لم تعُد "مجموعات Google" تتيح المشاركات أو الاشتراكات الجديدة من Usenet. وسيبقى بالإمكان عرض المحتوى السابق.

Z.592

81 مرّة مشاهدة
التخطي إلى أول رسالة غير مقروءة

ronn

غير مقروءة،
24‏/01‏/2010، 5:28:03 م24‏/1‏/2010
إلى
Vandaag op Ebay gevonden : doodsprenje van de bemanning Z.592
Hosanna. .
Het visserschip was vernoemd als tender van de Mi Amigo.
Was ook in opsporing verzocht .Tros 2004?

RUL

غير مقروءة،
24‏/01‏/2010، 5:37:44 م24‏/1‏/2010
إلى
Klopt en dat is nog gaande.

Hendrik

"ronn" <mechelaere...@scarlet.be> schreef in bericht

leendert vingerling

غير مقروءة،
25‏/01‏/2010، 12:34:56 م25‏/1‏/2010
إلى
On Jan 24, 11:37 pm, "RUL" <r...@xs4all.nl> wrote:
> Klopt en dat is nog gaande.
>
> Hendrik
>
> "ronn" <mechelaere.debrou...@scarlet.be> schreef in berichtnews:482153c9-9730-44fc...@22g2000yqr.googlegroups.com...

Het prentje is te vinden via:
http://cgi.benl.ebay.be/Z-592-HOSANNA-MET-5-BEMANNINGSLEDEN_W0QQitemZ380198626639QQcmdZViewItemQQimsxZ20100119?IMSfp=TL100119222001r643#ht_500wt_958

Ik denk overigens niet dat er ooit nog iets boven water komt.
Letterlijk en figuurlijk. Het is inmiddels zo lang geleden. Het blijft
een merkwaardige verdwijning: Nog even een keer de theoriën op een
rijtje uit een oude posting van 30 januari 2004 voor degenen die het
misschien niet hebben gevolgd:

http://groups.google.com/group/nl.media.radio.zeezenders/browse_thread/thread/adaff751118f6d34/656fa800471787ba?lnk=gst&q=hosanna+gezonken#656fa800471787ba

"Ik verkeerde in de gelukkige omstandigheid om te elfder ure ook bij
de uitzending van TROS Vermist aanwezig te zijn . Evenals Hendrik en
Walter.Tijdens het napraten met de familie Guyt kwam naar boven dat de
Hosanna was gekocht door een Scheveningse bareigenaar(O'Connor). Die
heeft ook de verzekeringspremie aangepast. Het vermoeden bestaat dat
het ging om een wapensmokkel (IRA ?). Dat vermoeden werd nog eens
bevestigd door een paragnost die na het lezen van de foto van het
schip veel water en wapens zag en zei dat men zich niet met deze zaak
moest bemoeien. Dat het verkeerd afloopt met degenen die zich wel met
de zaak bezighielden bleek uit de moord van twee duikers de afgelopen
twee jaar.

De familie heeft een aantal theorieën over de vermissing:

1) Eind zeventiger jaren was het' in de mode 'om op scheepswrakken te
duiken. Die waren er echter te weinig en om hiervoor te zorgen werden
schepen gesaboteerd. Op deze manier zijn(volgens de Scheveningse
vissersgemeenschap) al heel wat boten gezonken. Een gelokaliseerd
scheepswark leverde geld op voor duikorganisaties nadat het eerst de
professionele duikers was leeggehaald. De Hosanna zou op deze manier
ook 'opgeofferd' zijn.

2) Tijdens de wapensmokkel is er iets mis gegaan. Men heeft onraad of
verraad geroken en de boot laten zinken of is tot zinken gebracht
(Britse marine?)

