wacom tablet

Freeman

ik sta op het punt om een wacom tablet aan te schaffen, maar zit nog even te
twijfelen tussen de verschillende formaten a5, a6.....

ik wil hem voornamelijk gebruiken voor Photoshop........ iemand een
aanbeveling?

Thanx

@rologica.com rologica

"Freeman" <ifyouwant...@betterthansex.com> wrote in message
Als je 'm niet als tekentool gaat gebruiken, maar alleen als bewerkingstool dan
is een a6 meer dan genoeg. Als je 'm juist wel als tekengereedschap wil gaan
gebruiken dan moet je minimaal een a4 gebruiken. Gewoon omdat je anders niks aan
je handcontrole hebt!.

Ik gebruik zelf een a6 maar ik kan dan ook geen poppetje tekenen. Denk erom dat
het in het begin heel erg wennen is. Het duurde mij ongeveer twee weken om zover
te komen dat zo'n muis mij nu als een onwennig lomp stuk plastic aanvoelt. Raar
eigenlijk dat ik het daar zolang mee heb kunnen volhouden.

Succes...

Rene Pijlman

rologica schreef:

>Het duurde mij ongeveer twee weken om zover te komen dat zo'n muis
>mij nu als een onwennig lomp stuk plastic aanvoelt. Raar eigenlijk
>dat ik het daar zolang mee heb kunnen volhouden.

Ik gebruik ook al een tijdje het pennetje als muis i.v.m.
RSI-klachten. Zo'n gewone ouderwetse muis lijkt nu nog het meest
op gewichtheffen :-)

--
Vriendelijke groet,
Rene Pijlman <rpij...@spamcop.net>

Leer webdesignen! HTML, CSS, JavaScript, Flash, XML, website promoten
http://www.leren.nl/rubriek/computers_en_internet/webdesign/

Marijn van der Waa

rologica <r...@rologica.com> wrote:

> [...]

> tekengereedschap wil gaan gebruiken dan moet je minimaal een a4 gebruiken.
> Gewoon omdat je anders niks aan je handcontrole hebt!.

Hangt er van af hoe groot je gemiddelde handbeweging is. Ik priegel van
mezelf nogal (mijn muis staat op z'n snelst, mijn favoriete
tekengereedschap is een rotringpen) en heb eigenlijk zelfs al genoeg aan
een A6, terwijl ik de hele dag niets anders doe dan tekenen en animaties
maken. Maar, toegegeven: een A5 is ietsje lekkerder.

Aan de andere kant ken ik ook een animator die uit zichzelf grote halen
maakt en eigenlijk alleen maar met minimaal een A4 overweg kan. Het
varieert dus behoorlijk. Kijk dus eens naar je muissnelheid, en met hoe
grote halen je zelf het liefst werkt - als je er mee wil tekenen,
tenminste. Anders is een A6 inderdaad zeer ok.

--
beuh

Anders Floor

Marijn van der Waa wrote:
>rologica wrote:

[grootte pentablet]

> [...]
>een A6, terwijl ik de hele dag niets anders doe dan tekenen en animaties
>maken. Maar, toegegeven: een A5 is ietsje lekkerder.

Zeer mee eens. Ik heb eens met een A4 mogen werken en kreeg er een
lamme hand van. Ik hou van kleine handbewegingen - ik besla met mijn
muis 2 monitoren op een oppervlakte van ca. 5 bij 3 cm. Een
A6-Graphire is naar mijn smaak gevoelig genoeg voor webdesign-werk.

Anders
--
Freelance webdesigner
http://cv.jengadesign.nl/

Erick T. Barkhuis

To add to the confusion, Spanola Di Bellama contributed on Sun, 28 Jan
2001 02:39:46 +0100...:

> tekentabletten RULEZZZZ!!!!!!
> Ook voor RSI (muisarm) een goeie solution, echt cool.
> Een A6 is vet cool, zekers als je de prijzen van de larger sizes ziet.
> Ik heb een Wacom graphire en i don't need a fucking mouze anymore!
> Laterzzzzz!!!!!!

Het schijnt, dat het gebruik van tekentabletten nadelige gevolgen kan
hebben voor je vocabulaire.

Dus wees fucking vet cool voorzichtig!

--
Erick T. Barkhuis RI
WebWax at http://www.webwax.nl

"Ga gerust naar de dokter, hij wordt er beter van."

Jan-Rens

ff een typies Nederlandse vraag:

wa kost da?

--
Jan-Rens

Eat the ".onion" before replying by email

http://www.xs4all.nl/~janrens/

(Will Whales amd Elephants know the future Post-HIV Ages?)

M. J. Blom

In article <52u67tc1i891luac5...@4ax.com>,

Spanola Di Bellama <i-don't-thi...@dude.com> writes:

> Ook voor RSI (muisarm) een goeie solution, echt cool.

Boeiend. Ik meende dat RSI (lekker trendy syndroom waar iedereen
last van _moet_ hebben tegenwoordig) alleen voorkwam bij veel
repeterende bewegingen, dus, als je de hele tijd dezelfde
bewegingen maakt (denk aan Data-typisten).

Nou weet ik niet wat je tekent, maar bij tekenen maak je toch
steeds verschillende bewegingen?

Verder:
> From: Spanola Di Bellama <i-don't-thi...@dude.com>
^^^^^^^^^
Is dude.com wel van jou? Zo niet, dan vind ik het niet erg
netjes om alle potentiele spam richting dat adres te sturen.
Heb je connecties met Lambda Telecommunications? Heb je van
hen een mail adres gekregen?

Gebruik gewoon je eigen email adres :-)

--
_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/
Menno Blom http://webtools.b10m.net/

BOFH excuse : Internet shut down due to maintainance

Rene Pijlman

M. J. Blom schreef:

> [...]
>bewegingen maakt (denk aan Data-typisten).
>
>Nou weet ik niet wat je tekent, maar bij tekenen maak je toch

Je kunt de pen ook als alternatief voor de muis gebruiken. Ik
vind de pen lichter en minder inspannend in het gebruik dan een
muis. Dat merk je direct als je na enkele weken pennen weer gaat
muizen.

En verder is het prettig om de bewegingen te variëren door
afwisselend met pen en muis te werken.

Frank van der Pol

In bericht <95155p$13c$1...@fb1.euro.net> zei M. J. Blom:

> [...]
>repeterende bewegingen, dus, als je de hele tijd dezelfde
>bewegingen maakt (denk aan Data-typisten).

RSI ontstaat als gevolg van een complex van factoren. En niet alleen
repeterende bewegingen. Met name de combinatie van een aantal zaken
als slechte zithouding, verkerde hulpmiddelen, repeterende beweging en
werken onder stress.

Dat het syndroom trendy is of zou zijn moet je nog maar eens recht in
het gezicht zeggen van hen die er echt zodanig last van hebben dat ze
hun werk niet mer kunnen doen.

Frank

M. J. Blom

In article <7ca87t0dt0788q2g2...@4ax.com>,

Frank van der Pol <in...@digitalefotografie.com> writes:

> [...]
> repeterende bewegingen. Met name de combinatie van een aantal zaken
> als slechte zithouding, verkerde hulpmiddelen, repeterende beweging en
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Ik heb ooit gehoord dat die factor het grootste punt was. Andere
factoren zullen het idd versterken. Naar mijn mening is een slechte
zithouding juist erg goed. Zo zit je nooit erg lang in dezelfde
houding :-)

> Dat het syndroom trendy is of zou zijn moet je nog maar eens recht in
> het gezicht zeggen van hen die er echt zodanig last van hebben dat ze
> hun werk niet mer kunnen doen.

Ho ho, ik zeg niet dat `iedereen' zich aanstelt, alleen valt het
me op dat als er in een bedrijf wordt aangekondigd dat er van
die anti-RSI toetsenborden (met zo'n knik erin) komen, iedereen
last heeft van RSI. Bij het minste geringste gevoel in de arm
wordt er ook direct aan gerefereerd.

Ik had vroeger met tentamens ook last van mijn pols (na het
schrijven van 5 kantjes tekst). Toen kende men RSI nog niet en
was het advies altijd: Even met je hand wapperen en het gaat weer.
Daar heeft naar mijn weten ook nooit iemand extreem grote schade
door geleden.

--
_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/
Menno Blom http://webtools.b10m.net/
http://www.b10m.net/

BOFH excuse : We're upgrading /dev/null

Rene Pijlman

M. J. Blom schreef:

>Even met je hand wapperen en het gaat weer. Daar heeft naar mijn
>weten ook nooit iemand extreem grote schade door geleden.

Het krijgt veel aandacht omdat veel mensen er nu wel grote
schade door lijden.

Om even on-topic te blijven, volgens mij is het web
mede-schuldig. Ik heb zelf pas muisklachten sinds ik erg veel
zit te websurfen. Met name de combinatie van eindeloos scrollen
(scrollbar vasthouden, dus spier gespannen) en single-clicken is
voor mijn gevoel heel slecht.

Frank van der Pol

In bericht <951bb0$22j$1...@fb1.euro.net> zei M. J. Blom:

> ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
>Ik heb ooit gehoord dat die factor het grootste punt was. Andere
>factoren zullen het idd versterken.

Ja, wat is het nou. Meen je nou dat het alleen aan de ene kant.... en
heb je ooit gehoord dat het ander... aan de andere kant. Dat schiet
natuurlijk niet echt op.

>Naar mijn mening is een slechte
>zithouding juist erg goed. Zo zit je nooit erg lang in dezelfde
>houding :-)

Ga je gang. Ik sluit niet uit dat de tijd komt dat er mensen ontslagen
worden om de simpele reden dat ze stelselmatig geen gebruik willen
maken van de geboden hulpmiddelen en maatregelen die ingezet worden
ten behoeve van hun eigen gezondheid. Enkel omdat de gevolgen kosten
voor het bedrijf met zich mee gaan brengen.

>Ho ho, ik zeg niet dat `iedereen' zich aanstelt, alleen valt het
>me op dat als er in een bedrijf wordt aangekondigd dat er van
>die anti-RSI toetsenborden (met zo'n knik erin) komen,

<cynism mode>

Dat zijn dan ongetwijfeld van die bedrijven waarin dergelijke
toetsenborden/maatregelen ter bewaking van de kosten alleen uitgedeeld
worden aan die mensen die roepen dat ze klachten hebben. In plaats van
dat de middelen _ter voorkoming van RSI_ bij voorbaat al op iedere
werkplek aanwezig zijn.

Geeft niet. Dat probleem lost zichzelf op. De eerste claims tegen
bedrijven die betrekking hebben op RSI zijn bij mijn weten al
ingediend. De vraag is alleen of die bedrijven ook lang genoeg bestaan
om de financiële gevolgen van hun handelen te dragen.

>iedereen
>last heeft van RSI. Bij het minste geringste gevoel in de arm
>wordt er ook direct aan gerefereerd.

Je zou kunnen volhouden dat er dan in het bedrijf iets anders mis is
als gevolg waarvan de medewerkers mogelijk minder aandacht krijgen dan
goed voor ze is of waar ze recht op hebben of waar ze menen recht op
te hebben. Zo'n bedrijf heeft geen aangepaste toetsenborden nodig,
maar iemand die zich serieus met personeelszaken en arbo-wetgeving
bezig houdt.

</cynism mode>

> [...]
>was het advies altijd: Even met je hand wapperen en het gaat weer.
>Daar heeft naar mijn weten ook nooit iemand extreem grote schade

Dat wordt *ietsje* anders als je dag in dag uit, 40-50 uur per week,
tentamen zit te doen. En daar hebben we het denk ik over als het gaat
om de wenselijkheid van arbowetgeving, aangepaste hulpmiddelen en
werkplekken. Dat alles ter _voorkoming_ van RSI. Dat gaat *ietsje*
verder dan na een tentamen even met je handje wapperen.

Frank

Jan-Rens

On 28 Jan 2001 14:45:51 GMT, me...@b10m.net (M. J. Blom) wrote:

> ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
>Ik heb ooit gehoord dat die factor het grootste punt was. Andere
>factoren zullen het idd versterken.

Dat werd mij door de commentaarstem bij een vpro-programma ook
aangepraat, en ik denk dat het aardig klopt, want het komt aardig
overeen met mijn eigen ervaringen op dit punt.

>Naar mijn mening is een slechte
>zithouding juist erg goed. Zo zit je nooit erg lang in dezelfde
>houding :-)

}B->>

> [...]
>me op dat als er in een bedrijf wordt aangekondigd dat er van
>die anti-RSI toetsenborden (met zo'n knik erin) komen, iedereen

Klopt. Vervolgens hoor je een hele tijd nix meer omdat de medewerkers
denken dat het "binnenkort" overgaat, en daarna durven ze niet meer te
klagen en lijden zijn in stilte. Heel handig om van het gezeur af te
zijn.

> [...]
>
>Ik had vroeger met tentamens ook last van mijn pols (na het
>schrijven van 5 kantjes tekst). Toen kende men RSI nog niet en

Dan zat je natuurlijk ook super-gestresst te schrijven, en dan had je er
met schrijven na een uur al last van ..... kun je nagaan hoe gestresst
IT-ers achter hun toetsenborden hangen, al rokend, zuipend, slikkend,
blowend, spuitend, ..... }B->
... arrrrggghhh m'n arrrrmmmm ......

Vincent - freeX.nl

> ff een typies Nederlandse vraag:
>
> wa kost da?
> Jan-Rens

ff gezocht met el cheapo, en kwam tot de conclusie dat deze rond de 250
gulden kosten....

Vincent
--
http://www.freex.nl

Frank van der Pol

In bericht <gvd87ts8i9tr9psjj...@4ax.com> zei Rene
Pijlman:

> [...]
>zit te websurfen. Met name de combinatie van eindeloos scrollen
>(scrollbar vasthouden, dus spier gespannen) en single-clicken is

Vlak als factor niet uit dat tegenwoordig door heel veel mensen zaken
vanaf de werkplek afgehandeld (kunnen) worden. Daar waar veel mensen
in het verleden gebruik maakten van "technisch weer" om naar een
ontwerper toe te gaan of 'om een loopje te hebben' de bezorging van
een mapje papieren zelf ter hand namen om onderweg nog eens een
praatje bij de koffieautomaat te maken, wordt een zeer groot deel van
dat werk telkens vaker vanaf de werkplek gedaan. Zelfs als het zaken
betreft tussen partijen die drie deuren van elkaar af zitten.

