krentenboterham met haring

Edu@rd

Waarom zou je eigenijk geen krentenbrood met haring mogen eten? En van wie
mag dat dan niet? Nu ja, ik doe het toch maar niet.
Edu@rd

JanH

> Waarom zou je eigenijk geen krentenbrood met haring mogen eten? En van wie
> mag dat dan niet? Nu ja, ik doe het toch maar niet.

Bij toeval ontdekte ik ooit de kwaliteiten van een krentenbol met filet
americain - buitengewoon mag ik wel zeggen!

Groet,
JanH

----
Download de gratis SPAMfighter vandaag nog!

sterre

JanH <doe...@terzake.nl> wrote:

> Bij toeval ontdekte ik ooit de kwaliteiten van een krentenbol met filet
> americain - buitengewoon mag ik wel zeggen!

Bweurk. Het moet niet veel zotter worden. Krentenbrood eet je met kaas.
Of vijgenjam.

dagdag, sterre

--
.nosig

Faye

In article <1hyh4xt.4avgh3g8twniN%ste...@xs4all.nl>,
ste...@xs4all.nl (sterre) wrote:

Krentenbrood eet je niet. Dat laat je anderen eten.

cheerIO,

Faye.
-------------------------
meuslibrood gaat nog wel.

--
This looks familiar. What is it?

Izak van Langevelde

In article <f2sc2g$3gn$1...@news4.zwoll1.ov.home.nl>,
"Edu@rd" <in...@microsoft.com> wrote:

> Waarom zou je eigenijk geen krentenbrood met haring mogen eten? En van wie
> mag dat dan niet? Nu ja, ik doe het toch maar niet.

Van mij mag dat, maer ik ben dan ook de gooiigheid zelve...

(aedrbeienijs met pindaekaes too)

--
Grinnikend door het leven...

Message has been deleted

rick

Eveline zee op 21.05.2007 19:42:
> Edu@rd krabbelde:

> Geen idee, ik wist niet eens dat dat niet mocht.

> Moet je toch helemaal zelf weten lijkt me zo.

Dat geldt wel voor meer dingen.

--
rick

rick

Faye zee op 21.05.2007 19:40:

> Krentenbrood eet je niet. Dat laat je anderen eten.

Alsuu maar niet alleen de spijs zellef houdt.

--
rick (er is maar weinig lekkerderder dan spijs)

Serge Helfrich

sterre schreef:

Rustiek brood ("pain rustique") met Herve en appelstroop, en daarbij een
glas Orval.

--
Serge Helfrich

Lodewijk Stegman

Serge Helfrich <serge.h...@jaimemonzizi.free.fr> schreef in

> een glas Orval.

Kijk.

--
Lodewijk

Stef

Serge Helfrich schreef:

>Rustiek brood ("pain rustique") met Herve en appelstroop, en daarbij een
>glas Orval.

Wit brood met vers gebakken beuling (bloedworst) en vers gemaakte
appelspijs (appelmoes) en daarbij een glas Westmalle.

(en een liedje van Dolly Parton)

Stef

Stef

sterre schreef:

> [...]

Ik wil dat weleens proberen. Een klein stukje, om te beginnen. Is de
filet américain dan ook nog bereid met ei enzo en uitjes en kappertjes
erbij? Of is het enkel gehakte steak.

>Bweurk. Het moet niet veel zotter worden. Krentenbrood eet je met kaas.
>Of vijgenjam.

Krentenbrood eet je met te veel boter. Verder niks.

Stef

rick

Edu@rd zee op 21/5/07 15:33:

> Waarom zou je eigenijk geen krentenbrood met haring mogen eten? En van wie
> mag dat dan niet? Nu ja, ik doe het toch maar niet.
> Edu@rd

Ik heb een zoetige augurken-relish die met haring èrg lekker is.

Verder zijn witte bolletjes met ansjovis en abrikozenjam ook heel bizonder.

