Zelfklevende plakkers - knudde?

Martin Borsje

Tot mijn grote spijt kan ik de extra kleine plakkertjes van Simson (met
solutie te gebruiken) niet meer vinden.

Op aanraden van mijn lbs zelfklevendeplakkers geprobeerd.

Zowel Lezyne als Parktool.

Eigenlijk met beide alleen knuddeervaringen.

Doe ik iets fout?

Ik 'plak' ze altijd als ik weer thuis ben; ruw het oppervlak op, ontvet
met wasbenzine en druk de plakker stevig aan.

Zowel met half opgepomte band als met lege band. In het eerste geval
krimpt de plakker niet mee bij dunner worden van de band, in het tweede
geval rekt de plakker niet voldoende mee bij oppompen.

Wat doe ik fout?

Wat zijn jullie ervaringen?

O ja: het antwoord dat ik geen racebadjes meer moet plakken maar gewoon
maar een nieuwe erom moet leggen: ik doe het niet voor de kosten, maar
er is ook nog zoiets als duurzaamheid.

Martin

ventourist

zelfklevende plakkers zijn een noodoplossing voor onderweg. Ze houden
het maar een paar maanden vol, althans die van Parktool, maar je moet
ze vervangen of de band weggooien. Simsom plakkers knip ik van zo'n
rolletje voor een euro bij elke fietsenmaker. met solutie worden ze
geplakt. Houden toch een paar jaren vol. De beste plakkers komen van
Rema Tiptop, ja diezelfde voor het plakken van autobinnenbanden. Wel
wat duurder, tja, als Nederlander willen we immers altijd voor een
dubbeltje op de eerste rang zitten. volksaard..., maar wat heb je
eraan, als je een week na het plakken weer plat staat?
10 jaar terug heb ik 40 vittoria binnenbandjes gekocht voor ƒ1,50 per
stuk. Wanneer die op zijn, ga ik weer plakken. Nu kost een binnenband
voor een racefiets wel €2,50, vind ik teveel om weg te gooien.
Tegenwoordig rijd ik nog maar zelden lek. Buitenbanden zijn zoveel
beter dan 10 jaar geleden.
Sjef

Lou Holtman

> Sjef- Tekst uit oorspronkelijk bericht niet weergeven -
>
> - Tekst uit oorspronkelijk bericht weergeven -

Ik heb z'n klein Parktool doosje met zelfklevende plakkertjes in
mijn zadeltasje zitten voor in hoogste nood (twee reservebandjes
opgebruikt). Ik heb ze nog nooit hoeven te gebruiken en ik hoop dat
dat ook nooit gebeurt, want ik heb daar niet zoveel vertrouwen in.
Mocht ik ze ooit eens moeten gebruiken dan maak ik dat ik naar huis
kom en zal op de weg terug kijken of ik niet ergens een fietsenmaker
tegenkom om een binnenbandje te kopen. Ik begrijp Martin ook niet
helemaal. Waarom ga je zelfklevende plakkertjes gebruiken als je de
biba's toch thuis plakt? Dan gebruik je toch gewoon de vertrouwde en
bewezen methode: met solutie. De enige reden dat ik zelfklevende
plakkertjes in mijn zadeltasje heb is het feit dat een tube solutie
toch uitdroogt omdat het jaren ongebruikt in het zadeltasje zit. Dat
heb je helemaal niks, wat ik een keer heb meegemaakt op een zondag
(winkels dicht) in Spa. Was toen ongelooflijk dankbaar dat ik toen een
binnenbandje kreeg uit een volgauto van een of andere club die daar
een tocht aan het rijden was.

Lou

Richard

Het is zò dat nmp formuleerde :

> Hmmm. Ook als dat een onaangebroken tubetje is? Daar fiets ik dan weer
> jaren mee rond, en als ik er af en toe in knijp dan lijkt het toch wel in
> orde.

Fietsen jullie jááren op dezelfde binnenband op de racefiets?

Message has been deleted

Lou Holtman

Op 11-1-2011 19:58, Richard schreef:

Dat staat er niet, maar is daar wat mis mee?

Lou

Peter K

On Jan 11, 7:58 pm, Richard
<geenspamrichardgeens...@geenspammoviefan.nl> wrote:
> Het is z dat nmp formuleerde :

> Fietsen jullie j ren op dezelfde binnenband op de racefiets?

Uhm, Ja. Als ik geen lekke band krijg zie ik geen reden om een
binnenband te vervangen. Dus rijd ik een paar jaar op dezelfde
binnenband. Tegenwoordig gaan de binnenbanden langer mee dan de
buitenbanden.

Richard

nmp formuleerde op dinsdag :
> a. Het gaat hier niet alleen over racefietsen, toch? b. Iedereen rijdt
> wel eens lek, maar plakken onderweg is niet fijn. Dus heb je een
> reservebiba'tje bij je. En plakspullen alleen voor als je een tweede (of
> derde) keer lek zou rijden op dezelfde rit. Daarom wordt het ook zo lang
> niet gebruikt, omdat meer dan één lek per dag toch wel erg uitzonderlijk
> is. En c. zolang het bandje het doet, desnoods met wel tien plakkers
> erop, zie ik geen reden om een nieuwe te kopen. Ook al kost het maar een
> paar centen misschien, het is gewoon niet nodig.

