer van de brandweer
had nog enkele aanvullende vragen.

Uiteindelijk bleek een monteur bezig te zijn met onderhoud,
maar de monteur was in geen velden of wegen te zien en het
brandalarm was ook voor de centraliste van de brandweer
goed hoorbaar.
Dus toen stonden er opeens een politie auto met blauwe
lichten en - even later - een grote brandweer auto zonder
blauwe lichten (ik had nog even over de monteur gebeld)
voor mijn neus.

Zowel de politie als de commandant van de brandweer hebben
mij nadrukkelijk verzekerd, dat ik een volgende keer vooral
weer moet bellen bij zo'n situatie, dus dat zal ik dan maar
doen.

Misschien dat iedereen eens een keer zou moeten oefenen
met het bellen naar 112, want dat loopt toch wat anders
dan je als argeloze leek verwacht?

En het vervelende is, dat je zelf moet beslissen wat je
nodig hebt, politie, ambulance, brandweer, elk met hun
eigen centralisten.
Het zou veel beter zijn, als je bij een (1) centralist het
incident kunt melden, waarna die centralist maar zelf moet
bepalen, wat in deze situatie de beste hulptroepen zijn.

--
Groeten van WedFr(e) te A.
It denos't mtater waht oredr the ltteers in a wrod are, it's olny

FredW

ongelezen,
18 mei 2007, 21:40:4518-05-2007
aan
on 19-5-2007, FredW supposed :

> on 19-5-2007, ReindeR Rustema supposed :
>
> Bij mijn laatste keer via de gsm vroeg ik naar brandweer in Assen,

Nietwaar, ik vroeg naar de politie in Assen.

De politie heeft permanent mensen dienst, de brandweer bestaat uit
vrijwilligers, die opgepiept moeten worden, dus voor een eerste
verkenning kun je net zo goed wat "blauwe testbuisjes" gebruiken.

Ik wist alleen niet, dat zodra je het woord "brandalarm"
gebruikt, dat de politie dan de brandweer inschakelt,
vals alarm of geen vals alarm.

> [...]
> dus dat bericht heb ik voor de centralist (Assen??) maar herhaald
> als "s.v.p. de meldkamer Drenthe voor de politie Assen".

Liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen.
Loesje

EeBie

ongelezen,
19 mei 2007, 03:32:3019-05-2007
aan

Ja er zijn er 2. In die videotheek die nu overvallen is was ik van de
week een paar keer. Klote. Sterkte er mee.

--
EeBie (The daemon made me do it)

Peter Kleiweg

ongelezen,
19 mei 2007, 07:18:5219-05-2007
aan
ReindeR Rustema schreef op de 19e dag van de bloeimaand van het jaar 2007:

> [...]
> hebben!"

> Heeft u ook slechte ervaringen met het bellen naar 112? Het was mijn

Een paar jaar geleden heb ik 's nachts de politie gebeld. Niet
112, maar het andere nummer. Het was ver na middernacht, en de
halve straat werd wakker gehouden door de huisdiscotheek van een
bewoner in een pand schuin tegenover mij.

Ook toen deed de politie moeilijk over het adres. Moest per se
weten wat het huisnummer was, anders kon de melding niet
aangenomen worden. Ik kon niet zien vanuit welke woning de
herrie kwam, en zelfs als ik dat wel had kunnen zien, dan nog
had ik geen huisnummer kunnen geven. Het was een groot pand met
een portiek waarbij je aan de buitenkant niet kunt zien welk
huisnummer bij welke woning hoort.

--
Peter leest : The Raw Shark Texts
http://www.let.rug.nl/~kleiweg/leeslog/

ReindeR Rustema

ongelezen,
19 mei 2007, 07:21:0019-05-2007
aan
FredW <fr...@ninmule.invalid> wrote:

> Sterkte met de eventuele naschrik.
> (later trillende benen en zo.)

Wat vooral eng was, was het apocalyptische gekrijs van het meisje achter
de counter na afloop. Verder was het allemaal heel gewoontjes, weinig
opwindend wat mij betreft. Ik vond het vooral erg storend dat mensen
niet weten hoe ze zich moeten gedragen in zo'n situatie.

Is er een website waar je kan leren hoe je je moet gedragen in zo'n
situatie? Misschien ook een site met geluidsopnames uit de meldkamer? Of
een instructievideo?

> Wat betreft bellen met 112

Ik heb zojuist dit verzoek gemaild naar de politie:

"Gisteravond heb ik van 21:46 tot 21:51 gebeld met 112 om een overval in
een videotheek te melden. Ik vond dat mijn melding niet goed verliep en
ik zou het graag terug willen luisteren om te horen wat ik beter had
kunnen doen.

Is dit mogelijk?"

Het stomme is dat we allemaal wel eens door marketeers of
marktonderzoekes zijn gebeld en dan door zo'n strak telescript worden
geleid. Dat kost weinig moeite, maar alle informatie die ze uit je
willen hebben wordt zo heel effectief en verhoudingsgewijs snel uit je
getrokken.

Bij 112 had ik ook verwacht dat ze mij goed zouden weten te ondervragen
aan de hand van een telescript. Zij hebben nota bene de ervaring, ik had
van hen verwacht dat ze me aan het handje zouden nemen door de melding.
Ik heb er immers geen ervaring mee, ik weet niet wat ze moeten weten, in
welke volgorde, wat ze al weten (nummermelding, plaatsbepaling werkt
kennelijk allemaal niet, dat was wel een teleurstelling).

Eigenlijk is het een tamelijk bureaucratische, ambtelijke benadering bij
112. In plaats van dat zij bepalen wat voor hulpdienst er nodig is moet
je dat zelf zeggen. Typisch formalistisch, vanuit de organisatie
geredeneerd, niet vanuit het perspectief van de melder. Je moet je als
beller verplaatsen in de meldkamer. Waar zit die? Kennelijk weten ze
niet waar ik ben.

Achteraf maakte ik met die agent die klaagde over de bezuinigingen nog
het grapje dat het op den duur wel naar India uitbesteed zal worden. Dat
je belt en dan een Indiase stem in de verte hoort "Hello, mag ik uw
melding please?"

Ik dacht op basis van Amerikaanse films ook altijd dat het in principe
genoeg zou moeten zijn om met een telefoon 112 te bellen terwijl het
gebeurt en dat ze dan exact kunnen achterhalen waar je bent en gelijk
hulp sturen. In tegenstelling tot eerder beschreven warrig gekibbel.

--
ReindeR

Remi

ongelezen,
19 mei 2007, 07:59:4719-05-2007
aan
> [...]
> geredeneerd, niet vanuit het perspectief van de melder. Je moet je als
> beller verplaatsen in de meldkamer. Waar zit die? Kennelijk weten ze

http://www.112sos.nl:
Bellen met een vaste telefoon
Als u belt met een vaste telefoon komt u meestal terecht bij een
1-1-2-centralist uit de regio van waar u belt. De centralist(e) die u
aan de lijn krijgt, zal u vervolgens vragen op welke locatie u zich
bevindt en van welke hulpverleningsdienst u gebruik wilt maken (politie,
brandweer of ambulance) en schakelt u dan snel door naar de gewenste
meldkamer. In alle gevallen wordt bij het bellen vanaf een vast toestel
een telefoonnummer meegestuurd dat zichtbaar is voor de 1-1-2
centralist. Ook als nummerherkenning geblokkeerd is, kan 1-1-2 toch zien
met welk nummer de oproep wordt gedaan.

De 1-1-2-centrales beschikken nu nog over telefoongidsen waarmee, aan de
hand van een nummer, binnen een paar seconden naam en adres van de
bewoner opgezocht kunnen worden. Nog dit jaar zullen alle 1-1-2
centrales een programma in gebruik nemen waarmee deze gegevens
automatisch zichtbaar zijn. Ook als u als beller al eerder kort daarvoor
112 heeft gebeld, is dat direct zichtbaar.

Er is één uitzondering:
Als u een telefoonabonnement heeft bij een bijzondere aanbieder, loopt u
het risico dat deze uw gegevens (nog) niet beschikbaar heeft gesteld.
Ook bij gebruik van een telefoonaansluiting via de kabel loopt u dat
risico. Vanuit de 1-1-2 centrale wordt u doorverbonden met een meldkamer
van politie, brandweer of ambulance. Bij die doorschakeling gaat in de
meeste gevallen uw telefoonnummer niet mee. Daarom zal de
meldkamermedewerker vaak naar uw nummer vragen terwijl hij of zij uw
melding opneemt.

Bellen met een mobiele telefoon
Belt u met een mobiele telefoon, dan komt u bij het callcenter van het
Korps Landelijke Politie Diensten (KLPD) in Driebergen terecht. Reden
hiervoor is dat het technisch nog niet mogelijk is uw locatie nauwkeurig
te bepalen. Hierdoor wordt uw telefoontje niet automatisch
doorgeschakeld naar de 1-1-2-centrale van de regio waarin u zich bevindt.

Belt u in het buitenland, dan wordt u doorgeschakeld naar een centrale
van het land waar u zich bevindt. Een uitzondering is het grensgebied:
belt u bijvoorbeeld als u net over de grens in Duitsland bent, dan kan
het zijn dat u toch wordt doorgeschakeld naar het callcenter van het
Korps Landelijke Politie Diensten.

Als u belt met een mobiele telefoon die helemaal in orde is (ofwel de
SIM-kaart is geactiveerd) kan de 1-1-2-centralist uw 06-nummer zien.
Binnenkort wordt een programma in gebruik genomen waarmee naam, en adres
van de houder van dit nummer worden getoond, tenminste áls u gebruik
maakt van een abonnement. Maakt u gebruik van een pre-paid toestel, dan
zullen geen gegevens beschikbaar zijn. Maar…, in de meeste gevallen
wordt met een mobiele telefoon niet vanaf het huisadres gebeld en zijn
de adresgegevens dus minder belangrijk.

In Nederland bestaat helaas nog niet de technische mogelijkheid om de
locatie waarvandaan gebeld wordt nauwkeurig te meten en mee te sturen
tijdens het bellen. Dit is al wel in de wet vastgelegd, maar het kan nog
jaren duren voordat de techniek zo ver is.

Dus, belt u mobiel naar 1-1-2, dan komt uw locatie zeker niet mee!

Alleen in zeer bijzondere gevallen kan deze informatie, achteraf, bij
telefoonbedrijven worden opgevraagd. Dit duurt dagen en werkt dus nooit
in een noodsituatie.
Daarom: Als u 1-1-2 belt is het eerste wat u door moet geven in welke
plaats u bent en van wie u hulp nodig heeft.

FredW

ongelezen,
19 mei 2007, 08:16:2319-05-2007
aan
ReindeR Rustema formulated the question :

> [...]
> opwindend wat mij betreft. Ik vond het vooral erg storend dat mensen
> niet weten hoe ze zich moeten gedragen in zo'n situatie.

Ach, men kijkt teveel naar de verkeerde films.
Veel mensen denken dat heel erg hard gillen helpt.
Een enkele keer helpt het wel, maar meestal niet.

> Is er een website waar je kan leren hoe je je moet gedragen in zo'n
> situatie? Misschien ook een site met geluidsopnames uit de meldkamer? Of
> een instructievideo?

Dat is mij niet bekend.
Wel heb ik deze site:
http://www.112spoed.nl/
Hoe je te gedragen in het verkeer, als je
zwaailichten en sirenes tegen komt.

> [...]
> een videotheek te melden. Ik vond dat mijn melding niet goed verliep en
> ik zou het graag terug willen luisteren om te horen wat ik beter had

Alle meldingen worden opgenomen, dus dat zou mogelijk moeten zijn.
Of de politie daar behoefte aan heeft en er tijd voor over heeft,
is een andere zaak.

> [...]
> geleid. Dat kost weinig moeite, maar alle informatie die ze uit je
> willen hebben wordt zo heel effectief en verhoudingsgewijs snel uit je

Helaas, is het nog steeds zo, dat de drie diensten elk hun
eigen centralisten hebben, met beperkte kennis van het terrein
van de collega's.
De beller moet zelf vooraf een keuze maken.
In geval van twijfel altijd vragen naar de politie,
die schakelt de andere diensten wel in!

Overigens zijn er zoveel scripten mogelijk,
dat het een geweldige klus wordt om die op te stellen.

> [...]
> welke volgorde, wat ze al weten (nummermelding, plaatsbepaling werkt
> kennelijk allemaal niet, dat was wel een teleurstelling).

Ja, dat zie je wel op Amerikaanse films,
aan de hand van een protocol worden vragen gesteld en
antwoorden opgeslagen en doorgesluisd naar de juiste diensten.
Maar ook daar wordt vaak gevraagd wat je nodig hebt.

> [...]
> geredeneerd, niet vanuit het perspectief van de melder. Je moet je als
> beller verplaatsen in de meldkamer. Waar zit die? Kennelijk weten ze

Nee, ze zitten ergens in het land (Driebergen?) en ze hebben ook
maar een beperkte aardrijkskundige kennis van Nederland.
Dus is het belangrijk om (b.v.) de provincie te vermelden!

Het peilen van de lokatie van een gsm waarmee gebeld wordt,
is technisch reeds mogelijk, maar zoals gewoonlijk zijn daar
kosten aan verbonden, dus de invoering zal nog even duren.

> [...]
> het grapje dat het op den duur wel naar India uitbesteed zal worden. Dat
> je belt en dan een Indiase stem in de verte hoort "Hello, mag ik uw

Waarom niet?
Er zijn all call-centers, die vanuit Zuid-Afrika
telefoontjes uit (o.a.) Nederland beantwoorden.

> [...]
> gebeurt en dat ze dan exact kunnen achterhalen waar je bent en gelijk
> hulp sturen. In tegenstelling tot eerder beschreven warrig gekibbel.

Ja hoor, dat is alles technisch reeds mogelijk, maar
de invoering duurt nog even, eerst moet er o.a. een budget zijn.

