Delmare's Morgenster present op SAIL 2010

leendert vingerling

Vanaf donderdag 19 augustus is het verbouwde 'zendschip' de Morgenster
van radio Delmare te bezichtigen tijdens SAIL 2010 in Amsterdam.
Het is natuurlijk geen zendschip meer, want het is omgebouwd tot een
heus zeilschip, dat sinds 2008 geschikt is gemaakt voor feestelijke
evenementen aan boord of zeiltochten over de West-Europese zeeën.

http://www.zeilbrik.org/
http://www.denhelderactueel.nl/08/08/2010/morgenster-naar-ijmuiden-voor-pre-sail/

Ik had nooit gedacht dat het' lekke' schip dat ik in 1981 van de
Scheveningse reder Jacques Vrolijk kocht, uiteindelijk een geweldige
bezienswaardigheid zou worden. Eerlijk gezegd ben ik best wel een
beetje trots. De 'credits' gaan natuurlijk naar de opknappers van het
schip, want ik had nooit kunnen voorzien dat zij een voorbestemd
zendschip zouden gaan renoveren. De eerlijkheid gebiedt te melden dat
behalve het casco is er niets meer aan het 'zendschip' doet
herinneren. Maar toch,...

Nadat de Martina, het derde schip uit de Delmare vloot het in oktober
1979 opgaf en de haven van Stellendam was binnengelopen, leek het
vuur gedooft en de geest uit de fles. Er waren daarna nog wat
verbale schermutselingen tussen Gerard van Dam c.s. enerzijds en
zendtechnicus Johan Rood c.s. anderzijds. De Delmare Omroep
Organisatie werd opgericht als afleidingsmanoeuvre voor Justitie om
aan te tonen dat de stoute jongens van Delmare het voortaan via de
nette manier wilden proberen: een keurige omroeporganisatie. Maar,
dat was natuurlijk de halve waarheid.

Een oud-Delmare medewerker had kontakt met Ray Statson, een
Rotterdamse zanger die een suikeroom had. Via via werden kontakten
gelegd met Gerard van Dam en mij en na veel praatsessies gaf deze
Rotterdamse suikeroom zijn goedkeuring aan een nieuw zeezenderprojekt
van Delmare. De 'zanger' zou zijn eigen zendstation krijgen, waar zijn
platen gepromoot konden worden. Voorwaarde was wel dat Gerard van Dam
buiten beeld moest blijven. Hij was te bekend. Daardoor werd ik als
de' katvanger' naar voren geschoven.

Voor 37.500 gulden kocht ik op een zaterdagmiddag de Morgenster van
Vrolijk. In Maassluis zouden werkzaamheden voor een zogenaamd
promotieschip van zanger Statson worden uitgevoerd; Dat ging goed
totdat een medewerker doorsloeg en het verhaal aan zijn werkgever
vertelde, die de politie inschakelde. Het schip werd niet lang daarna
in beslag genomen.

Na twee jaar procederen moest Justitie het schip toch weer teruggeven
en werd het in 1983 gekocht door de huidige eigenaren. Die hadden er
een een bestemming mee en hun droom is dus vanaf morgen te
bezichtigen in Amsterdam. Chapeau!

Het laat me echter niet geheel onberoerd, want ik had het graag anders
gezien...

Salut
Leendert Vingerling

Herbert Visser

"leendert vingerling" <leendert....@club-internet.fr> schreef in
bericht

[...]

Alleen had je dan waarschijnlijk met dezelfde officier van justitie te
maken gekregen als Radio Paradijs :-).

Herbert Visser

leendert vingerling

On Aug 18, 10:04 pm, "Herbert Visser" <herb...@broadcast.net> wrote:

>   Alleen had je dan waarschijnlijk met dezelfde officier van justitie te
> maken gekregen als Radio Paradijs :-).

Of het dezelfde officier van justitie zou zijn geweest betwijfel ik.
In het geval van radio Paradijs was de dienstdoende officier op
vakantie, bij Delmare ging het om mr.Lo Sin Sjoe. De Morgenster zou op
22 mei 1981 uitvaren, dus twee maanden eerder dan radio Paradijs
haar anker voor de Nederlandse kust zou uitgooien.

