't Lijkt wel een contact advertentie haha. Maar ik was nieuwsgierig wie
bovenstaande studie nog meer volgen, die ook deze nieuwsgroep lezen.
Ik ga dit jaar afstuderen aan het Rotterdams Conservatorium AMV. Mijn
scriptieonderwerp betreft 'simpel-gezegd' het consulteren van
groepsdocenten binnen het basisonderwijs ter optimalisering van de door hen
gegeven muziekles...
Graag reacties
Groet!
Marius
--
Marius Diepenhorst - mar...@atari.demon.nl
http://www.atari.demon.nl
DEMON RULLEZZZ!!!!!!!!
Wie zijn daar tegenwoordig jouw leraren?
Je kent ongetwijfeld de wilde verhalen over de 70er jaren? Toen liep ik daar
rond, maar overigens niet op de afdeling AMV/schoolmuziek. Wel mijn
toenmalige vriendinnetje Annette Weurman.
> Mijn
> scriptieonderwerp betreft 'simpel-gezegd' het consulteren van
> groepsdocenten binnen het basisonderwijs ter optimalisering van de door
hen
> gegeven muziekles...
Wat vind jij van het nederlandse volkslied en de rol, die basisscholen
daarbij spelen?
Wat vind jij van de rol van het zingen in het algemeen en de rol, die de
basisschool daarbij speelt?
--
groeten van Ad Murck
in mijn CDROM: The Beatles Complete
website Randstedelijk Begeleidings Orkest
http://www.rborkest.demon.nl
In wezen is muziek net zo nutteloos als leven: maar beide verlenen
bruikbaarheid aan hun omstandigheden. - G.Santayana -
> 't Lijkt wel een contact advertentie haha. Maar ik was nieuwsgierig wie
> bovenstaande studie nog meer volgen, die ook deze nieuwsgroep lezen.
> Ik ga dit jaar afstuderen aan het Rotterdams Conservatorium AMV. Mijn
> scriptieonderwerp betreft 'simpel-gezegd' het consulteren van
> groepsdocenten binnen het basisonderwijs ter optimalisering van de door hen
> gegeven muziekles...
Nog net. Hoop volgende week klaar te zijn.
--
groeten,
paul Eigenhuis
"http://www.muzieknet.demon.nl"
> Wat vind jij van het nederlandse volkslied en de rol, die basisscholen
> daarbij spelen?
Ik prefereer toch de internationale als lied om de week mee te openen.
> Wat vind jij van de rol van het zingen in het algemeen en de rol, die de
> basisschool daarbij speelt?
Zingen is de eenvoudigste en meest directe manier om over muziek te
leren op fysieke wijze zonder eerst een heel theoretisch verhaal te
hoeven snappen.
Helaas kwam in de jaren zestig/zeventig het muziekonderwijs op hetzelfde
vrije expressieachtige niveau als punniken en macrameën. Als toen de
Ward- en Gehrelsmethode waren doorontwikkeld dan konden de kinderen op
de nederlandse basisscholen nu tenminste echt wat muzikale vaardigheden
opdoen en hoefde ik de brugklassers niet eerst aan hun verstand te
peuteren dat zingen echt mag, ook voor jongens. Overigens doe ik dat
graag.
> In wezen is muziek net zo nutteloos als leven: maar beide verlenen
> bruikbaarheid aan hun omstandigheden. - G.Santayana -
Mooie sig.
Paul Eigenhuis <pa...@muzieknet.demon.nl> schreef in artikel
<1dx8s6b.1rf...@muzieknet.demon.nl>...
> Helaas kwam in de jaren zestig/zeventig het muziekonderwijs op hetzelfde
> vrije expressieachtige niveau als punniken en macrameën. Als toen de
> Ward- en Gehrelsmethode waren doorontwikkeld dan konden de kinderen op
> de nederlandse basisscholen nu tenminste echt wat muzikale vaardigheden
> opdoen en hoefde ik de brugklassers niet eerst aan hun verstand te
> peuteren dat zingen echt mag, ook voor jongens. Overigens doe ik dat
> graag.
Toch is dat het niet alleen denk ik. 't Is een complete verschuiving van
vaardigheden. Je ziet het op elk vak binnen het basisonderwijs. Welke
pabo-afgestudeerde kan een beetje fatsoenlijk hoofdrekenen? Geen een zowat.
Welke pabo-afgestudeerde kan zijn/haar eigen naam foutloos op het bord
schrijven? Hoe vaak schrijven deze kers-vers afgestudeerden niet simpel weg
ik vindT op het bord?
Vroeger stelde de kweekschool nog wat voor, en werd er ook op muziekgebied
nog wel enig niveau verwacht van de docent in wording.
Tegenwoordig niet. En de liedjes die ze aangerijkt krijgen zijn echt
"truttig" en deze liedjes nodigen ook helemaal niet bij de kinderen uit tot
enige inspanning. Ze worden er niet door uitgedaagd, om dat woord ook maar
eens te gebruiken.
Ik denk dat het naief is om te verwachten dat ik een
muziek-onderwijsverbetering ga ontketenen, maar ik probeer er wel m'n
steentje in bij te dragen door toch in elk geval eisen aan de leerlingen te
stellen. Ik doe in Berkenwoude de AMV en die gasten zingen en spelen in
groep 2 gewoon meerstemmige muziekstukjes en liedjes. Als ik van te voren
het idee had gehad "ach dat kan je toch niet van die kinderen verwachten"
zoals me vaak genoeg is voorgehouden door de groepsdocenten binnen die
school, dan hadden ze het ook inderdaad niet gekund! Gewoon lekker doogaan!
Groet!
Marius
Ad Murck <adm...@rborkest.demon.nl> schreef in artikel
<935823918.21255....@news.demon.nl>...
> Wie zijn daar tegenwoordig jouw leraren?
Ehm ik zal ze niet allemaal noemen, omdat ik theoretisch nog vakantie heb,
en ik graag nog even lol wil hebben. Maar een paar knoeperds van docenten
zijn wel: Jan van der Steen, Jan Laurens Hartong, Elsje Plantema (gamelan),
Leo Molendijk, Pieter Simons, Joan ten Hoonte (onderwijskunde) en Winanda
van Vliet. Terwijl ik dit tik bedenk ik me dat het merendeel van deze
mensen nogal jonger zijn (behalve Jan van der Steen, die is wat ouder).
Misschien ken jij (dat zijn ook '70-ers): Annemarie Pino, Robert Vuijk,
Bert van Meeuwen (saxofoon-man)...
Wellicht ken je Frits Evelein. Dat is mijn scriptiebegeleider nu en die
weet er ook wel wat van af, van muziek-onderwijs.
> Wat vind jij van het nederlandse volkslied en de rol, die basisscholen
> daarbij spelen?
Ehm ik vind de achtergronden van de volksliedjes interessanter dan de
liedjes zelf. Of bedoel je hier specifiek het "Wilhelmus"... als zijnde het
Nederlandse volkslied (ik zit even meer te denken in de richting van "Komt
vrienden in het ronde" en "De fiere pinksterblom" etc.
Van deze laatste categorie vind ik dus de achtergrond (waarom werden die
liedjes gezongen, bij wat voor gelegenheden, maatschappelijke achtergronden
etc) interessanter. De liedjes zelf vind ik niet zo erg meer nodig... omdat
de tijden ook veranderd zijn.
> Wat vind jij van de rol van het zingen in het algemeen en de rol, die de
> basisschool daarbij speelt?
Samen zingen geeft toch altijd een bijzonder gevoel van saamhorigheid. In
veel "gemeenschappen" heeft het lied zo'n soort functie (bijvoorbeeld ook
in een kerk). Ik heb zelf 3 koren, waaronder een kinderkoor... en ik
probeer in de klassen waar ik voor sta hetzelfde enthousiasme te maken als
wat de koorleden hebben.
De basisschool is natuurlijk een geweldige leer-speel-tuin waar de kinderen
hun primaire vorming krijgen. Natuurlijk moet daar gemusiceerd worden, niet
alleen zingen. Overigens vind ik dat er in de gezinnen thuis veel te weinig
wordt gezongen. Mijn moeder zong altijd liedjes met me als ze bezig was, en
mijn vader deed ook vaak vrolijk mee en zo zongen we dan met z'n drieen ook
wel gewoon zomaar ineens een canon ofzo. Grote lol. Dat soort dingen
gebeurt niet veel meer heb ik het idee.
