Google Groepen ondersteunt geen nieuwe Usenet-berichten of -abonnementen meer. Historische content blijft zichtbaar.

Jakobskruiskruid: fabels en enge verhalen

9 weergaven
Naar het eerste ongelezen bericht

Peter Alaca

ongelezen,
9 mei 2008, 05:59:2509-05-2008
aan
Friesch Dagblad 8 mei 2008

Munnekeburen - Het was een jaar of drie geleden dat
Esther Hegt er voor het eerst van hoorde:
Jakobskruiskruid. Onheilspellende berichten over het
voor paarden en ander vee levensgevaarlijke kruid
overspoelden de media. Als paardenliefhebster sloeg
de schrik om haar hart. De 49-jarige inwoner van
Munnekeburen wilde meer weten over de gevaren en
ontdekte al snel dat alle paniekverhalen voor een groot
deel uit de lucht zijn gegrepen. ,,Met snoeiafval
gebeuren ook ongelukken, misschien wel veel meer.
Daar hoor je niemand over.”

"Er doen allerlei fabels en enge verhalen de ronde over
JKK. Die heb ik ook geloofd, maar er bleek nauwelijks
feitelijke informatie voor handen. Toen heb ik allerlei
wetenschappers benaderd en dan kom je erachter dat
lang niet alle verhalen waar zijn”, zegt Hegt.
Onbedoeld is ze nu zelf een deskundige op het gebied
van Jakobskruiskruid. Ze sprak al op een symposium
in Noord-Brabant, ze lichtte de Friese
Statencommissie voor en naar haar gedetailleerde
website Jakobskruiskruid.com wordt verwezen in een
folder die de provincie Fryslân later deze maand
verspreidt. ,,Een hele eer”, beaamt Hegt, die als
visueel gehandicapte in de WAO zit. Met haar man
draagt ze voor de hobby de zorg over drie rijpaarden.

Hegt heeft wel een vermoeden wat de bron is van alle
indianenverhalen. ,,Die zijn meestal rechtstreeks
overgenomen uit Engeland. Daar zouden 6500 paarden
zijn bezweken aan Jakobskruiskruid. Als je het met je
blote handen aanraakt, zou je het al aan je lever
krijgen, schrijven ze daar. Er is zelfs een professor
geweest die dat heeft gezegd. De feiten liggen
allemaal heel wat genuanceerder.”

Lees verder ...
http://www.frieschdagblad.nl/index.asp?artID=39222

--
p.a.

arja

ongelezen,
9 mei 2008, 18:38:2509-05-2008
aan
"Peter Alaca" <p.a...@purple.invalid> schreef in bericht

Zo dus je hebt weer een goedgelovige gevonden die voor deze kar
gespannen kan worden.
Wetenschappelijke onderzoeken tonen totaal andere resultaten aan
van wat je hier klakkeloos en zonder verantwoorde onderbouwing
plempt.
Schaam je amateur.

arja

Peter Alaca

ongelezen,
10 mei 2008, 07:40:2710-05-2008
aan

Geef je dan even de resultaten van die wetenschappelijke onderzoeken?
Ik kan het verhaal alleen maar onderschrijven.
We hebben het hier ook eerder bediscussieerd.

--
p.a.

in...@jakobskruiskruid.com

ongelezen,
10 mei 2008, 13:04:0510-05-2008
aan
On 10 mei, 00:38, "arja" <aaiheta...@gmail.com> wrote:
> [...]

> Wetenschappelijke onderzoeken tonen totaal andere resultaten aan
> van wat je hier klakkeloos en zonder verantwoorde onderbouwing

Beste Arja

Ik ben de geinterviewde uit betreffend artikel. Mijn website
Jakobskruiskruid, feiten en fabels http://www.jakobskruiskruid.com/website/
is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Met de interpretatie van
dat wetenschappelijk onderzoek wordt ik ondersteund door ter zake
kundige wetenschappers zolas bologen, ecologen en toxicologen etc. Ik
ken Peter niet, voor zijn karretje ben ik dan ook niet te spannen, ik
vind het jammer dat je dat denkt en lijkt me voor Peter ook niet zo
leuk te lezen dat hij mensen voor zijn karretje zou spannen. Maar
klakkeloos zonder verantwoorde onderbouwing vind ik wel wat sterk
uitgedrukt. Bij deze nodig ik je uit op het forum van mijn website om
met wetenschappelijk onderzoek te komen die weerlegt wat ik schrijf,
want natuurlijk ben ik bereid om op basis van wetenschappelijk
verkregen onderzoek de website up to date te houden en dingen
onderbouwd aan te passen. Ik zie je bijdragen graag tegemoet.