Als 'wij' eerder zouden zijn geweest en dus ook door de overheid van
zee zouden zijn gehaald, dan had initiatiefnemer Ben Bode of met de
Magda Maria waarschijnlijk nooit Ierland verlaten of hij had voor
Engeland gaan liggen. Dat had achteraf misschien wel beter voor zijn
gezondheid en bankrekening geweest.

De officier van justitie in de Morgenster zaak maakte er wel een
rommetje van. Hij liet weten te hebben ingegrepen om toestanden zoals
bij radio Parardijs te voorkomen. Hij beschouwde het als een
proefproces. Echter de Morgenster speelde twee maanden voor
Paradijs...

Salut
Leendert

leendert vingerling

On Aug 18, 11:11 pm, leendert vingerling <leendert.vingerl...@club-

Ik heb nog even in de archieven gekeken en de waarnemend officier van
justitie was mr. de Doelder uit Rotterdam. Later werd de zaak
overgenomen door mr. Schimmel uit het arrondissement Den Haag, omdat
het schip daar voor de kust lag en dus binnen zijn rechtsbevoegdheid
lag.

De Morgenster zou als ligplaats de Zuidhollandse eilanden / Zeeuwse
kust hebben gekozen. De reden hiervoor was dat er gemakkelijker kon
worden bevoorraad vanuit de talloze haventjes. Het is dus
onwaarschijnlijk dat dezelfde officier van justitie zich met de
Morgenster zou hebben bezig gehouden. En wie weet, had deze
'Morgenster' officier wel niet ingegrepen.

Blijft jammer voor Ben Bode, dat het met radio Paradijs zo is
afgelopen. Maar de bronnen raadplegend die destijds in Ierland bij de
opbouw aanwezig waren, heeft Ben inschattingsfouten gemaakt.
Oorspronkelijk zou de Magda Maria op de oude ligplaats van de Mi Amigo
voor anker gaan. Waarom dan op het laatste moment toch voor de
Nederlandse kust werd gekozen is niet geheel duidelijk.

Salut
Leendert

Piet

"leendert vingerling" <leendert....@club-internet.fr> schreef in
bericht

Salut
Leendert

Leuk om te lezen, Leendert. Ik heb alles indertijd niet zo gevolgd, maar ik
begrijp dat de Morgenster aangepakt is binnen de territoriale wateren?

Piet.

leendert vingerling

On Aug 19, 9:27 am, "Piet" <pi...@kpnmail.nospam.nl> wrote:

> Leuk om te lezen, Leendert. Ik heb alles indertijd niet zo gevolgd, maar ik
> begrijp dat de Morgenster aangepakt is binnen de territoriale wateren?

Sterker nog, het schip is in de haven van Maassluis aan de ketting
gelegd. De Morgenster lag in de binnenhaven en kon alleen buitengaats
als er een brug open zou worden gedaan. Op de dag van vertrek
verzocht ik de brugwachter om dit te doen. Vanwege het verkeer kon dit
niet direct, maar vlak na de middag zou geen probleem zijn. Echter
vlak na de middag bestormde de politie met zes man het schip en werden
we voor verhoor meegenomen naar het bureau in Maassluis. Daar was het
wachten op de RCD experts(Roth, van Empelen, Rijsdijk). De brugwachter
bleek op de hoogte te zijn van een mogelijk radiozendschip en moest de
politie inlichten als er een verzoek tot uitvaren binnenkwam.

Achteraf maakte het dus niet of je met een investering van 'slechts'
150.000 gulden het ruime sop had gekozen of met miljoenen zoals bij
radio Paradijs. Justitie was blijkbaar voornemens om voor eens en
altijd het uitzenden vanaf een schip buiten de territoriale wateren
onmogelijk te maken. In die opzet is ze toentertijd geslaagd.

Groot was de verrassing voor betrokkenen(voor-en tegenstanders) toen
op 9 augustus 1983 de Ross Revenge haar anker liet vallen in het
Engelse Knock Deep. Het kon dus toch nog...

Salut
Leendert

radiogek

On 19 aug, 10:46, leendert vingerling <leendert.vingerl...@club-

Ben Bode had inderdaad zijn schip voor de Britse kust moeten ankeren.
Dan hadden we er nog een beetje plezier van gehad. Waarschijnlijk is
dat niet gedaan omdat men via de FM band de randstad wou bereiken, in
die tijd barsten het van de FM piraten en was middengolf al een beetje
uit. Overigens heeft het me verbaast dat Nederland niet ingreep in
1984 toen Monique in de lucht kwam!