--
rick

Edu@rd

"rick" <rick.ja...@xs4all.nl> schreef in bericht

Ja, nu begin ik toch te twijfelen. Haring met krentenbrod en mét uitjes? Of
zonder ? Of met jam? Ik laat het weten zodra de combinatie hier weer op
het aanrecht ligt. Nu at ik e.e.a. in een antichronologische volgorde (wat
ik het laatst klaarlegde at ik als eerste). De volgende keer wordt het dus
een a-cullinaire combi, dessertip is al gegeven. Zo zie je maar weer NES
prikkelt de tong!

Edu@rd

rick

Edu@rd zee op 21.05.2007 21:56:

> "rick" <rick.ja...@xs4all.nl> schreef in bericht

> Ja, nu begin ik toch te twijfelen. Haring met krentenbrod en mét uitjes? Of
> zonder ? Of met jam?

Als de haring vers is kan het allemaal wel. Verse haring is vooral
vettig, en een beetje zout, nauwelijks vissig eilengijk. Door dat
vettige is 't lekker met zuur. En de uitjes geven smaak die er verder
niet zo erg veel is. Zoute haring vind ik bv. ook niet zo erg zout,
eilengijk.

Maar, onze Ooschterburen hebben haring in dillesaus, en die saus is
(on)behoorlijk zoet. Nou wil ik deze buren niet direct betichten van
culinaire kwaliteiten, maar toch.

Ik heb wel es een gebakken visje gegeten die met een zoet
amandelwafeltje (iets kletskoppigs) werd geserveerd.
--
rick

Stef

Edu@rd schreef:

>NES
>prikkelt de tong!

Ieuw!

Is dat jouw geprikkelde tong of ben je gewoon blji me te zien?

Stef

rick

Stef zee op 21.05.2007 22:06:

Klas gepickelde...

--
rick

Stef

rick schreef:

En terecht, in dit geval:

http://www.dl.be/itemfiles/500/404-pickles.jpg

Stef

Jan Mannoury

On Mon, 21 May 2007 21:37:33 +0200, Stef <stef.ko...@gmail.com>
wrote:

>Wit brood met vers gebakken beuling (bloedworst) en vers gemaakte
>appelspijs (appelmoes) en daarbij een glas Westmalle.

turks ongerezen brood met scherpe ajvar, bosnisch gerookt rundvlees,
boerenkaas, tomaat, sla en mayonaise.

janm (lunchpakketje du jour)

Edu@rd

"rick" <rick.jan...@xs4all.nl> schreef in bericht

> Ik heb wel es een gebakken visje gegeten die met een zoet
> amandelwafeltje (iets kletskoppigs) werd geserveerd.
> --
> rick

Boeiend! Vandaag voelde ik me sowieso van_god_los. Ik maakte gekookte
andijvie met kaas en mosterd. Aanrader. Geen stamppot trouwens.

Edu@rd

rick

Edu@rd zee op 21.05.2007 22:20:

Spekjes! Wáár zijn de spekjes??

--
rick

Edu@rd

"rick" <rick.jan...@xs4all.nl> schreef

> Spekjes! Wáár zijn de spekjes??
> rick

In de diepvries, hoezo? Ik zei toch, geen stamppot!

Edu@rd

rick

Edu@rd zee op 21/5/07 22:48:

Ik ook niet...

--
rick

Karin

"Stef" <stef.ko...@gmail.com> schreef in bericht

> Wit brood met vers gebakken beuling (bloedworst) en vers gemaakte
> appelspijs (appelmoes) en daarbij een glas Westmalle.

Islands in the stream....
Stef, kom in m'n armen! Jij bent de eerste man in mijn omgeving die
bloedworst lekker vindt!

Karin

JanH

"Karin" <kvansp...@home.nl> schreef in bericht

Nietes!
Alleen van mij wist je het nog niet.

Na de Kerstnachtmis gebakken bloedworst (of balkenbrij) met witbrood en veel
roomboter. En koffie, godbetert!

Groet,
JanH

----

perik

Stef <stef.ko...@gmail.com> wrote:

> Ik wil dat weleens proberen. Een klein stukje, om te beginnen. Is de
> filet américain dan ook nog bereid met ei enzo en uitjes en kappertjes
> erbij? Of is het enkel gehakte steak.