3)De Hosanna is overvaren door een megatanker die niets gevoeld of
gehoord heeft of er niets van wilde weten. Opvallend is dat er geen
sporen zijn gevonden. Noch de boot, noch de
lichamen van de opvarenden, noch wrakstukken. Dit laatste geeft
aanleiding om te denken dat de Britse marine de boot heeft
getorpedeerd en vakkundig de sporen heeft uitgewist. Het ging
immers om wapens voor de IRA. Het is een theorie die een grondig
onderzoek waard is...

Niet veel later sprak ik een Zeeuwse visserman die ten tijde van de
vermissing geregeld in het Kanaal voer. Hij vertelde me dat in die
periode de Noordzee vol zat met Russische onderzeeboten en Oostblok
'vissersboten' die spioneerden. Om al die verdachte boten weer in de
gaten te houden patrouilleerden Franse onderzeeërs.

Een vissersboot uit Breskens is destijds ook met man en muis vergaan.
Na jaren kwam de waarheid boven water. De boot was geramd door een
Russische onderzeeër. En pas vorig jaar gaven de Fransen toe ook één
van hun vissersboten te hebben geraakt. Het is daarom niet uitgesloten
dat de Hosanna een zelfde lot heeft ondergaan.

conclusie:

Het is opmerkelijk dat er helemaal niets, maar dan ook helemaal niets
is teruggevonden. Geen enkel spoor. Dit geeft voeding aan de theorie
dat of de Russen of Fransen de boot voor een spion hebben aangezien
en daarom hebben getorpedeerd, of de Britten hebben het schip dat
misschien wapens voor de IRA vervoerde laten zinken.

Salut
Leendert

Bert M.

غير مقروءة،
26‏/01‏/2010، 1:35:46 ص26‏/1‏/2010
إلى
leendert vingerling schreef op 25-1-2010 :

> Salut
> Leendert

Leendert,
heb jij bij die gezichten op dat plaatje ook namen?

Bertje(gewoon nieuwsgierig)

--
Ik denk dat ik besta

leendert vingerling

غير مقروءة،
26‏/01‏/2010، 1:47:16 ص26‏/1‏/2010
إلى
On Jan 26, 7:35 am, Bert M. <radiohooli...@gmail.com> wrote:

> Leendert,
> heb jij bij die gezichten op dat plaatje ook namen?
>
> Bertje(gewoon nieuwsgierig)
>
> --
> Ik denk dat ik besta

De namen staan als je ietsje verder naar beneden scrollt in de
volgorde van links naar rechts op het prentje.

Salut
Leendert

Bert M.

غير مقروءة،
26‏/01‏/2010، 12:47:01 م26‏/1‏/2010
إلى
Na rijp beraad schreef leendert vingerling :

> De namen staan als je ietsje verder naar beneden scrollt in de
> volgorde van links naar rechts op het prentje.
>
> Salut
> Leendert

*hum*

GERMAIN ACKX - BRUGGE 27.10.1935
HECTOR SNAUWAERT - KNOKKE 23.11.1948
PIETER GUYT - SCHEVENINGEN 16.3.1946
PIET ACKX - BLANKENBERGE 26.3.1963
PIETER ALBERTUS GUYT - SCHEVENINGEN 24.5.1965

Kende je ze ook?

Bertje *nieuwe bril koopt*

--
Met hoofdletter B

leendert vingerling

غير مقروءة،
26‏/01‏/2010، 1:35:38 م26‏/1‏/2010
إلى

Bebrilde Bertje,

Ouderdom komt nu eenmaal met gebreken. Sterkte...

Ik heb alleen Germain Ackx gekend. De overige opvarenden dus niet.
Dezelfde vraag werd me jaren geleden ook gesteld en hierbij het
antwoord van 20 november 2002:

"...De schipper van de Hosanna, de Belg Germain Ackx bevoorraadde
geregeld de Mi Amigo. Zijn schip lag eerst in Zeebrugge en later in
Scheveningen en ik kan me nog herinneren dat we aan boord van zijn
boot zijn geweest om te
praten over de leverantie van gasolie. De Epivan was toen al in beslag
genomen en Delmare zou kunnen opstarten vanaf de Mi Amigo mits er
bevoorraad zou worden.

