Zorgtoeslag en gezamelijk huishouden.

Tjerk Wolterink

Ik woon in een studentenhuis,
nu vraag ik mij af of ik
een zorgtoeslag-partner kan opgeven (huisgenoot),
hiermee kan ik namelijk meer zorgtoeslag ontvangen.

Hierbij is het criteria van gezamelijk
huishouden bij ons van belang.

indien er van gezamelijkhuishouden sprake is
geldt: -> je mag zorgtoeslagpartner opgeven
anderwijs: -> geen zorgtoeslag partner

Maar wat houdt een gezamelijk huishouden in??

Ik heb al gebeld naar de belastingdienst, en
die melde dat dit niet mogelijk was.
(ik had geen zorg-relatie met mijn huisgenoten)

Maar een mede-student die huurt het huis samen
met zijn huisgenoten en hebben een eigen rekening.
Maar dat was helemaal niet ter sprake gekomen
met zijn telefoon-gesprek met de belastingdienst.

Hij mocht wel een huisgenoot als zorgtoeslag-partner opgeven.

Waar liggen deze grenzen?

De situatie van mij en mijn huisgenoten:
4 in 1 huis: huren van huisbaas
huisbaas is eigenaar.
we betalen samen internet/eten/bier/huishoud
spullen (pannen etc.).

Hoe zit het nu?
Ik kan wel weer de belastingdienst bellen
maar denk dat die mij niet duidelijk kunnen uitleggen hoe het is.
En volgens mij hangt het ook af wie je aan de telefoon krijgt :-)

Jan Ehrhardt

Tjerk Wolterink in nl.financieel.belastingen (Tue, 15 Nov 2005 15:33:19
+0100):

>we betalen samen internet/eten/bier/huishoud spullen (pannen etc.).

Dit is 1 van de voornaamste criteria voor het voeren van een
gezamenlijke huishouding. Maar postbus 51 en de fiscus weten het ook
allemaal niet zo goed. Zie

http://cgi.monitor.nl/s_1350_1275_1237_all_.htm

voor wat gemengde berichten over dit onderwerp.

Jan
--
Zorgverzekering Zelfstandigen. http://www.monitor.nl/ziek.html

Tjerk Wolterink

Jan Ehrhardt wrote:
> [...]
> allemaal niet zo goed. Zie
>
> http://cgi.monitor.nl/s_1350_1275_1237_all_.htm
>
> voor wat gemengde berichten over dit onderwerp.

Ok ik heb ook even zitten googlen.

Omdat we allemaal een apart huurcontract met de huisbaas hebben
zegt de ene site:

http://www.asva.uva.nl/default.asp?page=723

Dat we geen huurcontract hebben,
maar een andere site:

http://www.nrc.nl/binnenland/artikel/1127452063147.html

zegt dat dit wel het geval is omdat we een gezamelijke pot hebben
voor huishoud taken/dingen.

Hoe zit het nu??
Is er nu eindelijk een duidelijke wettelijke regeling..
of raad je me aan gewoon wel een toeslag partner in te vullen
(met het idee: wat heb ik te verliezen)

denk dat ik morgen de belastingdienst nog wel ff bel.

bvd

Tjerk Wolterink

Tjerk Wolterink wrote:
> [...]

> Is er nu eindelijk een duidelijke wettelijke regeling..
> of raad je me aan gewoon wel een toeslag partner in te vullen

Het volgende fragment lijkt heel logisch... maarja
dan krijg ik natuurlijk niet die extra toeslag die ik wel wil :-)

26-10 14:07 door VSSD Bestuur (Bes...@vssd.nl)
"
Omdat er toch onduidelijkheid blijkt te zijn over het begrip
toeslagpartner hebben wij nogmaals navraag gedaan. Het blijkt dat
studenten die op hetzelfde huisnummer wonen vrijwel nooit
toeslagpartners zijn, omdat er geen sprake is van samenwonen vanwege
de zorg voor elkaar maar uit economische motieven. Eén van de
kenmerken is dus inderdaad het niet gezamenlijk betalen van de huur.
"

Maar mischien kan ik mijn huisbaas overtuigen om het huis als 1 huis
te verhuren waardoor wij het toch delen... alle kamers zijn namelijk
net zo duur.