En dan nog goed opgeleide centralisten (= zeer ervaren mensen),
die vanaf een schakelbord zich kunnen inleven in de situatie
van een beller, die hulp nodig heeft, maar door de stress van
de situatie vaak niet met de goede gegevens komt.

--
Groeten van WedFr(e) te A.

http://www.zlsm.nl/

ReindeR Rustema

ongelezen,
19 mei 2007, 10:03:4819-05-2007
aan
FredW <fr...@ninmule.invalid> wrote:

> Veel mensen denken dat heel erg hard gillen helpt.
> Een enkele keer helpt het wel, maar meestal niet.

Ze gilde van schrik en door emoties ofzo. Achteraf, toen hij al weer weg
was. De hele overval verliep heel stil en was zo voorbij.

> http://www.112spoed.nl/
> Hoe je te gedragen in het verkeer, als je
> zwaailichten en sirenes tegen komt.

Niks nieuws eigenlijk...

> Alle meldingen worden opgenomen, dus dat zou mogelijk moeten zijn.
> Of de politie daar behoefte aan heeft en er tijd voor over heeft,
> is een andere zaak.

Doorverwijzen naar informatie erover, met voorbeeld gesprekjes (liefst
echte) zijn ook prima.

> [...]
> die schakelt de andere diensten wel in!
>
> Overigens zijn er zoveel scripten mogelijk,
> dat het een geweldige klus wordt om die op te stellen.

Ervaring en training bij de centralist zal een boel schelen lijkt me.
Zij hebben in ieder geval per definitie meer ervaring met het aannemen
van een telefoontje na een overval in een winkel dan ik als beller heb
met het melden ervan.

De amateur die ik in de lijn kreeg schrok nog meer van de hysterische
geluiden om mij heen dan ik, ik probeerde juist geconcentreerd naar zijn
instructies te luisteren terwijl hij panikeerde en tegen mij begon te
roepen.

> Ja, dat zie je wel op Amerikaanse films,
> aan de hand van een protocol worden vragen gesteld en
> antwoorden opgeslagen en doorgesluisd naar de juiste diensten.
> Maar ook daar wordt vaak gevraagd wat je nodig hebt.

Op zich is dat niet zo erg, als je maar gewoon bij dezelfde persoon kan
blijven.

Ik denk dat het heel erg zal helpen als het voor de meldkamer gelijk
wordt gevisualiseerd op een apart scherm aan de hand van de
sleutelwoorden die er voorbij komen. Het sleutelwoord 'overval' kan de
situatie gelijk al reduceren tot:

- op de straat
- in een winkel
- thuis

dus als ik zeg 'overval videotheek' kan er gelijk al een 3D beeld
gegenereerd worden van een winkelsituatie.

> Nee, ze zitten ergens in het land (Driebergen?) en ze hebben ook
> maar een beperkte aardrijkskundige kennis van Nederland.
> Dus is het belangrijk om (b.v.) de provincie te vermelden!

Ja, dat las ik net op die website. Ik was dus verbaasd dat zoiets via
Driebergen gaat. Maar goed, ik kwam al snel weer terug in de regio.

> Het peilen van de lokatie van een gsm waarmee gebeld wordt,
> is technisch reeds mogelijk, maar zoals gewoonlijk zijn daar
> kosten aan verbonden, dus de invoering zal nog even duren.

Ik vraag me af waar het best in geïnvesteerd kan worden. In het oplossen
van dit soort zaken zo dicht mogelijk op de gebeurtenis in tijd of
later. Het uitvinden ervan lijkt me het duurst. Dat moet je dus samen
met andere landen doen. Het invoeren lijkt me een goede investering waar
je jaren plezier van kan hebben. Zodra het arbeid bespaart kan het al
heel snel uit, arbeid is duur.

--
ReindeR

ReindeR Rustema

ongelezen,
19 mei 2007, 10:03:5219-05-2007
aan
Peter Kleiweg <p.c.j....@rug.nl> wrote:

> Ook toen deed de politie moeilijk over het adres. Moest per se
> weten wat het huisnummer was, anders kon de melding niet
> aangenomen worden.

Ja, stom heh? Doorgeslagen automatisering. Althans, de uitvoerenden
begrijpen niet hoe ze er goed mee om moeten gaan lijkt het. Ze moeten
een adres 'bij benadering' invullen, de agent ter plekke hoort wel waar
in dit geval de herrie vandaan komt.

Vervelend is natuurlijk wel dat het wel als 'onzeker' gelabeld moet
worden, anders trapt de politie bij de verkeerde mensen de deur in...

In mijn geval had de meldkamer eerst kunnen volstaan met 'videotheek
Beijum'. Daar zijn er twee van en de politie kan gelijk na de melding al
gaan rijden richting beide videotheken en de vraag terugkaatsen naar de
meldkamer 'welke van de twee videotheken?' in plaats van dit eindeloze
doorzeiken over het exacte adres, naam van de heerd en het nummer
voordat hij akkoord gaat met mijn melding.

Lastige materie, hier kan veel verbeterd worden lijkt me.

Maar ja, het is typisch iets waar mensen niet zoveel over gaan klagen
als over een koffieapparaat waar de pads ondeugdelijk van zijn. Daar
hebben ze meerdere keren per dag last van, terwijl zo'n melding voor de
meeste mensen eens per leven zal zijn. Zonder precedenten, zonder
ervaring, niets om aan te toetsen. En ook nog per definitie gekoppeld
aan een negatieve ervaring zonder beloning, dus liefst zo snel mogelijk
vergeten.

Op wat nerds als ondergetekende na die zich storen aan irrationaliteit.

--
ReindeR

Arnhem

ongelezen,
19 mei 2007, 14:42:4619-05-2007
aan

"ReindeR Rustema" <rei...@rustema.nl> schreef \

> [...]
> je dat zelf zeggen. Typisch formalistisch, vanuit de organisatie
> geredeneerd, niet vanuit het perspectief van de melder.

Dat ligt dan aan de persoon die de telefoon aanneemt.
De vraag is inderdaad "wie wilt u spreken, politie, brandweer of ambulance?"
Maar als een beller blijk geeft dat niet te weten, is het slim om door te
vragen bij welke discipline het probleem thuis hoort.

> Je moet je als beller verplaatsen in de meldkamer. Waar zit die? Kennelijk
> weten ze
> niet waar ik ben.

Nee, niet altijd is (direct) zichtbaar waar de beller is.
Er zijn 26 meldkamers in Nederland.

> [...]
> het grapje dat het op den duur wel naar India uitbesteed zal worden. Dat
> je belt en dan een Indiase stem in de verte hoort "Hello, mag ik uw

Dat is zeker niet ondenkbaar.
Is overigens ook niks op tegen.
Behalve de werkgelegenheid hier ...

> [...]
> gebeurt en dat ze dan exact kunnen achterhalen waar je bent en gelijk
> hulp sturen. In tegenstelling tot eerder beschreven warrig gekibbel.

Welcome in the real world ...

ReindeR Rustema

ongelezen,
24 mei 2007, 09:28:3524-05-2007
> [...]

> een videotheek te melden. Ik vond dat mijn melding niet goed verliep en
> ik zou het graag terug willen luisteren om te horen wat ik beter had

Zojuist een e-mail terug gekregen van een voorlichter van de Groningse
politie. Hij had de opname even beluisterd om te kijken wie wat beter
had kunnen doen. Helaas kan ik de melding niet terugluisteren om privacy
redenen. De privacy van de centralist veronderstel ik. Jammer dat die
centralist geen toestemming geeft de opname vrij te geven (als het 'm al
gevraagd is).

Verbetering die hij zag voor de centralist is dat mij veel eerder
duidelijk had moeten worden gemaakt dat de politie al onderweg was. Ik
werd ongeduldig dat er maar niets leek te gebeuren, maar ondertussen was
men al lang onderweg.

De melding ging mis, duurde te lang, omdat ik het adres niet kende en
dat aan mensen om mij heen begon te vragen. Die mensen waren allemaal in
de verst gevorderde stadia van onthutst en in paniek, die konden het
niet zeggen. En de centralist maar drammen om het adres, alsof ik daar
bekend ben.

Ik heb net even 'videotheek beijum' gezocht op het web en het is het
eerste zoekresultaat. Dat zou dus makkelijker zijn geweest. Ik heb de
indruk dat ze werken met een door KPN aangeleverde database met
telefoonnummers ofzo, of misschien met KvK informatie. Beter om voortaan
een snelle informatiezoeker naast de centralist te zetten die
meeluistert en in alle databases plus het web zoekt, nu kreeg ik te
horen 'dat het niet bekend is in het systeem'. Tsja, doe er wat aan zou
ik zeggen, want ik sta toch echt in een videotheek.

Ook was het een chaotische bende aan mijn kant van de lijn (vooral door
dat meisje van de videotheek dat ging gillen en huilen en anderen ermee
aanstak). Dus had de centralist moeten suggereren dat ik me even moest
afzonderen. Maar nu ga ik er alweer vanuit dat ze nummerherkenning
hebben en de centralist kan zien dat ik met een GSM belde. Maar het
schijnt dus dat er geen nummer mee wordt gegeven nadat mijn telefoontje
bij de landelijke 112 meldkamer in Driebergen is binnengekomen en naar
de regionale meldkamer is doorgeschakeld.

Het moet technisch niet moeilijk zijn om een database van alle
Nederlanders te koppelen aan een nummermelder bij de centralist op het
scherm. Ik heb in mijn smartphone al iets van 1000 nummers zitten, dus
de meeste mensen die mij bellen verschijnen met hun naam in het
venstertje. Ik heb mezelf netjes met al mijn gegevens bij Vodafone
geregistreerd, dus die zouden allemaal gelijk op het scherm kunnen
verschijnen als ik vanaf mijn nummer bel. Als men een Google Image
search koppelt aan mijn personalia kan de centralist ook gelijk mijn
hoofd zien.

Ik blijf het stom vinden dat ik de enige was die 112 belde. Terwijl ik
daar onbekend ben, ik woon 200 kilometer verderop. Eigenlijk hadden alle
8 aanwezigen tegelijk 112 moeten bellen. Dat weten ze in de meldkamer of
anders op de politieradio wel weer te coordineren en tot 1 melding te
maken. Samen een betere dan die ene van mij. Wijze les als je getuige
bent: ga er niet vanuit dat iemand anders al gebeld heeft, ga er maar
vanuit dat als er al meldingen zijn ze niet zo goed zijn als de melding
die je zelf kan maken.

--
ReindeR

FredW

ongelezen,
24 mei 2007, 10:31:0124-05-2007
aan
ReindeR Rustema explained :

> [...]
> bij de landelijke 112 meldkamer in Driebergen is binnengekomen en naar
> de regionale meldkamer is doorgeschakeld.

Hmm, mijn ervaring is anders.
Nadat ik met mijn gsm gebeld had (via Driebergen?) naar de politie
in Assen, werd ik - tot mijn stomme verbazing - daarna terug gebeld
door de (centraliste van de) meldkamer van de brandweer (Assen).
Aangezien ik een prepaid gsm heb (nummer nergens geregistreerd),
moet er toch sprake zijn geweest van nummerherkenning.

> Het moet technisch niet moeilijk zijn om een database van alle
> Nederlanders te koppelen aan een nummermelder bij de centralist op het
> scherm. Ik heb in mijn smartphone al iets van 1000 nummers zitten, dus

En hoe doe je dat met prepaid nummers?
Die staan alleen in een database van uitgegeven nummers
en niet op naam (en adres).

Maar gezien mijn ervaring is dat ook helemaal niet nodig.
;-)

> Ik blijf het stom vinden dat ik de enige was die 112 belde.

Tsja, weinigen zijn in dit soort situaties in staat om te handelen.

> daar onbekend ben, ik woon 200 kilometer verderop.

Dat is verder niet relevant.

> Wijze les als je getuige
> bent: ga er niet vanuit dat iemand anders al gebeld heeft, ga er maar
> vanuit dat als er al meldingen zijn ze niet zo goed zijn als de melding
> die je zelf kan maken.

Ook dat is een bekend verschijnsel.
Iedereen denkt dat iedereen anders wel iets zal doen,
en doet daarom niets meer.
Alleen de bazige types doen dan nog wat!
:-D

--
Groeten van WedFr(e) te A.

Ik doe gewoon wat mij niet verteld wordt.
Loesje

Bokito

ongelezen,
24 mei 2007, 10:30:4724-05-2007
aan
"ReindeR Rustema" <rei...@rustema.nl> schreef in bericht

> Zojuist een e-mail terug gekregen van een voorlichter van de Groningse
> politie. Hij had de opname even beluisterd om te kijken wie wat beter
> had kunnen doen. Helaas kan ik de melding niet terugluisteren

Mwah ... dat kan wel, maar men wil dat kennelijk niet.

> om privacy redenen. De privacy van de centralist veronderstel ik. Jammer
> dat die
> centralist geen toestemming geeft de opname vrij te geven (als het 'm al
> gevraagd is).

Correct.

> [...]
> de verst gevorderde stadia van onthutst en in paniek, die konden het
> niet zeggen. En de centralist maar drammen om het adres, alsof ik daar

Tsja ..... om een eenheid naar de juiste lokatie te sturen is het voor de
centralist wel (hoofd)zaak om te weten waar het dan is. Maar als de
beller/melder dat niet kan zeggen, is het aan de inventiviteit vd centralist
om dat toch uit te vinden.
In hoeverre er in dit geval is "doorgedramd" kan ik niet vaststellen.

> Ik heb net even 'videotheek beijum' gezocht op het web en het is het
> eerste zoekresultaat. Dat zou dus makkelijker zijn geweest.

Dat is een optie ......
Het ligt aan de ervaring en de kwaliteit(en) van een centralist, hoe hij/zij
zich hier uit redt.

> Ik heb de indruk dat ze werken met een door KPN aangeleverde database met

> telefoonnummers ofzo.

Er zijn verschillende databases voorhanden in een meldkamer, maar vaak
ontbreekt het aan de tijd om deze te raadplegen.
Ook ik zou van u verlangen (in zo'n geval) dat u met een juiste lokatie op
de proppen komt.
U bent aanspreekbaar, u bent de melder en u bent best in staat een juist
adres te produceren.
Trek maar iemand van de fiets en vraag hoe het daar heet.