Overigens sluit ik me aan bij de reply van Paul Eigenhuis.
Groet!
Marius
Paul Eigenhuis <pa...@muzieknet.demon.nl> in artikel
<1dx8qx2.9dk...@muzieknet.demon.nl>...
> Nog net. Hoop volgende week klaar te zijn.
Ik hoop ook snel klaar te zijn! Ik wil gewoon lekker werken, werken en nog
eens werken... maar ja... eerst het diploma he. Ik doe trouwens AMV;
bewuste keus. Ik ben nogal afgeknapt op het voortgezet onderwijs...
misschien later nog eens.
Waar studeer jij... en mag ik je eens mailen als ik wat wil weten?
Groet!
Marius
> Ik hoop ook snel klaar te zijn! Ik wil gewoon lekker werken, werken en nog
> eens werken... maar ja... eerst het diploma he. Ik doe trouwens AMV;
> bewuste keus. Ik ben nogal afgeknapt op het voortgezet onderwijs...
> misschien later nog eens.
Ervaring opdoen in BO is goed. Ik werd op den duur erg moe van dat
toneelgespeel om de kinderen van de onderbouw te bereiken. Na een
tijdje wil je vanzelf meer. Die VO-ers kun je lekker mee kletsen. Je
moet wel een goeie school uitzoeken natuurlijk.
> Waar studeer jij... en mag ik je eens mailen als ik wat wil weten?
Alkmaar. Erg leuk. Ze zijn daar erg soepel voor mensen die al een tijdje
in het muziekonderwijs werken zoals ik.
Mailen mag altijd.
>
> Groet!
> Marius
> "Komt vrienden in het ronde"
> etc) interessanter. De liedjes zelf vind ik niet zo erg meer nodig... omdat
> de tijden ook veranderd zijn.
Die heeft anders een aardige drive. Zingen ze graag. Ik vlij mijzelf dan
met het idee dat ik hun horizon weer iets heb verdiept (verbreed in de
lengte)
Ik bedoel eigenlijk (en serieus) alle nederlandse volksliedjes, die o.a. de
geschiedenis van de nederlanden beschrijven en dus deel uitmaken van onze
nederlandse cultuur door de eeuwen, dus niet alleen ons nationale volkslied.
Vind jij, dat die dan nu tenslotte maar gewoon moeten verdwijnen?
Laat jij de kinderen nog oude liedjes zingen of alleen nederlandstalige
popmuziek of wat anders?
Kunnen oude volksliederen het nationale cultuurbewustzijn van kinderen
verruimen?
Is cultuur alleen, wat op dit moment leeft, of ook alles wat daarvoor is
geweest?
Ik ben altijd heel benieuwd naar de mening van degenen, die dit soort
belangrijke beslissingen - zoals het uitsterven van volksliedjes - kunnen
nemen, zoals muziekleraren.
--
groeten van Ad Murck
in mijn CDROM: The Beatles Complete
website Randstedelijk Begeleidings Orkest
http://www.rborkest.demon.nl
> Ehm ik zal ze niet allemaal noemen, omdat ik theoretisch nog vakantie heb,
> en ik graag nog even lol wil hebben. Maar een paar knoeperds van docenten
> zijn wel: Jan van der Steen, Jan Laurens Hartong, Elsje Plantema
(gamelan),
> Leo Molendijk, Pieter Simons, Joan ten Hoonte (onderwijskunde) en Winanda
> van Vliet. Terwijl ik dit tik bedenk ik me dat het merendeel van deze
> mensen nogal jonger zijn (behalve Jan van der Steen, die is wat ouder).
> Misschien ken jij (dat zijn ook '70-ers): Annemarie Pino, Robert Vuijk,
> Bert van Meeuwen (saxofoon-man)...
> Wellicht ken je Frits Evelein. Dat is mijn scriptiebegeleider nu en die
> weet er ook wel wat van af, van muziek-onderwijs.
Geen van genoemden heb ik zelf als leraar gehad, maar ik ken wel Jan van der
Steen van naam, Joan ten Hoonte iets beter en als Annemarie Pino degene is
die ik denk dat het is zou je haar eens kunnen vragen of ze een zekere Ad
Murck kent en zoja haar de hartelijke groeten doen.........
> > Ik ga dit jaar afstuderen aan het Rotterdams Conservatorium AMV.
>
> Wie zijn daar tegenwoordig jouw leraren?
> Je kent ongetwijfeld de wilde verhalen over de 70er jaren? Toen liep ik
daar
> rond, maar overigens niet op de afdeling AMV/schoolmuziek. Wel mijn
> toenmalige vriendinnetje Annette Weurman.
Zo, die Ad heeft wilde haren gehad! Kom maar op met die smeuīge verhalen!
>
> > Mijn
> > scriptieonderwerp betreft 'simpel-gezegd' het consulteren van
> > groepsdocenten binnen het basisonderwijs ter optimalisering van de door
> hen
> > gegeven muziekles...
>
> Wat vind jij van het nederlandse volkslied en de rol, die basisscholen
> daarbij spelen?
> Wat vind jij van de rol van het zingen in het algemeen en de rol, die de
> basisschool daarbij speelt?
Ik heb jarenlang plaatjes van Bennie Vreede gedraaid, want zingen kan ik
nog steeds niet... Daarnaast heb ik toch altijd wel getracht wat
"klassiekers" uit het boekje "Nederlands Volkslied" van Pollmann en Tiggers
met de jeugd door te nemen. Ik meen dat dat een stukje cultuur is wat niet
verloren dient te gaan. Probleem met onderwijzers (tegenwoordig leraren) is
dat ze zo'n beetje van alles moeten kunnen: gymles geven, muziek,
handenarbeid, taal, rekenen, engels etc. Intellectuele kennisoverdracht is
goed te doen voor de meesten, maar lessen waar je andere vaardigheden voor
nodig hebt is een ander verhaal. Ik heb altijd gepleit voor vakleerkrachten
op de basisschool. En dan met name voor de creatieve vakken.
Frans (geeft alweer jaren Informatiekunde en Wiskunde)
cp: Flavium - 20 years of bluespower (ter voorbereiding <g>)
--
"Ze bloes en nozzing but ze bloes"
Ik vond Ward een verschrikking. Bvendien zie ik de leerkrachten van nu niet
met gebaar 4 aankomen. De worden vierkant uitgelachen.
Het is niet alleen achterhaald (imo), maar ook nog een ramp. Wij moesten in
onze opleiding ook Ward doen en onze muziekdocente had een collectieve les
georganiseerd. Wij dus met z'n allen achterin de klas kijken en luisteren
naar zo'n Ward-adept. De kinderen zongen als nachtegaaltjes, dat moet
gezegd, maar met 0,0 plezier. Zingen was voor hen een zeer serieuze
bezigheid geworden waarin je geen foutje mocht maken.
>
> > In wezen is muziek net zo nutteloos als leven: maar beide verlenen
> > bruikbaarheid aan hun omstandigheden. - G.Santayana -
> Mooie sig.
inderdaad.
Frans
> Laat jij de kinderen nog oude liedjes zingen of alleen nederlandstalige
> popmuziek of wat anders?
Ik doe weinig popmuziek (nu in VO). Mijn leerlingen weten dat ik een
nitwit ben op dat gebied. Af en toe komen ze met een bandje waar
> Kunnen oude volksliederen het nationale cultuurbewustzijn van kinderen
> verruimen?
> Is cultuur alleen, wat op dit moment leeft, of ook alles wat daarvoor is
> geweest?
> Ik ben altijd heel benieuwd naar de mening van degenen, die dit soort
> belangrijke beslissingen - zoals het uitsterven van volksliedjes - kunnen
> nemen, zoals muziekleraren.
