Verschil lekbestendigheid tussen 28mm en 32 mm banden?

albert

Zijn 32 mm banden in het algemeen lekbestendiger dan 28 mm banden?

groet,

Albert

Lou Holtman

Het maakt een spijker helemaal niets uit of de band 28 of 32 mm breed
is. Je moet ze gewoon op spanning houden.

Lou
--
Posted by news://news.nb.nu

albert

Lou Holtman schreef:

Dat is een goeie! En waarom ook niet!

Albert
Eens afwachten of er nog andere reacties komen.

Martin Borsje

De kans dat de spijker de 28 mm band raakt is toch zo'n 12.5 % kleiner!

Lou Holtman

Je moet wel goed mikken Martin.

albert

Lou Holtman schreef:

Mooi dat jullie het zo LUCHThartig opvatten!

Albert

M-gineering

maar hij gaat wel er wel 12.5% dieper in ;)

--
---
Marten Gerritsen

INFOapestaartjeM-GINEERINGpuntNL
www.m-gineering.nl

PP

Lou Holtman schreef:

> Het maakt een spijker helemaal niets uit of de band 28 of 32 mm breed
> is. Je moet ze gewoon op spanning houden.
> Lou

Erger nog, als er een spijker ligt, is de kans dattie door een 32 mm
band geraakt wordt, groter dan dattie door een 28 mm band geraakt wordt.
;-))

--
PM3
http://www.pm3.nl Recepten- en familiesite

PP

Martin Borsje schreef:

> De kans dat de spijker de 28 mm band raakt is toch zo'n 12.5 % kleiner!

;-))
Zie je wel, in het vervolg moet ik toch eerst alle reacties lezen.

Murkha

PP plaatste dit op ons scherm :

> ;-))
> Zie je wel, in het vervolg moet ik toch eerst alle reacties lezen.

Sommigen geven geld voor een second opinion, wij krijgen het gratis...
:-p

--
mvg, Valère
De wereld draait rond de vrouw. Wordt een man geboren, dan vraagt

Jan Bijma

M-gineering wrote:

> maar hij gaat wel er wel 12.5% dieper in ;)

dat hang niet van de breedte af, maar van de banddruk. En hetzelfde
geldt voor de kans dat je die spijker raakt, heren!
Het kontaktoppervlak van de band met de weg is uitsluitend afhankelijk
van het gewicht op het wiel en van de banddruk.
Maar het is natuurlijk wel waar dat smalle bandjes doorgaans een hogere
druk hebben ..

Jan

Dragstar

"PP" <p...@home.invalid.nl> schreef in bericht

> [...]
> geraakt wordt, groter dan dattie door een 28 mm band geraakt wordt. ;-))

Maar waar worden tegenwoordig nog echte spijkers gebruikt?
--

Broos

Message has been deleted

Gerd

> Maar waar worden tegenwoordig nog echte spijkers gebruikt?

In het vondelpark! Althans, ik had er pas geleden nog een in mijn band.

Gerd

Dragstar

"Gerd" <gerd_...@dds.nl> schreef in bericht

> In het vondelpark! Althans, ik had er pas geleden nog een in mijn band.
>
> Gerd

Ah, van die fakir.
--

Broos

Dragstar

> In het vondelpark! Althans, ik had er pas geleden nog een in mijn band.
>
> Gerd

Ah, van 2 fakirs.
--

Broos

H@n Zijsp@n

Gerd schreef:

> In het vondelpark! Althans, ik had er pas geleden nog een in mijn band.

Weet je zeker dat het geen draadnagel was?

Kees

On Sun, 26 Nov 2006 23:21:02 +0100, Martin Borsje <geen...@planet.nl>
wrote:

Nee. De grootte van het raakvlak van de band met de weg wordt bepaald
door de druk in de band, niet door de breedte van de band.

Groeten,
Kees

PP

Kees schreef:

> Nee. De grootte van het raakvlak van de band met de weg wordt bepaald
> door de druk in de band, niet door de breedte van de band.
> Groeten,
> Kees

Wat heeft het voor zin een bredere band te monteren, als je hem zo
oppompt dat het raakvlak met de grond hetzelfde is als met een smallere
band?