> [...]
> horen 'dat het niet bekend is in het systeem'. Tsja, doe er wat aan zou
> ik zeggen, want ik sta toch echt in een videotheek.

Van iemand die zo goed commentaar kan leveren op anderen verwacht ik wel,
dat hij in staat is om een adres van een winkel te vinden, zeker als hij
zich zelf in die winkel bevindt. Dat de centralist het houdt bij "zit niet
in het systeem" is ook wat magertjes ... er zijn meedere manieren om je doel
te bereiken. Wat betreft de "snelle informatiezoeker" ... die behoort niet
nodig te zijn, een goede centralist redt zich hier echt wel uit. Verder is
er geen geld voor uitbreiding van personeel, zeker niet waar het zo'n wazig
baantje betreft als u hier nu aangeeft.

> Dus had de centralist moeten suggereren dat ik me even moest
> afzonderen.

Correct.
Dat zegt u nu, maar kon u toen niet bedenken?

> [...]
> bij de landelijke 112 meldkamer in Driebergen is binnengekomen en naar
> de regionale meldkamer is doorgeschakeld.

Dat klopt.

> [...]
> verschijnen als ik vanaf mijn nummer bel. Als men een Google Image
> search koppelt aan mijn personalia kan de centralist ook gelijk mijn

Die wil uw hoofd helemaal niet zien.
Dat meldkamers niet meer hi-tech spul hebben en meer mogelijkheden om in te
spelen op actuele situaties verbaast mij ook. Maar de linkse stemmertjes
willen dat helemaal niet ...... het zou de privacy zo maar eens kunnen
aantasten (!!)

> [...]
> bent: ga er niet vanuit dat iemand anders al gebeld heeft, ga er maar
> vanuit dat als er al meldingen zijn ze niet zo goed zijn als de melding

Dat klopt, de tweede beller had waarschijnlijk gewoon het adres doorgegeven.

Nini

ongelezen,
24 mei 2007, 17:44:1324-05-2007
aan
rei...@rustema.nl (ReindeR Rustema) wrote in

Melden van een calamiteit, dus ongeluk, overval, zeg maar de 112
meldingen.

Proberen te concentreren op de vragen van de centralist.
Wat is er gebeurt, Botsing, ontploffing of in dit geval overval eventueel
met wapens.
Zorgen dat je vermeld of er gewonden zijn.
Inderdaad je lokatie vermelden.

Voor zover ik weet zit de 112 meldkamer in de stad Groningen.
Helaas hebben niet alle centralisten de optimale kennis van de plaats.
Is door de centralisatie haast ondoenlijk.
Er zitten 2 videotheken in Beijum. Als je onbekend bent( zoals je
verderop vermeld) vertel dan wat je in de omgeving ziet. Desnoods de
inrichting van de zaak.
Agenten zijn meestal wel op de hoogte van de lokale zaken.

112 ziet alle nummers dus ook eventuele afgeschermde.

> [...]
> daar onbekend ben, ik woon 200 kilometer verderop. Eigenlijk hadden
alle
> 8 aanwezigen tegelijk 112 moeten bellen.

Misschien waren er al meerdere meldingen, er zitten meerdere mensen op de
meldkamer en die hebben het echt wel eens heel druk met allerlei zaken.
Dus kan het zijn dat de coordinatie er eventjes niet was.
Maar dit soort calamiteiten krijgen wel voorrang omdat er levens mee
gemoeid kunnen zijn.

>Dat weten ze in de meldkamer of
> anders op de politieradio wel weer te coordineren en tot 1 melding te
> maken.

Gebeurt ook.

> [...]
> bent: ga er niet vanuit dat iemand anders al gebeld heeft, ga er maar
> vanuit dat als er al meldingen zijn ze niet zo goed zijn als de melding

Deze les is de belangrijkste. Toen er nog geen gsm was leerden wij al op
de EHBO dat digene die naar een telefooncel gaat ook terugkomt met het
verhaal zodat je zeker weet dat er gemeld is.
Vergeet niet dat mensen in paniek de vreemdsoortigste dingen gaan doen en
vaak achter de eerste die de leiding( lees actie) neem aanloopt of dat ze
verdwijnen.

Vervelend dat je nu een indruk hebt gekregen omtrent de hulpverlening die
naar jouw idee( ik zeg dus niet onjuist) niet vlekkeloos is verlopen.
Er gaat helaas ook daar wel eens wat mis of het loopt wat stroever door
omstandigheden.

Ik heb zelf eens een brand op een balkon van een flat( die wat verderop
was) gemeld en prompt kwam het circus bij mij voor de deur. Was even
lachen.

Ik heb geen enkele binding met de hulpverlening of 112 maar door ervaring
als actieve EHBO-er wel wat kijk op dit soort zaken.
Helaas de laatste jaren niet meer door handicap.

Ik hoop dat je de overval goed verwerkt.

Nini.

Bokito

ongelezen,
24 mei 2007, 18:41:5224-05-2007
aan
"Nini" <Ni...@oetGrunnen.nl> schreef

> Voor zover ik weet zit de 112 meldkamer in de stad Groningen.
> Helaas hebben niet alle centralisten de optimale kennis van de plaats.
> Is door de centralisatie haast ondoenlijk.

Inderdaad, een centralist werkt voor een gehele regio, niet alleen voor een
plaats (zoals Groningen).
En kan dus niet overal de weg (laat staan de videotheken) kennen.

> 112 ziet alle nummers dus ook eventuele afgeschermde.

Nee, zoals al eerder aangegeven, als een md belt met een gsm en daardoor
uitkomt in de mk vh KLPD, dan zet deze de 112 melding door naar de mk waar
het thuis hoort (in dit geval Groningen). Op dat moment blijft het nr achter
in Driebergen en ziet de centralist het nr niet.

> Er gaat helaas ook daar wel eens wat mis of het loopt wat stroever door
> omstandigheden.

De OP schrijft: "Gisteravond heb ik van 21:46 tot 21:51 gebeld met 112 om

een overval in
een videotheek te melden."

Hij heeft dus kennelijk 5 minuten (met z'n gsm) aan de 112 lijn gehangen om
een melding door te geven ...
Het bepalen van de juiste lokatie was vervolgens het probleem.
Dat de melder niet weet waar hij is, kan door stress of wat dan ook ....
Toch is het de "uitdaging" voor de centralist om er (snel) met die melder
uit te komen.
Zomaar even een simpele: "geef de md de opdract om de vaste lijn vd
videotheek te pakken, en met deze 112 bellen".
Intussen hou je 'm wel aan de lijn op de GSM.
De eerst volgende 112 die binnenkomt is de vaste lijn vd videotheek, en
bingo.
Of laat 'm bij de kassa kijken naar briefpapier, stempels of wat dan ook met
een adres er op.
Een passant "vd fiets trekken" en vragen naar de staatnaam had ik al eerder
voorgesteld.
En zo zijn er nog veel meer tips & trucs.

De belangrijkste tip aan de melder is, voordat je 112 gaat bellen, weet wat
je gaat melden.
Een melding als : "Er is hier iets gebeurd" daar hebben ze niks aan.
Waar is "hier" en wat is "iets".
Waar is het gebeurd en wat is er gebeurd; daar gaat het om (en liefst ook,
wie heeft het gedaan, hoe zie -ie er uit en hoe- en in welke richting istie
weg gegaan).
Dus alleen het verwijt bij de meldkamer leggen dat ze er niet snel genoeg
uitkwamen ... het was ook gewoon een k**melding, eh sorry, een onvolledige
melding.

> Ik heb zelf eens een brand op een balkon van een flat( die wat verderop
> was) gemeld en prompt kwam het circus bij mij voor de deur. Was even
> lachen.

Nou, wat een lol.
Had jij de lokatie verkeerd doorgegeven dan?

> Ik heb geen enkele binding met de hulpverlening of 112

Aha .... dat gevoel bekroop mij al.

> maar door ervaring als actieve EHBO-er wel wat kijk op dit soort zaken.

Dat denk je zelf, begrijp ik.

> Helaas de laatste jaren niet meer door handicap.

Ah gossie, heel vervelend.
Maar wat heeft dit met de zaak te maken?

Ben Doedens

ongelezen,
24 mei 2007, 19:20:4124-05-2007
aan
Bokito wrote:
> "Nini" <Ni...@oetGrunnen.nl> schreef
>
> Inderdaad, een centralist werkt voor een gehele regio, niet alleen
> voor een plaats (zoals Groningen).
> En kan dus niet overal de weg (laat staan de videotheken) kennen.

Maar de lokale kit wel. Als er aan de lokalo's wordt gemeld dat er een
overval heeft plaatsgevonden op de videotheek in Beijum, dan zouden de
lokale agenten toch moeten weten waar ze moeten zijn. Alhoewel...... hier
werden lokale agenten (regiopolitie Winschoten) naar de Wedderklap in Oude
Pekela gestuurd en deze agenten liepen zich suf te zoeken in Nieuwe Pekela
terwijl iedereen weet dat die Wedderklap al honderden jaren in Oude Pekela
ligt.

--
Met vriendelijke groeten,
Ben Doedens

ReindeR Rustema

ongelezen,
24 mei 2007, 20:22:5424-05-2007
aan
Bokito <gor...@mail.nl> wrote:

> En kan dus niet overal de weg (laat staan de videotheken) kennen.

En het schijnt dus nog erger te worden. Groningen, Friesland en Drenthe
krijgen samen 1 meldkamer vertelde een agent me na afloop. De kans dat
de centralist zich de plek voor de geest kan halen neemt nog verder af.

> [...]
> het thuis hoort (in dit geval Groningen). Op dat moment blijft het nr achter
> in Driebergen en ziet de centralist het nr niet.

Dat was dus het geval, ik belde met mijn eigen telefoon. De telefoon van
de zaak hing ergens achter de balie en daar stonden ze uit te huilen en
nerveus te roken. Ik had al een telefoon in mijn hand, dus ik heb er
niet eens aan gedacht om met die telefoon daar te bellen. Die zijn
normaal gesproken immers niet te gebruiken door klanten en gek genoeg
maak ik dan niet de mentale switch dat je plots wel die telefoon mag
pakken. Trouwens, als ik dat gedaan zou hebben zonder toestemming te
vragen dan zou ik denk ik eerder weer zelf verdacht worden of paniek
veroorzaken. Wat doe ik plots achter de balie op de plek van de misdaad?
Moeten we juist verre van blijven in afwachting van de politie...

> Het bepalen van de juiste lokatie was vervolgens het probleem.

Voornamelijk omdat ik veronderstelde dat ze in de meldkamer kunnen zien
waar ik sta. Kunnen ze dus niet. Ze kunnen mijn nummer niet eens zien.
De centralist ging er volgens mij vanuit dat ik daar werkte. Misschien
omdat ik heel kalm sprak. Ondertussen tuurde ik om me heen naar iets met
een adres erop. Niets te vinden. Eigenlijk zou zoiets verplicht aan de
muur moeten hangen, op hetzelfde bord met de vluchtroute enzo.

> Of laat 'm bij de kassa kijken naar briefpapier, stempels of wat dan ook met
> een adres er op.

Yep, daar zocht ik naar. Maar omdat ik dat in stilte deed, zonder dat te
melden dacht de centralist kennelijk dat ik panikeerde, want plots kreeg
ik weer allerlei geroep van de centralist. Die het gejammer van het
meisje van de videotheek naast me kennelijk aan mij toeschreef.

> Een passant "vd fiets trekken" en vragen naar de staatnaam had ik al eerder
> voorgesteld.

De winkeldeur was al gelijk op slot gedaan, nadat de overvaller
vertrokken was. Uit angst dat hij terug zou komen. We konden dus nergens
heen en die andere aanwezigen waren niet bijzonder behulpzaam. Omdat ik
ging bellen dachten ze dat ik het allemaal wel zou weten en het wel goed
zou komen. Wat een schapen.

> De belangrijkste tip aan de melder is, voordat je 112 gaat bellen, weet wat
> je gaat melden.
> Een melding als : "Er is hier iets gebeurd" daar hebben ze niks aan.
> Waar is "hier" en wat is "iets".

Is het niet de taak van de centralist om dan met gerichte vragen dat
duidelijk te krijgen? Laat de getuigen eerst maar bellen naar 112 lijkt
me. Dat was mijn (verkeerde) verwachting. Ik dacht dat ik dan in handen
van professionals zou komen die routineus en effectief de informatie uit
mij zouden halen, zoals marktonderzoekers dat kunnen met hun telescript.
Ik had niet het warrige geschreeuw van die centralist verwacht!

> Waar is het gebeurd en wat is er gebeurd; daar gaat het om (en liefst ook,
> wie heeft het gedaan, hoe zie -ie er uit en hoe- en in welke richting istie
> weg gegaan).

Ook dat lukte me niet goed. Iedereen om me heen gaf verschillende
beschrijvingen die elkaar lijnrecht tegenspraken en ik gaf die gelijk
door aan de centralist. Die werd weer boos omdat ik steeds andere dingen
zei. Zelf zei ik dat ik het niet zeker wist, ik wilde alleen een
beschrijving geven waar ik zeker van was. De centralist had moeten
samenvatten: dus iedereen is het erover eens dat hij een capuchon had
(want dat was wel zo). Op basis daarvan had hij door kunnen vragen naar
zijn trui/jas. Was die glimmend of mat? Donker of licht? (katoen en
donker).

> Dus alleen het verwijt bij de meldkamer leggen dat ze er niet snel genoeg
> uitkwamen ... het was ook gewoon een k**melding, eh sorry, een onvolledige
> melding.

