Ik vind dat mijn D70s standaard wat onderbelicht op foto's binnen met flits.
Buiten ben ik nog amper geweest met dit toestel.
Zie een voorbeeld hier (zomaar een snapshot met standaard instellingen van
de portret stand):
:
http://home.planet.nl/~kreij119/hello/439039/640/Afbeelding_033-2006.01.25-10.41.37.jpg
Gemaakt met de volgende instellingen:
JPEG (8-bits) Fijn
Beeldformaat: Groot (3008 x 2000)
Objectief: 18-70mm F/3.5-4.5 G
Brandpuntsafstand: 52mm
Digitaal Vari-programma: Portret
Lichtmeetmethode: Meerveldsmeting
1/60 sec. - F/4.5
Belichtingscorrectie: 0 LW
Gevoeligheid: ISO 1250
Beeld optimaliseren
Witbalans: Automatisch
AF-stand: AF-S
Flitsstand: Eerste gordijn
Automatische flitsstand: Ingebouwd DDL
Automatische flitscorr.: 0 LW
Kleurstand: Stand Ia (sRGB)
Tooncompensatie: Automatisch
Kleuraanpassing: 0°
Verzadiging: Normaal
Verscherping: Automatisch
Beeldcommentaar:
Ruisond. bij lange sluitertijden: Uit
Uiteraard kan ik het eea veranderen, maar ik verwacht eigenlijk dat het
toestel met zijn automatisch gekozen instellingen geen onderbelichtte foto's
maakt. Of zie ik dat verkeerd.
Gaarne jullie advies.
Mvg, Ralph
Dit is mij ook al opgevallen bij Nikon D70 en D70s.
Dat is een van reden waarom ik een Canon 350D genomen heb.
Natuurlijk is het vreemd zo'n redelijk dure camera donkere foto's
produceerd, maar het hoort bij het product.
Nikon's verweer is dat je beter kunt onder-belichten dan over-belichten.
Deze foto's kun je achteraf altijd nog beter maken/bewerken bij
overbelichting ben je informatie kwijt.
Ik samen met een colega wel 20 foto's genomen naast elkaar met een D70 en
een 350D en alle D70 waren donkerder.
Net of de D70 een beetje down was.
Als je je toestel in de stand P zet en hem 1 stop laat over-belichten zal
het e.e.a. wel goed komen.
Zoals gezegd heb ik niet dit toesel dus hoe het e.e.a. moet weet ik niet bij
de D70s.
Zelf zou ik het handig vinden als je deze instel standen
portret,landschap,nacht e.d. zelf zou kunnen programeren naar jouw eigen
smaak.
Maar helaas dat gaat niet ......
suc6
Rolf
Ik heb zelf een Nikon D-70 met firmware 2.0, zodat deze nagenoeg gelijk is
aan jouw Nikon D-70s. Mijn ervaring is dat de Nikon D-70 iets onderbelichte
foto's maakt, maar jouw foto is inderdaad nogal donker. Zelf heb ik er een
hekel om de autostand te gebruiken omdat die niet vaak tot een bevredigend
resultaat leidt.
Maak eens een foto in de programmastand A (=diafragmavoorkeuzestand) , druk
op het kleine flitsknopje net naast de lens, zodat de flitser uitklapt. Kies
diafragma (met het achterste draaiwieltje) van 5,6 of hoger, waarbij de
camera zelf 1/60 sec als sluitertijd zal kiezen. Stel met AF scherp en maak
een foto in de huiskamer. Vervolgens kun je gaan overbelichten met 1/3 ,2/3
en 1 stop, zie handleiding. Dan moet het resultaat goed zijn.
Heb je 1 stop of nog meer overbelichting nodig, dan is er mogelijk iets aan
de hand met de camera. Waarschijnlijk zal echter 1/3 stop overbelichten al
het gewenste resultaat opleveren. Kun je misschien een foto als rawbestand
(NEF), zie handleiding, maken en deze online zetten? De grootte is dan wel
zo'n 6 Mb. Wellicht is daarmee beter te achterhalen wat er fout gaat.
Groet,
Eric
"R@lph" <n...@spam.com> schreef in bericht
news:43d7c933$0$12844$ba62...@text.nova.planet.nl...
Hallo Ralph,
Dat is een bekend "probleem" met de D70.
Eigenlijk is het geen probleem maar is dat expres gedaan om overbelichting
te voorkomen.
Je kunt eventueel een andere curve laden White Wedding bijvoorbeeld dan zijn
je foto's helderder.
