Kilometerheffing.

Cor Huizer

Op zich is het een goed plan van de regering om, in plaats van de vaste
lasten, een belasting per kilometer te heffen. Dit buiten wat zij nu reeds
doen door de belasting in de brandstof. Want door de BPM en de
Wegenbelasting van geheel Nederland bij elkaar op te tellen en te delen door
het geschatte aantal kilometers, komt er een eerlijke prijs per kilometer
uit. Mensen die weinig rijden, die betalen weinig en mensen die veel rijden,
die betalen meer. Het systeem kan verfijnd worden voor gewicht, brandstof
verbruik en soort brandstof.

Volgens het verantwoordelijke ministerie scheelt dit veel in de files.
Immers de prijs van het openbaar vervoer zal, bij alleen reizen, dan lager
worden dan de autorit. Voor veel mensne om over te stappen op het
ongemakkelijke en tijdverslindende openbaar vervoer. Als die ook nog wordt
verbeterd, dan kan het autogebruik inderdaad omlaag gaan met zo'n 10 procent
of meer. En dat zou, als dit in de spits gebeurt, ongeveer 80 procent van de
files schelen. Iets om inderdaad zo spoedig mogelijk in te voeren.

Zou het de regering menings zijn, dan is het onbegrijpelijk dat zij dit niet
in 2009 reeds invoeren. Want weliswaar kan in 2009 nog geen gevarieerde
kilometerheffing worden ingevoerd, omdat de techtniek dat niet toelaat, maar
wel een volledige kilometerheffing. Het systeem is heel simpel en eenvoudig,
ik leg het even uit.

Laat iedere Nederlander, die een auto heeft of auto's heeft per auto op 1
januari 2009 opgeven wat de kilometerstand is en hoeveel kilometers hij/zij
per jaar ongeveer rijdt. Hier kan dan, op grond van automerk, type,
brandstofsoort en eventueel ouderdom (bijvoorbeeld jonger of ouder dan 25
jaar) een kilometerheffing van 2009 worden berekend en als een
belastingaanslag per maand worden opgelegd. De garages worden verplicht om,
bij elke onderhoudsbeurt of reparatie, het kenteken en de kilometerstand van
de auto door te geven aan de RDW. Dit is geen meer werk, omdat nagenoeg alle
garages ook APK keuringen verrichten en dit toch al moeten melden en zij
vaak de gewootne hebben om de kilometerstand vast te leggen in hun eigen
systeem en een beetje berichtenverkeer meer is nauwelijks werk meer, omdat
dit automatisch kan gebeuren. Desnoods, in de toekomst, vanuit de diagnose
apparatuur. Voor garages die dit niet doen, kan ofwel een programma van de
RDW (gratis voor de gebruikers) hiervoor zorgen, ofwel invullen op de site
van de RDW, ofwel, bij het ontbreken van een computer, schriftelijk worden
ingevuld en wekelijks toegestuurd. Door deze informatie worden de gegevens
per auto bijgestuurd en kan er periodiek een eindafrekening worden gestuurd
voor de kilometerheffing.

Tenslotte kan, bij het overschrijven van de ene eigenaar naar de volgende
eigenaar ook de kilometerstand worden doorgegeven, om een goede
eindafrekening van die auto te verkrijgen. En dan is het systeem rond en
onomkeerbaar. En dat is toch wat de huidige regering wil?

De verfijning van de tarieven in en buiten de spits en op welke wegen en
tijdstippen er wordt gereden kan altijd later ingevoerd worden, zodra de
techniek het toelaat. Maar dan zijn wij reeds lang gewend aan een eerlijke
belastingverdeling tussen veel gebruikers en weinig gebruikers van de weg.

Wel zal de wet op een aantal punten moeten worden aangepast, vandaar dat
invoering per 1 januari 2008 niet kan. Het moet bijvoorbeeld strafbaar
worden om met een kilometerteller te knoeien en deze bijvoorbeeld terug te
draaien. Wanneer een kilometerteller kapot is, dan zal dat gemeld moeten
worden en er zal een eindafrekening moeten komen van de oude teller en de
nieuwe teller, zodat er niet te veel en/of te weinig wordt afgedragen. De
tijd dat er zonder kilometerteller wordt gereden zal de afstand ingeschat
moeten worden, of er zal een noodteller moeten worden geïnstalleerd, die dit
bij houdt. Dit alles zal wettelijke grond moeten hebben. De reeds betaalde
BPM zal of gedeeltelijk moeten worden terugbetaald, of in het tarief moeten
worden gestopt. Terugbetalen heeft mijn voorkeur, omdat dit het eerlijkst
is, maar onze regering is niet altijd eerlijk, wel altijd zelfzuchtig. En
wellicht zullen er nog andere aanpassingen moeten komen in wet- en
regelgeing. Daarvoor is een jaar nodig, maar niet langer.