De afwezigheid van de bijbehorende ontspanning (en lichaamsbeweging)
wordt nergens door gecompenseerd. En niet iedereen gaat drie keer per
week naar de squashbaan, want "druk, druk, druk...".

Frank

Jan-Rens

On Sun, 28 Jan 2001 16:43:50 +0100, "Vincent - freeX.nl"
<vin...@freex.nl> wrote:

>even te

>ff gezocht met el cheapo, en kwam tot de conclusie dat deze rond de 250
>gulden kosten....

Fijn, bij norrod kreeg ik na -> losse onderdelen -> muis -> Teken tablet
->

ADODB.Field error '800a0bcd'

Either BOF or EOF is True, or the current record
has been deleted; the operation requested by the
application requires a current record.

/site/viewproducts.asp, line 153

.... en daar werd ik nix wijzer van ....

StReZzKIP

Ik maak zelf gebruik van aan Wacom A3 tablet, het makkelijk van dit ding is
dat die erg groot is en dus lekker de ruimte hebt. Ook kan je zelf vlakken
selecteren die als muis moeten dienen etc, erg makkelijk ding, werk er vaak
mee. Het kost wel een boel geld maar ik denk dat het het geld zeker waard
is.

--
< Berry van Elk - StReZzKIP >
< www.strezzkip.nl - www.be-ware.nl >

M. J. Blom

In article <5df87tc377i2srhnq...@4ax.com>,

> [...]
> praatje bij de koffieautomaat te maken, wordt een zeer groot deel van
> dat werk telkens vaker vanaf de werkplek gedaan.

Ja, niemand loopt tegenwoordig meer naar het koffiezetapparaat ;-)

Roken mag op veel werkplekken al niet meer en zo worden er dus
rook-kamers opgeofferd om de rokende ten dienst te komen. (Weer
een loopje). Kranten worden nooit meer gelezen? Lunch komt naar
de mensen toe vliegen?

Ik denk dat je het te mooi voorstelt. Op de werkplek wordt
helaas geen 8 uur per dag non-stop gewerkt.

> Zelfs als het zaken betreft tussen partijen die drie deuren
> van elkaar af zitten.

Volgens mij gebeurt dit al sinds de komst van de telefoon.
En toen `bestond' RSI nog niet.

--
_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/
Menno Blom http://webtools.b10m.net/
http://www.b10m.net/

BOFH excuse : Feature not yet implimented

M. J. Blom

In article <5rc87tcbjnshq86cl...@4ax.com>,

> [...]
>
> Ja, wat is het nou. Meen je nou dat het alleen aan de ene kant.... en
> heb je ooit gehoord dat het ander... aan de andere kant. Dat schiet

Tsja, ik hoor helaas wel eens iets meer dan e1n standpunt.

De officiele naam is Repetitive Strain Injury (toch?). Daar maak
ik uit op dat het een vorm van pijn is die voortkomt uit het
herhaaldelijk op dezelfde manier belasten van enkele spieren.

Ik geloof hier niet zo hard in, men kon vroeger immers uren
lang achter een lopende band werken, zonder dat er ook maar
ooit iemand op het idee kwam dat er zoiets was als RSI.
Dus zullen er andere zaken actief zijn. Ooit hoorde ik dat
stress de hoofdfactor was/is. Die gedachtengang kan ik wel
volgen.

> [...]
> ten behoeve van hun eigen gezondheid. Enkel omdat de gevolgen kosten
> voor het bedrijf met zich mee gaan brengen.

Hoever gaat het dan met de aanschaf van deze (onhandige) zaken?
Wordt iedereen verplicht meedraaiende armsteunen te gebruiken?
Wordt iedereen verplicht een cursus `Hoe type ik met een geknikt
toetsenbord' te volgen? Krijgt iedereen om de 15 seconden een
micropauze schermpje in beeld, zodat hij niet meer met zijn PC
kan werken? Helemaal niet werken lijkt me het beste.

> [...]
> worden aan die mensen die roepen dat ze klachten hebben. In plaats van
> dat de middelen _ter voorkoming van RSI_ bij voorbaat al op iedere

Het werken met een `geknikt toetsenbord' zal alleen de RSI helpen
te voorkomen als je ook met 10 vingers blind kunt typen.

> [...]
> te hebben. Zo'n bedrijf heeft geen aangepaste toetsenborden nodig,
> maar iemand die zich serieus met personeelszaken en arbo-wetgeving

Is de werkgever altijd verantwoordelijk voor de stress van zijn
personeel?

> [...]
> werkplekken. Dat alles ter _voorkoming_ van RSI. Dat gaat *ietsje*
> verder dan na een tentamen even met je handje wapperen.

Ach kom nou, hoeveel banen binnen e1n bedrijf zijn er waarvan
een 40-50 uur per week men non-stop zit te tikken op een toetsen
bord en wel zo dat het RSI oplevert? Een secretaresse bijv. typt
veel, maar zeker geen 40-50 uur in de week. Er komt nog steeds
post binnen, er moet overleg met de manager gepleegd worden
etc. etc.

--
_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/

Frank van der Pol

In bericht <951skr$4te$1...@fb1.euro.net> zei M. J. Blom:

>De officiele naam is Repetitive Strain Injury (toch?). Daar maak
>ik uit op dat het een vorm van pijn is die voortkomt uit het
>herhaaldelijk op dezelfde manier belasten van enkele spieren.

Ja dat is dus zoiets als zeggen dat de griep het gevolg is van het
prikken met een landbouwwerktuig en geelzucht het gevolg is van het
inademen van gele lucht. Er bestaat ook zoiets als 'voortschrijdend
inzicht'. Dat de naam vervolgens niet verandert is logisch.

>Ik geloof hier niet zo hard in, men kon vroeger immers uren
>lang achter een lopende band werken, zonder dat er ook maar
>ooit iemand op het idee kwam dat er zoiets was als RSI.

Je kunt "vroeger" niet vergelijken met "nu". Vroeger kwamen er ook
veel minder hart-en vaatziekten voor. Dat betekent niet dat iemand die
nu aan een hartaanval sterft, lijdt aan een modeverschijnsel.

Ik raad je aan eens te informeren naar het aantal stenen dat een
metselaar in 1930 per uur 'wegzette' en hoeveel een metselaar in 2001
er _moet_ wegzetten om de planning van zijn baas te halen. En dat is
maar één voorbeeld waarin in de loop der tijd zowel de werkdruk als de
belasting opgevoerd is. Ook al heeft de huidige metselaar hulpmiddelsn
die hem voor rugklachten behoeden In de meeste gevallen is
bijvoorbeeld werktijdverkorting ook niet gepaard gegaan met een
gelijktijdige vermindering van het werk, waardoor hetzelfde werk in
minder tijd gedaan moet worden. Sterker nog, in die periodes is in
veel gevallen de productiviteit per werknemer zelfs nog verder
opgevoerd.

> [...]
>micropauze schermpje in beeld, zodat hij niet meer met zijn PC
>kan werken? Helemaal niet werken lijkt me het beste.

Je kunt het bagatelliseren. Ik ga daar niet op in.

>Is de werkgever altijd verantwoordelijk voor de stress van zijn
>personeel?

Lees wat arbo-wetgeving en je weet het. De links onderaan dit bericht
verschaffen ook duidelijkheid.

> [...]
>veel, maar zeker geen 40-50 uur in de week. Er komt nog steeds
>post binnen, er moet overleg met de manager gepleegd worden

http://www.reformatorischdagblad.nl/gezo/990608gezo01.html

De ziektegeschiedenis van Carina liegt er niet om „Ik zat ongeveer
zes uur per dag achter de pc. Brieven tikken, verslagen maken,
notulen uitwerken. Eind vorig jaar kreeg ik de eerste vage
klachten, aan mijn linkerarm. Tintelende vingers en pijn in mijn
elleboog, na mijn werk, en vooral aan het eind van de week. Het
verraderlijke was dat het 's morgens weer over was, je gaat dan
weer gewoon verder. De fysiotherapeut dacht toen aan een
tennisarm.

Tijdens de vakantie had ik nergens last van en ik ging weer
gewoon aan het werk. Een paar weken later kwam de pijn terug,
nu veel erger: in m'n schouder, een zware arm, gevoelloze koude
vingers. Ik kon toen al niet snel meer tikken. Maar toch wacht je
zelf te lang met het luiden van de noodklok. Je wilt niet zeuren en
je voelt je verantwoordelijk voor je eigen werk.”

Ik zou eerst wat meer achtergrondinformatie raadplegen voordat je
onzin uit begint te blaten die loopt van 'slecht geļnformeerd' tot
'aperte onzin'.

Je ongeļnformeerdheid en je vooronderstellingen over wat mensen zoal
wel of niet op hun werk doen of waar ze aan leiden, of ze in hun werk
wel of geen onacceptabele belasting hebben en wat dat al of niet voor
gevolgen heeft wordt imho pijnlijk.

http://www.rsi-centrum.nl/
http://www.bbzfnv.nl/
http://home.hccnet.nl/b.elzerman/index.html
http://www.nrc.nl/W2/Nieuws/1999/11/06/Vp/wo.html

Frank

M. J. Blom

In article <53297tcebf2nee92t...@4ax.com>,

Frank van der Pol <in...@digitalefotografie.com> writes:
> In bericht <951skr$4te$1...@fb1.euro.net> zei M. J. Blom:

[knip]

> Ik raad je aan eens te informeren naar het aantal stenen dat een
> metselaar in 1930 per uur 'wegzette' en hoeveel een metselaar in 2001
> er _moet_ wegzetten om de planning van zijn baas te halen.

Ik zou helaas niet weten waar ik deze informatie vandaan moet
halen, maar neem aan dat jij daar statische rapporten van hebt?

> En dat is maar één voorbeeld waarin in de loop der tijd zowel
> de werkdruk als de belasting opgevoerd is.

Tegenwoordig begint een 40-urige werkweek al bijna `veel' te
worden en vakanties zijn er veel terwijl men daar vroeger
alleen van kon dromen. Deden mensen vroeger dan minder dan
tegenwoordig? Ik durf niet te zeggen dat men vroeger in een
slakketempo werkte en tegenwoordig het tempo verdubbeld
hebben.

[knip]

> http://www.reformatorischdagblad.nl/gezo/990608gezo01.html

[knip RSI verhaal van bovenstaande URL]

> Ik zou eerst wat meer achtergrondinformatie raadplegen voordat je
> onzin uit begint te blaten die loopt van 'slecht geļnformeerd' tot
> 'aperte onzin'.

Pfft e1n verhaal waarin iemand last krijgt van de spieren,
gewrichten.

... Ik zit ongeveer 8 uur per dag achter de PC. Accounts
aanmaken, databases restoren, stuur parameters veranderen,
rechten zetten etc. Na een dag werken ga ik naar huis, alwaar
ik wederom de meeste tijd die mij rest besteed aan de PC.
Usenet volgen, scripts bouwen, servers configureren....

Een verhaal op zich zegt niet veel natuurlijk. Of ben ik
een uitzondering die de regel bevestigd?

Om het eens heel cru te formuleren: Er zijn ook honderden
verhalen over UFO sightings. Moet ik daar uit opmaken dat
er daadwerkelijk Aliens zijn die de aarde zo nu en dan met
een bezoekje vereren?

<url:http://www.google.com/search?client=googlet&q=UFO%20sightings>

Nogmaals, dit is een erg cru voorbeeld, maar geeft wel aan
dat ik niet direct doem scenarios voorstel bij voorbeelden.

> [...]
> wel of niet op hun werk doen of waar ze aan leiden, of ze in hun werk
> wel of geen onacceptabele belasting hebben en wat dat al of niet voor

Och laat ik maar een stukje quoten van mevr. Carina:

"...je voelt je verantwoordelijk voor je eigen werk."
En dat ben je ook.

--
_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/
Menno Blom http://webtools.b10m.net/
http://www.b10m.net/

BOFH excuse : Repeated reboots of the system failed to solve problem

Jan-Rens

On Sun, 28 Jan 2001 22:46:22 +0100, Frank van der Pol
<in...@digitalefotografie.com> wrote:

>Ik raad je aan eens te informeren naar het aantal stenen dat een
>metselaar in 1930 per uur 'wegzette' en hoeveel een metselaar in 2001
>er _moet_ wegzetten om de planning van zijn baas te halen.

Niemand wil zo kort en beroerd leven als een metselaar in 1930 leefde
natuurlijk, al had hij geen last van RSI, (maar misschien wel van een
bochel, en die zie je nu bijna nooit meer!). :-)

Frank van der Pol

In bericht <3a74a155...@news.xs4all.nl> zei Jan-Rens:

>Niemand wil zo kort en beroerd leven als een metselaar in 1930 leefde
>natuurlijk, al had hij geen last van RSI, (maar misschien wel van een
>bochel, en die zie je nu bijna nooit meer!). :-)

Inderdaad. Bijna nooit meer.

http://atlas.tno.nl/natcases.htm#berkum

Frank

Jan-Rens

On 28 Jan 2001 22:44:10 GMT, me...@b10m.net (M. J. Blom) wrote:

>Ik zou helaas niet weten waar ik deze informatie vandaan moet
>halen, maar neem aan dat jij daar statische rapporten van hebt?

Dat was vast niet best, want een jaar eerder, in 1929, was de grote
crash geweest tgv de mislukte investeringen in o.a. de opkomende
elektro- en auto-industrie. Het was crisis en er heerste, werkloosheid,
honger, drankzucht, onrust, er werden werkkampen voor werklozen
ingericht en er waren vluchtelingen uit Oost-Europa.

