Noordpool is al over 10 jaar open zee tijdens zomer.

1 view

Eppo

Dat geeft te denken, Amerfoort aan zee komt dan dichtbij.

Binnen amper tien jaar zal de Noordpool tijdens de zomer open zee
worden. Dat blijkt uit gegevens van een team dat drie maanden lang de
Noordpool ging verkennen. Ze onderzochten de dikte van het ijs in het
noordelijke deel van de Beaufortzee en hun conclusies waren heel
verontrustend.

Kwetsbaar
Het meeste ijs is slechts ᅵᅵn jaar oud en nog geen twee meter diep. Dat
betekent dat dit ijs tijdens de volgende zomer waarschijnlijk zal
smelten. Dikker ijs, dat meerdere jaren had om te groeien, zal niet zo
snel smelten. "Maar nu een groter deel van de Noordpool over ᅵᅵnjarig
ijs beschikt, is het gebied veel kwetsbaarder geworden", legt professor
Peter Wadhams van de universiteit van Cambridge uit aan FoxNews. "Het
ziet er steeds meer naar uit dat het gebied elke zomer open water zal
worden. Daardoor moeten we ook de datum vervroegen waarop het ijs
tijdens de zomer volledig weg zal zijn."

Overstromingen
Het smelten van dat ijs kan voor een groot deel van de wereld zware
gevolgen hebben. Volgens Martin Sommerkorn van WWF heeft de zee rond de
Noordpool een centrale positie in het klimaatsysteem van onze planeet.
"Er kunnen overstromingen ontstaan die een kwart van de wereld zullen
treffen, de CO2-uitstoot zal toenemen en het weer zal wereldwijd
extreem veranderen." De verontrustende cijfers moeten een stimulans
zijn voor de onderhandelaars die in Kopenhagen op de
VN-klimaatconferentie een opvolger voor Kyoto moeten zoeken.

Scheepvaart
Niet iedereen vindt het smelten van het Noordpoolijs een slechte zaak.
De strijd om de Noordpool zal de komende jaren mogelijk nog feller
uitgevochten worden. Als het ijs verdwijnt, kan er weldra bijvoorbeeld
een scheepsroute komen die de Stille en de Atlantische oceaan met
elkaar verbindt. (gb)

bron;http://hln.be/hln/nl/5096/Kopenhagen-2009/article/detail/1015852/2009/10/15/Noordpool-is-al-over-tien-jaar-open-zee-tijdens-zomer.dhtml#

Jottem

Eppo schreef:
Compensatie voor dit bericht???

http://www.nu.nl/algemeen/2102687/doden-winterweer-polen.html

el misti

On Thu, 15 Oct 2009 16:34:14 +0200, Jottem <doema...@geen.zooi>
wrote:

>Compensatie voor dit bericht???
>
>http://www.nu.nl/algemeen/2102687/doden-winterweer-polen.html

Wat begrijp jij niet aan winter *weer* ??

Schrikbarend hoeveel mensen niet het verschil zien tussen tijdelijke
en lokale weersverschijnselen, en langdurige en veel uitgestrekter
klimaatverschijnselen.

Een luchtdrukverdeling in oktober die een koude poolstroom op gang
helpt, is altijd mogelijk, ook als het klimaat langzaam, of sneller
zoals de afgelopen decennia, warmer wordt.

Jip

"el misti" <sjaakpiestv...@live.nl> wrote in message

Klopt.
In dat licht bezien moet je je wel realiseren dat bijvoorbeeld een periode
van honderd jaar valt
onder de noemer van tijdelijke locale weersverschijnselen.

"If a book be false in its facts, disprove them; if false in its reasoning,
refute it.
But for God's sake, let us freely hear both sides if we choose."
...Thomas Jefferson"

onder de noemer van tijdelijke locale weersverschijnselen.

el misti

Dom gezwatel van je, Jip. Klimaten worden doorgaans vastgesteld over
perioden van 30 jaar, dus over een periode van 100 jaar praat je niet
over weer.

Wat onder weersverschijnselen valt is bijvoorbeeld de warmterecords
die nog geen 14 dagen geleden in Duitsland gemeten zijn. Ook zoiets
van even een goede luchtdrukverdeling en het staat.

Dat het klimaat gestaag opwarmt, dat is inmiddels een onomstotelijk
feit, dat alleen nog door enkele wetenschapsjournalisten,
varkensboeren, komkommerologen en ander lekengespuis ontkend wordt.

Jip

"el misti" <sjaakpiestv...@live.nl> wrote in message

Dom gezwatel is de kreet dat "een klimaat vastgesteld wordt"

> [...]
> feit, dat alleen nog door enkele wetenschapsjournalisten,
> varkensboeren, komkommerologen en ander lekengespuis ontkend wordt.

De grote EL Misti heeft gesproken....

el misti

Tuurlijk worden klimaten vastgesteld, namelijk door metingen en
definities.

Landklimaat, poolklimaat, woestijnklimaat, subtropisch klimaat etc.
etc. etc. Allemaal vast te stellen.

Sorry Jip, jij bent de zoveelste in de lange, lange rij van
nl.politiekers die graag de mond opentrekken als het om klimaat gaat,
maar niet weten wat ze voor nuttigs met die mond moeten doen.

