Brood bezorgen

Ernst Tromp

Is het mogelijk lekker meergranen volkorenbrood te bestellen en laten
bezorgen.
In Nederland ken ik alleen Albert Hein (www.ah.nl), maar die bezorgt
toevallig geen boodschappen op mijn adres. Wel kan ik vreemd genoeg
levensmiddelen uit Duitsland laten komen (www.food-shop24.com en
www.lebensmittel.de bijvoorbeeld), maar brood zal wel oud geworden
zijn voordat ik het ontvang.
Is er werkelijk niet iets in Nederland?

Chris Laarman

Als ik zoek op "boodschappen" en "bezorgen", dan geeft Google me
ongeveer 593.000 treffers.
Waaronder <http://thuisbezorg.startpagina.nl/>...

--
Chris Laarman

Bert ( A W RvB )

"Ernst Tromp" <conspic...@gmail.com> schreef in bericht
Heb je al aan een broodbakmachine (of hoe dat ook heet) gedacht om zelf
brood te maken?

--
Bert ( A W RvB )
be...@rjrsnvbrn.nl

***
US spaceships maximum velocity:
One light-year a minute.
***
AWN http://www.awn-archeologie.nl
GEA http://www.gea-geologie.nl
NVR http://www.ruimtevaart-nvr.nl
Sterrenkunde http://www.dekoepel.nl
UFOwijzer http://ufowijzer.nl

bestweter

On 5 dec, 20:54, Ernst Tromp <conspicuous...@gmail.com> wrote:
> [...]
> In Nederland ken ik alleen Albert Hein (www.ah.nl), maar die bezorgt
> toevallig geen boodschappen op mijn adres. Wel kan ik vreemd genoeg

U zou eens kunnen informeren bij plaatselijke bekkers bij u in de
buurt.
Misschien is deze toevallig daarbij:
http://www.broodjegroffen.nl/hoe-werkt-de-broodje-groffen-webshop

Cecile

Ernst Tromp mompelde:
Misschien is het een optie om een voorraad aan te leggen, zelf halen of
iemand anders laten halen als je dat zelf niet kan, bijv. 6 broden en eentje
leg je in de broodtrommel en de rest in de vriezer. Als je er dan een
ontdooit, beetje vochtig maakt en een paar minuten in de oven legt heb je
weer heerlijk knapperig vers brood. Zo doe ik het altijd met het
verrukkelijke volkorenbrood van bakker Hartog hier in A'dam, da's te ver
hier vandaan om vaak naartoe te gaan, dus ik haal er meestal een stuk of 6
(ongesneden!). Heb ik weer voor een maand te eten :-)
Kan natuurlijk alleen als je een behoorlijke ruimte in je vriezer hebt....

--
Cecile

Menno

bestweter had uiteengezet :

> U zou eens kunnen informeren bij plaatselijke bekkers bij u in de
> buurt.

Bekkers doet toch alleen in kroketten e.i.d. ?

--
De bearenburch is myn sjirurch

Grouten oet Grunnen

Frits

"Cecile" <weste...@NOSPAMl.nl> schreef in bericht
Nu wil Ernst natuurlijk weten of het mogelijk is om een vriezer te laten
bezorgen.

Google geeft ongeveer 298000 hits op vriezer bezorgen.

Frits
(die ook graag zijn steentje bijdraagt)

Cecile

Frits mompelde:
:-)))

--
Cecile

Arcus

"Cecile" <weste...@NOSPAMl.nl> wrote in

> Als je
> er dan een ontdooit, beetje vochtig maakt en een paar minuten in de
> oven legt heb je weer heerlijk knapperig vers brood.

Ik weet niet uit welke Libelle uit de 80´er jaren je het hebt, maar nat
maken van brood zorgt alleen maar voor een dikke droge korst ...
Als je goed brood vers invriest, zou ontdooien genoeg moeten zijn.

bestweter

U bedoelt waarschijnlijk ene Beckers, ik bedoelde bakkers.
Bekkers was overigens bisschop van Den Bosch.

