alfa college

ana buren

Vandaag ontving ik een e-mail als antwoord op mijn klacht (gericht aan
het Stadsbeheer) omtrent de werkwijze bij de ganzendeportatie.
Ik werd er eigenlijk weer helemaal vrolijk van.

"In de van Ostadevijver zaten 2 ganzen ( 2 mannetjes) deze hadden
ruzie, wat begrijpelijk is."
Deze zin heb ik vele malen overgelezen. En ik werd steeds maar
vrolijker en ook een beetje vertederd.
"Toen we deze geplaatst hadden in de v. Ostadevijver voelden ze zich
direct thuis, alsdus omwonenden."
Vandaag ben ik nog weer eens bij die vijver gaan kijken. Vanuit de
verte hoorde ik het gekrakeel al. De genten waren weer heftig met
elkaar in de slag. Toen ik een aan stelletje koutende buurvrouwen
passeerde ving ik de volgende woorden op: "We mout'n ze brood met
jenever gev'n, dan sloap'n ze goud. De rotbeest'n!".

"Slechts 2 dagen na plaatsing zijn er 4 naar het Hoendiep gewandeld."
Hier viel mijn mond van open. Ik had het dus verkeerd. Ik was ervan
uit gegaan dat het wijkbeheer de beesten weer ergens anders heen had
gebracht. Ik ben ter plekke gaan kijken. Ik begrijp niet hoe ze hem
dat geflikt hebben. Er staan namelijk hekken en ze kunnen niet
noemenswaard vliegen. Het is ook een behoorlijke afstand. De enige
plek waar ze die drukke verkeersweg hebben kunnen oversteken was
direct bij het kruispunt met de N370:
http://www.anaburen.nl/platen/hoendiep1a.gif
Dan moet je toch echt gemotiveerd zijn om de benen te nemen wil je
zo'n gevaar trotseren. Wat had ik daar graag bij willen zijn! En hoe
wisten ze nou dat er water aan de overkant was?

Ik ben het hele Hoendiep afgelopen en heb bij de woonschepen
rondgevraagd: "Zijn hier onlangs ganzen gesignaleerd?"
En jawel: ze zitten met zijn vieren bij het Alfa College.
Dat is nog niet eenvoudig om daar te komen. Met veel omwegen en
bordjes 'verboden toegang' heb ik ze uiteindelijk teruggevonden. Na
enige aarzeling komen ze op me afgewaggeld en ik stop stukjes brood in
de bek en maak foto's.
Vanuit het schoolgebouw hoor ik gejoel en tikken op het raam. Daar
staan de leerlingen met hun neus tegen het raam gedrukt, al giebelend
en wijzend.

"Weet u wel dat het hier priveterrein is?" vraagt de beheerder.
"Ja natuurlijk." Dat is toch evident lijkt me, na al die bordjes.
"Heeft u een pasje? Heeft er niemand naar uw pasje gevraagd?"
"Ik weet van niks. Weet u trouwens dat die ganzen uit het
Noorderplantsoen komen? En dat ze namen hebben?"
Ik ben eigenlijk best trots op ze.

Ze zijn er helemaal niet blij mee. De ganzen schijten de boel onder en
verpesten het gras. De man oppert culinaire mogelijkheden. Hij had
graag gezien dat ik ze daar weer weg zou halen. Maar ik heb een beter
idee.
"Wat zou u ervan vinden om ze te vangen en weer terug te zetten in het
Noorderplantsoen?"
"Ja, daaaaaggggg!! Ik zou niet weten hoe je die beesten moet vangen.
Dat doet u zelf maar."
Watjes zijn het daar op het Alfa College in Groningen.

aNa

Mieghommel

En citeerde daarbij tevens de beheerder van het Alfa-college die zei:

> Ik zou niet weten hoe je die beesten moet vangen.

Volgens mij moet je ze niet vangen, maar hoeden:
http://www.abbiorca.com/bike/cross/cross2002/crosspeople2002/image/a0bb2978.jpg
In Engeland doen ze dat zelfs met collies:
http://www.hahnsoft.com/images/herding_geese_sm.jpg
http://www.uisgebeatha.org/herdinggeese_5539.jpg
Dus een baas met een goed getrainde collie zien te vinden, en het
sprookje komt uit:
http://www.martandstar.nl/ganzenhoedster.JPG

EeBie

On 2005-03-24, ana buren <ta...@mama.invalid> wrote:

> "Wat zou u ervan vinden om ze te vangen en weer terug te zetten in het
> Noorderplantsoen?"

Wil de gemeente ze niet weer terug zetten nu dit experiment mislukt is?
Bel anders eens met de dierenambulance.
Om zelf met die beesten te gaan slepen is ook weer zo wat.

--
EeBie (Keep on rockin' in the free world).

Carel

ana buren wrote:
> Watjes zijn het daar op het Alfa College in Groningen.

Ja, daar was ik 4 jaar geleden al achter gekomen toen ze een mede door
mij bedachte campagne hadden afgekeurd omdat hij 'te gewaagd' was.

Carel

ana buren

Het zou het Alfa College sieren als ze hier een daad stelden.
Kan niet schelen wat.

aNa

Carel

Ja, maar dat doen ze toch niet, want ze zijn bang voor slechte PR. En
de mensen die er mee te maken hebben kunnen/mogen niets, de directie
weet van niets.

