Google Groepen ondersteunt geen nieuwe Usenet-berichten of -abonnementen meer. Historische content blijft zichtbaar.

[STTOS] Star Trek s01e04 "The Enemy Within"

0 weergaven
Naar het eerste ongelezen bericht

Giovanni Wassen

ongelezen,
1 nov 2009, 10:45:0401-11-2009
aan
Disc 2 dus.

Een kleine hickup van de transporter heeft een merkwaardig effect, ieder
persoon (en dier) wat getransporteerd wordt wordt gesplitst in twee
personen (dieren), ��n de zwakke lieve kant van het persoon (of dier) en de
andere duistere, wilde, oncontroleerbare kant. Weten ze op tijd de fout te
herstellen zodat slachtoffer James T. Kirk weer normaal kan functioneren en
als bonus het away team weer aan boord te krijgen?

Die hele verhaallijn met het away team wat vast zit op een planeet is wat
ondergeschikt aan de twee Kirken en ik zat me eventjes af te vragen waarom
ze geen shuttle gebruiken om het team weer op te halen. Ik heb even zitten
opletten of daar geen reden voor werd gegeven maar die is mij niet
opgevallen, of ik heb 'm compleet gemist of deze werd daadwerkelijk niet
gegeven.

Eye-liner Kirk was best bruut, meteen aan de brandy (waarom de dokter dat
in sickbay heeft?) en Yeoman Rand moet het ontgelden. Dat vond ik een
redelijk schokkende sc�ne ergens. Ik had niet helemaal verwacht dat het zo
overduidelijk was, ik herinner me die sc�ne wat meer timide. Maar timide
was de zwakke Kirk natuurlijk die niet zonder zijn slechte kant kwam.
Grappig trouwens dat de evil Kirk de 'imposter' was terwijl theoretisch
beiden niet de echte Kirk waren.

Aardige aflevering, alleen die hond met dat hoorntje levert natuurlijk wel
wat humor op :)

En Kirk's smirk naar Yeoman Rand over de 'interesting qualities' van Kirk
was erg vreemd wel.

--
Gio

http://www.watkijkikoptv.info
http://myanimelist.net/profile/extatix
http://watkijkikoptv.info/animeblog

Ninia

ongelezen,
1 nov 2009, 11:31:3001-11-2009
aan
Giovanni Wassen schreef:

> [...]
> op tijd de fout te herstellen zodat slachtoffer James T. Kirk weer
> normaal kan functioneren en als bonus het away team weer aan boord

Wel een beetje raar gedacht dat de wil van de mens aan de evil kant van
de persoon zou zitten, maar goed, op zich wel interessant die verdeling
van de goed-kwaadkanten van de mens in twee personen.

> [...]
> gegeven maar die is mij niet opgevallen, of ik heb 'm compleet
> gemist of deze werd daadwerkelijk niet gegeven.

Ze hadden nog op het idee van een shuttle kunnen komen omdat Sulu vroeg
om een kopje hete koffie aan een draadje of desnoods rijstwijn :)

> Eye-liner Kirk

hihihi

> [...]

> zonder zijn slechte kant kwam. Grappig trouwens dat de evil Kirk de
> 'imposter' was terwijl theoretisch beiden niet de echte Kirk waren.

Het was logischer geweest als Yeoman Rand zich gewillig had overgegeven
aan de captain. Hij is immers de alfa male en niets werkt meer als
afrodisiacum als macht. Maar dat kon natuurlijk niet. Ze moest een
voorbeeldige yeoman blijven, maar haar verontwaardigde blik bij de
laatste opmerking van Spock is toch wel veelbetekenend :)

> Aardige aflevering, alleen die hond met dat hoorntje levert
> natuurlijk wel wat humor op :)

Ik vond het een vermakelijk verhaal en ook de evil Kirk vond ik het erg
leuk doen. Ik trapte er nog bijna in toen hij op het laatst zei dat
zijn krachten afnamen, maar dat was een mooi trucje.

> En Kirk's smirk naar Yeoman Rand over de 'interesting qualities' van
> Kirk was erg vreemd wel.

Dat was toch Spock die dat zei?

--
Ninia

Wouter Valentijn

ongelezen,
1 nov 2009, 11:41:4201-11-2009
aan
Giovanni Wassen wrote:
> [...]
> op tijd de fout te herstellen zodat slachtoffer James T. Kirk weer
> normaal kan functioneren en als bonus het away team weer aan boord te

Landing party.
Aardige verdeling over de ID-boy kant van Kirk (met de focus op de R-schors
van zijn hersens), en de ego kant (de hogere neo-cortex).
De ene laag rust op de andere en ze kunnen als modern mens niet afzonderlijk
functioneren.

