Google Groepen ondersteunt geen nieuwe Usenet-berichten of -abonnementen meer. Historische content blijft zichtbaar.

Zomergasten 2 - Joep van Lieshout

3 weergaven
Naar het eerste ongelezen bericht

DirkJan

ongelezen,
6 aug 2006, 17:35:4906-08-2006
aan

Vanavond de tweede aflevering van Zomergasten. Joris Luyendijk meets Joep van Lieshout.

Van Lieshout is momenteel, internationaal de meest geëxposeerde, Nederlandse kunstenaar,
maar voor velen zal het een eerste kennismaking zijn geweest. Ik kende wel wat van zijn werk,
maar ook ik ben de laatste jaren aangetast door een tanende belangstelling voor beeldende
kunst. Terwijl het heel lang mijn actieve interesse had. Ook -juist- voor conceptuele
kunst, zoals installaties, performances en video's. En ik ben een generatiegenoot van Joep.

Joep van Lieshout zijn werk beweegt zich op het snijvlak van design, architectuur
en conceptuele kunst. Veel grote gebruiksinstallatie's of modellen die gemaakt
zijn van natuurlijke materialen of kunststof. Aan het begin van het programma werd
aan de hand van dia's -in korte tijd- zijn werk belicht. Er is kennelijk nog
geen documentaire over zijn werk gemaakt, of over zijn grote werkplaats in de
haven van Rotterdam.

Ik vond het een aangename avond over beeldende kunst, kunst van nu. En nu
-achteraf- heb ik er zelf wel naar gesnakt. Eindelijk weer eens verder kijken dan
de geëikte pulpiconen die de huidige media (re)produceren.

Van Lieshout werkt vanuit zijn instinct en gevoel en lijkt engiszins wars van intelectualisme.
Hij vindt kunst die hij niet begrijpt het meest interessant. Zijn eigen werk wordt gekenmerkt
door onder meer vrijheid, het menselijk lichaam, geweld, voedsel, sex, macht en propaganda.

Joris was goed op dreef en goed op zijn plaats. En hij heeft weer veel gelachen.
Ook als er nix te lachen viel, maar dan probeerde hij te relativeren. Luyendijk is
van een jongere generatie die niet veel van kunst afweet, maar hij was geïnteresseerd
en op de hoogte. Ook Joep houdt wel van een gulle lach om al die onbegrepen
kunstuitingen.

Er waren veel verschillende fragmenten, veel film en weinig tv. Want televisie kijkt
van Lieshout al 25 jaar niet meer. Groot gelijk. Tussen 1985 en 2000 heb ik er
ook nooit naar gekeken. Televisie is voor tieners en oude mensen.

De twee meest verontrustende fragmenten vond ik de food-performance van
de Amerikaanse kunstenaar Paul McCartney en de bijna verdrinkingsscene
van twee anorexiete zussen, annex kunstenaars. Van Lieshout zoekt die verontrusting,
hoewel ik vind dat dat minder in zijn eigen werk tot uitdrukking komt.

Detail: De VPRO heeft 2.000 euro betaald voor vier minuten beeld
van bouncende teelballen van Bruce Nauman.

Kennelijk heeft Van Lieshout zelf geen kinderen. Toch is hij gefascineerd door
het menselijk leven. Hij gelooft niet echt in een god, maar wel in intelligent design.
De complexiteit kan niet vanzelf zijn ontstaan. Hier ging Joris snel aan voorbij.
Joep is geen wetenschappelijke intellectueel, hij is een beeldenmaker.

Het moet anders, het moet vernieuwend zijn.

Wat vonden jullie ervan?

DJ

Van Lieshout signaleerde een algehele onverschilligheid en het verval van
lokale culturen door de globalisering. Maar tegelijk profiteert Joep hier juist
van door zijn internationale status.

