Google Groepen ondersteunt geen nieuwe Usenet-berichten of -abonnementen meer. Historische content blijft zichtbaar.

[STTOS] S1E6 The man trap (kweetnietwelkedisc)

0 weergaven
Naar het eerste ongelezen bericht

marbel

ongelezen,
10 nov 2009, 10:59:3010-11-2009
aan
Een ongeclaimde die ik heb gezien, dus ik zal ook eens braaf een review
geven.
Wat ik grappig vind van die oude serie is dat de actie heel snel begint.
Geen hele lange opbouw waarin je er probeert achter te komen: Ze beamen
met zijn drietjes naar beneden (de captain zal wel uit persoonlijke
nieuwsgierigheid meegaan, anders weet ik ook niet wat hij daar hoort te
doen) en ze zien gelijk drie hele verschillende dames.
We komen er al snel achter dat McCoy de vrouw ziet waar hij verliefd op
was voor ze hem verliet, Kirk ziet dat ex-vriendinnetje maar dan zoals
ze er qua leeftijd uit hoort te zien en de crewman met het blauwe shirt
ziet een blonde del waar hij blijkbaar in een eerder uitje voor
gevallen was. Daar raakt hij zo van in de war dat Kirk hem maar even
naar buiten stuurt om weer bij te komen.

Dame gaat haar man opzoeken, de archeoloog. Buitengekomen verandert ze
weer in de blonde del en lokt de jonge crewman met verleidelijk
heupwiegen met zich mee: subtiele verleidingskunsten waren blijkbaar
niet hip in die tijd. Natuurlijk verwachten we daar narigheid van.

Eega de archeoloog is inmiddels zelf aangekomen en is bijzonder
onaardig. Hij wil eigenlijk dat ze gewoon weer snel ophoepelen. Maar de
regels willen nu eenmaal dat geleerden op afgelegen planeten ieder jaar
een keer grondig medisch worden onderzocht. Dure business lijkt me dat,
ik snap best dat ze een holodoc willen uitvinden in die toekomst.

Afijn, we snappen natuurlijk allemaal dat hij vooral niet wil dat zijn
vrouw wordt onderzocht omdat daar iets mee is. Vrouwlief begint buiten
angstig te gillen, de mannen schieten erop af en daar ligt het eerste
slachtoffer al dood (we zien wel al rode shirts deze aflevering, maar
blijkbaar zijn die nog niet specifiek beveiliging aka kanonnenvoer). In
zijn handen en zijn mond zitten stukjes plant en de dame claimt dat hij
voor ze kon waarschuwen een hap genomen had van dit giftige spul. Daar
komen dan vast ook die rare cirkels op zijn gezicht van.

Ze beamen omhoog en onderzoeken de dooie. Hij is niet door de plant
overleden, dus ze worden wantrouwend. Uiteindelijk ontdekken ze dat hij
is overleden omdat al zijn zout aan zijn lichaam is onttrokken. Hmmmm,
was dat niet het artikel dat de geleerde en zijn vrouw (die wel mee
onderzoekt maar blijkbaar geen archeoloog is) het dringendst nodig hadden?

Kirk vertrouwt het niet en beamt met Bones en nog twee bemanningsleden
naar beneden. Daar legt de archeoloog uit dat ze bijna zonder zout
zitten en dat echt nodig hebben in een woestijnklimaat terwijl zijn
vrouw vreemd op het zout dat er nog is reageert. Verbaast ons inmiddels
niet. In het onrustige geharrewar om het echtpaar samen te krijgen voor
een onderzoek en ondervraging gaan alletwee de bemanningsleden dood -
inclusief rare plekken op het gezicht. De laatste twijfels worden
weggenomen als we de dame bij het laatste slachtoffer zien staan en zijn
gedaante aan zien nemen.

Ze beamen allemaal naar het schip en de mutantGreen gaat op zoek naar
zout. Via de Yeoman die blijkbaar niet alleen de kapitein bediend vinden
we Sulu in zijn (zijn?!) botanische tuin. MutantGreen is haar, of liever
gezegd naar zoutvaatje, gevolgd en is bij de transformatie al zijn
sociale skils kwijtgeraakt maar heeft er een vingerbijttik voor
teruggekregen.

Doordat een knalroze knuffelige vingerplant heel sterk op hem reageert
vlucht hij de tuinkamer weer uit en gaat door met de zoektocht naar
zout. Hij komt Uhura tegen en verandert in een knappe neger die Swahili
spreekt. Blijkbaar is dat het personage in haar hoofd waar ze eigenlijk
naar op zoek is (aan het begin hadden we al een hint gezien dat ze
mannelijk gezelschap ontbeert, bij haar flirtpoging met spock). Niet
alleen een 'man trap' blijkbaar ;)

Inmiddels is er eindelijk alarm geslagen. Sulu en de Yeo stormen naar
buiten en onderbreken Uhura en haar vent. Blijkbaar werkt die truuk
waarbij verschillende mensen verschillende dingen zien als ze naar de
mutant kijken niet meer. Ze stormen de lift in, Uhura die wel
gehypnotiseerd lijkt bij haar vent latend, maar gelukkig wordt ze gered
door de bel. Eh, de intercom.