> [...]
> Ik heb even zitten opletten of daar geen reden voor werd gegeven maar
> die is mij niet opgevallen, of ik heb 'm compleet gemist of deze werd

Het woordje shuttle werd nooit genoemd hier. Ze hadden het model nog niet
gebouwd achter de schermen. Misschien nog niet eens een verhaal erover
bedacht.

Als je naar het terrein kijkt zou je misschien een fanwank kunnen verzinnen
dat er misschien geen open ruimte nabij was waar een shuttle zou kunnen
landen. Dat ding is toch zeven meter lang.
Of de shuttles zouden pas de volgende dinsdag afgeleverd worden. :-)

> [...]
> 'imposter' was terwijl theoretisch beiden niet de echte Kirk waren.
>
> Aardige aflevering, alleen die hond met dat hoorntje levert

Ook het debuut van de Vulcan Nerve Pinch. Leonard Nimoy vond het maar niks
dat hij zijn vuist moest gebruiken en na overleg met de regisseur en een
demonstratie op Bill gingen ze akkoord met zijn suggestie.
Ook natuurlijk het eerste: 'he's dead Jim' van McCoy.
En het groene kapiteins shirt was voor het eerst te zien.

> En Kirk's smirk naar Yeoman Rand over de 'interesting qualities' van
> Kirk was erg vreemd wel.

Je bedoelt Spock.
Vulcans hebben een apart gevoel voor humor.
Spock was trouwens helemaal lyrisch bijna door deze situatie. Eindelijk een
uitgelezen moment om een mens op die manier te bestuderen. Goed dat McCoy
hem wat temperde.

--
Wouter Valentijn www.j3v.net

http://www.nksf.scifics.com/startrek.html

Buffy: This is the Initiative Xander. Military guys and scientists do not
make out with each other.
Xander: Well maybe that's what's wrong with the world. Ever think about
that?

'Buffy the Vampire Slayer 4x14: Goodbye Iowa'

liam=mail

Ninia

ongelezen,
1 nov 2009, 11:51:1501-11-2009
aan
Wouter Valentijn schreef:

> [...]
> niks dat hij zijn vuist moest gebruiken en na overleg met de
> regisseur en een demonstratie op Bill gingen ze akkoord met zijn

Dus het is Leonard Nimoy zelf geweest die die beroemde greep heeft
geï¿œntroduceerd. Nooit geweten.

> Ook natuurlijk het eerste: 'he's dead Jim' van McCoy.

Wat hij nog vele malen zal gaan zeggen.

> En het groene kapiteins shirt was voor het eerst te zien.

Was dat nou een soort vrijetijdsshirt of gelegenheidsshirt of zo? Het
was waarschijnlijk om het de kijkers wat makkelijker te maken om ze uit
elkaar te houden, hoewel dat niet echt nodig was met die blik van Evil
Kirk.
Op het laatst zijn er twee groene shirts en dan nog is de rolverdeling
duidelijk, alleen niet voor de crew die maar een beetje staat te
staren.

--
Ninia

Giovanni Wassen

ongelezen,
1 nov 2009, 12:03:0501-11-2009
aan
Ninia wrote:

> Dat was toch Spock die dat zei?

Uh ja, Spock, excuus.

Wouter Valentijn

ongelezen,
1 nov 2009, 12:21:5101-11-2009
aan
Ninia wrote:

> Dus het is Leonard Nimoy zelf geweest die die beroemde greep heeft
> ge�ntroduceerd. Nooit geweten.

Hij heeft een belangrijke rol gespeeld in de ontwikkeling van zijn
personage.
Neem bijvoorbeeld het befaamde handgebaar. Dat heeft hij gebaseerd op een
geheim handgebaar dat een rabbijn maakt tijdens een bepaalde ceremonie in de
synagoge. Het was niet de bedoeling dat de jeugdige Nimoy dat zou zien, maar
het jongetje was nieuwsgierig en deed later als acteur die suggestie.

> Wat hij nog vele malen zal gaan zeggen.

Met varianten.

> [...]
> was waarschijnlijk om het de kijkers wat makkelijker te maken om ze
> uit elkaar te houden, hoewel dat niet echt nodig was met die blik van

Wellicht. Geen enkel andere rang draagt het denk ik. Wellicht alleen voor
captains.

> Op het laatst zijn er twee groene shirts en dan nog is de rolverdeling
> duidelijk, alleen niet voor de crew die maar een beetje staat te
> staren.

