Spamvrij.nl: identiteit Akin Franks achterhaald

D. Blinker

Spamvrij.nl: identiteit Akin Franks achterhaald
Woensdag, 26 mei 2004 - Spamvrij.nl zegt de identiteit te hebben achterhaald
van Akin Franks, een van de grootste Nederlandstalige spammers.

Door Maarten Reijnders 2 reacties

Volgens Spamvrij.nl zitten de bedrijven Speko en 123fit.nl achter Akin
Franks. Arjen Jongeling van Speko en 123fit.nl ontkent desgevraagd iets met
Akin Franks te maken te hebben. "Ik ga nu contact met mijn advocaat
opnemen", aldus Jongeling. "Zenger kan een kort geding verwachten."

Volgens Jongeling is hij het slachtoffer van een hetze van Rejo Zenger, de
oprichter van Spamvrij.nl. Jongeling heeft in het verleden tevergeefs
geprobeerd om zijn site 123fit.nl van de site van Spamvrij.nl te laten
verwijderen. Volgens Jongeling was 123fit.nl niet zelf verantwoordelijk voor
de spamberichten waarin de site werd aangeprezen. "Het ging om een
affiliate, een partij waarmee we samenwerkten."

"Omdat Zengers site destijds op naam van provider HostingXS stond, heb ik
die drie keer gebeld", zegt Jongeling. "Daar zat een jong ventje dat daar
enorm van schrok. In een mum van tijd stond de site op zwart. Dat heeft
Zenger mij ongelooflijk aangerekend." HostingXS sprak destijds van
'dreigementen met claims en fysiek geweld'.

Leads
Jongeling benadrukt dat Speko een bonafide bedrijf is. "Wij verkopen
hypotheek-leads." Dat betekent dat Speko informatie over potentiële klanten
verkoopt aan hypotheekverstrekkers. De hypotheekverstrekkers nemen
vervolgens contact op met deze mensen.

"De meeste leads krijgen we dankzij onze tv-reclames die op alle commerciële
zenders worden uitgezonden", legt Jongeling uit. Ook plaatst zijn bedrijf
advertenties in bladen, zoals de Veronica Gids.

Daarnaast koopt Speko leads in bij andere partijen, bijvoorbeeld via
internet. "In 99,9 procent van de gevallen gaat dat goed", zegt Jongeling.
"Het is een enkele keer voorgekomen dat een klant van ons op bezoek gaat bij
iemand die klaagt dat hij via spam is benaderd."

Jongeling zegt geen idee te hebben waarop de beschuldiging nu is gebaseerd.
"Het probleem is waarschijnlijk ontstaan door één van de partijen met leads
die ons per e-mail heeft benaderd. Het komt twee keer per jaar voor dat we
leads inkopen bij een partij die niet helemaal koosjer blijkt te zijn. Die
wassen we dan de oren."

"Theoretisch zouden we kunnen uitzoeken wie nu verantwoordelijk is geweest
voor de problemen", aldus Jongeling. Hij voelt er echter niets voor om
openbaar te maken welke partij dan heeft gespamd. Ook niet als hij daarmee
zijn onschuld zou kunnen bewijzen. "Ik doe dat alleen als ik daartoe de
opdracht krijg van de politie. Ik voel me niet geroepen om mijn onschuld te
bewijzen. Ik praat niet met de buitenwereld over dit soort details."

Privé
Jongeling hekelt de werkwijze van Rejo Zenger en Spamvrij.nl. "Zenger doet
allerlei extremistische uitlatingen en knoopt vermoedens aan elkaar. Zijn
werkwijze is vergelijkbaar met die van de Privé. Hij komt niet met bewijzen,
maar alleen met verdachtmakingen." Volgens Jongeling heeft Zenger geen enkel
bewijs dat hij en Akin Franks één en dezelfde persoon zijn. "Dat kan hij ook
niet hebben, want ik ben het niet."

Wat voor bewijzen Spamvrij.nl tegen Speko heeft, wil Zenger niet zeggen. "We
zullen het bewijs binnenkort online zetten. Nu doen we dat nog niet om te
voorkomen dat Speko weet wat wij weten."

Zenger bestrijdt dat hij lichtzinnig te werk gaat. "Wij koppelen de naam van
Speko niet zomaar aan Akin Franks. Ik weet dit al zeker een maand. Sindsdien
hebben we meer bewijs verzameld. We hebben bijzonder veel te verliezen als
we hiermee de fout ingaan."

Spamvrij.nl heeft bij het onderzoek naar Akin Franks samengewerkt met
Spamhaus.org, een internationale antispamorganisatie.

Belgisch
Akin Franks is één van de grootste Nederlandstalige spammers. Sinds de
inwerkingtreding van het Nederlandse spamverbod vorige week heeft Akin
Franks nog twee spamruns verzorgd.

Over de identiteit van de spammer tastten spambestrijders echter altijd in
het duister. Lange tijd werd ervan uit gegaan dat Akin Franks een Belgische
spammer was. "Dat bleek een onterechte inschatting", zegt Zenger nu. "Ik had
nooit gedacht dat Speko achter Akin Franks zou zitten. Het was een enorme
verrassing dat die naam naar boven kwam."

