Géén top-40 meer afgedrukt in het wekelijkse blaadje van de Free Record Shop!!!

nico

Hallo iedereen. Lees de onderstaaande correspondentie.

Lees het onderstaande!
Hartelijke top-40 groeten van Nico uit Gouda :-(

Ik weet dat er een aantal meningsverschillen zijn met FRS, mede over
de samenstelling van de lijst.
Er is onvrede en de kans bestaat dat de partijen uit elkaar gaan.

Dat het vanaf week 23 niet meer als gedrukt exemplaar zou zijn, is mij
onbekend.

Groeten,
Martijn

http://www.top40web.nl
De meest uitgebreide hitlijstensite van Nederland

Hallo Martijn. Zoals iedere donderdag ga ik naar de Free Record Shop
om "het gedrukte exemplaar" op te halen, maar tot mijn stomme
verbazing én voorál ergenis blijkt het contract op te zijn gezegd
danwel afgelopen te zijn met de "Stichting Nederlandse Top 40" t.a.v.
het afdrukken van de top-40 in het weekkrantje van de FRS.
<b>Dus... m.i.v. déze week, week 23, GÉÉN "gedrukt exemplaar"
meer!!! :-(</b>
Ongetwijfeld weet je meer hiervan, dus mail mij even wat er nu precies
aan de hand is!
Hartelijke groeten van Nico uit Gouda.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik roep hierbij íédereen op om zowel bij Erik de Zwart, voorzitter van
de "Stichting Nederlandse
Top 40" ÉN óók bij de Free Record Shop waar de top-40 in hun
wekelijkse blaadje werd
afgedrukt <b>F É L</b>
hiertegen te gaan protesteren, zodat de top-40 weer wekelijks, zoals
gebruikelijk, weer wordt afgedrukt in het F.R.S. blaadje! Laat "het
gedrukte exemplaar" van de top-40 NÍÉT verloren gaan!!!

Hartelijke groeten van Nico uit Gouda.

nico

On 5 jun, 17:26, nico <Q_1_2_3_4_...@hotmail.com> wrote:
> [...]

> gebruikelijk, weer wordt afgedrukt in het F.R.S. blaadje! Laat "het
> gedrukte exemplaar" van de top-40 NÍÉT verloren gaan!!!

'' OOK DIT VERDWIJNT ALS DE FREE RECORD SHOP VERDWIJNT!" (variant op
de overbekende leus van 30 juni 1973)

nico

> [...]

> gebruikelijk, weer wordt afgedrukt in het F.R.S. blaadje! Laat "het
> gedrukte exemplaar" van de top-40 NÍÉT verloren gaan!!!

Het e-mail adres van Erik de Zwart is e.dezwartxmat54.nl (vervang de
"x" door het apestaartje) en contact met de Free Record Shop gaat via
"contact" op die website. Nico.

nico

> "contact" op die website. Nico.- Tekst uit oorspronkelijk bericht niet weergeven -
>
> - Tekst uit oorspronkelijk bericht weergeven -

Contact met de Free Record Shop gaat via
http://www.freerecordshop.nl/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/FreeRecordShop-FRS_B2C_NL-Site/nl_NL/-/EUR/ContactForm-Misc?FormId=Misc
Nico.

nico

> Contact met de Free Record Shop gaat viahttp://www.freerecordshop.nl/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/FreeRecord...

> Nico.- Tekst uit oorspronkelijk bericht niet weergeven -
>
> - Tekst uit oorspronkelijk bericht weergeven -

Ter nadere informatie m.b.t. de top-40. Protesteren moet op
http://www.freerecordshop.nl/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/FreeRecordShop-FRS_B2C_NL-Site/nl_NL/-/EUR/ContactForm-Misc?FormId=Misc
Alvast héél hartelijk bedankt hiervoor !!! Nico.

"Hierbij gelast ik dat voor straf álle FRS-winkels in gehéél Nederland
op zaterdag 14 juni 2008 de gehéle dag gesloten dienen te blijven"

From: q_1_2_3_4_5_6xhotmail.com
To: chartsmanxhotmail.com
Subject: RE: GÉÉN "gedrukt exemplaar" meer van de top-40!!!
Date: Sat, 7 Jun 2008 13:28:49 +0000

Hallo Martijn. Dat is dan héél écht JAMMER. Daarom heb ik besloten om
een weblog te gaan maken waar de top-40 zoveel als mogelijk is
nagemaakt staat. Daarnaast neem ik nu zónder meer aan dat ik hierbij
toestemming van je heb gekregen om jouw antwoord naar anderen door te
sturen. Hartelijke groeten van Nico uit Gouda.

Hallo Nico,

De Top 40 zal DEFINITIEF niet meer in Free Charts verschijnen.

Protesteren zal niet helpen.
Mocht je het toch willen proberen, doe het dan bij FRS, want de
Stichting Nederlandse Top 40 had graag verdere publicatie gewild.

Peter de Vries

Hoort dit wel thuis in deze nieuwsgroep, Nico? Misschien dat je een andere
meer passender nieuwsgroep kunt opzoeken.

Peter.

"nico" <Q_1_2_...@hotmail.com> schreef in bericht

nico

On 7 jun, 15:50, nico <Q_1_2_3_4_...@hotmail.com> wrote:

Omdat "het gedrukte exemplaar" van de top-40 nu definitief "ter ziele"
blijkt te zijn (zie het antwoord van Martijn Poortvliet in de posting
hierboven) heb ik daarom een nu éígen top 40 weblog aangemaakt waarop
de top-40 wekelijks zoveel als mogelijk is foutloos staat afgebeeld
(i.p.v. afgedrukt(!)). Kijk op
http://www.het-gedrukte-exemplaar-van-de-top40.blogspot.com/
Hartelijke top-40 groeten van Nico uit Gouda.

Mark Veldhuis

Wat is er mis met http://www.radio538.nl/web/show/id=44685 ?

--
Met vriendelijke groet,
Mark Veldhuis.

nico

Hallo Mark Veldhuis. Op die website staan bij de 40 nummers van de
top-40 niet de EXACTE top40-versie er bij vermeld, net zoals dit nogal
vaak ook niet in "het gedrukte exemplaar" werd vermeld. Het komt
namelijk regelmatig voor dat van een bepaald nummer er zo'n zeven
versies bestaan, waarvan bijvoorbeeld drie kórte en vier lánge (d.w.z
langer dan vijf minuten) zijn. Eén van de kórte versies staat dan in
de top-40. Maar nu wélke? Dat staat op de door jou genoemde website
haast nooit er bij vermeld. Ikzelf doe dit daarentegen wél op mijn
website, tot op heden bracht ik in "het gedrukte exemplaar" correcties
en aanvulingen aan. Voorbeeld: "The Storm" van Jerry Ropero ft. Cozi
Hier zijn drie kórte en negen lánge versies van bekend. Uitzoeken
maar! Kijk op http://www.radio538.nl/web/show/id=44962/bundleid=117483
Hartelijke groeten van Nico uit Gouda.

Juul Geleick

In article <9aa3d$484adb5f$524b34d5$81...@cache2.tilbu1.nb.home.nl>,
Mark Veldhuis <m...@privacy.invalid> wrote:

Het is geen zeezender.......................

Juul

nico

On 8 jun, 10:53, Juul Geleick <pe0...@veron.nl> wrote:
> In article <9aa3d$484adb5f$524b34d5$8...@cache2.tilbu1.nb.home.nl>,

Hallo iedereen. Hierbij de laatste correspondentie over "het gedrukte
exemplaar" van de top-40. Zodra ik antwoord heb hierover zal ik dit
z.s.m. hier mededelen! Hartelijke groeten van Nico uit Gouda.

