Pearl Jam Riot Act (spoilers)

Mirella

Hoi,

hier een soort bespreking die ik schreef voor een vriend voor op zijn
site. Misschien vind hij het niks, dus ik post het ook gewoon hier ;) Er
ontbreekt een klein stukje ergens tussenin, maar dat vul ik morgen aan.
Nu eerst lekker slapen :)

groetjes,
Mirella :)

Dit zou eerst een stuk worden over wat ik van het nieuwe Pearl Jam album
verwachtte. Maar de tijd ging harder dan ik, en inmiddels is het hele
album al uitgelekt en kan ik dus meteen over naar het 'echte'.

De verwachtingen waren hooggespannen. Vorig jaar zag ik Pearl Jam op
Neil Young's Bridge School Benefit in Mountain View, Californië. Het was
vlak na 11 september, dus het was heel bijzonder om naar de USA te
vliegen en er te verblijven. Het tweedaagse festival stond in het teken
van politiek en oorlog maar vooral vrede. Met zijn allen zongen we
Imagine en Neil Young zong als boodschap 2 keer All You Need is Love en
maar liefst 4 keer Blowin' In The Wind. Voor mij was de eerste keer dat
ik Pearl Jam zag na de rampzalige gebeurtenissen op Roskilde, en het was
erg emotioneel. Enkele nieuwe nummers werden voor het eerst gespeeld,
waaronder (de eerste single) I am Mine. Het stukje tekst dat ik verstond
als "there's no need to cry: we're safe tonight" paste perfect bij de
avond. "Als het hele album zo wordt, wordt het een erg goed album", vond
ik.

Het eerste wat uitlekte, was de titel: Riot Act. Zou het een punkalbum
worden? Er was in interviews al aangekondigd dat het een
album vol protest zou worden; niet zo wonderlijk in deze roerige tijden.
Gecoverde nummers zoals Lennon's Gimme Some Thruth, en de vriendschap
met Joey Ramone, alsmede ouder 'punk' werk, vooral van Ed Vedder, gaven
hoop. Maar het is geen punkalbum geworden. Of misschien toch wel... Dat
is het rare van het nieuwe album: het is het meest samenhangende en
sterke album dat Pearl Jam ooit maakte, en toch staan er allerlei
compleet verschillende nummers op.

Het tweede wat uitlekte, waren de songteksten, waarmee meteen de
tracklist bevestigd werd. Eigenlijk heeft het wel iets: eerst de teksten
lezen alsof het proza is en vervolgens pas horen hoe het klinkt. De
teksten zijn veelzeggend. Nog steeds zijn ze voor verschillende uitleg
vatbaar, maar een nummer als Bu$hleaguer met "he's not a leader, he's a
Texas leaguer" toch niet zo erg. In het nummer met de vreemdste titel,
Love Boat Captain, zit een directe verwijzing naar de overledenen op
Roskilde: "lost 9 friends we'll never know, 2 years ago today". Veel
wijsheid en verdriet, maar ook ronduit knullige teksten zitten er
tussen. Knullig op het eerste gezicht, want als je ze eenmaal hoort valt
alles gelukkig op zijn plaats. Iets nieuws in de teksen van dit album:
er zitten veel verwijzingen naar 'oude' nummers in, zoals bijvoorbeeld .
Ook wordt er verwezen naar teksten van schrijvers en politici, maar
daarnaar moet je iets langer zoeken als je die literatuur nog niet kent.