Carel

Mieghommel

ana buren vond ze maar:
> watjes daar op het Alfa College
En Carel beaamde dat:

Het Alfa College is ook helemaal niet ingespeeld op ganzen. Ze hebben
daar opleidingen voor de uiterlijke verzorging en horeca-sectoren:
http://www.alfa-college.nl/index.asp
Wat dat betreft hadden je ganzen beter bij de AOC Terra kunnen zitten:
http://www.aoc-terra.nl/portal/alias__aoc-terra/lang__nl/tabID__3581/ListFolderID__86/ListItemID__153/DesktopDefault.aspx

ana buren

Mieghommel wrote:
>ana buren vond ze maar:

>En Carel beaamde dat:

>Het Alfa College is ook helemaal niet ingespeeld op ganzen.

Ze zullen ze op hun terrein moeten gedogen of actie ondernemen.
Ik ben gewoon erg benieuwd.

aNa

Mieghommel

ana buren over het Alfa College en de ganzen:

> Ze zullen ze op hun terrein moeten gedogen of actie ondernemen.
In eerste instantie zal er worden gedoogd (Nederlandse grondwet, art.
1). Qua actie liggen er dan twee wegen open:
a) Praktijkleergang ganzen plukken voor de horecaffers-in-spe;
b) Zich wenden tot de gemeentelijke overheid, die met haar schandelijke
deportatiebeleid de ganzen uiteindelijk - via wat hoedende
buurtbewoners bij de Ostadevijver? - tot op de vlekkeloos onderhouden
gazons van het Alfacollege aan het Hoendiep bracht.

Hoe eerder weg b) goed in beeld is bij de lokale directie van het
Alfa-College, hoe beter het voor iedereen is.

swieniegel

"ana buren" <ta...@mama.invalid> schreef in bericht

> [...]

Hebben jullie het over Stadsbeheer?

snippje

> Na enige aarzeling komen ze op me afgewaggeld en ik stop stukjes brood in
> de bek en maak foto's.
> aNa

Ana,

Krijgen we de foto's nog te zien? Ik ben reuze benieuwd hoe ze er nu
uitzien.

Wouter

ana buren

snippje wrote:

>Krijgen we de foto's nog te zien? Ik ben reuze benieuwd hoe ze er nu
>uitzien.

Ze zijn mislukt. Ik was vergeten dat ik de camera op manual focus had
gezet.
Maar hier nog wat foto's van de kerklaankudde.
http://www.anaburen.nl/platen/miep/index.html

aNa

ana buren

snippje wrote:

>Krijgen we de foto's nog te zien? Ik ben reuze benieuwd hoe ze er nu
>uitzien.

Ze zitten nu bij de Abel Tasmanbrug:
http://www.anaburen.nl/platen/miep/img_2005-03-26abel1.html
+ de drie volgende.
De twee vruchtbaarste wijfjes van de Kerklaangroep. Dat worden >10
schattige kuikentjes over een maand, want de eieren zoeken langs het
Hoendiep kan je wel vergeten.

aNa

Joske

ana buren wrote:

> Vandaag ontving ik een e-mail als antwoord op mijn klacht
> (gericht aan het Stadsbeheer) omtrent de werkwijze bij de
> ganzendeportatie.
> Ik werd er eigenlijk weer helemaal vrolijk van.

Ik las/lurkte je laatste update elders. Het klinkt allemaal zo
zielig, als ik eerlijk mag zijn. Ik zou willen dat ze gewoon
allemaal werden teruggebracht. En dan een hele groep naar elders.
Maar ja.

Joske

ana buren

Ja, ik word er ook treurig van. Het is een ondoordachte actie geweest.
En sommige problemen zijn zo simpel te verhelpen. De ganzen kunnen
maar op 1 plek uit het water: via een klein platformpje aan de
waterkant. Als ze dat aan de overkant van de vijver leggen is de buurt
de overlast kwijt.
Er komt waarschijnlijk deze week een stukje in de krant.

aNa

Joske

Dat laatste klinkt matig hoopgevend.

En verder... onverschilligheid houdt op waar interesse begint. En ik
snap best dat we onmogelijk overal aandacht voor kunnen hebben. Maar
het is dan wel mooi als mensen tenminste naar een
meer-geinteresseerde willen luisteren - zoals jij in dit geval bent.

Joske

Joske

ana buren wrote:

> Het idiote is dat die eenzame gent, om wie die hele actie
> begonnen is, nu dus de 'benen' heeft genomen en op drift is met
> een aantal Kerklaanganzen. Ik kan ze niet meer terugvinden. De
> vrouwtjes zullen nu waarschijnlijk ergens aan het Hoendiep aan
> het broeden zijn.

Laten we hopen dat die gent nu dan in elk geval beter af is.

> Het geeft geen hoop. De situatie is zoals het is.

> Ik kreeg vandaag een mail van de stadsecoloog. Dat hij blij is
> dat ik in gesprek ben met het stadsbeheer.
> Mijn ervaring bij deze kwestie is dat iedereen van goede wil is.
> Het uitzonderlijke is dat ik toevallig door mijn interesse in en
> studie van het gedrag van de Noorderplantsoenganzen zo
> langzamerhand een expertise betreffende het gedrag van deze
> soepganzen heb opgebouwd.
> En dat ze mij erg ter harte gaan.

Beslist, het lijkt mij zelfs dat jij de meeste kennis van deze
ganzen hebt. Maar al die goede wil van de 'powers that be' moet nog
wel even in daden worden omgezet. Jij de kennis, zij de
mogelijkheid/autoriteit tot handelen.

Joske

ana buren