De Hosanna was die week ervoor nogal in het nieuws geweest door een
nep-stranding en werd dus stevig in de gaten gehouden. Om een lang
verhaal kort te houden, Ackx durfde het niet aan. Uren hebben we
zitten praten om hem zover te krijgen. Van Dam liet op een zeker
moment via een kennis zelfs een dame van lichte zeden opdraven, maar
ook dat hielp niet. Hij ging niet.

Zuur waren de vruchten toen een paar dagen later de Hosanna toch was
vertrokken, maar dan in opdracht van Fred Bolland. Waarschijnlijk wist
Ackx dus al af van het nieuwe Nederlandse Caroline projekt..."

http://groups.google.com/group/nl.media.radio.zeezenders/browse_thread/thread/9fde851bd72898bc/a08ebf6ef688cfc5?lnk=gst&q=ackx+van+dam+delmare#a08ebf6ef688cfc5

Salut
Leendert

Bert M.

غير مقروءة،
26‏/01‏/2010، 2:54:53 م26‏/1‏/2010
إلى
leendert vingerling stelde de volgende uitleg voor :

> Bebrilde Bertje,
>

> Ouderdom komt nu eenmaal met gebreken. Sterkte...

Dank je wel, ook voor je antwoord...
;-)
Bertje

--
Ik had ongelijk.
Hele normale mensen komen er naar dat soort feesten.

Bert M.

غير مقروءة،
30‏/01‏/2010، 6:04:17 ص30‏/1‏/2010
إلى
leendert vingerling formuleerde de vraag :

Ik zie dat dat prentje het lieve sommetje van 26 euro heeft opgebracht.
Ergens in Belgie schatert een verkoper het uit...

Bertje

--
A'j plat kunt proatn mo'j 't neet loaten!

Jim

غير مقروءة،
30‏/01‏/2010، 9:47:23 ص30‏/1‏/2010
إلى
Op Mon, 25 Jan 2010 09:34:56 -0800, schreef leendert vingerling:

> [...]

e915e3...@22g2000yqr.googlegroups.com...

Leendert en anderen, wat in die tijd nog al eens voorkwam was dat
onderzeeërs bleven hangen in de netten van een visser en daarmee de boot
binnen 5 seconden omtrokken.
Daar zijn inderdaad enkele kotters en andere vissers met man en muis op
vergaan.
Vooral kotters waren daar gevoelig voor door hun tijdens het vissen
instabiele constructie.

Daar de Hossana niet viste neem ik aan denk ik dat de optie onderzeeër
waarschijnlijk wel afgeschreven kan worden.

Het zal dus een andere oorzaak kunnen hebben.

--
73 Jim .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put amsat dot org behind the call

Peter de Wit

غير مقروءة،
31‏/01‏/2010، 4:31:31 م31‏/1‏/2010
إلى
> [...]

> Salut
> Leendert- Tekst uit oorspronkelijk bericht niet weergeven -

Hallo Leen,

Zover mijn herinnering gaat zaten de "Delmare-mensen" rond kerst 1978
aan boord van de "Caroline-zeef", zoals Gerard van Dam de MV later
noemde. Ergens in Januari 1979 "zonk de Mi- Amigo bijna" en werden de
"Delmare-mensen" van boord gehaald.
Pas op 15-04-1979 kwam Caroline terug in de lucht... ik weet uiteraard
niet wanneer de voorbereiding voor deze "come-back" gestart zijn'....

Zijn er ook nog gesprekken geweest met zeezendermedewerkers
betreffende de verdwijning van de Hosanna?

PdW

Peter de Wit

غير مقروءة،
02‏/02‏/2010، 12:03:15 م2‏/2‏/2010
إلى
On 31 jan, 22:31, Peter de Wit <verkeersschoolclar...@gmail.com>
wrote:

???? Loopt dit draadje dood????

