Hosanna

Jan Parent

Niet vergeten! 21.30 Ned.2, "Vermist" over de mysterieuze verdwijning van de
Hosanna.

dvm

21:17 :)

Peter de Wit

De Hossanna, Walter Zwart, Wim Robijn en mooie opnames van de M.V. Mi- Amigo
uit 1973 (of was het 1972). Jammer genoeg geen opnames uit die laatste
periode van het zendschip. Ik zou graag foto's zien van de staat van de
M.V.. Uiteraard staan er op de diverse sites al vele foto's maar er moeten
toch ook foto's zijn van de machinekamer en de opbollende plaat van de
scheepshuid. Lekkages in het schip etc..
Ik ben benieuwd of we ooit achter de waarheid achter de mysterieuze
verdwijning van de Hossanna komen.
Waarom werd de tender gekocht door de "Caroline-organisatie"??

Peter de Wit

®oge®

"Peter de Wit" <peter...@zeezenderfans.net> schreef in bericht

Tja, verzekerd voor 4 ton, da's niet mis.

Konings

verdikkeme, gemist.
Weet iemand of er een herhaling komt?

groeten

wil konings

"ŽogeŽ" <rvbr...@despammed.com> schreef in bericht

Will

Gezien. Adembenemend mooi (buiten het trieste feit, dat een compleet schip
met bemanning spoorloos verwijnt.)

Will

"Jan Parent" <nos...@freeler.nl> schreef in bericht

R!CK

Misschien de Bermuda driehoek???

R!CK

"Will" <whe...@NOSPAMhome.nl> schreef in bericht
: Gezien. Adembenemend mooi (buiten het trieste feit, dat een compleet schip

: >
: >
:
:

gerard

"Peter de Wit" <peter...@zeezenderfans.net> wrote in message news:<DaASb.22734$Os....@amsnews02.chello.com>...

Leendert heb jij die gasten van de Hosanna nog gekend??
De omschrijving van de Hosanna tendervaarten leken op niets
op het professionele gebeuren met de Windy (zoals ik die eens meegemaakt heb!

gerard

fredbeekman

DAg Zeezenderfans
De uitzending van vermist vrijdagavond roept bij mij de volgende vragen op:
Het schip was plotseling van de radar verdwenen zo zei J Jongbloed.
VAn Welke Radar????
Een organisatie die de scheepvaart controleert???
en als dat zo is wordt er dan geen actie ondernomen???
Je zou toch denken dat er op zijn minst radio contact wordt gezocht.
En ik hoorde een familielid van een van de opvarenden zeggen ``in engeland
kwam een schip aan met een grote deuk waaschijnlijk heeft dit schip de
Hosanna overvaren``.
Ik neem aan dat men aan boord van dit schip ook radar heeft en het aanvaren
gemerkt moet hebben.
Nou moet ik zeggen,ik weet nul komma niks van scheepvaart.
Is er iemand onder jullie die me kan vertellen hoe het gaat
bij bovengenoemde punten??
Groet fred

Ronald

"Will" <whe...@NOSPAMhome.nl> wrote in message news:<bvg580$2ucp$1...@nl-news.euro.net>...
> [...]
betrefd, een item over het jaat 1980 maar geen bij dat jaar passende
beelden. De Mi Amigo uit 1973. Ik had beelden verwacht van een
bevoorrading in 79 / 80 en een verhaal met wat meer achtergrond. Ze
hadden kunnen uitzoeken wie van de Caroline organisatie het schip
gekocht en verzekerd had met een beetje speuren is daar wel achter te
komen. Voor de nabestaanden is het natuurlijk wel sneu. Misschien
moeten ze beroep doen op Peter R, als die er trek in heeft komt de
waarheid wel boven water.
R.J.Wijker.

Jan Kleine

"Will" <whe...@NOSPAMhome.nl> wrote in message news:<bvg580$2ucp$1...@nl-news.euro.net>...

Ik heb het ook gezien en het was zeer aangrijpend!

Jan.

gerard

r.j.w...@tiscali.nl (Ronald) wrote in message news:<6277a093.04013...@posting.google.com>...

Ronald dan had er in die tijd natuurlijk wel iemand met een filmcamera
rond moeten lopen en dat filmen lag (denk ik) toch wel iets "gevoeliger"
dan in '73!
Wat de overname van de Hosanna en herverzekering betreft ja dat had
misschien wel iets beter gekund, echter misschien vonden de programma-
makers dat niet relevant o.i.d
Misschien zijn er nog anderen in deze nws.groep die info hebben??

gerard

Hendrik van Nellestijn

Ik (Wim Robijn/Hendrik van Nellestijn) heb na afloop van het programma met
de familie gesproken en met name "oma" heeft het er moeilijk mee dat ze bij
een leeg graf staat. Daarom heeft de kleindochter actie ondernomen. De
familie blijft hopen.