Met uitjes en kappertjes uiteraard. Witbier drink je toch ook niet
zonder citroen.

perik

Dik T. Winter

In article <4651fb91$0$331$e4fe...@news.xs4all.nl> rick <rick.jan...@xs4all.nl> writes:
> Edu@rd zee op 21.05.2007 21:56:

> Als de haring vers is kan het allemaal wel. Verse haring is vooral
> vettig, en een beetje zout, nauwelijks vissig eilengijk.

Johannes van Dam zegt het anders. Nieuwe (en ook verse) haring niet met
zuur. De smaak van een echte nieuwe is niet te versmaden. Echter als
de haring wat ouder of wat minder vers is dan is zuur aan te bevelen. Het
haalt wat van de smaak weg die er dan in is gaan zitten.
--
dik t. winter, cwi, kruislaan 413, 1098 sj amsterdam, nederland, +31205924131
home: bovenover 215, 1025 jn amsterdam, nederland; http://www.cwi.nl/~dik/

Paul Wezenberg

"JanH" <doe...@terzake.nl> schreef
> [...]

> Nietes!
> Alleen van mij wist je het nog niet.
>
> Na de Kerstnachtmis gebakken bloedworst (of balkenbrij) met witbrood en

Wat hij zegt.

Groet, Paul.

Jan Mannoury

On Tue, 22 May 2007 00:49:13 +0200, Colleen <coll...@xs4all.nl>
wrote:

>Hé, waar zijn de eieren gebleven?

in de mayonaise natuurlijk.

janm

Jan Mannoury

tis een belg. hij zal het wel met croutons drinken.

janm

Henk ten Have

rick wrote:

> Alsuu maar niet alleen de spijs zellef houdt.

Iskut dat de Kerst nog zover weg is.

HEnH ()

Henk ten Have

Stef wrote:

> Krentenbrood eet je met te veel boter. Verder niks.

Met te veel roomboter.

HEnH (voor de rest, kompleet mee eens)

Izak van Langevelde

In article <JIF6r...@cwi.nl>, "Dik T. Winter" <Dik.W...@cwi.nl>
wrote:

> [...]
> de haring wat ouder of wat minder vers is dan is zuur aan te bevelen. Het
> haalt wat van de smaak weg die er dan in is gaan zitten.

Het is dan ook bedoold als converseermiddel...

--
Grinnikend door het leven...

Izak van Langevelde

In article <f2suue$qmt$1...@news3.zwoll1.ov.home.nl>,
"Edu@rd" <in...@microsoft.com> wrote:

Andijvie, waer maektuu dat van? Vermomde komkommers?

Izak van Langevelde

In article <46520260$0$331$e4fe...@news.xs4all.nl>,
rick <rick.jan...@xs4all.nl> wrote:

Waer ze altijd al zaeten, even boven Uw brookriem...

Izak van Langevelde

In article <465206e9$0$328$e4fe...@news.xs4all.nl>,
rick <rick.ja...@xs4all.nl> wrote:

Nee, U zee 'spekjes'...

Izak van Langevelde

In article <5bffbfF...@mid.individual.net>,

Henk ten Have <ht...@ncsa.uiuc.edu> wrote:

> Met te veel roomboter.

Met de spijs die je er eerst hebt uitgepullekt...

Izak van Langevelde

In article <4651da88$0$337$e4fe...@news.xs4all.nl>,
rick <rick.jan...@xs4all.nl> wrote:

> Faye zee op 21.05.2007 19:40:

> Alsuu maar niet alleen de spijs zellef houdt.

Er gaet niks boven handgepullekte spijs...

Stef

Henk ten Have schreef:

>Met te veel roomboter.

We bedoelen hetzelfde. Enkel Nederlanders denken het woord room te
moeten toevoegen. Vroeger spraken we weleens van "echte boter", maar
dat was vlak na de oorlog. Het woord roomboter is in Vlaanderen
onbestaande.