En dat is toch raar. Ik praat in het openbaar en schrijf veel voor mijn
beroep. Ik was doodkalm, in tegenstelling tot die mensen om me heen. En
toch ging het niet goed. Voor praktisch iedereen is een melding bij 112
iets wat je niet kan oefenen, de verantwoordelijkheid ligt wat mij
betreft dus voornamelijk bij die centralist. Die moet niet paniekerig
tegen me gaan schreeuwen terwijl mensen om mij heen ook al aan het
huilen en gillen zijn. Dit millenium had ik nog niet eerder huilende of
schreeuwende mensen meegemaakt (ja, zo'n leven heb ik), dus dan val ik
stil als ik plots omringd ben door dat soort aanstellers. En er ook nog
1 aan de lijn heb.

--
ReindeR

ReindeR Rustema

ongelezen,
24 mei 2007, 20:22:5524-05-2007
aan
Bokito <gor...@mail.nl> wrote:

> Dat is een optie ......
> Het ligt aan de ervaring en de kwaliteit(en) van een centralist, hoe hij/zij
> zich hier uit redt.

Arbeidsdeling lijkt me dan beter. Een centralist die er naast zit kan
gelijk gaan zoeken en het zoekresultaat op zijn scherm zetten. Dan kan
de centralist vragen 'is het de videotheek aan de Claremaheerd waar ook
een postkantoor in zit?' en dat had ik kunnen bevestigen.

> Er zijn verschillende databases voorhanden in een meldkamer, maar vaak
> ontbreekt het aan de tijd om deze te raadplegen.

Verbazend. Als ik iemand aan de telefoon heb of tijdens een lezing
luister dan doe ik vaak allerlei zoekopdrachten naar aanleiding van wat
ik hoor. En dan gaat het niet eens om zoiets eenvoudigs als een lokatie.
Dus dat moet in de meldkamer ook goed mogelijk zijn. Misschien niet door
degene die met mij praat, maar dan minstens door degene ernaast die mee
moet kunnen luisteren.

> Ook ik zou van u verlangen (in zo'n geval) dat u met een juiste lokatie op
> de proppen komt.

Het misverstand was dus dat ik dat ik van die centralist verwachtte. Ik
had al gelijk gezegd "ik weet niet hoe het hier heet".

> U bent aanspreekbaar, u bent de melder en u bent best in staat een juist
> adres te produceren.

Ik was de hele avond al op zoek naar een videotheek door wat rond te
rijden in een buurt waar ik niet woon. Een verkeerde veronderstelling
dus. Als mijn nummer zichtbaar zou zijn geweest dan had de centralist
kunnen zien dat mijn woonplaats 200 kilometer verderop is, niet in
Groningen.

> nodig te zijn, een goede centralist redt zich hier echt wel uit.

Hij klonk erg jong.

> Verder is
> er geen geld voor uitbreiding van personeel, zeker niet waar het zo'n wazig
> baantje betreft als u hier nu aangeeft.

Ja, dat is wel een schande eigenlijk. Ik verwacht niet dat het een
laagbetaald werkstudent baantje is. Het is toch een best belangrijke
baan, ik verwacht iemand met stalen zenuwen en enorme
informatievaardigheden. Er werden veel te veel worden verspild met
empathie. Viel me ook op bij die politie. Allemaal overbodig wat mij
betreft, het triggerde het meisje naast mij om het allemaal even lekker
te laten gaan.

> Correct.
> Dat zegt u nu, maar kon u toen niet bedenken?

Nee. Heel gek. Ik was me enorm aan het concentreren op het gesprek, maar
had niet door dat mijn omgeving ondertussen steeds rumoeriger werd.
Iedereen was zo vol van de gebeurtenis en wilde even lekker de emoties
op z'n beloop laten gaan en erover praten. Niet met de meldkamer gek
genoeg...

Ik wilde me ook niet afzonderen want ik stond bovenop de plek waar ik
net alles als beste getuige had gezien. Dat had ik nodig om te kunnen
visualiseren wat ik net had zien gebeuren.

> Die wil uw hoofd helemaal niet zien.

Dan had hij gelijk gezien dat ik niet een videotheek-hulpje ben
bijvoorbeeld. Visuele informatie kan heel krachtig en effectief zijn.

> [...]
> spelen op actuele situaties verbaast mij ook. Maar de linkse stemmertjes
> willen dat helemaal niet ...... het zou de privacy zo maar eens kunnen

Ja, ik kwam ook juist deze week naar aanleiding hiervan in een discussie
over privacy met bevriende links-liberale juristen. Het argument: een
inbreker in een brandend huis moet wel 112 kunnen bellen zonder bang te
hoeven zijn dat hij zo meehelpt aan zijn eigen veroordeling, z'n privacy
moet gegarandeerd kunnen worden.

Mij lijkt het dat iedereen in het land verondersteld (net als ik) dat de
112 meldkamer alles kan en mag zien van je. Nood breekt wet. Alleen moet
de informatie die daar gebruikt worden natuurlijk alleen doelmatig
worden gebruikt, voor die melding en om onheil af te wenden. Niet later
in een totaal andere zaak gebruiken als incriminerend bewijsmateriaal.

> Dat klopt, de tweede beller had waarschijnlijk gewoon het adres doorgegeven.

Bleek ik als 'toerist' de enige zijn die daar stond te bellen! Mensen
zijn echt schapen, zodra iemand iets van initiatief neemt dan is dat
kennelijk reden om zelf niets meer te doen. Terwijl er nota bene
geeneens een gevaarlijke situatie was. Ik begrijp die mensen niet. Zou
het luiheid zijn? Ik dacht 'dit wordt een wedstrijdje wie het eerst 112
aan de lijn heeft', maar nee hoor.

Volgende keer als ik ook maar ergens getuige van ben waarbij 112 gebeld
moet worden dan neem ik het zekere voor het onzekere en bel ik ze om te
checken of ze al een melding binnen hebben gekregen.

Er zou toch echt een goede 112 manual op een website moeten komen voor
het grote publiek. Met toneelstukjes, geluidsfragmentjes, filmpjes en
misschien spelsituaties met een sprekende computer om een melding te
oefenen.

--
> [...]

FredW <fr...@ninmule.invalid> wrote:

> En hoe doe je dat met prepaid nummers?
> Die staan alleen in een database van uitgegeven nummers

Toen ik voor iemand een prepaid-kaartje kocht zat er een kaart bij
waarmee je het kon registreren. Als je dat deed kreeg je een extra
beltegoed van Vodafone. Zo zullen ze vast wel wat aan informatie hebben
verzameld over hun klanten. Maar inderdaad, veel prepaid-nummers zullen
anoniem zijn. Op zich is die database wel weer te vullen als je toegang
kan krijgen tot de database van Hyves en Marktplaats.

> Tsja, weinigen zijn in dit soort situaties in staat om te handelen.

Dat blijft me verbazen. Dat is iets waar ik me over kan blijven
opwinden, veel meer dan die gozer met dat mes, dat was terwijl ik er
naar keek al niet zo heel verwonderlijk. Tsja, exact zoals je verwacht
dat het gaat. Maar dat iedereen daarna nog heel lang verbluft is, dat is
wel verbazend.

Zelf wilde ik weer snel overgaan tot de orde van de dag (lijkt me
therapeutisch ook goed), maar dat zat er al helemaal niet in. Ben maar
met lege handen naar huis gegaan.

> Iedereen denkt dat iedereen anders wel iets zal doen,
> en doet daarom niets meer.
> Alleen de bazige types doen dan nog wat!

Volgens mij de types die controle over hun leven willen hebben. Juist de
types die ik oppervlakkig tevoren had ingeschat als mensen die zich
laten leven, die gingen ook helemaal flippen en werden emotioneel en
gingen zich aanstellen.

De omgeving is wat veiligheid betreft ook een bepalende factor volgens
mij. Een vriendin vertelde me dat een avondwinkel waar ze niet graag
komt ook heel vaak overvallen wordt. Het is er een beetje een zooitje,
met een toestel achter de counter waar wat porno op draait, rommelig
ingericht en onverschillig personeel dat voornamelijk bezig is om te
overleven. Gevestigd in een jaren 70/80 mislukte nieuwbouw
winkelgalerij. Ze gaat liever naar de nette, iets duurdere
avondwinkel/traiteur met correct personeel en champagneflessen in de
etalage in een overzichtelijke straat met doorgaand verkeer. Veiliger.

--
ReindeR

Bokito

ongelezen,
25 mei 2007, 02:46:0325-05-2007
> [...]

> mij zouden halen, zoals marktonderzoekers dat kunnen met hun telescript.
> Ik had niet het warrige geschreeuw van die centralist verwacht!

Omdat dit een "verhaal van 1 kant"is, kan ik niet oordelen over het gedrag
vd centralist.
Maar u heeft op zich gelijk.

> [...]
> (want dat was wel zo). Op basis daarvan had hij door kunnen vragen naar
> zijn trui/jas. Was die glimmend of mat? Donker of licht? (katoen en

Achteraf oordelen is altijd wel het gemakkelijkste ....
Ik ga dat niet doen, vooral omdat ik de andere kant vh verhaal niet ken.
Wat de centralist als eerste moet weten, is het adres.
Dan kan hij alvast een eenheid (of meerdere) tp sturen.
Vervolgens kan hij (of een collega) dan de melder verder uitvragen.

> [...]
> betreft dus voornamelijk bij die centralist. Die moet niet paniekerig
> tegen me gaan schreeuwen terwijl mensen om mij heen ook al aan het

Dat is correct.
Het is dan juist zaak de emotie er weer uit te halen.
Maar goed, ook dit is gelul vanaf de kant.
Om goed te oordelen zou ik de gehele band wel eens willen horen ...

> [...]
> schreeuwende mensen meegemaakt (ja, zo'n leven heb ik), dus dan val ik
> stil als ik plots omringd ben door dat soort aanstellers. En er ook nog

OK.
Laat het een leerproces zijn :-)
Volgende keer beter.

Bokito

ongelezen,
25 mei 2007, 02:59:0025-05-2007

> [...]
> de centralist vragen 'is het de videotheek aan de Claremaheerd waar ook
> een postkantoor in zit?' en dat had ik kunnen bevestigen.

Niet alle mk's werken hetzelfde.
Naar ik meen werkt groningen wel "gescheiden", waarbij de centralist die
aaanstuurt (mobilofoon) een andere is dan de collega die de tel. aanneemt.
Dus dat benadert al aardig wat jij voorstelt.
Er zijn ook mk's waar 1 centralist alles (tegelijk) doet.
112, (interne/externe) telefonie en alle mob en porto verkeer.

> [...]
> Dus dat moet in de meldkamer ook goed mogelijk zijn. Misschien niet door
> degene die met mij praat, maar dan minstens door degene ernaast die mee

Als die persoon er is.
En verder gebeuren er soms een hele hoop zaken tegelijk in een mk.
Dat is nog net ff anders dan iets opzoeken terwijl je een persoon aan de
lijn hebt.

> Ja, dat is wel een schande eigenlijk. Ik verwacht niet dat het een
> laagbetaald werkstudent baantje is.

Nou, dat is het wel.
Gewoon schaal 7 en hoe hoog dat max is, zoek maar op (bv de site www.acp.nl)
Iedere hoofdagent heeft schaal 7 en voor de fooi die dat oplevert, komen een
hoop lui niet eens hun bed uit.

> Het is toch een best belangrijke baan, ik verwacht iemand met stalen
> zenuwen en enorme
> informatievaardigheden.

Die horen er ook te zitten, en dat moet ook beter beloond worden.
U heeft volkomen gelijk :-)

> [...]
> empathie. Viel me ook op bij die politie. Allemaal overbodig wat mij
> betreft, het triggerde het meisje naast mij om het allemaal even lekker

Ja ... ik ben ook niet zo van het "empathische ... "
Gewoon ff doorpakken.

> [...]
> inbreker in een brandend huis moet wel 112 kunnen bellen zonder bang te
> hoeven zijn dat hij zo meehelpt aan zijn eigen veroordeling, z'n privacy

Dat is inderdaad ook zo, als de inbreker van de trap valt en (binnenshuis)
z'n been breekt.
Zodra hij 112 belt en de cpa vraagt (ambu) dan informeert deze de politie
niet vanwege privacy.

> [...]
> worden gebruikt, voor die melding en om onheil af te wenden. Niet later
> in een totaal andere zaak gebruiken als incriminerend bewijsmateriaal.

Mee eens.
Maar zo is het helaas niet.

> [...]
> het grote publiek. Met toneelstukjes, geluidsfragmentjes, filmpjes en
> misschien spelsituaties met een sprekende computer om een melding te

Nou, wat let je?
De politie heeft al dat soort trainingen.
Als jij nu eens wat opzet voor het volk?

-ik smeer um, kom te laat-

FredW

ongelezen,
25 mei 2007, 06:16:1025-05-2007
aan
Bokito formulated on vrijdag :
> [...]

> het thuis hoort (in dit geval Groningen). Op dat moment blijft het nr achter
> in Driebergen en ziet de centralist het nr niet.

Naar mijn ervaring is dit niet juist.

Ik heb recentelijk met mijn gsm gebeld (via Driebergen)
naar de "meldkamer Drenthe voor de politie te Assen".
Na de melding met mijn gsm heb ik enkele minuten ter plaatse gewacht.

Tot mij stomme verbazing werd ik gebeld door de meldkamer
van de brandweer in Assen voor aanvullende vragen.
Aangezien ik mijn (prepaid) 06-nummer niet had opgegeven
en ik dat nummer ook niet uit mijn hoofd ken,
zal mijn telefoonnummer *met* de melding moeten zijn doorgegeven.

--
Groeten van WedFr(e) te A.

http://www.stadskanaalrail.nl/

Bokito

ongelezen,
25 mei 2007, 07:57:2725-05-2007
aan

"FredW" <fr...@ninmule.invalid> schreef in bericht

> [...]
> en ik dat nummer ook niet uit mijn hoofd ken,
> zal mijn telefoonnummer *met* de melding moeten zijn doorgegeven.

Er wordt geregeld naar Driebergen (terug) gebeld door centralisten van de
div mk's in den lande, met de vraag "hebben jullie het nummer nog van de
beller die zojuist vroeg naar ...... bv Assen).
Driebergen geeft dan dat nummer en Assen kan de melder dan terug bellen.
Jij merkt daar inderdaad niks van.

