is er een nederlandse versie van dit spel?

Joke

http://www.popcap.com/gamepopup.php?theGame=bookworm

Leuk om een keer in het engels te spelen, maar ik ben benieuwd of er een
dergelijk woordspel bestaat (on-line) met een nederlands woordenboek.

Misschien hoort dit niet in deze nieuwsgroep thuis, maar jullie houden zo te
zien ook van woordspelletjes....

Alvast bedankt,

Joke

@home.nl Yvette P. Hoitink

"Joke" <jo...@pepperprint.nl> wrote in message

O dear, now you did it

Wat een verslavend spel is dat!! Programmeurs, unite! Ik ken geen
Nederlandse versie maar hou me van harte aanbevolen als iemand die wel kent.
Mijn Engels is redelijk dus ik vermaak me hier ook wel mee ben ik bang... En
ik wou nog werk klaar krijgen vandaag...

Yvette

Puzzel

"Joke" <jo...@pepperprint.nl> schreef in bericht

Na twee daagjes lurken nu maar definitief op deze ng en......
dank zij Joke deze geweldige puzzel gevonden.
Helaas ken ik geen Nederlandse versie hiervan, maar wie weet.
Voorlopig red ik me best met deze Engelse versie.
Puzzel

Joke

Oeps,

Ik geloof dat ik wat heb aangericht!

Joke

Puzzel

> Oeps,
>
> Ik geloof dat ik wat heb aangericht!
>
> Joke

Nee hoor,
Juist leuk.
Puzzel

Nike

H×™×™l leuk spelletje!

Yvette, 't is hier nie anders!
De strijk zal voor morgen zijn ;-))
M'n hoogste score tot nu toe= 177 560!

Nike

"Yvette P. Hoitink" <hoitink @ home . nl> schreef in bericht

@home.nl Yvette P. Hoitink

Ik zat over de 200.000 toen de rode blokjes me op de knieen dwongen...

Yvette

"Nike" <ni...@hotmail.com> wrote in message

Michael Sterk

Wat doe ik fout?

Ik klik het woord NO of ON aan en hij accepteert dit niet. Dit zijn toch wel
hele basale (en daarmee goede) woorden?

Michael Sterk

Nike

Yep Yvette, deze rode blokjes zijn echt 'a pain in the...' ;-))

'k ga proberen je te verbeteren! (en zo blijft de strijk wat langer liggen
;-))

el misti

"Michael Sterk" <michae...@hotmail.com> schreef in bericht

> Wat doe ik fout?
>
> Ik klik het woord NO of ON aan en hij accepteert dit niet. Dit zijn toch
wel
> hele basale (en daarmee goede) woorden?

Ik geloof dat woorden van minder dan drie letters niet willen. Ik heb het
even gespeeld, maar het duurt me te lang. Er zou wat mij betreft een
tijdslimiet bij mogen. Verder is het wel leuk.
--

el misti

Nike

Hoi Michael,

Het moeten woorden zijn met minstens 3 letters.

Veel suc6!

Nike

"Michael Sterk" <michae...@hotmail.com> schreef in bericht

Nike

Mijn hoogste score tot nu toe: 533 700
rank: vocabulist

Ik heb een printscreen voor de 'ongelovigen' ;-))

Nike

"el misti" <el-m...@home.nl> schreef in bericht

@home.nl Yvette P. Hoitink

Congraz! Ik vond 2 ton al moeilijk dus ben helemaal onder de indruk :-) Ik
heb het tot 'archivist' geschopt en niet verder...

> Mijn hoogste score tot nu toe: 533 700
> rank: vocabulist
>
> Ik heb een printscreen voor de 'ongelovigen' ;-))
>
> Nike

[knip]

Joke

Klasse Nike!

Kom niet veel verder dan de 250.000 punten!
Engelstalige achtergrond?

Joke

Puzzel

"Nike" <ni...@hotmail.com> schreef in bericht

> Mijn hoogste score tot nu toe: 533 700
> rank: vocabulist
>
> Ik heb een printscreen voor de 'ongelovigen' ;-))
>
> Nike

Hoeft niet ik geloof je!!!
Ben zelf op ff boven de 200 000 blijven steken.
Puzzel

Nike

Nee hoor, geen Engelse roots; ik kan niet 'Vlaamser' zijn ;-)) Hadden ze dit
spelletje maar in het Nederlands!