Een maand geleden werd Akin Franks nog in verband gebracht met een zogeheten
'joe job', een spamrun uit naam van een ander. Vanaf het e-mailadres van het
weblog Retecool werden duizenden spamberichten verstuurd. Retecool ontving
als gevolg van deze spamactie tienduizenden onbezorgde mailtjes (bounces).

D. Blinker

Rick

D. Blinker wrote:

> Spamvrij.nl: identiteit Akin Franks achterhaald
> Woensdag, 26 mei 2004 - Spamvrij.nl zegt de identiteit te hebben
> achterhaald van Akin Franks, een van de grootste Nederlandstalige
> spammers.

[...]

> Wat voor bewijzen Spamvrij.nl tegen Speko heeft, wil Zenger niet zeggen.
> "We zullen het bewijs binnenkort online zetten. Nu doen we dat nog niet om
> te voorkomen dat Speko weet wat wij weten."

Erg vreemd dat dit nu dan wel zonder bewijzen via de media naar buiten wordt
gebracht.

Daarmee wordt Speko sowieso geschaad, of het nou waar is of niet, en ik zie
niet wat voor algemeen belang ermee gediend is om dit vervroegd, zonder ook
maar een hint van bewijzen, te doen. Dat maakt spamvrij.nl onnodig
kwetsbaar als Speko juridische stappen onderneemt wegens smaad.

Sowieso wordt de timetable voor een juridische confrontatie nu in handen
gegeven van Speko.

Karin Spaink

On 05/27/2004 12:09 PM, Rick kindly wrote:

> [...]

> Erg vreemd dat dit nu dan wel zonder bewijzen via de media naar buiten wordt
> gebracht.

Dat vind ik ook. Sterker: ik vind het grof van ons en ik ben het
hier volkomen niet mee eens.

- K -

--
I believe often that death is good medical treatment because it can
achieve what all the medical advances and technology cannot achieve

jsmn

Karin Spaink wrote:

> Dat vind ik ook. Sterker: ik vind het grof van ons en ik ben het
> hier volkomen niet mee eens.

oh, is dat beleid binnen het bestuur van spamvrij.nl, de onderlinge
meningsverschillen via een nieuwsgroep uitvechten?

jsmn

--
power to the peaceful

Piet Beertema

jsmn wrote:

> oh, is dat beleid binnen het bestuur van spamvrij.nl, de onderlinge
> meningsverschillen via een nieuwsgroep uitvechten?

Wat is er mis met openheid?

-p

jsmn

Piet Beertema wrote:
> [...]

[over het openbaarmaken van de identiteit van akinfranks]

> Wat is er mis met openheid?

er is een verschil tussen openheid en je collegabestuursleden in het
openbaar afvallen. bovendien was spaink zeer voorbarig, want een deel
van het bewijsmateriaal staat inmiddels gewoon op de site:
http://www.spamvrij.nl/docs/akinfranks.txt

Rene Pijlman

jsmn:
>Karin Spaink:

>ik vind het grof van ons

>oh, is dat beleid binnen het bestuur van spamvrij.nl, de onderlinge

>meningsverschillen via een nieuwsgroep uitvechten?

Beleid zal het niet zijn, waarschijnlijk is het cultuur.

--
René Pijlman

Wat wil jij leren? http://www.leren.nl

Mendel Mobach

De wet op behoud van ellende noopte
Rick <erro...@xs4all.nl>
in nl.internet.misbruik tot het schrijven van:

> Erg vreemd dat dit nu dan wel zonder bewijzen via de media naar buiten wordt
> gebracht.

Media zijn niet altijd even snel.

> [...]
> kwetsbaar als Speko juridische stappen onderneemt wegens smaad.
>
> Sowieso wordt de timetable voor een juridische confrontatie nu in handen

Dat klopt. Spamvrij is volgens mij ook een org die *informatie* naar buiten
brengt, namen en soms meer (karin: de whois, waarop veel informatie zoals
bedrijfsnamen wordt gebaseerd, staat ook niet meer online in het kader van
'beleid').

Ik vind het redelijk, vooral omdat de informatie hierover toch erg snel
naar buiten komt.

--
If you see an attachment here please blacklist me
begin foutlook.exe - al 5 jaar.exe

Venlig Hilsen

jsmn wrote:
> van het bewijsmateriaal staat inmiddels gewoon op de site:
> http://www.spamvrij.nl/docs/akinfranks.txt

Knap stukje speurwerk. Mijn complimenten!

--

Venlig Hilsen

Redt de koetjesreep! http://www.bean.nl/koetjesreep/

Crabby

Op een dag brabbelde Venlig Hilsen...

> Venlig Hilsen

Vennlig hilsen ;o)

(Viel me zomaar op dat er een "n" miste :oP )

--
Crabby

Venlig Hilsen

Crabby wrote:

Daar zijn mijn Deense voorvaderen het niet mee eens.

Crabby

Op een dag brabbelde Venlig Hilsen...

> Daar zijn mijn Deense voorvaderen het niet mee eens.

Oeps, ik dacht dat het Noors was :o/

--
Crabby

Venlig Hilsen

Crabby wrote:

Laat het denken maar een de Denen over :-)

Fred Mobach

"D. Blinker" <Sup...@1ccms.com> schreef in bericht