Op 9-5-2013 22:03, Martin Borsje schreef:
>
> De mensen die stellen dat je met een derailleur wel onder volle kracht
> kunt schakelen liegen.
Ho, ho, ho. Ik kan altijd schakelen naar een lichtere versnelling bij
een niet omgekeerd werkende achterderailleur. Bij volle belasting gaat
dit wel gepaard met een door merg en been gaand gekraak en het zal wel
niet goed zijn voor de ketting maar ja het kan het verschil uitmaken
tussen afstappen of kunnen doorrijden op een steile helling door het
bos. Bij een Rohloffnaaf moet je altijd kracht terugnemen althans zo
ervaar ik dat en wachten op de twee dode punten in de pedaalrondgang
komt meestal niet goed uit. Als je altijd met de Rohloffnaaf rijdt zal
dat wel wennen zijn maar als je zoals ik continu wisselt valt het altijd
weer op. Maar soms is dit te prefereren boven dit soort toestanden:
<
https://picasaweb.google.com/101076538433373858645/Misc#5830402536425331650>
> En bovendien: als je dat zou moeten doen, dan heb
> je gewoonweg niet goed geanticipeerd.
Grappenmaker. Ik doe dat niet uit luxe ;-)
> Bovendien heeft elke
> pedaalrondgang twee elatief dode momenten waarin je met de Rohloff kunt
> schakelen
Dat komt zelden goed uit.
> en met de voorderailleur zeker niet.
Dat is klopt. Onder aan een steile helling moet je met de voorderailleur
al de goede keuze gemaakt hebben, anders is het duwen of
afstappen/omvallen. Bovendien ook al neem je kracht terug dan nog
vereist een voorderailleur een bepaalde hoekverdraaiing van de crank om
te schakelen. Rohloffnaaf heeft dit niet.
>
> Overigens gaat met seksuele voorkeur uit naar slechts vrouwen en heb ik
> geen behoefte om de voor- en nadelen daarvan te calibreren door het ook
> met mannen 'te doen', maar zoalng je dat niet gedaan hebt weet je niet
> wat je mist, of niet..
Teveel info...
>
> Zo, vandaag weer een lekkere duurrit gedaan, niet om te trainen, maar
> gewoon lekker rijden en van het landschap genieten: Puth-Spa-Puth, 166
> km, 2000 hm.
Was inderdaad lekker weer gisteren. Duurrit? 90 km volle bak gereden.
Lou