Cecile

bestweter mompelde:

> Bekkers was overigens bisschop van Den Bosch.

En die hield vast ook van kroketten.

--
Cecile

Fe

Op 07-12-11 11:40, Cecile schreef:
> bestweter mompelde:

> En die hield vast ook van kroketten.

Wat? Bezorgt de bisschop van Den Bosch kroketten aan huis?

--
Fe
--------

Chris Laarman

On Wed, 07 Dec 2011 13:45:26 +0100, Fe <nos...@inospam.invalid> wrote:

>Wat? Bezorgt de bisschop van Den Bosch kroketten aan huis?

En van de bisschop van Breda mocht je er desnoods brood bij stelen.

Boter bij de vis.

--
Chris Laarman

Johannes

"Chris Laarman" <v.c.l...@com.gmailOOPS> schreef in bericht
Deze oud-bisschop van Breda (Muskens) bepleitte uiteraard niet het plegen
van diefstal, maar benadrukte de verantwoordelijkheid jegens de samenleving
van wie overvloed heeft jegens wie minder bedeeld is en in nood leeft. Dat
zijn normale christelijke waarden die horen bij een christelijke traditie
(armenzorg is overigens ook een islamitische waarde). Dus geen "ik" of
"eigen volk" eerst. En dat wie in nood leeft, een beroep moet kunnen doen op
wie in overvloed leeft.
Dit is vandaag de dag zeer actueel. Sommige zakenlieden kopen wereldwijd
hele oogsten op, alleen maar om kunstmatig schaarste te veroorzaken en aldus
de prijzen op te drijven en daar dan dikke winsten van op te strijken, en
hele volkeren daarmee laten kreperen.

Johannes

"Frits" <ge...@geldigadres.nl> schreef in bericht
Vriezers kunnen, na aankoop, meestal wel bezorgd worden. Het is wat lastig
een vriezer in de boodschappentas te doen.
En al helemaal na aankoop bij een webwinkel.

Cecile

Chris Laarman mompelde:
Kroketten... brood... boter... vis...
Broodje viskroket dus. Ik krijg honger :-)
(vandaag staat boerenkoolstamppot op het menu, met *echte* kaantjes [zijn er
nog mensen die weten wat dat zijn? geen uitgebakken spekjes in ieder geval],
dus de viskroketten moeten nog even wachten)

--
Cecile

Tonny

"Cecile" <weste...@NOSPAMl.nl> schreef in bericht
Kaantjes, reuzel "echt spek van een echt varken", heerlijk!
Ik maak ook wel kaantjes van het vel van eend en gebruik ook het vet van
gans en eend maar voor sommige gerechten (ook Thais en Indisch) gaat er
niets boven reuzel van een varken van onbesproken afkomst.
Zo'n varken kan vast wel bezorgd worden, niet door de bisschop zelf
misschien maar door de Livar-broeders;-))
Groet,
Tonny.

Cecile

Tonny mompelde:
> Cecile schreef...

> Kaantjes, reuzel "echt spek van een echt varken", heerlijk!

En reuzel kost bijna niks. Het overgebleven vet gaat in de pan bij de
runderstooflapjes, verhouding ongeveer 50/50, echt een ouderwets heerlijke
smaak. Fijngemalen/gestampte (deegroller of fles) kaantjes door de
gehaktbal, zalig.
Met oudejaar ga ik eens proberen hartige oliebollen met kaantjes te maken.
Mijn moeder liet het vet stollen, fijngemaakte kaantjes erdoor, peper &
zout, en dan op het brood smeren. Is in Oostenrijk in supermarkten te koop
als Schmalz. Verrukkelijk, maar dat vind ik toch wat te vet voor deze
oversized tante..... :-))