Nike

"Joke" <jo...@pepperprint.nl> schreef in bericht

Nike

Met 633 300 het tot 'lexographer 1st class' geschopt.

Nike

Wimjan

Joke schreef:

> http://www.popcap.com/gamepopup.php?theGame=bookworm
>
> Leuk om een keer in het engels te spelen, maar ik ben benieuwd of er een
> dergelijk woordspel bestaat (on-line) met een nederlands woordenboek.

Naar aanleiding van je vraag ben ik eens aan het prutsen gegaan om te
kijken of het mogelijk is om de Engelse woordenlijst te vervangen door
een Nederlandse om zo het spelletje in met Nederlandse woorden te kunnen
spelen.

En dat gaat tot nu toe erg aardig, maar nu loop ik tegen een probleempje
op: de gebruikte woordenlijst is een beetje gecodeerd. Niet heel erg,
maar toch wel een beetje. En ik wil graag weten wat de logica precies is
zodat ik m'n Nederlandse lijst ook zo kan bewerken.

Nu is dit een puzzelgroep, dus wellicht dat jullie er je licht eens over
willen laten schijnen. Het is niet al te moeilijk, maar misschien vindt
iemand het leuk.

Goed, de lijst. Er staan woorden in van maximaal 8 of 9 letters. Maar de
meeste woorden lijken dus te zijn gecodeerd. Wie breekt de code?

Ter illustratie staat hieronder het begin van de lijst:

<stukje lijst>

aa
2h
1b
2aft
ba
hor
ly
3on
2s
3cond
2using
</stukje lijst>

Als je de hele gecodeerde lijst wilt zien, die staat op
<http://inventio.nl/bookworm/wordlist.txt>

Als ik een werkende Nederlandse versie klaar heb dan zal ik uiteraard de
url hier doorgeven.

> Joke

Groet,

Wimjan

--
Iemands e-mailadres kwijt? Probeer m'n meta e-mail zoeker eens op
<http://inventio.nl/metanamesearch/>

g van roij

"Wimjan" <ne...@inventio.nl> schreef in bericht
ik heb deze lijst even in excel geplakt en gesorteerd, maar er is vooralsnog
geen touw (rope) aan vast te knopen.

als ik een ingeving krijg hoor je nog wel

mvg gerrit

Dave Langers

> [...]
> 1b
> 2aft

> Als je de hele gecodeerde lijst wilt zien, die staat op

Die wordlist.txt komt niet overeen met het door jou gegeven begin geloof
ik. Verder is wordlist.txt al in het NL's?

Wordlist.txt begint:
aagt
4en
2i
3baar
5re
3de
5n
Het cijfer geeft telkens aan hoeveel je moet behouden, de andere letters
wat erachter moet. Dus er staat
aagt
AAGTen
AAi
AAIbaar
AAIBAre
AAIde
AAIDEn

Het in de nieuwsgroep geposte beginnetje is niet helemaal zo te
decoderen, maar lijkt me ook Engels.

> Als ik een werkende Nederlandse versie klaar heb dan zal ik uiteraard de
> url hier doorgeven.

Leuk!

Wimjan

Dave Langers schreef:

> Die wordlist.txt komt niet overeen met het door jou gegeven begin geloof
> ik. Verder is wordlist.txt al in het NL's?

Ah, je hebt gelijk. Ik heb gisteravond al wat zitten prutsen en de
woordenlijst door een Nederlands versie vervangen. Daarbij heb ik me niet
gerealiseerd dat ik wordlist.txt had overschreven. Excuses voor de
verwarring.

> [...]
> 3de
> 5n
> Het cijfer geeft telkens aan hoeveel je moet behouden, de andere letters

Inderdaad. Waarbij opgemerkt moet worden dat een cijfer blijft gelden als
er op een regel geen nieuw cijfer voorkomt, dus:

frituurliefhebber
7pan
saus

is code voor:

frituurliefhebber
FRITUURpan
FRITUURsaus (want de 7 uit de vorige regel blijft gelden)

> Het in de nieuwsgroep geposte beginnetje is niet helemaal zo te
> decoderen, maar lijkt me ook Engels.