Omdat ze niet de volledige waarheid kennen, maar wel hun plaats. :-)

Wouter Valentijn

ongelezen,
1 nov 2009, 12:34:3801-11-2009
aan
Ninia wrote:

> Wel een beetje raar gedacht dat de wil van de mens aan de evil kant
> van de persoon zou zitten, maar goed, op zich wel interessant die
> verdeling van de goed-kwaadkanten van de mens in twee personen.

Wil, als in de innerlijke oermens denk ik. Het dierlijke innerlijke met zijn
lusten en angsten. 'Fight or Flight'.
De beschaafde buitenlaag bevat de hogere gedachten en overwegingen.
Misschien dat men 'kwaad' en 'goed' zou kunnen vervangen hier door 'lagere'
en 'hogere' gevoelens. Dier versus beschaving.

<knip>

> [...]
> moest een voorbeeldige yeoman blijven, maar haar verontwaardigde blik
> bij de laatste opmerking van Spock is toch wel veelbetekenend :)

Ik denk dat ze toch een wat romantischer setting prefereert. :-)

<knip>

Randomcybrarian

ongelezen,
1 nov 2009, 16:45:2601-11-2009
aan
Giovanni Wassen wrote:

> [...]
> Ik heb even zitten opletten of daar geen reden voor werd gegeven maar
> die is mij niet opgevallen, of ik heb 'm compleet gemist of deze werd

Hehe, dat was het eerste wat Maris gisteravond tegen me zei. Ik vertelde
haar dat er anders geen spanning meer over was in deze aflevering. Geldt
trouwens ook voor het feit dat (ik dacht dat) ze meerdere (3?) transporter
ruimtes hadden en het ook wel vreemd was dat er niemand meer omhoog (of
spul omlaag) gebeamed kon worden. Naja.

> [...]
> slechte kant kwam. Grappig trouwens dat de evil Kirk de 'imposter' was
> terwijl theoretisch beiden niet de echte Kirk waren.

Evil Kirk had ook maar weinig tekst in het begin. Het was overduidelijk de
bedoeling om ook evil-good neer te zetten en niet twee gelijkwaardige
helften van Kirk. De eye liner ging wel ver :)

> Aardige aflevering, alleen die hond met dat hoorntje levert natuurlijk
> wel wat humor op :)

Vooral als Spock en Scotty dat rothondje moeten pakken teneinde het te
kunnen verdoven, hehe

Ondanks wel weer erg genieten natuurlijk.

--
Random
http://myanimelist.net/animelist/Randomcybrarian

Wouter Valentijn

ongelezen,
1 nov 2009, 17:42:0301-11-2009
aan
Randomcybrarian wrote:

> [...]
> meerdere (3?) transporter ruimtes hadden en het ook wel vreemd was
> dat er niemand meer omhoog (of spul omlaag) gebeamed kon worden. Naja.

Alleen in sommige non-canon 'blauwdrukken' hebben ze een hele reeks
transporter kamers.
Hier bij de eigenlijk serie hebben ze er maar ��n.
Ze hebben het altijd over THE transporterroom.
Bij Picard kregen die kamers een nummer dat erop duidde dat er meerdere
waren op de E-D. Nr. 3 was de favoriet van O'Brien. :-)

marbel

ongelezen,
1 nov 2009, 18:13:5201-11-2009
aan
Giovanni Wassen wrote:
> Disc 2 dus.

Leuke aflevering vond ik het, met meer acteervariatie dan ik me van Kirk
kan herinneren ;)

Wat deed dat hondje daar nu op die planeet? Wat het lokaal leven? Hebben
ze huisdieren op de Enterprise? Iedereen liep ermee te zeulen of het de
normaalste zaak van de wereld was.

Toen de transporter het weer goed genoeg deed om de hond te proberen te
fuseren hadden ze ook wel wat dingen naar beneden kunnen stralen. De
kachels die ze stuurden deden het niet, maar dat was voor de reparatie.
En daarna probeer je toch wat dekbedden en/of een tent te sturen? Heb je
er nog wat aan als die in tweeen aankomt. Mannen omhoog niet doen snapte
ik wel, maar met niks meer naar beneden sturen vond ik ze wat oncreatief.

Grappig hoe ze slecht vs goed portretteren en ook grappig hoe de ene
Kirk als de 'echte' werd gezien terwijl ze natuurlijk alletwee half Kirk
waren.

Marjolein

Giovanni Wassen

ongelezen,
2 nov 2009, 01:36:2802-11-2009
aan
marbel wrote:

> Wat deed dat hondje daar nu op die planeet? Wat het lokaal leven? Hebben
> ze huisdieren op de Enterprise? Iedereen liep ermee te zeulen of het de
> normaalste zaak van de wereld was.