Jan-Rens

Zouden veel van die mensen achter blauwe loopkarretjes terecht komen of
in een elektrische driewieler door het leven gaan?

Frank van der Pol

In bericht <9527bq$6uc$1...@fb1.euro.net> zei M. J. Blom:

>Pfft e1n verhaal waarin iemand last krijgt van de spieren,
>gewrichten.

Nee, een verhaal wat aangeeft dat mensen wel degelijk 6 uur per dag
achter een beeldscherm zitten te typen en zichzelf wegcijferen omdat
ze een commitment hebben waar ze zelf het slachtoffer van worden.

> [...]
>ik wederom de meeste tijd die mij rest besteed aan de PC.
>Usenet volgen, scripts bouwen, servers configureren....

*Applaus* Grote jongen hoor. Nu nog een keer op ijs van twee nachtjes
gaan schaatsen en je hebt bewezen dat je echt wat waard bent.

>Een verhaal op zich zegt niet veel natuurlijk. Of ben ik
>een uitzondering die de regel bevestigd?

Nee hoor. Dat ben je zeker niet. En dat is nou juist één van de grote
problemen. Mensen zijn uitstekend in staat op dergelijke punten
zichzelf volkomen voor de gek te houden. De meeste mensen verkiezen
een korte termijn 'voordeel' of 'resultaat' boven een lange termijn
nadeel. Da's heel menselijk, maar niet slim.

Die situatie van "nergens last van last" had de betreffende dame ook.
Totdat het mis ging. Ik rijd inmiddels 20 jaar behoorlijk onbehouwen
auto, maar wel schadevrij (uhhh, verzekeringstechnisch). Ik kan wel
zeggen dat ik in die 20 jaar nog geen ongeluk gehad heb en dat het
krijgen van een ongeluk slechts een stommiteit van anderen is, maar
dat wil niet zeggen dat mijn weggedrag goed is. De waarschijnlijkheid
dat ik een ongeluk krijg neemt, als ik mijn gedrag niet wijzig en
naarmate het langer niet gebeurd is, in feite alleen maar toe.

>Om het eens heel cru te formuleren: Er zijn ook honderden
>verhalen over UFO sightings. Moet ik daar uit opmaken dat
>er daadwerkelijk Aliens zijn die de aarde zo nu en dan met
>een bezoekje vereren?

Dat is niet cru. Dat is dom.

>Och laat ik maar een stukje quoten van mevr. Carina:
>
>"...je voelt je verantwoordelijk voor je eigen werk."
>En dat ben je ook.

Als vastgesteld is dat de kans op RSI groter is naarmate mensen minder
in staat gesteld worden hun eigen tijd in te delen (zoals in het
voorbeeld) dan kun je zonder probleem vaststellen dat het in dit geval
weliswaar haar eigen werk is en ze daar verantwoordelijk voor is, maar
dat ze voor de hoeveelheid en de indeling ervan absoluut niet gekozen
heeft, er daarom ook niet verantwoordelijk voor gehouden mag worden.

Kennelijk is haar ook de mogelijkheid van het overdragen van het werk
aan een ander (halve kracht erbij) niet geboden. Ze heeft daar uit een
soort misplaatste dienstbaarheid waarschijnlijk nooit om gevraagd. En
daarnaast is er niemand geweest die zich afgevraagd heeft of wat zij
deed eigenlijk wel gezond was.

Het argument 'verantwoordelijkheid' is overigens _het_ argument
waarmee veel mensen zichzelf botweg uitwonen. En dat terwijl het de
persoon die mensen managed is, die eerstverantwoordelijke is voor het
feit dat dat al of niet gebeurt. Of in bredere zin: het bedrijf waar
ze werken.

De documentaire over Netscape een week geleden liet van dat
verschijnsel een paar mooie voorbeelden zien. Mensen die hun leven
volledig ondergeschikt maakten aan het bedrijf en zonder blikken of
blozen erkenden dat ze dit werk slechts tot hun 30e, 35e vol kunnen
houden omdat het anders in letterlijke of figuurlijke zin hun dood
wordt. Voor die tijd is het zaak om 'binnen' te zijn. En bij een deel
ervan lukt dat niet.

Frank

M. J. Blom

In article <eb997to9a4mhacgor...@4ax.com>,

> [...]
> achter een beeldscherm zitten te typen en zichzelf wegcijferen omdat
> ze een commitment hebben waar ze zelf het slachtoffer van worden.

Dat noem ik `vrij dom', maar goed, sommige mensen durfen
kennelijk niets te zeggen.

[knip voorbeeld veel achter PC zitten, geen RSI]

> *Applaus* Grote jongen hoor. Nu nog een keer op ijs van twee nachtjes
> gaan schaatsen en je hebt bewezen dat je echt wat waard bent.

Wow, laat ik op dit soort intelligente uitspraken maar niet eens
ingaan.

> Die situatie van "nergens last van last" had de betreffende dame ook.

Toch las ik in dat stukje dat ze al geregeld pijn ondervond,
voordat het echt erg werd. Je mond open doen en melden dat het
gebeurd, dat je je werk erg stresvol vindt, dat je het niet
aankunt lijkt me toch niet extreem moeilijk toch? Daar hebben
we toch functionerings- en beoordelingsgesprekken voor?

> [...]
> dat ze voor de hoeveelheid en de indeling ervan absoluut niet gekozen
> heeft, er daarom ook niet verantwoordelijk voor gehouden mag worden.

Ach kom op, we leven toch niet in een ontwikkelingsland waar
je vast geketend wordt aan je werkplek en je blij bent _dat_
je werk hebt en derhalve niets durft/mag zeggen?

> Kennelijk is haar ook de mogelijkheid van het overdragen van het werk
> aan een ander (halve kracht erbij) niet geboden.

Ja, eigen initiatief mag natuurlijk niet...

> Ze heeft daar uit een soort misplaatste dienstbaarheid
> waarschijnlijk nooit om gevraagd.

Ah, vrij stom dus.

> [...]
> houden omdat het anders in letterlijke of figuurlijke zin hun dood
> wordt. Voor die tijd is het zaak om 'binnen' te zijn. En bij een deel

Tsja, is ook een manier waar je voor kunt kiezen.
Slim of niet, die keuze heb je, maar dat duidde jij net al
mooi aan met je auto voorbeeldje. Je _kunt_ je weggedrag
aanpassen.

--
_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/
Menno Blom http://webtools.b10m.net/
http://www.b10m.net/

BOFH excuse : Lawn mower blade in your fan need sharpening

Frank van der Pol

In bericht <3aZ0OpYCg3v=Ogz7CnzA...@4ax.com> zei Johan Piek:

>Als de schaal leeg was loesten ze helemaal naar de nadere kant van de
>fabriekshal om nieuwe te halen.
>
>Erg oneconimisch volgens een bezoeker. De chef dacht beter na : Door op
>te staan en naar de nader kant van de fabriekshal te lopen konden de
>meisjes hun ogen weer even op verderweg gelegen voorwerpen en konden hun
>ogen even bijtrekken vanhet getuur.
>
>Zonder die ogenpause werden er veel meet foute kogeltjes *niet*
>opgemerkt...

Dat is precies het soort argument waarmee op dit moment getracht wordt
optimale arbo-maatregelen aantrekkelijk voor werkgevers te maken. Het
is simpelweg aan te tonen dat het geld oplevert. En daar zijn veel
werkgevers gevoelig voor. Welzijn van werknemers blijkt vaak slechts
en bijzaak te zijn. Althans, voor een vrij groot deel van de
werkgevers/managers. Dat uit zich bij ziekte dan ook in een vraag die
eerder luidt: "wanneer denk je weer terug te zijn" dan "Hoe is het met
je?"

Dat aantrekkelijk maken gebeurt dus deels met aantonen/aanwijzen van
het soort gevolgen wat je hier noemt, maar deels door het keihard
aantonen van een daling van het ziekteverzuim (=kostenverlaging,
productiviteitsverhoging, rendementsverbetering door soepeler
planning). Maar inmiddels dus ook al het op lange termijn voorkomen
van claims.

Frank

Frank van der Pol

In bericht <3a74aa08...@news.xs4all.nl> zei Jan-Rens:

>Zouden veel van die mensen achter blauwe loopkarretjes terecht komen

Rollators heten die dingen en die zijn volgens mij alleen bedoeld om
een beetje steun te hebben als je regelmatig bij de koffieautomaat van
de Albert Heijn moet staan. :-))

Frank

M. J. Blom

In article <ded97t41op12gf7gq...@4ax.com>,

Ja, maar 't dient ook als obstakel wat je zo heerlijk voor
iemand z'n voeten kunt zetten als je in de gaten hebt dat die
persoon _wel_ haast heeft ;-) Dit in combinatie met wat
slechthorendheid zou bijna een mooi item voor John Cleese's
`How to irritate people' zijn ;-)

Hans Konings

Rene Pijlman :

> Ik gebruik ook al een tijdje het pennetje als
> muis i.v.m. RSI-klachten.

Omslachtige methode! Iedereen weet dat je heel simpel RSI kunt vermijden door op
usenet fout te kwoten.

> Zo'n gewone ouderwetse muis lijkt nu nog het
> meest op gewichtheffen :-)

Gewone ouderwetse muizen verdwijnen bij mij met een luide klap in de ouderwetse
muizenval. Ook :-)

gr-hk

Anders Floor

M. J. Blom wrote:

> [...]
>
>Een verhaal op zich zegt niet veel natuurlijk. Of ben ik
>een uitzondering die de regel bevestigd?

Weet ik niet. Ik kan wel uit eigen ervaring spreken. Ik zit al enkele
jaren uren per dag achter de PC, tot soms wel 12 of 14 uur per dag.
Nergens tot vrijwel nergens last van. Totdat ik op een gegeven moment
een spel had (Championship Manager) waarvan de user interactie enkel
bestond uit eindeloos klikken met de muis op verschillende menu's, en
vrijwel zonder toetsenbord-interactie. De muis stond daarbij langzamer
afgesteld dan ik in windows gebruikelijk was, waardoor ik mijn hand
vele meer moest bewegen dan ik gewoonlijk doe. Na een dag merkte ik ik
wel pijn in mijn pols, maar het spel was zo verslavend dat ik er niet
van af te krijgen was. Na drie dagen had ik eigenlijk geen eens pijn
meer in mijn pols, maar kon ik er gewoon bijna niks meer mee doen:
geen pen oppakken, geen krant vasthouden, geen glas pakken, bijna
niks. Het was alsof mijn hand sliep, zonder dat ik een tinteling
voelde. Ik heb de computer uitgezet en een week bij vrienden op bezoek
geweest, en sindsdien dat spel veel minder frequent aangeraakt. Ik heb
nu nergens last meer van, maar je zult mij nooit meer kunnen wijsmaken
dat RSI in je hoofd zit, of een hypeverschijnsel is. Ik had er gewoon
last van, of het nou RSI heet of de Ziekte van Tom & Jerry.

Overigens voel ik het wel vrij snel opspelen als ik op locatie zit en
aan een bureau zit dat bv. 5 centimeter hoger is dan mijn eigen
bureau, of waar de muis anders is afgesteld, en de scroll- en andere
knopfuncties mist die mijn muis wel heeft. Ik neem dan ook gerust wel
eens mijn eigen muis en toetsenbord mee.

Overigens bestond RSI vroeger ook wel bij werk aan bv. de lopende
band, alleen was het verschijnsel toen nog niet als zodanig bekend en
is het dus ook niet als zodanig gedocumenteerd.

Anders
--
Freelance webdesigner
http://cv.jengadesign.nl/

Frank van der Pol

In bericht <952ccl$6uc$6...@fb1.euro.net> zei M. J. Blom:

> [...]
>gebeurd, dat je je werk erg stresvol vindt, dat je het niet
>aankunt lijkt me toch niet extreem moeilijk toch?

Je lijkt erg goed te weten hoe anderen in elkaar horen te zitten om in
staat te zijn voor zichzelf op te komen. Maar een deel van het
probleem is dat dat nou juist net niet gebeurt.

>Daar hebben
>we toch functionerings- en beoordelingsgesprekken voor?

Functioneringsgesprekken? Misschien. Beoordelingsgesprekken?
ab-so-luut niet. Eerder een gesprek met de bedrijfsarts.

Maar dan nog. Volgens mij heb je een grenzeloos optimistische kijk op
hoe binnen bedrijven omgegaan wordt met zaken als
functioneringsgesprekken en de professionaliteit waarmee die gevoerd
worden. En op arbeidsomstandigheden en hoe daar mee omgegaan wordt.

Mensen die van deze zaken last hebben, lopen natuurlijk ook, als ze
hun klachten uiten, met enige regelmaat tegen anderen aan die dan
zeggen: "Dat had ik ook toen ik tentamens moest doen. Weet je wat
helpt? Je moet af en toe even met je hand wapperen, dan gaat het
vanzelf wel over". En de pest is dat ze dat dan ook nog geloven.

>Ach kom op, we leven toch niet in een ontwikkelingsland waar
>je vast geketend wordt aan je werkplek en je blij bent _dat_
>je werk hebt en derhalve niets durft/mag zeggen?

Ik denk dat je je daar nog wel eens behoorlijk in kunt vergissen.
Vergeet niet dat vrij veel mensen binnen de ICT (nu nog) een vrij
comfortabele positie bezitten waarmee ze vrij makkelijk een aantal
zaken kunnen eisen. Dat is _beslist niet_ in iedere branche zo en dat
zal ook binnen de ICT niet eeuwig duren. Lastige mensen of mensen die
klagen en die niet _echt_ cruciale posten bezitten liggen er bij een
reorganisatie nou eenmaal het eerste uit. En er zal nog heel wat
gereorganiseerd gaan worden de komende jaren in de ICT.

>Ja, eigen initiatief mag natuurlijk niet...

