Henk Poort in Kuifje als Kapitein Haddock

Ed Burgers

Gisteren bekend gemaakt:
Henk Poort gaat de rol van kapitein Haddock spelen in de nieuwe musical
Kuifje.
Teksten Seth Gaaikema
Kostuums Yan Tax ( wat kan die man toch mooi dingen maken! )
Productiebudget 110 mio Bfrs.
Première 15 september 2001 in de Antwerpse Stadsschouwburg.

Ed

Marinus

"Ed Burgers" <ebur...@xs4all.nl> wrote in message

De sprookjes zijn zeker op? :-)

Verder is op Musical Fan de volgende info te vinden:

Regie: Frank Van Laecke
(o.a. Jubilee 15 en Camelot en libretto van Sacco &
Vanzetti)

Muziek: Dirk Brossé
(o.a. Sacco & Vanzetti, overigens een show met enkele
prachtige melodiën)

en dus Tekst: Seth Gaaikema (o.a. Catharine en veel
vertalingen... heel veel :-)
De strips "De 7 Kristallen Bollen" en "De Zonnetempel"
bieden overigens de basis voor het verhaal.

Tom van Landuyt wordt genoemd als Kuifje.
(Rent, Peter Pan en wederom Sacco & Vanzetti)

Marinus

PS Is Bobby al gecast?

mediaseeker

> [...]
> Productiebudget 110 mio Bfrs.
> Première 15 september 2001 in de Antwerpse Stadsschouwburg.

Begin citaat:

http://www.Gelderlander.nl/nieuws/43NA21.html

'Kuifje-musical een volwassen verhaal'
Door JACQUES HENDRIKS
zaterdag 28 oktober 2000

ANTWERPEN - Het kon niet uitblijven. Stripheld Kuifje, de razendste aller
reporters, in een musical. Wereldpremière van Kuifje - De Zonnetempel: 15
september 2001 in de Stadsschouwburg van Antwerpen.

Reporter Kuifje in Antwerpen? Antwerpen lijkt eerder de locatie voor een
opera over Suske en Wiske. De plaats waar een musical over Kuifje in
première zou moeten gaan, zou eerder Brussel moeten zijn - dat is immers
culturele hoofdstad van Europa.

Van stripheld Kuifje zelf is geen woonplaats bekend. Hij heeft lange tijd
bij een hospita gebivakkeerd op het adres Labradorstraat 12 in een
onbestemde stad. Later werd hij veelvuldig gesignaleerd tijdens
logeerpartijen op het Kasteel Molensloot van zijn vriend Kapitein Haddock.

Maar in Brussel was geen geschikt theater te vinden voor Kuifje - De
Zonnetempel. Vandaar Antwerpen.

De musical wordt sowieso meer Nederlands dan de strip (Tin Tin) ooit was,
want Seth Gaaikema is de tekstschrijver van de musical, die is geschreven op
basis van de twee vervolgalbums De Zeven Kristallen Bollen en De
Zonnetempel. Bovendien speelt niemand minder dan Henk Poort de rol van
kapitein Haddock.

Kuifje zelf komt tot leven dankzij de Belg Tom Van Landuyt, bekend van
VRT-series als Niet voor publicatie, De Kotmadam en Windkracht 10.

De term 'wereldpremière' wijst op internationale ambities van de producenten
Tabas&co en Moulinsart.

De Kuifje-strips zijn immers in 57 landen uitgebracht. Een woordvoerder van
Tabas&co bevestigde na de persconferentie over de musical in kasteel Den
Brandt in Antwerpen (Wilrijk), een locatie die sterk doet denken aan kasteel
Molensloot, dat er plannen zijn om Kuifje - De Zonnetempel in het seizoen
2002- 2003 in Nederland te spelen. Onderhandelingen met Van den Ende
Producties zijn gaande.

Er komen een Nederlands- en een Franstalige versie van de musical.

De Vlaamse draait alleen in Antwerpen (tot 9 december 2001), de Franstalige
in Charleroi (van 23 maart tot 5 mei 2002). Ook in Nederland zal worden
gekozen voor één vaste locatie.

Jongensdroom
Tekstschrijver Seth Gaaikema, al jaren lang verantwoordelijk voor
vertalingen en bewerkingen van musicals, spreekt van een 'jongensdroom die
uitkomt'. 'Je zou mijn boekenkast eens moeten zien. Ik heb ontzettend veel
strips. Kuifje, maar ook Tom Poes, Erik de Noorman en Kapitein Rob.'

Volgens Gaaikema wordt Kuifje - De Zonnetempel geen familie- of
kindermusical. 'Het is echt een volwassen verhaal. Typerend is wat dat
betreft alleen al de zangstem van Tom van Landuyt. Bij Kuifje verwacht je
een hoge, kinderlijke stem, Toms stem is dieper, mannelijker, gretiger.'

De cabaretier roemt de schepper van Kuifje, de in 1983 overleden Hergé.

'Het merkwaardige is dat we bepaalde scènes van de grote maestro bijna
letterlijk hebben overgenomen, zo theatraal stonden ze al in de
stripboeken.'

Muzikaal leider Dirk Brossé: 'Het publiek krijgt diverse stijlen
voorgeschoteld. Op de eerste plaats natuurlijk de lyrische musicalsongs.
Maar ook opera, want eindelijk zal Bianca Castafiore - zij wordt gespeeld
door sopraan Jacqueline Van Quaille - haar Juwelenaria ten gehore brengen.
Verder is er een filmisch deel en natuurlijk een Zuid-Amerikaans element.
Het tweede deel van de musical speelt zich immers af in Peru.'

Het verhaal draait om een expeditie in Peru, waarbij de mummie van Inca
Rascar Capac (hij-die-het-vuur-van-de-hemel-ontketent) ontvreemd wordt. De
expeditieleden roepen met deze grafschennis diens vreselijke vloek over zich
af.

Einde citaat.

Marinus

"mediaseeker" <media...@hotmail.com> wrote in message

> [...]
'jongensdroom die
> uitkomt'. 'Je zou mijn boekenkast eens moeten zien. Ik heb

(Tot zover de jongensdroom, dan neemt ambitie over)

>, maar ook Tom Poes, Erik de Noorman en Kapitein Rob.'

:-)

Marinus

Ali

Haagsche Courant, zaterdag 28 oktober:

'Volgens uitvoerend producent Marc Besson zijn er ook al informele contacten
met Joop van den Ende om de musical in Nederland op de planken te brengen.
Dat zou pas op zijn vroegst in 2002 kunnen gebeuren.'

De voorverkoop in Belgiė komt pas voorjaar 2001 op gang.

Ali