geluid sky vlak via kabel

Bas van den Berg

Hoe komt het dat sky zo vlak klinkt via de kabel ipv dat volle 100.70
geluid?
--
Mvg
Bas van den Berg

martijn

Sky maakt gebruik van een uplink voor de verspereiding van hun signaal
naar de kabelkopstations en de FM-zenders. Bij de FM-zenders wordt het
signaal nogmaals door een processor gehaalt om het te ontdoen van
eventueele "overshoot" zodat er maximaal 75 Khz kan worden gemoduleert.
Op de kabel heb je veel minder last van zwaai begrenzing etc, daarom
klinkt Sky via de kabel anders dan via de 100.70 Mhz of de 100.40 Mhz.

Martijn

Alexander

Het zal waarschijnlijk aan je kabelexploitant liggen. Bel hen maar eens op.
Bij ons in Barneveld is het overigens ook al jaren geklooi met deze zender.
Was hij jarenlang veel te zacht, nu komt ie ver overstuurd en krakend
binnen, mij iets te vol.

Jeffrey

Het ligt niet aan de kabelexploitant. De kabelboer haalt het signaal
rechtstreeks van satelliet, en dat is een zwak signaal. Sky One (satelliet TV
zender) haalt het signaal van Sk Radio ook van de satelliet en zet het in
Engeland ook rechtstreeks op de Astra, klinkt ook vlak.
Sommige kabelboeren zetten het signaal van de 100.7 op de kabel, en bij deze
zender staat een soundprocessor (en een goeie), die zorgt voor het volle geluid
op de 100.7.

Jeffrey

Bas Scheffers

On Mon, 23 Nov 1998 11:27:58 +0100, Jeffrey <t...@worldonline.nl>
wrote:

>Sommige kabelboeren zetten het signaal van de 100.7 op de kabel, en bij deze
>zender staat een soundprocessor (en een goeie), die zorgt voor het volle geluid
>op de 100.7.

Het signaal dat de sataliet opgaat (en er af komt) is een erg mooi
signaal. De processor bij de zender staat er alleen maar om wat
luidheid terug te winnen die verloren gaat door de overshoot van de
sat. (OK, en om nog wat extra toe te voegen) Als het niet mooi klinkt
op de kabel ligt dat zeker aan de kabelboer. Het kan zijn dat hij het
signaal nog van de astra pakt, ipv de eutelsat, en dat klinkt
inderdaad minder.

Bas.

Bas van den Berg

aha...ik denk dat jij wel gelijk hebt afgaande op de meest uiteenlopende
antwoorden op mijn vraag.......:):)

martijn heeft geschreven in bericht <3658E40E...@dds.nl>...