Sent: Mon 6/09/08 2:16 PM
To: Trotsenburg, Bastiaan (bastiaan.t...@frs.nl);
e.de...@mat54.nl

Geachte Bastiaan Trotsenburg en Erik de Zwart.
In antwoord op het antwoord van Bastiaan Trotsenburg stel ik hierbij
voor om náást het wekelijkse FRS-reclameblaadje per filiaal van de FRS
VIJF (grote filialen: TIEN) losse A4-velletjes met de Top-40 hierop
afgedrukt mee te laten drukken en die vervolgens mee te laten
verpakken in de plasic "omhulsels" waar wekelijks de FRS-blaadjes per
filiaal verpakt zitten. Op de achterkant van deze losse top-40
velletjes kunnen dan een of meerdere reclames voor artikelen die te
koop zijn in de FRS-winkels worden afgedrukt, overeenkomstig de
reclames die in het wekelijkse FRS-blaadje staan.
Dan kunnen de échte top-40 die-hards tóch wekelijks "het gedrukte
exemplaar" ophalen en heeft de FRS vrijwel geen éxtra druk-kosten
hieraan. Ik neem aan dat de "Stichting Nederlandse Top 40" dan gráág
deze éxtra druk-kosten wil gaan betalen. De distributie-kosten blijven
volgens mij dan hetzelfde als voorheen.
Indien dit te duur mocht blijken voor de FRS en/of de "Stchting
Nederlandse Top-40", is het misschien dan mogelijk om één maal per
MAAND (vier of vijf zaterdagen) een ápart blaadje náást het wekelijkse
FRS-blaadjete te laten drukken waar dan alle vier of vijf top-40's in
staan van de "afgelopen maand". Dan heeft de FRS (zo goed als) géén
éxtra druk-kosten en/of distributie-kosten hieraan en hebben de échte
fans van "het gedrukte exemplaar" van de top-40 dan tóch "het gedrukte
exemplaar" van de top-40, alhoewél in dát geval steeds met een
(kleine) maand vertraging.
Ik hoop dat er iets met mijn voorstel gedaan kan worden om "het
gedrukte exemplaar" tóch op een of andere vorm voort te kunnen laten
bestaan na 31 mei 2008!
Bij voorbaat héél hartelijk bedankt voor de moeite om mijn voorstel te
wilen bestuderen!
Hartelijke groeten van Nico uit Gouda.

Subject: RE: Misc: Mail ontvangen van Nico uit Gouda Xxx
Date: Mon, 9 Jun 2008 13:01:44 +0200
From: Bastiaan.T...@frs.nl
To: Q_1_2_...@hotmail.com

Beste Nico,

De samenwerking tussen Free Record Shop en de Stichting Top 40 is
beëindigd. De Top 40 zal daarom niet meer ingedrukte vorm in
FreeCharts verschijnen.

Voor de actuele hitlijst kan ik u verwijzen naar de radiouitzending op
Radio 538 of www.Top40.nl.

Met vriendelijke groet,
FREE RECORD SHOP B.V.
THAT'S ENTERTAINMENT
Bastiaan Trotsenburg
Marketing coördinator
Essebaan 55, 2908 LJ
Postbus 155, 2900 AD
Capelle a/d IJssel
t: 010-2844777
e: btrots...@frs.nl
on-line shopping: <www.FreeRecordShop.nl>

On 9 jun, 16:38, nico <Q_1_2_3_4_...@hotmail.com> wrote:

Oeps! Sorry! Vergeten om in álle vermelde e-mail adressen de @ te
vervangen door een x! Ik hoop dat Bastiaan en Erik géén spam e-mails
hierdoor zullen gaan krijgen. Mijn excuus alvast aan hun hiervoor!

Peter de Vries

"nico" <Q_1_2_...@hotmail.com> schreef in bericht

Misschien moet je voortaan toch eerst nadenken voordat je iets doet, Nico.
Te vaak moet je je eigen mailtjes naderhand corrigeren. Mag ik je nogmaals
verzoeken dan ook na te denken over de vraag of dit onderwerp wel thuishoort
in de beide nieuwsgroepen waarnaar je je postings nu stuurt? Ik heb dat al
eerder opgemerkt, maar een antwoord heb je daarop nog niet gegeven. Of
antwoord je alleen op postings die je uitkomen?

Peter.

johne...@hotmail.com

On 9 jun, 18:25, "Peter de Vries" <peterdevr...@planet.nospam.nl>
wrote:
> "nico" <Q_1_2_3_4_...@hotmail.com> schreef in berichtnews:481bf21d-16fa-4747...@w7g2000hsa.googlegroups.com...

Langzamerhand gaat deze Nico een heel vervelend individu worden.
Denkt op de één of andere manier "dé Man" te zijn met zijn epistels.
(zie ondermeer
bericht aan MAXX en nu weer naar FRShop.) Niet te hopen dat hij in
zijn berichten
refereerd naar deze groep! Dan staan we inmiddels met z'n allen "voor
paal" bij
zijn aanschrijvers. Eerst flink nadenken, beste Nico, je niet opwinden
over zaken
waar je geen verstand van hebt en deze groep niet lastigvallen met je
shit.
Er is meer in het leven! Ga bijvoorbeeld lekker buiten spelen!
John

nico

Hallo iedereen. Omdat ik nu, zaterdagavond 14 juni, nog steeds geen
bericht heb gehad van Bastiaan Trotsenburg van de Free Record Shop-
keten, neem ik hierbij nu aan dat dit ook nooit meer zal komen. Dus de
"verbinding" tussen de F.R.S. en de "Stichting Nederlandse Top 40" is
hierbij definitief verbroken!
Nu kunnen wij "bij de pakken neer gaan zitten" maar dan is er (zeer)
waarschijnlijk (nog steeds) geen "gedrukt exemplaar" van de top-40 op
15 oktober 2009, de dag dat het exact 50 jaar geleden is dat de
V.R.O.N. werd opgericht. Tenslotte is de top-40 bij Radio Veronica
begonnen!
Daarom nu een oproep van mij: wie van jullie heeft een offset
drukkerij danwel werkt daar? Stel dan eens voor aan Erik de
Zwart, e-mail adres e.dezwartxmat54.nl (vervang de x door @),
voorzitter van de "Stichting Nederlandse Top 40", om een contract te
gaan ondertekenen om de top-40 in ieder geval t/m volgnummer 2500 te
gaan drukken (deze week, week 24, heeft volgnummer 2241). De
verspreiding kan dan misschien (nog wel) via de filialen van de F.R.S.
gebeuren of anders weet Erik de Zwart wel een oplossing hiervoor
indien de F.R.S. in het geheel niet (meer) wil meewerken aan de
verspreiding van "het gedrukte exemplaar"!
Denk allen hier eens goed over na!

Laat "het gedrukte exemplaar" weer als vanouds klaar liggen bij uw
platenhandelaar!

@club-internet.fr leendert vingerling

"nico" <Q_1_2_...@hotmail.com> wrote in message

Beste 'hartelijke top 40 groetende' Nico,

Heb je al onderzocht hoeveel mensen er nu echt nog zitten te wachten op een
gedrukt exemplaar van de Top 40?

Elk nadeel heeft zijn voordeel:Het niet drukken scheelt weer een hoop bomen
kappen en op die manier helpen we de natuur weer een handje.