Jammer hoor!!!

PdW

leendert vingerling

غير مقروءة،
02‏/02‏/2010، 2:02:52 م2‏/2‏/2010
إلى
On Feb 2, 6:03 pm, Peter de Wit <verkeersschoolclar...@gmail.com>
wrote:

> ???? Loopt dit draadje dood????
>
> Jammer hoor!!!
>
> PdW

Niet zo ongeduldig' Meneer de Wit' !! Het draadje loopt nog niet
dood, alhoewel alle opvarenden van de Hosanna dat wel zijn.

Bij mijn weten zijn er géén ondervragingen van zeezendermensen gedaan
door de politie. TROS Vermist heeft wel contact gehad met Walter
Zwart,onze Baarnsche archivaris, en met Hendrik van Nellestijn die
( als d.j. Wim Robijn) door de Hosanna naar de Mi Amigo is gebracht.

Toen in december 1978 de Scheveningen 54 enkele Delmare mensen en de
50 hz Cummins generator op het achterdek van de Mi Amigo had
afgeleverd, was het wachten op de levering van dieselolie.
Onontbeerlijk om een generator te laten draaien. Doordat de
Scheveningen 54 vluchtte uit de Scheveningse haven, had het geen olie
voor de Mi Amigo gebunkerd.

Het schip kon ook niet meer ongezien ergens binnenlopen om dieselolie
te tanken, want het was gesignaleerd als het nieuwe zendschip voor
radio Delmare. Er zat niets anders op dan op zoek te gaan naar een
schipper die wel olie zou kunnen brengen. En dat zou Germain Ackx best
wel eens kunnen zijn, want die bevoorraadde de Mi Amigo toch al.
Helaas wilde hij niet gaan. Gerard van Dam verdubbelde zelfs zijn gage
tot 5000 gulden, maar zelfs dat kon Ackx niet van mening doen
veranderen.

Fred Bolland had toen al besloten om uit de Delmare organisatie te
stappen. De aanleiding was een mislukte bevoorrading met een
rubberboot. Ronald Bakker en Marcel Stevens waren na het opraken van
de benzine van de buitenboordmoter opgepikt door een tanker en later
door een reddingboot naar Hoek van Holland . Ze waren onderweg met
zenders naar de '54 'die voor de kust van Scheveningen lag. Fred vond
het onverantwoord en bovendien levensgevaarlijk dat Gerard van Dam in
erbarmelijke omstandigheden deze jongens de zee op had gestuurd. Ze
hadden niet eens een kompas bij zich en het vroor dat het kraakte.

Fred was het zat en had daarom contact opgenomen met Ronan O'Rahilly
om de 10 kw te huren. Ronan vertelde hem dat Danny Vuylsteke en Ben
Bode ook de 10 kw op de Mi Amigo wilden huren.Beiden hadden veel
centjes in Delkmare gestoken en na het 'op de rotsen' lopen van de
Aegir hadden zij hun buik er van vol. Via van Dam lukte het niet, dus
bleef de Mi Amigo over.

En zo werd in januari 1979 de Nederlandse service van Caroline
geboren.

Salut
Leendert

hwh

غير مقروءة،
02‏/02‏/2010، 2:17:29 م2‏/2‏/2010
إلى
leendert vingerling wrote:

> En zo werd in januari 1979 de Nederlandse service van Caroline
> geboren.

Wel met de 50 kW zender, als de Cummins het deed en er olie genoeg was.

gr, hwh

leendert vingerling

غير مقروءة،
02‏/02‏/2010، 3:13:46 م2‏/2‏/2010
إلى

De overeenkomst om zendtijd te huren werd in januari gesloten, maar
door het bijna zinken vond de start van de uitzendingen pas in april
plaats. Soms zit het mee, en soms zit het tegen...