Dragstar

> Wat heeft het voor zin een bredere band te monteren, als je hem zo oppompt
> dat het raakvlak met de grond hetzelfde is als met een smallere band?
>
> --
> PM3

Meer vering?
--

Broos

PP

Dragstar schreef:

> Meer vering?

Denk het niet, met hogere druk.

Message has been deleted

PP

nmp schreef:

> Denk ik wel, een dikkere band heeft natuurlijk toch altijd wel iets
> "over". Als-ie zo hard is opgepompt dat-ie helemaal niet meer veert, dan
> vermoed ik dat je dat wel merkt bij het eerste stoeprandje of kuiltje in
> de weg waar je overheen rijdt. Knal!

Je moet het dan wel vergelijken met die smallere band, die zoveel minder
hard is opgepompt dat het raakoppervlakte met de grond hetzelfde is. Ik
denk dat er dan geen (merkbaar) verschil in vering meer is.

Kees

On Tue, 28 Nov 2006 13:18:01 +0100, PP <p...@home.invalid.nl> wrote:

>Wat heeft het voor zin een bredere band te monteren, als je hem zo
>oppompt dat het raakvlak met de grond hetzelfde is als met een smallere
>band?

Bij een dikke band kun je kiezen. Als je in het bos rijdt lagere
spanning waardoor je toch niet direct lek stoot. Bij een smallere (en
dus meestal lagere) band moet je veel spanning houden anders stoot je
direct lek.
Een tweede voordeel van lagere bandenspanning is meer grip bij gladde
omstandigheden (in het bos, sneeuw...).

Vanuit het oogpunt van rolweerstand geldt hoe harder hoe beter.

Kees

Philip Green

In message <1164578136.6...@f16g2000cwb.googlegroups.com>
"albert" <pi...@orange.nl> wrote:

Met 32mm heb je 15% meer kans om die ene spijker te treffen dan op slechts
28mm.

Philip.

ivana

Hello Albert, Met die spijker kan je inderdaad pech hebben. Maar in het
algemeen heb je met een bredere band minder kans op lek rijden. (bij
dezelfde loopvlakstructuur) Reden het contactoppervlak is groter. Bijgevolg
heb je bij een zelfde gewicht fiets plus berijder minder druk/mm2. Het
steentje of glasscherfje wordt er dus minder hard ingedrukt. grtjs Ivana

albert

ivana schreef:

Ok. ik zal jullie bespiegelingen ter harte nemen.
Allen dank voor reacties.

Albert

Jasper Janssen

On Mon, 27 Nov 2006 16:00:01 +0100, Jan Bijma
<jan.bijmaLA...@100colsENDITOOK.org> wrote:

> [...]
>van het gewicht op het wiel en van de banddruk.
>Maar het is natuurlijk wel waar dat smalle bandjes doorgaans een hogere

De kasn dat je een spijker raakt heeft niets met het contactoppervlak te
maken, maar alles met het 'spoor' dat dat contactoppervlak trekt. Bij een
gegeven druk en oppervlak heeft een bredere band een breder spoor.

Overigens gaat die formule alleen op bij een perfect flexibele band, in de
werkelijkheid verandert het contactoppervlak niet lineair met de druk.

Jasper

Jasper Janssen

On Tue, 28 Nov 2006 13:13:26 +0100, Kees <xxx@yyy> wrote:

>Nee. De grootte van het raakvlak van de band met de weg wordt bepaald
>door de druk in de band, niet door de breedte van de band.

En de grootte van het raakvlak is weer niet (direct) relevant voor de
breedte van het spoor en dus voor de hoeveelheid spijkers die je oppikt.

Jasper

Jasper Janssen

On Mon, 27 Nov 2006 16:07:25 +0100, "Dragstar" <dragstar.@.w.x.s.n.l.>
wrote:

>Maar waar worden tegenwoordig nog echte spijkers gebruikt?