Groet Hans
http://thevandijks.blogse.nl/

Piet

"leendert vingerling" <leendert....@club-internet.fr> schreef in
bericht

Salut
Leendert

Dank, Leendert. Zeer lezenswaardig.

Piet.

Henk Leppers

Paradijs: Volgens mij kon in 1981 niemand 'bevroeden' dat de
Nederlandse justitie een zendschip zou opbrengen dat in de
internationale wateren lag. Dat mocht ook helemaal niet volgens de
toen geldende wetten. Ik begrijp ook niet helemaal wat nu de reden is
geweest waarom dat toch gedaan is?

1) Men wist dat het eigenlijk niet mocht maar de politieke druk was
groot. Toch binnenhalen en later een evt. rechtzaak verliezen zou er
in elk geval voor zorgen dat het zendschip (voorlopig) zou zwijgen.

2) De plaatsvervangend officier was niet op de hoogte dat het geen
wettelijke grondslag had?

3) Men vermoedde statenloosheid van het schip?

Wie het weet mag het zeggen.

Henk

> Groet Hanshttp://thevandijks.blogse.nl/- Tekst uit oorspronkelijk bericht niet weergeven -
>
> - Tekst uit oorspronkelijk bericht weergeven -

Bert M.

Het is zò dat leendert vingerling formuleerde :

> [...]
> van radio Delmare te bezichtigen tijdens SAIL 2010 in Amsterdam.

> Het laat me echter niet geheel onberoerd, want ik had het graag anders

Ik zag 'm op tv, maar dacht dat 't een ander schip was...
Toch weer leuk,

Bertje

Koos E.

Op 18-8-2010 21:40, leendert vingerling schreef:

> [...]
> heus zeilschip, dat sinds 2008 geschikt is gemaakt voor feestelijke
> evenementen aan boord of zeiltochten over de West-Europese zeeën.

Foto's van de Morgenster als zeilschip:
http://www.marinetraffic.com/ais/nl/showallphotos.aspx?mmsi=245136000#top_photo

--
Koos E.

leendert vingerling

On Aug 19, 12:49 pm, Henk Leppers <henklepp...@gmail.com> wrote:
> [...]
> wettelijke grondslag had?
>
> 3) Men vermoedde statenloosheid van het schip?

Volgens de officier van justitie heeft men de Magda Maria binnen
gesleept omdat :

1)de Nederlandse belangen in gevaar zouden worden gebracht
2)er een Nederlands ingezetene aan boord zat
3)men veronderstelde dat het schip statenloos was

Op de achtergrond speelt mee dat justitie onder geen beding weer
zeezenders voor de kust wilde hebben.

Als Ben het nieuws had gevolgd dan wist hij dat er notabene in de
haven van Maassluis een toekomstig zendschip van radio Delmare in
beslag was genomen. De officier beargumenteerde die inbeslagname door
te wijzen op een nieuwe wet die verbiedt dat een schip niet aan mensen
beschikbaar mag worden gesteld in de wetenschap dat er een zeezeender
op komt. Bij Ben hadden dan alle alarmbellen moeten afgaan, maar die
was waarschijnlijk te druk bezig in Dublin om de Magda Maria uit te
rusten. Hij had zich dat (achteraf) beter moeten realiseren en het
schip dus voor eerst voor de Engelse kust laten verankeren, om dan
rustig de 'kat uit de boom te kijken'.

Haastige spoed is zelden goed....

Salut
Leendert

leendert vingerling

On Aug 19, 7:19 pm, "Koos E." <koos.ev...@gmail.com> wrote:

> Foto's van de Morgenster als zeilschip:http://www.marinetraffic.com/ais/nl/showallphotos.aspx?mmsi=245136000...
>
> --
> Koos E.

Mooie foto's Koos. Bedankt voor de link.

Zoals ik al eerder schreef, doet het me wel wat. Destijds op een 'list
en bedrog' achtige wijze het schip gekocht van pijproker reder
Jacques Vrolijk . In zijn statige woning benadrukte hij ten
overvloede het schip alleen te willen verkopen op voorwaarde dat het
geen piratenzender zou worden, want dan kwamen ze bij hem weer aan de
deur en hij wilde geen 'rottigheid'.