Maarja er is nog steeds onduidelijkheid bij mij....

weet niemand hoe het zit?

Jan Ehrhardt

Tjerk Wolterink in nl.financieel.belastingen (Tue, 15 Nov 2005 19:38:18
+0100):

> [...]
>de zorg voor elkaar maar uit economische motieven. Eén van de
>kenmerken is dus inderdaad het niet gezamenlijk betalen van de huur."

Hier wordt een fictieve relatie gelegd tussen het woord 'zorg' uit
zorgtoeslag en het hebben van een zorgplicht voor elkaar. Dat lijkt mij
onzin, want het partnerbegrip uit de wet op de zorgtoeslag is niet in
die wet zelf geregeld, maar in de Algemene wet inkomensafhankelijke
regelingen (Awir). Als je elkaars toeslagpartner bent ben je dat zowel
voor de zorgtoeslag als voor de huurtoeslag. Dat heeft op zich niets te
maken met het zorgen voor elkaar.
Het motief voor het voeren van een gezamenlijke huishouding is dus
irrelevant.

> [...]
>net zo duur.
>
>Maarja er is nog steeds onduidelijkheid bij mij....

Niemand weet het echt zeker. De AWIR blinkt ook uit in vage termen. Zie
artikel 3: http://wetboek.net/nl/Awir/3.html

|De partner van de belanghebbende is degene die hierna als eerste wordt
|genoemd:
[snip, snip]
|de meerderjarige die in het berekeningsjaar gedurende meer dan zes
|maanden onafgebroken een gezamenlijke huishouding voert met de
|meerderjarige belanghebbende en gedurende die tijd op hetzelfde
|woonadres als de belanghebbende staat ingeschreven in de gemeentelijke
|basisadministratie persoonsgegevens

De enige 2 criteria zijn dus: gezamenlijke huishouding en ingeschreven
staan op hetzelfde adres. Als ik jou was zou ik gewoon invullen dat je
een toeslagpartner hebt omdat je een gezamenlijke huishouding voert.
Laat de fiscus maar aantonen dat dat niet zo is.

Jan Ehrhardt

Jan Ehrhardt in nl.financieel.belastingen (Tue, 15 Nov 2005 21:02:42
+0100):

>De enige 2 criteria zijn dus: gezamenlijke huishouding en ingeschreven
>staan op hetzelfde adres.

En, stugger nog, of er sprake is van een gezamenlijke huishouding blijkt
uit de inschrijving in het bevolkingsregister (GBA):

> [...]
|zoals deze nu door VROM plaatsvindt door de Belastingdienst/Toeslagen
|zal worden overgenomen. De ervaring van VROM leert dat meer dan 90%
|van de huren op die manier beschikbaar komt. Voor de inschrijving als
|verzekerde zal door het College voor Zorgverzekeringen een volledig
|bestand worden aangehouden. De Belastingdienst/Toeslagen maakt voor
|controles gebruik van gegevens uit dit bestand De verwachting is dat alle
|relevante koppelingen voor het toezenden van aanvraagformulieren en
|het beschikken en betalen op deze aanvragen tijdig operationeel zullen

Citaat uit de memorie van antwoord bij het wetsontwerp AWIR in de Eerste
Kamer. Zie
http://www.eerstekamer.nl/9324000/1/j9vvgh5ihkk7kof/vh01j9cz61qs/f=y.pdf
en
http://www.eerstekamer.nl/9324000/1f/j9vvgh5ihkk7kof/vgx4jlwrglzo

De fiscus controleert dus alleen maar of je 6 maanden achtereen op
hetzelfde adres hebt gewoond.

Stuur jij even een correctiemailtje naar de VSSD (en evt. de LSVB)?

Jan Ehrhardt

Jan Ehrhardt in nl.financieel.belastingen (Tue, 15 Nov 2005 21:24:25
+0100):

>En, stugger nog, of er sprake is van een gezamenlijke huishouding blijkt
>uit de inschrijving in het bevolkingsregister (GBA):

[knip, knip]

>De fiscus controleert dus alleen maar of je 6 maanden achtereen op
>hetzelfde adres hebt gewoond.