Mutantette vlucht weer naar Bones' kamer, waar de dokter hoort te gaan
slapen en aarzelt over een slaappil. Snel verandert ze weer in Nancy en
valt in de damsel-in-distress rol. Hij is verbaasd maar blij om haar te
zien en gaat ervan uit dat Kirk hem gewoon niet wilde zeggen dat ze
gevonden was. Ze geeft aan dat hij veel fijnere gevoelens voor haar
heeft dan haar man, wat Bones blijkbaar zo op zijn gemak stelt dat hij
zich door haar aan de slaappil laat helpen. Waarna Nancy in Bones
verandert om de oproep voor medische hulp te beantwoorden; er is een
dooie met van die vlekken gevonden op het schip.

Ze voelen toch al nattigheid op het schip, ook al omdat hun zoektocht
naar de vermiste dame alleen maar laat zien dat er op de planeet meer
één levend lichaam rondloopt. Kirk en Spock gingen al naar beneden, waar
de geleerde hen opwachtte met een pistool. Ze weten hem te overmeesteren
en nemen hem mee naar boven. Daar bekent hij dat de vrouwmutant de
laatste van haar soort is, Nancy heeft gedood en haar plaats in heeft
genomen - maar dat we haar met rust moeten laten omdat ze de laatste is
en alleen wil overleven. Intelligentie moet beschermd worden en
overlevingsinstinct gerespecteerd.

MutantBones is in ieder geval slim genoeg om niet op zijn vingers te
bijten en ook zijn mond open te doen als het nodig is. Archeoloog laat
duidelijk merken dat hij hem niet zal verraden en wordt daar prompt in
een onbewaakt ogenblik voor gedood. Hij dacht dat mutantette ook op zoek
was naar liefde, en dat dachten wij ook door haar reactie op Bones, maar
blijkbaar was het voor een heel klein hartje.

In een spannende climax komen ze allemaal in de hut van Bones terecht.
Die wordt van al die herrie wakker maar denkt dat hij mutantette, die
inmiddels weer mutantNancy geworden is, moet redden. Kirk laat zien dat
ze een mutant is, en met zout gelokt kan worden, maar dat is niet genoeg
om Bones te overtuigen dat hij mutantette moet neerschieten. Niemand die
er aan denkt om de fasers op stunnen te zetten, wat ze bij de geleerde
eerder wel al hadden gedaan. Mutantette laat haar echte gedaante
tussendoor even zien, maar zodra ze Nancy wordt verdwijnt Bones' gezond
verstand - zelfs als ze de captain aanvalt en van zout wil ontdoen.
Spock moet eraan te pas komen om Bones nog net op tijd tot zijn verstand
te laten komen zodat hij zijn geliefde neer kan schieten.

Eind goed al goed, al zijn na afloop het geleerde echtpaar, de enige
overblijvende mutantette en 4 bemanningsleden dood. Op een lijk meer of
minder keken ze niet ;)

Ik vond het een amusante aflevering. Niet al te kritisch kijken, maar de
idee-en waren leuk.

Marjolein

Wouter Valentijn

ongelezen,
10 nov 2009, 14:34:2010-11-2009
aan
marbel wrote:

Eerste aflevering op disc 1. ;-)

> Een ongeclaimde die ik heb gezien, dus ik zal ook eens braaf een
> review geven.

Bravo! Dank je! :-)

> [...]
> voor gevallen was. Daar raakt hij zo van in de war dat Kirk hem maar even
> naar buiten stuurt om weer bij te komen.

Knap van het ding dat ze telkens en tegelijkertijd de diverse mensen om haar
heen zo kan hypnotiseren dat ze zien wat ze menen te moeten of willen zien.

> [...]
> heupwiegen met zich mee: subtiele verleidingskunsten waren blijkbaar
> niet hip in die tijd. Natuurlijk verwachten we daar narigheid van.

Ik denk dat een meisje van een Pleasure Planet niet zo subtiel hoefde te
zijn. :-)

<knip>

> [...]
> dat hij voor ze kon waarschuwen een hap genomen had van dit giftige
> spul. Daar komen dan vast ook die rare cirkels op zijn gezicht van.

Mooie naam trouwens voor de plant: Borgia.
Genoemd wellicht naar Lucretia de Borgia, een noitoire gifmengster.