ReindeR Rustema

ongelezen,
25 mei 2007, 10:01:5525-05-2007
aan
Bokito <gor...@mail.nl> wrote:

> [...]
> Er zijn ook mk's waar 1 centralist alles (tegelijk) doet.
> 112, (interne/externe) telefonie en alle mob en porto verkeer.

Er is ongetwijfeld internationaal onderzoek gedaan naar wat het beste
werkt. Dit is een goudmijn voor gedragsonderzoekers om dit soort
opstellingen met elkaar te vergelijken. Hoe het brein omgaat met het
verwerken van informatie is juist een discipline die veel toekomst
heeft. Daarom ben ik stomverbaasd dat die meldkamers niet het brandpunt
van innovatie, onderzoek en ontwikkeling zijn...

> Nou, dat is het wel.
> Gewoon schaal 7

Onvoorstelbaar, met het werk dat ik doe zit ik 3,6 schalen hoger terwijl
dat absoluut geen belangrijker werk is, integendeel zelfs.

> Die horen er ook te zitten, en dat moet ook beter beloond worden.
> U heeft volkomen gelijk :-)

Ik zou zeggen, start een petitie op petities.nl en ik ben de eerste die
het tekent. Wat een missstand.

> Ja ... ik ben ook niet zo van het "empathische ... "
> Gewoon ff doorpakken.

Precies. En ook hier verwacht ik dat er veel onderzoek is gedaan of
mogelijk is naar gedrag in dergelijke situaties. Het zijn namelijk
redelijk goede laboratorium situaties. Onderzoekers kunnen meeluisteren
met (opnames van) meldingen en na afloop ook de situatie ter plekke
reconstrueren aan de hand van proces-verbalen, getuigenverklaringen en
zo verder.

> als de inbreker van de trap valt en (binnenshuis)
> z'n been breekt.
> Zodra hij 112 belt en de cpa vraagt (ambu) dan informeert deze de politie
> niet vanwege privacy.

Heel beschaafd.

> Mee eens.
> Maar zo is het helaas niet.

Dat is niet zo beschaafd en netjes. Tsja, het hoort bij de dynamiek van
opsporingsorganisaties, die trekken graag zoveel mogelijk macht naar
zich toe. Bij gebrek aan een burgerrechtenorganisatie of kritische
volksvertegenwoordigers als tegenwicht gaat het dan snel.

> Nou, wat let je?
> De politie heeft al dat soort trainingen.
> Als jij nu eens wat opzet voor het volk?

Hm. Ik onthou het. Ik zal het in ieder geval eens posten op de website
voor halfbakken ideeën. http://www.halfbakery.com Probleem is dat ik
teveel ideeën heb en te weinig tijd om uit te voeren. Zo wil ik ook nog
een 'meldpunt voor alles' door de overheid opgezet zien worden. Er zijn
zo verschrikkelijk veel meldpunten, de burgers hebben samen veel meer
observatievermogen dan de overheid zelf. Er is alleen geen goede
interface tussen die twee, dat zou moeten gaan met een centrale,
nationale, gesubsidieerde website met een super-interface (ook telefoon,
sms, etc.) waar je 24 uur per dag alles kan melden en het op de juiste
plek wordt aangeboden.

Ik heb het in deze wiki van een Binnenlandse Zaken project uitgewerkt:

<http://www.wikidemos.org/index.php?title=MeldpuntOverheid>

Maar om te beginnen ben ik bezig alle meldpunten te verzamelen op een
startpagina. Hee, ik zie nu dat die recent doorschakelt naar
http://kliklijn.pagina.nl Hm...

--
ReindeR

ReindeR Rustema

ongelezen,
25 mei 2007, 10:01:5925-05-2007
aan
Bokito <gor...@mail.nl> wrote:

> Er wordt geregeld naar Driebergen (terug) gebeld door centralisten van de
> div mk's in den lande, met de vraag "hebben jullie het nummer nog van de
> beller die zojuist vroeg naar ...... bv Assen).

Ai, dit is pijnlijk, zo'n onthulling. Wat een demystificatie!

Ik wijt het maar aan de kruideniersmentaliteit die kennelijk ook in het
openbaar bestuur heerst. Het hoeft toch maar een paar ton te kosten om
dit technisch op te lossen?

--
ReindeR

Bokito

ongelezen,
25 mei 2007, 10:36:0125-05-2007

> Er is ongetwijfeld internationaal onderzoek gedaan naar wat het beste
> werkt.

Daar vergist u zich.
We hebben het hier over de politie, weet u nog?
Het is goed gebruik binnen Politie Nederland dat men in iedere regio opnieuw
probeert om zelf het wiel uit te vinden.
Als je als regio iets wilt veranderen (en op mk gebied is enorm veel gaande
momenteel) dan ga je eens kijken bij omliggende-, of andere regio's, maar
dit onderzoek is nog lang niet uit ontwikkeld en wordt telkens door anderen,
elk op hun eigen manier gedaan.

> [...]
> heeft. Daarom ben ik stomverbaasd dat die meldkamers niet het brandpunt
> van innovatie, onderzoek en ontwikkeling zijn...

Daar staat u niet alleen in.

> Onvoorstelbaar, met het werk dat ik doe zit ik 3,6 schalen hoger terwijl
> dat absoluut geen belangrijker werk is, integendeel zelfs.

Correct.
Een hoofdagent heeft (alstie wat onregelmatigheid draait) zo'n 1700,- Euro
netto in de maand.
Daar kun je geen gezin van onderhouden.
De minister die er over gaat, dacht een tijd geleden in een interview
desgevraagd, dat een hoofdagent zo'n 1000,- Euro netto meer heeft dan
werkelijk het geval is.
Ik bedoel maar ...

> Ik zou zeggen, start een petitie op petities.nl en ik ben de eerste die
> het tekent. Wat een missstand.

Politiebonden maken zich al jaren sterk voor loonsverhoging.
De diender mag zich wel laten bespotten, uitschelden, in elkaar slaan, dood
schieten enz ... maar het mag de overheid niet te veel kosten. Toch wordt er
wel kwaliteit verwacht, dus hiermee is wederom gezegd, "het is geen baan,
het is een roeping".

> [...]
> met (opnames van) meldingen en na afloop ook de situatie ter plekke
> reconstrueren aan de hand van proces-verbalen, getuigenverklaringen en

En wie gaat daar dan geld in steken?
De partij die er belang bij heeft ..... welke partij is dat?
Wat wordt er vervolgens met de onderzoeksresultaten gedaan?

> [...]
> zich toe. Bij gebrek aan een burgerrechtenorganisatie of kritische
> volksvertegenwoordigers als tegenwicht gaat het dan snel.

Ho, u begrijpt het geloof ik verkeerd.
Het is helaas niet zo, dat personeel in een politiemeldkamer alles kan- en
mag zien.
Dus er kan op een cruciaal moment iets misgaan, omdat juiste informatie niet
tijdig voorhanden is.
Dat is een keuze, de privacy weegt in Nederland veel zwaarder.
Uiteindelijk is wel een hoop mogelijk, maar daar gaat veel tijd overheen.

> [...]

> met een super-interface (ook telefoon,
> sms, etc.) waar je 24 uur per dag alles kan melden en het op de juiste

Zoiets als M?
tel: 0800 7000 ?
Daar kun je ook alles melden, bv als je buurman (die steuntrekker) zwart
werkt.

Bokito

ongelezen,
25 mei 2007, 10:38:0525-05-2007
aan
"ReindeR Rustema" <rei...@rustema.nl> schreef in bericht

Zo is dat.
Sommige zaken zijn werkelijk onbegrijpelijk.

Ben Doedens

ongelezen,
25 mei 2007, 10:46:1825-05-2007
aan
Bokito wrote:

> Correct.
> Een hoofdagent heeft (alstie wat onregelmatigheid draait) zo'n 1700,-
> Euro netto in de maand.
> Daar kun je geen gezin van onderhouden.

Je weet niet half hoeveel Nederlanders moeten rondkomen van 1700 Euro netto
in de maand en hoeveel Nederlanders zouden wensen dat ze dit zouden
verdienen. Mijn ex-collegae op burgerzaken zitten in schaal 7, net als
diverse andere ambtenaren bij rijk, provincie en gemeente. Ter vergelijking,
een buschauffeur bij Connexxion, rijdend in het westen van het land met 5
dienstjaren en een werkweek van 40 uur maakt, incl. zijn
onregelmatigheidstoeslag, zo'n 1450 Euro netto per maand. Een inlener, dus
rijdend via een uitzendbureau, doet niet meer dan plm. 1220 Euro per maand.
Het netto minimumloon voor 23 jarigen en ouder ligt op 1206 Euro per maand.
Ook hier moeten heel vaak gezinnen van leven. De gemiddelde
bijstandsuitkering ligt nog lager.

> [...]
> kosten. Toch wordt er wel kwaliteit verwacht, dus hiermee is wederom
> gezegd, "het is geen baan, het is een roeping".

Dat allemaal mag een Connexxion chauffeur ook,bespotten, uitschelden, in
elkaar laten slaan, doodgestoken worden etc.

Rotterdamse Aad

ongelezen,
25 mei 2007, 11:55:1025-05-2007
aan

"Ben Doedens" <doe...@hetnet.nl> weet al heel lang de waarheid:

> [...]
maand.
> Ook hier moeten heel vaak gezinnen van leven. De gemiddelde

En hoe is het met Jannie?

Rotterdamse Aad
Is er koffie na de keuvel?

jaap

ongelezen,
25 mei 2007, 12:14:2525-05-2007
aan Ben Doedens
Ben Doedens schreef:
Oefff dan kun je beter,met 5 dienstjaren en 40 uur pw en or bij GVB
Amsterdam gaan rijden. Heb je toch minimaal 1650Euro netto per maand.
En kan ik ook in de zomermaanden weer eens een paar dagen naar Hoogezand
en het Zuidlaardermeer.
Dus, Ben. Motiveer die gasten voor een snelle overstap.
Dank je.

Jaap

Ben Doedens

ongelezen,
25 mei 2007, 12:54:2125-05-2007
aan

Meer dan uitstekend, ze wil hier voorlopig nog niet weg !!

> Rotterdamse Aad

En hoe gaat het met jou ? Alles weer een beetje in rustiger vaarwater?

> Is er koffie na de keuvel?

Er schijnt zelfs nog keuvel te zijn !

Bokito

ongelezen,
25 mei 2007, 13:00:0725-05-2007
aan

"Ben Doedens" <doe...@hetnet.nl> schreef

> Dat allemaal mag een Connexxion chauffeur ook,bespotten, uitschelden, in
> elkaar laten slaan, doodgestoken worden etc.

Ja, dat vind ik ook.
Het is ook des mans (vrouw?) eigen keuze.

Maar het verschil met bijstand (1200?) is wel erg klein.
Ik snap daarom ook wel dat al die lamlullen de hand ophouden, maar het is
mijn eer te na ...
Geen werk, geen geld.

Maar goed, ik zit lekker in Blijdorp en bespring zo nu en dan eens een vrouw
:-)

Rotterdamse Aad

ongelezen,
25 mei 2007, 13:17:2125-05-2007
aan

"Bokito" <gor...@mail.nl> is wel heel eerlijk:

> [...]
> mijn eer te na ...
> Geen werk, geen geld.
> Maar goed, ik zit lekker in Blijdorp en bespring zo nu en dan eens een

Nu ik in de krant een foto van die 'besprongen' vrouw heb gezien, durf ik te
stellen dat jij geen smaak hebt.
Of je bent bijziend! Dan is het je vergeven.

--
Rotterdamse Aad
http://dit.is/rotjeknor

Nini

ongelezen,
25 mei 2007, 16:50:5225-05-2007
aan
"Bokito" <gor...@mail.nl> wrote in

> "Nini" <Ni...@oetGrunnen.nl> schreef
>
> Inderdaad, een centralist werkt voor een gehele regio, niet alleen
> voor een plaats (zoals Groningen).
> En kan dus niet overal de weg (laat staan de videotheken) kennen.

Zeg ik, dat is juist een probleem wat voorkomt bij centralisatie.

> [...]
> naar de mk waar het thuis hoort (in dit geval Groningen). Op dat
> moment blijft het nr achter in Driebergen en ziet de centralist het nr

Zou kunnen, ik heb geen ervaring met het gsm systeem en de 112 melding.
De uitleg die wij als ehbo-ers indertijd kregen was in de tijd dat er nog
weinig gsm was.

> [...]
> eerder voorgesteld.
> En zo zijn er nog veel meer tips & trucs.

Zie mijn stukje over paniek en stress, daardoor gaan mensen soms niet
meer nuchter nadenken.

> [...]
> onvolledige melding.

> Nou, wat een lol.
> Had jij de lokatie verkeerd doorgegeven dan?

Nee, ik had zelfs uitdrukkelijk gezegd dat het niet bij mij thuis(
eensgezinswoning zonder balkon) was maar op het balkon van een flat waar
ik op uitkijk. Zelfs de andere straatnaam genoemd.
Het betrof een bank op het balkon die na een klein brandje niet goed
genoeg door de eigenaar geblust was en weer aanwakkerde( wind op het
balkon?).
Vlammen dreigden door de openstaande deur naar binnen te slaan dus dat
was linke boel.
Uiteindelijk gewoon goed geblust door de brandweer nadat eerst de politie
kwam kijken of het wel echt was....
En toen pas mocht de brandweer uitrukken.

> Aha .... dat gevoel bekroop mij al.

Om misverstanden te voor komen.

> Dat denk je zelf, begrijp ik.

Geen kwestie van denken. Gewoon door ervaring en uitleg leer je. Ook van
misvatting over zaken. En dan krijg je vast wel uitleg van mensen die er
wel kijk op hebben en daar heb je wat aan.

We kregen in die tijd vaak uitleg over het systeem van een aantal zaken,
zoals het melden en het verwerken hiervan of hoe het met slachtoffers
gaat nadat ze richting ziekenhuis gaan. En dus waarom sommige zaken het
voor de proffesionals handiger is om bepaalde dingen te doen of juist
niet te doen. Wat dan weer beter is voor het slachtoffer.