Daarna maandenlang op het schip gewerkt, tot aan het moment van de
inbeslagname. Vervolgens alle ellende van boze investeeerders die hun
geld zagen verdampen en dat onderstreepten met verbale bedreigingen en
het tonen van pistooltjes, en tot slot de vele verhoren en rechtzaken.

UIteindelijk was het dus niet gelukt om de 'Delmare' Morgenster
buitengaats te krijgen. Ik had niet verwacht dat dit zou gebeuren.
Dus dat doet 'pijn'. Zo zal Ben Bode zich ook gevoeld hebben.

Als dan de vernieuwde Morgenster aanwezig is op het meest aansprekende
maritieme evenement ter wereld, dan overheerst boven de teleurstelling
van vroeger, toch vooral de trots. Ik ben er trots op dat 'mijn'
Morgenster het dan toch gelukt is om geschiedenis te schrijven. Ik had
het liever anders gezien, maar de dingen gaan nu eenmaal zoals ze
gaan.

Salut
Leendert

Herbert Visser

[...]

Volgens mij was die wet al van kracht sinds 1 september 1974 (dus ook dat
onderdeel waarin staat dat een schip niet aan mensen beschikbaar mag worden
gesteld in de wetenschap dat er een zeezender op komt).

Toch is er wel een verschil tussen Delmare en Paradijs. We zijn hier
natuurlijk allemaal zeezenderfanaat, maar ja, er was dus wel een wet waarin
staat dat een schip niet voor een zeezenderproject ter beschikking mocht
worden gesteld. En de Morgenster in de haven van Maassluis was dat wel. Dus
wat dat betreft zou je kunnen zeggen dat het goed speurwerk was. Bij Radio
Paradijs had je te maken met een schip in internationale wateren dat
bovendien onder de Panamese vlag voer (in tegenstelling tot bvb de Ross
Revenge dat ten tijde van de raid statenloos was). Het is niet zonder reden
dat Ben Bode de rechtszaak tegen de Staat over de Magda Maria uiteindelijk
heeft gewonnen. Niet dat ie er veel aan had, maar de raid op Paradijs was
ook wettelijk gezien zeer ten onrechte. Overigens is 't gebruikelijk dat de
Nederlandse Staat, als de Staat zelf een fout maakt, iets pas herstelt als
er eerst jarenlang over is geprocedeerd. En vanaf dat moment moet je ook nog
maar eens een schadevergoeding zien te krijgen, hetgeen nog meer jaren gaat
kosten.

Herbert Visser

leendert vingerling

On Aug 20, 11:41 pm, "Herbert Visser" <herb...@broadcast.net> wrote:
> "leendert vingerling" <leendert.vingerl...@club-internet.fr> schreef in
> berichtnews:666d5119-8f55-4703...@f6g2000yqa.googlegroups.com...

Interessante discussie Herbert. Ik heb de stukken over de Morgenster
nog eens doorgenomen en het schip is aan de ketting gelegd op grond
van de 'anti-piratenwet' van 1974. De officier wilde de reikwijdte van
die wet wel eens testen en besloot daarom tot inbeslagname. Het was de
eerste keer sinds 1974 dat dit gebeurde. Bovendien vond de overtreding
plaats binnen nationaal grondgebied, zodat toepassing van de wet des
te gerechtvaardiger zou zijn.

Echter het is moeilijk om een vermoeden 'hard' te maken. Door gebrek
aan duidelijke bewijzen(geen zendapparatuur e.d. aan boord) heeft de
rechter uiteindelijk het schip weer teruggeven. Het zou anders kunnen
betekenen dat ieder schip met een extra mast en generator in
aanmerking komt voor vervolging en dat was niet de bedoeling van de
wet.

Bij radio Parardijs speelden na de wet uit 1974 nog een aantal andere
faktoren mee, zoals het informele ontwerp van 1980 voor een
zeerechtverdrag van de Verenigde Naties. Daarin was afgesproken dat
alle staten moeten samenwerken in het bestrijden van onbevoegde
uitzendingen vanuit de vrije zee. Ook de bekendgemaakte uitbreiding
van de territoriale grens van zes naar 12 mijl was niet onbelangrijk,
hoewel de wetgeving nog niet rond was. De Magda Maria lag op 10 mijl
voor de kust.