Inderdaad. Voor de volledigheid nog even de vraag en de oplossing (met
weer in hoofdletters het gedeelte dat gekopieerd wordt uit de vorige
regel):

aa aa
2h AAh
l AAl (de eerste 2 letters uit het vorige woord + een l)
s AAs (weer de eerste 2 letters uit het vorige woord + een s)
1b Ab
2aft ABaft
ba ABba
hor ABhor
ly ABly
o ABo
3on ABOon
2s ABs
3cond ABScond
2using ABusing
y ABy
3s ABYs
1cari Acari
2e ACe
hoo AChoo
3y ACHy
2idy ACidy
3ng ACIng
2ne ACne
4s ACNEs
2t ACt
3a ACTa
in ACTin
4on ACTIon
6s ACTIONs

Dit is trouwens een prima manier om een alfabetische woordenlijst op een
low-tech-manier te comprimeren.

John Doe

Wimjan wrote:
> Inderdaad. Voor de volledigheid nog even de vraag en de oplossing (met
> weer in hoofdletters het gedeelte dat gekopieerd wordt uit de vorige
> regel):

[snip]

> Dit is trouwens een prima manier om een alfabetische woordenlijst op
> een low-tech-manier te comprimeren.

Dit is ook de manier die het onder unix gebruikers wel bekende programma
locate gebruikt. Dit heet incremental encoding of front compression.

Ik dacht er overigens aan om hetzelfde te doen (de woordenlijst vervangen).
Wil het een beetje lukken? Als je hulp kunt gebruiken, hoor ik het wel.

--
Martijn

127.0.0.1 Because home is where the localhost is.

Wimjan

John Doe schreef:

> [snip]

> Dit is ook de manier die het onder unix gebruikers wel bekende programma
> locate gebruikt. Dit heet incremental encoding of front compression.

Ah, bedankt voor de aanvulling.

> Ik dacht er overigens aan om hetzelfde te doen (de woordenlijst vervangen).
> Wil het een beetje lukken?

Zeker, voor het grootste gedeelte is het gelukt. Het resultaat (een
Nederlandstalige versie van Bookworm) kun je vinden op
<http://inventio.nl/bookworm>.

> Als je hulp kunt gebruiken, hoor ik het wel.

Commentaar en suggesties zijn meer dan welkom.

En anders: veel speelplezier!

John Doe

Wimjan wrote:
> Commentaar en suggesties zijn meer dan welkom.

De telling van de letters aanpassen van waarde wil ik me anders wel op
toeleggen - een groot nadeel is wel dat de verdeling van de letters niet
klopt. Een Z is bijvoorbeeld ronduit zeldzaam.

Als ik volgende week wat ruimer met mijn tijd zit, zal ik er even achter
gaan zitten.

Wellicht is het mogelijk de bestanden als een download beschikbaar te
stellen, zodat ik ze eenvoudig (zonder backengineering) kan ophalen?

Alvast bedankt,

Wimjan

[over <http://inventio.nl/bookworm>]

> De telling van de letters aanpassen van waarde wil ik me anders wel op
> toeleggen - een groot nadeel is wel dat de verdeling van de letters niet
> klopt. Een Z is bijvoorbeeld ronduit zeldzaam.

Da's waar. En zoals op de site gemeld kloppen de punten van de
afzonderlijke Scrabblestenen waarschijnlijk ook niet.

> Als ik volgende week wat ruimer met mijn tijd zit, zal ik er even achter
> gaan zitten.

Graag, aanbod aangenomen. Stuur je me even een e-mailtje om wat dingen af
te spreken? Mijn e-mailadres zoals hierboven staat werkt gewoon.

> Wellicht is het mogelijk de bestanden als een download beschikbaar te
> stellen, zodat ik ze eenvoudig (zonder backengineering) kan ophalen?

Tuurlijk. Het blijft echter nodig -als je dit soort dingen wilt
veranderen- om wat handigheid met Java te hebben.

> Alvast bedankt,

En jij ook.

Yvon Rozijn

On Sun, 3 Nov 2002 20:06:22 +0100, ne...@inventio.nl (Wimjan) wrote:

>Zeker, voor het grootste gedeelte is het gelukt. Het resultaat (een
>Nederlandstalige versie van Bookworm) kun je vinden op
><http://inventio.nl/bookworm>.
>

>Commentaar en suggesties zijn meer dan welkom.