Of ligt het toch weer anders? Uit diezelfde MvA:

> [...]
|en zijn partner. Naast de partner kent de Awir, zoals de leden terecht
|opmerken, ook de medebewoner. Dit is de persoon, niet zijnde een
|partner, die bij de GBA op het woonadres van de belanghebbende
|ingeschreven staat en niet als onderhuurder kwalificeert. Dit kan een
|kind van de belanghebbende zijn of een inwonende ouder, maar het kan
|ook gaan om twee mensen die samen een woning huren zonder dat zij een
|gezamenlijke huishouding voeren. De medebewoner wordt, voorzover hij of
|zij inkomen geniet, geacht bij te dragen aan de lasten van de

Het lijkt er op dat er sprake moet zijn van een echte 'levenspartner' of
hoe je dat dan ook moet uitdrukken. Maar hoe kan de fiscus dat
controleren? Tandenborstels vormen geen bewijs...

Tjerk Wolterink

Ik zal morgenmiddag ff met de belastingdienst bellen,
en een nieuw formuliertje aanvragen.

Mischien dat ze nu wel een duidelijk standpunt hebben.

Jan Lok

"Tjerk Wolterink" <tj...@wolterinkwebdesign.com> schreef in bericht

Wat mij belangrijk lijkt is de vraag indien het aangaan van partnerschap
voor een aanvraag voor zorgtoeslag
ook gevolgen heeft voor eventuele andere regelingen (lopend of in de
toekomst).
Bijvoorbeeld behoud van een studiebeurs bij een verdienende parner of
korting op een ww uitkering, etc.

met vriendelijke groet,
Jan

Dick de Boer

"Tjerk Wolterink" <tj...@wolterinkwebdesign.com> wrote in message

> Het volgende fragment lijkt heel logisch... maarja
> dan krijg ik natuurlijk niet die extra toeslag die ik wel wil :-)

Ik kan me vergissen, hoor... Maar waarom wil je dit zo graag? Volgens mij
krijg je met een toeslagpartner samen meer dan één persoon, maar als je het
dan door twee deelt houd je minder over.... Ik zou maar niet zo mijn best
doen om toeslagpartner te worden. (Maar misschien heb ik het mis)

DickB

Jan Ehrhardt

"Dick de Boer" <ddeboer - dsp.com> in nl.financieel.belastingen (Wed, 16
Nov 2005 07:48:21 +0100):

> [...]
>dan door twee deelt houd je minder over.... Ik zou maar niet zo mijn best
>doen om toeslagpartner te worden. (Maar misschien heb ik het mis)

Nee, hoor, het gezinsdenken heeft weer toegeslagen. De zorgtoeslag voor
2 toeslagpartners is rond de 1150 euro, die voor eenlingen 400 euro. Dus
per persoon krijg je meer als je toeslagpartners bent.

Zie ook "Gezocht: een toeslagpartner"
http://bieslog.vpro.nl/programma/bieslog/news.jsp?news=24241503

Tjerk Wolterink

Tjerk Wolterink wrote:

> Ik zal morgenmiddag ff met de belastingdienst bellen,
> en een nieuw formuliertje aanvragen.
>
> Mischien dat ze nu wel een duidelijk standpunt hebben.

Ok ik heb de belastingdienst gebeld.

Ik melde eerst dat ik in een studentenhuis woonde..
meteen daarop kreeg ik als antwoord dat een toeslagpartner niet
van toepassing was.

Toen ging ik erop in met als voorbeeld een kennis van mij die
ook in een studentenhuis woont maar waar het enigste verschil is dat
ze samen de huur betalen.

In mijn geval betaal ik apart de huur aan de huisbaas.

Ik vroeg waar nu de grens ligt bij gezamelijke huishouding.

Daarop zegt zij meteen dat hier de grens ligt (dus hetgene wat
ik net aangekaart heb).

Maar daarbij meld ik dat wij wel een gezamelijke huishouding hebben
in de zin van.. de een kook, de ander haalt eten, de een haalt
wc-borstel etc..

Zij is ff stil (overdonderd door mijn uber-goede overtuigingskracht).