Op naar hoe het klinkt, want daar draait het natuurlijk om, en ik wil
het geen eindeloos verhaal maken. Twee woorden: Matt Cameron
(ex-Soundgarden, Wellwater Conspirancy)!!! Die man is 'all over the
album'. Vanaf de eerste drumklanken tot hele nummers die hij schreef. Of
het aan hem ligt dat het een zeer publieksvriendelijk album is geworden
durf ik niet te zeggen, maar zijn invloed is duidelijk hoorbaar en dat
is goed.
Ze hebben trouwens nog een vriend te gast: Boom, een oude Hawaiiaan op
keyboards. Bij recente optredens was Boom ook aanwezig, en je kunt hem
zien - vriendelijk lachend - in de clip voor I Am Mine.
Over de productie door Adam Kasper zijn voornamelijk positieve kritieken
geschreven tot nu toe, op één ding na: het veelvuldig gebruik van
fade-outs. Je houdt er van of niet.
En voor ik de originele bandleden vergeet: Riot Act is van alle albums
tot nu toe het album waarbij ze - volgens eigen zeggen - het meest
hebben samengewerkt. Het resultaat is een variatie aan stijlen, waaruit
wonderlijk genoeg juist een zeer samenhangend geheel is ontstaan. Ik
hoor alle 'ouderwetse' invloeden zoals R.E.M., Neil Young, Neil Finn,
The Who, Led Zeppelin, The Ramones, (weer) de Beatles, en sommigen horen
Rush in een enkel nummer, maar die ken ik niet zo goed. Tegelijkertijd
kan de muziek qua 'vlotheid' makkelijk de concurrentie aan met de hele
nu-metal generatie. Gitaarsolo's hadden er wel meer ingemogen trouwens.
De stem van Ed Vedder is over het geheel genomen vrij ingetogen en lijkt
soms een beetje op die van Sting. Tussendoor doet hij leuke dingen met
die stem, grapjes bijna. Wat ook 'nieuw' is op dit album: in de meeste
nummers is zowel de muziek als de zang op een Madonna-achtige manier
sexy en mysterieus zoals voorheen hooguit in een enkel nummer (No Way
bijvoorbeeld, van het album Yield).

Voor één van de eerste uitgebreide track by track reviews verwijs ik
naar een in news:alt.music.pearl-jam gepost bericht. Dat is te vinden
onder Message-ID: <ccarou8i3ksphk0h4...@4ax.com> (met
Google bijvoorbeeld) en geschreven door ene Brad. Hieronder volgt mijn
korte beschrijving per track.

1. Can't Keep

Rustig krachtig nummer. Met je ogen dicht surf je naast Ed Vedder op de
golven, die stijl een beetje. Eerst deed het me niet zoveel maar toen
had ik het ineens een hele dag in mijn hoofd de volgende dag.

2. Save You

Alweer wat vlotter, punky. Een beetje verongelijkt misschien op de
Ramones manier, qua zang. Zou geschreven kunnen zijn voor Layne Staley
of Kurt Cobain, ware het niet dat daar al andere nummers over zijn
geschreven. Het zit vol woorden die in de USA niet ongecensureerd op de
radio mogen. En er zit zo'n heerlijk rondgaand gitaargeluid in zoals
bijvoorbeeld op Spin The Black Circle. Mooi opgebouwde 'suspence'
tussendoor maar daarna gaat het niet echt hard los. Misschien wel als ze
dit live spelen.

3. Love Boat Captain

Gospelbegin, orgel, dan prachtig diep alleen de stem van Vedder en
langzaam maar zeker komt de hele band erbij. Een Pearl Jam Anthem a la
Grievance of Insignificance, maar qua tekst meer Light Years. Over al
het leed van de wereld en wat daarmee te doen: een verzoek aan de Love
Boat Captain om alsjeblieft de regie over te nemen. Wanhopig of juist
troostend, ik weet het niet. Maar ik vind het wel mooi, hoe vaker ik
luister hoe mooier het wordt. De muziek op het allerlaatst, met als
tekst een duidelijke verwijzing naar de Beatles All You Need Is Love,
doet me een beetje denken aan 'Stand By Me'.

4. Crop Duster

Mooi aansluitend op het vertwijfelde LBC komt hier een soort
bespiegeling over hoe de wereld in elkaar blijkt te zitten: precies
andersom. Met hele leuke Who-achtige rifjes op de achtergrond. Meteen
ook een favoriet van mij want ik hou van liedjes met het woord 'garden',
maar dat terzijde :)

5. Ghost

Weer een verhaaltje. Maar dit keer met achtergrondzang en wat meer losse
gitaren die soms zelfs een beetje Pixiesachtig klinken, maar niet de
hele tijd. Voor mij het minste nummer van het album.