Tuurlijk wel. Dat wordt zelfs aangemoedigd, maar heel vaak
gecombineerd met:

"Sorry Carina, maar daar hebben we geen budget voor".
"Sorry Carina, maar dit moet echt vandaag nog af".
"Sorry Carina, maar we mogen na de reorganisatie geen mensen
aannemen".
"Sorry Carina, maar dit moet jij echt zelf doen. Hier kunnen we geen
uitzendkracht voor krijgen".
"Sorry Carina, maar als we voor jou een verstelbaar bureau moeten
kopen, dan moeten we dat voor iedereen gaan doen. En daar is geen geld
voor.".

En dat gaat dan een jaar zo door en dan is het *pats*,
arbeidsongeschikt. En dat is dus de praktijk.

>Ah, vrij stom dus.

Ja, so what? Slimme mensen zijn er alleen maar bij de gratie van niet
slimme mensen. Maar stelselmatig ontkennen dat deze domheid nu eenmaal
bestaat, dat mensen dit nu eenmaal doen en er niet op een adequate
manier mee omgaan is oliedom. Een dergelijke ontkenning maakt iemand
imho al bij voorbaat ongeschikt om mensen te managen. Want een deel
van een managementtaak is nou juist om dit soort zaken te onderkennen,
naar boven te krijgen en te voorkomen. Ook bij mensen die niet zo
makkelijk hun bek opentrekken. Overigens is er volgens mij geen
relatie tussen domheid en het voorkomen van RSI.

>Tsja, is ook een manier waar je voor kunt kiezen.
>Slim of niet, die keuze heb je, maar dat duidde jij net al
>mooi aan met je auto voorbeeldje. Je _kunt_ je weggedrag
>aanpassen.

Alles _kan_, maar de vraag is bij bepaalde zaken wel of mensen in de
gelegenheid zijn of gesteld worden om hun gedrag aan te passen.

"Sorry, maar die site _moet_ beslist morgen online.... Anders hebben
we echt een heel groot probleem". En dat dan met enige regelmaat.

Frank

Frank van der Pol

In bericht <952dbr$81k$1...@fb1.euro.net> zei M. J. Blom:

>Ja, maar 't dient ook als obstakel wat je zo heerlijk voor
>iemand z'n voeten kunt zetten als je in de gaten hebt dat die
>persoon _wel_ haast heeft ;-)

Nee, nee, nee, daar heb je kinderwagens voor. Van die trendy gevallen
met één wiel voor en twee achter. Die je, liefst op het drukste deel
van de zaterdag als sneeuwschuiver kunt gebruiken om de enkels van je
mede-boodschappers aan flarden te helpen met het onuitgesproken
argument dat jij meer recht op ruimte hebt omdat je kinderen hebt en
dus een maatschappelijke prestatie geleverd hebt.

Frank
(dreigt door te draven)

It's ME

StReZzKIP schreef:

> [...]
> mee. Het kost wel een boel geld maar ik denk dat het het geld zeker waard

Nog beter is een A0 tablet.
Hier heeft elke werknemer hem op de grond liggen
Kan je gewoon over het tablet heen lopen, heb je nooit meer last van RSI aan je
handen.
Door met 1 van je voeten te stampen op het bord simuleer je een muisklik.
(linker of rechter voet natuurlijk).
Bijkomend voordeel is dat iedereen gelijk wat fitter is omdat ie meer wandeld.
Nadeel is dat als iedereen zo'n ding heeft het toch wel de nodige ruimte in
beslag neemt.

--
It's Mario

http://www.itsit.nl :
betaalbare webdesign

http://startpunt.tv :
ook een eigen .TV domein? Kijk hier.

http://startpunt.it :
het startpunt voor de IT-er

http://trainingen.it :
alle informatie over trainingen

Anders Reizen

Rene Pijlman schreef:

> Ik gebruik ook al een tijdje het pennetje als muis i.v.m.
> RSI-klachten. Zo'n gewone ouderwetse muis lijkt nu nog het meest
> op gewichtheffen :-)

Toevallig zit ik over de aanschaf van zo'n wacom pennetje te
denken. Het enige waarover ik twijfel is hoe on/handig het is dat
je zo'n ding iedere keer op moet pakken. Ik wissel nogal veel
tussen toetsenbord en muis. Da's makkelijk: ik laat m'n
rechterhand naast het toetstenbord vallen en hij ligt op de muis.
Maar zo'n pennetje moet je iedere keer oppakken en op de juiste
manier vasthouden, lijkt me toch een stuk omslachtiger/trager.

Wat zijn de ervaringen op dit vlak?

Piet

--
Anders Reizen - vakantie buiten de gebaande paden

reismagazine -> http://andersreizen.nl
reisbeurs -> http://reisbeurs.nl
reizigersforums -> http://reizigersforums.nl
reisboekwinkel -> http://reisboekwinkel.nl

Rene Pijlman

Anders Reizen schreef:

>Toevallig zit ik over de aanschaf van zo'n wacom pennetje te
>denken. Het enige waarover ik twijfel is hoe on/handig het is dat
>je zo'n ding iedere keer op moet pakken.

Dat is inderdaad de keerzijde. Ik heb de neiging om te typen met
de pen nog in de hand en dat is natuurlijk heel slecht. Als je
aanwent om het ding altijd met dezelfde oriëntatie in de houder
te zetten dan valt het wel mee.

Een bijkomende eigenschap van het tablet die ik in dit verband
een voordeel vind is dat je met absolute scherm-mapping werkt
i.p.v. relatieve bewegingen. Je kunt dus de pen pakken en deze
(na enige oefening) direct op de goede plaats zetten zonder
eerst op het scherm te zoeken waar de cursor staat.

De muis ligt weliswaar altijd klaar (die hoef je niet uit de
houder te halen), maar je moet eerst nagaan waar de cursor staat
en dan een schuifbeweging maken met de muis. Die akties hoef je
met de pen niet uit te voeren.

>Ik wissel nogal veel tussen toetsenbord en muis.

Dan valt de afweging misschien toch ten gunste van de muis uit.
Bedenk wel dat bij het tablet ook een muis zit en je kunt daarop
op elk moment terugvallen.

Ik heb zelfs ook nog mijn fijngevoeligere optische Intellipoint
muis aangesloten en Windows 2000 blijkt prima gelijktijdig met
één pen en twee muizen te kunnen werken :-)

Jeroen Visser | ViZi grafisch ontwerpers

"M. J. Blom" wrote:

> [...]
> ik uit op dat het een vorm van pijn is die voortkomt uit het
> herhaaldelijk op dezelfde manier belasten van enkele spieren.

Deze officiele naam klopt inderdaad. RSI is als _afzonderlijk_
ziektebeeld nog niet zo oud, en wordt met name geassocieerd met
beeldschermwerk. Bij beeldschermwerk is er vaak sprake van afknelling
van de zenuwbaan die aan de 'onderzijde' van de onderarm loopt, en via
een holte aan de pinkzijde van de handpalm het polsgewricht passeert (de
carpale tunnel). Bij veelvuldig typewerk op een conventioneel
toetsenbord maken de handen een onnatuurlijke hoek ten opzichte van de
onderarmen (kijk maar eens hoe je typt op een regulier toetsenbord).
Hierdoor wordt de genoemde zenuwbaan afgekneld en kan het Carpale Tunnel
Syndroom ontstaan (tinteling in vingers, pijnlijke handen, enz). RSI is
te zien als het overkoepelende ziektebeeld, waar CTS onder valt.

> Ik geloof hier niet zo hard in, men kon vroeger immers uren
> lang achter een lopende band werken, zonder dat er ook maar
> ooit iemand op het idee kwam dat er zoiets was als RSI.

Men mijdde vroeger ook eeuwenlang de rand van de zee -bang om van de
wereld af te vallen- omdat nog niemand op het idee was gekomen dat de
aarde bolvormig was.
Dat mensen nog niet wisten met welk ziektebeeld ze werden
geconfronteerd, maakt nog niet dat het niet bestond. Ik ben ervan
overtuigd dat ook en met name bij lopende bandwerk RSI een veel
voorkomende ziekte is. Vroeger werd men echter ontslagen of met
ziekteverlof gestuurd met het advies 'rust maar eens goed uit'.

> Dus zullen er andere zaken actief zijn. Ooit hoorde ik dat
> stress de hoofdfactor was/is. Die gedachtengang kan ik wel
> volgen.

Stress is geen hoofdfactor, maar _een van de_ factoren. RSI bevorderend werken:

- slechte ergonomie van de werkplek;
- hoge algemene werkdruk;
- weinig pauzeren;
- weinig afwisseling in takenpakket;
- nabije deadline i.c.m. slechte planning (piekdrukte);
- stress uit andere bronnen (prive of werk);
- weinig algemene lichaamsbeweging (sport, fietsen, lopen).

Hoe meer van deze factoren je kunt aanvinken, hoe hoger je RSI
gevoeligheid is.

> [...]
> micropauze schermpje in beeld, zodat hij niet meer met zijn PC
> kan werken? Helemaal niet werken lijkt me het beste.

Ik denk dat het binnen afzienbare tijd zelfs andersom is: bedrijven die
niet met dit soort preventieve maatregelen komen, lopen het risico om
aansprakelijk te worden gesteld als een werknemer arbeidsongeschikt
wordt door RSI (en dat kan _echt_).

Omgekeerd is het natuurlijk ook leuk voor webdesigners als freelancer:
ik ben benieuwd hoeveel zelfstandige webdesigners hfl. 40,000,- hebben
geinvesteerd in een goede werkplek. En die 40 mille is een
'standaardtarief' voor een gewone werkplek heb ik me laten vertellen.
Om nog maarte zwijgen van goede planning, afwisselend werk en
lichaamsbeweging. Bijvoorbeeld: hoeveel van jullie maken de eerste
schetsen op papier in plaats van meteen weer achter de computer te kruipen?

> [...]
> veel, maar zeker geen 40-50 uur in de week. Er komt nog steeds
> post binnen, er moet overleg met de manager gepleegd worden

RSI ontstaat doordat spieren en zenuwen niet de tijd krijgen om te
herstellen van een bepaalde belasting. Dit kan net zo goed het geval
zijn bij wat een afwisselend takenpakket lijkt, maar het feitelijk niet
is: een secretaresse zal -vermoed ik tenminste- uit te tikken brieven
'opsparen' om deze efficienter te kunnen uitwerken en verzenden als
reguliere dagelijkse taken erop zitten (telefoon aannemen, agenda's
bijhouden enz.). En daar schuilt net het gevaar van RSI.

Jeroen Visser [BNO]
(die op zijn opleiding nog best wat ergonomiekennis heeft opgedaan)

--

ViZi grafisch ontwerpers

E: mailto:J.Vi...@ViZi.nl
I: http://www.vizi.nl

Rene Pijlman

Jeroen Visser schreef:

> [...]
>geinvesteerd in een goede werkplek. En die 40 mille is een
>'standaardtarief' voor een gewone werkplek heb ik me laten vertellen.

Daar geloof ik niets van. Dat een plastic steuntje in een iets
andere hoek moet staan hoeft het niet zo vreselijk duur te
maken. OK, Ok, ok, allerlei dingen moeten instelbaar zijn. Maar
dat hoeft niet *zo* duur te zijn.

>Om nog maar te zwijgen van goede planning, afwisselend werk en
>lichaamsbeweging.

Que? Dat zijn juist dingen die je als zelfstandige goed kunt
regelen.

>Bijvoorbeeld: hoeveel van jullie maken de eerste schetsen op papier
>in plaats van meteen weer achter de computer te kruipen?

Altijd.

Rene Pijlman wrote:

> [...]
> andere hoek moet staan hoeft het niet zo vreselijk duur te
> maken. OK, Ok, ok, allerlei dingen moeten instelbaar zijn. Maar

Die 40 mille is een gangbaar budget voor een arbo goedgekeurde werkplek
in een kantoor. Natuurlijk hoef je als zelfstandige geen Gispen of
Ahrend in je werkkamer te hebben staan, maar het verschil tussen een
echt goede bureaustoel van 1.500 gulden en eentje van 400 van Ikea merk
je wel na een jaar.

> Que? Dat zijn juist dingen die je als zelfstandige goed kunt
> regelen.

Wat niet zegt dat iedere zelfstandige dat dan ook doet. Verder denk ik
dat een zelfstandige veel minder snel 'nee' zal zeggen tegen een
opdracht, ook al groeit daarmee de werkweek tot boven de 40 uur. Een
werknemer in loondienst kan hier gemakkelijker weigeren met een beroep
op de volle agenda. (De spreekwoordelijke uitzonderingen daargelaten.)

> Altijd.

Ik had niet anders verwacht! ;-)

Jeroen Visser [BNO]

Branko Collin

On 29 Jan 2001 00:26:35 GMT, me...@b10m.net (M. J. Blom) wrote:

>Ja, maar 't dient ook als obstakel wat je zo heerlijk voor
>iemand z'n voeten kunt zetten als je in de gaten hebt dat die
>persoon _wel_ haast heeft

Haast zou verboden moeten zijn. Dat meen ik. Haast uit zich in
bijzonder associaal gedrag, en het zou me niets verbazen als
bijvoorbeeld gehaast autorijden meer verkeersdoden oplevert dan
bijvoorbeeld gedrogeerd autorijden.

De persoon die bij de Albert Heijn haast heeft, had tien minuten
eerder moeten opdagen. Een gebrekkige planning aan jouw kant betekent
niet dat ik daar rekening mee moet houden. Iemand die zo'n karretje
gebruikt doet dat echt niet om jou te pesten.

(Is dit ondertussen niet erg off-topic?)

--
branko collin
col...@xs4all.nl

Erick T. Barkhuis

On Mon, 29 Jan 2001 12:59:34 GMT, Branko Collin valiantly proclaimed....:

> Haast zou verboden moeten zijn. Dat meen ik.

Mwah..houd dat maar eens vol.

> (Is dit ondertussen niet erg off-topic?)

Okee, back to topic.
Een opdrachtgever, voor wie je een maand geleden een site maakte, belt je.
Hij wil graag enkele specifieke pagina's er bij hebben, inclusief een [ik
noem maar wat] Euro-calculatortje.