Ook kun je de foto's wat overbelichten.
Uiteraard lukt dat niet als je een vari programma kiest dus vergeet dat en
gebruik voortaan alleen de P, S, A, en M stand.
Mijn eerste foto's waren ook donker maar geloof me na een poosje
experimenteren krijg je een prachtig resultaat.
Nog beter is om in RAW te fotograferen en naderhand (is alles) te bewerken
in Nikon Capture of Photoshop.
Ik weet het kost allemaal wat tijd en studie maar het resultaat is er dan
ook naar.
Dat zijn nu eenmaal de consequenties van zo'n geavanceerd toestel.
Wil je dit allemaal niet ruil hem dan om voor een compactje.
Willem
> Uiteraard kan ik het eea veranderen, maar ik verwacht eigenlijk dat het
> toestel met zijn automatisch gekozen instellingen geen onderbelichtte
> foto's maakt. Of zie ik dat verkeerd.
Met mijn D50 ging in daar ook de mist mee in...heb de eerste dag staan
vloeken op dat ding met name omdat je dan je hard gespaarde euro's ziet
vervliegen. Omdat je denkt "rot toestel hij staat toch op auto"
Maar als je hem een weekje hebt maak je super foto's !
Even een gedachte van een beginner, jou ISO staat op 1250 dat is vrij
korrelig, als je die eens op 400 zet dan zal je toestel zelf harder gaan
flitsen en heb me misschien een beter uitgelicht onderwerp.
Moet je wel even ISO AUTO uitzetten anders krikt hij hem steeds op.
PS even de leken mode: niet je hand (half) voor de flitser gehouden tijdens
het zoomen van de lens ?
> Gaarne jullie advies.
>
> Mvg, Ralph
Rob
Willem,
> Je kunt eventueel een andere curve laden White Wedding bijvoorbeeld dan
> zijn je foto's helderder.
Hoe laadt je die curves ? Vanuit Capture naar je camera die die komen dan
onder EIGEN te staan ?
Kan je die downloaden ergens, of praat ik volkomen langs je heen ?
>
> Willem
Rob
>
> Hoe laadt je die curves ? Vanuit Capture naar je camera die die komen dan
> onder EIGEN te staan ?
>
> Kan je die downloaden ergens, of praat ik volkomen langs je heen ?
Eerst google en dan pas zeuren Rob ;)
http://www.jtgraphics.net/all_digital.htm
Open Nikon Capture Control met camera aangesloten.
Tab Beeldverwerking
Toon compensatie (pulldown menu)
Kies Eigen curve
Druk op de knop bewerken en de rest volgt vanzelf.
Op de link staan ook zipfiles met een aantal Curven.
Rob
Rob wrote:
> "R@lph" <n...@spam.com> schreef in bericht
>
>>Uiteraard kan ik het eea veranderen, maar ik verwacht eigenlijk dat het
>>toestel met zijn automatisch gekozen instellingen geen onderbelichtte
>>foto's maakt. Of zie ik dat verkeerd.
Niet in die mate verkeerd van wat ik hier zie.
[...knip...]
> Even een gedachte van een beginner, jou ISO staat op 1250 dat is vrij
> korrelig, als je die eens op 400 zet dan zal je toestel zelf harder gaan
> flitsen en heb me misschien een beter uitgelicht onderwerp.
Dat was me ook het eerste wat me opviel in de Exif informatie. Wel een
erg hoge ISO-waarde voor zo'n relatief dichtbij fotootje.
Vreemd dat de camera bij een flitsfoto en gebruik van kennelijk een
automatische ISO-instelling zo'n hoge waarde oplevert. De flitser moet
in zo'n geval relatief zo weinig licht geven, dat ik me kan indenken dat
in de buurt van de "grenzen" wat een flitser aan minimale
lichthoeveelheid, de regelgeving van de flitser erg onbetrouwbaar wordt.
> Moet je wel even ISO AUTO uitzetten anders krikt hij hem steeds op.
Dat lijkt me inderdaad een veel betere optie. Waarbij de ISO 400 die
hierboven ook genoemd wordt, een meer reële ISO-waarde is voor zo'n
klein ingebouwd flitsertje als wat in de D70 zit.
Bij deze korte fotografie afstanden kun je de ISO nog wel lager zetten,
maar sluit eventueel aanweig licht wat meedoet in de opname dan meer uit.