--
Cecile

Johannes

"Cecile" <weste...@NOSPAMl.nl> schreef in bericht
Ik heb eens tijdens Oud en Nieuw oliebollen (zonder varken erdoorheen)
gebakken in Frankrijk, waarvoor ik de spullen uit Nederland had meegebracht.
Een aantal overgebleven oliebollen namen we vervolgens mee naar een in
Frankrijk wonende Mauritaanse familie om ook hen van iets typisch Nederlands
voor de jaarwisseling te laten genieten.
Toen bleek dat daar (in Mauritaniė), zo vertelde men mij, de oliebol
(wellicht niet exact dezelfde, maar iets dat erop lijkt) gewoon dagelijks
kost is....

Tonny

"Cecile" <weste...@NOSPAMl.nl> schreef in bericht
In Zeeland deden we door de smalz ook nog stroop, stroopvet dus.
Ik probeer matig te zijn met vet (ook oversized)maar ben er eigenlijk dol
op, suiker blijf ik helemaal af geen behoefte aan maar het vette randje van
de entrecote enz.
daar kan ik geen weerstand aan bieden. Bewegen dan maar.
Groet,
Tonny.

Tonny

"Johannes" <j.van....@nospam.onsneteindhoven.nl> schreef in bericht
> Toen bleek dat daar (in Mauritanië), zo vertelde men mij, de oliebol
> (wellicht niet exact dezelfde, maar iets dat erop lijkt) gewoon dagelijks
> kost is....

In Suriname bakt met bara's, hartige gekruide oliebolletjes, misschien ook
iets van de Mauritaanse keuken. .
Groet,
Tonny.

Cecile

Tonny mompelde:
> Johannes schreef...

> In Suriname bakt met bara's, hartige gekruide oliebolletjes,
> misschien ook iets van de Mauritaanse keuken. .
> Groet,
> Tonny.

Ik heb ooit mini-oliebolletjes gemaakt, met een kers erin (uit een pot, want
vers heb ik ze nooit gezien in december...).
Heel verrassend, vooral als je niet aan je gasten vertelt wat erin zit :-)

--
Cecile

Omnibus

Op 9-12-2011 12:25, Cecile schreef:
Nog verrassender als er nog een pit in zit.. :-(

--
Ceteris paribus
Message has been deleted

Johannes

"Tonny" <ret...@afzender.invalid> schreef in bericht
Suiker gebruik ik zelf ook al jaren niet meer. Idem zout. En niet eens op
medisch voorschrift (al geldt ook voor mij 'oversized'). Ik merk dat je
zonder de toevoeging daarvan zoveel beter de gerechten proeft. Dat merk je
niet meteen, maar wel als je na lange tijd weer eens iets proeft waar die
toegevoegde suiker en/of dat toegevoegde zout wél in zit. Dat smaakt dan
niet meer.
Natuurlijk maak ik ook uitzonderingen. Zoals rietsuiuker in de bojo.

Cecile

Omnibus mompelde:

> Nog verrassender als er nog een pit in zit.. :-(

Je hebt ook pitloze kersen in glas.....
--
Cecile

Omnibus

Op 9-12-2011 17:04, Cecile schreef:
Hmmm, tot je ook daarin een pit tegen komt.. Maar het idee is wel leuk,
ik zou er niet zijn opgekomen. Niet dat dat hier wat uitmaakt, want ik
hou wel van oliebollen, maar niet van (de stank en de moeite van) het
bakken er van.. ;-)

--
Ceteris paribus

Cecile

Omnibus mompelde:
Ik bak niet elk jaar oliebollen hoor (ik laat me meestal uitnodigen dus dan
hoeft het niet :-) ) maar als ik thuis ben vind ik het juist leuk, bovendien
vind ik oliebollen van de kraam of bakker ontiegelijk duur. En dan vind ik
het leuk om iets aparts te verzinnen wat de gasten nog nooit hebben
geproefd.