Een verzoekje: zou je de pagina en de applet samen in een zipje kunnen
stoppen, zodat je hem kunt downloaden en offline kunt blijven spelen?

--
E-mail: y r o z i j n @ x s 4 a l l . n l
Web: http://www.xs4all.nl/~yrozijn/

Dave Langers

> De telling van de letters aanpassen van waarde wil ik me anders wel op
> toeleggen - een groot nadeel is wel dat de verdeling van de letters niet
> klopt. Een Z is bijvoorbeeld ronduit zeldzaam.

Wat doe je dan met 'qu'? Ook in het nederlands zijn de meeste
samenstellingen met een 'q' gevolgd door een 'u', maar bij het scrabble
zijn het ook twee losse letters. Losse letters is lastiger, maar als je
de 'q' gewoon weinig laat voorkomen moet het kunnen.
Tenslotte vind ik een onderscheid tussen een 'y' en een 'ij' mooier.
Wellicht dat de woordenlijst dit echter niet ondersteunt?

Hoe dan ook mooi stukje werk WimJan, de dank is groot!

Wimjan

Yvon Rozijn schreef:

> Een verzoekje: zou je de pagina en de applet samen in een zipje kunnen
> stoppen, zodat je hem kunt downloaden en offline kunt blijven spelen?

Geen idee of dit werkt, maar ik zal er eens naar kijken later deze week.

Wimjan

Dave Langers schreef:

> [...]

> zijn het ook twee losse letters. Losse letters is lastiger, maar als je
> de 'q' gewoon weinig laat voorkomen moet het kunnen.

Ik denk dat het makkelijker is om de qu samen op een steen te laten
staan. Anders moet ik die Java-applets helemaal doorspitten en
veranderen. Er zijn toch nauwelijks woorden in het Nederlands waarin een
q niet gevolgd wordt door een u.

> Tenslotte vind ik een onderscheid tussen een 'y' en een 'ij' mooier.
> Wellicht dat de woordenlijst dit echter niet ondersteunt?

De woordenlijst van <http://inventio.nl/puzzel> inderdaad niet. Ik heb
nog wel ergens een paar woordenlijsten liggen waarin de 'ij' nog
voorkomt, maar die zijn een stuk kleiner samen (en er zitten bijna geen
verbuigingen en vervoegingen in, wat jammer is - zo kun je bijvoorbeeld
'lopen' niet verlengen tot 'lopend', 'lopende' en 'lopenden'). Hmm, ik
laat dit ook nog even zitten. Wellicht later.

> Hoe dan ook mooi stukje werk WimJan, de dank is groot!

Graag gedaan. En ik heb het ook voor mezelf gedaan, het leek me dat dit
spelletje een stuk leuker zou worden met Nederlandse woorden. En
inderdaad: in deze versie maak ik veel langere woorden. :-)

Een vraagje nog: ik heb in m'n woordenlijsten veel afkortingen zitten,
die dus eigenlijk geen echte woorden zijn, bijvoorbeeld abvv, abw, abwm.
Stoort iemand zich daaraan? Het maakt aan de ene kant het spelletje wel
makkelijker (en obscure afkortingen kunnen je vaak redden als er een
brandend blokje onderaan staat - gewoon alle drielettermogelijkheden
afgaan werkt dan vaak ;-), maar een beetje flauw is het wel.

Wimjan

John Doe schreef:
> Wimjan wrote:

[over <http://inventio.nl/bookworm>]

> Als het goed is, kun je de bestanden die je op je server gezet hebt gewoon
> in een zip stoppen. Mensen kunnen deze dan hoogstwaarschijnlijk gewoon
> offline spelen. Hangt af van het feit of ook de afbeeldingen e.d. mee zijn
> gekomen.

De afbeeldingen en andere benodigde dingen staan lokaal, da's het
probleem niet. Maar toch meldt de applet bij lokaal gebruik dat niet
alles geladen kon worden (hoewel ik in de logs van WebWasher - een lokale
proxy - niets zie dat misgaat) en breekt de applet af. Ik heb gisteravond
wel lokaal kunnen spelen Met een webservertje (Xitami) dat ik lokaal
draaide.

Maar goed, dit is allemaal nogal off topic hier. Stuur gerust een mailtje
als je tijd hebt om eens te kijken.