Zover ik weet hebben honden op aarde geen hoorn, twee sprieten en zo'n
staart.

marbel

ongelezen,
2 nov 2009, 01:47:1902-11-2009
aan
Giovanni Wassen wrote:

> Zover ik weet hebben honden op aarde geen hoorn, twee sprieten en zo'n
> staart.

Maar dat wil nog niet zeggen dat het van die koude planeet kwam, het kan
ook van een andere planeet komen en populair zijn op aarde als huisdier.
Hoewel niemand het een naam gaf of als eigenaar claimde dus ik denk dat
het van daar hoorde te komen en dat niemand het verder wilde
onderzoeken. Beetje vaag.

Marjolein

Giovanni Wassen

ongelezen,
2 nov 2009, 01:51:0802-11-2009
aan
marbel wrote:

> Maar dat wil nog niet zeggen dat het van die koude planeet kwam, het
> kan ook van een andere planeet komen en populair zijn op aarde als
> huisdier.

Die bontjas gaf het wel weg op zich, maar ze gingen er wel lief mee om iig
:)

> Hoewel niemand het een naam gaf of als eigenaar claimde dus
> ik denk dat het van daar hoorde te komen en dat niemand het verder
> wilde onderzoeken. Beetje vaag.

Het was redelijke campy, dus cool :)

marbel

ongelezen,
2 nov 2009, 04:02:1902-11-2009
aan
Giovanni Wassen wrote:
> marbel wrote:
:)

> Het was redelijke campy, dus cool :)

Meer koel eigenlijk ;)

Marjolein

Geert-Jan van Leeuwen

ongelezen,
2 nov 2009, 08:31:1402-11-2009
aan

"Wouter Valentijn" <li...@valentijn.nu> schreef in bericht

> [...]
> maar het jongetje was nieuwsgierig en deed later als acteur die suggestie.

Oh, ja? Een bestaand gebaar? Dat heb ik nooit geweten. Waar heb je dat
vandaan? Heeft Nimoy dat ooit gezegd? Het kan natuurlijk een grapje zijn
geweest.

GJ2

Giovanni Wassen

ongelezen,
2 nov 2009, 08:43:5502-11-2009
aan
Geert-Jan van Leeuwen wrote:

> Oh, ja? Een bestaand gebaar? Dat heb ik nooit geweten. Waar heb je dat
> vandaan? Heeft Nimoy dat ooit gezegd? Het kan natuurlijk een grapje
> zijn geweest.

In zijn boek I am not Spock blijkbaar.
<http://en.wikipedia.org/wiki/Live_long_and_prosper>

Geert-Jan van Leeuwen

ongelezen,
2 nov 2009, 08:51:4102-11-2009
aan

"marbel" <mar...@marbel.info> schreef in bericht

> [...]
>
> Wat deed dat hondje daar nu op die planeet? Wat het lokaal leven? Hebben
> ze huisdieren op de Enterprise? Iedereen liep ermee te zeulen of het de

Die 'hond' dat vroeg ik me ook af. Wat ik ook vreemd vond was dat de chief
engineer als transporter-chief fungeerde. Heeft het hoofd techniek van een
groot ruimteschip geen andere dingen te doen? Bijna iedereen kan fungeren
als transporter-chief.

> [...]
> als de 'echte' werd gezien terwijl ze natuurlijk alletwee half Kirk waren.

Mee eens. Maar dat kan te maken hebben met het feit dat goodguy Kirk als
eerste werd getransporteerd en dus vanaf het begin als captain werd gezien
en badguy Kirk meteen zich als een badguy gedraagt en alles doet wat de
meeste moeders hun kinderen afraden. Het is lastig om die als de 'echte' te
behandelen.

GJ2

Ninia

ongelezen,
2 nov 2009, 08:52:3002-11-2009
aan

Fascinating!

--
Ninia

Geert-Jan van Leeuwen

ongelezen,
2 nov 2009, 08:53:0302-11-2009
aan

"Giovanni Wassen" <ext...@gmail.com> schreef in bericht

> In zijn boek I am not Spock blijkbaar.
> <http://en.wikipedia.org/wiki/Live_long_and_prosper>

lol
Bedankt.

GJ2

Wouter Valentijn

ongelezen,
2 nov 2009, 12:57:2102-11-2009
aan

Een andere conclusie kan ik ook niet trekken. Voor zover ik er ooit bij stil
heb gestaan. :-)

Niek

ongelezen,
2 nov 2009, 13:05:1402-11-2009
aan
Giovanni Wassen wrote:
> Die hele verhaallijn met het away team wat vast zit op een planeet is wat
> ondergeschikt aan de twee Kirken en ik zat me eventjes af te vragen waarom
> ze geen shuttle gebruiken om het team weer op te halen.