Salut
Leendert

Peter de Wit

غير مقروءة،
03‏/02‏/2010، 7:57:43 ص3‏/2‏/2010
إلى
Op zich wel bijzonder dat Fred Bolland de bevoorrading van de Epivan
te "gevaarlijk vond" (terecht) maar wel zendtijd wilde huren op de MV
die al in 1972 door de scheepsvaartinspectie een "drijvend wrak" werd
genoemd.

Uiteindelijk was het minder dan een jaar later echt afgelopen met deze
mooie boot....

(Leendert, bedankt voor je verhaal. Ik lees ze graag)

PdW

leendert vingerling

غير مقروءة،
03‏/02‏/2010، 11:32:18 ص3‏/2‏/2010
إلى
On Feb 3, 1:57 pm, Peter de Wit <verkeersschoolclar...@gmail.com>
wrote:

> [...]

> te "gevaarlijk vond" (terecht) maar wel zendtijd wilde huren op de MV
> die al in 1972 door de scheepsvaartinspectie een "drijvend wrak" werd

Een terechte opmerking. Als Fred consequent zou zijn geweest, dan had
hij ook geen jongens naar de Mi Amigo moeten sturen. Het' radiootje
spelen' was belangrijker, dan zich druk te maken over de deplorabele
toestand van de Mi Amigo.

Voor Fred was de amateuristische bevoorrading en werkwijze bij Delmare
de enige echte reden om er mee te stoppen. Daarnaast speelde op de
achtergrond de bestemming van de Scheveningen 54 ook een rol. Bolland
wilde het schip als tender inzetten voor de Mi Amigo, terwijl Van Dam
het schip wilde verbouwen tot het nieuwe zendschip van Delmare met een
tweede zender voor Caroline.

Toen radio Monique werd bevoorraad was Fred ook niet te beroerd om in
een rubberboot te zitten om van de tender naar de Ross te pendelen. En
toen deejay Peter de Groot (Kobus Bosscha) vader zou worden en we hem
van boord moesten halen, vertrokken we met een piepklein speedbootje
vanuit Nieuwpoort naar het Knock Deep. De weersvooruitzichten waren
goed, maar het blijft toch oppassen, want de zee is verraderlijk.

Toen kon er dus wel met klein materiaal gevaren worden, want de
financiële middelen om een tender te huren waren er niet. Eigenlijk
was deze situatie niet anders dan tijdens de Delmare tijd.

De pot verwijt de ketel...

Salut
Leendert

Peter de Wit

غير مقروءة،
03‏/02‏/2010، 11:45:04 ص3‏/2‏/2010
إلى
On 3 feb, 17:32, leendert vingerling <leendert.vingerl...@club-

De tijd na 1974 blijft voor mij toch de meest interessante tijd....

Leuk om daar over te lezen.

Morgenochtend rijd ik met mijn Audi weer naar Oude Tonge en kom dan
over de Magdalenadijk vlak voor ik het dorp inrijd. Uiteraard moet ik
dan meteen denken aan de "Parel van de Noordzee". En de daaropvolgende
strijd van berger Geert Theunisse...

Over de bevoorrading met de rubberboot hoorde ik destijds iemand
zeggen: "Hoe kunnen mensen die net van de bevriezingsdood zijn gered
nu wegrennen? "

PdW

leendert vingerling

غير مقروءة،
03‏/02‏/2010، 2:18:20 م3‏/2‏/2010
إلى
On Feb 3, 5:45 pm, Peter de Wit <verkeersschoolclar...@gmail.com>
wrote:

> [...]

> Over de bevoorrading met de rubberboot hoorde ik destijds iemand

> zeggen: "Hoe kunnen mensen die net van de bevriezingsdood zijn gered

Na 1974 werd het wel erg moeilijk om een zeezender in de lucht te
houden. Het werd een 'besmette' bezigheid die velen er van weerhield
om er aan mee te werken. Degenen die dat toch hebben gedaan verdienen
veel waardering. Maar dat is een andere discussie.

