Google Groepen ondersteunt geen nieuwe Usenet-berichten of -abonnementen meer. Historische content blijft zichtbaar.

Een stukje geschioedenis van Breda

1 weergave
Naar het eerste ongelezen bericht

SimonN

ongelezen,
29 mrt 2008, 06:04:0429-03-2008
aan
Een stukje geschiedenis van bloot recreatie in Breda.

Bron: De Bredase Bode van zaterdag 29 mart 2008.

Het speelt zich af in de tijd van na de oorlog.

Stukje vooraf

In de weilanden rond Breda nodigden naar hartenlust uit om slootje te
springen. Waren we moe en bezweet dan gingen we zwemmen in het Verlaat. Als
je dan pech had dan namen de polder-polietagenten, zonder een woord te
zeggen, je kleren mee naar het bureau. Vol schaamte kon je daar je kleren
weer ophalen. Het was verboden in de singels, Aa of Weerijs, of in de Mark
te zwemmen. Hoewel het water toen beter van kwaliteit was dan het water wat
we nu drinken. Zo vertelde een lezer. Dit nazoekend in de raadstukken
stuiten we op een uiterst curieuze raadsvergadering van 15 december 1949.

De heer H.J.L. Struycken was de verantwoordelijke wethouder. Aan het debatje
over het onderwerp namen deel de heren van Egeraat, Veldkamp, Toxopeus, de
latere minister van Binnenlandse zaken, Jongbloed, Meijs en juffrouw Johanna
Paulina Koppelaar. Thema gemengd zwemmen in de Prinsenplassen.

"Dames met badpakken zonder rug"

Kennelijk heeft mevrouw Koppelaar in de badgelegenheid de Prinsenplassen
poolshoogte genomen. Want ze constateert een groot aantal onoorbare zaken.
"Er zijn wel degelijk toestanden in de bestaande zweminrichtingen die het
noodzakelijk maken andere matregelen te treffen. In het algemeen is te
constateren dat in alle zweminrichtingen een minimum aan kleding wordt
gedragen, zowel door mannen en jongens als door vrouwen en meisjes. Meestal
dragen de mannen alleen een broekje, terwijl de dames badpakken dragen
zonder rug; jongere meisjes zelfs alleen een broekje".

"De ontkleding kan men zien"

Er zijn meer aanstootgevende zaken. "Op het grasveld kan men zich vrijelijk
bewegen, ongeacht of men in badkostuum is of niet.. Bij de ingang staat een
tafeltje waar men aanzichtkaarten, chocolade en andere dingen kan kopen.
Hiervan wordt ruimschoots gebruik gemaakt.. Ook is het voorgekomen dat men
zich in badkleding op de openbare weg begaf". Mevrouw Koppelaar doet
voorstellen aan de wethouder en zegt toe verbeteringen te zullen nastreven,
zoals het hoort in een stad die het verderf en de zeden buiten de grenzen
weert. De heer van Egeraat wil aandacht voor het naakt zwemmen in het
Verlaat, de Aa of weerijs en in de Mark. De ontkleding is hem een doorn in
het oog. "Tussen het sprotpark en de Schele Brug leidt de ontkleding tot
excessen, omdat men deze ontkleding daar in het openbaar kan zien". Het
college antwoord dat ter plaatse politietoezicht is.

"Zoetwaterkwallen zijn hét middel"

"Zulks is ironie, omdat men naar de andere zijde van de Mark zwemt en dan de
politie uitlacht. Bovendien hebbend e zwemmers een club gevormd, die posten
uitzet. Ook is eer een fonds gesticht, waaruit processen verbaal betaald
worden". De heer van Egeraat heeft het naaktzwemmen met eigen ogen gezien,
zo antwoord hij op vragen van de heer Struycken. Wethouder Struycken ziet
een, twee, drie niet hoe hij aan het euvel een einde kan maken. Heeft het zo'n
grote omvang genomen? Uit het raadsverslag wordt duidelijk dat de heer
Struycken het niet gelooft. Voor de vorm zegt hij ´scherpe maatregelen´ toe,
maar voegt daaraan toe dat burgemeester en wethouders niet alles kunnen
voorkomen.

De aardigste opmerking in dit hoogst merkwaardige gemeenteraadsdebat is van
de heer Veldkamp, die betoogt dat tegen naaktzwemmen `zoetwaterkwallen en
brandnetels afdoende middelen zijn´. Er wordt nog veel gezegd maar dat is
niet hetzelfde als van het gezegde.

Tot zover.

--
Nude regards

Simon
Stay healthy, happy and nifoc
http://www.simonnoot.nl

Jawade

ongelezen,
29 mrt 2008, 07:43:5429-03-2008
aan
In article <47ee1413$0$11347$dbd4...@news.wanadoo.nl>, SimonN <noot....@gmail.com> says...
> [...]
> brandnetels afdoende middelen zijn=3F. Er wordt nog veel gezegd maar dat is

Leuk stukje. Wij zwommen in de '60-s naakt in de meren die gevormd
werden door opspuiten van terreinen langs de Nieuwe waterweg. Was
net een paradijs.