Verder zou ik enkel instellingen gebruiken als P, maar nog meer voorkeur
voor "A" als je van een automatisch belichtingsprogramma gebruik wilt
maken. Experimenteer dan nog eens met die instellingen.
Zijn al je opnamen nog steeds zo donker van wat ik hier zie, zou ik
persoonlijk contact opnemen met de serviceafdeling van Nikon, Inca in
Haarlem. Want in tegenstelling van de berichten hier elders in de draad,
gaat het hier om een wel erg verkeerd onderbelichte foto (beslist meer
dan 1 stop --> eerder zelfs iets van circa 1,3 stops verkeerd als ik
afga op het histogram van het plaatje in Photoshop).
> PS even de leken mode: niet je hand (half) voor de flitser gehouden tijdens
> het zoomen van de lens ?
Ik denk het niet. Er is geen vreemde afschaduwing te zien van
tegengehouden licht.
--
Vr.groet - regards, Léon Obers
Reacties per mail, vervang "invalid" door "cc" in het adres.
Reactions by mail, exchange "invalid" by "cc" within address.
"R@lph" <n...@spam.com> schreef in bericht
news:43d7c933$0$12844$ba62...@text.nova.planet.nl...
> Je gebruikt waarschijnlijk het trieste excuus voor
> een flitser dat op autopiloot word uitgeklapt.
> Daar moet je gewoon met de standaard instellingen
> niet teveel verwachten, gewoon een knappe flitser
> kopen en het nog eens proberen....
> Of even googelen op flits instellingen d70 ............
Die flitser op de D70 is lang zo gek nog niet hoor werkt toppie. Natuurlijk
is het met een SB-600 beter, buiten en in grote zalen etc. Maar de flitser
op de Nikon is al vrij krachtig, zeker voldoende voor in huis.
Mijn mijn D50 kan ik binnen zeer mooie foto's maken met de standaard flits.
Er gaat dus wel iets mis bij Ralph.
Rob
Was voor mij de reden om voor de Nikon te kiezen.
Is helemaal geen probleem. De Nikon vraagt nu eenmaal wat meer wat kennis
wat belichting aangaat dan fotograferen met een Canon. Zulke donkere opnamen
heb ik zelf nooit met de Nikon. Buiten belicht ik met donker weer soms een
of twee stops over. Gaat altijd goed. Met Canon heb je buiten veel eerder
uitgebeten licht op foto`s, de overbekende witte luchten met mooi weer en
een blauwe hemel..;-) M.a.w. met Canon heb je eerder kans op 'geslaagde'
foto`s.
Hmmm, laat ik nou altijd gedacht hebben dat een lichtmeter er wel voor
zorgt dat het niet uitmaakt wat voor weer het is, en dat een lichtmeter
alles naar een gemiddeld grijs terugbrengt, maar ik leer graag bij...dus
leg eens uit, waarom doe je dat ?
grtz rob
> Je gebruikt waarschijnlijk het trieste excuus voor
> een flitser dat op autopiloot word uitgeklapt.
> Daar moet je gewoon met de standaard instellingen
> niet teveel verwachten, gewoon een knappe flitser
> kopen en het nog eens proberen....
$Bovenkloter++;
grtz rob (geen zin meer om aan te tonen waarom deze bijdrage onzin is)
Tot zover bedankt voor jullie reacties. Ik heb wat adviezen opgevolgd, en oa
de ISO teruggeschroeft naar 200. De foto's worden hier iets lichter van.
Ook de handmatige instelling van Black Nikon heb ik uitgeprobeerd. Ik moet
toch wel twee stops bijbelichten heb ik het idee.
Zie de resultaten op http://home.planet.nl/~kreij119/foto.htm
Willen jullie deze nog eens bekijken, en jullie zeer gewaardeerde oordeel
vellen? Onderaan die pagina begint het met de instellingen die ik bij de
foto van mijn vorige posting ook had.
Bedankt!
Mvg, Ralph
> Zie de resultaten op http://home.planet.nl/~kreij119/foto.htm
> Willen jullie deze nog eens bekijken, en jullie zeer gewaardeerde oordeel
> vellen? Onderaan die pagina begint het met de instellingen die ik bij de
> foto van mijn vorige posting ook had.
Gebruik jij nog PictureProject en dan Automatisch repareren ? Daarmee kun je
ook daglicht toevoegen.