6. I Am Mine

Folk. Zeemanslied. Maar dan wel van Pearl Jam, ofwel: met veel kracht.
Die is wel erg impliciet en komt volgens mij pas goed boven als je het
nummer vaker hebt gehoord. "The ocean if full 'cause everyone's crying".
"Significance behind the eyes". Een nummer waar je kracht zou kunnen
uithalen: I Am Mine en ik bepaal mijn eigen leven. Aan het eind nog een
aanzet tot een gitaarsolo zoals alleen Mike McCready dat kan.

7. Thumbing My Way

Singles (de film met o.a. Pearl Jam nummers op de soundtrack) achtig
rustig nummer op de ukelele. Dit werd live door Ed Vedder (hij wil geen
Eddie meer genoemd worden) acoustisch gebracht, maar met de hele band
klinkt het stukken beter. Tekstueel weer troostend: "No matter how cold
the winter, there's a springtime ahead" maar meteen weer relativerend:
"I smile but who am I kidding?".

8. You Are

Hiermee begint het album eigenlijk opnieuw, de B-kant zeg maar. Spannend
klinkend nummer, funky. Een voorbeeld van een op het eerste gezicht
stomme tekst maar in het nummer past het goed. De muziek lijkt
Tool-achtig te worden maar dan gaan ze ineens meezingen en gaat Vedder
over in praten (nog net niet rappen) inplaats van zingen. Terug naar
zang en dan gaat die ineens de hoogte in. Op de achtergrond gebeurt een
hele hoop. Dan is het weer funky en komt alles bij elkaar: vele lagen
muziek en zang. Het 'refrein' vind ik heel mooi gezongen en doet me (erg
in de verte) denken aan Madonna's Frozen.

9. Wanted to Get Right

Vlot levenslustig liedje. Het refrein is een jaren '70 achtig
meezingstukje waarin zelfs meegeklapt wordt en er zit een Alive-achtige
solo in het midden.

10. Green Disease

Eén van de mooiste nummers van het album. Prachtige 'heimwee' achtige
zang en snelle sterke muziek. Ik hoor hier de Ramones in maar er zit ook
een forse scheut the Who doorheen. Prachtige tekst ook. Een klein
stukje: "Tell the captain his boat's not safe and we're drowning. Turns
out he's the one making waves".

11. Help, Help

Hoog gezongen. Erg aanstekelijk. Maar als je hoort waar het over gaat
blijkt dat dit een serieuze aanklacht is en misschien is die 'leuke'
zang wel spottend bedoeld. Tegen Bush bijvoorbeeld: "Don't speak for me,
no, not my enemy".

12. Bu$hleaguer

Deze titel maakte veel mensen nieuwsgierig. Er was al bekendgemaakt dat
dit een voordracht zou zijn, gesproken woord. Het resultaat is
verrassend. Ik vind het lijken op dat nummer, hoe heet het ook alweer,
over Vietnam: 19. Of over die man die na zijn dood weer verscheen (net
als Stille Willy maar dan een Engelstalig nummer). Sorry dat ik de titel
even niet weet, maar daar lijkt het dus op. Wie had trouwens ooit
gedacht dat er in een Pearl Jam nummer woorden als 'like sugar' zouden
voorkomen? Misschien vond EV dat woord sugar leuk bij System of a Down
of R.E.M. :). Het is niet alleen spoken word, er zit een fluisterachtige
zang in en (weer) een ijzersterke politiek geëngageerde tekst. "The
haves have not a clue".