Het is dus maar de vraag of het de regering menings is met de
kilometerheffing. Het kan wel weer, zoals de hogere kosten voor huizen boven
de 1,5 miljoen en beperking van de hoge pensioenpremies een wassen neus
zijn. Immers, de rijken rijden over het algemeen meer dan de armen, omdat
zij geen last hebben van gebrek aan geld om de auto te nemen. En die zouden
dus meer belast worden, evenals de grote bedrijven. En het is de regering er
alles aan gelegen om de armen te belasten en de rijken te ontzien. Daarom
denk ik dat de kilometerheffing ook wel over zal gaan, tenzij er heel veel
aan verdient kan worden, zonder de rijken zwaarder te belasten. Anders
zouden zij toch wel de hier boven geschetste methode toepassen, totdat een
verdere verfijning technisch haalbaar is? En bovendien, niet voor niets
wordt de invoering doorgeschoven naar het eind van de regeerperiode, of er
overheen. Kan dan nog op het laatste moment worden afgeblazen, desnoods door
het vallen van het kabinet.

Maar de tijd zal het leren of mijn vermoeden waarheid wordt, of dat de
kilometerheffing echt wordt ingevoerd.

Met vriendelijke groet,

Cor Huizer.

david dirkse

"Cor Huizer" <cor.h...@planet.nl> schreef

> [...]
> veel rijden, die betalen meer. Het systeem kan verfijnd worden voor
> gewicht, brandstof verbruik en soort brandstof.

knip....

na invoering van de KMH kan men geen meter meer rijden zonder dat
de route ergens (door de overheid) wordt vastgelegd.
Een interessant gegeven.
Zal bv het aantal autodiefstallen sterk toenemen, omdat criminelen niet meer
in eigen auto's op rooftocht kunnen gaan?

Ook kan de overheid nu simpel een gebied afsluiten: maak de kosten van
verblijf op de wegen
1000 euro per minuut en je bent er.

vrgr
David

Cor Huizer

"david dirkse" <dex.d...@hccnet.nl> schreef in bericht

Dat klopt in het voorstel van de minister. Niet in mijn voorstel. Daar is
alleen het aantal afgelegde kilometers per auto zichtbaar en maakt een
volledig gecontroleerde KMH minder urgent. Bovendien gemakkelijker in te
voeren. Maar dat zal wel de bedoeling niet zijn.

Roger

Volg de verschillende discussies op http://kilometerheffing.jouwpagina.nl

theo1610

On Wed, 5 Dec 2007 17:49:30 +0100, "Cor Huizer" <cor.h...@planet.nl>
wrote:

>Op zich is het een goed plan van de regering om, in plaats van de vaste
>lasten, een belasting per kilometer te heffen.

Mensen die dat geleuter geloven sporen echt niet hoor, sorry.

> [...]
>het geschatte aantal kilometers, komt er een eerlijke prijs per kilometer

Het is nu al 'eerlijk' genoeg wmb, een kul-argument dus.
Rij je nl veel, betaal je veel aan benzine, rij je weinig betaal je
weinig aan benzine. Hoe simpel kan het leven soms zijn......

>Mensen die weinig rijden, die betalen weinig en mensen die veel rijden,
>die betalen meer. Het systeem kan verfijnd worden voor gewicht, brandstof
>verbruik en soort brandstof.

Yep, heb je een kleine/zuinige auto betaal je weinig 'wegenbelasting',
heb je een grote/niet zuinige auto betaal je veel 'wegenbelasting'.
Hoe simpel kan het leven soms zijn.........

>Volgens het verantwoordelijke ministerie scheelt dit veel in de files.

Wat dus echt klinkklare leugens zijn want niemand zal er 1 km minder
door gaan rijden.

Die files, waarvan minstens 50% bewust en opzettelijk wordt gecreeerd,
zijn de bekende kip met gouden eieren.
--

"Lievebeheersbeestjes"