"kasseien"in fietsroute Scheveningen- Katwijk

Albert van Pinxteren

Waarom liggen er in de fietsroute door de duinen tussen Scheveningen
en Katwijk her en der drempels en stukken met kasseien? Is dit soms om
de snelheid te verlagen? Het lijkt mij eerder gevaarlijker als je er
niet op bedacht bent. Het is al jaren zo, met her en daar een
aanpassing. Verder prima route.

Arie

On 3 May 2005 16:05:27 -0700, pi...@wanadoo.nl (Albert van Pinxteren)
wrote:

Omdat er helaas hele horde minder sociale namaak coureurs zijn, die
het mooi vinden
om in ploegen over dit soort gezins paden te jakkeren.
Helaas kom je die mannen nooit tegen op afgesloten clubparcoursen.

Het is dus inderdaad een ontmoedigingsbeleid van de wegbeheerders
om juist die mensen te weren.
Valt me eigenlijk nog mee, dat er NOG geen fietspaden zijn, die
verboden zijn voor fietsen met een krom stuur.
Maar helaas voor hoe lang nog?

Arie

http://home.hccnet.nl/a.buurman

Email: verwijder...@amsat.org

TonV

"Albert van Pinxteren"

> Waarom liggen er in de fietsroute door de duinen tussen Scheveningen
> en Katwijk her en der drempels en stukken met kasseien? Is

Naar verluidt is het eens bij de rijdende rechter aan de orde geweest.
In de praktijk is het voor racefietsers een goede oefening (concentratie,
aanzetten).
Voor recreatiefietsers met kinderen en voor ouderen zijn de drempels niet
zonder gevaar.
Positief is dat dit jaar er drempels zijn verwijderd op de gevaarlijkste
punten.

De kasseien zijn link er waait zand overheen en dan kan je makkelijk
uitglijden.
In zo'n geval de schade claimen bij het hoogheemraadschap.

Ton V

TonV

> Omdat er helaas hele horde minder sociale namaak coureurs zijn, die
> het mooi vinden om in ploegen over dit soort gezins paden te jakkeren.
> Helaas kom je die mannen nooit tegen op afgesloten clubparcoursen.

Arie, ik kom daar vaak en het is er doorgaans stil (anders ben ik er niet).
Alleen bij mooi weer in het weekend is het druk rond Meijendel.
Dan moet je daar tussen 11 en 1600 uur niet gaan racen.

> Het is dus inderdaad een ontmoedigingsbeleid van de wegbeheerders
> om juist die mensen te weren.

Bij het hoogheemraadschap hebben ze geen kennis van verkeer.

> Valt me eigenlijk nog mee, dat er NOG geen fietspaden zijn, die
> verboden zijn voor fietsen met een krom stuur.
> Maar helaas voor hoe lang nog?
> Arie

Eerst maar de bromfietsers aanpakken en de rokende recreanten.
Daardoor is verleden jaar een prachtig duingebied platgebrand.

Ton V

pieter

"TonV" <nee_sticke...@hccnet.nl> schreef in bericht

Genoemde "fietspaden" zijn in beheer bij de Haagse duinwaterleiding; ze zijn
niet oorspronkelijk bedoeld als fietspad, maar als dienstwegen voor mensen
van de waterleiding. Daarom zijn ze geschikt voor vrachtauto's. Als
secundaire toepassing (omdat die wegen er toch liggen) mogen er fietsers
overheen. Wegens de herrie geen brom en snorfietsen. De mensen van de
waterleiding hebben al eens lijken moeten rapen na frontale aanrijdingen
tussen bloedhard rijdende "wielrenners", toen die snelheidsrenmmende
maatregelen nog niet waren getroffen. Ambulances kunnen er nooit op tijd bij
zijn.

Verder worden deze wegen ook gebruikt door wandelaars, met of zonder kind of
hond, en zondagsfietsers (snelheid ver beneden de 20) die vaak ook nog
zwabberig fietsende kindjes naast zich hebben fietsen. Die hebben ook recht
op het gebruik van deze paden.