13. 1/2 full

Weer zo'n mooi mysterieus gezongen nummer met aparte uithalen. Meest
geschikte nummer van de hele plaat om op mee te zingen, al heb je dan
wel snel kans dat het vals wordt. Yellow Ledbetter Mikey :). De
boodschap van het album is wel duidelijk: "Won't someone save the
world?" Het eindigt in prachtig geschreeuw: de beste manier om het leed
van de wereld te verwoorden.

14. Arc

En op zo'n moment is de meerstemmige quawalli zang die Arc is heel
gepast. Dit is pas schreeuwen op zijn mooist. Niet iedereen houdt ervan,
maar mij bezorgt het kippenvel. Jammer dat het maar zo kort duurt.
Nusrat Fateh Ali Kahn, van wie EV dit soort zang leerde, heb ik nooit
live kunnen zien voor hij overleed. Maar zijn neef Rahat kwam vorig jaar
oktober met een heel gezelschap vanuit Pakistan (nota bene vlak na 9/11
en zeer risicovol) naar de VS vliegen om na uren reizen het podium met
Pearl Jam te kunnen delen tijdens Groundwork, een benefiet tegen de
honger in de wereld. Dat was zo veelzeggend en mooi dat niemand die daar
toen was dat ooit zal vergeten. Ik had in elk geval tranen in mijn ogen,
en dat krijg ik bij Arc ook.

15. All or None

Het kippenvel kan blijven bij dit slotnummer van het album. Eigenlijk is
dit een samenvatting van het hele album. Het drukt machteloosheid uit
over de toestand in de wereld. Zelfs de gitaren huilen.
Met een fade-out verdwijnt het album naar het eind....
Maar ik heb al van mensen gehoord dat ze hem gewoon op repeat zetten en
dat dat verslavend kan zijn, dus het is nog niet over, gelukkig.

Op de maxisingle van I Am Mine staan behalve Bu$hleaguer nog twee
non-album songs: Undone en Down. Undone heb ik nog niet gehoord, maar
Down is een meezinger en ongeveer in de stijl van I Am Mine: rustig,
vrij vrolijk, en toch tegelijkertijd intens en met een diepgaande tekst.

Mijn conclusie: ik weet dat het voor sommige Beatlesfanaten vloeken in
de kerk is, maar dit album als een geheel doet me denken aan Yellow
Submarine; het is één intrigerend geheel met delen die ook apart al
sterk zijn. En steeds komt die kapitein in beeld ;). Het is een verhaal
waarin genoeg zit om jaren mee vooruit te kunnen. Een mooi kado voor
liefhebbers zoals ik en vele anderen, maar ik denk dat ze met dit album
- in tegenstelling tot de vorige minder toegankelijke albums - grote
groepen nieuwe fans zullen maken. Dit is Pearl Jam op zijn best (apart
van live natuurlijk).

"'cause to the universe I don't mean a thing and there's just one word
that I believe and that's love, ... love. love. love. love." (uit Love
Boat Captain)
--
<http://pearljam.start4all.com>

Mirella

Hoi,

voor wie het interesseert heb ik hier mijn aanvulling nog even:

ik heb dat ene stukje nog even aangevuld en overal de schrijvers
bijgezet.

groetjes,
Mirella :)

Iets nieuws in de teksen van dit album: er zitten veel verwijzingen

naar 'oude' nummers in, zoals bijvoorbeeld in 1/2 Full: "there ain't
gonna be no middle anymore" als in Porch van het album Ten.

1. Can't Keep (Vedder)
2. Save You (Vedder, McCready, Ament, Cameron, Gossard)
3. Love Boat Captain (Vedder, Boom?, en nog iemand)
4. Crop Duster (Vedder/Cameron)
5. Ghost (Vedder/Ament)
6. I Am Mine (Vedder)
7. Thumbing My Way (Vedder)
8. You Are (Vedder/Cameron)
9. Wanted to Get Right (Cameron)
10. Green Disease (Vedder)
11. Help, Help (Ament)
12. Bu$hleaguer (Vedder/Gossard)
13. 1/2 full (Vedder/Ament)
14. Arc (Vedder)
15. All or None (Vedder/Gossard)

--
<http://pearljam.start4all.com>

w8in

In article <sd71ruocmjk9shl7a...@4ax.com>, mirella12
@chello.nl says...