--
Met vriendelijke groeten, Jawade. Weer veel vernieuwd!
http://jawade.nl/ Met een mirror op http://jawade.fortunecity.com/

Willem-Jan Markerink

ongelezen,
29 mrt 2008, 08:41:5629-03-2008
aan
"SimonN" <noot....@gmail.com> wrote in news:47ee1413$0$11347$dbd43001
@news.wanadoo.nl:

> aanzichtkaarten

:))

Het germanisme 'ansichtkaart' is blijkbaar van latere datum....:))

--
Bye,

Willem-Jan Markerink

The desire to understand
is sometimes far less intelligent than
the inability to understand

<w.j.ma...@a1.nl>
[note: 'a-one' & 'en-el'!]

Joop Letteboer

ongelezen,
29 mrt 2008, 13:34:4829-03-2008
aan
On Sat, 29 Mar 2008 11:04:04 +0100, SimonN wrote:

>Bron: De Bredase Bode van zaterdag 29 maart 2008.

Heb je daar ook een link naar het krantenartikel of de RSS-feed van?

--
Joop Letteboer
Alles over de nieuwsgroep nl.naturisme:

SimonN

ongelezen,
29 mrt 2008, 16:08:5029-03-2008
aan
Joop Letteboer wrote:

> Heb je daar ook een link naar het krantenartikel of de RSS-feed van?

Dat is te vinden via http://www.internetbode.nl

Bericht is verwijderd

Joop Letteboer

ongelezen,
30 mrt 2008, 12:47:1430-03-2008
aan
On Sun, 30 Mar 2008 14:13:35 +0200, HansJ wrote:
>Op Sat, 29 Mar 2008 18:34:48 +0100 schreef Joop Letteboer

>http://www.internetbode.nl/DorisEpaper/06%20De%20Bredase/epaper/page22.htm

Bedankt, Hans!

Het valt me op dat de tekst van dit stuk in verschillende passages
verschilt met de tekst die Simon postte, temeer omdat er in de versie
van Simon nogal wat spelfouten voorkomen. Kennelijk zijn er twee
versies. Wat is nu het origineel?

Bericht is verwijderd

Joop Letteboer

ongelezen,
30 mrt 2008, 14:19:3730-03-2008
aan
On Sun, 30 Mar 2008 19:23:54 +0200, HansJ wrote:

>Ik lees Simons stukje vooral als iets wat gaat
>over bloot zwemmen in een kanaal. Het stuk van die 'krant' gaat meer
>over een mevrouw die in Breda erg bekend is of lijkt te zijn geweest.
>Daarbij heeft ze als gemeenteraadslid een paar dingen geroepen over de
>teloorgang van de moraal en het dragen van bepaalde kleding.

Grappig dat juist *toen* de eerste naturistenverenigingen met
naturistenterreinen werden opgericht om zich hiertegen af te zetten.

>Simon heeft ons, denk ik dan, gewezen op een artikeltje waarin
>naaktzwemmen voorkwam. Met nota bene een historische invalshoek, dat
>vind ik altijd wel leuk.

Absoluut.
Teksten zoals in de Bredase Bode doen me altijd denken aan die "oude"
Nederlandse films waarin schaamte en dogma hoogtij viert, met Kitty
Courbois en Ellen Vogel voorop. Dat heeft ook iets prachtigs, vooral
als rebelse personages (Rutger Hauer, Peter Jan Rens) de meute
wakkerschudden.
Ik hoop binnenkort eens naar 'Zomerhitte' te kunnen gaan. De
bevrijdende invloed van Jan Wolkers heeft me altijd aangesproken.

>Het was wel leuk genoeg om mij te laten zoeken naar het origineel.
>Simon, ook jij bedankt, ik heb genoten van je bijdrage.

Mee eens. Bedankt, Simon.

SimonN

ongelezen,
31 mrt 2008, 04:14:3131-03-2008
aan
Joop Letteboer wrote:
> [...]

In de krant staat veel meer dan wat ik plaatste omdat het mij ging om het
badpakken gedeelte en de toen geldende moraal m.b.t. badkleding. Hierdoor is
maar een gedeelte door mij overgeschreven. Het eerste gedeelte dus het begin
van h et artikel sloeg ik over omdat het ook niet van belang was/is voor het
stukje waar het mij om ging.

> Grappig dat juist *toen* de eerste naturistenverenigingen met
> naturistenterreinen werden opgericht om zich hiertegen af te zetten.

Dat klopt meer was en is niet mijn bedoeling.

Hans schreef;

Ik heb geen idee waar jij die verschil in tekst ziet, ik heb het nog een
keer nagelezen en zie dat de tekst lettelijk is overgenomen. Dat deze vrouw
in de raad zat is zeker waar en dat zij dus opvattingen had uit ide tijd is
nu min of meer grappig om te lezen.

Zou ik alles hebben willen plaatsen dan was het niet meer relevant geweest
voor het bloot -"gedeelte" en ook nog eens een tijdje langer hebben moeten
rammelen op het toetsenbord.