<knip>

> [...]
> of liever gezegd naar zoutvaatje, gevolgd en is bij de transformatie
> al zijn sociale skils kwijtgeraakt maar heeft er een vingerbijttik

Sulu begon zijn carri�re bij de wetenschapsafdeling (zie WNMHGB).
En hij staat bekend als een hobbyist.

> [...]
> dat ze mannelijk gezelschap ontbeert, bij haar flirtpoging met
> spock). Niet alleen een 'man trap' blijkbaar ;)

Man... mwa... Wellicht hier in de betekenis als 'mens'.

> [...]
> mutant kijken niet meer. Ze stormen de lift in, Uhura die wel
> gehypnotiseerd lijkt bij haar vent latend, maar gelukkig wordt ze

Hypnose inderdaad. Als een muisje door een slang.
Kirk zie je later ook 'verlamd'.

> [...]

> omdat ze de laatste is en alleen wil overleven. Intelligentie moet
> beschermd worden en overlevingsinstinct gerespecteerd.

Hij had trouwens eenzelfde type pistool bij zich dat de bemanning van de
Enterprise droeg ten tijde van 'The Cage'.

> [...]
> zoek was naar liefde, en dat dachten wij ook door haar reactie op
> Bones, maar blijkbaar was het voor een heel klein hartje.

Zout is belangrijker dan liefde! :-)

> [...]
> tijd tot zijn
> verstand te laten komen zodat hij zijn geliefde neer kan schieten.

Zoutmonster kan in ieder geval goed klappen ontvangen en uitdelen.

> Eind goed al goed, al zijn na afloop het geleerde echtpaar, de enige
> overblijvende mutantette en 4 bemanningsleden dood. Op een lijk meer
> of minder keken ze niet ;)

Eens kijken. Nu vier. Laatst in 'WNMHGB' een stuk of twaalf...
De body count staat nu op 16.
(ik ga dat proberen bij te houden voor bemanningsleden).

> Ik vond het een amusante aflevering. Niet al te kritisch kijken, maar
> de idee-en waren leuk.

Mee eens. :-)

--
Wouter Valentijn www.j3v.net

http://www.nksf.scifics.com/startrek.html

Buffy: This is the Initiative Xander. Military guys and scientists do not
make out with each other.
Xander: Well maybe that's what's wrong with the world. Ever think about
that?

'Buffy the Vampire Slayer 4x14: Goodbye Iowa'

liam=mail

Niek

ongelezen,
11 nov 2009, 13:22:0011-11-2009
aan
marbel wrote:
> Een ongeclaimde die ik heb gezien, dus ik zal ook eens braaf een review
> geven.

Ik ben vol bewondering.

> [...]
> nieuwsgierigheid meegaan, anders weet ik ook niet wat hij daar hoort te
> doen) en ze zien gelijk drie hele verschillende dames.

IJzersterke start.

> de crewman met het blauwe shirt
> ziet een blonde del waar hij blijkbaar in een eerder uitje voor
> gevallen was. Daar raakt hij zo van in de war dat Kirk hem maar even
> naar buiten stuurt om weer bij te komen.

Die bemanning mag wel eens op training hoe ze hun hormonen in bedwang
kunnen houden.

> [...]
> heupwiegen met zich mee: subtiele verleidingskunsten waren blijkbaar
> niet hip in die tijd. Natuurlijk verwachten we daar narigheid van.

Subtiel is niet duidelijk genoeg voor de kijkers. Denk ik. Vermoed ik.

> [...]
> een keer grondig medisch worden onderzocht. Dure business lijkt me dat,
> ik snap best dat ze een holodoc willen uitvinden in die toekomst.

Hahahahahaha, daar komt het natuurlijk van. Iedereen een eigen holodoc
en dan zijn die dure tripjes niet meer nodig. Jij bent je tijd ver vooruit.

> (we zien wel al rode shirts deze aflevering, maar
> blijkbaar zijn die nog niet specifiek beveiliging aka kanonnenvoer).

Ze missen dan ook de rode shirtjes.

> Daar komen dan vast ook die rare cirkels op zijn gezicht van.

Heel mooi gedaan die cirkels, vooral als je op einde ziet hoe die
ontstaan zijn.

> [...]
> was dat niet het artikel dat de geleerde en zijn vrouw (die wel mee
> onderzoekt maar blijkbaar geen archeoloog is) het dringendst nodig hadden?

*proest* Je vertelt het wel heel erg vermakelijk.

> Ze beamen allemaal naar het schip en de mutantGreen gaat op zoek naar
> zout. Via de Yeoman die blijkbaar niet alleen de kapitein bediend vinden
> we Sulu in zijn (zijn?!) botanische tuin.

Later zit hij op het commandodek op verschillende plekken. Die Sulu is
van alle markten thuis.