Ik had laatst een 4.5x30 mm spaanplaatschroef in m'n semi-slick 47/559
steken. Dat was ook wel een heftig gaatje. De velg had trouwens een klein
krasje waar hij door de overkant van de biba heen geprikt had..

Jasper

Jasper Janssen

On Wed, 29 Nov 2006 10:40:54 GMT, "ivana" <ivanas...@yahoo.com> wrote:

> [...]

>heb je bij een zelfde gewicht fiets plus berijder minder druk/mm2. Het
>steentje of glasscherfje wordt er dus minder hard ingedrukt. grtjs Ivana

Nouja, de druk/oppervlak van de band op het wegdek is (ongeveer) gelijk
aan de druk waarmee je je band oppompt -- maar een bredere band kun je wat
minder hard oppompen bij een gegeven gewicht.

Jasper

ivana

Jasper, De druk op de weg per oppervlakte eenheid heeft weinig te maken met
de luchtdruk in je banden. Veronderstel gewicht fiets 10 kg plus 75kg voor
de fietser = 85 kg totaal. Dit wordt verdeeld over de twee banden.
(achteraan het meest, maar neem voor t' gemak even aan dat het gewicht op
voor- en achterwiel gelijk is)
Bij een contactoppervlakte van 5 vierkante cm/band, kom je aan een druk op
weg van 8,5 kg per vierkante cm. Indien je banden neemt met een half zo
groot raakoppervlak, wordt de druk per vierkante cm tweemaal zo groot.
Uiteraard krijg je met slecht opgepompte banden een ander raakvlak met de
grond.
Als je nog twijfelt, wil ik wel eens een proef voorstellen! Grtjs Ivana

"Jasper Janssen" <jas...@jjanssen.org> schreef in bericht

Kees van der Meij

ivana wrote:
> [...]
> grond.
> Als je nog twijfelt, wil ik wel eens een proef voorstellen! Grtjs Ivana

Dat is nu precies wel zo, een band zal zover ingedruk worden dat de
kracht per oppervlakte precies in evenwicht komt met de druk (=kracht
per oppervlakte!) IN de band. In bovenstaand voorbeeld zijn de bandjes
dus tot 8,5 bar opgepompt! Bij lagere druk worden de banden meer
ingedeukt zodat de contactoppervlakte groter wordt en de kilo's dus over
een groter oppervlak verspreid worden.

--
Kees van der Meij

ivana

Ik pomp mijn racebanden op 8,5 bar. Volgens jou zal de druk op de grond
dezelfde zijn ongacht of er een persoon van 20 of van 80kg op de fiets
rijdt?

"Kees van der Meij" <keesvd...@xs4all.invalid> schreef in bericht

Dragstar

"ivana" <ivanas...@yahoo.com> schreef in bericht

> Ik pomp mijn racebanden op 8,5 bar. Volgens jou zal de druk op de grond
> dezelfde zijn ongacht of er een persoon van 20 of van 80kg op de fiets
> rijdt?

20 kg?
Kan je beter naar de dokter gaan.

--

Broos

Lou Holtman

ivana wrote:

Er is druk en er is oppervlakte. Een paar dingen zijn zeker:
- gemiddelde druk maal het oppervlakte is gelijk aan het totale gewicht
maal de gavitatieversnelling,
- als er een zwaren vent op mijn fiets gaat zitten wordt het
contactoppervlak groter.
- druk in de band neemt nauwelijks toe als gevolg van de minieme volume
verandering als gevolg van de afplatting van de band

Vraag is of de druk tussen band en grond groter kan zijn als de druk in
de band. Bij een ballon ben ik geneigd te zeggen nee, maar bij een heel
hele stugge band......

Kees van der Meij

ivana wrote:
> Ik pomp mijn racebanden op 8,5 bar. Volgens jou zal de druk op de grond
> dezelfde zijn ongacht of er een persoon van 20 of van 80kg op de fiets
> rijdt?