Stef

Izak van Langevelde

In article <4f8553p5vnflpl77q...@4ax.com>,
Stef <stef.ko...@gmail.com> wrote:

Maer dan kentuu ook geen halvaerine, margaerine of aspirine?

Henk ten Have

Stef wrote:

Wist ik niet. Maar klinkt wel logisch. "Onze" boter smaakt naar niks.
Misschien daarom de toevoeging "room"?

HEnH ()

JJV

/me is vandaag vooral van de ibuprofen
(wonderlijk dat men daar gewoon hoofdpijn doorheen krijgt, wel)

Stef

Izak van Langevelde schreef:

>Maer dan kentuu ook geen halvaerine, margaerine of aspirine?

Natuurlijk wel, maar margarine heeft niks met boter te maken.

Stef

Klaartje

Wat hoor ik? Het is rick, die zegt:

>(er is maar weinig lekkerderder dan spijs)

Ik hield er vroeger helemaal niet van.
Nu lust ik het wel, maar dan het liefst uitgesmeerd over het brood,
over een laagje roomboter.
--
Klaartje
______________________________________

Rik

On, Tuesday 22 May 2007 01:00, Colleen wrote:

> Klas helegaar geen tong.

Long? Thong? Dong?

--
Heel interessant, maar gaat u verder.

Rik

Met kaas en mosterd, dat staat er toch?

Rik

On, Monday 21 May 2007 20:03, Serge Helfrich wrote:

> Rustiek brood ("pain rustique") met Herve en appelstroop, en daarbij een
> glas Orval.

Klas 'Herge'.

mozl

Karin:

>Stef, kom in m'n armen! Jij bent de eerste man in mijn omgeving die
>bloedworst lekker vindt!

Organizeer anders rendez-voezen bij de slagerij van Lindenhoff.

rick

Klaartje zee op 22.05.2007 11:57:

> Wat hoor ik? Het is rick, die zegt:

> Ik hield er vroeger helemaal niet van.
> Nu lust ik het wel, maar dan het liefst uitgesmeerd over het brood,
> over een laagje roomboter.

En dan nu nog een snufje zout extra, zeker als het ongezouten droomboter iz.
--
rick

rick

Colleen zee op 22/5/07 20:53:

> En van je af hebt gegooid.

/me ! me! me!

--
rick

rick

Rik zee op 22/5/07 12:11:

De oteur van Kluifje!

--
rick

Message has been deleted

sterre

Klaartje <nieuwsgro...@diteruithalenKlaBru.nl> wrote:

> Wat hoor ik? Het is rick, die zegt:

> Ik hield er vroeger helemaal niet van.
> Nu lust ik het wel, maar dan het liefst uitgesmeerd over het brood,
> over een laagje roomboter.

Laatst heb ik per ongeluk zelf amandelspijs gemaakt. Ja, er gingen
amandelen in, zover was ik wel, maar dat het spijs zou worden, dat stond
er in het recept niet bij.

Godskeleertje wat is dat lekker. En wat gaat er veel boter in!

dagdag, sterre

--
.nosig

sterre

mozl <mozl> wrote:

> Organizeer anders rendez-voezen bij de slagerij van Lindenhoff.

Ik! Ga! Mee!

dagdag, sterre

--
.nosig

rick

sterre zee op 22/5/07 21:32:

Hè? Er hoort helegaar geen boter in amandelspijs. Alleen maar amandelen,
citroenschil en suiker...

--
rick

sterre

rick <rick.ja...@xs4all.nl> wrote:

> sterre zee op 22/5/07 21:32:

<amandelspijs>

> Hè? Er hoort helegaar geen boter in amandelspijs. Alleen maar amandelen,
> citroenschil en suiker...

Nou het was anders verdomd lekker en er gingen heel veel amandelen in
dus vind ik het amandelspijs.

dagdag, sterre

--
.nosig

Karin

"JanH" <doe...@terzake.nl> schreef in bericht

> [...]

> Nietes!
> Alleen van mij wist je het nog niet.
>
> Na de Kerstnachtmis gebakken bloedworst (of balkenbrij) met witbrood en

Balkenbrij........brwoaaaaaaaaaghhhhhhrrrrrr.........

