Schifpot

peter...@gmail.com

Schifpot is een gehucht tussen Feerwerd en Garnwerd, aan het
Aduarderdiep, vlakbij de stenenbrug tussen die 2 plaatsen.
Vraag: Hoe komt het dat Schifpot op het internet als "De Schifpot" door
het leven moet terwijl op alle topografische kaarten en in de volksmond
toch echt Schipot heet? Is de naam onlangs veranderd?

Harry Perton

peter schreef:

Als internet liegt,dan is het in commissie van de voormalige gemeente
Ezinge:
http://www.groningerarchiefnet.nl/archief-beschrijving.asp?partID=799&cat=478&title=43439&pagina=28&aantal=15
inventarisnummer 888 van dit archief:
Stukken betreffende de bouw van de Torensmabrug nabij Schifpot over het
Aduarderdiep, 1936-1938.

Het gebeurt wel vaker dat namen door ambtelijke tussenkomst veranderen,
of geïntroduceerd worden. Denk maar aan De Meeuwen in Groningen, een
toponiem dat pas met het kadaster opduikt en dat een verkeerde
interpretatie is van De Meeuwerd, de polder die tussen de huidige
Meeuwerderweg en het Winschoterdiep in lag.

Schipot zou van Schippot kunnen komen? Ik meen me te herinneren dat er,
voordat die brug er lag, een pontje heen en weer voer.

Hoe spreekt men Schipot uit?

Harry Perton

peter...@gmail.com schreef:

> [...]
> het leven moet terwijl op alle topografische kaarten toch echt Schipot heet?

Nou ja alle topografische kaarten?
- Hottinger Atlas, eind achttiende eeuw: geen naam.
- Kadaster, ca 1825 - geen naam (Bolshuizen staat er wel op)
Zie: http://www.dewoonomgeving.nl/index.cfm
- Topografische en Militaire Kaart 1851 - 1855: geen naam
- Kuypers Gemeente-Atlas 1867, geen naam
Zie: http://www.kuijsten.de/atlas/gr/chimage.php?image=ezinge.gif
- De chromotopografische kaart, verkend in 1905, rept van Schifpot

peter...@gmail.com

Ik bedoel ook Schifpot zoals de titel aangeeft.
Volgens de topkaarten van de jaren 1933 Schifpot voetveer, en +/- 1986
Schifpot.

Harry Perton

peter...@gmail.com schreef:

> Ik bedoel ook Schifpot zoals de titel aangeeft.
> Volgens de topkaarten van de jaren 1933 Schifpot voetveer, en +/- 1986
> Schifpot.

Aha, het ging je dus niet om die (per ongeluk niet meegekomen) f, maar
om het lidwoordje 'de'.
En ik heb - foei - geheel en al ten onrechte nijvere ambtenaren zitten
verdenken van naamsverkraching!

Goed, dan het punt waar het kennelijk om gaat:
Schifpot: 54.600 Google-hits
"de Schifpot": 527 Google-hits
Dat Schifpot op internet als "De Schifpot" door het leven moet is
derhalve enigszins overdreven.

Maar met een vluchtig oog op de sites die er "de Schifpot" van maken
(oa van makelaars), denk ik dat het gaat om mensen/organisaties die het
oorspronkelijk lidwoordloze, Groningse Schifpot wat al te kaal vonden
staan, en het daarom maar op zijn Hollands 'verbeterden'.
(Verschlimmbesserden, zouden onze oosterburen zeggen.)

De naam is inderdaad van rond 1900?
En zou je ons een naamsverklaring kunnen geven?
Ben er nu wel nieuwsgierig naar geworden, ook.
(Ik kom redelijk vaak in Feerwerd, waar ik als jongen vijf zomers heb
gelogeerd en nog steeds een achterneef van me op dezelfde boerderij
woont. Vroeger ging ik meestal langs Schifpot, maar tegenwoordig neem
ik altijd het nieuwe fietspad tussen Oostum en de Feerwerdermeeden.)

-------------------------------------
http://gelkinghe.web-log.nl

peter...@gmail.com

Mooie weblog.
Waar de naam Schifpot vandaan komt weet ik niet. En wanneer die is
ingevoerd is ook een raadsel. Over de naam heb ik verscheidene
benaderingen al gehoord: scheepsplaats, zwaaikom, wisselplaats voor
schepen, (duits?) schisspot, schiffpot,schippot, schiftpot (zoals bij
melk? of wisselen?), ...
Voor de 20e eeuw werd de s ook wel als een soort f geschreven
(Schifpot?).
Vergelijk ook Schiphol: Schip-hol betekent "plaats waar de schepen
vergaan" uit d tijd dat het nog een meer was.
Ik weet het nog niet.

http://home.hetnet.nl/~kalma99/index.html

Harry Perton

peter schreef:
> Mooie weblog.