Ik heb in het verleden snelheden bereikt van 60 km/h en hoger op afdalingen,
en dan reed ik niet eens het allerhardst van allemaal, en achteraf is dat
onverantwoord. Ik vind deze snelheidsremmende maatregelen dan ook volkomen
terecht, hoewel ik er met mijn racefiets ook last van heb. Dan maar niet zo
bloedhard.

Arie

On Wed, 4 May 2005 08:34:56 +0200, "TonV"
<nee_sticke...@hccnet.nl> wrote:

>Arie, ik kom daar vaak en het is er doorgaans stil (anders ben ik er niet).
>Alleen bij mooi weer in het weekend is het druk rond Meijendel.
>Dan moet je daar tussen 11 en 1600 uur niet gaan racen.

Ja Ton, ik weet dat je er vaak komt. Zelf kom ik er ook nog geregeld.
Maar net als jij op een tijdstip waarvan ik aanneem dat andere er niet
zijn.

Hier in de omgeving van Barendrecht, heb je ook zo'n fietspad, langs
de Oude Maas. Je kunt ook daar met mooi weer in de zomer eigenlijk met
een kromstuur fiets niet terecht.

Als ik er wel rij, op weg naar een koers of van de koers naar huis,
weet ik soms niet op wie ik bozer moet worden.
Op die idioten op een race fiets die wielrennertje proberen te spelen,
of op die opa's, die oma wel eens in bescherming willen nemen, tegen
iemand met een kromstuur fiets, door nadrukkelijk bezit te nemen van
het hele rijwielpad.

Oja en dan die dierenbeulen, die moedwillig hun hondje aan laten
rijden, wat een verstand!

Maar ja we moeten er met elkaar maar het beste van maken.
En de beste manier om je niet te ergeren en mensen tegen je
in het harnas te jagen, is om dit soort wegen te vermijden.
Ondanks je goede wil.

Groeten en het ziet er volgens de weerman naar uit, dat we voorlopig
op alle genoemde paden terecht kunnen ;-)

>Bij het hoogheemraadschap hebben ze geen kennis van verkeer.

>Eerst maar de bromfietsers aanpakken en de rokende recreanten.
>Daardoor is verleden jaar een prachtig duingebied platgebrand.

Was dat niet door een oververhitte velg na het veelvuldig remmen
tijdens de afdalingen ;-)

mvg Arie

Bastiaan Welmers

On Wed, 4 May 2005 09:53:44 +0200, "pieter" <pl...@wieweet.nl> wrote:

> [...]
> "wielrenners", toen die snelheidsrenmmende maatregelen nog niet waren
> getroffen. Ambulances kunnen er nooit op tijd bij zijn.

Op snelwegen en provinciale wegen gebeuren veel vaker veel ernstigere
ongelukken en wordt nog harder gereden en vast onverantwoord gereden.
Gaan we die ook maar volbouwen met idiote drempels?

Dat duinfietspad vervult een belangrijke doorgaande fietsroute tussen
katwijk/wassenaar en scheveningen. Een alternatief is flink omrijden en
harstikke onhandig.

> [...]
> maatregelen dan ook volkomen terecht, hoewel ik er met mijn racefiets
> ook last van heb. Dan maar niet zo bloedhard.

Dat is allemaal leuk en aardig, maar waarom moet je dan als gewone
fietser zo goed als naar stilstand om die drempels zonder gevaar te
nemen?

Kortom: ze zijn weer stompzinnig bezig door een of ander idioot dubbele
steile drempel neer te zetten waar je als racefietser redelijk vlot
overheen kan door even uit het zadel te komen maar als gewone fietser
vol bagage, fietser met aanhanger of ligfietser gewoon niet fatsoenlijk
overheen te komen is.
Gelukkig zijn die kasseien een stuk beter. Gelukkig zijn er een aantal
van die drempels verwijderd maar helaas zijn ze nog niet allemaal weg.