Gepureerde hersenmix met bloemverstuiving.

Which reminds me: ik heb vanmiddag een dood kaal vogeltje uit het
struikgewas geplukt. Zijn uitgerekte nekje zat helemaal om een tak gedraaid.
Erg onsmakelijk en vooral zielig. Na de staatsbegrafenis kreeg de arme
stakker spontaan een bloemendeken over zich heen. Van dertig kleuters.

Nou, dat was het weer. Daaag!

Karin

Edu@rd

"JJV" <j.j...@chello.nl> schreef in bericht

Neem naast de ibro een paracetamolletje, die combi werkt sterker dan een
dubbele ibro of dubbele para. (was een tip van de kaakchirurg, en de man is
een kenner)

Edu@rd

Edu@rd

"Rik" <rik...@steenwinkel.net> schreef in bericht

Ik ben maar een leek, maar ik maak mijn andijvie van andijvie. Ik geef toe
dat het weinig origineel is.
Edu@rd

(en dus mét kaas en mosterd)

sterre

Edu@rd <in...@microsoft.com> wrote:

> Ik ben maar een leek, maar ik maak mijn andijvie van andijvie.

Dit is een goede* posting.

dagdag, sterre

[*] los van het feit dat andijvie vanzelfsprekend buitengemeen smerig is
--
.nosig

rick

sterre zee op 22/5/07 22:56:

Het is geen lustobject. Maar met kappertjes, olijven, knoflook, ansj...
eh, hé, ik heb een déjà écrit...
--
rick

rick

sterre zee op 22/5/07 21:38:

Eigenwijs kipje.

--
rick

Henk ten Have

Karin wrote:

> [...]
> Erg onsmakelijk en vooral zielig. Na de staatsbegrafenis kreeg de arme
> stakker spontaan een bloemendeken over zich heen. Van dertig kleuters.

Ik heb gisteren een dode cardinal opgeraapt. Die ging linea recta zonder
enige poespas de vuilnisbak in.

HEnH ()

Klaartje

Wat hoor ik? Het is Henk ten Have, die zegt:

Kardinaaltjes spoel ik als ze dood zijn zonder verdere ceremonie door
de plee.

Henk ten Have

Klaartje wrote:

> Kardinaaltjes spoel ik als ze dood zijn zonder verdere ceremonie door
> de plee.

Heb jij een gat in de grond als plee?

HEnH (als ik mijn kardinaaltjes door de plee spoel kan ik direkt Rotor
Router bellen)

Klaartje

Wat hoor ik? Het is Henk ten Have, die zegt:

>Heb jij een gat in de grond als plee?

Nee.

Message has been deleted

vixx'

Klaartje wrote:
> Wat hoor ik? Het is Henk ten Have, die zegt:

> Kardinaaltjes spoel ik als ze dood zijn zonder verdere ceremonie door
> de plee.

kardinaaltetra's?

--
vixx'

Faye

In article <f31ei4$rph$1...@nl-news.euro.net>, vixx' <vix...@yahoo.com>
wrote:

Gekuifde vogels.

cheerIO,

Faye.
--------------------
vermoed ik.

--
This looks familiar. What is it?

Klaartje

Wat hoor ik? Het is vixx', die zegt:

>kardinaaltetra's?

Ja, die.
Maar gewoonlijk eet de kreeft ze op als er eentje de pijp aan Maarten
geeft.

pluisch

Edu@rd schreef:

Ibu 600 en saridon.. dan mag je vast ook geen lichte machines bedienen..

Serge Helfrich

Stef:

> [...]
> moeten toevoegen. Vroeger spraken we weleens van "echte boter", maar
> dat was vlak na de oorlog. Het woord roomboter is in Vlaanderen

Boter is boter. Helaas hebben Nederlandse woorden de neiging om af te
drijven van de dingen wanneer het over levensmiddelen gaat. Dat heeft te
maken met de Nederlandse voorkeur voor Ersatz, "tweede keus" en een
algeheel gebrek aan respect voor ingrediënten. Boter heeft er wel zeer
zwaar onder te lijden gehad. Zo kent de Nederlander nu roomboter
("verwaterde boter") en boter ("margarine"). Maar inderdaad, margarine
smaakt niet naar boter en heeft er sowieso niets mee te maken.