>
> --
> groeten van Ad Murck
>
> in mijn CDROM: The Beatles Complete
>
> website Randstedelijk Begeleidings Orkest
> http://www.rborkest.demon.nl
> In wezen is muziek net zo nutteloos als leven: maar beide verlenen
> bruikbaarheid aan hun omstandigheden. - G.Santayana -
>Ad Murck <adm...@rborkest.demon.nl> wrote:
>
>
>> Wat vind jij van het nederlandse volkslied en de rol, die basisscholen
>> daarbij spelen?
>Ik prefereer toch de internationale als lied om de week mee te openen.
Hear hear!!
h (het Solidariteitslied kan ook - leerden we ooit aan groep kinderen
tijdens een vakantiekamp. Hoezo sociale academie in de jaren
zeventig?)
cp: John Mayall - USA Union
--
"You'll never hear vloerbedekking again" - Zappa
>Welke
>pabo-afgestudeerde kan een beetje fatsoenlijk hoofdrekenen? Geen een zowat.
>Welke pabo-afgestudeerde kan zijn/haar eigen naam foutloos op het bord
>schrijven? Hoe vaak schrijven deze kers-vers afgestudeerden niet simpel weg
>ik vindT op het bord?
>
>Vroeger stelde de kweekschool nog wat voor, en werd er ook op muziekgebied
>nog wel enig niveau verwacht van de docent in wording.
>
>Tegenwoordig niet. En de liedjes die ze aangerijkt krijgen zijn echt
Aanrijken? Ai. Auw. Dit is nogal pijnlijk in deze context.... Check uw
Groene Boekje of zo (en denk eens aan spreekwoorden, gezegdes,
splinters, balken en ogen).
h (haalt de zoutpot maar weer tevoorschijn - en geen pabo gedaan)
Henk Dolleman <hen...@xs4all.nl> schreef in artikel
<37cb2425...@news.xs4all.nl>...
> Aanrijken? Ai. Auw. Dit is nogal pijnlijk in deze context.... Check uw
> Groene Boekje of zo (en denk eens aan spreekwoorden, gezegdes,
> splinters, balken en ogen).
PARDON? Dit is een 100% off topic reactie; IK studeer geen PABO opleiding,
dus wordt van mij ook niet verwacht dat ik een 100% zuivere spelling
hanteer.
Period.
Groet!
Marius
Henk Dolleman <hen...@xs4all.nl> schreef in artikel
<37cb2425...@news.xs4all.nl>...
> Aanrijken? Ai. Auw. Dit is nogal pijnlijk in deze context.... Check uw
> Groene Boekje of zo (en denk eens aan spreekwoorden, gezegdes,
> splinters, balken en ogen).
>
> h (haalt de zoutpot maar weer tevoorschijn - en geen pabo gedaan)
Jammerlijk genoeg is overigens, ik ga er toch nog maar even op reageren, de
essentie van mijn betoog je dus compleet ontgaan. Mensen willen graag
zichzelf ergens positief uitlaten komen, debiterend aan andermans adres
middels pseudo-geestigheden enzo.
Dat is erg jammer.
Het gaat mij er gewoon om, dat de PABO een heel brede opleiding is, veel te
breed, en dat er dus alleen maar aan heel veel dingen een heel klein beetje
gesnuffeld wordt, en dat het dus diep triest is dat dus de afgestudeerde
leerkracht basisonderwijs niet in staat is om een fatsoenlijke zin te maken
en/of een eenvoudige rekensom uit het hoofd op te lossen, terwijl naar mijn
mening dus ze dan beter dus muziek etc. op de pabo dan maar compleet af
moeten schaffen dan 1 uur in de week een of ander vak geven, wat
inhoudelijk dus aan alle kanten rammelt, en dus meer aandacht schenken aan
wat andere zeer primaire vakken...
Zodat de overheid vervolgens kan besluiten dus voor muziek gewoon op elke
basisschool in NL een vakleerkracht muziek neer te zetten.
Met de huidige ontwikkeling heeft het basisonderwijs binnenkort voor elk
vak een eigen vakleerkracht nodig, en dat lijkt me niet handig.
Groet!
Marius
>Henk Dolleman <hen...@xs4all.nl> schreef in artikel
><37cb2425...@news.xs4all.nl>...
>
>> Aanrijken? Ai. Auw. Dit is nogal pijnlijk in deze context.... Check uw
>> Groene Boekje of zo (en denk eens aan spreekwoorden, gezegdes,
>> splinters, balken en ogen).
>>
>> h (haalt de zoutpot maar weer tevoorschijn - en geen pabo gedaan)
>
>Jammerlijk genoeg is overigens, ik ga er toch nog maar even op reageren, de
>essentie van mijn betoog je dus compleet ontgaan. Mensen willen graag
Nee hoor. Je betoog snap ik best en doet me nogal denken aan verhalen
van mensen als Neil Postman. Vroeger was alles beter. Toen lazen ze
tenminste nog. Toen was er nog geen televisie. Toen leerde men z'n
lesje nog.
>zichzelf ergens positief uitlaten komen, debiterend aan andermans adres
>middels pseudo-geestigheden enzo.
Tja. Tjonge. Je volgt nl.muziek blijkbaar nog niet lang. Anders zou je
weten dat ik dat niet doe cq echt niet nodig heb. De narcistische
behoefte m'n ego te vergroten ten koste van anderen is me vreemd -
denk ik/hoop ik. Wat ik echter *wel* vaker doe is tegenstrijdigheden
in redeneringen signaleren en daar plagerig en min of meer serieus op
reageren. Da's trouwens behoorlijk gebruikelijk in deze nieuwsgroep.
>Dat is erg jammer.
Ja. Dat je niet eerst even poogt na te gaan wie waar op welke wijze
waarom op wenst te reageren.
>Het gaat mij er gewoon om, dat de PABO een heel brede opleiding is, veel te
>breed, en dat er dus alleen maar aan heel veel dingen een heel klein beetje
>gesnuffeld wordt, en dat het dus diep triest is dat dus de afgestudeerde
>leerkracht basisonderwijs niet in staat is om een fatsoenlijke zin te maken
Dat zal allemaal best wel zo wezen. Ik werk zelf als
beleidsmedewerker/onderzoeker in het onderwijs en herken best wel een
aantal dingen in je verhaal.
Maar....
Waar het mij om gaat is dat je een berg kritiek te berde brengt over
de gebrekkige kwaliteiten van anderen en dan zelf zo'n stomme taalfout
maakt. Kijk ook even naar je zelf. Dat is de essentie van m'n
opmerking.
>en/of een eenvoudige rekensom uit het hoofd op te lossen, terwijl naar mijn
Spelling kan ook moeilijk zijn...
h (doet dat ook geregeld fout)
clt: WDR 3 - het was weer eens een lange Rockpalast nacht...
Het hangt er maar vanaf wie je treft. Ik heb van de lessen van Silvere
van Lieshout erg genoten. De wardmethode vond ik de eerste methode die
met goed fantsoen in kwaliteit kon vergelijken met een goede reken- of
taalmethode.
Natuurlijk zijn een aantal zaken gedateerd. Het wardcentrum is wat dat
betreft gebonden aan de VS waar de wardsubsidie vandaan komt. Dat houdt
ontwikkelingen wel tegen. Het onderwijs is daar erg conservatief heb ik
vernomen van een Amerikaanse muziekcollega
Voor mij is muziekmaken ook een serieuze bezigheid. Wat niet wegneemt
dat ik veel plezier maak in de les. Ze gaan inderdaad erg goed zingen
van Ward. Op het moment dat je dan met je koor in het vliegtuig naar
Ierland zit voor een concertreisje dan dient een andere orde van plezier
zich aan. Dat vinden de kinderen ook. Dat is ze best wat
zweetdruppeltjes waard.
Gebaar 4 (arsis thesis volgens moquereau)is een werelduitvinding die je
vooral voor het tiende jaar moet gebruiken. Dat zal op weinig
basisscholen lukken helaas. Lukt het dan kunnen de kinderen voor de rest
van hun leven goed fraseren, hebben ze een goede adembeheersing en een
uitstekende balans.
Nee, daar zit eeuwen van menselijke ontwikkeling in. Volgens mij sluit
deze muziek door zijn eenvoud, vertellend karakter en duidelijk ritme
uitstekend aan bij de belevingswereld van jonge kinderen. Hun roots gaan
wat dat betreft veel dieper dan de muziek die momenteel overal te horen
is.