De hele radio Paradijs affaire heeft er wel voor gezorgd dat radio
Monique in de beginperiode niet werd aangepakt. CDA 'er van de Sande
had kamervragen gesteld, maar Justitie wilde zich voorlopig niet nog
een tweede keer de vingers branden. De rechtzaak liep toen nog.

Wel bood halverweg de tachtiger jaren artikel 140 van het Wetboek van
Strafrecht ( Hoofdstuk 5, misdrijven tegen de openbare orde) enig
houvast om in te grijpen. Dit artikel werd ingevoerd om het grote
aantal landpiraten tegen te gaan.

Nog even de inhoud van die wet:

1)Deelneming aan een organisatie die tot oogmerk heeft het plegen van
misdrijven, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes
jaren of geldboete van de vijfde categorie.

2)Deelneming aan de voortzetting van de werkzaamheid van een
organisatie die bij onherroepelijke rechterlijke beslissing verboden
is verklaard of van rechtswege is verboden of ten aanzien waarvan een
onherroepelijke verklaring als bedoeld in artikel 5a, eerste lid, van
de Wet conflictenrecht corporaties is afgegeven, wordt gestraft met
gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde
categorie.

3)Ten aanzien van de oprichters, leiders of bestuurders kunnen de
gevangenisstraffen met een derde worden verhoogd.

4)Onder deelneming als omschreven in het eerste lid wordt mede
begrepen het verlenen van geldelijke of andere stoffelijke steun aan
alsmede het werven van gelden of personen ten behoeve van de daar
omschreven organisatie.

Op grond van dit artikel is destijds Ron West met zijn casetteservice
opgepakt en werden piratenstations hard aangepakt ( de eerste was
Radio Centraal Den Haag) door ontduiking van belasting e.d. Eind
tachtiger jaren werd de wet toegepast op de radio 558/819
organisatie , die daardoor niet meer kon funktioneren. Kort daarna
werd de raid uitgevoerd.

Salut
Leendert

Herbert Visser

[...]

Da's waar. Het is inderdaad moeilijk om een vermoeden hard te maken, maar
omdat je nu zelf aangeeft dat het inderdaad de bedoeling was dat de
Morgenster als zendschip zou gaan worden gebruikt, had Justitie het wel bij
het rechte eind. Alleen ontbrak keihard bewijs. Was dat er wel geweest, dan
had je de Morgenster niet teruggekregen. Ook al staat er nog helemaal niks
aan boord, op het moment dat op een of andere wijze bewezen kan worden dat
het schip als zendschip zal worden gebruikt, mag ie in beslag worden genomen
en uiteindelijk verbeurd worden verklaard.

Volgens mij zit er achter de raid op Paradijs niks anders dan een onwetende
vakantie-officier van justitie die ergens had gelezen dat illegaal zenden
vanaf zee niet mocht.
Het probleem is vervolgens dat wanneer de Staat eenmaal een actie heeft
uitgevoerd dat achteraf ten onrechte bleek te zijn geweest, de Staat de kont
tegen de krib gooit en dan moet je dus maar via de rechter je gelijk zien te
halen. En dat kan erg lang duren. In dit opzicht: hoe is 't met die meneer
die eind 1979 de Magdalena van Mi-Amigo binnensleepte? Loopt die zaak nog?

Herbert Visser

leendert vingerling

On Aug 22, 12:01 am, "Herbert Visser" <herb...@broadcast.net> wrote:

> [...]
> die eind 1979 de Magdalena van Mi-Amigo binnensleepte? Loopt die zaak nog?

De actie om bij radio Parardijs in te grijpen is niet over één nacht
ijs gegaan. Reeds dagen voor de entering is er op diverse ambtelijke
en juridische niveaus overleg geplegd. De officier van Justitie kreeg
groen licht, omdat men met het binnenslepen een voorbeeldwerking wilde
doen uitgaan. Het Openbaar Ministerie was overtuigd van haar gelijk
en de rechter moest dan maar beoordelen of dat ook daadwerkelijk zo
was. Kortom het was niet zomaar een ' vakantie officiertje' die de
beslissing nam.

En wat Geert Theunisse betreft. Ik weet dat hij vijf jaar geleden zijn
paspoort heeft terug gekregen en dat zijn belastingschuld aan de Staat
was verjaard. Maar hij zou weer gaan procederen. Of dat ook is gebeurd
zou ik niet weten.