Bedankt! Bij de categorie over het Noorden vind je foto's van Feerwerd,
de Aduarderzijl en het Reitdiep.

> Waar de naam Schifpot vandaan komt weet ik niet. En wanneer die is
> ingevoerd is ook een raadsel.

Gezien het ontbreken op oudere kaarten denk ik dat de oorsprong eind
negentiende-eeuws is. Maar ik kan me vergissen.

> Over de naam heb ik verscheidene
> benaderingen al gehoord: scheepsplaats, zwaaikom, wisselplaats voor
> schepen,

Op de topgrafische kaart van 1905 is ter plaatse van Schifpot geen
verbreding in het Aduarderdiep te zien, wel een wat vreemde bocht. Die
functies lijken derhalve niet zo in aanmerking te komen.

(duits?) schisspot, schiffpot,schippot, schiftpot (zoals bij
> melk? of wisselen?), ...

Een Duits toponiem komt me vreemd voor, hier.
Ik denk dat je het inderdaad in de richting van schiften moet zoeken.
Misschien kwam het water wel eens kolkend langs die bocht, op weg naar
de Aduarderzijl?

> Voor de 20e eeuw werd de s ook wel als een soort f geschreven

Maar daarom hielden mensen bij het spreken de s en de f nog wel uit
elkaar.

> Vergelijk ook Schiphol: Schip-hol betekent "plaats waar de schepen
> vergaan" uit d tijd dat het nog een meer was.

Volgens mij komt Schiphol van scheepshol, en dat is het casco van een
schip. Neemt niet weg dat zo'n vergaan schip, waar alleen nog maar het
onttakelde hol van over was, bij een grote zichtbaarheid als toponiem
kon gaan fungeren.

> Ik weet het nog niet.

Ik hou het voorlopig op dat schiften. Was er in de buurt ook geen
vuilverwerkingsplaats? Of kwam die er later pas? Daar zou dat schiften
ook vandaan kunnen komen.
Op de Drekstoep in Groningen schifte (scheidde) men ook vuil. Maar men
voegde er ook samen: straatvuil met faecaliën. In de achttiende eeuw
heetten de scheepjes die dat mengsel als mest naar de Veenkoloniën
vervoerden wel potschepen, maar die term raakte later in onbruik, dacht
ik. In elk geval zou ik het eerst eens in deze richting willen zoeken.

> http://home.hetnet.nl/~kalma99/index.html

Had ik al eens gezien, toen ik bezig was met de Rode Haan, waar ik
jaren geleden een serie verkoopadvertenties van vond.

peter...@gmail.com

De aankoop en gebruik van grond door de gemeente Ezinge voor de
vuilstortplaats (van bouwmaterialen t.b.v walversteviging) bij Schifpot
(eigenlijk bij Frouketil, Groenelaan) was in 1931. En de aanleg van
los-, laad- en opslagplaatsen, ten behoeve van de scheepvaart bij
Schifpot was in 1925. Eerdere stukken over Schifpot kent de vm.
gemeente Ezinge niet.

Harry Perton

peter...@gmail.com schreef:

Okee, dood spoor.
Even recapituleren wat zeker is.
Op gepubliceerde kaarten duikt de naam Schifpot pas op in 1905, in het
opschrift van gemeentelijke dossiers gebeurt dat pas twintig jaar
later.
Ik heb nu zo'n idee dat de naam samenhangt met een in die periode nog
vrij recente functiewijziging in het gebied. Bij het eerste kadaster is
het nog weiland. In 1867 is er een tichelwerk (steenfabriek) en staan
er kalkovens. Dan komen er wat woninkjes bij in de bocht van het
kanaal.Misschien ook een café? In elk geval een kade. Met de komst van
dit vastgoed hangt de naam samen, denk ik.
Of had dat weiland allang een veldnaam?
Als je er de tijd voor hebt, kan je er maanden, zoniet jaren mee zoet
zijn in het archief.

Firebird

"Harry Perton" <harry...@gmail.com> beitelde in het scherm
news:1139963686....@g47g2000cwa.googlegroups.com :

> Als je er de tijd voor hebt, kan je er maanden, zoniet jaren mee zoet
> zijn in het archief.

*grin*

Al vanaf (ongeveer) 1988 bezig met genealogisch onderzoek...

--
Firebird

grunnugur