En op wie leek zijn stem nou? Ik kwam er snel achter: Geert Wilders. ;-)

"Het mensenvrouwtje is het meest begerige dier."
Otto Mühl

-

De documentaire van Werner Herzog ken ik niet. Toch ben ik een groot bewonderaar van
deze merkwaardige filmer. Ik ken zijn oeuvre uit zijn vroegere jaren, en ik heb dit jaar ook
Grizzly Man nog gezien. Ik ga niet naar de nachtfilm kijken. Te laat en te veel voor een avond.

°R¤¼ €•*¦*b€rt°•

ongelezen,
7 aug 2006, 03:16:5407-08-2006
aan
On Sun, 6 Aug 2006 23:35:49 +0200, "DirkJan"
<d.vos_N...@chello.nl> schreef:

>Wat vonden jullie ervan?

Wonderschoon.

> [...]
>Grizzly Man nog gezien. Ik ga niet naar de nachtfilm kijken. Te laat en te veel voor een avond.

Das jammer, want het was een mooie afsluiting op al het visuele
geweld.

--
Http://www.xs4all.nl/~tuig/index.html

johan

ongelezen,
7 aug 2006, 05:08:3207-08-2006
aan
DirkJan:

> Detail: De VPRO heeft 2.000 euro betaald voor vier minuten
> beeld van bouncende teelballen van Bruce Nauman.

Het moment waarop mijn aandacht verslapte, en
ik even heb gezapt (en teletekst heb gelezen).

> Wat vonden jullie ervan?

Voor de rest een boeiende avond met een
aangename gast. Een originele fragmentkeuze.
Op het einde hadden de mannen nog
enthousiasme en energie; ik kon althans
geen vermoeidheid bespeuren.

En Joris was, na het slappe opwarmertje met
Jeltje, een prima gastheer.

Johan
(Er zaten wel wat fragmenten tussen waarbij
ik me afvraag of ze die zaterdagmiddag in
de herhaling ook uitzenden.)

johan

ongelezen,
7 aug 2006, 07:26:1007-08-2006
aan
johan:

> de mannen

Nog iets: de kleding van Joep en Joris was
mooi gekozen. Prachtige kleuren.

Johan

Slagers

ongelezen,
7 aug 2006, 09:47:1107-08-2006
aan
johan wrote:

> Het moment waarop mijn aandacht verslapte, en
> ik even heb gezapt (en teletekst heb gelezen).

10 seconden was ook voldoende geweest...

Slagers

--
Ontdek ons opnieuw:
http://www.debaasjes.nl

DirkJan

ongelezen,
7 aug 2006, 13:08:4007-08-2006
aan

"Slagers" <slagers@[weghalen]gmail.com> schreef

Tijdens een goede film ga je toch ook niet even de
krant lezen?

> 10 seconden was ook voldoende geweest...

De beelden waren vertraagd, dus ze hadden die ook
versneld kunnen afdraaien. Scheelt weer een paar centen.

DJ

Vandaag is onder meer op nl.newsgroups de CFV
(Call For Votes) verschenen voor de nieuwsgroep
nl.internet.usenet.

http://vossenhol.blogspot.com/

Slagers

ongelezen,
8 aug 2006, 02:21:5608-08-2006
aan
DirkJan wrote:

> Tijdens een goede film ga je toch ook niet even de
> krant lezen?

Tijdens een goede film niet nee.

m1z

ongelezen,
8 aug 2006, 08:55:3608-08-2006
aan

johan wrote:

Ik hoop het wel: heb zondag helaas alleen het begin kunnen kijken ( tot
aan de food-performance van McCartney) en de rest niet kunnen opnemen...

Daarnaast vind ik zomergasten ook echt iets wat snachts integraal
herhaald kan worden!

Waarom herhaalt men uberhaupt niet meteen simpelweg het hele avond
programma gewoon elke nacht? Om de interessante programma's op te kunnen
nemen waar je middeninviel en voor degenen die niet kunnen of mogen
slapen, als tegenwicht van de commerciele belsexpulp op de andere
kanalen)

m1z

m1z

ongelezen,
8 aug 2006, 08:58:0808-08-2006
aan

DirkJan wrote:

Bedankt voor je verslag!