> Doordat een knalroze knuffelige vingerplant

ROTFLOL! Wat een geweldige plant. Hoe zijn ze erop gekomen! Ik vermaak
me prima met dat soort attributen.

> [...]
> naar op zoek is (aan het begin hadden we al een hint gezien dat ze
> mannelijk gezelschap ontbeert, bij haar flirtpoging met spock). Niet

Hihihi. Die sc�ne met Spock vond ik wel heel apart. Uhura is duidelijk
niet op haar mondje gevallen en begint haar gesprekje met 'als ik nog
een keer het woord frequentie hoor, ga ik huilen'. Op de opmerking van
Spock dat Vulcan geen maan heeft, weet ze handig te pareren met 'I'm not
suprised, mister Spock'. Hahahahaha, grappig ook hoeveel tijd er voor
dit soort sc�nes genomen wordt.

> [...]
> genomen - maar dat we haar met rust moeten laten omdat ze de laatste is
> en alleen wil overleven. Intelligentie moet beschermd worden en

Intelligentie mag hier wel met een korrel zout worden genomen. Zij heeft
toch door dat de man haar wil redden en als ze niet zo hebberig was
geweest dan waren de anderen ook wel voor haar opgekomen.

> In een spannende climax komen ze allemaal in de hut van Bones terecht.

Jaja, dat is toch wel mooi neergezet.

> Eind goed al goed, al zijn na afloop het geleerde echtpaar, de enige
> overblijvende mutantette en 4 bemanningsleden dood. Op een lijk meer of
> minder keken ze niet ;)

Het lijkt Doctor Who wel.

> Ik vond het een amusante aflevering. Niet al te kritisch kijken, maar de
> idee-en waren leuk.

Op het schip vond ik het wel wat traag worden, al leverde het ook wel
weer mooie scenes op met verschillende bemanningsleden.
Ik snap alleen niet waarom ze niet hebben geprobeerd met het wezen te
communiceren.

--
Niek

Niek

ongelezen,
11 nov 2009, 13:27:5511-11-2009
aan
Wouter Valentijn wrote:
> Zoutmonster kan in ieder geval goed klappen ontvangen en uitdelen.

Dat zag er best heftig uit, Spock die op een vrouw staat in te beuken.
Nu vinden we dat heel normaal maar destijds zal dat toch wat
ongebruikelijker zijn geweest.

--
Niek

marbel

ongelezen,
11 nov 2009, 14:35:1211-11-2009
aan
Niek wrote:

> [...]
> weer mooie scenes op met verschillende bemanningsleden.
> Ik snap alleen niet waarom ze niet hebben geprobeerd met het wezen te

snapte ik helemaal geen hout van. Alles wat het wezen wilde en nodig had
was zout, ze hadden het lekker naar aarde kunnen meenemen en aan zee
laten spelen - of anderzins van zout kunnen voorzien en nu werd
eigenlijk een heel ras uitgeroeid (jaja, ik heb ook Jurassic Park gezien
;) )

Marjolein

Wouter Valentijn

ongelezen,
11 nov 2009, 16:00:0611-11-2009
aan

Nou ja... Het zag er uit als een vrouw.

Wouter Valentijn

ongelezen,
11 nov 2009, 16:22:0811-11-2009
aan
marbel wrote:
> [...]

Echte hoogtepunten van de aflevering.
Ook met Gertrude natuurlijk. :-)

> [...]
> zee laten spelen - of anderzins van zout kunnen voorzien en nu werd
> eigenlijk een heel ras uitgeroeid (jaja, ik heb ook Jurassic Park

Precies! :-)
En denk eens aan die gaven van hypnose die het wezen bezat. Bijna zo sterk
denk ik als de Talosians.

Wouter Valentijn

ongelezen,
11 nov 2009, 16:24:5511-11-2009
aan
Niek wrote:

> Ik ben vol bewondering.

En?
Voel je nu zelf inspiratie?
De volgende is al vergeven, maar de ep die daarop volgt is nog een verweesd
verhaal dat een kloeke hand nodig heeft.
:-)

Ninia

ongelezen,
11 nov 2009, 17:29:5711-11-2009
aan
Niek schreef:

Jij bent net als McCoy. Jij zou ook niet op haar schieten om Kirk te
redden omdat je denkt dat het een vrouw is :)

--
Ninia

peschi

ongelezen,
11 nov 2009, 17:41:2311-11-2009
aan

Niek

ongelezen,
12 nov 2009, 00:49:2012-11-2009
aan
peschi wrote:

> http://www.youtube.com/watch?v=0VuIShM5kAQ

Hahahahahaha, het duurde even voor ik de relevantie zag.

--
Niek

Wouter Valentijn

ongelezen,