Wat dat betreft heb ik als kind een keiharde leerschool gehad. Mijn
ouders lieten me zonder waarschuwing bij andere mensen eten, opdat ik me
vertwijfeld zou afvragen waarom het weeë smeersel dat daar op tafel kwam
boter werd genoemd, waarom de stank ervan door warme maaltijden werd
uitgewasemd, waarom smaakbedervende melk en frisdrank werden geserveerd,
om op eigen kracht de conclusie te moeten dat het volstrekt niet de
bedoeling kon zijn dat het eten zou smaken. (Er werd bij die mensen
nauwelijks gediscussieerd en gelachen aan tafel. Men foerageerde
voorovergebogen en schraapte luidruchtig de borden en de zuivelkommetjes
schoon.)

Bedenk dat als een Nederlander "eet smakelijk" tegen u zegt, hij zowel u
als zichzelf eigenlijk de kwellingen van de hel toewenst. Maar juist
daarin lijkt de afvaleter zijn zondige "jouissance" te vinden. Daarvan
getuigen bijvoorbeeld de zogenaamde "cafetaria's", die de gereformeerde
kerken hebben verdrongen en het land met een stank bedekken die in de
hele wereld zijn weerga niet kent. Het zijn tempels van zondig genot.
Want dat eten is "af en toe" (zonde) "toch ook wel" (zonde) "lekker"
(genot). De bizarre dwaling dat alles wat lekker is ongezond is zal ook
wel samenhangen met deze onwerkelijk aandoende en nauwelijks te bevatten
situatie.

(Ik vraag me af hoe ik mijn authentieke jenever in de Nederlandse markt
moet zetten. Roomjenever slaat net als roomboter natuurlijk helemaal
nergens op. Graanjenever mag Ersatz zijn. Bessenjenever heeft niets met
jenever te maken. Dit moet ik me natuurlijk helemaal niet afvragen, want
net als met de absint en met bijna alles zullen we verpletterd worden
door de Ersatz.)

--
Serge Helfrich

rick

Serge Helfrich zee op 23/5/07 22:37:

Ik zou het "graanwater" noemen. Dat klinkt wel hollands.

--
rick

Paul Wezenberg

"rick" <rick.ja...@xs4all.nl> schreef

> Serge Helfrich zee op 23/5/07 22:37:

> Ik zou het "graanwater" noemen. Dat klinkt wel hollands.

Genever is oubollig (maar wel lekker). Noem het "Opa's lust".

Groet, Paul.

Karin

"rick" <rick.ja...@xs4all.nl> schreef in bericht

> Ik zou het "graanwater" noemen. Dat klinkt wel hollands.
>
> --
> rick

Scheelt maar één letter met kraanwater.

Karin

rick

Karin zee op 23/5/07 23:39:

Verdomd.

--
rick

Serge Helfrich

Paul Wezenberg:

> Genever is oubollig

Dat is buitengemeen betreurenswaardig.

--
Serge Helfrich

JJV

> Ibu 600 en saridon.. dan mag je vast ook geen lichte machines bedienen..

saridon heb ik gevraagd .. dat werd een te grote aanslag op de nieren

mocht't nodig zijn is er versche paracetamol in huis...

pluisch

JJV schreef:

Uu bent weer 'nsch veelsch te serieusch.

sterre

Serge Helfrich <serge.h...@jaimemonzizi.free.fr> wrote:

> de borden en de zuivelkommetjes

Sjees wat een luxe. Wij kregen de vla in de andijvieresten. Scheelt
afwas, heh.

dagdag, sterre

--
.nosig

rick

sterre zee op 24/5/07 20:13:

> Sjees wat een luxe. Wij kregen de vla in de andijvieresten. Scheelt
> afwas, heh.