> Ah gossie, heel vervelend.

Je hoeft niet denigrerend over mijn handicap te doen.

> Maar wat heeft dit met de zaak te maken?

Niets, alleen maar om aan te geven dat mijn info niet echt de
allerlaatste is. Soms is er een item op de televisie over en dat is dan
weer erg aardig om te zien. En je leert er weer van.
Net zoals van je opmerking omtrent het met de gsm melden.

Nini.

Nini

ongelezen,
25 mei 2007, 17:07:0625-05-2007
aan
rei...@rustema.nl (ReindeR Rustema) wrote in

Kijk eens op www.sos112.nl

Ik heb het net gevonden.
Naar aanleiding van deze discussie ben ik eens gaan zoeken op het net.

Nini

FredW

ongelezen,
25 mei 2007, 18:52:1425-05-2007
aan
Nini explained :

> Kijk eens op www.sos112.nl
>
> Ik heb het net gevonden.
> Naar aanleiding van deze discussie ben ik eens gaan zoeken op het net.

Op 19/05 werd www.112sos.nl reeds genoemd.
Dat is dezelfde site.

En, eh, misschien kun je eens wat knippen als je antwoord?

--
Groeten van WedFr(e) te A.

Let op, het is bijna Sint Juttemis.
Loesje

ReindeR Rustema

ongelezen,
25 mei 2007, 20:45:1025-05-2007
aan
Bokito <gor...@mail.nl> wrote:

> Zoiets als M?
> tel: 0800 7000 ?
> Daar kun je ook alles melden, bv als je buurman (die steuntrekker) zwart
> werkt.

Ik bedoel echt een meldpunt voor alles, niet alleen een kliklijn. Ook
vogelaars kunnen hun observaties melden, je kan er melden dat de
papiercontainer in je buurt uitpuilt, dat een lantarenpaal kapot is, het
maakt niet uit.

Als de melding eenmaal geregistreerd is wordt het daarna weer opgepikt
door allerlei organisaties die kunnen vissen in de vijver met meldingen.
Wat door niemand opgepikt wordt blijft liggen voor een speciaal team dat
zelf actief een nieuwe eigenaar van de melding gaat zoeken of een andere
bevredigende afhandeling.

--
ReindeR

Bokito

ongelezen,
26 mei 2007, 01:44:2726-05-2007
> [...]

> kwam kijken of het wel echt was....
> En toen pas mocht de brandweer uitrukken.

Ja, daar hebben ze een handje van ...
Ook de ambu.
"Gaan jullie eerst even kijken?"

Maarre, je schreef eerst dat het hele circus bij jou aan de deur kwam.
Dat viel dus wel mee?
De politie kwam bij jou aan de deur en daardoor ging de brandweer
(uiteindelijk) direct naar de juiste plaats?

> Je hoeft niet denigrerend over mijn handicap te doen.

Nee, dat is zo.
Ik wil het er (hier) niet eens over hebben.

Bokito

ongelezen,
26 mei 2007, 01:53:5126-05-2007
> [...]

> Kijk eens op www.sos112.nl
> Ik heb het net gevonden.
> Naar aanleiding van deze discussie ben ik eens gaan zoeken op het net.

Goede tip.

Bokito

ongelezen,
26 mei 2007, 01:54:4226-05-2007
> [...]

> Wat door niemand opgepikt wordt blijft liggen voor een speciaal team dat
> zelf actief een nieuwe eigenaar van de melding gaat zoeken of een andere

OK, jij gaat dit opzetten?

Nini

ongelezen,
26 mei 2007, 15:46:4426-05-2007
aan
"Bokito" <gor...@mail.nl> wrote in

> [...]
> Ook de ambu.
> "Gaan jullie eerst even kijken?"
>
> Maarre, je schreef eerst dat het hele circus bij jou aan de deur kwam.

Uiteindelijk stond er een brandweerwagen bij mij aan de overkant plus
ladderwagen. dat komt omdat ze van deze kant alleen het balkon konden
bereiken.
Om de hoek( dus voorkant flat waar het eigenlijk gebeurde) stond ook nog
wat.

> De politie kwam bij jou aan de deur en daardoor ging de brandweer
> (uiteindelijk) direct naar de juiste plaats?

> Nee, dat is zo.
> Ik wil het er (hier) niet eens over hebben.

Oke, sans rancune.

Ik blijf ondanks helaas de tekortkomingen respect houden voor hun werk.

Nini.

Nini

ongelezen,
26 mei 2007, 15:47:3726-05-2007
aan
FredW <fr...@ninmule.invalid> wrote in news:mn.d02f7d75ffd8e1f3.57381
@ninmule.invalid:

> Nini explained :

> Op 19/05 werd www.112sos.nl reeds genoemd.
> Dat is dezelfde site.
>
> En, eh, misschien kun je eens wat knippen als je antwoord?

Je hebt gelijk, ik ben soms zo bezig dat ik dat knippen vergeet.

Nini

Nini

ongelezen,
26 mei 2007, 15:50:3926-05-2007
aan
rei...@rustema.nl (ReindeR Rustema) wrote in

In principe een goed plan!

Ik ben alleen een beetje bang dat dit in dit land wederom een
geldverslindende organisatie gaat worden die ook nog eens te groot en te
log in zijn opereren word.

En dan vraag je om een brij van mislukkingen en het niet goed
terechtkomen van de meldingen.

Nini

EeBie

ongelezen,
27 mei 2007, 02:27:2127-05-2007
aan
On 2007-05-25, Bokito <gor...@mail.nl> wrote:

> Maar het verschil met bijstand (1200?) is wel erg klein.

Ga aub ergens anders de idioot uithangen, lamlul.

--
EeBie (The daemon made me do it)

Bokito

ongelezen,
27 mei 2007, 05:15:4827-05-2007
aan

"EeBie" <eebie...@hotmail.com> schreef in bericht

> Ga aub ergens anders de idioot uithangen, lamlul.

Welk een ongenuanceerde uitspraak!
Wat klopt er dan niet aan mijn bewering?

ReindeR Rustema

ongelezen,
27 mei 2007, 12:20:3527-05-2007
aan
Bokito <gor...@mail.nl> wrote:

> OK, jij gaat dit opzetten?

Alleen de overheid kan zoiets. Het vergt een fatsoenlijk budget en een
professionele organisatie met de bevoegdheden en middelen om alle lagen
van overheid en semi-overheid te contacteren.

Ik heb het idee gepitcht tijdens een workshop van beleidsambtenaren die
innovatie willen, dus het is bekend. Maar of het opgepikt wordt kan
natuurlijk niemand zeggen, zij ook niet. Evengoed dwaalt het nog
decennia door de beleidsmolen...

Als een volksvertegenwoordiger het oppikt en zich er sterk voor maakt
kan het heel snel gaan. Wijs uw volksvertegenwoordiger erop zou ik
zeggen...

Zelf probeer ik in de Tweede Kamer gekozen te worden, maar ik ben tegen
politieke partijen en ik vind het niet integer om aandacht te kopen met
campagnes. Ik ben tegen het kopen van aandacht, men moet het verdienen.

Dus ik heb wat fundamentele handicaps. Maar je kan een e-mail sturen
naar st...@rustema.nl (een mailman) om geregistreerd te worden als
geïnteresseerde en als er duizenden zich hebben gemeld dan kan ik mezelf
op kieslijsten krijgen. Dat kan decennia duren.

Eerst moeten politieke partijen verdwijnen. Teken daarvoor een van deze
twee petities:

<http://ministers.petities.nl> en
<http://volksvertegenwoordigers.petities.nl>

--
ReindeR

Rotterdamse Aad

ongelezen,
27 mei 2007, 12:26:0927-05-2007
aan

"ReindeR Rustema" <rei...@rustema.nl> zit wel in hייl verkeerde
nieuwsgroepen:

> Eerst moeten politieke partijen verdwijnen. Teken daarvoor een van deze
> twee petities:>
> <http://ministers.petitiexxxx> en
> <http://volksvertegenwoordigersxxxxx>

Succes!

EeBie

ongelezen,
28 mei 2007, 07:11:1628-05-2007
aan

Doe niet zo dom, man. Waarom verkondig je zulke onwaarheden over de
bijstand? Geeft dat je een goed gevoel of zo?

Ik trouwens al meer als genoeg tijd aan je besteed.

Bokito

ongelezen,
28 mei 2007, 07:42:1228-05-2007
> [...]

> bijstand? Geeft dat je een goed gevoel of zo?
> Ik trouwens al meer als genoeg tijd aan je besteed.

Het is meer *dan* genoeg ...
Maar goed, dat is nu niet het punt.

Wat is er onwaar aan mijn beweringen over de bijstand?
Jij hebt er kennelijk verstand van ...

ReindeR Rustema

ongelezen,
28 mei 2007, 08:06:4428-05-2007
aan
Nini <Ni...@oetGrunnen.nl> wrote:

> Ik ben alleen een beetje bang dat dit in dit land wederom een
> geldverslindende organisatie gaat worden die ook nog eens te groot en te
> log in zijn opereren word.

Daarom moeten organisaties ook beloond worden voor het uit de database
halen van meldingen en die goed oplossen. Daarmee kunnen ze dan aantonen
dat ze goed werk doen en recht van bestaan hebben.

> En dan vraag je om een brij van mislukkingen en het niet goed
> terechtkomen van de meldingen.

Bij elke melding zou dan te volgen moeten zijn welke organisaties ernaar
gekeken hebben en wie het opgepikt hebben. Zo voorkom je dat meerdere
bezig gaan met het oplossen van iets zonder dat ze het van elkaar weten.

--
ReindeR

Rotterdamse Aad

ongelezen,
28 mei 2007, 08:18:5928-05-2007
aan

"ReindeR Rustema" <rei...@rustema.nl> gelooft in sprookjes:

> Bij elke melding zou dan te volgen moeten zijn welke organisaties ernaar
> gekeken hebben en wie het opgepikt hebben. Zo voorkom je dat meerdere
> bezig gaan met het oplossen van iets zonder dat ze het van elkaar weten.

Aan wat voor meldingen denk je?
Hoe wil je deze meldingen doen?
Denk je locaal, regionaal of nationaal?
Moet je 'een instantie' zijn om een melding op te pikken?
Wie houdt de supervisie?

Onder het plaveisel het moeras

ongelezen,
28 mei 2007, 10:06:2428-05-2007
aan
On 19 mei, 13:59, Remi <alleen...@degroep.nl> wrote:

> [...]
> Als u een telefoonabonnement heeft bij een bijzondere aanbieder, loopt u
> het risico dat deze uw gegevens (nog) niet beschikbaar heeft gesteld.

En dat is onzin. Bij een telefoongesprek, vast of mobiel, gaat er een
identifactie mee. Anders kan het gesprek niet eens tot stand komen.
Bij een afgeschermd nummer vervalt die identificatie in de laatste
centrale, behalve bij 112.

> [...]
> te bepalen. Hierdoor wordt uw telefoontje niet automatisch
> doorgeschakeld naar de 1-1-2-centrale van de regio waarin u zich bevindt.

Ook dat is onzin. Het ligt aan de organisatie zelf die dat regelt. GSM-
gesprekken werden in het begin afgewikkeld door de centrale Rotterdam
Waalhaven, voor KPN althans. Maar al jaren worden die gesprekken
regionaal afgehandeld.

> [...]
> Daarom: Als u 1-1-2 belt is het eerste wat u door moet geven in welke
> plaats u bent en van wie u hulp nodig heeft.

28 mei 2007, 14:09:5528-05-2007
aan
Rotterdamse Aad <vanuit...@xs4all.nl> wrote:

> "ReindeR Rustema" <rei...@rustema.nl> gelooft in sprookjes:
>
> Aan wat voor meldingen denk je?

Zie <http://www.wikidemos.org/index.php?title=MeldpuntOverheid> voor de
details, maar in principe gewoon _alles_.

- een vliegtuig dat teveel lawaai maakt op een verkeerd tijdstip
- een opvallende verhoging van bepaalde insectjes in oppervlaktewater
ergens
- een uitpuilende oud papierbak
- een kapotte lantarenpaal
- defecte wegbestrating
- een aantal overvliegende rotganzen

kortom, alles.

> Hoe wil je deze meldingen doen?

Niet alleen door burgers met de hand in een webformuliertje ingetypt,
maar ook automatisch aangeleverde meldingen die met sensoren, mobiele
telefoons, computers of wat dan ook aangeleverd worden aan de database.

> Denk je locaal, regionaal of nationaal?

Internet is niet plaatsafhankelijk, iedereen gaat naar dezelfde centrale
nationale voorkant. Een nationale interface. Achter de schermen gaat het
afhankelijk van de melding mogelijk weer heel snel naar heel lokaal,
maar het kan ook op meerdere (of alle) lagen worden gemeld.

> Moet je 'een instantie' zijn om een melding op te pikken?

Ja, dat dan weer wel. Iedereen kan de meldingen zien, maar erop reageren
mogen alleen degenen die aan bepaalde eisen voldoen. Om op bepaalde
soorten meldingen te mogen reageren moeten ze bepaalde capaciteiten
hebben. Om te voorkomen dat de vrijwilige brandweer Haarlem reageert op
een mogelijke overtreding van de kartelwet in de citrusvruchtenimport
(ik noem maar een gekke combinatie).

De licentie waaronder iedereen die gegevens aanlevert is erg open. Op
die manier kunnen andere burgers ook weer van alles doen met de gegevens
die in die database zitten. Zo kan het MKB op het idee komen voor nieuwe
producten of diensten door de gegevens te analyseren bijvoorbeeld.
Zonder dat ze duur marktonderzoek hoeft te doen. Maar ook
volksvertegenwoordigers kunnen zo goed inzicht krijgen wat er allemaal
aan de hand is in het land zonder dat ze hoeven te vertrouwen op
partijbonzen, opinieonderzoekbureaus of rapporten van belanghebbenden
bij de uitvoering.