> [...]
> site. Misschien vind hij het niks, dus ik post het ook gewoon hier ;) Er
> ontbreekt een klein stukje ergens tussenin, maar dat vul ik morgen aan.

Ben je niet bang voor een Pearl Jam-overkill in deze nieuwsgroep ? Ik
koop straks het album wel lekker, maar ik ben blij dat jij geen dj bent.
Krijg je het Madonna-effect van in de jaren '80 :)

w8in
--
They call television a medium. That's because it is neither rare nor
well done

Mirella

On Sat, 19 Oct 2002 10:27:58 -0400, w8in <use...@w8in.com> wrote:

> [...]
>koop straks het album wel lekker, maar ik ben blij dat jij geen dj bent.
>Krijg je het Madonna-effect van in de jaren '80 :)

omdat ik één review post? Dat het hier verder zo rustig is de laatste
tijd, daar kan ik ook niets aan doen. Ik post wat ik weet en de rest is
aan de andere 'invullers' van deze groep.
Overigens, als ik dj was zou je genoeg andere dingen horen. Lees eens
minder selectief, turf desnoods even welke namen ik noem. Het is nu even
veel Pearl Jam omdat ze hun beste album ooit gaan uitbrengen en dat laat
mij uiteraard niet koud. Hiervoor heb ik heel vaak The Cooper Temple
Clause genoemd. Dat is gewoon enthousiasme.

groetjes,
Mirella :)
--
<http://pearljam.start4all.com>

EwOut

On Sat, 19 Oct 2002 14:43:25 GMT, Mirella <mire...@chello.nl> wrote:

>Lees eens minder selectief, turf desnoods even welke namen ik noem.

Even kijken Madonna, The Cooper Temple Clause en Pearl Jam. :-) Even
wat anders, wanneer komt het nieuwe album van Pearl Jam eigenlijk uit?

E.

cp. ZZ Top - Recycler

w8in

In article <rer2rusgm4be8uhqd...@4ax.com>, mirella12
@chello.nl says...

> omdat ik één review post?

Mwoah...de Pearl Jam-threads zijn niet van de lucht de afgelopen weken.
Maar laten we het hier maar bij laten, want anders wordt het een welles-
nietes en zo kwaad bedoelde ik het helemaal niet. Was gewoon iets dat me
opviel, meer niet.

Mirella

On Sat, 19 Oct 2002 18:36:36 GMT, ewout1st#nos...@planet.nl (EwOut)
wrote:

volgende maand. 12 november is officieel, maar ik las net ergens 19, dus
ergens rond die datum is het zeker.
De video voor I Am Mine is sinds gisteren (meen ik) ook in Europa in
roulatie, en die single komt de 28e hier uit. Groen vinyl of cdsingle
met twee nummers, of de maxi met vier nummers, waarvan respectievelijk
één of twee non-album tracks.

groetjes,
Mirella :)

p.s.: laat ik voor de statistieken even een band noemen: hebben jullie
het nieuwe nummer op de Travis site al gehoord? Een link staat op de
site in mijn sig maar je kunt natuurlijk ook gewoon even googlen op
Travis. :)
--
<http://pearljam.start4all.com>

Mirella

On Sat, 19 Oct 2002 16:42:15 -0400, w8in <use...@w8in.com> wrote:

> [...]
>Maar laten we het hier maar bij laten, want anders wordt het een welles-
>nietes en zo kwaad bedoelde ik het helemaal niet. Was gewoon iets dat me

ik vatte het ook niet kwaad op, geen probleem.
Ik vind wel dat het hier erg stil is de laatste maanden. Jammer dat de
stats er niet meer zijn.