"Jan Kleine" <stuurhet...@hotmail.com> schreef in bericht

Peter de Wit

> [...]
> makers dat niet relevant o.i.d
> Misschien zijn er nog anderen in deze nws.groep die info hebben??

Ik sluit me helemaal aan bij het verhaal van Ronald. Natuurlijk zijn er
opnames gemaakt van de MV in de jaren 79/80. Hans van Dijk heeft enkele
mooie foto's op zijn site staan. Waarom wel filmpjes uit 1972/1973 en niet
van een aantal jaar later.
Werden er in de documentaires The Day The Music Died (een meesterwerk) of
Zenders in Woelig Water (een productie van "de gezelligste familie van
Nederland") geen recentere filmpjes gebruikt?? Weet ik niet zeker, vanavond
maar even kijken.
Wie heeft het verzekeringsgeld opgestreken?? Of is er niet uitbetaald omdat
het schip verdween onder "verdachte omstandigheden".
Of betaald de verzekering niet uit omdat er een verdenking bestaat van
"varen onder inloed".

Als het schip "overvaren" is dan lijkt me kwade opzet uitgesloten. Blijft de
vraag waarom het schip van eigenaar veranderde. De Mi- Amigo was "op" en de
"Carolineorganisatie" was op zoek naar een vervanger. Waarom dan de Hossana
kopen. Lijkt me niet geschikt voor een zendschip, en het geld kan beter
gebruikt worden. Als tender, zou kunnen maar waarom dan die herverzekering.
Als organisatie loop je dan toch al veel risico, ook een tender kan in
beslag genomen worden door de justitie. Zie Mathilde Simone bij Delmare.

Ik ben benieuwd of we ooit achter de ware toedracht komen. Wie was de
eigenaar van het schip? Wie heeft het verzekeringsgeld geïncasseerd?? Waarom
een tender kopen, steeds een tender huren is uiteraard veel duurder maar het
risico ligt bij de (onwetende) eigenaar ervan.

Uiteraard moeten we niet vergeten dat er ook mensen "verdwenen" zijn en dat
is uiteraard heel erg. Zeker als het onschuldige mensen betreft. Anderzijds
is het een gegeven dat de kapitein niet de meest verantwoordelijke figuur
ter wereld is geweest.

Groetjes,

Peter de Wit

Peter de Wit

Hoi Hendrik,

Mooi vond ik jouw verhaal betreffende het besturen van het schip. "Als je
het zo goed weet, moet je het zelf maar doen!!"
Heb jij trouwens foto's van de m.v. in haar nadagen????

Peter de Wit
www.zeezenderfans.net

"Hendrik van Nellestijn" <hendrik.van...@simrek.nl> schreef in
bericht news:401bfaa4$0$331$e4fe...@news.xs4all.nl...

Joop

"fredbeekman" <fredb...@zonnet.nl> schreef in bericht

Die vragen speelde bij mij ook, het is natuurlijk goed mogelijk dat de
hosanna gevolgd werd omdat men wist dat ze de mi amigo bevooraadde maar dan
zou in geval van een overvaring nog een ander schip te zien moeten zijn op
de radar en zou men toch geprobeerd moeten hebben radiocontact te krijgen
met een van beide of van schepen die in de buurt moesten zijn.
Misschien denk ik er te simpel over verstand van zeevaart heb ik niet maar
dit kwam zo in mij op.
Als hij is overvaren door een tanker kan ik me nog enigzins voorstellen dat
die er niets van gemerkt hebben maar dan moet er ergens toch iets
aanspoelen???

Ben zeer benieuwd wat hier uit gaat komen en zeker voor de famillie zal het
een hele rust zijn als er duidelijkheid is.

joop

Hans

Peter de Wit schreef:

> [...]
> mooie foto's op zijn site staan. Waarom wel filmpjes uit 1972/1973 en niet

Ik heb zelfs super 8 film...maar nog onbewerkt! Moet toch er eens iets mee gaan
doen!

Groetjes Hans
http://www.radiosite.org
- heb trouwens dat programma opgenomen en wil het wel online zetten, alleen is
het een groot AVI bestand ben op zoek naar een programmatje om het om te zetten
-

leendert vingerling

"Hendrik van Nellestijn" <hendrik.van...@simrek.nl> wrote in
message news:401bfaa4$0$331$e4fe...@news.xs4all.nl...

> [...]
ze bij
> een leeg graf staat. Daarom heeft de kleindochter actie ondernomen.

Ik verkeerde in de gelukkige omstandigheid om te elfder ure ook bij de
uitzending van TROS Vermist aanwezig te zijn . Evenals Hendrik en
Walter.Tijdens het napraten met de familie Guyt kwam naar boven dat de
Hosanna was gekocht door een Scheveningse bareigenaar(O'Connor). Die
heeft ook de verzekeringspremie aangepast.

Het vermoeden bestaat dat het ging om een wapensmokkel (IRA ?). Dat
vermoeden werd nog eens bevestigd door een paragnost die na het lezen
van de foto van het schip veel water en wapens zag en zei dat men zich
niet met deze zaak moest bemoeien. Dat het verkeerd afloopt met
degenen die zich wel met de zaak bezighielden bleek uit de moord van
twee duikers de afgelopen twee jaar.