Groeten, Bastiaan

Bert L,am

"Albert van Pinxteren" <pi...@wanadoo.nl> schreef in bericht

Ooit door de Romeinse overheerser daar neergelegd?

--
Posted by news://news.nb.nu

TonV

"pieter"

> [...]
> of hond, en zondagsfietsers (snelheid ver beneden de 20) die vaak ook nog
> zwabberig fietsende kindjes naast zich hebben fietsen. Die hebben ook

Door die hobbels met kuilen meerdere bijna valpartijen gezien.
Zielig de peuter in het kinderzitje met zijn tanden door de lip.
Bejaarde fietser gevallen: drempel vol water: niet gezien.

> Ik vind deze snelheidsremmende maatregelen dan ook volkomen terecht,
> hoewel ik er met mijn racefiets ook last van heb.

Met snelheidsbeperking eens hoor. Maar zonder die gevaarlijke kuilen.
Overigens zijn ze goed bezig geweest afgelopen jaar.
Op meerdere plaatsen zijn de hobbel-kuilen vervangen door niveauverschil
over enkele tientallen meters.

Overigens tussen Noordwijk en Zandvoort heb je ook dezelfde soort duinpaden.
Daar zijn nergens van die "maatregelen".
Blijkbaar is snelheid alleen een probleem tussen Scheveningen - Katwijk.

Ton

Richard

TonV a émis l'idée suivante :

Dat is niet helemaal waar. Ook op het fietspad tussen Noordwijk en
Zandvoort heb ik helaas hardjekkerende wielrenners aangetroffen. Het
beste middel is denk ik het racecircuit van Zondvoort af en toe open te
stellen om ze rondjes te laten draaien. Want wat mij betreft hebben
deze asfalthijgers op deze drukke recreatiewegen niets te zoeken en
mogen ook wat mij betreft geweerd worden. Ze verpesten het voor de
normale recreatieve fietsers.
Blijft nog over een kwis te organiseren met de beste creatieve ideeën
voor snelheidswerende maatregelen.

--
Harry Oosterik

TonV

> [...]
> asfalthijgers op deze drukke recreatiewegen
> niets te zoeken en mogen ook wat mij betreft geweerd worden.

respect opbrengen voor elkaar, geeft minder irritatie

> Ze verpesten het voor de normale recreatieve fietsers.

's ochtends vroeg en in de namiddag zijn er nauwelijks recreatiefietsers in
de duinen

> Blijft nog over een kwis te organiseren met de beste creatieve ideeën voor
> snelheidswerende maatregelen.

> Harry Oosterik

een grintbak.

Ton V

pieter

> [...]
> Daar zijn nergens van die "maatregelen".
> Blijkbaar is snelheid alleen een probleem tussen Scheveningen - Katwijk.

Klopt, dat is gelegen naast een erg dicht bevolkt gebied (Den Haag), waar in
de omgeving weinig vergelijkbaars is te vinden om te recreeren.

pieter

> 's ochtends vroeg en in de namiddag zijn er nauwelijks recreatiefietsers
> in de duinen

Om die reden hebben toer - en wielerverenigingen veel van hun activiteiten
in de ochtenduren. Dan zitten de snelfietsers en de gezinnen elkaar
(wederzijds) niet zo in de weg. Maar ja, de tijden gaan elkaar natuurlijk
wel overlappen.

M. Zonneveld

Het wordt eens tijd dat ze in de haagse duinen -Noord en zuid zijde - ook
aan de skaters en de mountainbikers gaan denken.
Voor de een glad asfalt en voor de ander juist niks.
Verder zal men inderdaad vroeg moeten vertrekken om niet gestoord te willen
worden door dagjes mensen. Als je dan om 12 uur thuis bent en lekker hebt
gedouched kan je ook met je gezin gaan recreeren.