Henk Dolleman

On Sun, 20 Oct 2002 12:34:35 +0200, Matthijs <vana...@hotmail.com>
wrote:

>Gewoon even wat interesse: ik speel hier nog niet zo lang mee, dus wat
>waren/zijn die statistieken dan? Is d'r een of andere hobbiest die per
>posting/poster bijhoudt welke bandnamen er genoemd worden of zo? Dit
>omdat je in een andere posting al speciaal voor die statistieken
>Travis noemde... :-)

Aantal postings per week en quote ratio (verhouding eigen tekst en
quotes). Coen deed het, maar heeft geen tijd/puf meer.

"You'll never hear vloerbedekking again" - Zappa.

EwOut

On Sun, 20 Oct 2002 13:42:40 +0200, Henk Dolleman
<henkdo(gaatweg)@wanadoo.nl> wrote:

>Coen deed het, maar heeft geen tijd/puf meer.

Het is jammer dat het nergens meer staat. Ik was nieuwsgierig of de
dalende lijn zich aanhoudt. :-)

Aan de andere kant, zo word je niet met de neus op de feiten gedrukt
hoeveel tijd je hier wel niet verdoet. :-)

E.

cp. Guided by Voices - Universal Truths and Cycles

EwOut

On Sat, 19 Oct 2002 21:11:26 GMT, Mirella <mire...@chello.nl> wrote:

>volgende maand. 12 november is officieel, maar ik las net ergens 19, dus
>ergens rond die datum is het zeker.

Nou, dan weet ik wat ik aan Sinterklaas moet vragen. Nu nog iemand
vinden die voor Sinterklaas wil spelen. :-)

liffey

> [...]
> weken. Maar laten we het hier maar bij laten, want anders wordt het
> een welles- nietes en zo kwaad bedoelde ik het helemaal niet. Was

niet zo heel raar als er een nieuw album op komst is?

en zolang er op gereageerd wordt is er behoefte aan, das het leuke van
nieuwsgroepen, een draad ontstaat alleen als mensen erop willen reageren.

dus als je minder pj threads wilt zien, moet je niet meer reageren in een
draadje over PJ.

trouwens, de nieuwe madrugada is ook wel aardig.

liffey

Mirella

wrote:

> [...]
>posting/poster bijhoudt welke bandnamen er genoemd worden of zo? Dit
>omdat je in een andere posting al speciaal voor die statistieken

Nee, dat was alleen even voor wie turft welke bandnamen ik noem om te
bewijzen dat het niet alleen Pearl Jam is ;)

De statistieken zijn onlangs ter overname aangeboden door Coen, die ze
bijhield. Helaas had niemand interesse of tijd om dat te doen, dus nu
zijn we ze kwijt. Het was een lijst met de veelposters, foutquoters en
onderwerpen van de afgelopen week. Er waren ook jaarlijsten en
dergelijke: allemaal erg interessant. Er ontstonden meestal ook
discussies over.
Met Google (groups) kun je dat allemaal nog wel teruglezen.

groetjes

Coen Schilderman

> Aantal postings per week en quote ratio (verhouding eigen tekst en
> quotes). Coen deed het, maar heeft geen tijd/puf meer.

combinatie van puf, tijd en een fatsoenlijke news-server. Athome is
prima qua dl-speed, maar qua newsfeed was het toen flink shit en als
je het dan druk hebt is het gemakkelijk stoppen :-) Bovendien bood
mailgate.org toendertijd meer dan genoeg info.

cp: Jim Peterik And Jeff Boyle - Rock America

Herman Nijhuis

Mirella <mire...@chello.nl> wrote in message news:<e335ru8m9fgl5pt1j...@4ax.com>...

> De statistieken zijn onlangs ter overname aangeboden door Coen, die ze
> bijhield. Helaas had niemand interesse of tijd om dat te doen, dus nu
> zijn we ze kwijt.

Als ik weer 's thuis internet neem/krijg, wil ik me er wel aan wagen.
Maar dat kan nog wel even duren, dus reken voorlopig maar nergens op.
:)

Herman