Soms moet je accepteren dat dingen in het leven niet eeuwig zijn en kunnen
veranderen of ophouden te bestaan.

Zo verging het een paar weken geleden ook met de laatste parlevinker. Eens
houdt het op, omdat er geen behoefte meer aan is. Zo zal het met de Top 40
ook gaan...

Salut
Leendert

nico

On 14 jun, 21:39, nico <Q_1_2_3_4_...@hotmail.com>

> Laat "het gedrukte exemplaar" weer als vanouds klaar liggen bij uw
> platenhandelaar!
> Hartelijke top-40 groeten van Nico uit Gouda.

Kijk "zolang" de top-40 niet gedrukt wordt WEKELIJKS op
http://www.het-gedrukte-exemplaar-van-de-top40.blogspot.com/
voor de JUISTE spelling van de subtitels (indien aanwezig) van de
platen (d.w.z. CD's) die in de top-40 genoteerd staan.
Nico.

nico

Boodschap uit het gastenboek van Radio Veronica van vandaag, 17 juni.
http://www.norderney.nl/logboek.html

Hans Brouwers
Toch blijft het zonde dat de Top 40 (weer) niet verkrijgbaar is als
gedrukt exemplaar. Alleen helpt het volschrijven van nieuwsgroepen
(tot in het buitenland aan toe) en gastenboeken daar niets aan. Dat de
Free bedondert je shop ermee gestopt is, heeft alles te maken met de
door Erik aangekondigde Top 40 website, die er in mei zou zijn. Daarop
ondermeer de mogelijkheid om nummers uit de lijsten direct te
downloaden. En tja, dan zit je in de wijk van Hansie. Het onmiddelijk
stoppen met publiceren van de Top 40 in zijn blaadje heeft volgens mij
die aanleiding. Anders stop je niet midden in een jaar. Gewoon wraak
dus.

Mijn antwoord hierop op dezelfde website..

Hallo Hans Brouwers. Héél hartelijk bedankt voor jouw antwoord! Zoiets
zei Erik de Zwart ook al op zaterdag 19 april in hotel "Lapershoek"
tijdens de zeezender Radio Veronica-dag m.b.t. (enkel en alleen) zijn
nieuwe top-40 website die overigens er nu nog steeds niet is, als ik
mij nu niet vergis.
Tja, dan kan ik de reactie van de F.R.S. wel zéér levendig voorstellen
temeer omdat ik weet dat men aldaar een groeiend bezwaar had tegen de
wijze van samenstellen van de top-40.

nico

Het gaat nu om de onderstaande top-40. Ik heb de fouten die ik kon
vinden gecorrigeerd. Maar zie je nog fouten hierin dan graag hier even
doorgeven s.v.p.! Want het is natuurlijk wél de bedoeling dat déze
top-40 (zoveel als mogelijk is) foutloos in de krant gaat komen!

Hartelijke groeten van Nico uit Gouda.

T O P - 4 0

39e JG. WEEK 43 - 25 OKTOBER 2003, No. 2000.

1 1 7 ANYPLACE, ANYWHERE, ANYTIME
Nena & Kim Wilde
2 2 5 TRAFFIC
dj Tiësto
3 3 8 WHERE IS THE LOVE ?
The Black Eyed Peas
4 22 2 HOLE IN THE HEAD
Sugababes
5 6 6 WHITE FLAG
Dido
6 8 5 TEENAGE SUPERSTAR
Kim-Lian
7 4 6 PAPI CHULO...
Lorna
8 9 4 BABY BOY
Beyoncé ft. Sean Paul
9 5 6 IN THE SHADOWS
The Rasmus
10 7 11 AICHA
Outlandish
11 14 3 P.I.M.P.
50 Cent
12 12 3 SUMMER ALL OVER AGAIN
Hind
13 10 7 CAN'T HOLD US DOWN
Christina Aguilera ft. Lil' Kim
14 16 5 SPIRIT IN THE SKY
Gareth Gates with The Kumars
15 11 5 LEFT OF CENTER
Dewi
16 21 3 (THERE'S GOTTA BE) MORE TO LIFE
Stacie Orrico
17 17 7 NEVER GONNA LEAVE YOUR SIDE
Daniel Bedingfield
18 15 11 CH!PZ IN BLACK (WHO YOU GONNA CALL)
Ch!pz
19 31 2 SATURDAY NIGHT
The Underdog Project
20 20 4 SHAKE YA TAILFEATHER
Nelly, P.Diddy & Murphy Lee
21 - 1 I BELIEVE IN A THING CALLED LOVE
The Darkness
22 24 3 RUN AWAY
Live
23 18 8 MISS INDEPENDENT
Kelly Clarkson
24 35 2 SO INTO YOU
Fabolous ft. Tamia
25 - 1 TROUBLE
P!nk
26 13 5 DON'T BE CRUEL
René Shuman & Angel-Eye
27 - 1 RIGHT THURR
Chingy
28 23 5 RUBBERNECKIN'
Elvis Presley (Paul Oakenfold Remix)
29 19 6 JUST BE HAPPY
Marieke
30 28 18 OYA LÉLÉ
K3
31 34 3 DON'T NEED YOU
Sweet Coffee
32 27 12 NEVER LEAVE YOU (UH-OOOH)
Lumidee
33 30 8 RESET YOUR BRAIN
Soulvation
34 38 2 BIJZONDER
Veldhuis & Kemper
35 29 7 THOIA THOING/SNAKE
R Kelly
36 - 1 TURN ME ON
Kevin Lyttle
37 25 8 SOMEDAY
Nickelback
38 - 1 COME WITH ME
Sita
39 - 1 LOST WITHOUT YOU
Delta Goodrem
40 33 2 TEGEN BETER WETEN IN
Mark

nico

On 21 jun, 20:10, nico <Q_1_2_3_4_...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> doorgeven s.v.p.! Want het is natuurlijk wél de bedoeling dat déze
> top-40 (zoveel als mogelijk is) foutloos in de krant gaat komen!

Platenmaatschappijen + edits zijn nu toegevoegd. De aanduidingen
alarmschijven en dancesmashes volgen morgen.

nico

On 23 jun, 20:40, nico <Q_1_2_3_4_...@hotmail.com> wrote:

> Platenmaatschappijen + edits zijn nu toegevoegd. De aanduidingen
> alarmschijven en dancesmashes volgen morgen.

Deze zijn nu ook toegevoegd en hiermee is deze jubuleum top-40 nu
drukklaar!
Zodra ik weet wanneer deze 2000e top-40 daadwerkelijk zal worden
afgedrukt zal ik dit hier doorgeven!

Hartelijke groeten van Nico uit Gouda.

A = Alarmschijf D = Dancesmash (tevens twee tikfoutjes
verbeterd)

nico

> [...]

> gebruikelijk, weer wordt afgedrukt in het F.R.S. blaadje! Laat "het
> gedrukte exemplaar" van de top-40 NÍÉT verloren gaan!!!

Ik heb zo'n idee dat deze protesten niet meer hoeven gezien het
onderstaande bericht. Nico.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Eerdaags ÍLLEGALE downloads in de top-40 !!!
Hallo iedereen. Lees het volgende bericht op http://3voor12.vpro.nl/artikelen/artikel/39748615

Top 40 neemt prereleases en ÍLLEGALE (dit woord is door mijzélf in
hoofdletters gezet! Nico.) bestanden mee in hitlijst.
Na sof TMF’s SuperChart tart binnenkort volgende hitlijst de
industrie.
Erik Zwennes vrijdag 27 juni 2008 14:50

De Stichting Nederlandese Top 40 zal binnenkort zijn hitlijst de Top
40 mede samenstellen uit downloads en online kijk- en luistergedrag
van consumenten. Hierin zullen ook prereleases en illegale bestanden
worden meegenomen. De hitlijst lijkt met deze koers de strijd met de
majors en brancheverenigingen aan te gaan.