(naast nl.kunst.film, vind ik dat dit ook wel hoort in de groepen nl.media.tv, vpro.tv en de enige
nederlandse groep over kunst an sich: dds.kunst )

m1z

DirkJan

ongelezen,
8 aug 2006, 09:13:2908-08-2006
aan

"m1z" <ma...@is.invalid> schreef in bericht news:44D88A60...@is.invalid...

> DirkJan wrote:

Zomergasten.

> (naast nl.kunst.film, vind ik dat dit ook wel hoort in de groepen nl.media.tv, vpro.tv en de enige
> nederlandse groep over kunst an sich: dds.kunst )

Maar een groep als dds.kunst wordt door vrijwel niemand
gevolgd. Net even gekeken. Het laatste topic is van jou
en dateert uit mei. Zinloos. En nl.media.tv vind ik ook een
niet de goeie groep. Helaas, maar er wordt gewoon niet
over televisieprogramma's geschreven. Hier op nl.kunst.film
zitten tenminste nog enige cultureel geïnteresseerden. Tenminste
dat hoop ik dan. De hele cultuurtak op nl.* heeft nooit gebloeid:
theater, literatuur, cabaret, ze staan allemaal al jaren leeg. Een
algemene nl.kunst ontbreekt, maar als ie er zou zijn zou die
leeg staan.

DJ

m1z

ongelezen,
8 aug 2006, 10:52:0608-08-2006
aan

DirkJan wrote:

> "m1z" <ma...@is.invalid> schreef in bericht news:44D88A60...@is.invalid...

> Zomergasten.

> Maar een groep als dds.kunst wordt door vrijwel niemand
> gevolgd.

Niet geschoten is altijd mis... ik probeer kunst gerelateerde posts steeds te kruizen met dds.kunst,
zodat voor iemand die voor 't eerst komt daar is het tenminste nog wat overzichtelijks staat over kunst.

> Net even gekeken. Het laatste topic is van jou
> en dateert uit mei. Zinloos.

Dat vind ik op zich niet zo erg dat het niet zo hard gaat. Beter kwaliteit dan kwantiteit toch? ( Al wil
ik niet pretenderen dat ik altijd kwaliteit bied ;-))

> En nl.media.tv vind ik ook een'
> niet de goeie groep. Helaas, maar er wordt gewoon niet
> over televisieprogramma's geschreven.

Ik snap niet waarom dat wat anderen doen of juist niet doen je weerhoudt iets goeds en orgineels te
schrijven, wat ook nog eens enorm on topic is...

> Hier op nl.kunst.film
> zitten tenminste nog enige cultureel geïnteresseerden. Tenminste
> dat hoop ik dan.

En je hebt geen ambitie dus om bij mensen die nog niet 'cultureel geinteresseerd zijn', toch enigzins
interesse te wekken? Geen 'parels voor de zwijnen' dus? ;-)

> De hele cultuurtak op nl.* heeft nooit gebloeid:
> theater, literatuur, cabaret, ze staan allemaal al jaren leeg. Een
> algemene nl.kunst ontbreekt, maar als ie er zou zijn zou die
> leeg staan.

Vast niet veel meer dan dds.kunst inderdaad. Maar wat niet is kan misschien nog komen... Misschien door
groeiende bekendheid van Usenet leesbaar via weblogs ;-)

m1z

m1z

ongelezen,
8 aug 2006, 10:53:5808-08-2006
aan

m1z wrote:

> Niet geschoten is altijd mis... ik probeer kunst gerelateerde posts steeds te kruizen met dds.kunst,
> zodat voor iemand die voor 't eerst komt daar is het tenminste nog wat overzichtelijks staat over kunst.