Ja, want bij een lichter persoon zal het contactoppervlak kleiner zijn,
de band wordt minder ver ingedrukt. Het aantal kilo's per cm3 blijft
8,5. Kijk in het extreemste geval maar eens naar een fiets die opgetilt
wordt zodat'ie net de grond raakt, de banden raken dan maar in een punt.
Hoe harder je naar beneden drukt hoe verder de band in zal deuken en hoe
groter het contactoppervlak. We nemen even aan dat de toename van de
druk in de band zelf (doordat het volume een heel klein beetje afneemt
door de indrukking) verwaarloosbaar klein is.

Het is niet voor niets dat ATB'ers op het strand met zo weinig mogelijk
druk willen rijden, de banddruk is gelijk aan de gronddruk.

--
Kees van der Meij (die werkt bij een bedrijf dat drukmeters maakt, en
dus enigszins ter zake kundig is)

Kees van der Meij

Lou Holtman wrote:

> [...]
>
> Vraag is of de druk tussen band en grond groter kan zijn als de druk in
> de band. Bij een ballon ben ik geneigd te zeggen nee, maar bij een heel

Inderdaad heb ik een "vrij vervormbare" band aangenomen, maar het moet
wel een hele stugge band zijn wil je noemenswaardige afwijkingen
krijgen, de flanken van een band hebben (in mijn ervaring) zo goed als
geen draagkracht.
Ga maar na: hoeveel (kilo)gram moet je drukken om een lege band met je
duim in te kunnen drukken? Op een rijdergewicht van zeg 80 kilo zit je
met 800 gram pas op een procent. (o.k. twee banden, dus 40 kilo per
wiel, dus 400 gram indrukkracht is een procent...)

Kees

On Fri, 01 Dec 2006 18:15:45 GMT, "ivana" <ivanas...@yahoo.com>
wrote:

>Ik pomp mijn racebanden op 8,5 bar. Volgens jou zal de druk op de grond
>dezelfde zijn ongacht of er een persoon van 20 of van 80kg op de fiets
>rijdt?

Ja de druk blijft vrijwel gelijk. De bandinhoud wordt maar een heel
klein beetje kleiner. Maar de oppervlakte van het contaktoppervlak is
ongeveer 4 x zo groot als er iemand van 80 kg i.p.v. 20 kg op gaat
zitten.

Kees Bleijenberg.

Osiris

On 26 Nov 2006 13:55:36 -0800, "albert" <pi...@orange.nl> wrote:

>Zijn 32 mm banden in het algemeen lekbestendiger dan 28 mm banden?
>

>groet,
>
>Albert

Nee, integendeel: de kans dat je met een bredere band een spijker
tegenkomt is groter dan met een smalle band.
Andere faktoren kunnen de kans wizigen. Materiaal bv. In WO2 hadden
mijn ouders houten fiets"banden"....

Osiris

On Fri, 01 Dec 2006 01:06:52 GMT, Jasper Janssen <jas...@jjanssen.org>
wrote:

>De kasn dat je een spijker raakt heeft niets met het contactoppervlak te
>maken, maar alles met het 'spoor' dat dat contactoppervlak trekt. Bij een

En de breedte van het spoor heeft weer direkt te maken met
contactoppervlak.
Zo, nu zijn we weer thuis... hehe....

Jasper Janssen

On Sat, 02 Dec 2006 10:33:56 +0100, Osiris <no...@hotmail.com> wrote:

>En de breedte van het spoor heeft weer direkt te maken met
>contactoppervlak.

Maar niet met de oppervlakte van het contactoppervlak, alleen met de
*breedte* van het contactoppervlak. En dat is dus wat anders.

Jasper

Osiris

On Sun, 03 Dec 2006 21:26:56 GMT, Jasper Janssen <jas...@jjanssen.org>
wrote:

>Maar niet met de oppervlakte van het contactoppervlak, alleen met de
>*breedte* van het contactoppervlak. En dat is dus wat anders.
>
>Jasper

neeeeeeeeheeeeeeee