Vervolgens meld zij toch dat er in dit geval geen sprake is van
gezamelijke huishouding...

Maar ik hoeverre kan ik rechten ontlenen aan de uispraak van deze
telefoon dame?
Ik lees hier telkens toch wat anders..

Leander

> Ik woon in een studentenhuis,
> nu vraag ik mij af of ik
> een zorgtoeslag-partner kan opgeven (huisgenoot),
> hiermee kan ik namelijk meer zorgtoeslag ontvangen.

De staatssecretaris heeft onlangs gezegd:
http://www.ntfr.nl/bron/WDB05-663.htm

--
Leander

Tjerk Wolterink

Kijk hier heb ik wat aan.
Bedankt.

Helaas geen extra toeslag voor mij..

Sjoerd Zijlstra

> Ok ik heb de belastingdienst gebeld.
>

> Maar ik hoeverre kan ik rechten ontlenen aan de uispraak van deze
> telefoon dame?

Over wat de belastingtelefoon zegt is de rechter altijd duidelijk: dat is
algemene informatie waar je geen rechten aan kunt ontlenen.

Sjoerd Zijlstra

"Dick de Boer" <ddeboer - dsp.com> schreef in bericht

> [...]
> krijg je met een toeslagpartner samen meer dan één persoon, maar als je
> het dan door twee deelt houd je minder over....

Volgens mij is 1.200 gedeeld door 2 meer dan 400 gedeeld door 1.

Gijs Wilbers

"Tjerk Wolterink" <tj...@wolterinkwebdesign.com> schreef in bericht

De brief van Wijn is anders helemaal niet zo duidelijk, met name het
onderstaande tekstdeel:

"In de praktijk doen zich echter ook situaties voor waarbij twee studenten
samen een huurcontract afsluiten met een huiseigenaar. Samen richten zij de
woning in en gebruiken zij de gemeenschappelijke ruimtes, beiden leveren -
al dan niet naar draagkracht - een bijdrage in de huishouding. In zo'n
situatie zal er veelal wel sprake zijn van een gezamenlijke huishouding.
Tussen deze twee casusposities zijn nog diverse vormen van gezamenlijke
bewoning door studenten te onderkennen. Van geval tot geval zal aan de hand
van de precieze situatie beoordeeld moeten worden of er sprake is van een
gezamenlijke huishouding."

Hier kun je dus nog steeds alle kanten mee uit, b.v. in de situatie dat twee
mensen die geen andere relatie hebben dan dat ze broers zijn die samen
(ieder voor zich dus formeel huurder met contract met de verhuurder) in een
huurhuis wonen, met als doel verlaging van de woonkosten.
Er is geen sprake van hoofdhuur en onderhuur: beide zijn huurder en als
zodanig hoofdelijk voor de huurbetaling aansprakelijk. Ze betalen ieder hun
eigen deel van de kosten van het gezamenlijk deel van de woning
(gemeenschappelijk huiskamer, keuken, badkamer, toilet). Verder hebben beide
een eigen (slaap)kamer. Er is geen formele zorgplicht t.o.v. elkaar, maar ze
hebben wel de afspraak de (huishoudelijke) taken samen te doen.

Toeslagpartners of niet?

Sjoerd Zijlstra

"Gijs Wilbers" <wi...@netto.nl> schreef in bericht

> "Tjerk Wolterink" <tj...@wolterinkwebdesign.com> schreef in bericht

> De brief van Wijn is anders helemaal niet zo duidelijk, met name het
> onderstaande tekstdeel:

Ik vind de brief van Wijn best wel helder, alleen kun je natuurlijk duizend
nieuwe gevallen verzinnen, je kunt dan niet verwachten dat zo'n brief op al
die details in kan geen.

Gijs Wilbers

"Sjoerd Zijlstra" <sj...@XXXhotmail.com> schreef in bericht

> [...]
duizend
> nieuwe gevallen verzinnen, je kunt dan niet verwachten dat zo'n brief op

Deze casus is helemaal niet zo bijzonder. Ik vind dat ik van de
staatssecretaris mag verwachten dat hij de criteria zo duidelijk weergeeft,
dat ik ze in de praktijk kan toepassen.