In maart van dit jaar zou jongerenzender TMF met de primeur van een
vergelijkbare hitlijst komen. Na veel bombarie vanuit de industrie
trok TMF het plan voor een dergelijke samenstelling van de nieuwe
SuperChart onmiddellijk weer in. Althans, voor de buitenwacht. Enkele
goed ingevoerde bronnen meldden later dat de zender de gewraakte data
wel degelijk meenam, maar dit onder de pet hield.

De Top 40 gaat voor de samenstelling gebruik maken van een nieuwe
peilingmethode ontwikkeld door onderzoeksbureau De Vos & Jansen, het
Continu Muziek Onderzoek (CMO) Voor de nieuwe onderzoeksmethode zijn
twee nieuwe diensten ontwikkeld. Met de zogenaamde MP3Scan meet het
bureau welke audiobestanden een gebruiker downloadt en afspeelt op
zijn pc. Prereleases en illegale bestanden worden hierin volgens
directeur Ronald Jansen ook meegenomen. Voor de meting wordt bij een
aantal huishoudens specifieke software geïnstalleerd. De Social Media
Monitor meet bij belangrijke sociale netwerken en blogs hoe vaak
bepaalde artiesten of nummers worden genoemd en of dat in een
positieve of negatieve context gebeurt.

Afnemers van de data van het CMO kunnen er voor kiezen om deze te
laten filteren zodat illegale bestanden niet meetellen. In de juli-
uitgave van vakblad Entertainment Business zegt voorzitter Erik de
Zwart van Stichting Nederlandse Top 40 dat hij geen gebruik zal maken
van de filtering. “Internet is een wereldwijd fenomeen, dus of iets
legaal of illegaal is, is een non-discussie”, aldus De Zwart. “Wij
willen gewoon vaststellen welke track het populairst is en er worden
nu eenmaal steeds minder liedjes officieel uitgebracht.”

Wanneer de bewuste gegevens in de Top 40 zullen worden meegenomen is
nog niet bekend. De Zwart rekent op een snelle implementatie. Hij
vertelt in het vakblad dat er op dit moment al een proef gaande is. De
branchevereniging van de entertainment industrie NVPI reageert bij
monde van Wouter Rutten verbaast en afwachtend. Rutten zegt eerst
nadere informatie in te willen winnen bij de Top 40. “Maar het heeft
de volle aandacht van het audiobestuur.”

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vanaf de week dat er daadwérkelijk ÍLLEGALE bestanden worden gebruikt
voor het samenstellen van de top-40 is deze hitlijst NIET meer waard
om gedrukt te worden! Bij de Free Record Shop heeft men een kennelijke
vooruitziende blik gehad om m.i.v. 7 juni jl. de top-40 niet meer te
willen afdrukken... :-( Zéér droevige top-40 groeten van Nico uit
Gouda.

DE GEEST VAN DE TOP 40 VERDWIJNT ALS DE ÍLLEGALE DOWNLOAD
VERSCHIJNT !!! (naar 30 juni 1973)

nico

Hallo iedereen. Inmiddels heb ik (uit voorzorg) aangifte gedaan bij
"BREIN" tegenover de "Stichting Nederlandse Top 40" om te voorkomen
dat íllegale downloads in de toekomst dáádwerkelijk ooit meegeteld
zullen gaan worden in de top-40.
Nico.

"UIT DE TOP 40 ZULLEN 'GEEST EN ZIEL' VERDWIJNEN, INDIEN ÍLLEGALE
DOWNLOADS HIERIN VERSCHIJNEN !"

Juul Geleick

In article
<f5ca7532-476a-4d6f...@34g2000hsh.googlegroups.com>,
nico <Q_1_2_...@hotmail.com> wrote:

"ik krijg het er warm van".

Juul

Henk

Juul Geleick was zeer hard aan het denken :

En ik maar denken dat ik de enige was die het vandaag zo warm had.

/henk

@club-internet.fr leendert vingerling

"Henk" <he...@nospam.org> wrote in message

We kunnen natuurlijk laconiek hierover denken, maar Nico heeft in al zijn
gedrevenheid wel een punt. Het mag toch niet zo zijn dat illegale downloads
worden geaccepteerd. Het is in principe strafbaar, maar voor Erik de Zwart
en de zijnen gelden blijkbaar andere normen.

Ik vind dat een vooraanstaande hitlijst het goede voorbeeld moet geven in
deze toch al ernstig ontwrichtende samenleving.
Dus ik steun Nico zijn initiatief.

Salut
Leendert

Juul Geleick

In article <486bc2ff$0$21142$7a62...@news.club-internet.fr>,

In een andere nieuwsgroep wellicht Leendert ?

Juul

Ben Meijering

"leendert vingerling" <leendert.vingerling @club-internet.fr> schreef in
bericht news:486bc2ff$0$21142$7a62...@news.club-internet.fr...

<KNIP>

> [...]
>
> Ik vind dat een vooraanstaande hitlijst het goede voorbeeld moet geven in
> deze toch al ernstig ontwrichtende samenleving.

Het ligt eraan wat je wilt "meten". Als je wilt meten hoe populair een
bepaald nummer is, dan dien je de illegale downloads mee te nemen. 't "mag"
dan misschien wel niet, maar 't is wel een graadmeter. Als we in deze groep
"piraterij" gaan veroordelen of buiten beschouwing willen houden, dan zijn
we wel erg ver van het beeld dat er bij de meesten is vwb zeezenders weg
gedreven.

Ben

"Juul Geleick" <gjge...@hetnet.nl> wrote in message

> In een andere nieuwsgroep wellicht Leendert ?

Mijn zeer gewaardeerde Juul: je bent soms nog roomser dan de Paus ! Het kan
toch geen kwaad om de teloorgang van de bekendste zeezender hitlijst te
volgen ? De wortels liggen toch in het zoute verleden...

Salut
Leendert

Juul Geleick

In article <486bc913$0$21145$7a62...@news.club-internet.fr>,

"leendert vingerling" <leendert.vingerling @club-internet.fr> wrote:

Roomser als de Paus? In Barneveld? Laat Douwe het maar niet lezen!

Juul - in Voorthuizen waar het nu gelukkig weer 20 gr. is , nu binnen
nog.........

Douwe

"Juul Geleick" <gjge...@hetnet.nl> schreef in bericht

> Roomser als de Paus? In Barneveld? Laat Douwe het maar niet lezen!

Is er iets? Ik heb zondag de vraag "komen katholieken ook in de hemel?" nog
moeten beantwoorden aan Max Westerman die namens de KRO in onze kerk filmde.

Groet uit Nieuwerkerk aan de IJssel (1 november weer wonend te Barneveld).

Douwe
www.albatrosstudio.nl

Ben Meijering

"Douwe" <kn...@knor.nl> schreef in bericht

<KNIP>

> [...]
> filmde.
>
> Groet uit Nieuwerkerk aan de IJssel (1 november weer wonend te Barneveld).