> Wie houdt de supervisie?

Er is de techniek en de inhoud van de database.

Enerzijds heb je een kleine, maar bijzonder technisch onderlegde
organisatie nodig die zich vooral toelegt op de definitie van het
protocol, het technische bestandsformaat. Iedereen moet apparatuur en
interfaces kunnen bouwen om meldingen mogelijk maken. Als Vodafone het
onder een knop wil zetten in hun telefoons dan moeten ze dat kunnen
natuurlijk (onder de voorwaarde dat Vodafone abonnees dan wel gratis
meldingen kunnen doen).

Anderzijds heb je een organisatie nodig die de inhoud in de gaten houdt.
Meldingen die door de indiener een vlag hebben meegekregen dat er een
handeling nodig is worden dan gematcht (desnoods handmatig) met een
uitvoerende organisatie die er iets mee kan. Maar mogelijk zijn er geen
oplossingen voor en is het input voor onze volksvertegenwoordigers.

--
ReindeR

Rotterdamse Aad

ongelezen,
28 mei 2007, 14:40:1428-05-2007
aan

"ReindeR Rustema" <rei...@rustema.nl> geeft een uitvoerige toelichting:

> [...]
> uitvoerende organisatie die er iets mee kan. Maar mogelijk zijn er geen
> oplossingen voor en is het input voor onze volksvertegenwoordigers.

Duidelijk is, dat geen van de huidige Usenetgebruikers dit ooit nog zal
meemaken.
Maar jij hebt jouw eigen Golden Fiction!

ReindeR Rustema

ongelezen,
28 mei 2007, 15:34:2328-05-2007
> [...]

> "ReindeR Rustema" <rei...@rustema.nl> geeft een uitvoerige toelichting:
>
> Duidelijk is, dat geen van de huidige Usenetgebruikers dit ooit nog zal

Tenzij je voor mij gaat stemmen als Kamerlid. Stuur alvast een e-mail
naar st...@rustema.nl en als ik genoeg mensen achter me heb dan moet ik
zonder partij-organisatie of campagnemiljoenen zoals een dierenpartij 1
zetel kunnen bemachtigen.

--
ReindeR

Rotterdamse Aad

ongelezen,
28 mei 2007, 15:58:0528-05-2007
aan

"ReindeR Rustema" <rei...@rustema.nl> weet het zelf niet meer:

> [...]
> naar st...@rustema.nl en als ik genoeg mensen achter me heb dan moet ik
> zonder partij-organisatie of campagnemiljoenen zoals een dierenpartij 1

Jij bent toch de man die van politieke partijen afwilt?
Maar je wil wel Kamerlid worden. Mag ik het niet begrijpen?

ReindeR Rustema

ongelezen,
28 mei 2007, 20:29:3628-05-2007
> [...]

> Jij bent toch de man die van politieke partijen afwilt?
> Maar je wil wel Kamerlid worden. Mag ik het niet begrijpen?

Je kan de Kamer in komen zonder gebruik van politieke partijen. Je moet
alleen in alle grote kiesdistricten (liefst alle 19) 30 mensen zo ver
krijgen om een handtekening te zetten, je moet een fikse borg betalen en
je moet ongeveer 60000 mensen zo ver krijgen dat ze op je stemmen. Geen
politieke partij nodig dus. Maar het is wel heel moeilijk om in mijn
eentje te coordineren, het lukt alleen als ik de e-mailadressen van
duizenden geďnteresseerden weet te verzamelen.

Het goeie ervan is dat ik dan ook uitsluitend verantwoording heb af te
leggen aan die mensen op mijn mailinglist. Zij moeten vertrouwen in mijn
handelen houden. Dit in tegenstelling tot de volksvertegenwoordigers die
bij een politieke partij horen. Die richten zich op de partijbonzen en
soms op het gejoel tijdens een partijcongres met allemaal
vergadertijgers. Als er verkiezingen komen richten ze zich via de
televisie met populistische uitspraken op zoveel mogelijk mensen,
waarmee ze zichzelf weer onaantrekkelijk maken, niet uitgesproken. Op de
SP na, die zich juist weer afzet tegen die partijen in het centrum, maar
die verder op dezelfde manier werkt, alleen dan negatief geformuleerd.

Als ik maar 1 zetel te halen heb dan hoef ik me helemaal niets gelegen
te laten aan wat de grootste gemene deler wil, ik moet me juist
specialiseren en een niche vinden waar exact die 60000 kiezers in te
vinden zijn die ik nodig heb. En die moet ik niet van me vervreemden.
Dat kan onder andere door met sterke acties te komen met hulp van die
achterban. Iedereen heeft wel een specialisme, voor elk onderwerp is wel
een expert te vinden. Het lijkt op een politieke partij, maar zonder de
corrumperende elementen. Ook omdat het onmogelijk is om macht te
verwerven, invloed hebben is het doel.

Zie ook de artikelen in NRC Handelsblad die ik erover schreef.

http://reinder.rustema.nl/gepubliceerd/nrc29aug06.html
http://reinder.rustema.nl/gepubliceerd/nrc11apr05.html

--
ReindeR

Ben Doedens

ongelezen,
29 mei 2007, 05:04:5229-05-2007
aan
ReindeR Rustema wrote:

> [...]

> macht te verwerven, invloed hebben is het doel.
>
> Zie ook de artikelen in NRC Handelsblad die ik erover schreef.

En wat bereik je als eenling tussen de machtsblokken ?
Niks, niente, naatje.

Tenzij je coalities sluit met de door jou zo verfoeide corrumperende
elementen.

--
Met vriendelijke groeten,
Ben Doedens

Onder het plaveisel het moeras

ongelezen,
29 mei 2007, 05:56:2129-05-2007
aan
On 26 mei, 02:45, rein...@rustema.nl (ReindeR Rustema) wrote:

> [...]
> vogelaars kunnen hun observaties melden, je kan er melden dat de
> papiercontainer in je buurt uitpuilt, dat een lantarenpaal kapot is, het

Werkelijk, je bent niet goed bij je hoofd.
Waarom zou iets particuliers als vogelspotten, ja ik ben er een,
ineens in een Nationale databank moeten? Waarom zou de overheid die
informatie moeten weten?

> [...]
> Wat door niemand opgepikt wordt blijft liggen voor een speciaal team dat
> zelf actief een nieuwe eigenaar van de melding gaat zoeken of een andere

Zo werkt het dus niet.

Onder het plaveisel het moeras

ongelezen,
29 mei 2007, 05:58:5429-05-2007
aan
On 27 mei, 18:20, rein...@rustema.nl (ReindeR Rustema) wrote:

> Alleen de overheid kan zoiets.

Er is niet 1 overheid in Nederland.

> [...]
> van overheid en semi-overheid te contacteren.
>
> Ik heb het idee gepitcht tijdens een workshop van beleidsambtenaren die

Die nodigen ook al semi-fascistoide dwazen uit? Weet ik ook waar mij
belastingcenten heen gaan.

> Maar of het opgepikt wordt kan natuurlijk niemand zeggen, zij ook niet. >Evengoed dwaalt het nog decennia door de beleidsmolen...

Ik neem aan dat dat idee hooguit wordt opgepikt door megalomane
dictators.

> Als een volksvertegenwoordiger het oppikt en zich er sterk voor maakt
> kan het heel snel gaan. Wijs uw volksvertegenwoordiger erop zou ik
> zeggen...

Wat is daar het nut van?

> [...]

> op kieslijsten krijgen. Dat kan decennia duren.
>
> Eerst moeten politieke partijen verdwijnen. Teken daarvoor een van deze

Kortom, voor een moderne fascistoide maatschappij, stem Reinder.

Onder het plaveisel het moeras

ongelezen,
29 mei 2007, 06:03:0629-05-2007
aan
On 29 mei, 02:29, rein...@rustema.nl (ReindeR Rustema) wrote:

> [...]

> Het goeie ervan is dat ik dan ook uitsluitend verantwoording heb af te
> leggen aan die mensen op mijn mailinglist.

Vreemd. Dus niet aan mensen die op je gestemd hebben?
Wat jij wilt is net zoiets als de fascist Geurt Wilders. Ook van zijn
partij kan je geen lid worden.

> [...]
> bij een politieke partij horen. Die richten zich op de partijbonzen en
> soms op het gejoel tijdens een partijcongres met allemaal

Wat jij wilt is /precies/ hetzelfde. Alleen werk jij niet met
ledenlijsten maar met maillijsten.
En als de meerderheid van die maillijst jou nu een flapdrol vindt?

> [...]
> te laten aan wat de grootste gemene deler wil, ik moet me juist
> specialiseren en een niche vinden waar exact die 60000 kiezers in te

He en nu weer de kiezers? Wat gaat het nu worden?

ReindeR Rustema

ongelezen,
31 mei 2007, 03:58:1131-05-2007
aan
Onder het plaveisel het moeras <amag...@yahoo.com> wrote:

> Er is niet 1 overheid in Nederland.

Dat was letterlijk mijn eerste vraag tijdens dat seminar. Het ging over
innovatie bij 'de overheid' en ik vroeg ook 'welke overheid?' Maar goed,
ze waren van Binnenlandse Zaken, dus vanaf die plek zouden ze dus een
positieve invloed willen hebben binnen de publieke sector.

> Die nodigen ook al semi-fascistoide dwazen uit? Weet ik ook waar mij
> belastingcenten heen gaan.

Ik was uitgenodigd naar aanleiding van mijn project petities.nl. Ik
kreeg geen vergoeding of iets dergelijks, alleen gratis thee en de
koekjes waren al op terwijl ik daar een paar van wilde pakken. Dus je
hoeft je geen zorgen te maken over verspild belastinggeld. Ik heb ook
geen reiskostendeclaratie gemaakt omdat het hier op fietsafstand aan de
gracht werd georganiseerd.

> Ik neem aan dat dat idee hooguit wordt opgepikt door megalomane
> dictators.

Het past perfect in de trend van 'user generated content' en de 'wisdom
of the crowd.' Duizenden burgers kunnen meer waarnemen en rapporteren
(via zo'n systeem) dan de ambtenaren bij een ministerie die er de
verantwoordelijkheid voor hebben kunnen. Die doen het ook nog eens in
het geheim totdat ze het weten te verwoorden in een rapport. Dat vaak
niet in de openbaarheid komt. Dus wat is je bezwaar? Het is toch juist
een verbetering?

> Wat is daar het nut van?

Nou, nu is een volksvertegenwoordiger voor zijn beeld van wat er leeft
in de maatschappij afhankelijk van de massamedia, zijn/haar politieke
partij (en wat die voor werkbezoekjes organiseert) en wat lobbyisten
naar voren brengen. De regeringspartijen hebben ook redelijke toegang
tot informatie van de ministeries. Het lijkt me dat dit bij uitstek
aangevuld kan worden met gestructureerde informatie vanaf het maaiveld
niveau, van burgers die het zelf kunnen indienen.

> Kortom, voor een moderne fascistoide maatschappij, stem Reinder.

Mensen die om die reden op mij stemmen zullen teleurgesteld worden vrees
ik.

--
ReindeR

ReindeR Rustema

ongelezen,
31 mei 2007, 03:58:1131-05-2007
aan
Ben Doedens <doe...@hetnet.nl> wrote:

> En wat bereik je als eenling tussen de machtsblokken ?
> Niks, niente, naatje.

Als er minstens 10 van dergelijke 1-lingen zijn tussen de machtsblokken
dan vallen de automatische coalities al uiteen, dan is er niet meer op
een vanzelfsprekende manier te reageren en moeten er steeds opnieuw
coalities per onderwerp onderhandeld worden.

> Tenzij je coalities sluit met de door jou zo verfoeide corrumperende
> elementen.

Vanzelfsprekend sluit je dan coalities met wie van die andere 149 dan
ook. Of ze zichzelf als blok hebben georganiseerd of niet. Maar alleen
op je eigen condities, je hebt je te verantwoorden aan je achterban, ook
al is die klein. Principekwestie.

--
> [...]

31 mei 2007, 03:58:1131-05-2007
aan

> Vreemd. Dus niet aan mensen die op je gestemd hebben?

Mailinglist met mensen die op me hebben gestemd of dat voornemen hebben.

> Wat jij wilt is net zoiets als de fascist Geurt Wilders. Ook van zijn
> partij kan je geen lid worden.

Dat abonnement op die mailinglist is een lidmaatschap. Je kan het alleen
wel elk moment zelf stoppen of beginnen. Niet contributie-afhankelijk,
geen partijtop die leden kan royeren enzo. Eigentijdser.

De manier waarop Wilders zijn partij organiseert is wel moderner dan die
van de klassieke partijen (die ook allerlei problemen hebben), maar hij
slaat weer door naar het andere uiterste. Hij gebruikt zijn achterban
niet als klankbord, om feedback te krijgen, om voorstellen voor te
bereiden enzovoort. Hij doet alles in z'n uppie. Hij kan in z'n eentje
wel een soort publiciteitsmachine zijn met de kamervragen die hij stelt
en die persberichten die hij verstuurt. Vandaag hoorde ik van een
journalist die bij een persbureau werkte dat hij er persoonlijk
achteraan belt als zijn eigen persbericht waarin hij schrijft dat hij
aangifte heeft gedaan van een levensbedreigend e-mailtje niet
overgenomen wordt. "Omdat uw aangifte niet bekend is bij de politie en
het alleen maar om een anoniem mailtje gaat, dat maakt nog geen nieuws,
dat overkomt politici dagelijks" was zijn reactie op Wilders.

> Wat jij wilt is /precies/ hetzelfde. Alleen werk jij niet met
> ledenlijsten maar met maillijsten.

En ik werk niet met een interne democratie, zoals veel van die politieke
partijen willen.

> En als de meerderheid van die maillijst jou nu een flapdrol vindt?

Dan moeten ze zich subbiet uitschrijven, dan is volstrekt irrationeel om
nog een abonnement op die mailinglist te nemen. Tenzij het is om de boel
te saboteren. Maar de lijst met discussie is apart (per thema
georganiseerd) en de mailinglist is alleen een kwartaallijkse
nieuwsbrief naar alle abonnees.