Sjees wat een luxe. Wij kregen de andijvieresten.

--
rick

Lodewijk Stegman

rick <rick.ja...@xs4all.nl> schreef in news:4655dd20$0$330
$e4fe...@news.xs4all.nl

Hou toch op. Wij kregen niet eens andijvieresten. Wij aten grond.

Zo bespaarden wij de tuinderstand de moeite van planten, opkweken en
oogsten van groente. Kalk en mineralen rechtstreeks aan de grond
onttrokken. Liefst zeeklei, om niet al flauw te worden.

--
Lodewijk

pyrrho

Hou toch op, wij hadden een kolenkachel, geen warm water en kakten buiten op
een ton en dat midden in de stad. Maar dat van die andijvieresten is een
authentiek Hollands eetcultuur gegeven. Mijn ouders vonden dat je bord even
onder de kraan houden, om de sju- en andijvieresten voor de klets dunne
lauwe (geen ijskast) yoghurt, weg te spoelen een ernstige vorm van
aanstellerij was. Afzonderlijke kommetjes voor het toetje was iets dat hun
verbeelding destijds helemaal te boven ging.

Waldo Centini

pyrrho surprised us with

> [...]
> spoelen een ernstige vorm van aanstellerij was. Afzonderlijke kommetjes
> voor het toetje was iets dat hun verbeelding destijds helemaal te boven

Maar wel elke dag een schoon bord? Luxe!

--
*** Waldo ***
A pat on the back is only a few inches from a kick in the pants.

Mirella

Ik vond het bewonderingswaardig hoe schoon mijn opa zijn bord leeg at. Hij
deed er zijn vla ook op, maar dat was meer om op te scheppen dat dat kon.
Zelf ben ik niet opgevoed met alles op één bord, dat vind ik zelfs een
beetje viezig. Ik kende wel mensen die eerst hun vlees aten en als dat op
was pas de rest.

groetjes,
Mirella :)

Serge Helfrich

Mirella:

> Ik kende wel mensen die eerst hun vlees aten en als dat op
> was pas de rest.

Die leerde ik pas op latere leeftijd in het echt kennen. Voorheen kende
ik ze slechts uit terneerdrukkende literatuur. Onwezenlijk was dat
Indonesische protestanten uitgerekend mij om opheldering vroegen over
dit gedrag. Vanzelfsprekend had ik er geen antwoord op. Ik begrijp het
nu nog niet.

--
Serge Helfrich

rick

Serge Helfrich zee op 25/5/07 00:38:

Hé, autofagie, da's een tijd geleden!

--
rick

Serge Helfrich

Stef:

> Vroeger spraken we weleens van "echte boter", maar
> dat was vlak na de oorlog.

Welbeschouwd is het een mirakel dat tulpenbollen in Nederland niet meer
op het menu staan.

--
Serge Helfrich

Serge Helfrich

rick:

> autofagie

De calvinist vreet z'n hormoonvarken vССr z'n knollen, uit autofage
overtuiging? Leg dat eens uit. Ik geef toe dat ik erg simpel en onwetend
ben in die dingen.

--
Serge Helfrich

Nico Bartels

Op Thu, 24 May 2007 23:16:54 +0200, schreef Mirella
<mire...@chello.nl> het volgende in nl.eeuwig.september:

> [...]
>Zelf ben ik niet opgevoed met alles op één bord, dat vind ik zelfs een
>beetje viezig. Ik kende wel mensen die eerst hun vlees aten en als dat op

Wat een onzin. Binnen komt het toch weer allemaal in één maag terecht..
:-)

--
|\ |
| \|ico

"Nothing can exist only slightly"

rick

Serge Helfrich zee op 25/5/07 01:02:

> rick:

> De calvinist vreet z'n hormoonvarken vССr z'n knollen, uit autofage
> overtuiging? Leg dat eens uit.

Sorry, ik heb geen verstand van calvinisten.

> Ik geef toe dat ik erg simpel en onwetend ben in die dingen.

heheh.