Was 't niet dat die achter een groot gordijn zitten omdat ze niet mogen
weten dat niet-katholieken ook in de hemel komen (aldus Fons Jansen)

Ben

nico

On 2 jul, 20:19, "Ben Meijering" <bmeijeri.haaldit...@wxs.nl> wrote:
> "leendert vingerling" <leendert.vingerling @club-internet.fr> schreef in
> berichtnews:486bc2ff$0$21142$7a62...@news.club-internet.fr...

Hallo Ben en alle anderen in deze thread. De bron van de website
"3voor12" van de VPRO is het maandblad "Entertainment Business" van
juli 2008. Dit tijdschrift is te lezen in de centrale openbare
bliotheek Hoogstraat te Rotterdam op de vierde verdieping van dit
gebouw dat zich vlakbij het treinstation "Rotterdam Blaak" bevindt.
Wie wil dit artikel van Erik de Zwart gaan scannen in deze thread? Bij
voorbaat héél hartelijk dank hiervoor!
Dan pas kunnen wij hierover verder gaan discussiëren. Hartelijke

Q_1_2_...@hotmail.com

Nico uit Gouda wrote:

In de juli-
> uitgave van vakblad Entertainment Business zegt voorzitter Erik de
> Zwart van Stichting Nederlandse Top 40 dat hij geen gebruik zal maken
> van de filtering.

Dit tijdschrift is (o.a.) in te zien in de Centrale Biblotheek te
Rotterdam, Hoogstraat op de vierde etage. Daarnaast ook in de openbare
bibliotheek te Tilburg. Kijk in de online catalogus van de bibliotheek
van je eigen woonplaats of "Entertainment Business" ook daar aanwezig
is. Let op: het kan zijn dat het juli-nummer nog niet "binnen" is in
de "bieb"! Dan kan je zélf dit artikel van/over Erik de Zwart gaan
lezen en een mening hierover vormen. Hartelijke groeten van Nico uit
Gouda.

P.S. Wie wil dat artikel hier in deze thread gaan inscannen? Bij

Q_1_2_...@hotmail.com

En (o.a.) ook in de "bieb" te Amsterdam die, zoals bekend, vlakbij het
Centraal Station staat (Amsterdam Centraal). Nico.

nico

Hallo iedereen. Inmiddels heb ik het artikel + nog iets anders
ontvangen van Jurriën Beerda, chef redactie van het maandblad
"Entertainment Business", zodat er géén bezoek naar welke bibliotheek
dan ook meer behoeft te worden gebracht om het desbetreffende artikel
in te kunnen zien. Hieronder volgen beide artikelen die ik via e-mail
eerder vandaag van Juriën ontving. Hartelijke LÉGALE downloads top-40

groeten van Nico uit Gouda.

Erik de Zwart: “Of iets legaal of illegaal is, is een non-discussie.”

Consument & Markt

Muziekgebruik in kaart gebracht

Samenstelling Top 40 ‘doet wenkbrauwen fronsen’

Onderzoeksbureau De Vos & Jansen heeft een nieuw muziekonderzoek
gelanceerd, het Continu Muziek Onderzoek (CMO). Dit meet doorlopend de
muzikale voorkeuren van de Nederlandse muziekconsument. Deze
informatie wordt voortaan meegenomen in de samenstelling van de
Nederlandse Top 40.

Twee nieuwe diensten: MP3Scan en Social Media Monitor
Muziekgebruik 500 respondenten gemeten
Top 40 past geen filtering toe

Door Werner Schlosser

“De muziekconsumptie is de afgelopen tien jaar enorm veranderd en toch
wordt veel muziekonderzoek nog traditioneel uitgevoerd”, zegt
directeur Ronald Jansen. “Vandaar dat onze muziekonderzoekers tot deze
nieuwe opzet zijn gekomen”. Het CMO combineert actief onderzoek
(waarbij een panel van muziekconsumenten online vragen beantwoordt)
met passieve metingen. Daarvoor heeft het onderzoeksbureau twee nieuwe
diensten ontwikkeld: MP3Scan en Social Media Monitor. “Bij MP3Scan is
op de computer van respondenten een klein stuk software geïnstalleerd,
dat hun harde schijf op audiobestanden scant”, aldus directeur Ronald
Jansen van De Vos & Jansen. “Zo kan worden vastgesteld wat mensen
wekelijks aan audio downloaden en afspelen, en welke mutaties daarin
optreden. Ook prereleases en illegale bestanden worden dus meegeteld,
maar op verzoek van opdrachtgevers kunnen de gegevens ook worden
gefilterd.” Voordat de data naar het onderzoeksbureau worden
verzonden, worden ze aan de respondent getoond. Die kan de gegevens
desgewenst aanpassen of besluiten ze niet te versturen, maar van deze
opties wordt volgens Jansen nauwelijks gebruikgemaakt. “Daar komt bij
dat eventuele aanpassingen bij een voldoende grote steekproef in het
totaal wegvallen. Op dit moment worden de computers van 500
respondenten gescand, maar als er meer klanten komen is een
uitbreiding van het panel mogelijk.” De Social Media Monitor meet bij
‘alle belangrijkste sociale netwerken en blogs, zoals YouTube en
Hyves’ hoe vaak bepaalde artiesten of liedjes genoemd worden en of dat
in een positieve of negatieve context gebeurt. Jansen omschrijft het
systeem als een ‘geautomatiseerde inhoudsanalyse’.
Als marktonderzoeksbureau heeft De Vos & Jansen veel inzicht in de
achtergronden van de respondenten. Is het mogelijk deze te koppelen
aan hun gebleken voorkeuren? “Dat kan”, meent Jansen. “We zouden
suggesties kunnen doen voor specifieke muziek onder campagnes die op
bepaalde doelgroepen gericht zijn. En wie weet welke diensten nog meer
uit het CMO voortvloeien…”

Geen filtering
Een van de eerste afnemers van het Continu Muziek Onderzoek is de
Stichting Nederlandse Top 40, die de data binnenkort gaat integreren
in de samenstelling van de hitlijst. Op dit moment wordt de Top 40
voor 50% gebaseerd op airplay, 35% zijn fysieke verkopen en 15% de
rest, waaronder downloads. Op welke manier het CMO gaat meewegen en
per wanneer, kan voorzitter Erik de Zwart nog niet zeggen. “Er vindt
momenteel een proef plaats, waarvan ik op korte termijn de resultaten
verwacht. Ik reken dus op een snelle implementatie.” De Top 40 meet
allang niet meer de bestverkochte muziek, maar de populairste, zegt De
Zwart. Daar hoort volgens hem dus ook het muziekgebruik bij. Van de
mogelijkheid filtering op de data toe te passen gaat de Stichting geen
gebruik maken. “Wij vragen niet of een bestand legaal verkregen is of
niet, of het al in de winkel verkrijgbaar is, enzovoort. Internet is

een wereldwijd fenomeen, dus of iets legaal of illegaal is, is een non-

discussie. Wij willen weten welk liedje het populairst is, dus daar
horen bijvoorbeeld ook alle downloads, zoekopdrachten, vermeldingen op
weblogs en het bekijken van YouTube-filmpjes bij. De industrie heeft
haar eigen hitlijst, de Single Top 100, maar dat is natuurlijk een
beetje jezelf voor de gek houden. Wij willen gewoon vaststellen welke

track het populairst is en er worden nu eenmaal steeds minder liedjes

officieel uitgebracht.” Bang dat er te veel oude tracks in de Top 40
komen, is De Zwart niet. “Het CMO is maar een van de tools voor de
samenstelling. Bovendien kan een oud nummer zomaar opeens weer
populair worden door bijvoorbeeld gebruik in een reclame. Dan hoort
dat uiteraard ook in de Top 40 thuis.”