Ook achtste groepers en brugklassers zingen nog graag: komt vrienden,
Daar kwam een boer van Leuven, Daar was een oorlogsschip enz.
> Laat jij de kinderen nog oude liedjes zingen of alleen nederlandstalige
> popmuziek of wat anders?
Met pasen laat ik ze 'Wie soll ich dich enz.' zingen. Met kerst 'Stiele
Nachhjt' van Gruber. 'Geografical fugue' Veel spirituals. Veel canons.
Ook gregoriaans (ut queant) Niets is te gek. Als er maar een uitdaging
in zit. Kun jij jodelen?
Ik doe weinig popmuziek (nu in VO). Mijn leerlingen weten dat ik een
nitwit ben op dat gebied. Af en toe komen ze met een bandje. Dat moet ik
dan opzetten zodat ze mee kunnen zingen. Dat doe ik dus niet. Als ik de
muziek geschikt vind dan maak ik er een arrangement van waar best aan
gewerkt moet worden. Er moet toch een beetje progressie zijn nietwaar.
In het begin vinden ze dat vervelend. Vanaf de derde willen ze niet
anders.
> Kunnen oude volksliederen het nationale cultuurbewustzijn van kinderen
> verruimen?
> Is cultuur alleen, wat op dit moment leeft, of ook alles wat daarvoor is
> geweest?
In Amsterdam heb je vaak veel verschillende culturele achtergronden in
een klas. Misschien kun je zelfs gemeenschappelijke oorsprongen vinden
bij oude volksmuziek. Dan ben je natuurlijk supercultureel bezig (of
subcultureel? ...ehh.)
Welke ontwikkelingen? Dat het muziekonderwijs steeds slechter wordt? Lijkt
me goed om die ontwikkeling tegen te houden.
> Het onderwijs is daar erg conservatief heb ik vernomen van een Amerikaanse
muziekcollega
So What?
> >Ik prefereer toch de internationale als lied om de week mee te openen.
>
> Hear hear!!
>
> h (het Solidariteitslied kan ook - leerden we ooit aan groep kinderen
> tijdens een vakantiekamp. Hoezo sociale academie in de jaren
> zeventig?)
Waarschijnlijk zingen die kinderen dat nog graag, toch? Ook al zijn ze
niet alle maal socialistisch. Het is maar in welke omstandigheden je het
voor het eerst hoort.
> Paul Eigenhuis <pa...@muzieknet.demon.nl> schreef in berichtnieuws
> > Dat houdt ontwikkelingen wel tegen.
>
> Welke ontwikkelingen? Dat het muziekonderwijs steeds slechter wordt? Lijkt
> me goed om die ontwikkeling tegen te houden.
Ik bedoelde het verder ontwikkelen van de wardmethode. Meer aanpassen
aan de hedendaagse behoefte. De didaktische lijn die in de methode zit
is erg goed. Evenals de werkvormen. Alleen het repertoire is niet
optimaal.
> > Het onderwijs is daar erg conservatief heb ik vernomen van een Amerikaanse
> muziekcollega
>
> So What?
Je moet daar als muziekdocent op vrijdag alle lesvoorbereidingen van de
lessen die je de week daarop wil geven aan de 'principal' geven. Als er
dan iets instaat wat niet past binnen het schoolbeleid dan wordt de les
gecensureerd. Dat beleid is heel conservatief. Als je er vanuit gaat dat
je in het onderwijs toch ook met de ontwikkeling van een vak bezig wilt
zijn dan is dat dus een flinke rem. Ontwikkelingen in de kunst lopen
vaak vooruit op maatsachappelijke ontwikkelingen. Dat wordt op deze
manier afgestopt.
Henk Dolleman <hen...@xs4all.nl> schreef in artikel
<37c9bb4e...@news.xs4all.nl>...
> Waar het mij om gaat is dat je een berg kritiek te berde brengt over
> de gebrekkige kwaliteiten van anderen en dan zelf zo'n stomme taalfout
> maakt. Kijk ook even naar je zelf. Dat is de essentie van m'n
> opmerking.
Ja; en naar mijn mening, en daar blijf ik nog steeds bij, is dat dus een
beetje onhandige reactie.
Kijk... ik ben geen pabo-er, ik ben niet bevoegd NL te geven binnen het
basisonderwijs (en ik weet niet of het NOG zo is, maar voorheen was je
zelfs 3e graads bevoegd nl te doceren binnen het VO)...
Dat ik dan een spelfout maak, ZELFS terwijl ik over de spelling van anderen
loop te zeiken, is niet erg. Omdat ik wat betreft de nl-taal namelijk de
'gewone' man ben en niet de docent.
Gekker zou zijn, als ik zou lopen te zeuren over de akkoordenkennis van de
huidige muziekdocent en vervolgens in mijn betoog schrijven dat een Csus4
akkoord uit CDG zou bestaan. DAN zou jouw reactie over balken en splinters
terecht zijn. Nu niet.
Groet!
Marius
Ad Murck <adm...@rborkest.demon.nl> schreef in artikel
<935910994.2201....@news.demon.nl>...
> > Het onderwijs is daar erg conservatief heb ik vernomen van een
Amerikaanse
> > muziekcollega
>
> So What?
Na de reactie van Paul begrijp ik wat hij bedoelde en lijkt het mij ook
zinvol om deze behoudenheid niet te handhaven. Andere zaken binnen de
onderwijsvernieuwing zijn allemaal vrij onrustig. Het onderwijs komt nooit
tot rust (overigens is dat gewoon gebonden aan de maatschappij die ook niet
meer tot rust komt). Wat dat betreft is het dus zelfs 'goed' dat het zo
onrustig is, de kinderen moeten immers voorbereid worden op een plaats
binnen de maatschappij.
Aan de andere kant moet er ook een beetje door de onderwijsvernieuwing heen
geprikt worden. Nu moeten de kinderen 'ineens' allemaal zelfstandig leren
werken enzo... maar het is alleen maar zo in opspraak omdat er ineens het
etiketje 'zelfstandig leren' opgeplakt wordt. Als ik naar mijn eigen
basisschooljeugd kijk, deden wij dat daar ook allemaal al lang. En we
hielpen mekaar daar ook al gewoon. En niet omdat we toen al zo actief met
het zogenaamde 'zelfstandig' leren bezig waren. Ik zat overigens op een
traditionele, "klassieke" basisschool.
Ik sta open voor verbetering, maar dan wel verbetering die voortkomt uit
een weloverwogen keus, en niet uit "bezuiniging." Vervolgens hanteer ik
graag de zin: "Iets dat al eeuwenlang zijn bruikbaarheid bewijst, hoeft
niet in een tijdsbestek van 50 jaar steeds zo drastisch te worden
veranderd."
Groet!
Marius
Paul Eigenhuis <pa...@muzieknet.demon.nl> schreef in artikel
<1dx9l5u.e3o...@muzieknet.demon.nl>...
> Ad Murck <adm...@rborkest.demon.nl> wrote:
> Nee, daar zit eeuwen van menselijke ontwikkeling in. Volgens mij sluit
> deze muziek door zijn eenvoud, vertellend karakter en duidelijk ritme
> uitstekend aan bij de belevingswereld van jonge kinderen.
Dat is ook zo. Bij mijn kinderkoor doe ik altijd flink mijn best om maar
met zo leuk mogelijke liedjes te komen (beetje uit angst dat het koor
anders ter ziele zal gaan, omdat het koortje in een ontzettend kleine
dorpgemeenschap moet handhaven). De kinderen smullen wel van die liedjes,
maar zoals altijd kan je natuurlijk niet altijd gebak eten (ik lust zelf
trouwens niet eens gebak). Maar toen ik laatst 't zaaltje binnenkwam zaten
een paar meiden allemaal volksliedjes te zingen. Het bleek namelijk dat 1
van die kinderen een boekje op zolder had gevonden endat had ze
meegenomen...
Aan dit voorval kan ik natuurlijk geen wetenschappelijke conclusie
verbinden, maar het bleek toch zeker wel dat ook deze liedjes hier voor
veel plezier zorgden....