"Da's prima", zeg je. Immers, het is een goede klant gebleken, en je bent
blij hem verder van dienst te kunnen zijn.

"Mooi. Oh ja, het moet morgenochtend om 10 uur af zijn, want ik hoorde
zojuist dat er dan een weekblad-reporter langs komt voor een interview."

Nou heb je het al flink druk. Je hebt immers goed gepland, en je tijd
ingedeeld. Dit klusje KAN erbij, maar dan moet je vannacht tot twee uur
doorwerken. En dan moet je je nog haasten, ook.
Wat doe je?

--
Erick T. Barkhuis RI
WebWax at http://www.webwax.nl

"Vooralsnog zijn het nog nooit, -en dan bedoel ik in de hele geschiedenis niet- de boodschappers van de waarheid geweest die de wereld regeerden" - Frank van der Pol

Jos Govaart

Erick T. Barkhuis <er...@barkhuis.net> schreef:

> [...]
>ingedeeld. Dit klusje KAN erbij, maar dan moet je vannacht tot twee uur
>doorwerken. En dan moet je je nog haasten, ook.

Ik zou gaan werken, het levert je tevreden klanten op die het
verdervertellen heb ik gemerkt. Zo heb ik ooit van een klant een fles
wijn gekregen omdat ik vaak 's avonds bereikbaar was. Weer een andere
klant heeft voor 300 branchegenoten verklaard waarom hij zo blij met
ons als bedrijf was, en dat had ook als reden dat als ie wat had dat
er altijd snel een oplossing kwam en dat "vindt je nergens zei hij" ,
dat is natuurlijk overdreven enthousiasme maar ik denk dat het wel
loont.

Wel weet ik dat je nooit moet plannen zodat het "net" past. Dan vraag
je om problemen aangezien er altijd wel onverwachte dingen zijn. Soms
kan het echter voorkomen dat je een keer wel moet doorwerken in de
nacht, ik vind dat er zo af en toe gewoon bijhoren, de ene dag doe je
wat meer de andere wat minder, dat gaat allemaal vrij gemakkelijk vind
ik.

Jos Govaart
Ik bef met een snorkel
--Theo Maassen in ruwe pit--

Jan-Rens

On Mon, 29 Jan 2001 13:59:46 +0100, Erick T. Barkhuis
<er...@barkhuis.net> wrote:

> [...]
>ingedeeld. Dit klusje KAN erbij, maar dan moet je vannacht tot twee uur
>doorwerken. En dan moet je je nog haasten, ook.

Je doet het en je zegt er bij dat het twee (a drie) maal normaal tarief
kost (overwerk + spoed). Als hij akkoord gaat dan kun je voor het extra
werk later een dag vrij nemen, en als hij niet akoord gaat dan kun je
rustig gaan doen wat je al gepland had.

Frank van der Pol

In bericht <ijqa7tsc9qf8djoi9...@4ax.com> zei Jos
Govaart:

Uhhh, met een marge uitbesteden aan een goede collega die dat ook kan
maar het minder druk heeft? Kijken of iemand iets dergelijks al eens
ontwikkeld heeft en informeren of het tijdelijk in licentie genomen
kan worden tot jij je eigen calculator ontwikkeld hebt?

Een paar voordelen van 'toeleveren en uitbesteden' is dat werkdruk
verdeeld kan worden, specialisaties zich kunnen ontwikkelen,
efficiency verhoogd wordt en netwerken ontstaan.

> [...]
>er altijd snel een oplossing kwam en dat "vindt je nergens zei hij" ,
>dat is natuurlijk overdreven enthousiasme maar ik denk dat het wel

En nou komen twintig van die 300 branchegenoten bij jou. Het gevolg is
dat je vanzelf verstopt raakt en niet meer kunt voldoen aan de
bereikbaarheid. Nou ja, aan de bereikbaarheid misschien nog wel, maar
niet meer aan de mogelijkheid een snelle oplossing te bieden die
gekoppeld was aan die bereikbaarheid.

> [...]
>nacht, ik vind dat er zo af en toe gewoon bijhoren, de ene dag doe je
>wat meer de andere wat minder, dat gaat allemaal vrij gemakkelijk vind

Eens. Maar alles in redelijkheid.

Frank

Erick T. Barkhuis

On Mon, 29 Jan 2001 13:31:10 GMT, Jan-Rens valiantly proclaimed....:

[...knip haastklusje...]

> [...]
> kost (overwerk + spoed). Als hij akkoord gaat dan kun je voor het extra
> werk later een dag vrij nemen, en als hij niet akoord gaat dan kun je

Geld was het probleem niet. Ergens volgende week een vrije dag nemen ook
niet, want dat was al gepland. Het ging er om dat Branko vond dat "haast
verboden moest worden".

--
Erick T. Barkhuis RI
WebWax at http://www.webwax.nl

"A man thinks that by mouthing hard words he understands hard
things." - Herman Melville

Hans Konings

Rene Pijlman :

> Anders Reizen :

[knip voorgaande]

[...]

> Ik heb zelfs ook nog mijn fijngevoeligere optische
> Intellipoint muis aangesloten en Windows 2000

> blijkt prima gelijktijdig met één [Waco]pen en twee

> muizen te kunnen werken :-)

Een nuttige tip. Ik vind de Intellieye van Microsoft (met zo'n in het donker
romantisch oplichtend rood lampje) ook een echt thoroughbred muisje. Kan geen
Logitech tegenop!

piep-hk

Rijk van Geijtenbeek

On 29 Jan 2001 00:54:25 GMT, Anders Floor <in...@jengadesign.ennel>
wrote:

> [...]

>een spel had (Championship Manager) waarvan de user interactie enkel
>bestond uit eindeloos klikken met de muis op verschillende menu's,

[..]

Ik zit ook veel achter de computer. En ik moet ook oppassen. Mijn
rechterpols/onderarmspieren moet ik ontzien, sinds ik een tijdje op
een niet zo uitdagende werkplek mijn record Mijnenveger continu aan
het verbeteren was.

Ik kan me heel goed voorstellen dat het wel eens echt fout gaat bij
iemand, als de omstandigheden ongunstig zijn.

--
If you don't like having choices | Rijk van Geijtenbeek
made for you, you should start | mailto:ri...@iname.com

Jos Govaart

Frank van der Pol <in...@digitalefotografie.com> schreef:

> [...]
>ontwikkeld heeft en informeren of het tijdelijk in licentie genomen
>kan worden tot jij je eigen calculator ontwikkeld hebt?

Tuurlijk, ik bedoel te zeggen dat ik altijd probeer te zoeken naar een
snelle oplossing, gelukkig hebben we inmiddels een vrij breed netwerk
van freelancers dus als onze eigen mensen het niet aankunnen, kan ik
daar terecht.

>Een paar voordelen van 'toeleveren en uitbesteden' is dat werkdruk
>verdeeld kan worden, specialisaties zich kunnen ontwikkelen,
>efficiency verhoogd wordt en netwerken ontstaan.

Klopt, maar als iemand een dag van te voren bij je aankomt ben je niet
altijd in de gelegenheid om die op tijd te bereiken.

>En nou komen twintig van die 300 branchegenoten bij jou. Het gevolg is
>dat je vanzelf verstopt raakt en niet meer kunt voldoen aan de
>bereikbaarheid.

Ben niet in mijn eentje maargoed dat is ook de reden dat ik altijd
uitkijk naar mensen die ons kunnen versterken, ook weer niet naar te
veel want je moet ze wel regelmatig iets te bieden hebben.

>Eens. Maar alles in redelijkheid.

Natuurlijk, je moet ook denken aan de gezondheid.

JG

Peter Polling

M. J. Blom heeft geschreven in bericht <951bb0$22j$1...@fb1.euro.net>...

> [...]
>was het advies altijd: Even met je hand wapperen en het gaat weer.
>Daar heeft naar mijn weten ook nooit iemand extreem grote schade

Nooit gehoord van de schrijvershand, bij monniken die de hele dag
manuscripten zaten over te schrijven? En die gingen dan nog 6 x daags
bidden!

--
log trippelen.
++++++++++++++++++++

Peter Polling

Anders Reizen heeft geschreven in bericht
<3A75220A...@andersreizen.nl>...

> [...]
>Maar zo'n pennetje moet je iedere keer oppakken en op de juiste
>manier vasthouden, lijkt me toch een stuk omslachtiger/trager.

Ik gebruik al jaren een Acecat, inmiddels versie III. Is nog ouderwets, met
een draadje. Het vasthouden gaat prima, ik typ toch niet 10-vingers blind,
dut tijdens het typen van kleine stukjes hou ik de pen vast. Alleen als ik
grotere lappen typ, gaat ie in de standaard.

Jan-Rens

On Mon, 29 Jan 2001 14:29:10 +0100, Erick T. Barkhuis
<er...@barkhuis.net> wrote:

>On Mon, 29 Jan 2001 13:31:10 GMT, Jan-Rens valiantly proclaimed....:

>[...knip haastklusje...]

>Geld was het probleem niet. Ergens volgende week een vrije dag nemen ook
>niet, want dat was al gepland.

Dan is het dus overwerk. Je bent dan bezig je werkweek te verlengen want
de vrije dag was al gepland en je neemt er geen extra vrije dag voor.
Daardoor produceer en verdien je meer, groeit de economie en het
energieverbruik, waardoor de klimaatsverandering versneld wordt en de
schadelijke gevolgen daarvan toenemen, waardoor de "stabiliteit" in de
wereld verder afneemt en alle problemen van de huidige tijd zullen
verdwijnen als sneeuw onder een tropische plensbui.

>Het ging er om dat Branko vond dat "haast
>verboden moest worden".

Tja, het verandert vaak niet veel aan wat er in de praktijk gebeurt, als
er iets verboden wordt. Verboden en geboden moeten ook gehandhaafd
worden. Daar moet ook maar geld voor zijn, als er al mensen voor
gevonden kunnen worden dan. (Meestal vergeet men daar eerst over na te
denken, omdat men te veel haast heeft en te druk bezig is met de details
van de opdracht waaraan men gecommiteerd is, en die missie los ziet van
de maatschappelijke contekst waarin, en de loodgrijze hemel waaronder,
het een en ander zich voltrekt.)

kees

kam...@jazzfiesta.kom, in <953res$ejt$1...@fb1.euro.net>:

[piep-hk]

> Een nuttige tip. Ik vind de Intellieye van Microsoft (met zo'n in het donker
> romantisch oplichtend rood lampje) ook een echt thoroughbred muisje. Kan geen
> Logitech tegenop!

dan heb jij zeker nog geen kennis gemaakt met het super-coole blue-light
van de optische Logitech Mouseman Wheel....

--
kees ®

Hans Konings

kees :

> [piep-hk]

> dan heb jij zeker nog geen kennis gemaakt met
> het super-coole blue-light van de optische
> Logitech Mouseman Wheel....

Nope. :-)
Laat me raden.... jij vindt ook vast het dashboard van de laatste generatie
Volkswagen-modellen super-cool?

gr-hk

Anders Floor

Jeroen Visser wrote:

> [...]
>Ahrend in je werkkamer te hebben staan, maar het verschil tussen een
>echt goede bureaustoel van 1.500 gulden en eentje van 400 van Ikea merk

Tsja. Ik ken echter genoeg verhalen van mensen die hun Arbo-stoel
vanwege rugklachten na twee weken weer aan de kant hebben gesmeten en
hun oude stoel waar ze jaren zonder problemen op hebben gezeten weer
terughaalden. Of mensen die de Arbo-hoogte van hun bureau weer rustig
5 cm omhoog of omlaag schroefden omdat ze last van hun armen kregen.

Maar goed, die 40.000,- , waar mag dan in gaat zitten? Een goede
stoel, okee. Steuntjes hier en daar, ergonomische toetsenborden etc,
anti-schitterscherm a la. Maar verder? Ik kan er niet opkomen.

Anders Floor

Frank van der Pol wrote:
>Jos Govaart:

>En nou komen twintig van die 300 branchegenoten bij jou. Het gevolg is
>dat je vanzelf verstopt raakt en niet meer kunt voldoen aan de
>bereikbaarheid.

Huh? Moraal van dit verhaal: "Zorg dat je klanten niet te tevreden
worden?"

kees

kam...@jazzfiesta.kom, in <9548ri$h1a$1...@fb1.euro.net>:

[gr-hk]

> Nope. :-)
> Laat me raden.... jij vindt ook vast het dashboard van de laatste generatie
> Volkswagen-modellen super-cool?

huh? ik ben al jaren een blijde rijder. ;-)

--
kees ®
hehehehe {vroap, vroop vrrooooop, vrrooooaaaaap: tč tuu, tč tuu...)

David Baakman

Anders Floor in nl.internet.www.ontwerp (29 Jan 2001 19:02:27 GMT):

> [...]
>terughaalden. Of mensen die de Arbo-hoogte van hun bureau weer rustig
>5 cm omhoog of omlaag schroefden omdat ze last van hun armen kregen.

Dit is imho een enorm belangrijk punt: een goede houding is voor iedereen
verschillend.

Zelf heb ik een weekje met zo'n Wacom tablet van m'n zus lopen spelen,
maar ik vind het totaal niet fijn werken: de buttons op de pen zitten
voor mij op een totaal verkeerde plek, ik kan dus niet goed klikken.

Ik heb 'vroeger' altijd met een low-budget toetsenbord gewerkt, nooit
problemen gehad. Omdat dat ding non-deterministisch gedrag (soms ging ie
uit zichzelf allemaal +-en te typen) begon te vertonen was ik genoodzaakt
een nieuw toetsenbord aan te schaffen. Nu heb ik zo'n MS toetsenbord die
4x zo duur is, met polssteun enzo. Tijdens het typen kreeg ik daar gewoon
last van in m'n handen, polssteun weggegooid en last was weer weg. (en
dat terwijl ik erg weinig typ, m'n muisgebruik is veel hoger)

Een tijdje geleden toch weer last gekregen. Nu probeer ik wat af te
wisselen met trackball + muis, dat scheelt wel iets, maar ik merk gewoon
dat als ik lang achter de PC zit dat ik dan weer last van m'n arm krijg.