> He en nu weer de kiezers? Wat gaat het nu worden?

Het is een veronderstelling dat als ik 60000 mensen op de mailinglist
stem...@rustema.nl weet te verzamelen, dat ze dan ook op mij gaan
stemmen als er verkiezingen komen. Het is natuurlijk wel spannend of ze
dat ook echt gaan doen. Maar goed, dat is nog niet aan de orde.
Vooralsnog heb ik op de mailinglist geen 60000 geïnteresseerden in mijn
verkiezingsprogramma verzameld, dat is praktisch onhaalbaar zonder het
maken van reclame (campagnegelden).

> [...]

> Waarom zou iets particuliers als vogelspotten, ja ik ben er een,
> ineens in een Nationale databank moeten? Waarom zou de overheid die

Wetenschappers kunnen er klimaatverandering uit afleiden. Het gaat er
niet om dat van alle meldingen tevoren het nut geformuleerd gaat worden,
dat kan gerust achteraf. Het gaat er eerst om betrouwbare meldingen te
verzamelen op een gestructureerde manier, zodat ze bruikbaar worden.
Iets wat ik met petities.nl al probeer, maar een door de overheid
opgezette database in combinatie met het burgerservicenummer of DigID of
iets dergelijks is betrouwbaarder.

> Zo werkt het dus niet.

Nee, nu nog niet, inderdaad.

--
ReindeR

Ben Doedens

ongelezen,
31 mei 2007, 04:42:1331-05-2007
aan
ReindeR Rustema wrote:

> [...]
> er niet meer op een vanzelfsprekende manier te reageren en moeten er
> steeds opnieuw coalities per onderwerp onderhandeld worden.

Dat is misschien zo in de huidige constellatie, bij de volgende verkiezingen
kunnen de machtsverhoudingen weer heel anders liggen, zo anders dat 10
eenlingen er ook niet meer toe doen.

> [...]
> ook. Of ze zichzelf als blok hebben georganiseerd of niet. Maar alleen
> op je eigen condities, je hebt je te verantwoorden aan je achterban,

En DAT zou je dan juist niet moeten doen. Macht corrumpeert, door er aan mee
te doen, raak je zelf ook besmet.

Onder het plaveisel het moeras

ongelezen,
31 mei 2007, 08:14:3131-05-2007
aan
On 31 mei, 09:58, rein...@rustema.nl (ReindeR Rustema) wrote:

> Mailinglist met mensen die op me hebben gestemd of dat voornemen hebben.

Een volksvertegenwoordiger vertegenwoordig iedereen. Ook degenen die
niet op hem gestemd hebben. Een volksvertegenwoordiger is niet de
zetbaas van zijn stemmers. Ook hij moet rekening houden met andere
belangen.

> Dat abonnement op die mailinglist is een lidmaatschap. Je kan het alleen
> wel elk moment zelf stoppen of beginnen. Niet contributie-afhankelijk,
> geen partijtop die leden kan royeren enzo. Eigentijdser.

Bottom-line is dat precies hetzelfde. Alleen een andere techniek.

> stemm...@rustema.nl weet te verzamelen, dat ze dan ook op mij gaan

Onder het plaveisel het moeras

ongelezen,
31 mei 2007, 08:18:2731-05-2007
> [...]
> Iets wat ik met petities.nl al probeer, maar een door de overheid
> opgezette database in combinatie met het burgerservicenummer of DigID of

Wetenschappers moeten helemaal niets met onze lijst. Het is een hobby,
meer niet. En met die hobby hebben andere niets te maken. En de
overheid al helemaal niet.
Anderen spotten weer vliegtuigen of treinen. Of meisjes met korte
rokjes.

> Nee, nu nog niet, inderdaad.

Nee, gelukkig niet.
Jouw hele doen en laten straalt een fascistoide vorm van Big Brother
uit.En iedere informatie die evrzameld wordt gebruikt. Of dat nu mag
of niet.

ReindeR Rustema

ongelezen,
31 mei 2007, 19:15:4331-05-2007
> [...]

> kunnen de machtsverhoudingen weer heel anders liggen, zo anders dat 10

Dat gaat niet zo snel. Maar goed, ook als er nog meer 1-lingen actief
worden in het parlement, dan wordt het alleen maar beter. Dan wordt het
alleen maar moeilijker om een meerderheid te krijgen voor wat voor
voorstel dan ook. Dan wordt het debat inhoudelijker, dan wordt iets niet
meer besloten op basis van de machtsbasis van 2 of 3 partijen in een op
een 'regeerakkoord' gebaseerde coalitie.

> En DAT zou je dan juist niet moeten doen. Macht corrumpeert, door er aan mee
> te doen, raak je zelf ook besmet.

Maar je hebt immers geen macht. Je kan niet besturen, je kan alleen maar
invloed uitoefenen. Je kan geen regering aanleveren met 1-lingen. Je
stemt alleen mee met datgene wat je volgens je verkiezingsprogram en je
achterban moet doen. Dus juist minder corrumperend.

--
> [...]

Onder het plaveisel het moeras <amag...@yahoo.com> wrote:

> Een volksvertegenwoordiger vertegenwoordigt iedereen. Ook degenen die

Ja? Dan heb ik dat altijd verkeerd begrepen. Ik heb begrepen dat een
volksvertegenwoordiger zelf een visie op de wereld heeft en op basis
daarvan zonder last of ruggespraak meepraat in het parlement over hoe we
dit land inrichten. Zo iemand zit daar omdat ie een proportioneel deel
van de bevolking als fan heeft.

> Een volksvertegenwoordiger is niet de
> zetbaas van zijn stemmers. Ook hij moet rekening houden met andere
> belangen.

Nee, geen zetbaas. Maar handelt wel op zo'n manier dat ie z'n principes
niet overboord gooit omdat ie dan niet meer herkozen zal worden door
degenen die eerder op 'm gestemd hebben. De opdracht aan de
volksvertegenwoordiger is om te handelen met het belang van het
collectief in gedachten op grond van een eigen visie op de wereld. Dat
kan zeker fundamenteel verschillen van de andere volksvertegenwoordigers
en hun respectievelijke achterbannen.

--
> [...]

> Wetenschappers moeten helemaal niets met onze lijst. Het is een hobby,
> meer niet. En met die hobby hebben andere niets te maken. En de

Het is ook geen verplichting om iets in die database te melden. Maar als
er betrouwbare meldingen binnen komen die een of ander patroon laat zien
dan kan dat goed dienen om weer ander handelen op te baseren.

> Anderen spotten weer vliegtuigen of treinen. Of meisjes met korte
> rokjes.

Op basis van het werk van vliegtuigspotters kan je luchtvervuiling of
geluidsoverlast misschien betrouwbaar in kaart brengen. Treinspotters
kunnen onregelmatigheden in het treinverkeer duidelijk maken. Meldingen
over korte rokjes kunnen antropologen of stedebouwkundigen gebruiken als
input over modernisering of bevolkingssamenstelling. Ik heb geen idee
wat er allemaal niet voor interessante data uit kan komen. Maar de data
moet wel in machine leesbare vorm erin komen, goed gecodeerd.

> Jouw hele doen en laten straalt een fascistoide vorm van Big Brother
> uit.En iedere informatie die evrzameld wordt gebruikt. Of dat nu mag
> of niet.

Dat zijn geen fijne lui, fascisten. Aanpakken, lijkt me. Om te beginnen
kan je ze het beste negeren. Ze mogen geen aandacht krijgen, want dan
zouden ze aanhang kunnen krijgen. Ook moet je voorkomen dat ze ergens
aan de bak komen. Lastig, als je er niet mee naar buiten kan treden,
maar niet onoverkomenlijk. Je kan hun werkgever bijvoorbeeld op een
discrete manier (buiten de fascist om) met bewijsmateriaal overtuigen
dat ze een gevaarlijke fascist in dienst hebben. Ook moet je ze
individueel overtuigen dat ze fout bezig zijn. Natuurlijk niet in het
openbaar (want dat geeft ze alleen maar meer aandacht), maar in een
discussie 1 op 1. Wel binnen de grenzen van de wet, want anders sturen
ze de politie weer op je af.

Is er niet ergens op het web een praktische handleiding hoe je fascisme
anno 2007 moet bestrijden?

--
ReindeR

Onder het plaveisel het moeras

ongelezen,
1 jun 2007, 07:07:0301-06-2007
aan
On 1 jun, 01:15, rein...@rustema.nl (ReindeR Rustema) wrote:

> [...]
> volksvertegenwoordiger zelf een visie op de wereld heeft en op basis
> daarvan zonder last of ruggespraak meepraat in het parlement over hoe we

De ruggespraak is al lang uit de eed gehaald en zonder last betekend
dat je geen verplichtingen aan iemand hebt.

Ben Doedens

ongelezen,
6 jun 2007, 06:07:0706-06-2007
aan
ReindeR Rustema wrote:
> Vanavond heb ik voor het eerst een overval meegemaakt.

Uit het nieuws vandaag (dit komt van de site van de Regiopolitie Groningen)
==
Politie lost reeks overvallen op

Groningen, 05-06-2007 . De politie heeft met de aanhouding van drie
verdachten uit Groningen een serie overvallen in de stad Groningen opgelost.
Twee verdachten (16 en 19 jaar) werden afgelopen donderdagnacht aangehouden,
kort na een gewapende overval op een fastfoodrestaurant aan het
Stationsplein. De derde verdachte, een 24-jarige Stadjer, werd een dag later
gearresteerd, nadat een slachtoffer van een van de overvallen hem herkende.
Hij wordt gezien als hoofdverdachte.

De verdachten pleegden in wisselende samenstellingen in totaal vier
overvallen. De eerste vond 16 mei plaats op een tankstation aan de
Amkemaheerd. Er werd geld geëist onder bedreiging van een mes. Het lukte om
een bedrag mee te nemen. Eerder op de avond werd geprobeerd een videotheek
aan de Westersingel te beroven. De medewerker verzette zich, waarop de
verdachte zonder buit de videotheek weer verliet. Twee dagen later sloegen
de daders weer toe. Nu was het de beurt aan een videotheek aan de
Claremaheerd. Een medewerker werd eveneens met een mes bedreigd op het
moment dat hij een klant wilde helpen. De verdachten gingen er met een
hoeveelheid geld vandoor.

==

EeBie

ongelezen,
6 jun 2007, 11:58:5906-06-2007
aan

Mooi om te horen.

--
EeBie (The daemon made me do it)

ReindeR Rustema

ongelezen,
6 jun 2007, 17:49:4806-06-2007
> [...]
Ben Doedens <doe...@hetnet.nl> wrote:

> Uit het nieuws vandaag (dit komt van de site van de Regiopolitie Groningen)

Hee, goed om te horen! Dank voor het posten en eraan denken, anders zou
ik er nooit achter zijn gekomen vrees ik.

Een pluim voor de rechercheurs en de oplettende burgers.

Ben benieuwd of de Timberland-schoenafdruk op de balie ook nog geholpen
heeft bij het 'ontmaskeren' van de dader.

Het bericht op de site van de politie is trouwens iets langer.

<http://www.politie.nl/groningen/nieuws/070605_politie_lost_reeks_overva
llen_op.asp>

In ieder geval goed om te zien dat overvallen nog nieuwswaardig zijn in
Groningen.

--
ReindeR

ReindeR Rustema

ongelezen,
5 nov 2007, 08:38:0605-11-2007
aan
Herrinnert u zich mijn posting nog dat ik getuige was van een overval in
een videotheek in Beijum, Groningen?

Ik was er dit weekend weer en ik huurde weer een video. Maar nu bij de
andere videotheek in de wijk. Ik herkende hem eerst niet, maar de jongen
die mij hielp was dezelfde. Hij vertelde me dat het niet de politie was
geweest die de daders had gevonden.

De videotheek in kwestie heeft een pasjes systeem waarvoor er ter plekke
een digitale foto wordt gemaakt. Die komt in een database, samen met
alle andere persoonlijke gegevens.

Ze dachten dat de daders jongens uit de buurt waren, dus zijn ze door de
database gaan bladeren, om te beginnen bij de Antiliaans klinkende
achternamen. En ja hoor, hij herkende heel snel de daders. Met adres,
sofinummer, bankrekeningnummer, geboortedatum en alles. Dat hebben ze
doorgegeven aan de politie, maar die hebben er niets mee gedaan.

Een tijdje later, toen hij bij de nog niet overvallen videotheek werkte,
herkende een collega van hem diezelfde jongens. Ze hingen rond voor de
videotheek. Politie gebeld met de boodschap "ja, ze staan nu voor de
deur, kom langs." En toen zijn ze ter plekke gearresteerd en is dat
persbericht verschenen dat ze gevonden zijn.

Weinig recherchewerk van de politie dus, voornamelijk oplettendheid en
betrokkenheid van gewone burgers, wat technologie en klunzige daders.

De jongen was er laconiek onder. Ach, nu is het weer een tijdje rustig,
maar op den duur dan begint het wel weer, dan is er weer eentje die
stoer wil doen.

--
ReindeR

Ben Doedens

ongelezen,
5 nov 2007, 11:37:2505-11-2007
aan
ReindeR Rustema wrote:

> De jongen was er laconiek onder. Ach, nu is het weer een tijdje
> rustig, maar op den duur dan begint het wel weer, dan is er weer
> eentje die stoer wil doen.

Totdat er eens een keer echte slachtoffers gaan vallen. ;-(

Harry Perton

ongelezen,
5 nov 2007, 19:31:3905-11-2007
aan

Ik weet niet of het verstandig is dit presenteerblaadjesgeval te
publiceren. En hoop maar dat het de daders niet onder ogen komt.

ReindeR Rustema

ongelezen,
6 nov 2007, 09:02:4706-11-2007
aan
Harry Perton <harry...@gmail.com> wrote:

> Ik weet niet of het verstandig is dit presenteerblaadjesgeval te
> publiceren.

Hoezo?

--
ReindeR