Vriendelijke groet Esther

arja

ongelezen,
10 mei 2008, 17:14:1510-05-2008
aan
<in...@jakobskruiskruid.com> schreef in bericht

[...]

Een absolute onwaarheid op de site is de oorzaak van de toename
van Jacobskruiskruid, met name in het benedenrivierengebied.
Daar was de plant onbekend tot het na dijkverhoging werd
ingezaaid.

arja

Peter Alaca

ongelezen,
10 mei 2008, 17:22:3910-05-2008
aan

Weet je dat wel zeker?
En zo ja, wat is dan het probleem?

--
p.s.

Peter Alaca

ongelezen,
10 mei 2008, 17:29:0210-05-2008
aan

Sorry dat ik nig niet eerder van je had gehoord :-)

> ik
> vind het jammer dat je dat denkt en lijkt me voor Peter ook niet zo
> leuk te lezen dat hij mensen voor zijn karretje zou spannen.

Ach, bij het posten van dit soort dingen in deze groep
weet ik langzamerhand wel wat voor soort reacties ik
kan verwachten, hoewel de naam van de groep anders zou
doen verwachten.

Succes met de strijd tegen de onkunde.

--
p.a.

arja

ongelezen,
10 mei 2008, 17:42:5310-05-2008
aan
"Peter Alaca" <p.a...@purple.invalid> schreef in bericht

Het wordt door Waterschap Rivierenland inmiddels toegegeven, bij
het inmiddels niet meer bestaande hoogheemraadschap van de
Krimpenerwaard is het alleen bij ingewijden bekend.

> En zo ja, wat is dan het probleem?

Een giftige plant uitzaaien in een gebied waar men er niet mee
bekend is en daarom zieke en dode dieren tot gevolg heeft is naast
natuurvervalsing een midadige praktijk.

arja

Peter Alaca

ongelezen,
10 mei 2008, 18:34:5610-05-2008
aan

Hebben ze toegegeven dat de plant in het benedenrivierengebied
tot voor kort onbekend was?
En bestaat het benedenrivierengebied alleen uit de Krimpenerwaard?

> Een giftige plant uitzaaien in een gebied waar men er niet mee bekend
> is en daarom zieke en dode dieren tot gevolg heeft is naast
> natuurvervalsing een midadige praktijk.

En hoe erg is die vergiftigheid dan wel?

in...@jakobskruiskruid.com

ongelezen,
11 mei 2008, 10:03:3811-05-2008
aan
On 10 mei, 23:14, "arja" <aaiheta...@gmail.com> wrote:

> [...]
> van Jacobskruiskruid, met name in het benedenrivierengebied.
> Daar was de plant onbekend tot het na dijkverhoging werd

Arja, op mijn website staat dit als oorzaken van de toename genoemd
Vraag: Waarom is Jakobskruiskruid nu meer algemeen dan vroeger?
Antwoord: De toename van Jakobskruiskruid in Nederland en omliggende
landen heeft waarschijnlijk te maken met een toename van het aantal
geschikte groeiplaatsen door grootschalige aanleg van infrastructuur,
bebouwing en het terug geven van landbouwgrond aan de natuur.
Daarnaast is Jakobskruiskruid in het recente verleden ingezaaid in
wegbermen. Er zijn geen aanwijzingen dat Jakobskruiskruid een andere
voorkeur voor groeiplaatsen heeft of zich beter kan verspreiden dan
toen de plant minder algemeen was