Salut
Leendert

Herbert Visser

[...]

Ik was van het bovenstaande niet op de hoogte, maar moet in dat geval
concluderen dat (zo ook wel is gebleken) het OM destijds een behoorlijke
miskleun heeft begaan en in ieder geval heeft laten blijken incompetent te
zijn. Immers, je kon niet zomaar een in het buitenland geregistreerd schip
in internationale wateren overvallen.
Voorafgaande aan de raid op de Ross heeft Nederland wel gechecked of het nog
onder de Panamese vlag voer, hetgeen niet het geval was. En helaas, maar een
statenloos schip heeft volgens het zeerecht geen enkel recht (of, zoals een
vroegere Greenpeace-kapitein me eens zei: "op een statenloos schip mag je
legaal schieten" ).

Herbert Visser

Piet

"Herbert Visser" <her...@broadcast.net> schreef in bericht

Statenloze schepen zijn inderdaad piratenschepen in het internationale
zeerecht, Herbert. Klopt dus in dit geval helemaal...

Piet.

Ben Bode

On 22 aug, 21:05, "Piet" <pi...@kpnmail.nospam.nl> wrote:
> "Herbert Visser" <herb...@broadcast.net> schreef in berichtnews:1fcfc$4c71704f$5f609303$20...@news.chello.nl...

> Piet.- Tekst uit oorspronkelijk bericht niet weergeven -

> - Tekst uit oorspronkelijk bericht weergeven -
En de beste stuurlui staan aan wal no? Leendert niet inbegrepen.
Ben Bode

Herbert Visser

"Ben Bode" <mbabiz...@gmail.com> schreef in bericht

> - Tekst uit oorspronkelijk bericht weergeven -
En de beste stuurlui staan aan wal no? Leendert niet inbegrepen.
Ben Bode

Moet ik hieruit concluderen dat jij vindt dat het OM met het binnenslepen
van je boot, geen miskleun heeft begaan?

Herbert Visser

Ben Bode

On 22 aug, 22:32, "Herbert Visser" <herb...@broadcast.net> wrote:
> "Ben Bode" <mbabizzne...@gmail.com> schreef in berichtnews:44226cb5-3c99-439d...@l20g2000yqm.googlegroups.com...> - Tekst uit oorspronkelijk bericht weergeven -

> En de beste stuurlui staan aan wal no? Leendert niet inbegrepen.
> Ben Bode
>
> Moet ik hieruit concluderen dat jij vindt dat het OM met het binnenslepen
> van je boot, geen miskleun heeft begaan?
>
> Herbert Visser

Nope Herbert.... btw... leuk je weer eens te 'spreken'.... hierbij
mijn eerdere reply aan Henk ....
up2uall
Op 19 augustus 2010 13:47 schreef Ben Bode <mbabiz...@gmail.com>
het volgende:

On 19 aug, 12:49, Henk Leppers <henklepp...@gmail.com> wrote:
> [...]
> wettelijke grondslag had?
>
> 3) Men vermoedde statenloosheid van het schip?

De overheid was, zo bleek achteraf, al eerder van plan een einde aan
het avontuur te maken.
We kregen in Ierland visite van een fotograaf met modellen die vroeg
of ze de boot mochten gebruiken als decor. De dames in alle bochten
voor en op het schip en die fotograaf maar schieten. Was dus de
politie uit Nederland die op die manier 'bewijsmateriaal' wilden
vergaren. Er waren toen geen zenders aan boord, die heb ik op de
laatste dag laten installeren. De overheid heeft gewacht totdat de RCD
kon vasstellen dat er effektief was/werd uitgezonden. Het plan lag
toen al klaar om het schip binnen te slepen. Ik kreeg een dag of twee
van te voren een telefoontje dat Henri Remmers tijdens een interview
met iemand van de marine gehoord van de snode plannen. Heb toen
besloten om weg te varen naar de UK, maar kon niet meer weg omdat we
vast zaten aan onze eigen briljante ankerketting. Voorafgaand aan de
effektieve uitvoering van de raid heeft men Buitenlandse Zaken om
advies gevraagd (heb nog ergens de beruchte telex liggen), welke
negatief adviseerde. Binnenlandse Zaken en Justitie hebben dat advies
gewoon genegeerd, sterker nog Defensie had al opdracht gekregen. Dat
we geen registratie hadden klopt enigszins, omdat ik de verkeerde naam
op het schip had laten schilderen (onderweg naar Nederland). AJ
Beirens had op het Panamese Consulaat in Antwerpen de naam Santa Maria
geregistreerd, terwijl ik 'begrepen' had dat het Magda Maria zou
worden. De consul is zo vriendelijk geweest mijn fout met
terugwerkende kracht te corrigeren, waardoor de Nederlandse overheid
dan toch de Magda Maria in de boeken terugvond. De rest is bekend.
Ben Bode
ps: Herbert... tis dan toch goed met jou gekomen .... proficiat...