De middelste vind ik zelf een betere foto, maar de experts hebben hier meer
kijk op :)
Weet iemand waarom ik hier (even een testn van de D50 op groene stand) zo
WEINIG ScherpteDiepte heb ? Dat heeft mijn toestel echt heel vaak. Heb
dezelfde opzet gemaakt als Ralph net naast een lampje en de groene plant
absorbeert een hoop van het flitslicht.
http://home.hccnet.nl/wopper/test.JPG
Nikon D50
2006/01/26 07:32:57.5
JPEG (8-bits) Fijn
Beeldformaat: Groot (3008 x 2000)
Objectief: 18-55mm F/3.5-5.6 G
Brandpuntsafstand: 18mm
Digitaal Vari-programma: Automatisch
Lichtmeetmethode: Meerveldsmeting
1/60 seconde(n) - F/3.5
Belichtingscorrectie: 0 LW
Gevoeligheid: ISO 400
Bld.optimalsrn:
Witbalans: Automatisch
AF-stand: AF-A
Flitssynchronisatiestand: Eerste gordijn
Automatische flitsstand: Ingebouwd DDL
Automatische flitscorr.: 0 LW
Kleurstand: Stand IIIa (sRGB)
Tooncompensatie: Automatisch
Kleuraanpassing: 0°
Verzadiging: Normaal
Verscherping: Automatisch
Beeldcommentaar:
Lange tijd ruisonderdrukking: Uit
> Bedankt!
>
> Mvg, Ralph
>
"Rob" <rob.w...@geemail.com> schreef in bericht
news:43d7f48b$0$12771$dbd4...@news.wanadoo.nl...
:
: "Droopy" <Dro...@fakemailshit.nl> schreef in bericht
:
:
Omdat je zeer dicht op de onderwerpen zit, de camera is scherpgesteld
op het achterste deel van de scene. Een diafragma van F/3.5 is hier
ontoereikend is alles van voor naar achteren scherp weer te geven. De
camera kiest die lage waarde vanzelf vanwege de beperkte
lichtomstandigheden. Probeer het eens handmatig op F/11 of F16. En kies
een scherpstelpunt dat iets meer naar voren ligt. Die wekkerradio
bijvoorbeeld (die ik hier stomtoevallig ook heb staan :-) )
John
Ik gebruik de ingebouwde flitser nog wel eens voor dichtbij. Ik gebruik meestal
"een knappe flitser". Even experimenteren met zo'n apparaat en je maakt de
mooiste flits foto's. Sommige zijn dan zelfs overbelicht.
Het is algemeen bekend dat je foto's moet nabewerken. Dit is o.a. een
bijverschijnsel van digitale fotografie.
De wrotter
In dit geval zijn het de verkeerde onderwerpen die je kiest.
Een lichtmeter / belichtingsregeling gaat uit van een gemiddeld "grijs".
Voor onderwerpen met zowel donkere als lichte vlakken redelijk voor het
een en het ander verdeeld, zal dat dan best erg aardig opgaan.
Hier heb je hoofdzakelijk een "witte" achtergrond. Ook hier gaat de
lichtmeting uit van een gemiddeld grijs, dus wordt een
belichtingscombinatie gekozen die alles inderdaad vrij aardig "grijs"
maakt. Het resultaat is dus een vrij grijze foto. Keurig netjes te zien
als je het beeld in Photoshop laadt en een histogram bekijkt.
De belichtingsmeting doet dus eigenlijk keurig netjes zijn werk.
Dat is dezelfde problematiek als je met een automatische belichting
buiten sneeuwlandscappen gaat fotograferen. Die worden ook tot een
gemiddeld "grijs" belicht.
Zowel je witte muur als sneeuw bij sneeuwlandschappen horen echter "wit"
te zijn. In dit soort opnamen moet je dus corrigeren. Bij gebruik van
een automatische belichtingsinstelling het gemakkelijkste door de + en -
correctieknop te gebruiken.
Geef dan bijv. +1.5 tot +2 stops als correctie.
Controleer na een "test"-opname gewoon even je belichting met het
histogram-tool van je camera. Het hoge lichten "knipper"-signaal wat je
in de custom-functies kunt instellen, is ook een heel erg handige tool
daarvoor om te zien of je juist weer niet teveel overbelicht.
Maak eens gewoon een paar testopnamen met zowel behoorlijk wat donkere,
gemiddelde tinten en wat lichte tinten erin.
Gezien je EXIF info kies je nog steeds een VARI-programma. Daar zou ik
persoonlijk van afastappen.
Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Inderdaad heb ik deze compositie niet erg handig gekozen. Ik had al een
gelezen over 18% grijs e.d., maar in de praktijk zie ik dat soort zaken
nog over het hoofd:-)
Betreffende jouw laatste opmerking; ik ben bij de laatste twee foto's
juist op manual overgeschakeld, en de belichting met resp. 0,3 en 0,7
naar boven gecorrigeerd. Blijkbaar is dit nog te weinig en had ik zoals
jij suggereert beter +1.5 of +2 kunnen kiezen. Ik gaat maar weer eens
experimenteren :-)
Bedankt en de groetjes,
Ralph
> Betreffende jouw laatste opmerking; ik ben bij de laatste twee foto's
> juist op manual overgeschakeld, en de belichting met resp. 0,3 en 0,7
> naar boven gecorrigeerd. Blijkbaar is dit nog te weinig en had ik zoals
> jij suggereert beter +1.5 of +2 kunnen kiezen. Ik gaat maar weer eens
> experimenteren :-)
Vergeet niet de andere tip, het gebruik van de histogramfunctie van je
camera LCD en het "knipper"-signaal voor overbelichte vlakken. Dat
geeft je direct een erg goed inzicht in de belichting. Indien niet
correct, stuur je direct bij door de de belichtingscorrectie hoger of
lager in te stellen, totdat bij een nieuwe test het histogram er goed
uitziet.
Daarna maak je een hele reeks "echte" opnamen met die instelling.
Leon Obers.
> Vergeet niet de andere tip, het gebruik van de histogramfunctie van je
> camera LCD en het "knipper"-signaal voor overbelichte vlakken. Dat
> geeft je direct een erg goed inzicht in de belichting. Indien niet
> correct, stuur je direct bij door de de belichtingscorrectie hoger of
> lager in te stellen, totdat bij een nieuwe test het histogram er goed
> uitziet.
Hoe ziet een goed histogram eruit want ik meen dat het een kleur histogram
is?
Een piek is overbelicht, maar wat kan je er meer uit halen ?
> Leon Obers.
Rob
Een histogram lezen leer je door ervaring.
In theorie als volgt;
maak je een opname met overwegend wit, dan moet het accent in je histogram
op rechts liggen.
Maak je een opname met overwegend donkere kleuren en/of weinig licht, dan
moet het accent op links liggen.
Hoever naar rechts of naar links is afhankelijk van het resultaat dat jij
wilt bereiken.
Als je maar weet dat uiterst links en uiterst recht, geen informatie meer in
je foto laten zien dan echt zwart en echt wit.
Soms is dat de bedoeling maar andere keren weer niet. Dat moet je dus door
ervaring leren te interpreteren.
Wil je dus een een Highkey (is erg lichte foto) maar toch nog details kunnen
zien, dan moet het accent wel op rechts liggen maar moet je -uiterst- rechts
zien te voorkomen.
Bij aparte histogrammen voor de rgb kanalen is het precies zo. Veel rood in
je foto? Accent op rechts, uiterst rechts kan je bedoeling zijn maar dat
moet weer een bewuste keuze zijn.
Succes
Aad
Rob wrote:
> Hoe ziet een goed histogram eruit want ik meen dat het een kleur histogram
> is?
Alle bovenste links van de onderstaande link geven direct een bondige
uitleg.
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=understanding+histogram&btnG=Google+zoeken&meta=
Nederlandstalige uitleg met voorbeeldplaatjes is er nauwelijks te
vinden. Deze nog wel:
http://www.henkbacker.info/toelichting/histogram.htm
zie http://www.lastolite.com/ezybalance.php
Rolf
> Hoi,
>
> Ik vind dat mijn D70s standaard wat onderbelicht op foto's binnen
> met flits. Buiten ben ik nog amper geweest met dit toestel.
>
> Zie een voorbeeld hier (zomaar een snapshot met standaard
> instellingen van de portret stand):
>:
> http://home.planet.nl/~kreij119/hello/439039/640/Afbeelding_033-200
> 6.01.25-10.41.37.jpg
>
>
> Gemaakt met de volgende instellingen:
>
> Brandpuntsafstand: 52mm
> 1/60 sec. - F/4.5
> Gevoeligheid: ISO 1250
In dit geval is de, voor deze lens bij deze brandpuntsafstand, grootste
opening gekozen en de maximale sluitertijd bij flits is standaard
ingesteld op 1/60s. In dit geval kon het dus niet anders behalve meer
licht met de flitser te geven (wat weer andere problemen geeft).