Kun je mij vertellen wat de absolute onwaarheid is? Ook in het
rivierengebied komt de plant van oudsher voor, ik heb even het
verspreidingskaartje van Stichting Floron geraadpleegd, het is dus
niet waar dat het een 'nieuwe' onbekende plant is in dat gebied.
Jakobskruiskruid is een gewone inheemse plant. Een mogelijkheid is
natuurlijk dat er mensen zijn die de plant zelf nog niet herkenden en
daarom denken dat het een 'nieuwe' plant is. Maar de objectieve
gegevens vertellen dat de plant er thuishoort.

vriendelijke groet Esther

Peter Alaca

ongelezen,
11 mei 2008, 14:04:2011-05-2008
aan

Wat misschien ook nog een rol kan spelen is dat ze niet elk
jaar zo algemeen (of zeldzaam) zijn. Hier in het duingebied
heb ik altijd grote fluctuaties gezien. Sommige jaren lijken
ze vrijwel te ontbreken (relatief dan, want het is een heel
gewone plant) terwijl het soms de bollenvelden wel lijken.
Dat geldt overigens ook voor soorten als Hondstong, Kromhals,
Slangenkruid, Toortsen, Teunisbloemen.
Bij mijn weten heeft JKK in de begraasde duinen ook nooit
voor problemen bij paarden en runderen gezorgd. Ook niet
bij konijnen trouwens.

--
p.a.

in...@jakobskruiskruid.com

ongelezen,
11 mei 2008, 14:35:2511-05-2008
aan
On 11 mei, 20:04, Peter Alaca <p.al...@purple.invalid> wrote:

> [...]
> Bij mijn weten heeft JKK in de begraasde duinen ook nooit
> voor problemen bij paarden en runderen gezorgd. Ook niet

Dat klopt Peter, populaties worden groter en verdwijnen ook weer
vanzelf mits er geen bodemverstoring etc optreedt. De plant pest
zichzelf weg door een soort bodemmoeheid en ook natuurlijk door
concurrentie van andere planten, in een dichte zode wordt het erg
lastig voor o.a. Kruiskruid om te gaan kiemen. Door bodemverstoring
kunnen er bijv. ook zaden uit de ondergrondse zaadbank aan de
oppervlakte komen, als er voldoende licht is ( open plekjes) kunnen ze
gaan kiemen. Slangenkruid bevat trouwens ook PA's. Hondstong is ook
giftig net zoals hoefblad smeerwortel etc. De literatuur beschrijft
dat konijnen resistent zijn trouwens, maar wat ze wel doen dat is goed
helpen verspreiden bijvoorbeeld door zaden in de vacht mee te nemen,
maar ook door bodemverstoring denk daarbij ook maar aan konijnenholen
etc.
Het is natuurlijk volkomen waar dat kruiskruiden giftig zijn en
paarden en koeien het niet herkennen in hooi of kuilvoer. Het moet dus
niet in het voer terechtkomen.
Wat ik altijd wel interessant vind om te zien is bijv een berm vol met
kruiskruid, ernaast ligt agrarisch onderhouden land en er is een
dichte zode............................
Voor paardenhouders is het wel een lastig probleem omdat paarden snel
de wei stuk maken, mede door het graasgedrag en het spelen. Goed
weidebeheer zou veel kunnen schelen om vestigng moeilijker te maken.
Voorkomen gaat gemakkelijker dan bestrijden. Alle bestrijdingsmethoden
hebben een risico en kunnen juist averechts werken.

Vriendelijke groet Esther

jan moes

ongelezen,
24 mei 2008, 06:20:1724-05-2008
aan

"arja" <aaihe...@gmail.com> schreef in bericht

> Een giftige plant uitzaaien in een gebied waar men er niet mee bekend is
> en daarom zieke en dode dieren tot gevolg heeft is naast natuurvervalsing
> een midadige praktijk.

Zo is dat Arja.

Als gevraagd wordt naar argumenten herhaal je gewoon je standpunt, en doe je
er een schepje boven op. Zo hoort het!

Jan

> arja

0 nieuwe berichten