Groet!
Marius
Henk Dolleman <hen...@xs4all.nl> schreef in artikel
<37c9bb4e...@news.xs4all.nl>...
> denk ik/hoop ik. Wat ik echter *wel* vaker doe is tegenstrijdigheden
> in redeneringen signaleren en daar plagerig en min of meer serieus op
> reageren. Da's trouwens behoorlijk gebruikelijk in deze nieuwsgroep.
Goed dat ik het weet. Ik had eigenlijk gehoopt dat dit niet zo'n
flame-groep was.
Groet!
Marius
Interesse in mijn liedjes "het smakgebak" en de "tonentaart tango"? Maken
onderdeel uit van een schoolconcert, dat gaat over de muzikale klanklagen
baslaag, harmonielaag en melodielaag. De kinderen vinden de liedjes leuk
over het algemeen (groep (4)5 t/m 7(8))
> Maar toen ik laatst 't zaaltje binnenkwam zaten
> een paar meiden allemaal volksliedjes te zingen. Het bleek namelijk dat 1
> van die kinderen een boekje op zolder had gevonden endat had ze
> meegenomen...
Doet me deugd te horen en verbaast me niets.
>
>
>Henk Dolleman <hen...@xs4all.nl> schreef in artikel
><37c9bb4e...@news.xs4all.nl>...
>> Waar het mij om gaat is dat je een berg kritiek te berde brengt over
>> de gebrekkige kwaliteiten van anderen en dan zelf zo'n stomme taalfout
>> maakt. Kijk ook even naar je zelf. Dat is de essentie van m'n
>> opmerking.
>
>Ja; en naar mijn mening, en daar blijf ik nog steeds bij, is dat dus een
>beetje onhandige reactie.
Tja, daar verschillen we dan over van mening. Mag hoor. Ik vind het
echter een beetje onhandig om hele generaties (ex) pabo studenten over
een kam te scheren. Kan je volgens mij methodisch niet waarmaken
vanwege gebrek aan inzicht in de samenstelling van de gehele huidige
populatie studenten afgezet tegen een studentenpopulatie uit het al
dan niet nabije verleden (om even vanuit m'n eigen vak te redeneren).
Of heb je onderzoeksresultaten die dergelijke verschillen tussen nu en
vroeger keihard aantonen?
>Gekker zou zijn, als ik zou lopen te zeuren over de akkoordenkennis van de
>huidige muziekdocent en vervolgens in mijn betoog schrijven dat een Csus4
>akkoord uit CDG zou bestaan. DAN zou jouw reactie over balken en splinters
>terecht zijn. Nu niet.
Tja. Je generaliseert en maakt IMO impliciet een grote groep mensen
lichtelijk zwart. En daar maak ik bezwaar tegen. Ook al omdat ik de
nodige collega's heb met een pabo achtergrond en op basis daarvan weet
dat het beeld op zijn minst veel genuanceerder ligt. En een redelijke
kennis van het Nederlands mag ik toch wel verwachten van iemand met
minimaal een HBO opeiding? Of is dat iets dat er tijdens de midelbare
school inmiddels ook al bij inschiet?
>Groet!
>Marius
Groet terug hoor. Enne, dit is in mijn beleving dus geen flame, maar
een vorm van uitwisselen van standpunten. Nogal gebruikelijk hier <g>.
h
cp: Opnames Rockpalast van vannacht
>
>
>Henk Dolleman <hen...@xs4all.nl> schreef in artikel
><37c9bb4e...@news.xs4all.nl>...
>
>> denk ik/hoop ik. Wat ik echter *wel* vaker doe is tegenstrijdigheden
>> in redeneringen signaleren en daar plagerig en min of meer serieus op
>> reageren. Da's trouwens behoorlijk gebruikelijk in deze nieuwsgroep.
>
>Goed dat ik het weet. Ik had eigenlijk gehoopt dat dit niet zo'n
>flame-groep was.
Nee hoor. Dat absoluut niet. Wel dat we elkaar goedmoedig bestoken en
daar zo af en toe de zoutpot bij gebruiken. Flamen wordt hier redelijk
snel 'afgestraft'. En mijn reactie was IMO geen flame. Plagerig ja.
Maar niet afbranden. Doe ik niet aan. En al zeker niet in de ng.
h
cp: Opnames van Rockpalast afgelopen nacht
>minimaal een HBO opeiding? Of is dat iets dat er tijdens de midelbare
>school inmiddels ook al bij inschiet?
Hier heb je naar mijn mening dus wel een zeer sterk punt. Want het begint
inderdaad al op de middelbare school, waar mede leerlingen van mij indertijd
in 6VWO alleen maar hun best deden op hun Nederlands, als ze ook
daadwerkelijk bij dat vak zaten...
Wellicht dat wanneer er op de middelbare school wat hogere eisen zouden
worden gesteld er een verbetering zou plaatsvinden.
Groet!
Marius
>Henk Dolleman <hen...@xs4all.nl> wrote:
>
>> >Ik prefereer toch de internationale als lied om de week mee te openen.
>>
>> Hear hear!!
>>
>> h (het Solidariteitslied kan ook - leerden we ooit aan groep kinderen
>> tijdens een vakantiekamp. Hoezo sociale academie in de jaren
>> zeventig?)
>
>Waarschijnlijk zingen die kinderen dat nog graag, toch? Ook al zijn ze
>niet alle maal socialistisch. Het is maar in welke omstandigheden je het
>voor het eerst hoort.
Op zich wel denk ik. Het had in die tijd (midden jaren zeventig)
echter een nogal expliciete 'vormende' lading. Oftewel: we moesten
allemaal zo vreselijk nodig de boodschapper/profeet/zendeling en weet
ik wat allemaal nog meer uithangen... Het begrip 'revolutionaire
beroepspraktijk' hadden we weliswaar met de mond afgewezen, maar in
feite handelden we er nog steeds naar op dat moment. Ai. De doelen die
we dachten te kunnen bereiken...
Maar. Het blijft een prachtig lied. En de inhoud is nog steeds
relevant. Voorwaarts! En vooral niet vergeten. De weg is immers lang
<g>.
h (de herhaling van de OVT docu over Sneevliet van vanmorgen maakte
dat ook weer duidelijk)
cp: Masters of Reality tijdens Rockpalast afgelopen nacht - heb ik
eindelijk gezichten bij die band <g>
>Nee hoor. Dat absoluut niet. Wel dat we elkaar goedmoedig bestoken en
>daar zo af en toe de zoutpot bij gebruiken. Flamen wordt hier redelijk
>snel 'afgestraft'. En mijn reactie was IMO geen flame. Plagerig ja.
>Maar niet afbranden. Doe ik niet aan. En al zeker niet in de ng.
Ok dan... dan is dat ook weer uit de wereld. ;-)
Groet!
Marius
>>Interesse in mijn liedjes "het smakgebak" en de "tonentaart tango"? Maken
JA! Zoals (ik hoop niet dat ik nou weer generaliserend over kom (knipoog
naar Henk)) toch elke docent ben ik altijd op zoek naar leuk en nuttig
materiaal. Dus als het wat is, en dat zal wel anders zou je het niet
aanbieden neem ik aan, hou ik mij altijd zeer van harte aanbevolen... midi
file + tekst ofzo? Of scannen?
Groet!
Marius
> Paul Eigenhuis <pa...@muzieknet.demon.nl> schreef in artikel
> <1dx9l5u.e3o...@muzieknet.demon.nl>...
> > Ad Murck <adm...@rborkest.demon.nl> wrote:
>
> > Nee, daar zit eeuwen van menselijke ontwikkeling in. Volgens mij sluit
> > deze muziek door zijn eenvoud, vertellend karakter en duidelijk ritme
> > uitstekend aan bij de belevingswereld van jonge kinderen.