> Wat betreft die letters (IJ vs Y en Qu vs Q & U), daar wilde ik zowieso mijn
> tanden inzetten als ik die letterpunten ging veranderen.

Prima.

> Groeten,
>
> --

Ik zit me al dagen af te vragen wat dat vierkantje achter die twee
streepjes doet. Vertel eens?

John Doe

Wimjan wrote:
> Ik zit me al dagen af te vragen wat dat vierkantje achter die twee
> streepjes doet. Vertel eens?

Ik heb OEQuoteFix geinstalleerd, maar die is volgens mij een beetje in de
war - want ik had dat eerst niet. Maar ja, daarentegen had ik eerst ook OE6
en nu OE5. Hoe dat is gekomen is enigszins onduidelijk. Ik vermoed dat
daar de oorzaak zit.

John Doe

Yvon Rozijn

On Tue, 5 Nov 2002 17:32:20 +0100, ne...@inventio.nl (Wimjan) wrote:

> [...]
>proxy - niets zie dat misgaat) en breekt de applet af. Ik heb gisteravond
>wel lokaal kunnen spelen Met een webservertje (Xitami) dat ik lokaal

Elke keer als ik hem lokaar probeer te draaien gaat hij iets groots
downloaden. De woordenlijst neem ik aan. Kun je die niet in de applet
zelf opnemen? Een lokaal bestand lezen lukt uiteraard niet in een
applet, en om speciaal voor dit spelletje een webserver te gaan
draaien gaat me wat ver...

Wimjan

Yvon Rozijn schreef:

> On Tue, 5 Nov 2002 17:32:20 +0100, ne...@inventio.nl (Wimjan) wrote:

[over <http://inventio.nl/bookworm>]

> Elke keer als ik hem lokaar probeer te draaien gaat hij iets groots
> downloaden.

Alle plaatjes, de woordenlijst, wat applets, een jar-bestand, enz.
Inderdaad.

> De woordenlijst neem ik aan.

Ook die.

> Kun je die niet in de applet zelf opnemen?

Ik heb het tot nu toe kunnen vermijden om aan de applet (en alle andere
java-bestanden) zelf te sleutelen. Wellicht ga ik dat binnenkort wel
doen.

Ik weet trouwens niet wat je precies hebt gedownload om Bookworm off line
te spelen, maar er komt dus meer bij kijken dan alleen de applet.

> Een lokaal bestand lezen lukt uiteraard niet in een applet

Niet? Hoezo? Als je applet lokaal draait dan kan hij toch gewoon bij
bestanden in dezelfde directory?

> en om speciaal voor dit spelletje een webserver te gaan draaien gaat me
> wat ver...

Als ik een oplossing heb dan laat ik het weten.

Wat trouwens wel goed lijkt te werken is het spelletje starten vanaf
inventio.nl en zodra alles is ingeladen de verbinding verbreken. Wellicht
voldoet dit al voor je.

Yvon Rozijn

On Wed, 6 Nov 2002 12:16:26 +0100, ne...@inventio.nl (Wimjan) wrote:

>Ik weet trouwens niet wat je precies hebt gedownload om Bookworm off line
>te spelen, maar er komt dus meer bij kijken dan alleen de applet.

In MSIE gezegd dat ik de pagina offline beschikbaar wil hebben, maar
dan heb ik dus niet alles.
Als ik in de html-source kijk en de diverse dingen die daar genoemd
staan los download en in een directory zet dan werkt het helemaal niet
meer...

>Niet? Hoezo? Als je applet lokaal draait dan kan hij toch gewoon bij
>bestanden in dezelfde directory?

Zou kunnen zoveel weet ik niet van java. Ik dacht dat applets geen
bestanden kon lezen.

>Wat trouwens wel goed lijkt te werken is het spelletje starten vanaf
>inventio.nl en zodra alles is ingeladen de verbinding verbreken. Wellicht
>voldoet dit al voor je.

Zo doe ik het nu ook, maar helemaal lokaal is handiger.

John Doe

Yvon Rozijn wrote:
> Zo doe ik het nu ook, maar helemaal lokaal is handiger.

Ik ga in de loop van de volgende week aan deze applet sleutelen, dan zal ik
dit meenemen.