Herbert Visser

> [...]
> Ben Bode
> ps: Herbert... tis dan toch goed met jou gekomen .... proficiat...

Dit verhaal is me waarschijnlijk ontgaan. Of misschien ook niet, maar heb
de indruk dat ik dit voor 't eerst lees. In ieder geval dank hiervoor.
En of 't goed met me is gekomen weet ik nog niet :-). Het is inderdaad
gelukt, na 3 jaar rechtszaken voeren tegen de Staat, om een landelijke
commerciele FM-zender in de lucht te brengen en in de lucht te houden (wat
nog moeilijker is dan in de lucht brengen). En samen met een super-team is
't ook gelukt om er een succes van te maken. Maar ik zit wel tegen een
vergunning aan te kijken van 5 jaar, terwijl alle concurrenten 3 jaar eerder
vergunningen kregen voor ruim 8 jaar. Als je bedrijfsplan is gebaseerd op
een duur van ruim 8 jaar, en je krijgt voor het realiseren van exact
dezelfde doelstellingen, met dezelfde vergunningsverplichtingen, slechts 5
jaar, dan kom je 3 jaar tekort. En de procedures hierover tegen de Staat der
Nederlanden lopen nog. Pas daarna zal blijken of 't echt met me is
goedgekomen.

Herbert Visser

Ben Bode

On 22 aug, 23:13, "Herbert Visser" <herb...@broadcast.net> wrote:
> "Ben Bode" <mbabizzne...@gmail.com> schreef in berichtnews:bacce451-ea1c-4317...@q1g2000yqg.googlegroups.com...

Tussen bedrijfsbeheer, financiering en tijd te kort, moet je ook nog
RADIO bedrijven....
Ken het gevoel. Het is wel even buiten het groepsonderwerp om, maar we
hebben nu hier jouw station aan staan...
Toch wel lekker om dat Nederlands te horen na al dat Vlaamse geleuter
hier. Om nog te zwijgen over de radio's waar ik hier zelf mede
verantwoordelijk voor ben.
Contacteer je nog wel een dezer....
Terug naar het subject: Leuk dat je ten tijde van Paradijs nog contact
hebt genomen met het Panamese Consulaat... Ik heb met de Panamese
consul hier in België aan tafel gezeten en die wilde voor een
bescheiden donatie van 1 mio dollar wel een oorlogsverklaring opmaken
hahaha.... Heb 'm vriendelijk doch dringend verzocht zo snel mogelijk
te verdwijnen. Kon ik nog zijn Calvados betalen ook....
BEN

WeetJijVeel

> BEN- Tekst uit oorspronkelijk bericht niet weergeven -

> - Tekst uit oorspronkelijk bericht weergeven -

Heren zeezenderdeskundigen, wat vinden jullie van het plan om voor de
Fiji eilanden een oppositie zender te parkeren vanaf een in Nederland
geregistreerd schip. (Berichten in Australische kranten)

Herbert Visser

[...]

Nu ja, ik was 16 en zoals zovele zeezenderfans laaiend van woede. Dus ik
wilde wat doen en ik belde het Panamese consulaat in Rotterdam met de vraag
of zoiets zomaar kon en mocht. Ik legde uit wat er was gebeurd, en werd
meermalen teruggebeld, om uiteindelijk een officiele uitnodiging te krijgen
om eens in Rotterdam langs te komen. Maar daar ben ik toen niet op ingegaan
want wat zou ik verder kunnen vertellen als 16-jarige dan ik al had gedaan?
Maar ja, het is allemaal wel erg lang geleden.

Herbert Visser