Maar goed: de enige echte oplossing voor RSI is natuurlijk gewoon niet
meer de hele dag achter dat ding zitten, maar ja, da's makkelijker gezegd
dan gedaan :-(

>Maar goed, die 40.000,- , waar mag dan in gaat zitten? Een goede

>stoel, okee. Steuntjes hier en daar, ergonomische toetsenborden etc,
>anti-schitterscherm a la. Maar verder? Ik kan er niet opkomen.

Als dat inclusief PC is kom je snel aan dat bedrag :-) 't ligt er dus
voornamelijk aan wat er allemaal meegerekend wordt.
--
David

"Hoewel dit product niet de uiterlijke kenmerken van de zuivere
kristalsuikerhoeft te vertonen, garanderen wij dat het volledig echte
suiker is."

Anders Reizen

Hans Konings schreef:

Maar als je geen gimmick zoekt maar een functionele muis laat MS
het lekker afweten. Ik heb geen enkel model kunnen vinden dat er
een beetje op lijkt... met Logitec geen enkel probleem. Die
hebben ook lekkere grote muizen, dat scheelt alvast qua RSI
vergeleken met zo'n klein babymuisje.

Doet u mij maar zo'n Cordless Scrollmouse maatje kolenschop,
meneer de dozenschuiver. Mag het ietsje meer wezen? Graag! ;-)

Anders Reizen

Rene Pijlman schreef:

> [...]
> de pen nog in de hand en dat is natuurlijk heel slecht. Als je
> aanwent om het ding altijd met dezelfde oriëntatie in de houder

Dat lukt me niet: met tien vinger typen en telefoneren lukt me
nog wel, maar met een pen in de hand...

> [...]
> (na enige oefening) direct op de goede plaats zetten zonder
> eerst op het scherm te zoeken waar de cursor staat.

Dat lijkt me inderdaad een voordeel.

> Ik heb zelfs ook nog mijn fijngevoeligere optische Intellipoint
> muis aangesloten en Windows 2000 blijkt prima gelijktijdig met
> één pen en twee muizen te kunnen werken :-)

Als het ook lukt in combinatie met m'n extra grote logitec zou
het dus toch te overwegen zijn. Anders niet, want wat ik op de
wacom-site aan muizen zag is me allemaal net een paar maatjes te
klein.

Bedankt voor de info.

David Baakman

Anders Reizen in nl.internet.www.ontwerp (Mon, 29 Jan 2001 21:33:00
+0100):

>Als het ook lukt in combinatie met m'n extra grote logitech zou

>het dus toch te overwegen zijn.

Yep. Eigen ervaring: geen probleem. Zowel onder Win2K, Win98 SE en Win98
EE.

>Anders niet, want wat ik op de
>wacom-site aan muizen zag is me allemaal net een paar maatjes te
>klein.

Die muis van Wacom is IMHO echt een ramp. Ik heb er ooit eens een lang
stuk over geschreven, aangezien deja het niet meer kan vinden heb ik het
maar online gezet: http://home.student.utwente.nl/d.baakman/wacom.txt

gilles

On Mon, 29 Jan 2001 08:55:54 +0100, Anders Reizen <beh...@andersreizen.nl>
wrote:

>Toevallig zit ik over de aanschaf van zo'n wacom pennetje te
>denken. Het enige waarover ik twijfel is hoe on/handig het is dat
>je zo'n ding iedere keer op moet pakken.

Als alternatief voor de muis gebruik ik PadMouse werkvlakje 6x4cm.
Soms met de achterkant van een potlood maar meestal gewoon met m'n vinger.
Werkt (na 1 moeizaam begin) perfect. Ik werk nooit meer met een gewone muis.

gilles.

Rene Pijlman

Rijk van Geijtenbeek schreef:

>sinds ik een tijdje op een niet zo uitdagende werkplek mijn record
>Mijnenveger continu aan het verbeteren was.

Zien wij hier een algemeen erkend expert in het
browser-onafhankelijk webdesignen die zomaar beschikaar is op de
gespannen arbeidsmarkt? :-)

Hans Konings

Rene Pijlman :

> Rijk van Geijtenbeek :

> Zien wij hier een algemeen erkend expert in het
> browser-onafhankelijk webdesignen die zomaar
> beschikaar is op de gespannen arbeidsmarkt? :-)

Nee. Het geval ligt iets genuanceerder. Rijk maakte hier onlangs bekend dat hij
bij Opera in dienst is getreden.....
Nou is Opera een Noors bedrijf en alcohol is daar taboe. :-)

gr-hk

Frank van der Pol

In bericht <3A75D2C1...@andersreizen.nl> zei Anders Reizen:

> [...]
>
>Doet u mij maar zo'n Cordless Scrollmouse maatje kolenschop,
>meneer de dozenschuiver. Mag het ietsje meer wezen? Graag! ;-)

Heb ik. Niet cordless, maar wel met zo'n spacy blauw lichie :-)
Geleverd met knipperled voorzien van 2 zwaar milieu-onvriendelijke
alkaline cellen. Geeft me toch het gevoel dat ik veel te veel betaald
heb...

Maar over muizen:
Wat me opvalt is dat er eigenlijk geen enkele muis is te vinden die de
mogelijkheid biedt om je hand, inclusief de toppen van je vingers,
_echt ontspannen_ op de muis+buttons te laten rusten zonder dat het
gewicht van of de spanning in je vingers stiekem een klikje weggeven.
Laat je je hand met gestrekte vingers op de muis rusten, dan zit je te
klikken met het tweede kootje en moet je bijna kracht zetten en laat
je de toppen van je vingers op de buttons rusten, dan klik je al snel
terwijl je dat niet wilt. De Intellimouse en wheelmouse van MS hebben
dat het ergst. De Logitech wheelmouse heeft dat veel minder, maar daar
lijkt het alsof met name de rechterbutton weer net op de verkeerde
plek zit. (te dicht bij het midden van je vinger) Zo heb ik bij de MS
intellimouse het gevoel dat ik voortdurend mijn vingertoppen een
beetje omhoog zit te houden. En bij de Logitech dat de buttons op de
verkeerde plaats zitten. Da's niet echt gezond, lijkt me. Ben ik hier
nou de enige in?

Terwijl je (althans mijn) middelvinger langer is dan je wijsvinger,
zitten bij beide muizen stom genoeg de buttons op dezelfde, laat ik
zeggen 'breedtegraad', c.q. even ver van je handpalm. De button voor
de wijsvinger lijkt daardoor wel op de goede plek te zitten, maar de
button voor de middelvinger zit in feite te dicht bij je handpalm. Het
lijkt er af en toe wel op dat de muizen alleen voor de 'looks'
ontworpen worden en minder voor de ergonomie.

Dat laat bij mij eigenlijk een vraag naar boven borrelen... Wordt er
op opleidingen eigelijk aandacht besteed aan juist gebruik van de
muis? Het lijkt me dat iets wat zo essentieel is voor de diverse
functies , c.q. beeldschermgebonden beroepen, dat dat eigenlijk een
heel belangrijk onderdeel van een opleiding zou moeten zijn. En dat
meen ik echt. Het is tenslotte gereedschap waar je dagelijks mee om
gaat. Zoals een bouwvakker hoort te weten hoe je tilt, zou een -plat
gezegd- 'beeldschermwerker' eigenlijk intensief instructie moeten
krijgen in het juist gebruik van de muis en de keuze ervan. In feite
zit iedereen wat dat betreft volgens mij in feite maar wat aan te
modderen en te experimenteren tot-ie er zo min mogelijk last van
heeft. En dat lijkt me toch niet echt de beste weg.

Frank
Nog een week of twee en dan een Wacom A4+

gilles

On 29 Jan 2001 20:04:13 GMT, David Baakman <d.ba...@student.utwente.nl>
wrote:

> [...]
>

>Maar goed: de enige echte oplossing voor RSI is natuurlijk gewoon niet

>meer de hele dag achter dat ding zitten, maar ja, da's makkelijker gezegd

Ik zit elke dag minstens 8 uur achter dat ding.
Als ik er weer last van begin te krijgen ( en de klus moet toch klaar) dan
gebruik ik een aantal dagen 'Pauseprogram'. Een simpel progje wat
(instelbaar) iedere 8 minuten een paar andere pols-arm-schouder-nek-
oefeningetjes op je scherm laat verschijnen. Hou je je daaraan dan is het
voordeel dat je toch gewoon door kunt blijven werken. De truc zit 'm nl. in
die korte intervalletjes waarin je even je spieren iets anders laat doen.

gilles.

Frank van der Pol

In bericht <m9r87t49tkierta8c...@4ax.com> zei Anders
Floor:

>Huh? Moraal van dit verhaal: "Zorg dat je klanten niet te tevreden
>worden?"

Nee. Moraal van dit verhaal: Zorg dat je het bij een zodanig aantal
klanten houdt dat je nog de tijd hebt om ze tevreden te maken/houden.

Worden het er meer (je hebt het niet altijd in de hand) besteedt dan
werk uit of breidt op tijd uit en wees niet te beroerd om een goeie
uitzendkracht in te huren. Kun je dat financieel niet dragen, dan is
je uurtarief te laag.

Frank

Frank van der Pol

In bericht <qoq87t8s34p47n8e8...@4ax.com> zei Anders
Floor:

> [...]
>terughaalden. Of mensen die de Arbo-hoogte van hun bureau weer rustig
>5 cm omhoog of omlaag schroefden omdat ze last van hun armen kregen.

Klopt. Hadden ze niet moeten doen. Iedere adviseur op dat gebied kan
je vertellen dat je een week of twee, drie moet wennen aan zo'n stoel
en dat die rugpijn dan vanzelf over gaat. Die pijn ontstaat namelijk
doordat je plotseling spieren gaat gebruiken die daarvoor niet
aangesproken werden, zoals de spieren die ervoor zorgen dat je op een
behoorlijke manier rechtop gaat zitten. Dat is dus een van die
aspecten waardoor men een korte termijn voordeel verkiest boven een
lange termijn nadeel.

>Maar goed, die 40.000,- , waar mag dan in gaat zitten? Een goede
>stoel, okee. Steuntjes hier en daar, ergonomische toetsenborden etc,
>anti-schitterscherm a la. Maar verder? Ik kan er niet opkomen.

Ik zit ook al heel erg te rekenen. Maar zelfs als ik erg luxe ga, kom
ik toch niet zo heel veel verder dan een mille of tien, hooguit
vijftien. Met moeite.
En gegeven het feit dat je daar toch een jaar of vijf mee doet is dat
een afschrijving van twee, tweeeneenhalf mille per jaar. Niet iets
waar je in de branche met de best betaalde werknemers nou nachten van
wakker zou moeten hoeven liggen, toch?

Waarom zie ik dan toch nog zeer regelmatig houten Ikea tafels met zo'n
kloterig kruisijzer voor je voeten om de poten bij elkaar te houden,
denk ik dan. Waarschijnlijk omdat dat beschouwd wordt als de enige
betaalbare oplossing die 1 meter diep is met het oog op de afstand tot
19 en 21 inch schermen. En zo staat er op zo'n bureautje van een
habbekrats dus een systeem van pakweg tien, vijtien mille (dat op zijn
beurt vervolgens in twee, drie jaar afgeschreven wordt).

Frank

Hans Konings

Frank van der Pol :

[knip voorgaande]

> [...]
> _echt ontspannen_ op de muis+buttons te
> laten rusten zonder dat het gewicht van of
> de spanning in je vingers stiekem een klikje

Handen als kolenschoppen, vingers die in ontspannen toestand als loden gewichten
de muisknoppen verpletteren.... Wat is dit toch? Ik dacht dat ontwerpers
fijnbesnaarde types waren. Misschien jullie ware roeping gemist in de
stukgoedoverslag of op het rangeerterrein?
:-)

> [...]
> en laat je de toppen van je vingers op de
> buttons rusten, dan klik je al snel terwijl je
> dat niet wilt. De Intellimouse en wheelmouse

Dat kan kloppen. De Intellimouse is een thoroughbred muis. Niet voor
Logitech-types.
Je hebt ook Alfa- en Ford-rijders.

> [...]
> een beetje omhoog zit te houden. En bij de
> Logitech dat de buttons op de verkeerde
> plaats zitten. Da's niet echt gezond, lijkt

Vast niet. Maar als je weet hoe blij ik was toen ik mijn standaard meegeleverde
Logitech wielmuis kon weggooien omdat ik eindelijk een Intellimuis in huis had
gehaald. Een wereld van verschil, zeg!
Op mijn vorige pc had ik ook al zo'n jofel lekker muisje (een olijfgroene!) van
Microsoft. En soms, als ik m'n oude weer eens opstart, omdat daar nog wat
archief op staat, dan ben ik weer verrast hoe lekker dat ding in de hand ligt,
hoe soepel hij over de muismat glijdt en hoe verfijnd hij klikt.
Maar ik geef toe, niet alle muizen van Microsoft hebben het. Ik heb voor de
laptop eens iets in huis gehaald en dat was een regelrecht maandagochtendmodel.

Serieus: ik denk dat muizen iets heel persoonlijks zijn, net als schoenen. Ik
ben er even kieskeurig als Piet en Frank in (ik sta in winkels eindeloos lang te
voelen, te schuiven en te klikken), maar ga toch met een ander model dan hen
naar huis.
[knip rest; wel gelezen]

gr-hk

M. J. Blom

In article <954rdn$knu$1...@fb1.euro.net>,
"Hans Konings" <kam...@jazzfiesta.kom> writes:
[knip]

> [...]
> voelen, te schuiven en te klikken), maar ga toch met een ander model dan hen

Indeed, ik heb nog steeds een Qtronix (hoe zegt u?) 3 knops
muis zonder scrollwieltje, trackballs en of andere zaken. Deze
muis bevalt mij prima, terwijl jullie er waarschijnlijk niet
eens mee zouden willen werken.