--

SimonN

ongelezen,
31 mrt 2008, 04:39:2031-03-2008
aan
HansJ wrote:
> [...]

> Ja, dat viel mij ook al op. En ik heb het dan niet over de tikfouten,
> ook over de inhoud. Ik lees Simons stukje vooral als iets wat gaat

Hierbij plaats ik het artikel nog een keer, maar nu gecopieerd uit de krant.
Ik vraag aan Hans; "Zoek de tekstuele verschillen"

Een stukje geschiedenis van bloot recreatie in Breda.

Bron: De Bredase Bode van zaterdag 29 maart 2008.

Het speelt zich af in de tijd van na de oorlog.

Stukje vooraf

"De weilanden rond Breda nodigden naar hartelust ("Hier wil de spelchecker
'harteNlust' plaatsen") uit om slootje te springen. Waren we moe en bezweet
dan gingen we zwemmen in het Verlaat. En als je pech had dan nam een van de
polder-politieagenten, zonder een woord te zeggen, je kleren mee naar het

bureau. Vol schaamte kon je daar je kleren weer ophalen. Het was verboden in

de singels en in de Aa of Weerijs of de Mark te zwemmen, hoewel het water
beter was dan wat we nu drinken", vertelt een lezer. Ik kijk na over wat hij
vertelt in de betreffende raadsstukken. Ik stuit ten aanzien van de bezwaren
tegen het zwemmen in de singels, in de Mark en in de Aa of Weerijs op een
uiterst curieuze raadsvergadering, die plaatsvond op 15 december 1949. De
heer H. J. L. Struycken was de verantwoordelijk wethouder. Aan het debatje

over het onderwerp namen deel de heren van Egeraat, Veldkamp, Toxopeus, de

latere minister van Binnenlandse Zaken, Jongbloed, Meijs en juffrouw Johanna
Paulina Koppelaar. De beraadslaging gaat ook over gemengd zwemmen in de
Prinsenplassen.

"Dames met badpakken zonder rug"

Kennelijk heeft mevrouw Koppelaar in de badgelegenheid de Prinsenplassen aan
de Overaseweg poolshoogte genomen. Want ze constateert een aantal onoorbare

zaken.
"Er zijn wel degelijk toestanden in de bestaande zweminrichtingen die het

noodzakelijk maken andere maatregelen te treffen. In het algemeen is te

[...]

tafeltje waar men ansichtkaarten, chocolade en andere dingen kan kopen.
Hiervan wordt ruimschoots gebruik gemaakt... Ook is het voorgekomen dat men
zich in badkostuum op de openbare weg begaf". Mevrouw Koppelaar doet
voorstellen en de wethouder zegt toe verbeteringen te zullen nastreven,
zoals het hoort in een stad die het verderf der zeden buiten de grenzen
weert. De heer van Egeraat wil aandacht voor het naaktzwemmen in het
Verlaat, de Aa of Weerijs en in de Mark. De ontkleding is hem een doorn in
het oog. "Tussen het Sportpark en de Schele Brug leidt de ontkleding tot

excessen, omdat men deze ontkleding daar in het openbaar kan zien". Het

college antwoordt dat ter plaatse politietoezicht is.

"Zoetwaterkwallen zijn hčt middel!"

"Zulks is ironie, omdat men naar de andere zijde van de Mark zwemt en dan de

politie uitlacht. Bovendien hebben deze zwemmers een club gevormd, die
posten uitzet. Ook is er een fonds gesticht, waaruit processen verbaal

betaald worden". De heer van Egeraat heeft het naaktzwemmen met eigen ogen

gezien, zo antwoordt hij op vragen van de heer Struycken. Wethouder

Struycken ziet een, twee, drie niet hoe hij aan het euvel een einde kan
maken. Heeft het zo'n grote omvang genomen? Uit het raadsverslag wordt
duidelijk dat de heer Struycken het niet gelooft. Voor de vorm zegt hij

'scherpere maatregelen' toe, maar voegt er aan toe dat burgemeester en
[...]

hetzelfde van het gezegde.

Bericht is verwijderd

SimonN

ongelezen,
1 apr 2008, 03:50:1301-04-2008
aan
HansJ wrote:
> Op Mon, 31 Mar 2008 10:39:20 +0200 schreef "SimonN"

> Ik heb je het artikel waaraan ik refereer gestuurd via mail. Anderen
> nodig ik uit de link te volgen die ik eerder plaatste.
>
> Simon, ik vond je stukje juist leuk, zie dit niet als aanvallend of
> zo, zo is het niet bedoeld.
>
> En eh... Hebben we het over dezelfde publicatie? Of heeft die uitgever
> (van meerdere kranten / edities) het artikel wat jij stuurde
> samengevat voor de andere edities?
>
> Groet, HansJ
http://www.internetbode.nl/DorisEpaper/06%20De%20Bredase/epaper/page22.htm

Hans zie verder mijn antwoord via de E-mail.

0 nieuwe berichten