Goed zo. Ik heb in Amerika en Canada met groepen fietsers gefietst
waarbij sommigen op tubes (zo heten die dunne bandjes toch?) fietsten.
Ik heb niemand zien plakken, er werd gewoon een biba verwisseld. Ik
plak zelf wel natuurlijk maar ik heb zelden een lekke band.
Vandaar mijn vraag.

Philip Homburg

In article <igl4d3$1i1g$1...@nl-news.euro.net>,

Richard <geenspamric...@geenspammoviefan.nl> wrote:
> [...]
>Ik heb niemand zien plakken, er werd gewoon een biba verwisseld. Ik
>plak zelf wel natuurlijk maar ik heb zelden een lekke band.

Mijn ervaring is dat als je banden met een goede antilek laag hebt, je pas
lek rijdt als de band eigenlijk wel op is.

Gewoon binnenband en buitenband samen vervangen.

Probleem is ook dat ik vroeger (op mijn gewone fiets) regelmatig een
lekke band had maar nu wordt dat plak spul zo oud dat het bij mij meestal
niet werkt. En op een racefiets moet het dan ook nog 7 of 8 bar aankunnen.

--
That was it. Done. The faulty Monk was turned out into the desert where it
could believe what it liked, including the idea that it had been hard done

Lou Holtman

Op 13-1-2011 18:17, Philip Homburg schreef:

> Mijn ervaring is dat als je banden met een goede antilek laag hebt, je pas
> lek rijdt als de band eigenlijk wel op is.

Mijn ervaring is dat de lekke banden bij mij op de racefiets pure
pech/toeval zijn.

http://picasaweb.google.com/LoetjeH/Cevennenjuni2010#5559811229890297618

Nieuwe buitenband maar door een nietje gereden. Shit happens. Een lekke
band is een sociale gebeurtenis bij ons.

http://picasaweb.google.com/LoetjeH/Cevennenjuni2010#5561737465540662578

;-)

> Gewoon binnenband en buitenband samen vervangen.

Ik dacht het niet.

> Probleem is ook dat ik vroeger (op mijn gewone fiets) regelmatig een
> lekke band had maar nu wordt dat plak spul zo oud dat het bij mij meestal
> niet werkt. En op een racefiets moet het dan ook nog 7 of 8 bar aankunnen.

Buitenbanden op een normale fiets hebben een dikke laag rubber. Kleine
steentjes die bij een racefiets funest zijn dringen hier niet door tot
de binnenband. Lek rijden met een normale fietsband is meestal het
gevolg van grover geweld in de vorm van een stuk glas of spijker of iets
dergelijks. De kans hierop is veel kleiner dan met een raceband bij nat
wegdek over een klein scherp steentje rijden.

Lou

Philip Homburg

In article <4d2f4398$1...@news4us.nl>,

Lou Holtman <lhollaatd...@planet.nl> wrote:
>Mijn ervaring is dat de lekke banden bij mij op de racefiets pure
>pech/toeval zijn.

Dan heb ik blijkbaar veel mazzel gehad.

Lou Holtman

Op 14-1-2011 15:28, Philip Homburg schreef:

> Dan heb ik blijkbaar veel mazzel gehad.

Als jij niet lekrijdt bij:
- 7000 race kilometers,
- niet gelijk thuisblijft als het een keer regent of de weg nat is,
- niet op banden rijdt van gewapend beton,

dan heb je inderdaad meer mazzel dan ik.

Lou

TonV

> zelfklevende plakkers zijn een noodoplossing voor onderweg.

Rij ook rond met zo'n postzegeldoosje met kleefplakkers.
A. Bij de 1e keer lek vervang ik de binnenband.
B. Bij de 2e keer gebruik ik de zelfklever.
C. Bij de 3e keer lek gebruik ik de vetermethode.
D. Bij de 4e keer lek @#$%#$

Alleen B, C en D heb ik nog niet meegemaakt.
Meteen afkloppen.

TonV

Message has been deleted

Lou Holtman

Op 15-1-2011 15:01, nmp schreef:

> C mag je uitleggen als je wil, die ken ik nog niet...

Zelfde als een knoop in de band leggen maar dan subtieler.

Lou

Philip Homburg

In article <4d30a972$1...@news4us.nl>,

Lou Holtman <lhollaatd...@planet.nl> wrote:
>Als jij niet lekrijdt bij:
>- 7000 race kilometers,

Ik hoop aan dat je 7000 kilometers op een racefiets bedoelt. Aan 7000
wedstrijd kilometers kom ik niet.

>- niet gelijk thuisblijft als het een keer regent of de weg nat is,

Je kan beter kijken wanneer de weg hier een keer droog is :-)

>- niet op banden rijdt van gewapend beton,

Dat zou wel kunnen zijn. Ik rijd al een tijdje op Vredestein banden, en die
zijn niet echt minimaal.

TonV

On 15-01-2011 15:01, nmp wrote:

> C mag je uitleggen als je wil, die ken ik nog niet...

Vetermethode:
Bij het lek de band dubbelvouwen en dan met veter afbinden.
Het is de bedoeling dat na oppompen het lek wordt dichtgekneld.

TonV