Dat Ronald Bakker en Marcel Stevens konden wegrennen kwam omdat ze
weer 'op temperatuur' waren. Ze werden 's middags rond vier uur ter
hoogte van Hoek van Holland opgepikt door een vrachtvaarder. Die nam
de jongens aan boord en voorzag ze van warme kleding en voeding. Een
paar uur later kwam een reddingboot van de kustwacht langzij en
stapten de Delmare mannen over.

Ze waren toen niet al lang niet meer verkleumd. Ronald en Marcel
konden op de trip naar Hoek van Holland ook gewoon met de kapitein
praten. Ze vertelden hem wat ze voor Delmare deden en legden uit dat
het illegaal was en dat ze bij het binnenlopen in de haven door de
politie zouden worden opgepakt. De kapitein had wel sympathie voor het
tweetal en er werd een list bedacht om uit handen van justitie te
blijven.

Toen de boot in de kleine haven aankwam stond de politie inderdaad
al met man en macht op de kade. Op de voorplecht de reddingboot
stonden Ronald Bakker en Marcel Stevens. Ze zagen er uit als matrozen
en hadden touwen in hun handen om het scheepje aan de bolders af te
meren. De politie vroeg aan hen of ze wisten waar die 'piraten'
zaten. Ronald antwoordde dat 'die gasten' helemaal onderin het schip
zaten. De kapitein wist wel waar. Niets vermoedend stapten de agenten
aan boord en verdwenen naar beneden. Op dat moment renden de Delmare
jongens voor hun leven en was hun ontsnapping een feit.

Een taxichauffeur werd staande gehouden en gevraagd ze in Naaldwijk af
te leveren. Ronald had zich laten afzetten bij zijn broer, maar vlak
voor uitstappen werd er een opsporingsbericht omgeroepen. De jongens
deden er lacherig over. Zij waren dat niet. Eenmaal in huis
vertrouwde 'De Bakker' het niet helemaal en vond hij het verstandiger
om van lokatie te veranderen. De taxichauffeur zou best weleens het
huisadres aan de politie doorgegeven kunnen hebben.

Die inschatting was juist. Nog géén uur later stond de politie voor de
deur. 'De Bakker' en Stevens hadden toen al een voettocht naar een
veiliger plek ondernomen en belden bij mij aan. De luiken van het huis
gingen dicht en de mannen konden eindelijk op adem komen. 's Avonds
kwam hun ontsnapping zelfs in het Journaal en de volgende dag stond
het hele verhaal in de krant.

Het is niet bij die ene keer gebleven dat Ronald Bakker(André
Zwinkels) het nieuws haalde. In de tachtiger jaren werd hij
uitgeroepen tot de beste discotheken discjockey. In de jury zaten
o.a. Lex Harding en Sieb Kroeske.

Salut
Leendert

andre

غير مقروءة،
03‏/02‏/2010، 2:40:58 م3‏/2‏/2010
إلى

> [...]
> Zwinkels) het nieuws haalde. In de tachtiger jaren werd  hij
> uitgeroepen tot  de beste discotheken discjockey. In de jury zaten

Andre zwinkels: http://www.bandolero.nl/site/content/vieuw/63/26/

Leuk dat daar nog een leuke citaat staat : ook was hij bij het
ontstaan van een aantal ( toen nog piraten ) radiostations voor de
westlandse kust......

Peter de Wit

غير مقروءة،
03‏/02‏/2010، 3:54:29 م3‏/2‏/2010
إلى

En zo komen stukje bij beetje de mooie verhalen uit deze roemruchte
tijd naar boven.

Ik herinner me het krantenartikel nog met als titel:

Redders staan machteloos, piraten net uit zee gered nemen de benen.

Met daaronder een plaatje van de rubberboot met de zenders.

Mooi om te weten dat de kapitein van de reddingsboot sympathie had met
de "piraten".

PdW

0 رسالة جديدة