>
> Dat is ook zo. Bij mijn kinderkoor doe ik altijd flink mijn best om maar
> met zo leuk mogelijke liedjes te komen (beetje uit angst dat het koor
Er zijn hele leuke meerstemmige zettingen van volksliedjes.
bv in de AGEK-bundel:
Daar kwam een boer uit leuven
Op enen boom een koekoek
Of ars musica:
Boerinnetje van buiten
Nieuwe stukjes van een beetje alure voor kinderkoor waar je erg lekker
aan kan werken staan bijvoorbeeld in het bundeltje 'een hond gaat op
reis' van Jetse Bremer
De kinderen (8-12 jaar waarvan 25% jongens. Geen watjes) vonden ook de
volksliedjes leuk
> frans wrote:
> > Ik vond Ward een verschrikking. Bvendien zie ik de leerkrachten van nu
niet
> > met gebaar 4 aankomen. De worden vierkant uitgelachen.
> > Het is niet alleen achterhaald (imo), maar ook nog een ramp. Wij
moesten in
> > onze opleiding ook Ward doen en onze muziekdocente had een collectieve
les
> > georganiseerd. Wij dus met z'n allen achterin de klas kijken en
luisteren
> > naar zo'n Ward-adept. De kinderen zongen als nachtegaaltjes, dat moet
> > gezegd, maar met 0,0 plezier. Zingen was voor hen een zeer serieuze
> > bezigheid geworden waarin je geen foutje mocht maken.
>
> Het hangt er maar vanaf wie je treft. Ik heb van de lessen van Silvere
> van Lieshout erg genoten. De wardmethode vond ik de eerste methode die
> met goed fantsoen in kwaliteit kon vergelijken met een goede reken- of
> taalmethode.
Tja, ik had twee handicaps: de eerste was de non die de muzieklessen gaf en
de tweede was het feit dat ik niet kan zingen. Ward legde wel erg de nadruk
op de techniek van het zingen en in die zin valt ie wel te vergelijken met
een taal- of rekenmethode.
>
> Natuurlijk zijn een aantal zaken gedateerd. Het wardcentrum is wat dat
> betreft gebonden aan de VS waar de wardsubsidie vandaan komt. Dat houdt
> ontwikkelingen wel tegen. Het onderwijs is daar erg conservatief heb ik
> vernomen van een Amerikaanse muziekcollega
Dat zou me niets verbazen. Het conservatisme zit daar niet alleen in het
onderwijs, maar vind je terug op allerlei gebieden in de maatschappij.
>
> Voor mij is muziekmaken ook een serieuze bezigheid. Wat niet wegneemt
> dat ik veel plezier maak in de les. Ze gaan inderdaad erg goed zingen
> van Ward. Op het moment dat je dan met je koor in het vliegtuig naar
> Ierland zit voor een concertreisje dan dient een andere orde van plezier
> zich aan. Dat vinden de kinderen ook. Dat is ze best wat
> zweetdruppeltjes waard.
99% van de basisschoolklassen gaan nooit van ze leven met een vliegtuig
naar het buitenland om daar te zingen. Natuurlijk, als ze vantevoren weten
dat dat staat te gebeuren als ze goed oefenen, dan wordt het een ander
verhaal. Dan begint het te lijken op de Olympische Spelen. Als je goed
presteert mag je mee anders niet. Ik vraag me af of basisscholen aan zo
iets mee moeten doen.
>
> Gebaar 4 (arsis thesis volgens moquereau)is een werelduitvinding die je
> vooral voor het tiende jaar moet gebruiken. Dat zal op weinig
> basisscholen lukken helaas. Lukt het dan kunnen de kinderen voor de rest
> van hun leven goed fraseren, hebben ze een goede adembeheersing en een
> uitstekende balans.
Ik heb het boek er nog even bijgepakt (ed. 1959!) voor dat arsis - thesis
verhaal. Dat ben ik dus allemaal vergeten. Ik kreeg dat dus op mijn 18de en
het is ook nooit meer goed gekomen. Ik heb nog Ward-examen gedaan (dat was
verplicht) en ik ben gezakt met een 5. Dat was de schuld van de non. Men
moest bij twee verschillende vragen voorbeelden van liedjes opschrijven. Nu
ben ik nogal pragmatisch uitgevallen en ik merkte dat er een liedje was dat
je bij beide vragen kon gebruiken. En dat deed ik dus ook. We speelde op
safe <g> De non keurde mijn "economisch" gebruik af met de opmerking dat
het niet toegestaan was twee keer hetzelfde liedje te gebruiken. Leuk is
dat. Achteraf de regeltjes aanpassen.
Een ander punt is, dat leerkrachten er ook zelf plezier in moeten hebben.
Dat kan denk ik alleen als je in redelijke mate getalenteerd bent. Voor mij
(ik mocht zelfs op de kleuterschool al nooit meezingen wegens brommen) was
iedere muziekles een zware opgave. Ik pleit dan ook voor meer vakleraren
muziek in de scholen.
Frans (kan gelukkig nog wel van muziek genieten!)
cp: Brainbox - Brainbox (nieuwe buit)
Helemaal mee eens. Niet iedere verandering is een verbetering. Er is in de
afgelopen jaren zoveel gerommeld en gesleuteld aan het onderwijs dat het er
allemaal niet beter op is geworden. En het merendeel inderdaad vanuit het
oogpunt bezuiniging.
Frans
> > Waar het mij om gaat is dat je een berg kritiek te berde brengt over
> > de gebrekkige kwaliteiten van anderen en dan zelf zo'n stomme taalfout
> > maakt. Kijk ook even naar je zelf. Dat is de essentie van m'n
> > opmerking.
>
> Ja; en naar mijn mening, en daar blijf ik nog steeds bij, is dat dus een
> beetje onhandige reactie.
Hoezo onhandige reactie?? Henk heeft helemaal gelijk.
>
> Kijk... ik ben geen pabo-er, ik ben niet bevoegd NL te geven binnen het
> basisonderwijs (en ik weet niet of het NOG zo is, maar voorheen was je
> zelfs 3e graads bevoegd nl te doceren binnen het VO)...
> Dat ik dan een spelfout maak, ZELFS terwijl ik over de spelling van
anderen
> loop te zeiken, is niet erg. Omdat ik wat betreft de nl-taal namelijk de
> 'gewone' man ben en niet de docent.
Wat een onzin. Iedereen die voor de klas staat dient te beschikken over
voldoende taalkennis. Een muziekdocent die op het bord het woord "weisje"
schrijft deugt net zo min voor het onderwijs als een leraar Nederlands.
Prima.
Op naar het volgende verschil van mening dus maar <g>.
h
clt: BBC 2: Peel docu
>
>Ad Murck heeft geschreven in bericht
><935940244.20766....@news.demon.nl>...
>
>>>Interesse in mijn liedjes "het smakgebak" en de "tonentaart tango"? Maken
>
>JA! Zoals (ik hoop niet dat ik nou weer generaliserend over kom (knipoog
>naar Henk))
Sjuust! Da's wat mij betref de code alhier <g>.
h (knipoog terug)
clt: BBC 2: John Peel docu
>Marius Diepenhorst schreef
>>
>> Ik sta open voor verbetering, maar dan wel verbetering die voortkomt uit
>> een weloverwogen keus, en niet uit "bezuiniging." Vervolgens hanteer ik
>> graag de zin: "Iets dat al eeuwenlang zijn bruikbaarheid bewijst, hoeft
>> niet in een tijdsbestek van 50 jaar steeds zo drastisch te worden
>> veranderd."
>
>Helemaal mee eens. Niet iedere verandering is een verbetering. Er is in de
>afgelopen jaren zoveel gerommeld en gesleuteld aan het onderwijs dat het er
>allemaal niet beter op is geworden. En het merendeel inderdaad vanuit het
>oogpunt bezuiniging.
Nee joh. Je begrijpt het dus niet. Weer zo'n docent aan het woord die
nog steeds niet ingezien heeft dat output optimalisatie en efficiency
inmiddels ook in het onderwijs je ware is <g>.
h (leest gele katernen)
clt: BBC 2 - John Peel docu
>Wat een onzin. Iedereen die voor de klas staat dient te beschikken over
>voldoende taalkennis. Een muziekdocent die op het bord het woord "weisje"
>schrijft deugt net zo min voor het onderwijs als een leraar Nederlands.