Het ga je beter in de toekomst, ik zal voor je duimen.

René Peters

"el misti" <sjaakpiestv...@live.nl> schreef in bericht

Toevallig is dat al het derde jaar dat warmterecords uitblijven.

el misti

On Thu, 15 Oct 2009 18:59:42 +0200, Ren� Peters <rkcp...@upcmail.nl>
wrote:

Toevallig niet, jij bent de Ueber-ik-weet-niet-waar-ik-over-prater,
Ren�.

Bovendien is het aantal records niet zaligmakend, het gaat om
gemiddelden, maar van statistiek ben jij ook
Baas-geen-kaas-van-gegeten-hebber.

Bird

wrote:

>Toevallig is dat al het derde jaar dat warmterecords uitblijven.

Niks toevalligs aan ... dat wordt een ijstijd, wat ik je brom.

Gr,
Arne Vogel.

Message has been deleted

René Peters

"Jawade" <Henk_...@hotmail.com> schreef in bericht
> =?iso-8859-1?Q?Ren=E9_Peters?= <rkcp...@upcmail.nl> schreef op Thu, 15
> Oct 2009 18:59:42 +0200 in artikel <hb7kdv$jkk$1...@nl-news.euro.net>:
> Last van een slecht geheugen? Er waren maar liefst 3 maanden met een
> warmterecord.
>
> --

Er zijn dit jaar EN vorig jaar EN het jaar ervoor GEEN warmterecords
geweest in dit ecofascistische kutlandje domme, seniele eikel!!!!

Jottem

Op 15-10-2009 16:57, el misti schreef:

Wat ik aan dat verhaal niet snap: Als het het ijs maar 1 jaar oud is,
dan zou het vorig jaar toch open geweest moeten zijn ??? Er was toch een
expeditie vorig jaar die dat ging bewijzen?

Overigens, ik dacht dat we de discussie weer/klimaat al vaker hebben
gehad. Als ik het me goed herinner zijn alle tekenen van opwarming
"Klimaat" , en alle tekenen van afkoeling "Weer".. Toch?

Briesende Buffel

"Jip" <hj...@msn.com> schreef in bericht

Ne dat moet je je niet realiseren, want dat is niet zo.

Briesende Buffel

"Ren� Peters" <rkcp...@upcmail.nl> schreef in bericht

Nee dat jij ze weer ontkent, want er zijn er best wat langs geweest in die
drie jaar en die zijn hier ook gepost. Dus het is weer eens selectieve
ontkenning.
(of is het bij hem gewoon algehele ontkenning?)

Maar gister heft het weer gevroren, pak je ijsmuts maar weer uit de kast
Rene.

Briesende Buffel

"Ren� Peters" <rkcp...@upcmail.nl> schreef in bericht

Die waren er wel en die zijn hier ook gepost, dementientje.
(niet door mij trouwens)

el misti

On Thu, 15 Oct 2009 22:36:34 +0200, Jottem <doema...@geen.zooi>
wrote:

>Overigens, ik dacht dat we de discussie weer/klimaat al vaker hebben
>gehad. Als ik het me goed herinner zijn alle tekenen van opwarming
>"Klimaat" , en alle tekenen van afkoeling "Weer".. Toch?

Geen idee met wie jij in discussie bent geweest, maar dat soort
flauwekulopmerkingen zul je van mij niet horen.
Ik vermoed ook eigenlijk dat je je het helemaal niet herinnert, maar
dat je gewoon een domme opmerking maakt bij gebrek aan argumenten.

Jottem

el misti schreef:

Dus je wilt er niet over praten....

vixx'

kouderecords, die waren er wel, zeker als je bedenkt dat de meetpunten van het
knmi een te hoge temperatuur aangeven.

Briesende Buffel

"vixx'" <vix...@yahoo.com> schreef in bericht

Nou wat was de afwijking precies?

vixx'

dat weet je niet eens?!?

el misti

On Fri, 16 Oct 2009 08:14:32 +0200, Jottem <doema...@geen.zooi>
wrote:

<gaap>

René Peters

"Briesende Buffel" <brie...@buff.el> schreef in bericht

Die zijn gepost door een ware achterlijke ecofascist, debiele seniele
flikker!!!!!

Briesende Buffel

"vixx'" <vix...@yahoo.com> schreef in bericht

Ik vraag het aan jou, wat was die afwijking precies,
hoeveel meetpunten hadden de afwijking hoeveel
meetpunten zijn er.

Ik geef je dus nog wat vraagjes die je jezelf kan afvragen.
ter lering ende educatie.

Briesende Buffel

"Ren� Peters" <rkcp...@upcmail.nl> schreef in bericht

Ah, ga je nou alweer schuimbekken? En wie zijn er ecofascisten?
Iedereen die jou tegenspreekt?

Eppo

Renᅵ Peters stelde de volgende uitleg voor :

> "Briesende Buffel" <brie...@buff.el> schreef in bericht

Kom op Renᅵ stel je niet zo aan, dit mijn vriend is de realiteit.
Daar zal je mee moeten leren leven.
Het leven voor een intelligente Limbo is noooit gemakkelijk,