Ditzelfde geldt ook voor keyboards trouwens. Ik zweer bij een
oud IBM toetsenbord.

--
_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/
Menno Blom http://webtools.b10m.net/
http://www.b10m.net/

BOFH excuse : ..disk or the processor is on fire.

Anders Reizen

Hans Konings schreef:

> [...]
> fijnbesnaarde types waren. Misschien jullie ware roeping gemist in de
> stukgoedoverslag of op het rangeerterrein?

Je brengt me op een idee...

> Dat kan kloppen. De Intellimouse is een thoroughbred muis. Niet voor
> Logitech-types.
> Je hebt ook Alfa- en Ford-rijders.

... en dan zijn er ook nog chauffeurs (zoals ik) die een
Caterpillar prefereren. Schuifje die BXjes zo opzij. Ik ga meteen
even kijken of Caterpillar ook muizen levert, in GROOT formaat.
;-)

> [...]
> voelen, te schuiven en te klikken), maar ga toch met een ander model dan hen

Klopt als een bus. Helaas: de meeste schoenenwinkels zijn van
Bristol of Scapino en de gemiddelde dozenschuiver doet daar in
assortiment en kwaliteit niet voor onder. Ik zoek altijd eerst op
het net voordat ik een muis of een toetsenbord aanschaf: het is
even zoeken voor je weet waar de betere (duurdere) modellen op
voorraad zijn. Net zoals je moet zoeken naar dat ene paar
Italiaanse schoenen. Of naar die ene klompenmaker, net wat je
wilt.

Vincent - freeX.nl

> [...]
> eens mee zouden willen werken.
>
> Ditzelfde geldt ook voor keyboards trouwens. Ik zweer bij een

Inderdaad zonder scrollwiel zou ik moeilijk kunnen leven; gister ff gewerkt
op de computer op school, bah voortaan neem ik mijn eigen muis mee :) ik
kreeg een lamme arm van die scrollbalk op en neer te bewegen. Daarna ff op
het netwerk van school gegamed; poepoe dat ging al helemaal niet lekker..
maar toch was ik nummer 1 geworden met SoF :) kvind die polsondersteuners op
toetsenborden wel weer lekker, en hebben we ook op school; maark thuis niej
:(

Vincent
--
http://www.freex.nl

Rijk van Geijtenbeek

On 29 Jan 2001 21:45:04 GMT, Rene Pijlman <rpij...@spamcop.net>
wrote:

>Zien wij hier een algemeen erkend expert in het
>browser-onafhankelijk webdesignen die zomaar beschikaar is op de
>gespannen arbeidsmarkt? :-)

Al enige tijd niet meer :-)

Frank van der Pol

In bericht <3A75F59B...@andersreizen.nl> zei Anders Reizen:

> [...]
>voorraad zijn. Net zoals je moet zoeken naar dat ene paar
>Italiaanse schoenen. Of naar die ene klompenmaker, net wat je

Ik zou het uit de aard van het gebruik eerder zoeken naar het
equivalent van 'stevige wandelschoenen ten behoeve van de vierdaagse'.
En daarvoor laat je je, normaal gesproken, goed adviseren.

En als er iets is wat er op het net nou net niet gebeurt is het het
onafhankelijk deskundig advies bij aankoop. En bij de dozenschuiver
zeker niet. En arbo-artsen vindt je niet in een winkel. Dat zorgt er
volgens mij voor dat heel veel mensen op zoek gaan naar wat 'lekker
zit' in plaats van wat 'gezond werkt'. En dat is niet altijd
hetzelfde.

Frank
Schrijft nu bijna business plan voor het onafhankelijk advies- en
verkoopcentrum voor intensieve muisgebruikers. Twijfelt qua naam nog
tussen 'The Ultimate Mouse House', 'Hands Heaven' en 'Wrist Watchers'.

Anders Reizen

Frank van der Pol schreef:

> Ik zou het uit de aard van het gebruik eerder zoeken naar het
> equivalent van 'stevige wandelschoenen ten behoeve van de vierdaagse'.
> En daarvoor laat je je, normaal gesproken, goed adviseren.

Ach ja, de een wandelt over het internet en de ander danst: op
elegante Italiaanse schoenen danwel op klompen. (Even naar
analogie van de bruikbaarheid van A2-A6 wascom tablets,
afhankelijk van de tekenstijl en wat voor halen je daarvoor
maakt.)

> [...]
> volgens mij voor dat heel veel mensen op zoek gaan naar wat 'lekker
> zit' in plaats van wat 'gezond werkt'. En dat is niet altijd

Dat is inderdaad niet altijd hetzelfde, hoewel: schoenen die
lekker zitten zijn over het algemeen ook beter dan schoenen "die
je moet inlopen" (=verkooppraatje voor slechte pasvorm).

Evenzo: als je hand niet lekker op de muis ligt maar je je
vingers te veel moet krommen, dan kun je die muis inlopen tot je
een ons weegt maar het resultaat is eerder RSI dan genezing
daarvan.

En uiteraard: in de computerwinkel vind je doorgaans geen
arbo-artsen maar meao-studentjes die kicken op allerlei blitse
gimmicks ipv. op de ergonomische bruikbaarheid. De producenten
zijn ook al nauwelijks kwaliteitsgericht (in een markt die alleen
op de prijs lijkt te letten, dus aan wie ligt het nou?).

> [...]
> verkoopcentrum voor intensieve muisgebruikers. Twijfelt qua naam nog
> tussen 'The Ultimate Mouse House', 'Hands Heaven' en 'Wrist Watchers'.

Daar kon je inderdaad wel eens een serieuze markt in handen
hebben. Koop je een bureaustoel voor twee ruggen, dan kun je
terecht in zaken die je zo'n stoel helemaal op maat aanmeten:
extra lange gasveer, rugleuning in jouw maat, alles lekker
verstelbaar, adviesje links en rechts erbij, kopje koffie, noem
maar op. En kijk je dan naar computers + toebehoren die als
wegwerpprodukten (qua levensduur) het dubbele of drievoudige
kosten dan valt er technisch het e.e.a. op maat te maken en qua
uitstraling (mooi spoilertje erbij? heb ik een e-mek voor u) maar
ergonomie?

Dus: registreren die domeinnamen en binnenlopen ;-)

Anthony de Vries

<vin...@freex.nl> wrote:

>even te

>ff gezocht met el cheapo, en kwam tot de conclusie dat deze rond de 250
>gulden kosten....

Mijn Dynalink FreeDraw was toentertijd slechts f160,-
Volgens mij is ie volkomen identiek aan die Wacom. Die Wacom heeft
nog een muis, maar die had ik toch al.

Anthony.

Hans Konings

Frank van der Pol :

[muisfantasieen]

> Schrijft nu bijna business plan voor het
> onafhankelijk advies- en verkoopcentrum
> voor intensieve muisgebruikers. Twijfelt
> [...]

Die eerste! The Ultimate Mouse House! :-)
Ik kom zeker op de opening met een pakje ergonomische kaasprikkertjes.

gr-hk

David Baakman

Frank van der Pol in nl.internet.www.ontwerp (Mon, 29 Jan 2001 23:10:19
+0100):

>Dat laat bij mij eigenlijk een vraag naar boven borrelen... Wordt er
>op opleidingen eigelijk aandacht besteed aan juist gebruik van de
>muis?

Op de UT: neen :-(

Er is ongeveer een maand geleden een voorlichtings-uur gehouden over RSI,
maar daar is redelijk weinig reclame voor gemaakt voor studenten, dus er
waren gok ik zo'n 10-20 studenten en zeg 150 medewerkers, daarin werden
wel wat algemene dingen gezegd, maar goed, 1.5 uur is gewoon te kort.

Maar zowiezo, de preventie is staat op een 'laag pitje' (in ieder geval
voor de studenten, de medewerkers hebben wel allemaal een nieuwe stoel
van 2500 gekregen, maar ja, dat zal wel een op zichzelf staand iets zijn
en dus ook niet echt nuttig zijn), de PC's in de praktikumzalen zijn als
volgt ingericht:

17" monitor op 75 Hz -> binnen een half uur heb je hoofdpijn
Zo'n Microsoft muis -> iedereen die niet rechts is heeft pech
of
Zo'n Microsoft OEM muis van 12,50 -> binnen 2 uur heb je last van je
handen
Geen mogelijkheid tot inprikken van je eigen muis / toetsenbord.

Voldoende reden dus om de zalen maar te mijden en achter je eigen PC te
gaan werken.

Anthony de Vries

On Mon, 29 Jan 2001 23:10:19 +0100, Frank van der Pol
> [...]

>_echt ontspannen_ op de muis+buttons te laten rusten zonder dat het
>gewicht van of de spanning in je vingers stiekem een klikje weggeven.

Gelukkig maar.

De complete hand altijd vol op de muis te laten liggen is namelijk het
ergste wat je kunt hebben. Dat bevordert juist RSI.
De meeste oudere muizen zijn zodanig gemaakt dat je voor precieze
bewegingen en muiskliks slechts je vingers gebruikt. De pols ligt dan
op de tafel, en je hand staat redelijk krom.
De andere bewegingen is snel, met de complete hand op de muis.

Juist die afwisseling is goed. De oude Logitech Pilot, (die platte)
is zodoende bijvoorbeeld erg goed.

Veel van die nieuwe bolle muizen zijn juist uiterst slecht. Laatst
nog een TNO onderzoek naar geweest. De anti-RSI muizen zijn vaak
juist de ergste muizen wat betreft RSI. Je wilt niet zo'n perfecte
handgevormde muis hebben, omdat je juist dan in een te eenzijdige
verkrampte houding gaat werken.

Anthony.

Anders Floor wrote:

> [...]

<knip, wel gelezen>

> Maar goed, die 40.000,- , waar mag dan in gaat zitten? Een goede
> stoel, okee. Steuntjes hier en daar, ergonomische toetsenborden etc,
> anti-schitterscherm a la. Maar verder? Ik kan er niet opkomen.

Onder 'een goede werkplek' valt een behoorlijke stapel factoren:
- De prijs per vierkante meter kantooroppervlakte. De Arbowetgeving
schrijft een bepaald minimum aan netto oppervlakte voor afhankelijk van
de activiteiten die in een ruimte plaatsvinden
- De prijs van diverse meubels die tot een werkplek behoren: bureau,
ladekasten, hangmapkasten, diverse opbergruimte, voor
ontwerpactiviteiten: groot werkblad voor tekeken (zeg 1,2x2,4 min.)
- Goede verlichting (werk-, omgevings- en natuurlijk licht)
- Goede ventilatie
- Verschillende werkvlakken voor verschillende werkzaamheden
(beeldschermwerk, lezen/corrigeren/telefoneren, bespreken/mensen
ontvangen, schetsen)
- Instelbare monitorsteun
- Goede plaats bepalen (bereikbaar, maar niet in de weg) voor computer/printer/fax
- Polssteun/voetensteun
- Ergonomisch (dus: op de betreffende persoon toegesneden) toetsenbord
en aanwijsapparaat
- Installatie onder begeleiding van arbo expert/ergonoom
- Regelmatig onderhoud/vervanging

Ik denk dat je dan toch best in de buurt komt van de 40 mille.
Natuurlijk wordt dit bedrag niet in 3 jaar afgeschreven, maar toch.

Jeroen Visser [BNO]

--

ViZi grafisch ontwerpers

E: mailto:J.Vi...@ViZi.nl
I: http://www.vizi.nl

Frank van der Pol wrote:

> Dat laat bij mij eigenlijk een vraag naar boven borrelen... Wordt er

> op opleidingen eigelijk aandacht besteed aan juist gebruik van de
> muis?

In de zin van RSI preventie (zie post David), of in de zin van: krijgen
ontwerpers wel ergonomische vakkennis mee?

In het laatste geval: jazeker wordt er aandacht aan besteed! Het ontwerp
van een consumentenproduct is alleen een afweging van vele factoren,
waar ergonomie er een van is. In de professionele wereld is al veel meer
ruimte om aandacht te besteden aan ergonomie (denk aan stoelen en
werkplekindeling voor bus- en vrachtwagenchauffeurs). Er bestaat geloof
ik zelfs een bedrijf in Nederland, dat muizen en toetsenborden verkoopt
zoals schoenen worden verkocht: verschillende maten en gevoeligheden
voor verschillende mensen.

> Het lijkt me dat iets wat zo essentieel is voor de diverse
> functies , c.q. beeldschermgebonden beroepen, dat dat eigenlijk een
> heel belangrijk onderdeel van een opleiding zou moeten zijn.

Zou ook kennis van beeldschermtechniek een onderdeel moeten zijn?
Algemene ergonomie van de werkplek? Kennis van de arbowetgeving? Typen
met tien vingers?

Het blijft lastig om secundaire zaken als deze te doceren. Voor je het
weet ben je als instelling meer 'facilitaire' kennis aan het verspreiden
dan fundamentele, vakinhoudelijke kennis en vaardigheden.

Jeroen Visser [BNO]
(die gelooft in een redelijke portie eigen verantwoordelijkheid en initiatief)

Hans Konings

Anthony de Vries :

> Frank van der Pol :

> Gelukkig maar.
[...]

> [...]
> ergste muizen wat betreft RSI. Je wilt niet zo'n
> perfecte handgevormde muis hebben, omdat je
> juist dan in een te eenzijdige verkrampte houding

Hear! Hear!
Ik had zo'n ergonomisch gevormd bol, krom, hol klikding van Logitech. Nadat ik
in eerste instantie onder de indruk was van de ogenschijnlijk erg doordachte
vormgeving (één klikknopje zat zelfs aan de zijkant, had een afwijkende kleur en
zelfs anti-uitglijnopjes; waar het voor diende ben ik nooit achter gekomen),
kwam ik al heel snel tot de ontdekking dat het een vreselijk ergerlijk onding
was, dat nooit deed wat ik wou, geen enkel subtiel klikgevoel onder de knop
bezat en bij tijd en wijle de documenten de verkeerde kant op scrollde of nog
erger, helemaal niet scrollde.
Kortom, de Ford Focus onder de wielmuizen!

gr-hk

Jan-Rens

On Tue, 30 Jan 2001 08:56:36 +0100, Anthony de Vries
<A.H.B....@no-spam-appreciated.tn.utwente.nl> wrote:

>Mijn Dynalink FreeDraw was toentertijd slechts f160,-
>Volgens mij is ie volkomen identiek aan die Wacom. Die Wacom heeft
>nog een muis, maar die had ik toch al.