Marco

PFW

"Arie" <verwijderxxx...@hotmail.com> schreef in bericht

> [...]
> het hele rijwielpad.
>
> Oja en dan die dierenbeulen, die moedwillig hun hondje aan laten

Dat fietspad langs de oude maas wil je inderdaad niet fietsen met mooi weer.
Je laat hier de wandelaars en skaters nog weg... Bij iets minder weer kun je
er prima terecht. Gisterenavond had ik nergens last van (behalve natuurlijk
van die paar wielrenners op weg naar Delta ;)).
Er is natuurlijk een prima alternatieve route beschikbaar naar Spijkenisse,
het is een beeje om, dus je kan dat fietspad prima vermijden.

groet,

Peter W.

WCS

.

> Overigens tussen Noordwijk en Zandvoort heb je ook dezelfde soort
> duinpaden.
> Daar zijn nergens van die "maatregelen".
> Blijkbaar is snelheid alleen een probleem tussen Scheveningen - Katwijk.

Ik fiets er ook regelmatig (Bloemendaal-Schevemingen en vv). Ik ervaar het
stuk Zandvoort-Noordwijk toch als rustiger. Waarschijnlijk omdat dit stuk
toch langer is en niet veel langzame fietsers zich wagen aan wind tegen en
heuvel op. Meestal doe ik redelijk rustig aan in het stuk
Scheveningen-Katwijk en gaat het gas erop tussen Noordwijk en Zandvoort.
Altijd lekker met windje mee.

Baltus Herlaar

Albert van Pinxteren wrote:

Dat komt omdat ploegen wielrenners met hoge snelheid onder woest gebrul
alle andere fietsers de berm injagen.
Zij gedragen zich alsof het duinpad HUN exclusief terrein is.

Heb menigmaal meegemaakt dat tussen Wassenaar en Katwijk gezinnen met
kleine kinderen volkomen overstuur raakten door deze woestelingen.
BH

Ton V

Ton V

Baltus Herlaar

> [...]
>
> Heb menigmaal meegemaakt dat tussen Wassenaar en Katwijk gezinnen met
> kleine kinderen volkomen overstuur raakten door deze woestelingen.

Het is heerlijk toeven in de duinen. Ook op drukke zomerse dagen Kinderen
hebben er veel plezier.
Overdrijven geeft ontevredenheid.

Ewoud Dronkert

On Wed, 04 May 2005 23:18:25 +0200, Baltus Herlaar wrote:
> Zij gedragen zich alsof het duinpad HUN exclusief terrein is.

Moeten de andere fietsters niet gewoon rechts houden dan?

--
Firefox Web Browser - Rediscover the web - http://getffox.com/
Thunderbird E-mail and Newsgroups - http://gettbird.com/

pieter

"Ewoud Dronkert" <firs...@lastname.net.invalid> schreef in bericht

> Moeten de andere fietsters niet gewoon rechts houden dan?

Ja. Zoals het gezinnen betaamt (die hebben evenveel recht op het gebruik van
de weg), rijdt vader of moeder naast zijn/haar slingerende kroost bijna op
de "as" van de weg, de snelheid is zeer laag. woeste inhalers hebben dan
geen ruimte meer, vooral als er ook nog sprake is van tegenliggers.

Ewoud Dronkert

On Thu, 5 May 2005 11:02:46 +0200, pieter wrote:
> Zoals het gezinnen betaamt (die hebben evenveel recht op het
> gebruik van de weg)

Ach, ik moet ook beter weten dan op zoiets te reageren. Het is een
discussie zonder eind. Iedereen zou in alle redelijkheid van dezelfde
weg gebruik moeten kunnen maken, op zijn eigen veilige manier. Ik vind
het alleen zo hogelijk irritant dat het "evenveel recht op de weg"-
argument vrijwel uitsluitend als excuus voor de langzamere fietser
gebruikt wordt. Ik wou bijna zeggen: voor de recreant, maar ik ben ook
recreant! Soms ga ik ietsje harder dan die andere recreanten, en daar
hoeven ze dan wat mij betreft niet boos over te worden, als ik beleefd
om passage vraag.