--
Cecile

Tonny

"Cecile" <weste...@NOSPAMl.nl> schreef in bericht
Idee voor as. kersenseizoen?
Ontpitte kersen, 2 delen amaretto, 1 deel alcohol 98%, extra fijne
tafelsuiker.
Kersen een nacht wegzetten met de suiker(naar smaak), volgende dag kersen in
een brandschone pot doen, eerst de alcohol erop gieten tot ongeveer op 1/3
van de kersen, aanvullen met amaretto, afsluiten,
minstens 2 maanden laten staan. Af en toe eens schudden. Lekker bij ijs, ook
de siroop gebruiken en die is ook lekker in Delia's Creoolse Kerstcake.
Groet,
Tonny.

Cecile

Tonny mompelde:

> [...]
> minstens 2 maanden laten staan. Af en toe eens schudden. Lekker bij
> ijs, ook de siroop gebruiken en die is ook lekker in Delia's Creoolse

Lijkt me heel lekker, vooral met die amaretto, jammie..... ik sla het recept
op en moet toch maar een half jaar wachten tot er weer verse kersen zijn :-)
Bedankt voor het recept!

--
Cecile
(vandaag snel, simpel en vurrukkuluk: spaghetti, spinazie, roquefort)

Tonny

"Jan" <o...@fastmail.fm> schreef in bericht
> On Fri, 9 Dec 2011 12:21:42 +0100, "Tonny" <ret...@afzender.invalid>
>
> lange tijd niet gereageerd hier, maar nu kan ik het niet laten :-)
> Baras zien er totaal niet uit als bolletjes en lijken meer op een
> appelflap. Zie de foto+recept op de volgende link:
> http://eten-en-drinken.infonu.nl/recepten/9621-bara-de-surinaamse-snack.html
>
> Verder alles goed daar?
>
> Hartelijke groetsels,
>
> Jan

Ha Jan, sorry ik bedoelde accra's. Een soort oliebolletjes met vulling van
vis of garnalen uit het Caribisch gebied.
http://recipes.caribseek.com/Trinidad_and_Tobago/accras.shtml
Hier alles ok, ik schrijf en kook, lekker druk.
Groet,
Tonny.

Ghost

"Cecile" <weste...@NOSPAMl.nl> schreef in bericht
Balkenbrij, zeker die uit de supermarkt, is eigenlijk alleen eetbaar, als ie
met reuzel gebakken is.

Reusel werd vroeger ook gebruikt als broodverbeteraar.
Ben helaas vergeten aan m'n moeder te vragen, hoeveel per brood gebruikt
werd.
( moeder werkte in 1912 in een bakkerij, (en op de boerderij.))
Ghost

Ghost

Machiavelli

"Ghost" <gh...@castle.gb> schreef in bericht

> "Cecile" <weste...@NOSPAMl.nl> schreef in bericht

[--x--]

> [...]

Idem in iedere willekeurige supermarkt in DLD, dus ook vlak over de grens.
De naam Schmalz komt overigens van schmelzen.

> [...]
> werd.
> ( moeder werkte in 1912 in een bakkerij, (en op de boerderij.))

In de broodbakkerij werd vroeger vrijwel uitsluitend met reuzel gewerkt.

Ik heb mij ooit laten wijsmaken dat het juist de reuzel is die bijv. echt
Frans stokbrood z'n typische eigenschappen (smaak, volume) verschaft.
Machiavelli.

Thaora

Cecile was zeer hard aan het denken :
> bestweter mompelde:

> En die hield vast ook van kroketten.

En van knaapjes.

F+

c...@ziggo.nl

On Fri, 9 Dec 2011 12:16:55 +0100, "Tonny" <ret...@afzender.invalid>
wrote:

>In Zeeland deden we door de smalz ook nog stroop, stroopvet dus.
In Z-H ook, maar da's meer dan 50 jaar geleden dat ik dat van mijn
mammie kreeg :-).
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (.......)
Suzuki DL650 V-Strom 2004 (Smurfin)