--
rick

pyrrho

Wat valt daar nu aan te begrijpen? De half-om-half gehaktbal was het enige
dat nog enigszins te eten was, maar niet-bedorven voedsel moet op, het bord
moet leeg, dus gaat de andijvie met glazige aardappelen er achter aan. Goed
warm eten gooi je natuurlijk niet weg, want de kindertjes in Afrika doen er
een moord voor.

Overigens, is dit allemaal niet een wat gedateerd beeld van de Hollandse
eetgewoonten? Mijn kinderen gaan regelmatig bij vriendjes eten en andijvie
is er zelden of nooit bij. De maaltijden worden afwisselend bereid door
Chinees-Surinaamse, Turkse, Egyptisch-Marokkaanse en Iraanse moeders. Mijn
vrouw brengt van haar werk ook nogal eens exotische spijzen mee en in ons
bedrijfsrestaurant hebben we naast echte boter minimaal 8 verschillende
soorten brood. Kortom, aardappelen, vlees en groente? Ik kan me de laatste
keer niet meer herinneren.

rick

pyrrho zee op 25/5/07 10:54:

Wij zijn heerlijk decadent.

--
rick

Mirella

Ik heb ook nog washandjes, dat schijnt net zo ouderwets te zijn als
aardappelen, groente, vlees. Maar ik eet dat nog regelmatig. Wel alles
lekker. Zelf prak ik niet en er gaan ook geen liters jus overheen, maar de
basis is hetzelfde al 'vroeger'.

groetjes,
Mirella :)

pyrrho

Washandjes vond ik altijd een beetje goor en er gaat niets boven een echte
spons, uit de zee dat is. Wat sju aangaat, ik heb vroeger hemel en aarde
moeten bewegen om mijn oma en moeder duidelijk te maken dat ik er totaal
niet van gediend was. Ik vermijd sju als de pest. Mijn pa daarentegen mengde
alle avg tot een grote grijsbruine drab, d.m.v. toevoeging van enorme
hoeveelheden sju, peper, maggi en zout

Lodewijk Stegman

> De calvinist vreet z'n hormoonvarken vССr z'n knollen, uit autofage
> overtuiging? Leg dat eens uit. Ik geef toe dat ik erg simpel en
> onwetend ben in die dingen.

Helfrich.
Het spijt me dit te moeten zeggen, maar die simpele onwetendheid gaat
nog verder dan u zelf denkt.

Uw beeld van de calvinist is ernstig vervuild.
Nu ben ik zelf, zoals bekend mag worden verondersteld, slechts een halve
calvinist. Toch meen ik u corrigerend te moeten toespreken. Het verband
tussen calvinist en hormoonvarken is net zo evident als het verband
tussen cosmopoliet en scharrelkip.

De ware calvinist is kieskeurig in wat hij eet. Het gaat de calvinist
namelijk niet om veel. De calvinist is matig. Hij heeft de kiloknaller
dus helemaal niet nodig.

Waar u, bij uw niet aflatende Nederland-bashing, steeds over spreekt, is
het Nederlands sprekende produkt van de moderne samenleving. Deze geeft
zhaar geld liever uit aan zilvergrijze Daewoo's, bijbehorende
sleurhutten en breedbeeld-T.V.'s. Aan voedsel besteedt deze
bevolkingsgroep zo min mogelijk geld. Voor hen is de kiloknaller een
uitkomst. Het kijkt ook allang niet meer naar de NCRV, maar naar RTL-tig of
SBS-6.

Van knolletjes moet u trouwens ook afblijven.
Deze oranje-kokende groente moet worden beschouwd als een met uitsterven
bedreigd cultuurgoed. Knolletjes worden overigens door de
'calvinist-volgens-Helfrich' al tientallen jaren niet meer gegeten. Die
eet tegenwoordig namelijk Broccoli.

Zo. Ik hoop uw kennis van Nederlandse minderheden, alsmede die van het
Nederlandse 'grauw' (zoals eertijds beroemde nes-persoonlijkheden dat
pleegden uit te drukken), weer enigszins te hebben bijgespijkerd.

--
Lodewijk

It is loading more messages.