Volle aandacht
Begin dit jaar maakte TMF bekend niet-betaalde downloads te willen
laten meetellen voor de eigen, door GfK Marketing Services Benelux
samengestelde SuperChart. De industrie stond toen op haar achterste
benen en wist de betrokken partijen na een ‘constructief gesprek’ te
bewegen van dit voornemen af te zien. In hoeverre wijkt de
samenstelling van de Nederlandse Top 40 straks af van de beoogde
invulling van de SuperChart? NVPI-woordvoerder Wouter Rutten zegt deze
vraag niet te kunnen beantwoorden. “De berichtgeving hieromtrent heeft
wat wenkbrauwen doen fronsen, maar meer dan wat De Zwart tegen
Entertainment Business heeft gezegd, weten we er nog niet van. We gaan
daarom eerst navraag doen bij de stichting, maar het heeft de volle
aandacht van het audiobestuur.”

Erik de Zwart_opening
Erik de Zwart_cover
Erik de Zwart_artikel

Bestandsnaam: 06-Erik de Zwart

Interview

Streamers:

“Top 40 TV komt eraan, kan ik je melden”

“Kunst is leuk, maar het is geen vrijbrief om geld te verspillen”

“Het gros van de mensen is van nature lui”

“John de Mol hield zich met details bezig, terwijl ik vond dat ík
daarvoor aangenomen was”

{CHAPEAU]
Mediaman Erik de Zwart

[KOP]
“Nederland is gewoon te klein, klaar”

[INTRO]
Hij is in de hele media- en entertainmentbedrijfskolom actief. Van
creatie (platenlabel en filmproductie) via marketing (Top 40) naar
distributie (omroep, online en mobiel). Daarmee is Erik de Zwart een
van de machtigste mensen in de branche. “Ik denk dat ik behoorlijk
inzicht heb in welke smaak mensen hebben.”

Door Werner Schlosser

Top40.nl moet dé muziekportal worden
Plannen voor mobiele televisie op laag pitje
De Zwart ziet Talpa-avontuur niet als mislukt

Ondanks zijn andere activiteiten bouwde Erik de Zwart vooral profiel
op als ‘mister Top 40’. Tijdens de hoogtijdagen van de lijst
presenteerde hij het hitoverzicht op de radio, later ook op televisie
en tegenwoordig is hij voorzitter van de Stichting Nederlandse Top 40.
Hitparades, en de Top 40 in het bijzonder, hebben volgens De Zwart nog
niets aan belang ingeboet. “Wie geen rol meer ziet voor de hitlijsten,
vergeet de consument. Zie het succes van een Top 2000 of dingen als
‘De 10 van...’, dat zijn allemaal lijstjes. De consumptie van muziek
is niet minder, dus ook de hang om te weten wat het populairste liedje
niet. Dat blijkt wel uit de piek in luistercijfers die de Top 40 nog
altijd op vrijdagmiddag bij Radio 538 teweeg brengt.”
In 2003 trok de Stichting Nederlandse Top 40 zich terug uit Mega
Charts BV, dat vier jaar daarvoor met de Stichting Mega Top 100 was
opgezet. Die ontvlechting betekende financieel ‘een enorme setback’
voor de Top 40, maar daar is de oerlijst volgens De Zwart nu eindelijk
overheen. De komende tijd wordt de Top 40 gerevitaliseerd, waarbij
onder andere de samenstelling onder de loep wordt genomen (zie ook
pagina …). “Downloads en fysieke verkoop zijn niet langer voldoende om
te bepalen wat de populairste platen zijn. We gaan daar research aan
toevoegen en de consument vragen welke liedjes ze leuk vinden. In
tegenstelling tot wat TMF heeft gedaan, gaan wij geen downloads, maar
‘muziekgebruik’ meten. Ik ga geen details geven, maar we doen het net
iets anders, waardoor het niets te maken heeft met de methodiek die
TMF voorstond.”

U Can’t Touch This
Hoewel er de afgelopen decennia vele andere hitlijsten zijn
bijgekomen, claimt De Zwart dat er voor de Top 40 ‘geen enkele
concurrentie’ meer is. “Daarvoor zijn anderen niet genoeg met hun tijd
meegegaan. De Single Top 100 is een vaklijst, met midweeks en zo, maar
het heeft niets met de consument te maken. Als platenbaas zou ik het
leuk vinden een nummer 1-hit te scoren in de Top 40, omdat ik dan weet
dat ik volgens het publiek een juiste keuze maak.” Toch erkent De
Zwart dat hij, in zijn rol als directeur van een eigen label, ook de
Single Top 100 goed in de gaten houdt, omdat dat immers betekent dat
zo’n juiste keuze zich ook in verkoop vertaalt.

No Limit
De Top 40 was misschien wel het eerste multimediaconcept van
Nederland. Het begon in 1965 op de radio, een week later verscheen het
gedrukte exemplaar en uiteindelijk kwam er ook een tv-programma.
Boeken, games, cd-series en kalenders volgden. De hitlijst wordt
momenteel niet meer op televisie uitgezonden, maar er de zoektocht
naar een partner is wel gestart. De Zwart ziet ook mogelijkheden het
Top 40-spel, waarvan in twee jaar tijd 50.000 exemplaren over de
toonbank gingen, in een tv-format te vertalen. Onderhandelingen met
een tv-zender zijn al gaande. Daarnaast is het de bedoeling tegen
betaling oude en nieuwe clips te gaan aanbieden. Niet op de
traditionele manier, maar via internet. “Top 40 TV komt eraan, kan ik
je melden.” Behalve ernaar kijken, moet de consument de clips ook
kunnen downloaden en op een dvd branden. Bang dat mensen genoeg hebben
aan YouTube is hij niet: “YouTube doet natuurlijk geen recht aan de
artiest. Ik ben ervan overtuigd dat veel video’s er in de toekomst
niet meer opstaan. Daar zou ik in het geval van mijn eigen artiesten
ook op aandringen, maar we hebben nu nog niet de luxe dat die buiten
ons om op YouTube verschijnen.”

The Alternative Way
Begin april lanceerde Erik de Zwart, samen met Pim van der Kolk, 21st
Century Music. De Zwart: “We hebben allebei nog andere activiteiten,
dus we hoeven niet elke maand een hit te scoren. We hebben de tijd.
Het blijkt wel een voordeel te zijn dat een Erik de Zwart eraan
meedoet, want dat trekt spontane ideeën aan.” De Zwart zegt niet
alleen met het label begonnen te zijn om ‘plaatjes te verkopen’, dat
vindt hij ‘redelijk achterhaald’. “Het is het 360o-verhaal: optredens,
merchandise, uitgeverij, én digitale en fysieke verkopen.”
De eerste reacties op de artiesten van 21st Century Music (de band
Parson Brown, Marokkaanse levensliedzanger Rachid en zangeres Joyze)
noemt De Zwart erg goed, en dat komt volgens hem niet omdat iedereen
hem naar de mond praat. “Er zijn ook mensen in mijn omgeving die het
niets vinden en dat is prima. Als ze met goede argumenten komen, trek
ik me daar ook iets van aan, maar ik denk dat ik in mijn leven heb
laten zien dat ik behoorlijk inzicht heb in welke smaak mensen
hebben.”