Dat heb ik me ook de hele tijd af zitten vragen en kwam als antwoord met
dat Kirk niet op zijn scherpst was door de splitsing. En Spock was te
gefascineerd door zijn kapitein om breder te kijken.

> Eye-liner Kirk was best bruut, meteen aan de brandy (waarom de dokter dat
> in sickbay heeft?) en Yeoman Rand moet het ontgelden. Dat vond ik een
> redelijk schokkende sc�ne ergens.

Ik zat er ook met open mond naar te kijken. Wat een geweld en dat in die
tijd!

> Grappig trouwens dat de evil Kirk de 'imposter' was terwijl theoretisch
> beiden niet de echte Kirk waren.

Hihihihi, moraal, moraal.

> Aardige aflevering, alleen die hond met dat hoorntje levert natuurlijk wel
> wat humor op :)

*proest*

Spock vond ik op het eind wederom wat emotioneel overkomen. Wellicht
omdat hij ook noemde dat hij altijd een innerlijke strijd heeft tussen
zijn menselijke en 'alien'! kant.

--
Niek

Niek

ongelezen,
2 nov 2009, 13:08:3002-11-2009
aan
Ninia wrote:
> Wel een beetje raar gedacht dat de wil van de mens aan de evil kant van
> de persoon zou zitten, maar goed, op zich wel interessant die verdeling
> van de goed-kwaadkanten van de mens in twee personen.

Juist intrigerend dat ze daarvoor gekozen hebben. Zonder onze agressie
en ons intellect om dat in goede banen te leiden, komen we nergens. :-)

> Ze hadden nog op het idee van een shuttle kunnen komen omdat Sulu vroeg
> om een kopje hete koffie aan een draadje of desnoods rijstwijn :)

Sulu blijft wel erg komisch ondanks de erbarmelijke omstandigheden.
Indrukwekkend.

> Het was logischer geweest als Yeoman Rand zich gewillig had overgegeven
> aan de captain. Hij is immers de alfa male en niets werkt meer als
> afrodisiacum als macht.

Pardon?

> Maar dat kon natuurlijk niet. Ze moest een
> voorbeeldige yeoman blijven, maar haar verontwaardigde blik bij de
> laatste opmerking van Spock is toch wel veelbetekenend :)

Hahahahahaha.

--
Niek

Niek

ongelezen,
2 nov 2009, 13:11:1902-11-2009
aan
Wouter Valentijn wrote:
> Ook het debuut van de Vulcan Nerve Pinch.

Ah ja, dat had ik ook nog willen noemen! Ik zat te juichen in mijn
stoel. Leuk om dat zo in chronologische volgorde voorbij te zien komen.

> Leonard Nimoy vond het maar niks
> dat hij zijn vuist moest gebruiken en na overleg met de regisseur en een
> demonstratie op Bill gingen ze akkoord met zijn suggestie.

H�, dat wist ik niet. Leuke informatie.

> Ook natuurlijk het eerste: 'he's dead Jim' van McCoy.

Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa. Hahahahahaha, die zal nog heel vaak
terugkomen. Er is geloof ik een filmpje gemaakt met alle keren dat McCoy
dat zegt achter elkaar gezet. Hilarisch om te zien.

> En het groene kapiteins shirt was voor het eerst te zien.

Ik vroeg me af wat dat voor shirt was. Waarom opeens zo'n ander shirt?

--
Niek

Randomcybrarian

ongelezen,
2 nov 2009, 13:56:5802-11-2009
aan
Niek wrote:

> Ik vroeg me af wat dat voor shirt was. Waarom opeens zo'n ander shirt?

Tsk, hoe kon je anders die twee Kirks uit elkaar houden!

--
Random

Niek

ongelezen,
2 nov 2009, 14:01:4002-11-2009
aan

Hallo zeg, de hele houding al gaf weg welke van de twee het was. Daar
heb ik geen kleurverschil van shirts voor nodig.

--
Niek

Randomcybrarian

ongelezen,
2 nov 2009, 14:05:4802-11-2009
aan
Niek wrote:

Ja maar niet iedereen is zo goed in dat onderscheid. Eye liner alleen was
niet genoeg dus dan maar 2 verschillende kleuren shirtjes aan.

--
Random
http://myanimelist.net/animelist/Randomcybrarian

0 nieuwe berichten