Aha, dan zou die extra muis mij 90 piek kosten. 'k Heb ook al een muis,
maar nog lang geen 160 gulden .... maar die heb ik eerder dan de 250
gulden voor een wacom tablet, dus dat is weer mooi meegenomen.

Dank, dank, ... :-)

--
Jan-Rens

Eat the ".onion" before replying by email

http://www.xs4all.nl/~janrens/

(Will Whales amd Elephants know the future Post-HIV Ages?)

Jan-Rens

On 30 Jan 2001 07:58:42 GMT, "Hans Konings" <kam...@jazzfiesta.kom>
wrote:

En ik kom in een Mickey Mouse pakje.

Jan-Rens

On 29 Jan 2001 22:38:47 GMT, "Hans Konings" <kam...@jazzfiesta.kom>
wrote:

>Dat kan kloppen. De Intellimouse is een thoroughbred muis.

Die is ook een beetje slapjes zeker. Dat heb je met doorgefokte
hondenrassen ook. Die beesten zakken nog eerder door hun achterpoten,
dan dat ze uit een boom vallen na een "pak tak" bevel.

>Op mijn vorige pc had ik ook al zo'n jofel lekker muisje (een olijfgroene!) van
>Microsoft.

Dat heb je altijd met die modiueze dingen. Grijze muizen doen alles
beter, maar daar let bijna niemand op. :-(

Branko Collin

<er...@barkhuis.net> wrote:
>On Mon, 29 Jan 2001 12:59:34 GMT, Branko Collin valiantly proclaimed....:

>Mwah..houd dat maar eens vol.

[voorbeeld]
>Wat doe je?

Als haast verboden was? Ik breek geen wetten om klanten of werkgevers
te plezieren, daar ligt voor mij een grens. (En ja, ik heb meegemaakt
dat dat min of meer verwacht werd.)

Als haast niet verboden was? Zie de antwoorden van anderen.

Overigens heb je het nu over de haast van de klant, niet die van mij.
Als ik de hele nacht doorwerk, gebeurt dat vast niet gehaast.

--
branko collin
col...@xs4all.nl

Peter Boersma

On Tue, 30 Jan 2001 12:29:05 +0100, Jeroen Visser | ViZi grafisch
ontwerpers <J.Vi...@ViZi.nl> wrote:

[knip]

>In de zin van RSI preventie (zie post David), of in de zin van: krijgen
>ontwerpers wel ergonomische vakkennis mee?
>
>In het laatste geval: jazeker wordt er aandacht aan besteed!

Op de Universiteit Twente doceert de faculteit "Wijsbegeerte en
MaatschappijWetenschappen" vakken op het gebied van wetenschap,
technologie en maatschappij onderwijs.

Enkele interessante zijn:
- Ergonomie
"Ergonomie is een ontwerpgerichte technologie, waarbij techniek en
menskunde geďntegreerd worden toegepast in het ontwerpen van
inter-actieve producten en systemen. Dit maakt het vak interessant
voor studenten van alle faculteiten. Vanuit het perspectief van
technisch systeem-ontwerp wordt een introductie geboden in de diverse
ontwerpfacetten, zodat een overzicht ontstaat over het vakgebied. Er
wordt ingegaan op de integratie tussen de verschillende facetten in
het ergonomisch handelen. Het vak legt daarmee een basis voor het
zelfstandig toepassen van ergonomische principes in het (technisch)
ontwerpen en is tevens een geschikt uitgangspunt voor verdere
verdieping in (een deelgebied van) de ergonomie, waarmee de relatie
tot de major Cognitieve Ergonomie is aangegeven. De handelende mens
wordt geanalyseerd als centrale actor in een doelgerichte omgeving met
zowel fysische als sociale en organisatorische kenmerken, met het
oogmerk al deze factoren te betrekken bij het ontwerpen van
handelings-situaties. De nadruk ligt bij dat laatste op het ontwerpen
van arbeidssituaties met interactieve systemen. Onderwerpen die aan
bod komen zijn: mens-middel systemen, in- en uitvoermiddelen,
ontwerp-relevante cognitieve en fysieke aspecten van de mens,
organisatie en werk, fysische omgevingsfactoren en systematische
aanpak. De aangereikte kennis wordt toegepast in een practische
opdracht die de helft van het eindcijfer bepaalt.

en

- Ergonomie in de ouderejaarsstage
"Stages betekenen altijd kennis van werkzaam-heden en daaraan zelf een
bijdrage leveren. Aan elke werkplek zijn ergonomische aspecten te
onderscheiden. De bediening van apparaten en machines, de afmetingen
van stoelen, tafels enz. zijn niet altijd aangepast aan menselijke
maat en handelingsmogelijkheden. Hetzelfde kan gelden voor de
presentatie van informatie, voor werkmethoden en voor structuren van
taken en functies. Ook valt te denken aan aspecten als geluid,
verlichting en klimaat. Het is vaak nuttig om werkplekken,
hulpmiddelen of installaties op deze aspecten te analyseren. Deze
W&M-component is veelal te combineren met een opdracht behorende bij
andere ergonomie-vakken. "

en uiteraard
- Cognitieve ergonomie en mens-computer interactie
"De gebruikersaspecten (ook wel genoemd cognitieve- ergonomie) van
mens-computer interactie die een belangrijke rol spelen naar twee
kanten van het vakgebied software engineering:
(a) het ontwerp van applicatiesystemen en gebruikersinterfaces (zodat
rekening wordt gehouden met de taakorganisatie en de toekomstige
eindgebruiker) en
(b) metacommunicatieaspecten (documentatie, on-line help faciliteiten,
en cursussen over computergebruik). Aan de orde komen recente
benaderingen voor analyse van mens-computer interactie, alsmede een
interdisciplinaire benadering van het ontwerp van applicaties en
gebruikersinterface. "

Toen ik aan de UT studeerde heb ik daarnaast vakken gevolgd met titels
als "Ergonomie en organisatieontwerp" en "Werkplek ergonomie", maar
die kan ik nu niet meer vinden...

Peter
Peter Boersma Satama Amsterdam
http://www.satama.nl/~peter/
computer-human interaction? http://sigchi.nl

Anders Floor

Peter Boersma wrote:

>Toen ik aan de UT studeerde heb ik daarnaast vakken gevolgd met titels
>als "Ergonomie en organisatieontwerp" en "Werkplek ergonomie", maar
>die kan ik nu niet meer vinden...

Tsjonge jonge jonge... Dat moet je uit je hoofd kunnen hoor!

Anders ;-)

Peter Boersma wrote:

> [...]
> - Ergonomie
> - Ergonomie in de ouderejaarsstage
> - Cognitieve ergonomie en mens-computer interactie

<beschrijvingen vakken geknipt>

Ook op de subfaculteit van het Industrieel Ontwerpen is vanzelfsprekende
aandacht voor ergonomie. Via de IO website (<http://www.io.tudelft.nl/education/vakinformatie.php>):

- Inleiding Ergonomie
De missie van Industrieel Ontwerpen wordt wel eens aangeduid met
'producten scheppen voor mensen'. Voor het bedenken en detailleren van
nieuwe gebruiksgoederen zal men dus naast kennis van techniek even zo
goed kennis van mensen moeten hebben: Wat gebruikers kunnen en gewoon
zijn met hun ledematen, zintuigen en brein technisch functioneren; hoe
ze daarin onderling verschillen; welke gebruiksgoederen voor hen nuttige
ondersteuning kunnen bieden etc.
Product- en systeemergonomie geeft inzicht, kennis en vaardigheid
betreffende het bedenken, analyseren en afwegen van nut, doelmatigheid,
comfort en veiligheid bij productontwerp. Die zijn onmisbaar voor de
verantwoorde productontwikkeling en dus ook voor de ontwerpoefeningen in
het curriculum. Kennis en gevoel voor productgebruikers vormen een bron
van inspiratie bij productinnovatie, vormen een centraal uitgangspunt en
criteria in het ontwerpproces en verschaffen ook vele gedetailleerde
richtlijnen voor ontwerp en gebruik.

- Ontwerpergonomie
Aansluitend op het vak 'Inleiding Ergonomie' wordt in 'Ontwerpergonomie'
dieper ingegaan op fysieke ergonomie (antropometrie en biomechanica), op
informationele ergonomie (sensorische en cognitieve), en op
productveiligheid en gebruiksonderzoek. Het vak bereidt voor op
toepassing in het ontwerpen van onder meer ondersteunings- en
bedieningsmiddelen, informatiepanelen en -systemen, mens-
computerinteractie en preventie- en beschermingsmiddelen.

- Practicum Ergonomie

En diverse keuzevakken:
- Beeldschermergonomie
- Ergonomische aspecten van informatieverwerkende systemen
- Gebruiksonderzoek
- ADAPS (antropometrische ergonomie in computermodellen gevat)
- Inleiding biomechanica van het productgebruik
- Psychologische aspecten van mens-computer interactie
- Literatuuronderzoek (kan over ergonomie)
- Literatuurscriptie (idem)

Verder kunnen studenten als zij dit willen afstuderen op een onderzoeks-
of ontwerpproject bij de 'vakgroep Ergonomie'.

Jeroen Visser [BNO]

Frank van der Pol

In bericht <3A794681...@ViZi.nl> zei Jeroen Visser:

><beschrijvingen vakken geknipt>

<beschrijvingen vakken geknipt>

Waar het mij meer om ging wat niet dat ergonomie onderdeel uitmaakt
van de ontwerpende beroepen. Dat lijkt me evident.

Waar het mij veel meer om ging was de vraag of _zelf_, _praktisch_
omgaan met je gereedschap en werkplek (hoe stel je een stoel goed op
jezelf af, hoe kies je en muis uit, wat is, gegeven je werkzaamheden,
de beste beeldschermgrootte/afstand) onderdeel was van de opleiding
van webdesigners/programmeurs.

Een goed bewustzijn op dat gebied zou namelijk betekenen dat veel
mensen die vor hun beroep achter een beeldscherm zitten bij de keuze
van een werkplek/werkgever veel minder in het duister hoeven te tasten
over de vraag of wat ze doen wel gezond is en hoe ze hun eigen
werkplek/houding/omgeving kunnen verbeteren. En in het verlengde
daarvan: Of een werkgever aktief/preventief bezig is met de gezondheid
van de werknemers.

Zoals metselaars na een cursus tillen ook bij hun werkgever beslagen
ten ijs komen als het gaat om de aanschaf van (verplichte)
hulpgereedschappen om stenen te verplaatsen. Om maar een dwarsstraat
te noemen.

Frank

Frank van der Pol wrote:

> [...]
> werkplek/houding/omgeving kunnen verbeteren. En in het verlengde
> daarvan: Of een werkgever aktief/preventief bezig is met de gezondheid

Ik kan me indenken, dat een groter ontwerpbureau een vaste
arbomedewerker heeft, of eens in de zoveel tijd een externe deskundige
laat komen om alles nog eens uit te leggen. Wat dat betreft is arbo net
als ehbo: niet iedereen in een organisatie hoeft het te weten, als er
altijd maar een of meer zijn die de kennis en vaardigheden op dat gebied
wel hebben. Misschien kan Peter meer vertellen naar aanleiding van de
situatie bij Satama?

> Zoals metselaars na een cursus tillen ook bij hun werkgever beslagen
> ten ijs komen als het gaat om de aanschaf van (verplichte)
> hulpgereedschappen om stenen te verplaatsen.

Interessant in dit verband is het praktijkvoorbeeld dat ik bij een
ontwerpbureau heb gehoord, dat zich gespecialiseerd heeft in medische
apparatuur en ergonomische producten. Dit bureau had een nieuw type
trottoirbandtiller (zo'n grote metalen tang zeg maar) ontwikkeld, dat in
diverse gebruiksonderzoeken duidelijk beter scoorde dan het huidige
model. Geen enkele aannemer is echter geinteresseerd in het in productie
nemen of kopen van de nieuwe tang, omdat vroegtijdige afvloei naar de
WAO nog niet economisch mee wordt gerekend in dit soort kostenplaatjes.
Terwijl de meeste stratenmakers zich nu een rugletsel tillen met de
huidige tang.

Peter Boersma

On Thu, 01 Feb 2001 17:41:03 +0100, Jeroen Visser | ViZi grafisch
ontwerpers <J.Vi...@ViZi.nl> wrote:

[hoewel lichtelijk off-topic, ga ik er toch op in, o.a. omdat het mijn
persoonlijke interesse heeft]

> [...]
>altijd maar een of meer zijn die de kennis en vaardigheden op dat gebied
>wel hebben. Misschien kan Peter meer vertellen naar aanleiding van de

Bij ons is het inderdaad zo dat 1 medewerker verantwoordelijk is voor
de arbeidsomstandigheden. Deze persoon heeft recentelijk een extrern
bureau ingeschakeld dat:
- een algemene analyse van alle werkplekken heeft uitgevoerd met als
resultaat enkele algemene aanbevelingen;
- een voorlichtingsbijeenkomst heeft georganisaeerd (aanwezigheid
verplicht);
- bij iedere werkplek de persoonlijk instellingen van bureau-hoogte,
beeldschermhoogte, bureaustoel en verlichting heeft besproken;

Vorig jaar is voor bijna alle medewerkers een nieuw model bureaustoel
aangeschaft. Sommigen hebben een afwijkend model, maar het
meestgebruikte model is door een selectie van het personeel (7
personen) uitgekozen na een test van meerdere modellen (6 modellen).

In principe kan de Arbodienst bij iedere onderneming "binnenvallen" en
bij (herhaalde) geconstateerde gebreken boetes uitdelen!