Nederlandse Sterre Die Strale Overal
De ambities van het label zijn niet puur op Nederland gericht. “Parson
Brown is ook in Frankrijk uitgebracht en wordt daar op de radio
gedraaid, en de clip van Joyze is door de Zweden opgepikt. We zijn dus
meteen over de grenzen gegaan om te voorkomen dat we in de typische
Nederlandse navelstaarderij zouden belanden. Wat van eigen bodem komt,
vinden we per definitie niet leuk, vooral niet als die De Zwart en Van
der Kolk ermee te maken hebben. Dat speelt mee. Nederland is gewoon te
klein, klaar.” Er zijn ook ambities buitenlandse artiesten te tekenen,
maar het duo is daar voorzichtig mee. Met de huidige nevenactiviteiten
van de initiatiefnemers kan het label ‘nog wel een paar artiesten
extra’ handelen, maar niet te veel. “Of het moet zo’n succes worden,
dat we er andere activiteiten voor laten schieten of laten overnemen,
of het label overdragen.”

Ticket To Ride
Met deelnemingen in bedrijven als Mobilaria, leverancier van digitale
radio- en on demand muziekdiensten via mobiel internet, en Aim4Music,
dat digitale contentdistributie faciliteert, loopt De Zwart al vooruit
op het feit dat content in de toekomst in zijn optiek vooral via de
mobiele telefoon beschikbaar zal zijn. “De consument gaat ook op zijn
mobieltje hoge snelheden verlangen, omdat hij daarmee ook muziek wil
beluisteren en beelden bekijken. Met onze Tunin.FM-applicatie kan de
gebruiker al op redelijk eenvoudige mobieltjes in zeer goede kwaliteit
naar radio-uitzendingen luisteren. We hebben net een overeenkomst
gesloten met de publieke omroep voor doorgifte van de vijf publieke
zenders en we zouden nog veel meer aankunnen: alle themakanalen
bijvoorbeeld, en we kunnen alle regionale, kabel- en internetzenders
mobiel maken. De behoefte is er, want tijdens het cruciale laatste
voetbalweekend hebben we ons eerste luxeprobleem gehad: toen bleek de
servercapaciteit onvoldoende om alle aanvragen te verwerken.”
Als ook auto’s straks met internet zijn uitgerust (BMW heeft het
eerste type onlangs geïntroduceerd), kan via Mobilaria in de auto naar
internetradiostations en eigen muziekcollecties worden geluisterd. Het
succes daarvan is echter mede afhankelijk van de kosten die
internationaal dataverkeer met zich meebrengt. “Als we van de zenders
de playlist krijgen, kunnen we daar ook een hoesje aan koppelen en de
mogelijkheid een gedraaid liedje te downloaden.”

Can’t Take My Eyes Off You
Van zijn hoge verwachtingen voor mobiele televisie is De Zwart
teruggekomen. “Dat zie ik toch niet zo snel gaan.” Dit wijt hij deels
aan de keuze complete zenders door te geven in plaats van op maat
gemaakte content. “Dat is wat we wilden met Mobiel.tv (een
innovatieplatform voor mobiele televisie, WS), maar dat hebben we even
op een laag pitje gezet.” Dat neemt niet weg dat De Zwart nadenkt over
het ontwikkelen van televisieprogramma’s. “Vooral in het verlengde van
die oude clipjes en Top 40 TV.”
Ondertussen doet hij ervaring op met de productie van audiovisuele
content via investeringen in Nederlandse films van producent Shooting
Star. “Zij hadden al een aantal mooie successen achter hun naam staan.
Kapitein Rob is niet helemaal goed gegaan helaas. Het was geen
superfilm, maar best goed gemaakt, er was alleen veel concurrentie.”
Hoeveel De Zwart aan de film verloren heeft? “Dat valt wel mee. Ik
trek me nu niet gelijk met mijn staart tussen mijn benen terug en
sluit ook niet uit dat ik in de toekomst nog eens met hen ga
samenwerken.” Zijn bemoeienis heeft er in elk geval toe geleid dat De
Zwart door een aantal andere filmmakers is benaderd. Hij weerspreekt
dat dit goudzoekers zijn. “Er zit een aantal interessante namen
tussen.” Welke dat zijn, houdt hij voor zich.

Dirty Cash
Over het Nederlandse filmklimaat in zijn algemeenheid en de
geldstromen daarbinnen in het bijzonder is hij minder te spreken. “We
hebben een raar subsidietraject dat concurrentievervalsend werkt. Er
is uitgerekend dat er films zijn, waarvan een bioscoopkaartje achteraf
bezien €168,- heeft gekost. Zó weinig mensen zijn dan gaan kijken.
Maar dat is dan wel via subsidies en filmfondsen bekostigd. Daar mag
naar mijn mening wel wat zorgvuldiger mee worden omgegaan. Kunst is
leuk, maar het is geen vrijbrief om geld te verspillen.”
Investeren in games lijkt een logische vervolgstap, maar daar zegt De
Zwart nog niet aan toe te zijn. “Dat is toch een beetje ver-van-mijn-
bed-show. Ik denk dat het een interessante wereld is, maar het heeft
niet mijn interesse. Nog niet.”

In een vorige editie van Entertainment Business zei Hans Gort van
Aim4Music zich hevig te verzetten tegen plannen van Buma/Stemra om
portals voortaan per stream te gaan afrekenen. Hierdoor kunnen
succesvolle sites aan hun eigen populariteit ten onder gaan. De Zwart,
aandeelhouder van de full servicedienstverlener, reageert gelaten op
dit voornemen. “Buma/Stemra denkt overal geld aan te kunnen verdienen,
maar het moet wel realistisch blijven. Als er geen businessmodel kan
komen, houdt zo’n stroming gewoon weer op. Ik ben ook uitgever en snap
dus wel dat uitvoerenden en componisten geld moeten krijgen voor hun
inspanningen, maar er moet geen situatie ontstaan waarbinnen het in
Nederland weer niét kan en in het buitenland wél. Ik herinner me
oeverloze discussies met (SENA-directeur) Hans van Berkel dat Radio
538 extra geld voor haar stream moest betalen omdat die ook in Los
Angeles te ontvangen was. Mijn antwoord was simpel: daar heb ik geen
verkoopkantoor voor mijn reclame.”

Radio Ga Ga
De Zwart is ervan overtuigd dat het medium radio nooit verloren gaat.
Dat geldt naar zijn mening zeker voor gesegmenteerde radio, waarbij
elk station staat voor een bepaalde stroming in de muziek, vorm van
entertainment of vorm van informatievoorziening. Hij kan zich dan ook
niet vinden in de stelling dat de herverdeling van de etherfrequenties
heeft geleid tot meer eenvormigheid in plaats van meer pluriformiteit.
“Het zijn vooral de journalisten die er zo over denken. Vinden de
muziekmaatschappijen dat ook? Misschien ligt het wel aan henzelf. Ik
ben heel blij dat de liedjes van mijn artiesten nu worden gedraaid
hoor, maar als radiobaas heb ik me altijd afgevraagd waarom ik het
platform moest bieden waarop zij gratis hun plaatjes konden laten
horen.” Dat argument kunnen we natuurlijk omdraaien: waarom moeten de
maatschappijen gratis de muziek leveren waar de radiostations hun geld
mee kunnen verdienen? “Dan moeten ze dat vooral vragen”, zegt De
Zwart, “maar het gevolg is, dat radiostations geen nieuwe liedjes meer
zullen draaien.”
Hij denkt niet dat de rol van radio slinkt, nu technisch de
mogelijkheid bestaat altijd en overal naar je eigen muziek te
luisteren of zelfs je eigen (internet)radiozender te beginnen. “Het
gros van de mensen is van nature lui, wil vermaakt worden en vindt het
prettig als er voor hen is geselecteerd. Daarbij komt dat radio altijd
een verrassingselement kent. De kracht van een sterk station is, dat
je precies weet wat je kunt verwachten, maar daarbinnen toch af en toe
tegen een verrassing aanloopt.”