--
groeten, Remco
homepage: http://nmig.musiceert.nl
Mail : remco at isgitarist dot nl
Rolf wrote:
>>R@lph wrote:
>>>Hallo Allemaal,
Nee hoor. Je hebt het helemaal verkeerd begrepen.
De probelematiek van *onderbelichting* met automatische
belichtingsregeling door grote heldere vlakken binnen je onderwerp heeft
op zichzelf helemaal niets met de witbalans te maken.
Juist in het geval van witte muren en sneeuwlandschappen heb je juist de
minste problemen als het gaat om een automatische witbalans.
Zelfs met gebruik van zo'n dekseltje en een "custom witbalans", zal
afgaande op de verdere automatische belichtingsregeling de helderheid
van een flitsopname (of buitenopname) niet anders van helderheid worden
dan zonder gebruik van zo'n dekseltje.
C.W. van Norren wrote:
> On Thu, 26 Jan 2006 12:09:08 +0100, Leon Obers
>>R@lph wrote:
>>>Ook de handmatige instelling van Black Nikon heb ik uitgeprobeerd. Ik moet
>>>toch wel twee stops bijbelichten heb ik het idee.
>>>
>>>Zie de resultaten op http://home.planet.nl/~kreij119/foto.htm
> Wel een aardige foto om met Nikon Capture eens te bekijken wat dat
> D-Lighting in (HS) en (HQ) precies met zo'n foto kan doen.
Inmiddels is het voorbeeld niet meer op de server, maar als het om die
tulpenfoto's gaat heb de D-Lighting daar niet voor nodig.
Probeer het volgende en zet die naast jouw voorbeeld met D-Lighting HS
(die HQ ziet er niet uit).
Ga naar de curve/level tool.
Zet de hoge lichten slider op 160, klaar.
(Voor meer heldere middentonen zou je de middenslider
nog naar 1,1 - 1,15 kunnen zetten).
Hallo jij begint over een "belichtingscombinatie gekozen" die de foto
"aardig "grijs" maakt"
Wel geen enkele "gekozen belichtingscombinatie" maakt foto grijs dit doe dus
je witbalans.
Vandaar mijn opmerking over de het aanpassen van je witbalans
Rolf
.
Jawel hoor, onderbelichting maakt wit grijs. Als je je witbalans aanpast
maak je grijs bv rood, of geel, of blauw...
> Vandaar mijn opmerking over de het aanpassen van je witbalans
Ja, da's duidelijk, vandaar Leons opmerking dat je het niet goed
begrepen hebt.
grtz rob
Wat veroorzaakt deze "wit grijs" ????
( ruis in de CMOS sensor, of verdraaing van de witbalans? )
Rolf
>>>Hallo jij begint over een "belichtingscombinatie gekozen" die de foto
>>>"aardig "grijs" maakt"
>>>Wel geen enkele "gekozen belichtingscombinatie" maakt foto grijs dit doe
>>>dus je witbalans.
>>
>>Jawel hoor, onderbelichting maakt wit grijs.
>
>
> Wat veroorzaakt deze "wit grijs" ????
Men neme een wit onderwerp. Indien correct belicht zal dit RGB waarden
hebben van bv 240,240,240. Nu gaan we onderbelichten, stel 2 stops, dan
zal het witte onderwerp RGB waarden hebben in de buurt van de
120,120,120.(afhankelijk van het gamma, maar dat laten we voorlopig maar
even achterwege) Dat is grijs. Gaan we nu de witbalans veranderen, dan
is je grijs niet meer grijs (120,120,120) maar heeft een kleurtje
gekregen, bv (130,120,115).
> ( ruis in de CMOS sensor, of verdraaing van de witbalans? )
Heeft er niets mee te maken.
grtz rob
>
> Rolf
>
>
Stel iets is knal rood RGB waarde 240,0,0
Nu gaan we weer 2 stops terug 120,0,0
Waar komt nu het grijs vandaan?
Rolf
Heb ik gezegd dat onderbelichting rood grijs maakt dan ?
grtz rob (Je mag ook in zwart/wit denken, een onderbelichte opname is
dan grijs...)
> Hallo jij begint over een "belichtingscombinatie gekozen" die de foto
> "aardig "grijs" maakt"
> Wel geen enkele "gekozen belichtingscombinatie" maakt foto grijs dit doe dus
> je witbalans.
> Vandaar mijn opmerking over de het aanpassen van je witbalans
>
> Rolf
Het wordt natuurlijk een lastig verhaal als de termen
belichtingscombinatie en witbalans niet helemaal duidelijk zijn.
John