Oops sorry, weer eens een slordige haastige kromme knip-plak-edit zin... affijn, je snapt wat ik bedoel hoop
ik...

m1z

DirkJan

ongelezen,
8 aug 2006, 14:05:4008-08-2006
aan

"m1z" <ma...@is.invalid> schreef

> [...]
dds.kunst,
> zodat voor iemand die voor 't eerst komt daar is het tenminste nog wat overzichtelijks staat over

Nou steeds. Je laatste posting was uit mei.
Usenet werd vooral bevolkt door nerds die
weinig belangstelling hebben voor kunst. Je zal
een onderwerp in een andere groep moeten/kunnen
posten.

> Dat vind ik op zich niet zo erg dat het niet zo hard gaat. Beter kwaliteit dan kwantiteit toch?
( Al wil
> ik niet pretenderen dat ik altijd kwaliteit bied ;-))

Er is een verschil tussen niet hard gaan en
helemaal niet lopen. Reinder denkt ook dat
er naast het kleine handje vol posters, honderdern
lurkers de groepen volgen. Ik geloof daar nix van.

> Ik snap niet waarom dat wat anderen doen of juist niet doen je weerhoudt iets goeds en orgineels
te
> schrijven, wat ook nog eens enorm on topic is...

Je zoekt toch een podium op waar je gelezen wordt
en waar wordt gereageerd. Ik zie me vaak ook als
een aanjager van een onderwerp. Dat zouden meer
mensen moeten doen. Maar mensen hebben draadschroom.

> En je hebt geen ambitie dus om bij mensen die nog niet 'cultureel geinteresseerd zijn', toch
enigzins
> interesse te wekken? Geen 'parels voor de zwijnen' dus? ;-)

Die zie je al helemaal niet. Usenet kent vele drempels,
technische en inhoudelijke. Maar weinigen willen een mening
formuleren. En je moet natuurlijk ook van schrijven houden.

Maar ik heb begrip voor je enthousiasme en idealisme.
Ik ben in ieder geval niet cynisch.

> Vast niet veel meer dan dds.kunst inderdaad. Maar wat niet is kan misschien nog komen... Misschien
door
> groeiende bekendheid van Usenet leesbaar via weblogs ;-)

Ik weet niet hoe het gaat aflopen. Ik vrees dat usenet niet
drukker, maar leger zal worden. Er komen nieuwe reactiestromen
rondom sites en weblogs. Ik ben nog te kort met een weblog bezig
om er een oordeel over uit te spreken.

Ik stond vandaag in de NRC Next met mijn weblog.
Ik heb het stukje net online gezet:

http://vossenhol.blogspot.com/

;-)

DirkJan

m1z

ongelezen,
9 aug 2006, 09:28:2109-08-2006
aan

DirkJan wrote:

> Er is een verschil tussen niet hard gaan en
> helemaal niet lopen. Reinder denkt ook dat
> er naast het kleine handje vol posters, honderdern
> lurkers de groepen volgen. Ik geloof daar nix van.

Ik geloof van wel. En ikzelf lurk ook in vele groepen waar ik nooit schrijf. Ik heb zelfs vele jaren
alleen maar usenet gelurkt voordat ik uberhaupt ergens begon te posten.

Het is bijna net als websites, die hebben toch in feite ook vooral alleen 'lurkers'? En doordat Usenet
nu steeds meer op 't web doorgelaten wordt, zal er vast ook meer gelurkt worden.

> [...]
> Ik ben in ieder geval niet cynisch.

> door
>
> Ik weet niet hoe het gaat aflopen. Ik vrees dat usenet niet

Ik heb juist het idee dat het langzaam drukker wordt, vooral dankzij Google Groups...

> Er komen nieuwe reactiestromen
> rondom sites en weblogs.

Ja, maar het absolute aantal mensen dat op voor het eerst op internet komt en/of nieuwe delen van het
net ontdekt, neemt ook nog steeds dagelijks toe volgens mij. Hopelijk wordt het niet te druk op Usenet!
;-)

Opvallend ook hoeveel mensen zelfs in de zomer nog online zijn tegenwoordig, dat was vroeger ook veel
minder is mijn indruk...

m1z

0 nieuwe berichten