Spijker en kop. <g>
>cp: Brainbox - Brainbox (nieuwe buit)
Toch wel de nieuwe met de bonustracks? Samen met To you heb je dan
alles.
h
clt: BBC 2: Peel docu
>
> Op zich wel denk ik. Het had in die tijd (midden jaren zeventig)
> echter een nogal expliciete 'vormende' lading. Oftewel: we moesten
> allemaal zo vreselijk nodig de boodschapper/profeet/zendeling en weet
> ik wat allemaal nog meer uithangen... Het begrip 'revolutionaire
> beroepspraktijk' hadden we weliswaar met de mond afgewezen, maar in
> feite handelden we er nog steeds naar op dat moment. Ai. De doelen die
> we dachten te kunnen bereiken...
De muzikale boodschap zal bij die kinderen zeker zijn overgekomen. Zij
hebben toen natuurlijk niet de beperkingen ervaren die jij nu misschien
achteraf bij jezelf ziet. Jouw probleem:-) De lading van de
internationale is volgens mij 'heldhaftigheid' of 'moed'. Dat zijn
universele kwaliteiten. 'moed moet, moed doet je goed' Jij hebt toch ook
Arendsoog gelezen?
Ik heb er Encore-files van en die kun je ook faxen bijvoorbeeld. De
begeleiding hebben we ingespeeld met een koperkwintet en daar kan ik dus
bijvoorbeeld een WAV van maken (of een cassettebandje opsturen met het
complete materiaal), of via Het Kunstgebouw (Stichting Steunfunctie
Kunstzinnige Vorming Zuid-Holland) een presentexemplaar van de lessenserie
laten toesturen, waar alles al in zit. Dan doe je alsof je belangstelling
hebt voor het Tonentaart-project van het Randstedelijk Begeleidings Orkest.
Moet via muziekconsulenten mogelijk zijn.
> Tja, ik had twee handicaps: de eerste was de non die de muzieklessen gaf en
> de tweede was het feit dat ik niet kan zingen. Ward legde wel erg de nadruk
> op de techniek van het zingen en in die zin valt ie wel te vergelijken met
> een taal- of rekenmethode.
Ja, da's waar. Ikzelf hield erg van zingen. Bij ward moest het alleen zo
hoog. Voor de kinderen overigens heel geod voor de ontwikkeling van hun
zangstem.
> 99% van de basisschoolklassen gaan nooit van ze leven met een vliegtuig
> naar het buitenland om daar te zingen. Natuurlijk, als ze vantevoren weten
> dat dat staat te gebeuren als ze goed oefenen, dan wordt het een ander
> verhaal. Dan begint het te lijken op de Olympische Spelen. Als je goed
> presteert mag je mee anders niet. Ik vraag me af of basisscholen aan zo
> iets mee moeten doen.
Ik werkte daar als vakdocent. Na schooltijd hadden we een koor. Kinderen
uit alle klassen. stuk of 45. Meeoefenen betekende meegaan naar Ierland.
Als je 1x een reisje gemaakt heb, al is het maar naar een stadje even
verderop dan verhoogt dat de status van het koor in de beleving van de
kinderen. Zeker als je met z'n allen bij McDonalds gaat eten:-)
Ik heb wel vaker bezwaren gehoord. Kinderen moeten buitenspelen of zo.
Maar ze komen zelf. En ze snappen goed dat nu hard werken later meer
plezier oplevert. Bovendien lachten we bij repetities ook wat af.
> > van hun leven goed fraseren, hebben ze een goede adembeheersing en een
> > uitstekende balans.
>
> Ik heb het boek er nog even bijgepakt (ed. 1959!) voor dat arsis - thesis
Ik heb nog een 'nieuwe' uitgave van 1932 in kast staan. ook eentje van
59 heeft al antiquarische waarde. De laatste is dacht ik van 84,
tenminste die heb ik toengebruikt, A4 formaat.
> het niet toegestaan was twee keer hetzelfde liedje te gebruiken. Leuk is
> dat. Achteraf de regeltjes aanpassen.
Volgens mij heb je gewoon pech gehad. Ik ben alleen maar leuke mensen
tegengekomen daar.
> iedere muziekles een zware opgave. Ik pleit dan ook voor meer vakleraren
> muziek in de scholen.
dat is er een voor nl.onderwijs.algemeen
>Nee hoor. Je betoog snap ik best en doet me nogal denken aan verhalen
>van mensen als Neil Postman. Vroeger was alles beter. Toen lazen ze
>tenminste nog. Toen was er nog geen televisie. Toen leerde men z'n
>lesje nog.
In dat verband kan ik het boekje Welcome to the Future aanbevelen van
Gert van Veen, een soort korte bijscholingscursus over hedendaagse
muziek. Bij De Slegte in Rotterdam was die maar een tientje ofzo.
Daarin wordt al in het voorwoord afgerekend met "vroeger was alles
beter" :).
Was ook een ideaal kadootje voor een collega van me die muzikaal
gezien de jaren zeventig weigerde te verlaten ;).
groetjes,
Mirella :)
>Hier heb je naar mijn mening dus wel een zeer sterk punt. Want het begint
>inderdaad al op de middelbare school, waar mede leerlingen van mij indertijd
even geheel off-topic, sorry, maar ik zie dat mensen van vlak na mijn
generatie (;)) vaak woorden los van elkaar schrijven die aan elkaar
kunnen worden geschreven. Zelf zou ik typen: medeleerlingen.
garoetjes,
Mirella :)
>De muzikale boodschap zal bij die kinderen zeker zijn overgekomen. Zij
>hebben toen natuurlijk niet de beperkingen ervaren die jij nu misschien
>achteraf bij jezelf ziet. Jouw probleem:-)
Fijn hoor, dank je wel <g>.
>De lading van de
>internationale is volgens mij 'heldhaftigheid' of 'moed'. Dat zijn
>universele kwaliteiten. 'moed moet, moed doet je goed' Jij hebt toch ook
>Arendsoog gelezen?
O ja. Wel een paar. Ik zat meer in Karl May, maar daar speelden
vergelijkbare thema's de hoofdrol.
h
cp: Rockpalast afgelopen zaterdag
Het organiseren van buitenschoolse activiteiten valt wat mij betreft toch
in een andere categorie dan de verplichte zanglesjes van het rooster. Bij
zo'n naschools koor heb je te maken met kinderen die het graag doen en er
ook plezier in scheppen. Bij verplichte muzieklessen ligt dat anders. Mijn
jongste dochter begint nog te huiveren als ik de naam van juffrouw Caroline
noem. (Die gaf op haar oude basisschool in de meeste klassen muziekles. Ik
weet niet of ze een echte vakjuf was of een hobbyļste, maar mijn jongste
gruwde er in ieder geval van).
Ze missen inderdaad wat buitenspelen (2 keer een half uurtje of zo?), maar
daar staat tegenover dat ze werken aan hun sociale vaardigheden: naar
elkaar luisteren en met elkaar rekening houden. En wat heel belangrijk is:
samen iets opbouwen.
>
> > Ik heb het boek er nog even bijgepakt (ed. 1959!) voor dat arsis -
thesis
>
> Ik heb nog een 'nieuwe' uitgave van 1932 in kast staan. ook eentje van
> 59 heeft al antiquarische waarde. De laatste is dacht ik van 84,
> tenminste die heb ik toengebruikt, A4 formaat.
Goh, dan gaat het na al die jaren toch nog wat opleveren! Al is het maar in
het antiquariaat. :-)
>
> > het niet toegestaan was twee keer hetzelfde liedje te gebruiken. Leuk
is
> > dat. Achteraf de regeltjes aanpassen.
> Volgens mij heb je gewoon pech gehad. Ik ben alleen maar leuke mensen
> tegengekomen daar.
't Was op de Pedac (de voorloper van de Pabo) Ik heb nog de volle 5 jaar
gedaan, maar heb na 4 jaar meteen muziek laten vallen (kon niet eerder!).
Toch is het nog redelijk goed gekomen met mij: muziek is nog steeds een
grote hobby <g>
>
> > iedere muziekles een zware opgave. Ik pleit dan ook voor meer
vakleraren
> > muziek in de scholen.
> dat is er een voor nl.onderwijs.algemeen
Inderdaad.