Follow The Leader
Als dj is De Zwart erg geslaagd, en terugblikkend evalueert hij zijn
rol als manager van radiostations als ‘succesvol’. Toch is er in
diverse artikelen kritiek geuit op zijn manier van leidinggeven. De
Zwart: “De publicaties waar je aan refereert ken ik niet. Wel staat er
op internet een verknipte versie van een interview dat ik ooit aan
Nieuwe Revu heb gegeven. Nu is het wel zo dat het runnen van een
bedrijf geen democratie is. Als je de fout maakt dat wél zo aan te
pakken, heb je een probleem.”
De Zwart zegt zijn laatste radioavontuur bij Talpa niet als mislukt te
beschouwen. “Ik had de afloop graag anders gezien, maar er waren
meerdere ideeën over waar het naartoe moest. Ik heb al in een vroeg
stadium gezegd dat we 538 moesten kopen. Dat is pas twee jaar later
gebeurd, tegen een veel hogere prijs. En het music & entertainment-
format van Noordzee FM is de basis geweest van Q-music, dat nu tegen
de 8% luisterdichtheid zit. Ik had de muziek bij Noordzee graag zo
ingevuld als Q het nu doet, maar daar kwam ik met John de Mol niet
uit. Hij hield zich met dat soort details bezig, terwijl ik vond dat
ík daarvoor was aangenomen. Vandaar dat ik het nu niet meer doe.”

Together Again
Inmiddels is De Zwart begonnen aan een nieuwe flirt met een oude
liefde: hij is de ‘stem’ van Radio Veronica en gaat voor die omroep
ook weer een programma presenteren. Veel wil hij nog niet kwijt over
dit weekendprogramma waarin, hoe kan het ook anders, het verleden van
de Top 40 centraal staat. “Dan ben ik weer terug bij hoe het begon,
toen had ik ook een studiootje thuis.”

<begin kader>

Curriculum vitae (entertainmentgerelateerd)

1980-1984: dj/tv-presentator Veronica
1984-1986: dj/tv-presentator TROS
1986-1992: dj/tv-presentator Veronica
1992-1995: dj/programmaleider Radio 538
1995-2003: dj/algemeen directeur Radio 538
1995-2003: tv-presentator/vj TMF
2003-2005: algemeen directeur Talpa Radio International BV (Noordzee
100.7 FM, Radio 10 Gold, Radio 100FM Denemarken, 4FM België)
2005-heden: bestuurslid Stichting Nationaal Pop Museum
2006-heden: voorzitter Stichting Nederlandse Top 40
2006-heden: ondernemer/investeerder (betrokken bij onder andere
Aim4Music, Mobilaria, Mobiel.tv, Hallo Costa Holanda (radiostation
voor Nederlanders aan Spaanse Costa Blanca))

<einde kader>

<begin kader>

Top 40 betreedt 21ste eeuw

Behalve een actualisering van de samenstelling, wordt ook een Top 40-
portal op internet gelanceerd. De Zwart: “Op Top40.nl komen alle
hitlijsten en kunnen consumenten muziek, ringtones, clips en jingles
downloaden of beluisteren.” Deze functies zijn overigens exclusief
voor de eigen portal en dus losgeweekt van de Radio 538-site. “Ook
gaan we op termijn muziekabonnementen aanbieden en de mogelijkheid
fysiek product te bestellen.” Gezien de banden die er al liggen - de
Top 40 is onder andere samengesteld op basis van de verkopen bij de
Free Holding en in de daartoe behorende winkels wordt het gedrukte
exemplaar verspreid – zou Free Record Shop voor dit traject een
logische partner zijn. De Zwart beaamt dat, maar houdt een slag om de
arm. “We willen niet met maar één of twee leveranciers werken, het
moet een open platform zijn.”

<einde kader>

Juul Geleick

In article
<01308ac4-923a-4b84...@z66g2000hsc.googlegroups.com>,
nico <Q_1_2_...@hotmail.com> wrote:

> [...]

> logische partner zijn. De Zwart beaamt dat, maar houdt een slag om de

> arm. łWe willen niet met maar één of twee leveranciers werken, het

Volgens mij wordt het de hoogste tijd voor een top 40
nwsgroep...........

Juul

> Volgens mij wordt het de hoogste tijd voor een top 40
> nwsgroep...........

Het is een heel verhaal van en over Erik de Zwart. Hij probeert te evolueren
met de Top 40. Fysieke verkoop als leidraad is zo goed als verleden tijd.
Dus vraagt de Zwart zich af hoe je nu toch een betrouwbaar beeld kunt geven
van de populairste liedjes.

Via internet meten lijkt me een hachelijke en complexe onderneming, maar het
is de moeite waard om het uit te testen.

Ondertussen verstrijken de jaren en kan het mij(en Juul c.s. waarschijnlijk
ook) niet meer boeien. Het zal allemaal wel. Ik kan me niet meer druk maken
om een lijstje van veertig nummers.

Word ik nu echt oud?

Salut
Leendert

Juul Geleick

In article <486e5b51$0$21144$7a62...@news.club-internet.fr>,

"leendert vingerling" <leendert.vingerling @club-internet.fr> wrote:

Inderdaad Leendert, het boeit mij in het geheel niet meer. En laten we
hopen dat wij oud worden. Per slot wordt, hoopt, m'n moeder, jawel die
uit het laatste uur, dinsdag 98 te worden............

Juul

> Inderdaad Leendert, het boeit mij in het geheel niet meer. En laten we
> hopen dat wij oud worden. Per slot wordt, hoopt, m'n moeder, jawel die
> uit het laatste uur, dinsdag 98 te worden............

Alvast gefeliciteerd. Hoe heeft jouw moeder destijds het verlies van
Veronica ervaren? En toen ze die beroemde woorden sprak, kwamen die uit haar
zelf of waren die ingefluisterd?

Trouwens vannacht dacht ik even dat het leven bij 52 jaar zou stokken.
Tijdens het doen van een plasje stortte ik neer en verloor mijn bewustzijn.
Toen ik bijkwam ging ik nog een keer gestrekt. Marjo hield het hoofd koel en
belde de 'pompiers'(ziekenwagen) en ik werd zwaar transpirerend , misselijk
en zichtbaar afwezig afgevoerd naar het ziekenhuis in Antibes.

Daar werd geconstateerd dat het ging om een 'malaise vagal' in populair
Nederlands vertaald met 'flauwvallen'. De oorzaak bleek een combinatie van
een hevig prikkende verstandskies en de hitte te zijn.

Het leven is en blijft kwetsbaar, dus ik hoop dat je moeder die 98 jaar
haalt...

Salut
Leendert

Juul Geleick

In article <486f556d$0$21148$7a62...@news.club-internet.fr>,

"leendert vingerling" <leendert.vingerling @club-internet.fr> wrote:

jemig Leendert, nou gelukkig ben je er nog en weer!!! Hou-en zo!

De woorden van m'n moeder kwamen zo spontaan op. Want zo bijde hand is
ze wel. Nu nog. Maar ja, het lopen, kijken en de
oren.............vandaag de dag.

En Leendert, effe rustig aan joh!

Juul