De familie heeft een aantal theorieën over de vermissing:

1) Eind zeventiger jaren was het' in de mode 'om op scheepswrakken te
duiken. Die waren er echter te weinig en om hiervoor te zorgen werden
schepen gesaboteerd. Op deze manier zijn( volgens de Scheveningse
vissersgemeenschap) al heel wat boten gezonken. Een gelokaliseerd
scheepswark leverde geld op voor duikorganisaties nadat het eerst de
professionele duikers was leeggehaald. De Hosanna zou op deze manier
ook 'opgeofferd' zijn.

2) Tijdens de wapensmokkel is er iets mis gegaan. Men heeft onraad of
verraad geroken en de boot laten zinken of is tot zinken gebracht
(Britse marine?)

3)De Hosanna is overvaren door een megatanker die niets gevoeld of
gehoord heeft of er niets van wilde weten.

Opvallend is dat er geen sporen zijn gevonden. Noch de boot, noch de
lichamen van de opvarenden, noch wrakstukken.
Dit laatste geeft aanleiding om te denken dat de Britse marine de boot
heeft getorpedeerd en vakkundig de sporen heeft uitgewist. Het ging
immers om wapens voor de IRA. Het is een theorie die een grondig
onderzoek waard is...

Leendert Vingerling

anne

"Jan Parent" <nos...@freeler.nl> schreef in bericht
> Niet vergeten! 21.30 Ned.2, "Vermist" over de mysterieuze verdwijning van
de
> Hosanna.

Wat mij opvalt in dit verhaal is het volgende:

Op weg naar de Mi Amigo om deze te bevoorraden werd de voorraad alvast
aangesproken door de bemanning van de Hosanna.
De bemanning die naar de Mi Amigo ging konden overal komen in het schip en
hadden vrij spel, dus was er wat verborgen?
Na de bevoorrading ging de Hosanna naar Engeland is in een haven aangekomen
en heeft daar overnacht, is daar de afgeloste bemanning van de Mi Amigo
achtergebleven in die haven of is er geen bemanning afgelost?
En het lijkt mij stug dat je met een bedenkelijke lading een haven in vaart
met de kans op controle van de douane.
Dus zal er de volgende dag op zee iets moeten zijn opgepikt, maar raar is
dat er twee minderjarigen aan boord van de Hosanna waren en dan kun je je
afvragen is het wel verstandig om dan een gevaarlijke missie te voeren?

vr.gr.anne

leendert vingerling

"gerard" <in...@vengminis.nl> wrote in message

> Leendert heb jij die gasten van de Hosanna nog gekend??
> De omschrijving van de Hosanna tendervaarten leken op niets
> op het professionele gebeuren met de Windy (zoals ik die eens
meegemaakt heb!

Ik heb alleen Germain Ackx gekend. Een zeer bijzonder mens, die graag
van het leven proefde. Drank en plezante vrouwtjes vervulden daarin
een vaste rol.

De Windy was inderdaad georganiseerder, maar dat kwam omdat het
scheepje eigendom van de Monique organisatie was. Er was dus 'grip' op
de zaak. En als het niet goed ging, dan moest je dit verantwoorden.

Daarnaast liet je het als lotgenoot wel uit je hoofd om het voedsel en
drank dat voor boord bestemd was te gebruiken. Dit in tegenstelling
tot Ackx c.s. Bovendien werden alle inkopen verantwoord aan de hand
van kassabonnen. Frauderen kwam niet voor.

Leendert Vingerling

leendert vingerling

"Ronald" <r.j.w...@tiscali.nl> wrote in message

> [...]
> komen. Voor de nabestaanden is het natuurlijk wel sneu. Misschien
> moeten ze beroep doen op Peter R, als die er trek in heeft komt de

Gisteravond heb ik met een Zeeuwse visserman gesproken die ten tijde
van de vermissing geregeld in het Kanaal voer. Hij vertelde me dat in
die periode de Noordzee vol zat met Russische onderzeeboten en
Oostblok 'vissersboten' die spioneerden.
Om al die verdachte boten weer in de gaten te houden patrouilleerden
Franse onderzeeërs.

Een vissersboot uit Breskens is destijds ook met man en muis vergaan.
Na jaren kwam de waarheid boven water. De boot was geramd door een
Russische onderzeeër. En pas vorig jaar gaven de Fransen toe ook één
van hun vissersboten te hebben geraakt.
Het is daarom niet uitgesloten dat de Hosanna een zelfde lot heeft
ondergaan.

Al met al voldoende voer voor Peter R.de Vries om deze bizarre
verdwijning eens uit te zoeken. Mijn 'water' zegt me dat 'overheden'
een kwalijke rol hebben gespeeld. Het is echter speculatie, want
bewijzen kan ik niet.

Leendert Vingerling