Frans
cp: Rare Earth - Rare Earth in concert (tape)
Dat laat ik over aan onze adjuncts, die daar vervolgens een mooi resumé van
maken dat ik ook niet lees. Een of twee keer per jaar ben ik dan toch de
klos want dan gaan ze die verhalen vertellen op een verplichte plenaire
vergadering (waar ik helaas niet onderuit kan).
Het wordt verdorie eens tijd dat onderwijsmensen eens een beetje
product-gericht gaan werken........ en zich niet zoveel bezighouden met het
kind in de leerling.....
> >cp: Brainbox - Brainbox (nieuwe buit)
>
> Toch wel de nieuwe met de bonustracks? Samen met To you heb je dan
> alles.
Yep. Een aardig voorwoord van Janneman ook. Ik wist niet eens dat ze maar 9
maanden bij elkaar waren. En dat Akkerman baste op de eerste single. To you
moet ik inderdaad ook nog een keertje zien te scoren.
Dit is er trouwens toch wel eentje die Blues on the ceiling naar de kroon
steekt als het gaat om Nederlandse debuutplaten. Mooie repertoire-keuze
ook. Dit is weer zo'n juweeltje die Fransje op de kennis van 2 nummers
heeft gekocht <g> En waar ie geen spijt van zal krijgen :-))
>Henk Dolleman schreef
>> Toch wel de nieuwe met de bonustracks? Samen met To you heb je dan
>> alles.
>
>Yep. Een aardig voorwoord van Janneman ook. Ik wist niet eens dat ze maar 9
>maanden bij elkaar waren. En dat Akkerman baste op de eerste single.
Rudie de Queljoe was een prima opvolger hoor.
>To you
>moet ik inderdaad ook nog een keertje zien te scoren.
Zo is dat.
>Dit is er trouwens toch wel eentje die Blues on the ceiling naar de kroon
>steekt als het gaat om Nederlandse debuutplaten. Mooie repertoire-keuze
>ook. Dit is weer zo'n juweeltje die Fransje op de kennis van 2 nummers
>heeft gekocht <g> En waar ie geen spijt van zal krijgen :-))
Het verbaast me nogal dat je 'm niet had en blijkbaar ook niet kende?
Voor mij is die plaat het ultieme jeugdsentiment.
h
>Henk Dolleman heeft geschreven in bericht
><37ce58e6...@news.xs4all.nl>...
>
>>minimaal een HBO opeiding? Of is dat iets dat er tijdens de midelbare
>>school inmiddels ook al bij inschiet?
>
>Hier heb je naar mijn mening dus wel een zeer sterk punt. Want het begint
>inderdaad al op de middelbare school, waar mede leerlingen van mij indertijd
>in 6VWO alleen maar hun best deden op hun Nederlands, als ze ook
>daadwerkelijk bij dat vak zaten...
Alleen je medeleerlingen?
>Wellicht dat wanneer er op de middelbare school wat hogere eisen zouden
>worden gesteld er een verbetering zou plaatsvinden.
Nog een keer, en dan hou ik er echt over op. Waarom generaliseer je
nou zo? *Jij* maakte een taalfout in een betoogje waarin je een hele
generatie komende docenten afserveerde. Daar reageerde ik plagerig op,
omdat dat nogal knarste.
Ik verwees naar HBO en middelbare school omdat ik er van uitga dat
*jij* toch wel een HBO opleiding zult hebben. Toch?
>In dat verband kan ik het boekje Welcome to the Future aanbevelen van
>Gert van Veen, een soort korte bijscholingscursus over hedendaagse
>muziek. Bij De Slegte in Rotterdam was die maar een tientje ofzo.
Zal eens kijken of de bieb het heeft.
>Daarin wordt al in het voorwoord afgerekend met "vroeger was alles
>beter" :).
Is in sommige opzichten echt wel waar hoor <g>. Alle gekheid op een
stokje: als zodanig is die opvatting uiteraard bijna altijd onzin.
Maar als mensen van de generatie van mijn ouders (beide van '20)
vertellen dat 'vroeger' kinderen nog veilig op straat konden spelen en
nu meestal niet meer etc etc, dan klopt ie wel. Maar omdat in die
zelfde (crisis)tijd nogal erg veel (arbeiders)kinderen (zoals zij)
nooit nieuwe kleren kregen maar alleen afdankertjes klopt het verhaal
ook weer niet.
Oftewel: het geheugen is nou eenmaal selectief en (vaak) geneigd
negatieve dingen uit te filteren.
>Was ook een ideaal kadootje voor een collega van me die muzikaal
>gezien de jaren zeventig weigerde te verlaten ;).
Wat mij betreft hadden ze muzikaal gesproken nooit op hoeven houden.
En ach. Pearl Jam is toch een erflater van die zelfde jaren zeventig?
Niks mis mee.
Om te beginnen is het niet erg gepast (vind ik) om hier op terug te komen.
Ik heb me hierover al verantwoord, en daarmee had je genoegen genomen.
Vervolgens:
Kijk het is vervelend dat ik toevallig dat foutje maakte. Dat was overigens
een SPELFOUT en ik heb het voortdurend over taalfouten gehad. Dat is naar
mijn mening een andere kwestie. Net zoiets of je vakantie nou met een k of
met c zal schrijven... dat zal mij verder boeien.
Ik heb het over "ik wordt/vindt" gehad dat dat stom is.
Ik generaliseer hierin, omdat ik tot dusver ERG weinig (laten we zeggen van
alle mensen die ik ken dat er nog 2 zijn) mensen ben tegen gekomen die hier
enig kaas van hebben gegeten.
En ik kan het niet bewijzen, maar ik ben al heel wat mensen tegengekomen.
Wederom is het erg jammer dat ik dat foutje maakte in mijn posting, omdat ik
zelf een behoorlijke nl-taal-enthousiasteling ben, en ik het dus ook erg
vervelend vind, dat er zoveel fouten worden gemaakt.
>Ik verwees naar HBO en middelbare school omdat ik er van uitga dat
>*jij* toch wel een HBO opleiding zult hebben. Toch?
Ja hoor maak je maar niets ongerust.
Groet!
Marius
>even geheel off-topic, sorry, maar ik zie dat mensen van vlak na mijn
>generatie (;)) vaak woorden los van elkaar schrijven die aan elkaar
>kunnen worden geschreven. Zelf zou ik typen: medeleerlingen.
Hmm, interessante observatie. Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat
reclameschrijvers daar in belangrijke mate debet aan zijn, waarschijnlijk
onder invloed van het Engels. Oorspronkelijk engelstalige brochures e.d.
worden vaak belabberd slecht vertaald en vooral d įįr zie je dat modieus
los-schrijven van allerlei termen.
Ton
cp: Sarah McLachlan - The Freedom Sessions
Je bedoelt:
Volleybal Vereniging
Eindexamen Kanditaat
Automatiserings Kennis
Soms is het zo ontzettend FOUT! Ja, ik herken het fenomeen, en ik
erger me er dood aan. Zeker als de PR-dame bij ons op het werk zich er
schuldig aan maakt (ik probeer dan alles te corrigeren voor ik het op
de website zet).
D
--
http://www.dyve.net/nlmuziek - Doe mee met de nl.muziek Top X
Inzendingstermijn verlengd! Stuur in tot en met 12 september 1999!
Ik kende alleen maar de singles en die had ik op van die grote banden
staan. Aan de LP ben ik nooit toegekomen. Ook vrienden en kenissen hadden
hem niet. Vandaar. Was toch een gemis, blijkt nu. Maar ja beter laat dan
nooit. En het heeft ook wel charme: het herontdekken van goude, oude
Nederlandse muziek. :-)
Groetjes Frans
cp: Beastie Boys - Paul's boutique
Volgens mij komt het door de spel links cheque kers.
Andersom is het net zo irritant. Nederlanders die Engelstalige teksten
schrijven (bijvoorbeeld op flyers) en dan woorden op z'n Nederlands aan
elkaar breien.
ST
cp: Splender - 'Halfway Down The Sky'
--
"Tijd om dag te zeggen. Tijd om dag te zeggen." - Teletubbies
spreektrompet